Mikä järki on ajaa auto loppuun?

Anonyymi-ap

Kaverini ajaa uutena ostetulla 2013 Fiestalla jossa on paska 1.0 turbomotti ja aikoo ajaa sen paaliin saakka. Mittarissa on nyt 250 tuhatta eikä kuulemma enää haittaa jos hajoaa, kaupasta saa autoja.
Perustelee sillä että huollot ei maksa paljoa ja korjaaminen, jos nyt vikaa edes tulee on myös helppo ja halpa korjata ja vakuutus on halpa. Vie kuulemma reilun 4 litraa sadalla kesällä, kovalla pakkasella 6 litraa joten on halpa tankata.

Jos olisi myynyt sen vuosia sitten niin olisi saanut siitä tuhansia euroja mutta eihän siitä saa mitään jos sen ajaa romuksi ja vie paalattavaksi. Tämä ei nyt ihan aukea minulle että miksi ajaa auto siihen kuntoon että se on arvoton. Selittäkää joku.

84

862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Talveksi viimasuoja ettei käy rikkaalla.

    • Anonyymi

      Siinä on se järki että jos autosta saa vain muutaman tonnin ja se kuitenkin pelaa ja läpäisee katsastuksen eikä kalliita korjauksia tarvita niin mikään muu auto ei ole niin halpa ajaa. Uuden auton hinnan putoaminen voi olla yli 5 tonnia vuodessa. Sillä rahalla korjaa vanhaa monta vuotta. Mitä uudempi auto, sitä kalliimpi ajaa.

      • Anonyymi

        Hyundai ionig 5 putpsi yöi 20t vuodessa


    • Anonyymi

      Kyllä se 1.0 ecobuusti kestää vaikka mitä kun huoltaa oikein. Moni on pilannut väärällä huollolla ja nokkaremmi poikki ja ei kun uutta moottoria tilalle. Sen takia ko. moottorilla Fordit alemyynnissä. Noilla kilsoilla Fiestan myyntihinta voi jäädä 3000 jos löytää ostajan. Näin ollen voi olla hyvä ratkaisu ajella auto loppuun.

      • Anonyymi

        ei tuollainen 250.000 ajettu 1.0 fiesta ole centinkään arvoinen.... paaliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei tuollainen 250.000 ajettu 1.0 fiesta ole centinkään arvoinen.... paaliin

        Onhan sillä käyttöarvoa, jos se toimii. Markkina-arvolla ei ole tässä mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei tuollainen 250.000 ajettu 1.0 fiesta ole centinkään arvoinen.... paaliin

        Kilometrit eivät ratkaise vaan kunto. Saatta olla että autolla voi ajaa vielä 100-150 000 km pienin kuluin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilometrit eivät ratkaise vaan kunto. Saatta olla että autolla voi ajaa vielä 100-150 000 km pienin kuluin.

        Käyttöarvohan tuollaisella on jäljellä, mutta noin paljon ajetun arvo on muutenkin jo alhainen, ja kokemuksesta tiedän että jos tuota 1.0 ecoboostia tarjoat liikkeeseen vaihdossa niin huomioivat hyvityksessä varmuuden vuoksi tehtävän hihnanvaihdon...eli hyvin lähellä nollaa ollaan todellisen sisäänostohinnan suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöarvohan tuollaisella on jäljellä, mutta noin paljon ajetun arvo on muutenkin jo alhainen, ja kokemuksesta tiedän että jos tuota 1.0 ecoboostia tarjoat liikkeeseen vaihdossa niin huomioivat hyvityksessä varmuuden vuoksi tehtävän hihnanvaihdon...eli hyvin lähellä nollaa ollaan todellisen sisäänostohinnan suhteen.

        Ei autoa kannata vaihtaa. Uudemmat maksaa helvetisti ja vanhasta ei hyvitetä paljon paskaakaan.


      • Anonyymi

        Amerikassa valmistaja on velvoitettu korvauksiin noiden Ecoboost moottoreiden takia.
        Suomessa maahantuoja syyttää auton omistajaa
        "Väärät öljyt".
        Joku selitys täytyy keksiä.


