Jos joku menee ja ruuvaa irti risteyksestä vaikkapa kärkikolmion, ja saa sillä konstilla aikaan onnettomuuden ko. risteyksessä, niin miten tuossa luetaan lakia?
Joku paikallinen ajaa risteykseen kun luulee sivusta tulijalla olevan kolmion (kuten on ollut viimeiset 30 vuotta). Sivusta tulija onkin ensi kertaa tuossa kohtaa, ja menee ensin koska kolmiota ei näy ja sitten kolahtaa.
Tulkitaanko tilanne silloin paikalla olevien liikennemerkkien mukaan, vai siten kun niiden kuuluisi olla?
Kumpi vaan tulkinta olisi jommalle kummalle aika epäreilu.
Ilkivalta liikennemerkille ja onnettomuuden aikaansaanti
25
334
Vastaukset
- Anonyymi
No eipä noita juurikaan kukaan ilkivaltana irti ruuvaile.
- Anonyymi
Sitähän se aloittaja just kysyikin. (Ja kyllä meillä täällä läntisessä suunnassa on revitty milloin mitäkin merkkejä matkamuistoiksi).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitähän se aloittaja just kysyikin. (Ja kyllä meillä täällä läntisessä suunnassa on revitty milloin mitäkin merkkejä matkamuistoiksi).
Missä getossa oikein liikut?
- Anonyymi
Nahkapäätös.
- Anonyymi
Mitenkäs se nyt menee. Pitääkö taajaman ulkopuolella, tiellä jossa rajoitus 80 väistää oikealta tulevaa? Kärkikolmio luultavasti tippunut vuosikymmeniä sitten.
- Anonyymi
Jos kärkikolmio on tippunut, niin siitähän kannattaisi ilmoittaa tiepiiriin. En tosin usko, että asiaa ei olisi huomattu vuosikymmenissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kärkikolmio on tippunut, niin siitähän kannattaisi ilmoittaa tiepiiriin. En tosin usko, että asiaa ei olisi huomattu vuosikymmenissä.
Homo.
- Anonyymi
Noilla taajaman ulkopuolisilla 80 km/h -teillä taitaa kaikilla olla "etuajo-oikeutettu tie" -merkki voimassa. Eli silloin ei tarvitse väistellä, oli kolmio tai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noilla taajaman ulkopuolisilla 80 km/h -teillä taitaa kaikilla olla "etuajo-oikeutettu tie" -merkki voimassa. Eli silloin ei tarvitse väistellä, oli kolmio tai ei.
Tuota "etuajo-oikeutettu tie"-merkkiä taidetaan käyttää vain valta- ja kantateillä.
- Anonyymi
Taajaman ulkopulinen tilanne on toki eri, kuin taajaman sisäpuolinen tilanne on.
- Anonyymi
Pitää toimia havaintojen ja paikalla olevan tiedon perusteella. Ei saa ajaa vanhasta ulkomuistista. Tilanteet saattavat muuttua. Oikeus ottaa suurella todennäköisyydellä sitten ilkivallan huomioon tuomiossa, jos sellaisesta on kyse.
- Anonyymi
Merkkien mukaa ajetaan ja jos merkkiä ei ole, niin ei sitä noteerata.
- Anonyymi
Huolimatta nopeusrajoituksesta oikealta tulevaa väistetään jos tämä ei tule kolmion takaa?
Anonyymi kirjoitti:
Huolimatta nopeusrajoituksesta oikealta tulevaa väistetään jos tämä ei tule kolmion takaa?
Suurin piirtein noin. Esim. etuajoitettu tie -merkkihän tarkoittaa vain, että sivuteiltä tulijoilla pitäisi olla kärkikolmiot kaikilla, mutta jos ei ole, niin eipä niillä välttämättä ole väistämisvelvollisuuttakaan (voi olla muista syistä kyllä).
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Suurin piirtein noin. Esim. etuajoitettu tie -merkkihän tarkoittaa vain, että sivuteiltä tulijoilla pitäisi olla kärkikolmiot kaikilla, mutta jos ei ole, niin eipä niillä välttämättä ole väistämisvelvollisuuttakaan (voi olla muista syistä kyllä).
Jep. Tässä on tilanne, jossa on etuajo-oikeutettu tie liikennemerkki ja heti perässä sivutie ilman kolmiota.
https://maps.app.goo.gl/GwoFDUZAVvbT4t95A
Kyseessä on vähäinen tie, eikä kolmiota siten tarvita. Väistämisvelvoite on siis kolmion puuttumisesta huolimatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Tässä on tilanne, jossa on etuajo-oikeutettu tie liikennemerkki ja heti perässä sivutie ilman kolmiota.
https://maps.app.goo.gl/GwoFDUZAVvbT4t95A
Kyseessä on vähäinen tie, eikä kolmiota siten tarvita. Väistämisvelvoite on siis kolmion puuttumisesta huolimatta.TM:n kysymys-vastaus -palstalta:
"Korkeimman oikeuden päätös 1967 II 38 käsitteli Helsingissä tapahtunutta kolaria. Sen toisena osapuolena oli poliisiauto, joka tuli Sofiankatua pitkin Aleksanterinkadun risteykseen. Tuolloin Sofiankadulla sijaitsi Helsingin poliisilaitoksen keskuspoliisiasema. Sofiankadun kautta ajaminen oli liikennemerkeillä kielletty, ja sen varrella oli pysäköinti sallittu vain poliisiajoneuvoille.
Poliisiauton kuljettaja oletti risteyksen olevan tasa-arvoisen. Korkein oikeus totesi käsityksen vääräksi. Läpiajo- ja pysäköintirajoitus tekivät siitä vähäisen tien, josta risteykseen saapuvan pitää väistää ”oikeaa tietä” eli Aleksanterinkatua pitkin ajavaa."
Poliisikin voi olla väärässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Tässä on tilanne, jossa on etuajo-oikeutettu tie liikennemerkki ja heti perässä sivutie ilman kolmiota.
https://maps.app.goo.gl/GwoFDUZAVvbT4t95A
Kyseessä on vähäinen tie, eikä kolmiota siten tarvita. Väistämisvelvoite on siis kolmion puuttumisesta huolimatta.Tuo on selkeä tilanne, mutta entäs tämä: Jos kuvassa olevalla tiellä olisi nopeusrajoitus vaikka 100km/h ja auto kääntyy oikealle tuolle pienemmälle tielle. Jos oletetaan ettei tuolla vähäpätöisellä tiellä ole uutta nopeusrajoitusta niin taajaman ulkopuolella rajoitus on 80, kunnes tulee uusi liikennemerkki joka kumoaa sen. Pitääkö tällä tiellä väistää oikealta tulevaa jos hänellä ei ole kärkikolmiota?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on selkeä tilanne, mutta entäs tämä: Jos kuvassa olevalla tiellä olisi nopeusrajoitus vaikka 100km/h ja auto kääntyy oikealle tuolle pienemmälle tielle. Jos oletetaan ettei tuolla vähäpätöisellä tiellä ole uutta nopeusrajoitusta niin taajaman ulkopuolella rajoitus on 80, kunnes tulee uusi liikennemerkki joka kumoaa sen. Pitääkö tällä tiellä väistää oikealta tulevaa jos hänellä ei ole kärkikolmiota?
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa riippumatta siitä, mikä ajoneuvo on kyseessä. Mielenkiintoista on tosiaan tuo seikka nopeuden suhteen. Onhan Suomi täynnä erilaisia hiekkateitä, joissa on 80 km/h rajoitus, eikä välttämättä ole minkäänlaista etuajo-oikeutettu tie liikennemerkkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa riippumatta siitä, mikä ajoneuvo on kyseessä. Mielenkiintoista on tosiaan tuo seikka nopeuden suhteen. Onhan Suomi täynnä erilaisia hiekkateitä, joissa on 80 km/h rajoitus, eikä välttämättä ole minkäänlaista etuajo-oikeutettu tie liikennemerkkiä.
Harvoinpa valta- tai kantateitä on Suomessa sorateinä. Tuota liikennemerkkiä kun käytetään noilla teillä sekä moottori- ja moottoriliikenneteiden rinnakkaisteillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvoinpa valta- tai kantateitä on Suomessa sorateinä. Tuota liikennemerkkiä kun käytetään noilla teillä sekä moottori- ja moottoriliikenneteiden rinnakkaisteillä.
Ja silloin kahden hiekkatien risteyskohta on tasa-arvoinen, jos mitään väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä tai tilannetta koskevaa muuta liikennesääntöä ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silloin kahden hiekkatien risteyskohta on tasa-arvoinen, jos mitään väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä tai tilannetta koskevaa muuta liikennesääntöä ei ole.
"Ja silloin kahden hiekkatien risteyskohta on tasa-arvoinen, jos mitään väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä tai tilannetta koskevaa muuta liikennesääntöä ei ole."
Olet ymmärtänyt asian aivan oikein.
- Anonyymi
Melkoisia spekulaatioita. Se on kuitenkin varmaa, että ruuvaaja saa kovat rapsut, jos kiinni jää.
- Anonyymi
Kovalta tuntuisi sekin, että tilanteessa meneteltäisiin ikään kuin kolmiota ei koskaan olisi ollutkaan, ja ilkivallan jälkeinen tilanne olisi uusi "virallinen".
Silloinhan kuka vaan voisi muutella liikennesääntöjä (väistämisvelvollisuus, nopeusrajoitukset, pysäköintikiellot ja vaikka mitä) ihan vaan huvikseen ja oman mielensä mukaan, merkkejä piilottelemalla.- Anonyymi
Ei sitä voi tietää mahdollisesta merkin puuttumisesta, jos ensimmäisiä kertoja ajaa kohdassa. Voi vain toimia olemassa olevan tiedon perusteella. Siksi onkin erittäin vaarallista, jos joku ruuvaa pois liikennemerkkejä.
- Anonyymi
Tuolta kannattaa käydä lukemassa juttu sivulta yhdeksän:
https://www.tieyhdistys.fi/site/assets/files/1351/tl6-2012.pdf
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448299Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462268Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262132- 951728
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321467
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081093Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870