Onko teillä muilla millainen omenavuosi?
Täällä on kaikissa paljon ja liikaakin, sillä yksi hyvä puu repesi.
Toisessa omajalosteisessa puussani on myös todella paljon omenia ja se kestää ne, sillä siinä on luonnostaan hyvät oksakulmat:
https://aijaa.com/EeYwmw
(nuo eivät ole ihan niin suuria kuin miltä kuvassa näyttävät)
Omenia? ?
31
313
Vastaukset
- Anonyymi
Omia puita ei ei ole mutta omanvispipuuroa on syöty ja omenakaurahyvällä herkutellaan jo kolmatta viikkoa 😋, kaloripommiversiolla
Näyttävät hyviltä kyllä, tänä vuonna omenasadosta on tullut hyvä. Itselläni ei ole omia omenapuita, mutta kerrostaloni pihalla on omenapuu, ja paljon niitä omenia on kyllä tullut tänä vuonna, olen syönyt muutamia.
Kerrostalojen omenapuissa on se ongelma, että harva ottaa niitä omenia käyttöön.
Helsingin majoituksenikin pihalla on yksi ja olen joskus tehnyt sen omenista piirakoita.
Tottakai on. Ei mulla omia. No äitin puussa on. Tänäänkin kävin hakemassa tänne kotio useamnankin. Muistelen, että punainen melba, snygg ja keltainen kaneli. Kaks noista teki tosi paljon omenaa, mutta se kolmas teki aika vähän. Mutta en muista mikä niistä. Ennen oli valkeita kuulaita useampikin, mutta vanhenevat ja lahosivat pois.
Keräsin tänään pari pahvilaatikollista ja taidan silputa niistä valmista piirakantäytettä pakkaseen.
Jostain syystä mehiläiset ym suosivat jotain puuta enemmän kuin toista ja on myös niin, että jotkin lajikkeet pölyttyvät helpommin kuin jotkin toiset. Samoin myös edellisen vuoden sato vaikuttaa seuraavana kesänä, eli jos aiemmin oli paljon omenia, niin seuraavana kesänä puu ei välttämättä jaksa tehdä kunnollista satoa vaikka kesän sää olisi hyvä.
Asuispa joku täällä jolla liikaa omppuja 😞
Välillä ärsyttää kun ei tunne täältä oikein ketään.Laita jonkun kaupan ilmoitustaululle lappu, jossa kerrot ottavasi vastaan ylimääräisiä omenia.
(samalla tutustut ihmisiin)buddy-love kirjoitti:
Laita jonkun kaupan ilmoitustaululle lappu, jossa kerrot ottavasi vastaan ylimääräisiä omenia.
(samalla tutustut ihmisiin)Ehkä en nyt kuitenkaan.
Eikä tutustua tarvii täällä enää keneenkään.
Kiitos kuitenki tosta.
Harmi ettei tollei viiti tai voi tehdä kun tahtoisi vaikka suklaakakkua tai muita herkkuja. 😊
- Anonyymi
Olisi saanut tulla paljon enemmän, mutta se on jo ihan hyvä, että pari vuotta sitten istutettu puu teki muutaman omenan.
- Anonyymi
Nykyään ei mene omenat ilmaiseksi edes portinpielen ämpäristä.
Kuulin myös sellaista valitusta, että omenavarkaitakaan ei enää ole.
Kauriit kävivät joskus öisin nauttimassa. Tänä syksynä ei ole näkynyt. Itse täytyy temmeltää saaliin kanssa. Ylimääräiset mehumaijalla maan sisään.Ihmistä on tullut laiskempia, eivätkä enää viitsi säilöä juuri mitään.
Itse olen tänään pakastanut neljään piirakkaan omenasiivut ja pian menee pakkaseen taas lisää.
Oli myös harkinnassa, että olisin kokeillut omenasoseen tiivistämistä alipainekiehuttamalla, mutta varastossani oleva kosteutta kestävä alipainepumppu kaipaisi uudet tiivisteet (tai ainakin se pitäisi purkaa ja katsoa mikä siellä on vialla, sillä sen teho on nykyisin kovin heikko).
Jos siis soseesta saisi vaikkapa puolet vedestä pois, niin se veisi paljon vähemmän tilaa pakkasessa tai purkissa.
((en tiedä onko kukaan aiemmin edes kokeillut tuota kotioloissa))
Mutta tässä on nyt ollut sen verran muuta puuhaa, että ei tässä ole mihinkään ylimääräiseen ehtinyt.