    • Anonyymi

      Oletko tosiaan vakavissasi aloittaja,heh?..

      -kyllä Sinä viisaana miehenä tiedät että kaverillasi järki pelaa....ole tyytyväinen, että sinulla on fiksu kaveri!:)

    • Anonyymi

      Sinulla aloittaja ei todellakaan ole kaikki kotona, mieti vähän (jos pystyt).

    • Anonyymi

      Jos auto toimii, eikä ole tarvetta uudelle, niin miksi ei voi ajaa loppuun? Jatkuva uuden ostaminen on huono asia ympäristön kannalta. Paras ja ympäristöystävällisin tuote on sellainen, joka kestää sukupolvelta toiselle, kuten esim. valurautainen paistinpannu.

    • Anonyymi

      monta fiestaa 1.0 löydät esim nettiautosta joilla on ajettu yli 200.000...

      • Anonyymi

        Tarkoititko MONTAKO ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko MONTAKO ?

        Mitä useamman voortin on omistanut sitä varmemmin on taivaspaikan lunastanut. Elän toivossa jo yhdenkin voortin omistaneena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko MONTAKO ?

        ei löydy montaa...se siitä kestäyydestä..


      • Anonyymi

        Ajattele lisää ….jospa ne on ajossa ettei ole myynnissä….itellä 3 autoa ja ei ne ole myynnissä nettiautossa vaan tarpeen tullen käytössä. Eri käyttö tarkoituksen autoja.


    • Anonyymi

      Avaushan on selvä provo, mutta todettakoon että sitä halvemmaksi tulee mitä pidempään autoa pitää. Toki korjauskustannukset nousevat jossain vaiheessa, mutta sitten ratkaisee korjaako itse vai pitääkö maksaa korjaamoille. Fordin 1-litrainen turbomylly kyllä kestää jos ei käytä väärää öljyä siinä. Noita olen huoltanut ja monilla ajettu jo yli 300 tkm ja jopa yli 400 tkm on tullut vastaan. Jakoremmikin on kuin uusi vaikka sillä olisi ajettu yli 200 000 km paitsi jos on ollut vääränlaista öljyä.

      • Anonyymi

        Miksi ostaisin auton jossa on joku jakoremmi, en ymmärrä kun kunnollisia ketjujakopäälläkin varustettujakin on tarjolla eikä tarvi juosta erikoisöljyjen perässä ja pelätä remmin katkeamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ostaisin auton jossa on joku jakoremmi, en ymmärrä kun kunnollisia ketjujakopäälläkin varustettujakin on tarjolla eikä tarvi juosta erikoisöljyjen perässä ja pelätä remmin katkeamista?

        Kuka sekaantuisi patteriautoon, joita kukaan ei halua käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ostaisin auton jossa on joku jakoremmi, en ymmärrä kun kunnollisia ketjujakopäälläkin varustettujakin on tarjolla eikä tarvi juosta erikoisöljyjen perässä ja pelätä remmin katkeamista?

        Koska siinä autossa on aika monta muutakin ominaisuutta jotka ovat huomattavasti olennaisempia kuin jakopään rakenne.


      • Anonyymi

        Mitä öljy vaikuttaa jakoremmiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä öljy vaikuttaa jakoremmiin?

        On olemassa öljykylvyssä olevia jakohihnoja.
        Oliko ihan uusi asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sekaantuisi patteriautoon, joita kukaan ei halua käytettynä.

        Hyvin käytetyt sähköautot myy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ostaisin auton jossa on joku jakoremmi, en ymmärrä kun kunnollisia ketjujakopäälläkin varustettujakin on tarjolla eikä tarvi juosta erikoisöljyjen perässä ja pelätä remmin katkeamista?

        Hihna on usein parempi ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa öljykylvyssä olevia jakohihnoja.
        Oliko ihan uusi asia?

        Minulle on.
        Oli muinoin DOHC joka oli remmiohjattu ja pyöri siinä jäädyttäjän takana, ilmassa. Öljyremmeistä en ollut kuullutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä öljy vaikuttaa jakoremmiin?

        tsekkaa youtubes ford focus 1.0 koneremontti tai remmin vaihto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihna on usein parempi ratkaisu.

