Omenia? ?

Onko teillä muilla millainen omenavuosi?

Täällä on kaikissa paljon ja liikaakin, sillä yksi hyvä puu repesi.

Toisessa omajalosteisessa puussani on myös todella paljon omenia ja se kestää ne, sillä siinä on luonnostaan hyvät oksakulmat:

https://aijaa.com/EeYwmw

(nuo eivät ole ihan niin suuria kuin miltä kuvassa näyttävät)

31

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omia puita ei ei ole mutta omanvispipuuroa on syöty ja omenakaurahyvällä herkutellaan jo kolmatta viikkoa 😋, kaloripommiversiolla

    • Näyttävät hyviltä kyllä, tänä vuonna omenasadosta on tullut hyvä. Itselläni ei ole omia omenapuita, mutta kerrostaloni pihalla on omenapuu, ja paljon niitä omenia on kyllä tullut tänä vuonna, olen syönyt muutamia.

      • Kerrostalojen omenapuissa on se ongelma, että harva ottaa niitä omenia käyttöön.
        Helsingin majoituksenikin pihalla on yksi ja olen joskus tehnyt sen omenista piirakoita.


    • Tottakai on. Ei mulla omia. No äitin puussa on. Tänäänkin kävin hakemassa tänne kotio useamnankin. Muistelen, että punainen melba, snygg ja keltainen kaneli. Kaks noista teki tosi paljon omenaa, mutta se kolmas teki aika vähän. Mutta en muista mikä niistä. Ennen oli valkeita kuulaita useampikin, mutta vanhenevat ja lahosivat pois.

      • Keräsin tänään pari pahvilaatikollista ja taidan silputa niistä valmista piirakantäytettä pakkaseen.

        Jostain syystä mehiläiset ym suosivat jotain puuta enemmän kuin toista ja on myös niin, että jotkin lajikkeet pölyttyvät helpommin kuin jotkin toiset. Samoin myös edellisen vuoden sato vaikuttaa seuraavana kesänä, eli jos aiemmin oli paljon omenia, niin seuraavana kesänä puu ei välttämättä jaksa tehdä kunnollista satoa vaikka kesän sää olisi hyvä.


    • Asuispa joku täällä jolla liikaa omppuja 😞
      Välillä ärsyttää kun ei tunne täältä oikein ketään.

      • Laita jonkun kaupan ilmoitustaululle lappu, jossa kerrot ottavasi vastaan ylimääräisiä omenia.
        (samalla tutustut ihmisiin)


      • buddy-love kirjoitti:

        Laita jonkun kaupan ilmoitustaululle lappu, jossa kerrot ottavasi vastaan ylimääräisiä omenia.
        (samalla tutustut ihmisiin)

        Ehkä en nyt kuitenkaan.
        Eikä tutustua tarvii täällä enää keneenkään.
        Kiitos kuitenki tosta.
        Harmi ettei tollei viiti tai voi tehdä kun tahtoisi vaikka suklaakakkua tai muita herkkuja. 😊


    • Anonyymi

      Olisi saanut tulla paljon enemmän, mutta se on jo ihan hyvä, että pari vuotta sitten istutettu puu teki muutaman omenan.

    • Anonyymi

      Nykyään ei mene omenat ilmaiseksi edes portinpielen ämpäristä.
      Kuulin myös sellaista valitusta, että omenavarkaitakaan ei enää ole.
      Kauriit kävivät joskus öisin nauttimassa. Tänä syksynä ei ole näkynyt. Itse täytyy temmeltää saaliin kanssa. Ylimääräiset mehumaijalla maan sisään.

      • Ihmistä on tullut laiskempia, eivätkä enää viitsi säilöä juuri mitään.

        Itse olen tänään pakastanut neljään piirakkaan omenasiivut ja pian menee pakkaseen taas lisää.

        Oli myös harkinnassa, että olisin kokeillut omenasoseen tiivistämistä alipainekiehuttamalla, mutta varastossani oleva kosteutta kestävä alipainepumppu kaipaisi uudet tiivisteet (tai ainakin se pitäisi purkaa ja katsoa mikä siellä on vialla, sillä sen teho on nykyisin kovin heikko).
        Jos siis soseesta saisi vaikkapa puolet vedestä pois, niin se veisi paljon vähemmän tilaa pakkasessa tai purkissa.
        ((en tiedä onko kukaan aiemmin edes kokeillut tuota kotioloissa))
        Mutta tässä on nyt ollut sen verran muuta puuhaa, että ei tässä ole mihinkään ylimääräiseen ehtinyt.


    • Voi miten haluaisin oman ison pihan, jossa kasvaisi muutama kaunis omenapuu, mutta ei tuohon pihaan saa mahdutettua kuin korkeintaan jonkun koristeomenapuun.

      Omenasato on siis olematon ja olen täysin joko ystävien antamien tai kaupasta ostettujen omenoiden varassa.


      • buddy-love kirjoitti:

        Voisit harkita säleikköomenapuun kasvatusta, sillä se mahtuu pieneenkin tilaan:

        https://doradi.kapsi.fi/f_somput.shtml

        Vau, enpä ollut tuollaisesta kuullutkaan. Kiitos ideasta, täytyy laittaa korvan taakse 😊


      • Anonyymi

        Entäpä jos koristepuun tilalle tuleekin vaikkapa vaikkapa tulevan miehesi hankkima vene jonka aikoo kunnostaa teille huvi ja kalastusveneeksi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä jos koristepuun tilalle tuleekin vaikkapa vaikkapa tulevan miehesi hankkima vene jonka aikoo kunnostaa teille huvi ja kalastusveneeksi

        Mies joutuu kyllä etsimään paremman paikan veneellensä, kuin minun pikkuruisen takapihan. Onneksi asun kyllä lähellä vettä, olisikohan oin kilonetri lähimpään venesatamaan, joten sieltä vain venepaikkaa anomaan.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Mies joutuu kyllä etsimään paremman paikan veneellensä, kuin minun pikkuruisen takapihan. Onneksi asun kyllä lähellä vettä, olisikohan oin kilonetri lähimpään venesatamaan, joten sieltä vain venepaikkaa anomaan.

        Mutta ehkä sinun takapihasi on myöskin miehesi takapiha eli yhteinen kotinne ja jospa vene ei ole ihan vielä siinä kunnossa että vesille voisi laskea eli tarvii vähän remppaa ja huoltoo eka ehkä vaatii toisen moottorinkin eli teillä on siinä vähän työsavottaa ennen kuin vesille laitatte


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Mies joutuu kyllä etsimään paremman paikan veneellensä, kuin minun pikkuruisen takapihan. Onneksi asun kyllä lähellä vettä, olisikohan oin kilonetri lähimpään venesatamaan, joten sieltä vain venepaikkaa anomaan.

        Ja sinullekkin tulee tutuksi veneen lasikuidutus ja maalaus ym hommia ehkä puu hommiakin kun ostettuanne kotipihassa paremmin tutustuessanne veneeseen huomasitte että ompas paljon pehmeitä kohtia


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinullekkin tulee tutuksi veneen lasikuidutus ja maalaus ym hommia ehkä puu hommiakin kun ostettuanne kotipihassa paremmin tutustuessanne veneeseen huomasitte että ompas paljon pehmeitä kohtia

        Vaikka olisi miehenkin piha, mutta venettä sinne ei mahdu, jollei kyseessä sitten ole kumivene 😄


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Vaikka olisi miehenkin piha, mutta venettä sinne ei mahdu, jollei kyseessä sitten ole kumivene 😄

        Vene kuin vene niin voi se olla kumivene eli korjaatte ja paikkaatte kolhuja ja reikiä ja ehkä uusitte moottorinkin tai huollatte sitä ja takapihasta tulee talveksi veneenne talvisäilytys paikka


      • Aletheias
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene kuin vene niin voi se olla kumivene eli korjaatte ja paikkaatte kolhuja ja reikiä ja ehkä uusitte moottorinkin tai huollatte sitä ja takapihasta tulee talveksi veneenne talvisäilytys paikka

        Voisihan se olla romanttista korjailla yhdessä takapihalla kumiveneen moottoria, mutta jos nyt kuitenkin pidetään piha pihana eikä mitään romukorjaamona 😊


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Voisihan se olla romanttista korjailla yhdessä takapihalla kumiveneen moottoria, mutta jos nyt kuitenkin pidetään piha pihana eikä mitään romukorjaamona 😊

        Mies voi tuumita ja päättää jospa saisitkin omppu puun sinne eli miettii raivaa lisätilaa tai tekee lisäpihaa esim raivaa risukot ja puut pois ja miettii ottaako lapiolla kannot pois vai vuokraako kaivinkoneen ja tasoittaa maan sillä ja laittaa nurmensiementä ensi vuonna teillä on isompi takapiha ja siellä pari omppu puun tainta ja kumivene


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies voi tuumita ja päättää jospa saisitkin omppu puun sinne eli miettii raivaa lisätilaa tai tekee lisäpihaa esim raivaa risukot ja puut pois ja miettii ottaako lapiolla kannot pois vai vuokraako kaivinkoneen ja tasoittaa maan sillä ja laittaa nurmensiementä ensi vuonna teillä on isompi takapiha ja siellä pari omppu puun tainta ja kumivene

        Ja mies voi miettii tohon sopis grilli ja hankkii kaasugrillin ja rakentaa sinulle puutarhavajan ja kun pihaalue kasvoi joudutte hankkimaan istuttavan ruohonleikkurin no trimmeriä ette tarvitse kun raivaustöihin miehesi hankki raivaussahan sekä siihen ruohotrimmerin pään


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja mies voi miettii tohon sopis grilli ja hankkii kaasugrillin ja rakentaa sinulle puutarhavajan ja kun pihaalue kasvoi joudutte hankkimaan istuttavan ruohonleikkurin no trimmeriä ette tarvitse kun raivaustöihin miehesi hankki raivaussahan sekä siihen ruohotrimmerin pään

        Voi kuule, tuollainen mieshän olisi unelma, joka laittaisi omaata halustaan pihaa kuntoon, koska itse olen tuollaisissa hieman onneton, mutta tätä rivarin pihaa ei kyllä saa mihinkään suurennettua eli sitten pitäisi ostaa kokonaan uusi koti isonpine pihoineen.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Voi kuule, tuollainen mieshän olisi unelma, joka laittaisi omaata halustaan pihaa kuntoon, koska itse olen tuollaisissa hieman onneton, mutta tätä rivarin pihaa ei kyllä saa mihinkään suurennettua eli sitten pitäisi ostaa kokonaan uusi koti isonpine pihoineen.

        No sit se kysyy haluukko asua rivarissa vai ostetaanko uusi asunto no toivotaan ettei miehesi ehtinyt kaataa aitoja ja puskia kaatamaan kun sillä moottorisahakin on ja kaivuuhommia aloittanut ja huomannu oho tää onkin naapurien pihamaata ja naapurien puita jo pölkkynä ja maata kaivettuna ja se huutaa aletheias tänne ja äkkii


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sit se kysyy haluukko asua rivarissa vai ostetaanko uusi asunto no toivotaan ettei miehesi ehtinyt kaataa aitoja ja puskia kaatamaan kun sillä moottorisahakin on ja kaivuuhommia aloittanut ja huomannu oho tää onkin naapurien pihamaata ja naapurien puita jo pölkkynä ja maata kaivettuna ja se huutaa aletheias tänne ja äkkii

        Toivotaan, että mieheni ymmärtää olla kaivamatta naapureiden tontteja vahingossa auki. Voisi tulla sanomista 😁


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Toivotaan, että mieheni ymmärtää olla kaivamatta naapureiden tontteja vahingossa auki. Voisi tulla sanomista 😁

        Toivotaan niin ja olkoon takapiha kumiveneen talvisäilytyspaikka mutta mitäpä jos mies miettii etupihalle sopisi chevy van ja kysyy sinulta kumman ääntä haluat 5 tai 5.7 litran v8 bensakoneen vai 6.2 tai 6.5 v8 dieselilin soundeja kuunnella eli etupihaan sopis chevy vani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan niin ja olkoon takapiha kumiveneen talvisäilytyspaikka mutta mitäpä jos mies miettii etupihalle sopisi chevy van ja kysyy sinulta kumman ääntä haluat 5 tai 5.7 litran v8 bensakoneen vai 6.2 tai 6.5 v8 dieselilin soundeja kuunnella eli etupihaan sopis chevy vani

        Ja siit ei kauaankaan mene kun vanhemmillesi ja sisaruksillesi sanot sinä olet raskaana samoin lapsellesi et se saa siskon tai veljen et parin vuoden päästä saa valita nukkuuko ylä vai alapedillä kun kerrossängyssä sisarukset nukkuu ja jakaa huoneen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan niin ja olkoon takapiha kumiveneen talvisäilytyspaikka mutta mitäpä jos mies miettii etupihalle sopisi chevy van ja kysyy sinulta kumman ääntä haluat 5 tai 5.7 litran v8 bensakoneen vai 6.2 tai 6.5 v8 dieselilin soundeja kuunnella eli etupihaan sopis chevy vani

        Etupihalle ei mitään autoja aleta keräilemään, niille täytyy löytää sitten ihan oma paikkansa, jos sellaisia tykkää rassata.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Etupihalle ei mitään autoja aleta keräilemään, niille täytyy löytää sitten ihan oma paikkansa, jos sellaisia tykkää rassata.

        No se on teidän käyttöautonne niin kai autolle paikka on


      • Anonyymi kirjoitti:

        No se on teidän käyttöautonne niin kai autolle paikka on

        Ei, Chevy van ei tule koskaan olemaan käyttöautoni 😄


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1852
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1308
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      644
    Aihe