Isäni ei anna minun käydä ulkona

Anonyymi-ap

En tiedä on aivan sopiva tänne ”suku on pahin”, mutta kysäisenpä kumminkin. Oon siis 18-vuotias lukiota opiskeleva ja minulla on kirjoitukset tulossa noin kolmen viikon päästä. Isäni sanoi tänään, etten saa lähteä ulos edes viikonloppuisin. Enkä tarkoita nyt mitään bilettämästä, vaan minulla oli suunnitelmissa käydä kavereiden kanssa pelaamassa jalkapalloa ja käydä salilla ihan päiväsaikaan, mutta nämäkin vaikuttavat liialliselta. Olen koulussa ihan normaali keskiverto oppilas eli koulunkäyntini suhteen ei ole huolia ja arkisin minun pitää olla kotona klo19.30. Minua ärsyttää tämä, sillä mielestäni olen harjoittelut jo paljon ja tulisin harjoittelemaan viikonloppuna mutten koko päivää. Onko tämä hieman liian ankaraa vai onko ihan ymmärrettävää?

7

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pelkää puolestasi että sinulle tapahtuu jotain ikävää. Kohta sinulla on tilaisuus astua omaan elämään. Hankit työtä ja asunnon ja aloitat oman elämäsi. Siihen ei enää kukaan puutu laillisesti.

    • Anonyymi

      Isäsi rakastaa sua ja haluaa pitää huolta. Ymmärrettävää että rajoittaa sun menemistä varmaan liikaa. Oot kuitenkin jo täysikäinen. Nykymaailmassa kun saa jatkuvasti lukea, mitä pahaa nuorille tapahtuu, voi hyvin ymmärtää tuon isäsi suojelevuuden, mutta pitää tässä maailmassa kuitenkin oppia pärjäämään myös ilman vanhempia.

    • Anonyymi

      Isäsi rikkoo lakia jos oikeasti estää sinua käymästä ulkona. 18- vuotias on täysi- ikäinen ja näin ollen saat liikkua vaikka yöt läpeensä missä tahdot. Kenelläkään ei ole valtuuksia kieltää sinulta minkäänlaista liikkumista. Jos niin tehdään kyseessä on vapaudenriisto- niminen rikos.

      https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-vapaudenriisto

    • Anonyymi

      Olet laillisesti aikuinen. Sinulla on oikeus maksaa oma elämisesi - ruoka, asunto, verot tekemästäsi ilta- , kesä- ja viikonlopputöistä.Monet muutkin tekevät sen.

      Kuitenkin jos majailet isäsi katon alla ja sallit isäsi elättävän sinut, siitä on maksettava hinta. Teidän kohdalla isäsi huolehtii että saat opintosi kunnialla päätökseen ja hakeudut työelämään maksamaan oman elantosi. Isäsi “ vaatimukset” eivät ehkä sovi sinulle. Ellette keskustelemalla päâse yhteisymmärrykseen, sinun on parasta tottua ideaan
      “ Sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto”

      Tuo saa sinut tekemään tuplasti koulusi eteen valmistuaksesi ennen aikataulua. Ja aloittaa oma elämäsi ilman isän kaitsevaa silmää.

      Tiedätte molemmat että isä tarkoittaa vain sinun parasta ja on aina osa elämääsi, kuten perheenjäsenet monesti ovat.

      • Anonyymi

        Herranjestas mitä lätinää trollipaska.

        Jos isä kieltää 18- vuotiasta aikuista käymässä päiväsaikaan pelaamassa jalkapalloa tai salilla, se on vapaudenriisto. Vapaudenriisto on rikos eikä se ole millään tavoin ehdollinen siitä asuuko täysi- ikäiseksi kasvanut lapsi vielä kotona tai elättääkö mahdollisesti vanhempi vielä ihan omasta halustaan aikuista lastaan. Kyseessä on vanhemman oma valinta.