        Hihna voi olla ratkaisu laturille mutta nokka-akselin pyörittämiseen pitäisi lailla kieltää. Paljon on moottoreita tuhoutunut kun se remmi on katkennut. Suurin murhe toki on ollut vw- ketjujakopää ala-arvoisista materiaaleista. Itse en mitään remmijakopäätä suostuisi enää ostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihna voi olla ratkaisu laturille mutta nokka-akselin pyörittämiseen pitäisi lailla kieltää. Paljon on moottoreita tuhoutunut kun se remmi on katkennut. Suurin murhe toki on ollut vw- ketjujakopää ala-arvoisista materiaaleista. Itse en mitään remmijakopäätä suostuisi enää ostamaan.

        Ketjuongelmiakin vaan tuntuu nykyään olevan niin monella...Mieluummin hihna ja sen säännölliset vaihdot vaikka sitten hieman etukäteenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjuongelmiakin vaan tuntuu nykyään olevan niin monella...Mieluummin hihna ja sen säännölliset vaihdot vaikka sitten hieman etukäteenkin.

        Olen autoillut kauemmin kuin ensimmäistäkään hihnaa on ollut jakopäissä. Aika monta hihnaa olen vaihtanutkin. Sensijaan en ainuttakaan ketjua. En ole mistään ketjuongelmista kuullut muilta kuin vikavagenisteilta. Niillähän nuo ala-arvoiset sekundaketjut venyi ja paukkui ja valmistaja ja maahantuoja vaan höpöttivät jostain käyttäjävirheistä ja vääristä öljyistä vastuuta välttääkseen. Onhan se hihnajakopää halvin mahdollinen valmistaa ja kallein ylläpidettävä. En ymmärrä, mitä hyötyä siitä olisi muille kuin valmistajalle ja huollon rahastajalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen autoillut kauemmin kuin ensimmäistäkään hihnaa on ollut jakopäissä. Aika monta hihnaa olen vaihtanutkin. Sensijaan en ainuttakaan ketjua. En ole mistään ketjuongelmista kuullut muilta kuin vikavagenisteilta. Niillähän nuo ala-arvoiset sekundaketjut venyi ja paukkui ja valmistaja ja maahantuoja vaan höpöttivät jostain käyttäjävirheistä ja vääristä öljyistä vastuuta välttääkseen. Onhan se hihnajakopää halvin mahdollinen valmistaa ja kallein ylläpidettävä. En ymmärrä, mitä hyötyä siitä olisi muille kuin valmistajalle ja huollon rahastajalle?

        VW:n lisäksi ainakin MB, BMW ja Nissan kärsii vähintäänkin joissain moottoreissa ennenaikaisesta jakoketjun venymisestä. Samaa mieltä muuten että periaatteessa paras vaihtoehto, JOS se ketju kestää moottorin käyttöiän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW:n lisäksi ainakin MB, BMW ja Nissan kärsii vähintäänkin joissain moottoreissa ennenaikaisesta jakoketjun venymisestä. Samaa mieltä muuten että periaatteessa paras vaihtoehto, JOS se ketju kestää moottorin käyttöiän.

        Outo säästökohde kun olisi helppo ja edullinen tehdä riittävän vahva kaksiosainen ketju. Saahan ne myytyä huoltoja kun joutuu vaihtamaan ja moottoreita kun rikkoontuu, mutta ei oe hyvää mainosta.

        Hyvä esimerkki vanhemmat Nissanit, kestivät auton iän, mutta P12 pilasi Primeran maineen hetkessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihna on usein parempi ratkaisu.

        eikö nykyään ole öljypumput hihnalla. esim 2 tdi audeissa. samalla kun vaihdat jakoremmin otat öljypohjan pois ja vaihdat öljypumpun remmin. hitto mikä keksintö taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö nykyään ole öljypumput hihnalla. esim 2 tdi audeissa. samalla kun vaihdat jakoremmin otat öljypohjan pois ja vaihdat öljypumpun remmin. hitto mikä keksintö taas.

        Älä ota enää !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä öljy vaikuttaa jakoremmiin?

        Olen todella hämmentynyt! Huom. erikseen remmi öljypumpulle! Saadaan ainakin myytyä valmistajan erikoisöljyä.

        https://luiginpaja.fi/ecoboost/

        Verrattuna perinteiseen jakohihnaan, jakohihnat ovat öljykylvyssä.

        FORD:in vaihtoväli on suuri (jopa 240tkm) mutta rikkoumia on tullut vastaan jo paljon aikaisemmin (jopa 100tkm kohdilla!)

        Syynä rikkoumaan on yleensä väärä öljy!

        Hihna turpoaa, siitä irtoaa “mujua” ja sitten myöhemmin hampaita -> tukkii öljypumpun sihdin.

        VÄÄRÄ ÖLJY AIHEUTTAA HIHNAN TURPOAMISTA JA VIALLINEN ÖLJYNVAIHTO TULEEKIN ESIIN VASTA YLEENSÄ PARIN-KOLMEN VUODEN PÄÄSTÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen todella hämmentynyt! Huom. erikseen remmi öljypumpulle! Saadaan ainakin myytyä valmistajan erikoisöljyä.

        https://luiginpaja.fi/ecoboost/

        Verrattuna perinteiseen jakohihnaan, jakohihnat ovat öljykylvyssä.

        FORD:in vaihtoväli on suuri (jopa 240tkm) mutta rikkoumia on tullut vastaan jo paljon aikaisemmin (jopa 100tkm kohdilla!)

        Syynä rikkoumaan on yleensä väärä öljy!

        Hihna turpoaa, siitä irtoaa “mujua” ja sitten myöhemmin hampaita -> tukkii öljypumpun sihdin.

        VÄÄRÄ ÖLJY AIHEUTTAA HIHNAN TURPOAMISTA JA VIALLINEN ÖLJYNVAIHTO TULEEKIN ESIIN VASTA YLEENSÄ PARIN-KOLMEN VUODEN PÄÄSTÄ

        Ketju tai rattaat paljon järkevämpi kuin hihna, saati öljykylpyhihna tuollaisissa kohteissa.

        Ennen oli monissa autoissa jakohihnakin helposti vaihdettava vaikka kestivät hyvin, nyt ne vaatii paljon purkamista ja hajoavat helposti, kuten ketjutkin liian usein.


    • Anonyymi

      Hyvin toimiva ja vähän korjausta vaativa auto kannattaa ajaa ihan loppuun asti. Rahaa säästyy paljon.

    • Anonyymi

      Eiköhän tuota kannata kysyä siltä kaverilta suoraan, ei täällä kukaan osaa mennä kaverisi pään sisään ajatuksia lukemaan.

      • Anonyymi

        Parempi kysyä rohkeasti omasta puolestaan eikä kaverin puolesta :)


    • Anonyymi

      Osta uusi ( toki vuokraus nykyään vaihtoehto ).
      aja 15 vuotta.
      Myy itse.
      Osta kertamaksulla uusi.
      Aja 15 vuotta
      jne
      Älä osta osarilla, tulee korot + pakkokasko vakuutukset.
      huolla itse jos mahdollista

      • Anonyymi

        Parempi tapa:
        Osta 10 vuotta vanha
        Aja sillä15 vuotta
        Myy itse
        huolla itse se minkä osaat
        jne sama jatkossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi tapa:
        Osta 10 vuotta vanha
        Aja sillä15 vuotta
        Myy itse
        huolla itse se minkä osaat
        jne sama jatkossa

        Paitsi jos ostat kunnollisen auton + 70.000 egee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos ostat kunnollisen auton 70.000 egee.

        Kalliissa autoissa kalleimmat viat ja arvo laskee nopeimmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos ostat kunnollisen auton 70.000 egee.

        Eikun 100 tonnia vähintään.


    • Anonyymi

      Kaverisi on viisas. Ota opiksi häneltä niin tajuat joskus tyhmän kirjoituksesi.

    • Anonyymi

      Jos Fiesta on kunnossa niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Jokun sen kuitenkin ajaa loppuun.

    • Anonyymi

      ajetaan poijjat fiestalla vaan kohta on motti rempallaan..

    • Anonyymi

      Se on trendikkäästi ilmastoteko.
      Esimerkiksi minä en ole ostanut uutta tai edes käytettyä autoa 35:een vuoteen. Vanha uskollinen kuljettaa sen minkä tarvitsee.
      Samassa ajassa joku olevinaanympäristöpelle on ostanut ja myynyt eteenpäin 12-18 uutta mukamasympäristölleystävällistä härpäkettä.
      Hyi!

      • Anonyymi

        Ikää on minulla kohta 80 vuotta, mutta koskaan en ole uutta autoa ostanut. Aina olen ostanut 3 - 6 vuotta vanhan käytetyn auton, ja aina niillä ropposilla olen perille päässyt. Ajan autoilla aina niin pitkään, että vuotuiset korjauskulut alkavat reilusti nousta. Sen jälkeen ostan taas uuden käytetyn ropposen. Muitakin toimintamalleja maailmassa on, mutta tämä tyyli on sopinut parhaiten minulle.


    • Anonyymi

      Vuonna 2018 ostin Volvo FH16 750 neliakselisen kuormurin. Hinta oli 312000 € ja sain siitä kesällä vaihdossa 11000 € . Mittarissa 1550000 kilometriä ja oli toimiva. Mitä tein väärin ?

      • Anonyymi

        Olisit pitänyt niin kauan kuin toimii kohtuullisilla korjauksilla.


    • Anonyymi

      Joku uusi fiesta maksaa osarilla 300e/kk.

      Vanhaa Fiestaa korjaa itse helposti 300e vuodessa (olettaen että kaikki ei hajoa kerralla jne.) . Tuosta kertyy säästöä kertyy 3000e

      • Anonyymi

        Niin ja taivaspaikkakin on taattu kun on jo helvetin joutunut maan päällä kokemaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja taivaspaikkakin on taattu kun on jo helvetin joutunut maan päällä kokemaa?

        Pääseekö kaikki teslan omistajat siis taivaaseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääseekö kaikki teslan omistajat siis taivaaseen?

        Vain Voortista viisaat ja valistuneet ovat tällaista kertoneet. Kaipa ne kokemuksistaan kertovat eikä todellakaan ole sitä syytä epäillä!


    • Anonyymi

      Fordin ecoboost moottorit pitää jättää kauppaan.
      Niistä on syytä pysyä erossa.

      PS. Autokauppiaatkin kirjoittelevat tänne.
      Ole varovainen.

    • Anonyymi

      Jos itse korjaa on edullista ajoa , ei kerrottu muuta kuin helppo ja halpa korjata , kaikki suhteellista mutta jos on paikka ja taitoa itse pitää ajokunnossa niin pitää ja päästää vaan , aika monelta loppuisi autoilu tässä maassa jos pitäisi pikkuviatkin korjauttaa jollakin pajalla .

    • Anonyymi

      Sinulla on koko ajan jännitys päällä, että
      vieläkö kestää, vai joko hajoaa.Hanki
      auto jossa on neli sylinterinen moottori.

      • Anonyymi

        Ei ole varaa nelisylinteriseen, käytän 2-sylinteristä.


    • Anonyymi

      Jos omistaa korjauspaikan ja kaikki tarvittavat erikoistyökalut, voi käyttää vapaa-aikansa vanhan Fordin korjaamiseen. Muiden kannattaa vaihtaa autonsa uuteen ennen kalliita vieraalla teetettäviä korjauksia. Raja mene siinä 200 tkm paikkeilla pikkuautoilla.

      • Anonyymi

        Vai että 200 000 km. Toyotalla se on 400 000 km. Minulla on 2000 Corolla, ajelen sillä vielä 10 vuoden päästä (jos olen silloin elossa).
        On tyhmää ostaa uutta autoa, se sopii tietysti kädettömille.


      • Anonyymi

        Heh, jos on jo 200 000km ajettu pikkuauto niin ei siihen kalliita remontteja tarvitse tehdäkään. ajaa vaan niin kauan kuin pääsee halvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, jos on jo 200 000km ajettu pikkuauto niin ei siihen kalliita remontteja tarvitse tehdäkään. ajaa vaan niin kauan kuin pääsee halvalla.

        Kyllä tuohon kilsaan alkaa jo uusi huoltokierros eli kaikki kuluvat osat on jo kerran vaihdettu.


      • Anonyymi

        Ja dacia on jo aivan romuna 50tkm kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuohon kilsaan alkaa jo uusi huoltokierros eli kaikki kuluvat osat on jo kerran vaihdettu.

        Riippuu autosta, ei kaikissa huollot ole kalliita ja hyväkuntoiseen kannattaa esin jakopäähihnan vaihto teettääkin jos aikoo pitää vielä pitkään tai sitten ajaa niin kauan kuin kestää. Onhan noita videoita ollut youtubessakin että hihna kestänyt monta kertaa vaihtovälin.

        Laturin hihnakin voi kestää kauan vaikka olisi jo rispaantunut, omassa oli varmaan alkuperäinen lähes 300 000km ajettuna, eikä moottorille tarvinnut tehdä yhtään mitään kuin vaihtaa öljyt ja suodattimet silloin tällöin. Jakopää oli onneksi ketjulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autosta, ei kaikissa huollot ole kalliita ja hyväkuntoiseen kannattaa esin jakopäähihnan vaihto teettääkin jos aikoo pitää vielä pitkään tai sitten ajaa niin kauan kuin kestää. Onhan noita videoita ollut youtubessakin että hihna kestänyt monta kertaa vaihtovälin.

        Laturin hihnakin voi kestää kauan vaikka olisi jo rispaantunut, omassa oli varmaan alkuperäinen lähes 300 000km ajettuna, eikä moottorille tarvinnut tehdä yhtään mitään kuin vaihtaa öljyt ja suodattimet silloin tällöin. Jakopää oli onneksi ketjulla.

        Laturin hihnan katkeaminen ei ole iso asia, vain lataus loppuu mutta autolla voi ajaa niin kauan kuin akussa riittää virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturin hihnan katkeaminen ei ole iso asia, vain lataus loppuu mutta autolla voi ajaa niin kauan kuin akussa riittää virtaa.

        Ranskiksissa voi kuulemma imaista hihnan tai osia jakopään väliin jos apulaitehihna katkeaa ja sitten matka katkeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranskiksissa voi kuulemma imaista hihnan tai osia jakopään väliin jos apulaitehihna katkeaa ja sitten matka katkeaa.

        Olet kuullut väärin. Mene kuulotutkimukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuohon kilsaan alkaa jo uusi huoltokierros eli kaikki kuluvat osat on jo kerran vaihdettu.

        Et näköjään tiedä autoista mitään. Monien merkkien 200 000 km ei vielä tarvitse kuin pieniä osien vaihtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään tiedä autoista mitään. Monien merkkien 200 000 km ei vielä tarvitse kuin pieniä osien vaihtoja.

        Riippuu vähän siitäkin millaista ajoa tuo 200tkm on. Maantiellä muutamaan vuoteen ajettuna ei yleensä tunnu vielä missään, mutta pelkässä lyhyessä ja nykivässä kaupunkiajossa hinkattuna moni auto alkaa olla aika loppu noilla kilometreillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturin hihnan katkeaminen ei ole iso asia, vain lataus loppuu mutta autolla voi ajaa niin kauan kuin akussa riittää virtaa.

        Olikin vaan esimerkkinä miten kauan voi kestää. Alkuperäinen saattoi olla laturin hihnakin, mutta tarkoitin ohjaustehostimen hihnaa, mikä alkoi vähän vingahdella kylmänä. Ei senkään katkeaminen estäisi ajoa mutta raskaaksi menisi ohjaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän siitäkin millaista ajoa tuo 200tkm on. Maantiellä muutamaan vuoteen ajettuna ei yleensä tunnu vielä missään, mutta pelkässä lyhyessä ja nykivässä kaupunkiajossa hinkattuna moni auto alkaa olla aika loppu noilla kilometreillä.

        no olosuhteet ovat samat seuraavallekin autolle. arvonalenema vain suurempi kuin lähes avottomalla autolla. uusia saa tosiaan kaupasta ja niihin on varaakin jos ei hassaa omaisuuttaan naisiin, viinaan ja nopeisiin autoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että 200 000 km. Toyotalla se on 400 000 km. Minulla on 2000 Corolla, ajelen sillä vielä 10 vuoden päästä (jos olen silloin elossa).
        On tyhmää ostaa uutta autoa, se sopii tietysti kädettömille.

        Monesko kori on corollaattorissa menossa?

        Mutta varmaan hyvä kiihtyvyys. Ruostereijät painavat vähemmän kuin hiilikuitu.


    • Anonyymi

      No, jos ei aukea niin sehän tarkoittaa sitä, että et ole mikään nero talousasioissa.
      Moni rikaskin ajaa suhteellisen halvalla autolla. Ei tulisi itsellekään mieleen alkaa mainostamaan naapureille, että on sitä rahaa.

    • Anonyymi

      Jos on ostanut auton uutena, niin tietää ainakin miten se on huollettu. Ei hyvää kannata vaihtaa. Paskat pistetään kiertoon.

    • Anonyymi

      Auton huoltamisella sen käyttöiän merkityksenä on pienempi, kuin sillä, että kuinka sitä on ajettu vuosien saatossa. Monen auton käytännössä ainoa huolto on öljynvaihto, jota ei kannata jättää tekemättä säännöllisesti.

    • Anonyymi

      No aloittaja taitaa käyttää sarkasmia niin huomaamattomasti, että ei voida olla edes varmoja osoittaako siinä sarkasmin piikki autoa usein vaihtavien suuntaan...
      Tai sitten matemaattiset taidot ovat häneltä kerta kaikkiaan hukassa....siis jos kyse ei ollutkaan sarkasmista.
      No joka tapauksessa auto on yleensä edullisinta ostaa uutena tai hyväkuntoisena ja ajaa se sitten itse paaliin asti. Joka kerta kun vierailee autokaupassa ostoksilla, tulee maksaneeksi myyjän palkan ja yrityksen voitot. Halvimmalla pääsee jos vierailee autokaupassa mahdollisimman harvoin. Siis tietenkin olettaen, että aikoinaan hankittu ajopeli täyttää tehtäväsä.
      Tyypillinen esimerkki voi olla esimerkiksi tuollainen Fiesta, joka tosiaan on aika halpa pitää jos remmi ei liukene öljyyn. Siis huoltoa se vaatii ja ehdottomasti valmistajan vaatiman öljylaadun. Auton maksimi arvonalenema on noin 18 000€, josta 20 vuodelle tulee alle tonni vuodessa. Jos tuon auton vaihtaisi 20 vuoden aikana 6 kertaa, olisi arvonalenema vähintään tuplat todennäköisesti enemmän.
      Jos käyttötarkoitus on työmatka-autoilu, ei varmaan ole suurta haittaa, vaikka auton luotettavuus saattaa olla viimeisten vuosien aikana alentunut.

      • Anonyymi

        Harvemmin uutena kannattaa ostaa, mutta kalleimat kilometrit ajettuna hyväkuntoisena kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin uutena kannattaa ostaa, mutta kalleimat kilometrit ajettuna hyväkuntoisena kyllä.

        Jos kaikki ajattelisi noin. UUsien autojen myynti romahtaisi nollaan ja autojen keski-ikä vanhenisi alta aikayksikön. Teillä ja kaduilla alkaisi liikkua entistä passkempia romuja kun uusia ei kukaan ostaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki ajattelisi noin. UUsien autojen myynti romahtaisi nollaan ja autojen keski-ikä vanhenisi alta aikayksikön. Teillä ja kaduilla alkaisi liikkua entistä passkempia romuja kun uusia ei kukaan ostaisi.