Voi miten haluaisin oman ison pihan, jossa kasvaisi muutama kaunis omenapuu, mutta ei tuohon pihaan saa mahdutettua kuin korkeintaan jonkun koristeomenapuun.
Omenasato on siis olematon ja olen täysin joko ystävien antamien tai kaupasta ostettujen omenoiden varassa.Voisit harkita säleikköomenapuun kasvatusta, sillä se mahtuu pieneenkin tilaan:
https://doradi.kapsi.fi/f_somput.shtmlbuddy-love kirjoitti:
Voisit harkita säleikköomenapuun kasvatusta, sillä se mahtuu pieneenkin tilaan:
https://doradi.kapsi.fi/f_somput.shtmlVau, enpä ollut tuollaisesta kuullutkaan. Kiitos ideasta, täytyy laittaa korvan taakse 😊
- Anonyymi
Entäpä jos koristepuun tilalle tuleekin vaikkapa vaikkapa tulevan miehesi hankkima vene jonka aikoo kunnostaa teille huvi ja kalastusveneeksi
Anonyymi kirjoitti:
Entäpä jos koristepuun tilalle tuleekin vaikkapa vaikkapa tulevan miehesi hankkima vene jonka aikoo kunnostaa teille huvi ja kalastusveneeksi
Mies joutuu kyllä etsimään paremman paikan veneellensä, kuin minun pikkuruisen takapihan. Onneksi asun kyllä lähellä vettä, olisikohan oin kilonetri lähimpään venesatamaan, joten sieltä vain venepaikkaa anomaan.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Mies joutuu kyllä etsimään paremman paikan veneellensä, kuin minun pikkuruisen takapihan. Onneksi asun kyllä lähellä vettä, olisikohan oin kilonetri lähimpään venesatamaan, joten sieltä vain venepaikkaa anomaan.
Mutta ehkä sinun takapihasi on myöskin miehesi takapiha eli yhteinen kotinne ja jospa vene ei ole ihan vielä siinä kunnossa että vesille voisi laskea eli tarvii vähän remppaa ja huoltoo eka ehkä vaatii toisen moottorinkin eli teillä on siinä vähän työsavottaa ennen kuin vesille laitatte
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Ja sinullekkin tulee tutuksi veneen lasikuidutus ja maalaus ym hommia ehkä puu hommiakin kun ostettuanne kotipihassa paremmin tutustuessanne veneeseen huomasitte että ompas paljon pehmeitä kohtia
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinullekkin tulee tutuksi veneen lasikuidutus ja maalaus ym hommia ehkä puu hommiakin kun ostettuanne kotipihassa paremmin tutustuessanne veneeseen huomasitte että ompas paljon pehmeitä kohtia
Vaikka olisi miehenkin piha, mutta venettä sinne ei mahdu, jollei kyseessä sitten ole kumivene 😄
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Vaikka olisi miehenkin piha, mutta venettä sinne ei mahdu, jollei kyseessä sitten ole kumivene 😄
Vene kuin vene niin voi se olla kumivene eli korjaatte ja paikkaatte kolhuja ja reikiä ja ehkä uusitte moottorinkin tai huollatte sitä ja takapihasta tulee talveksi veneenne talvisäilytys paikka
Anonyymi kirjoitti:
Vene kuin vene niin voi se olla kumivene eli korjaatte ja paikkaatte kolhuja ja reikiä ja ehkä uusitte moottorinkin tai huollatte sitä ja takapihasta tulee talveksi veneenne talvisäilytys paikka
Voisihan se olla romanttista korjailla yhdessä takapihalla kumiveneen moottoria, mutta jos nyt kuitenkin pidetään piha pihana eikä mitään romukorjaamona 😊
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Voisihan se olla romanttista korjailla yhdessä takapihalla kumiveneen moottoria, mutta jos nyt kuitenkin pidetään piha pihana eikä mitään romukorjaamona 😊
Mies voi tuumita ja päättää jospa saisitkin omppu puun sinne eli miettii raivaa lisätilaa tai tekee lisäpihaa esim raivaa risukot ja puut pois ja miettii ottaako lapiolla kannot pois vai vuokraako kaivinkoneen ja tasoittaa maan sillä ja laittaa nurmensiementä ensi vuonna teillä on isompi takapiha ja siellä pari omppu puun tainta ja kumivene
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mies voi tuumita ja päättää jospa saisitkin omppu puun sinne eli miettii raivaa lisätilaa tai tekee lisäpihaa esim raivaa risukot ja puut pois ja miettii ottaako lapiolla kannot pois vai vuokraako kaivinkoneen ja tasoittaa maan sillä ja laittaa nurmensiementä ensi vuonna teillä on isompi takapiha ja siellä pari omppu puun tainta ja kumivene
Ja mies voi miettii tohon sopis grilli ja hankkii kaasugrillin ja rakentaa sinulle puutarhavajan ja kun pihaalue kasvoi joudutte hankkimaan istuttavan ruohonleikkurin no trimmeriä ette tarvitse kun raivaustöihin miehesi hankki raivaussahan sekä siihen ruohotrimmerin pään
Anonyymi kirjoitti:
Ja mies voi miettii tohon sopis grilli ja hankkii kaasugrillin ja rakentaa sinulle puutarhavajan ja kun pihaalue kasvoi joudutte hankkimaan istuttavan ruohonleikkurin no trimmeriä ette tarvitse kun raivaustöihin miehesi hankki raivaussahan sekä siihen ruohotrimmerin pään
Voi kuule, tuollainen mieshän olisi unelma, joka laittaisi omaata halustaan pihaa kuntoon, koska itse olen tuollaisissa hieman onneton, mutta tätä rivarin pihaa ei kyllä saa mihinkään suurennettua eli sitten pitäisi ostaa kokonaan uusi koti isonpine pihoineen.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Voi kuule, tuollainen mieshän olisi unelma, joka laittaisi omaata halustaan pihaa kuntoon, koska itse olen tuollaisissa hieman onneton, mutta tätä rivarin pihaa ei kyllä saa mihinkään suurennettua eli sitten pitäisi ostaa kokonaan uusi koti isonpine pihoineen.
No sit se kysyy haluukko asua rivarissa vai ostetaanko uusi asunto no toivotaan ettei miehesi ehtinyt kaataa aitoja ja puskia kaatamaan kun sillä moottorisahakin on ja kaivuuhommia aloittanut ja huomannu oho tää onkin naapurien pihamaata ja naapurien puita jo pölkkynä ja maata kaivettuna ja se huutaa aletheias tänne ja äkkii
Anonyymi kirjoitti:
No sit se kysyy haluukko asua rivarissa vai ostetaanko uusi asunto no toivotaan ettei miehesi ehtinyt kaataa aitoja ja puskia kaatamaan kun sillä moottorisahakin on ja kaivuuhommia aloittanut ja huomannu oho tää onkin naapurien pihamaata ja naapurien puita jo pölkkynä ja maata kaivettuna ja se huutaa aletheias tänne ja äkkii
Toivotaan, että mieheni ymmärtää olla kaivamatta naapureiden tontteja vahingossa auki. Voisi tulla sanomista 😁
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Toivotaan, että mieheni ymmärtää olla kaivamatta naapureiden tontteja vahingossa auki. Voisi tulla sanomista 😁
Toivotaan niin ja olkoon takapiha kumiveneen talvisäilytyspaikka mutta mitäpä jos mies miettii etupihalle sopisi chevy van ja kysyy sinulta kumman ääntä haluat 5 tai 5.7 litran v8 bensakoneen vai 6.2 tai 6.5 v8 dieselilin soundeja kuunnella eli etupihaan sopis chevy vani
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivotaan niin ja olkoon takapiha kumiveneen talvisäilytyspaikka mutta mitäpä jos mies miettii etupihalle sopisi chevy van ja kysyy sinulta kumman ääntä haluat 5 tai 5.7 litran v8 bensakoneen vai 6.2 tai 6.5 v8 dieselilin soundeja kuunnella eli etupihaan sopis chevy vani
Ja siit ei kauaankaan mene kun vanhemmillesi ja sisaruksillesi sanot sinä olet raskaana samoin lapsellesi et se saa siskon tai veljen et parin vuoden päästä saa valita nukkuuko ylä vai alapedillä kun kerrossängyssä sisarukset nukkuu ja jakaa huoneen
Anonyymi kirjoitti:
Etupihalle ei mitään autoja aleta keräilemään, niille täytyy löytää sitten ihan oma paikkansa, jos sellaisia tykkää rassata.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Etupihalle ei mitään autoja aleta keräilemään, niille täytyy löytää sitten ihan oma paikkansa, jos sellaisia tykkää rassata.
No se on teidän käyttöautonne niin kai autolle paikka on
Anonyymi kirjoitti:
No se on teidän käyttöautonne niin kai autolle paikka on
Ei, Chevy van ei tule koskaan olemaan käyttöautoni 😄
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412795Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4342363Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens232292Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau182110Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421786Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1411747Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241275Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,21180- 741079
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67997