        Kun lisääntymiskykyinen aikuinen päättää tuoda lapsen tähän maailmaan siitä on maksettava hinta. Lapsen maailmaan saattaminen on vanhemman valinta ja siitä seuraa vastuu lapsen kasvattamisesta itsenäiseksi aikuiseksi. Jotkut nähtävästi synnyttävät panttivankeja elämäänsä jotta pääsevät heitä kontrolloimaan läpi elämänsä.

        "Tuo saa sinut tekemään tuplasti koulusi eteen valmistuaksesi ennen aikataulua. Ja aloittaa oma elämäsi ilman isän kaitsevaa silmää."

        Jos vanhemman kontrollintarve on noin patologista luokkaa ettei aikuinen lapsi pääse edes salilla käymään seuraa isukin kaitseva silmä taatusti kodin ulkopuolellekin ja lapsen itsenäistyminen tulee olemaan vaikeaa.

        Vanhemmilla ei todellakaan ole taivaasta tipahtanutta auktoriteettia kontrolloida lastensa elämää tuohon tapaan sori vaan trollinpelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herranjestas mitä lätinää trollipaska.

        Jos isä kieltää 18- vuotiasta aikuista käymässä päiväsaikaan pelaamassa jalkapalloa tai salilla, se on vapaudenriisto. Vapaudenriisto on rikos eikä se ole millään tavoin ehdollinen siitä asuuko täysi- ikäiseksi kasvanut lapsi vielä kotona tai elättääkö mahdollisesti vanhempi vielä ihan omasta halustaan aikuista lastaan. Kyseessä on vanhemman oma valinta.

        Kun lisääntymiskykyinen aikuinen päättää tuoda lapsen tähän maailmaan siitä on maksettava hinta. Lapsen maailmaan saattaminen on vanhemman valinta ja siitä seuraa vastuu lapsen kasvattamisesta itsenäiseksi aikuiseksi. Jotkut nähtävästi synnyttävät panttivankeja elämäänsä jotta pääsevät heitä kontrolloimaan läpi elämänsä.

        "Tuo saa sinut tekemään tuplasti koulusi eteen valmistuaksesi ennen aikataulua. Ja aloittaa oma elämäsi ilman isän kaitsevaa silmää."

        Jos vanhemman kontrollintarve on noin patologista luokkaa ettei aikuinen lapsi pääse edes salilla käymään seuraa isukin kaitseva silmä taatusti kodin ulkopuolellekin ja lapsen itsenäistyminen tulee olemaan vaikeaa.

        Vanhemmilla ei todellakaan ole taivaasta tipahtanutta auktoriteettia kontrolloida lastensa elämää tuohon tapaan sori vaan trollinpelle.

        Trollipaska ei näköjään lainkaan tajua että jos täysin vapaaehtoisesti, aikuisena, suostuu toisen aikuisen maksamaan elantonsa, siihen liittyy velvoitteita.

        Niitä ei tietenkään tarvitse hyväksyä!!! Jokaisella aikuisella on oikeus itse päättää omilla hankkimillaan tuloilla missä ja miten asuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trollipaska ei näköjään lainkaan tajua että jos täysin vapaaehtoisesti, aikuisena, suostuu toisen aikuisen maksamaan elantonsa, siihen liittyy velvoitteita.

        Niitä ei tietenkään tarvitse hyväksyä!!! Jokaisella aikuisella on oikeus itse päättää omilla hankkimillaan tuloilla missä ja miten asuu.

        Arvaa kumpi menee edelle, sun mielipiteet vaiko Suomen laki?

        Olit itse varmasti samalla sekunnilla kun täytit 18- vuotta täysin omillasi toimeen tuleva itsenäinen aikuinen? Aloittaja ei maininnut mitään siitä kuka maksaa hänen elinkustannuksensa.

        On epäloogista vittuilla 18- vuotiaalle lukiolaiselle epäitsenäisyydestä ja isäparan kustannuksella siipeilystä samaan aikaan kun puolustat isän oikeutta hankaloittaa aikuisen lapsensa itsenäistymistä yhteiskunnasta ja sosiaalisesta elämästä eristämisellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe