Kuka vähänkään sieniä poiminut voisi sekoittaa?

Suippumyrkkyseitikin ja suppilovahveron? No ei kyllä kukaan, eivät edes näkörajoitteiset, koska em. sienten tuoksut ovat täydellisen erilaiset. Lienee nyt ollut Norjassa liikkeellä todella kokemattomia sienestäjiä...

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010695940.html

227

1659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sieniä tulee paljon sateella. En ole poiminut itse. Tarkat aistit sinulla.

      • Tuleehan niitä. Tämä vuosi on paikoitellen loistava, paikoitellen myöhässä tai heikko, mutta tuo vaihtelu on aika tavanomainen tilanne.

        Enpä tiedä onko tarkat aistit, mutta olen huomannut, eri sienillä on omanlaisensa tuoksu. Ja yleensä pystyn jo metsän tuoksun perusteella sanomaan, onko siellä sieniä poimittavaksi isommin vai onko reissu köyhä tai jopa turha. Toki se edellyttää sitä, että metsä ei ole vain parin hehtaarin kokoinen lämpäre ja että sää on melko tyyni.


      • Anonyymi

        Jos haluat lahjoittaa sieniä ystävällesi, anna ne tuoreina sieninä, äläkä koskaan salaatteina tai muina säilykkeinä. Minä heitän pois kaikenmaailman sössöt, haluan itse tietää mitä syön, sillä pienikin pala myrkkysientä voi tuhota terveytesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat lahjoittaa sieniä ystävällesi, anna ne tuoreina sieninä, äläkä koskaan salaatteina tai muina säilykkeinä. Minä heitän pois kaikenmaailman sössöt, haluan itse tietää mitä syön, sillä pienikin pala myrkkysientä voi tuhota terveytesi.

        Mun ystäväpiirissä... Sillä on melko vähän merkitystä. Pääosin ovat niin urbaaneja, että eivät erota marketin valkoista herkkusientä maamunasta. Ja myös ostavat niitä marketin valkoisia herkkusieniä, kun eivät tiedä, että ne ruskeat olisivat paljon maukkaampia, jos niitä vaan on saatavilla.

        Toisaalta voi ajatella niinkin, että ystävyydessä luottamus on merkittävä tekijä. Jos syöt samoja sieniä mitä kaverisi joka ne poimi itsekin syö, niin ehkä siinä on olennainen.

        Mutta ymmärrän pointtisi. Itse en ota keneltäkään vastaan mitään sieniä, paitsi ehkä taikasieniä 😂


    • Anonyymi

      Eiväthän ne edes kasva samalla paikalla, eikä niitä helposti voi sekoittaa 🤔 melko uskomatonta, ettei tuollaista päässyt sattumaan vahingossa.

      🐾

      • Anonyymi

        .."että päässyt sattumaan.

        🐾


      • Niin, kyllä kyseessä on melko varmasti ollut kokemattomat sienestäjät. Mitenkään muuten en ymmärrä miten moista voisi tapahtua.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Niin, kyllä kyseessä on melko varmasti ollut kokemattomat sienestäjät. Mitenkään muuten en ymmärrä miten moista voisi tapahtua.

        On todella kummallista. Kaiketi tuo tutkittu niin hyvin, ettei joku ole niin poissa tolaltaan tai vastuuton, että haluaisi tehdä suurelle joukolle jotakin pahaa?

        Myös ne jotka valmistavat ruuaksi sieniä, osaavat katsoa mitä heille poimittu.

        Ja voiko joku olla niin luotettavan oloinen, että voi kertoa tuntevansa sienet, vaikkei tiedä oikeasti niistä yhtään mitään?

        🐾


      • Anonyymi kirjoitti:

        On todella kummallista. Kaiketi tuo tutkittu niin hyvin, ettei joku ole niin poissa tolaltaan tai vastuuton, että haluaisi tehdä suurelle joukolle jotakin pahaa?

        Myös ne jotka valmistavat ruuaksi sieniä, osaavat katsoa mitä heille poimittu.

        Ja voiko joku olla niin luotettavan oloinen, että voi kertoa tuntevansa sienet, vaikkei tiedä oikeasti niistä yhtään mitään?

        🐾

        No mä en kyllä ota vastaan kenenkään poimimia sieniä, niin ei tartte miettiä mitä sai lahjaksi. Jos sen sijaan itse tulee poimineeksi vääriä sieniä, niin ei jää mitään hampaankoloon kun vastuullinen katsoo peilistä. Helppoa.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No mä en kyllä ota vastaan kenenkään poimimia sieniä, niin ei tartte miettiä mitä sai lahjaksi. Jos sen sijaan itse tulee poimineeksi vääriä sieniä, niin ei jää mitään hampaankoloon kun vastuullinen katsoo peilistä. Helppoa.

        No sanos muuta. Tuo juttu ei kerro kaikkea sen taustoista. Ei voi olemassa kerralla niin paljon yksinkertaisia ihmisiä sienen nauttimisen joka vaiheessa, tai sitten on odotettu jotain outoja taikasieniä mieli hajalla.

        🐾


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sanos muuta. Tuo juttu ei kerro kaikkea sen taustoista. Ei voi olemassa kerralla niin paljon yksinkertaisia ihmisiä sienen nauttimisen joka vaiheessa, tai sitten on odotettu jotain outoja taikasieniä mieli hajalla.

        🐾

        No pohjoisen taikasienet on aika helppoja tunnistaa. On punakärpässieni ja sitten on se varsinainen taikasieni, suippumadonlakki. Edellistä löytää helposti ja jälkimmäistä ei kovinkaan helposti. Muut sienet on sitten vain sieniä, eivät taikasieniä.


    • Anonyymi

      Omituista. Luulin aina että suippumyrkkyseitikissä olisi liilaa väriä. Googlasin ja sitä ei juurikaan löytynyt. Sen myrkyllisyys on valkokärpässienen tasoa. Punaistakaan kärpässientä en lähtisi kokeilemaan. Ehkä onni onnettomuudessa etten pidä sienistä niiden tekstuurin vuoksi.

    • Anonyymi

      Sinänsä kai vähän paha ihmetellä meidän, jos on rämpinyt sienestämässä tyyliin polvenkorkusesta, mutta onhan nuo hintsusti saman näköiset tietyssä kasvuvaiheessa. Voisi ehkä ajatella, että esimerkiksi joku aavistuksen dementoitunut vanhus voisi ne sekoittaa keskenään. Vanhemmilla ihmisillä kun ei välttämättä mitkään aistit ole niin terässä enää. Toisaalta on myös ihmisiä, joilla korona vei haju- ja makuaistin kokonaan jo pandemian alussa, eikä nuo ole palautunut vieläkään.

      Tuli kyllä ensin mieleen, että josko joku on tahallaan koittanut muita myrkyttää, mutta ei ilmeisesti tässä tapauksessa...

      • Eihän nuo kyllä ole oikein missään vaiheessa saman näköisiä, jos vähänkään tiirailee tarkemmin. Mutta tottahan sitä voi erehtyä, jos ei keskity.


      • randombypasser kirjoitti:

        Eihän nuo kyllä ole oikein missään vaiheessa saman näköisiä, jos vähänkään tiirailee tarkemmin. Mutta tottahan sitä voi erehtyä, jos ei keskity.

        Yksi skenaario voisi olla, että jos suppilovahveroja on mattonaan, niin joku kahmii niitä kaksin käsin ja samassa kohdassahan voi kasvaa myös joku seitikki.


      • scrg kirjoitti:

        Yksi skenaario voisi olla, että jos suppilovahveroja on mattonaan, niin joku kahmii niitä kaksin käsin ja samassa kohdassahan voi kasvaa myös joku seitikki.

        Teoriassa kyllä. Tosin olen vuosikymmenien saatossa havainnut, että siellä missä kasvaa suppilovahveroa peltona, ei yleensä kasva muita ruokasienen näköisiä tapauksia, ellei nyt joku hapero satunnaisesti ole eksynyt väärälle reviirille.

        On niin hyvä sienivuosi, että vaikkei kyllä jaksais, eikä ole tarvettakaan, niin alkaa hiukan houkuttelemaan lähtö suppilojahtiin, kun on hyvät paikatkin tiedossa. Ei olisi ihme, jos yhdessä viikonlopussa saisi kerättyä 150 litraa, mutta se putsaamisen määrä on sitten ihan älytön. Toki usein olen lahjoittanut nuo hyvät saaliit liki kokonaan, aina on halukkaita kunhan ei itse tarvitse mennä poimimaan. En kyllä ymmärrä, musta se poimiminen hakkaa sienten siivoamisen 100-0...


      • randombypasser kirjoitti:

        Teoriassa kyllä. Tosin olen vuosikymmenien saatossa havainnut, että siellä missä kasvaa suppilovahveroa peltona, ei yleensä kasva muita ruokasienen näköisiä tapauksia, ellei nyt joku hapero satunnaisesti ole eksynyt väärälle reviirille.