        Eihän kaikkea tarvitse järkevimmin tehdä ja jos on ylimääräistä rahaa niin voi tuhlata paljon järjettömämminkin kuin uuteen autoon. Ostaisin itsekin uuden auton jos olisi tarpeeksi paljon rahaa, mutta sitä ennen sijoittaisin esim asuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki ajattelisi noin. UUsien autojen myynti romahtaisi nollaan ja autojen keski-ikä vanhenisi alta aikayksikön. Teillä ja kaduilla alkaisi liikkua entistä passkempia romuja kun uusia ei kukaan ostaisi.

        Oletko katsonut ikkunasta ulos viimeisten 15 vuoden aikana?

        Suomessa autojen keski-ikä on 13 vuotta ja keskimääräinen romutusikä muistaakseni 21 vuotta. Muualla maailmassa pidetään jo 7 vuotiasta autoa aika ikäloppuna....

        Uusia autoja myydään reilusti alle 100 000 vuodessa, vaikka hlöautoja on 2,8 miljoonaa.

        Näistä luvuista on helpo päätellä, että keski-ikä tulee vielä nousemaan, jos ei autoja ala poistumaan käytöstä kiivaampaan tahtiin. Sekin on kyllä mahdollista, koska autoja on suhteettoman paljon suhteessa ajokortillisiin.... ilmiselvästi monella taloudella on useampi auto kuin kuski.

        No, hyvin kyllä näkyy, miten autojen laatu on parantunut, vaikka essonbaarin parlamentti
        dementian kullittamine muistoineen muuta väittää. Wanhaan hyvään aikaan autot saattoi olla jo 10 vuotiaina läpimätiä ja TM & co käyttötesteissäkin piisasi vaikka mitä vikaa, vaikka testimatka 30 tkm eli puolet nykyään käytettävästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko katsonut ikkunasta ulos viimeisten 15 vuoden aikana?

        Suomessa autojen keski-ikä on 13 vuotta ja keskimääräinen romutusikä muistaakseni 21 vuotta. Muualla maailmassa pidetään jo 7 vuotiasta autoa aika ikäloppuna....

        Uusia autoja myydään reilusti alle 100 000 vuodessa, vaikka hlöautoja on 2,8 miljoonaa.

        Näistä luvuista on helpo päätellä, että keski-ikä tulee vielä nousemaan, jos ei autoja ala poistumaan käytöstä kiivaampaan tahtiin. Sekin on kyllä mahdollista, koska autoja on suhteettoman paljon suhteessa ajokortillisiin.... ilmiselvästi monella taloudella on useampi auto kuin kuski.

        No, hyvin kyllä näkyy, miten autojen laatu on parantunut, vaikka essonbaarin parlamentti
        dementian kullittamine muistoineen muuta väittää. Wanhaan hyvään aikaan autot saattoi olla jo 10 vuotiaina läpimätiä ja TM & co käyttötesteissäkin piisasi vaikka mitä vikaa, vaikka testimatka 30 tkm eli puolet nykyään käytettävästä.

        Suomihan on keskiluokkaa autojen iässä Euroopassa, ei isoja eroja eri maissa. Mätäneviä ja kestäviä autoja ollut aina, välillä ruostui renut, sitten mazdat, uudemmista tietää muutaman vuoden päästä mitkä kestää, mutta kalliita tekniikkamurheita sitäkin enemmän monilla merkeillä. Sähköautot on romuja kun 8v akkutakuu loppuu ja se järjettömän kallis akku simahtaa.


    • Anonyymi

      Paljon järkevämpää ostaa hyväkuntoinen käytetty auto tai vaikka vanha millä ajaa muutaman vuoden, kuin teska ja joutua sitten myymään asunnonkin kuten Raharemontti ohjelmassa. Kymppitonnin tippui teslan arvo heti, mutta ennemin luopua kuin maksaa velkoja pitkän aikaa ja muuttaa vuokralle. Takaovesta näytti maalit lähteneen tuostakin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      110
      2850
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2334
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1947
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1630
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1345
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      286
      1176
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      991
    Aihe