Minulla menee bensaan rahaa 180 euroa kuukaudessa.
Pomoni sanoo minulle jatkuvasti että osta sähköauto koska se on halpa ajaa.
Mutta onko oikeasti?
Jonkun ikivanhan Leafin voi saada osamaksulla tuollaiseen kk. hintaan mutta jos haluaa hyvän niin kk. erä karkaa väkisinkin sinne yli 500 euroon että sen maksamisessa olisi järkeä, koska reilun 20 tuhannen autoa ei kannata ottaa pienellä erällä.
Korotkin on niin korkeita että pienellä erällä 20 tuhannen autolle tulee hintaa lähes kymppi lisää.
Eli ei mitään järkeä. Oma auto maksoi muutaman tonnin ja vie bensaa 5 litran molemmin puolin sadalla.
Olen nyt ollut pari vuotta ollut aikeissa ostaa sähköauton mutta kun oikein järjellä ajattelee niin mitään järkeä siinä ei ole. Jos olisi rahaa niin ostaisin heti mutta duunarin kolmen tonnin kk. palkalla ei sellaisia ostella.
Tuleeko sähkö oikeasti halvemmaksi?
15
257
Vastaukset
- Anonyymi
Kun laskee pois sen, mitä sähköauto tulee halvemmaksi ajaa vs. bensa, niin maksan n. 280 € kuukaudessa uutena 42 k€ sähköautosta. Auto on nyt alle 1,5 vuotta vanha ja ajettu 18.000 km. Ajoa tulee n. 14-15 tkm vuodessa.
- Anonyymi
Jos uuden sähköauton ostaa , niin paljon pitää ajaa jos jotain säästää meinaa . Itse laskin kolme vuotta sitten sähkö/ diisel hintaeroa , niin ostohinnan erotuksen kuoletus olisi kestänyt 166 tkm . Minun ajomäärällä yli 6 vuotta . Vertasin vain energian hintaa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos uuden sähköauton ostaa , niin paljon pitää ajaa jos jotain säästää meinaa . Itse laskin kolme vuotta sitten sähkö/ diisel hintaeroa , niin ostohinnan erotuksen kuoletus olisi kestänyt 166 tkm . Minun ajomäärällä yli 6 vuotta . Vertasin vain energian hintaa .
Paljon riippuu mitä merkkejä/malleja vertaa, mutta toisaalta 3 vuoden takaiseen aikaan verrattuna moni sähköauto on nyt selvästi edullsempi. Itse ostin tosin noin vuoden vanhan käytetyn sähköauton, mutta ei vastaavilla ominaisuuksilla ollut polttomoottoriauto olisi yhtään sen halvempi ollut, melkein päinvastoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa huomioida myös huollot ja dieselverot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea uskoa tuohon kuuteen vuoteen, ehkä voisit kertoa vertailemiesi autojen merkit ja mallit.
- Anonyymi
Alamäet vapaalla ja ylämäet imussa.
- Anonyymi
Minulla meni vuodessa n. 3600€ dieseliin, tarkistettu pankin sovelluksesta.
Huoltoon 800€
Dieselveroon 650€.
Ajan vuodessa n. 30000km, joten ilman mitään korjauksia, pakolliset kulut noin 5000€, autona oli 2017 MB E200d.
Vaihdoin mersun Teslaan.
Nyt samoilla kilometreillä kulut on n. 700€ vuodessa. Eli säästöä yli 4000€ vuodessa.
Vakuutusmaksut, rengaskulut, yms on molemmissa samat.
Itselläni tilannetta helpotti se, että autoni ostan aina käteisellä, eikä väliraha kasva kovin suureksi kun pysyn saman hintaluokan autoissa.- Anonyymi
Kulut 700€ vuodessa kunnes runnot Teslasi pohjan ylittämällä talvella lumiauran jättämän jälohkare-vallin, koska se nyt oli mielestäsi väärin tielle jätetty. Näin kävi naapurin narsistille. Mitäs ajoi. Elämä on valintoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulut 700€ vuodessa kunnes runnot Teslasi pohjan ylittämällä talvella lumiauran jättämän jälohkare-vallin, koska se nyt oli mielestäsi väärin tielle jätetty. Näin kävi naapurin narsistille. Mitäs ajoi. Elämä on valintoja.
Miksi pitäisi runnoa Teslan pohjaa mihinkään? En minä ainakaan aio sellaista tehdä, kuten en ole runnonut muutaman Volkkarin ja Mersunkaan pohjaa sen 1,8 miljoonan kilometrin matkalla mitä niillä olen ajanut. Paljon ohuempi pohjapelti niissä on ollut kuin Teslan ¼ tuuman paksuinen alumiini. Elämä on tosiaan valintoja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vaan tätä kateellisten ulinaa on kiva lukea 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vaan tätä kateellisten ulinaa on kiva lukea 😂
https://www.smu.fi/merimiesuutiset/sahkoautot-kuumentavat-tunteita-rahtilaivoilla/ 🔥🚗🔥⛴️🛳️🚢💥 🤔🚒
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.smu.fi/merimiesuutiset/sahkoautot-kuumentavat-tunteita-rahtilaivoilla/ 🔥🚗🔥⛴️🛳️🚢💥 🤔🚒
Osui kohteeseen, ulina alkoi😂
- Anonyymi
Mersu kuluttaa 4-5 l/100 km. sun laskelmissa mersu kuluttaa 7l/100 km. Satua on sun kommenttisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mersu kuluttaa 4-5 l/100 km. sun laskelmissa mersu kuluttaa 7l/100 km. Satua on sun kommenttisi.
Mersuni ajotietokone ilmoitti kulutukseksi 5,8 l/100km.
Pankkini sovellus ilmoitti että olin maksanut tankkauksista 3600€
Kumman uskot valehtelevan?
- Anonyymi
Vaihtoehtoina tulee olla 60:n polttis ja 60:n sähkis. Näillä sähkiksellä ajo tulee halvemmaksi. Jos tyydyt ajelemaan parin tonnin käytetyllä, pääset halvimmalla kävi se sitten millä tahansa, mutta moni haluaa siltikin paremman ja uudemman auton. Pyydä pomoltasi lisää liksaa, jos vielä ehdottelee mahdottomia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412625Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3992129Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens201932Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381724Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1251623Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau151581Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211113Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01112- 741019
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63925