        On niin hyvä sienivuosi, että vaikkei kyllä jaksais, eikä ole tarvettakaan, niin alkaa hiukan houkuttelemaan lähtö suppilojahtiin, kun on hyvät paikatkin tiedossa. Ei olisi ihme, jos yhdessä viikonlopussa saisi kerättyä 150 litraa, mutta se putsaamisen määrä on sitten ihan älytön. Toki usein olen lahjoittanut nuo hyvät saaliit liki kokonaan, aina on halukkaita kunhan ei itse tarvitse mennä poimimaan. En kyllä ymmärrä, musta se poimiminen hakkaa sienten siivoamisen 100-0...

        Mieluummin minäkin kerään kuin puhdistan. Suppilovahveroissa saattaa olla siellä torvessa neulasia. Enkä koskaan varsinaisesti mene sieniä keräämään vaan kuljetan vaan astioita mukana jos sattuu jotain tulemaan vastaan.


      • scrg kirjoitti:

        Mieluummin minäkin kerään kuin puhdistan. Suppilovahveroissa saattaa olla siellä torvessa neulasia. Enkä koskaan varsinaisesti mene sieniä keräämään vaan kuljetan vaan astioita mukana jos sattuu jotain tulemaan vastaan.

        Onhan niissä aina kaikkea jännää siellä suppilossa, mutta se ei häiritse, muutenkin ne olis aina peratessa hyvä ratkoa kahtia, niin etenkin isoista suppiloista saa proteiinit eli etanatkin pois.

        No mä meen silleen katteelemaan tai sitten tosissani keräämään. On ja off. Mutta kun on hyvät paikat tiedossa, niin tottahan sen voi niinkin tehdä. Ja jos joku toinen on putsannut ne paikat, niin se on hyvä, mä voin kyllä lompia pari kilometriä muualle, kyllä mä aina löydän hyvin niitä sieniä, jos niitä ylipäänsä on. Ja sen kyllä huomaa metsän tuoksusta onko niitä vai ei.


    • Anonyymi

      Itse en tunnista kuin kärpässienen ja korvasienen. Toki eräs ystäväni on monesti luvannut ottaa minut mukaan sienestämään.
      Toki hän aina tohinoissaan unohtaa sen. Toki on sitten syyllisyydentunnossa tuonut minulle itse tehtyä sienikastiketta.

      >simiti<

    • En tunnista sieniä ollenkaan.. olen citykani joka on irtautunut luonnosta jo hyvän aikaa sitten.
      Kuvien perusteella noissa sienissä ei ole muuta yhteistä kuin väri.

      Mutta en lähtisi itse tällä tietämyksellä keräämään suppilovahveroita .. olen toki pikkuisen tyhmä, mutta en hullu. Tietääkseni.

      Jokainen täysjärkinen jättää sienet joita ei tunnista rauhaan. Eikä lähde ominpäin metsään sienestämään jos ei osaa.

      Mulla on henkilökohtainen motto. Ei pitäisi tehdä jos ei osaa. Ja se pätee.

      • Siksi sulla on veli, joka taasen tuntee sieniä riittävissä määrin. Kaikkee ei tartte itte osata, riittää kun tietää kuka osaa.


      • randombypasser kirjoitti:

        Siksi sulla on veli, joka taasen tuntee sieniä riittävissä määrin. Kaikkee ei tartte itte osata, riittää kun tietää kuka osaa.

        Sä oletkin tuommoinen ekopeikko.. hyvä niin.


      • "Jokainen täysjärkinen jättää sienet joita ei tunnista rauhaan. "

        Periaatteessa sama kai pätee marjoihin. Noh, en ole ihan täysjärkinen.

        Söin metsässä yhden punaisen marjan pensaasta joka lehtiensä puolesta näytti herukalta. Marjoja oli kuitenkin vain muutamia eikä marja oikein edes maistunut herukalta, vaan oli vähemmän hapan ja vähemmän mehukas, mutta tavallaan oikein hyvä. Jos se oli myrkyllinen, niin ei ainakaan kovin nopeasti tappava.


      • scrg kirjoitti:

        "Jokainen täysjärkinen jättää sienet joita ei tunnista rauhaan. "

        Periaatteessa sama kai pätee marjoihin. Noh, en ole ihan täysjärkinen.

        Söin metsässä yhden punaisen marjan pensaasta joka lehtiensä puolesta näytti herukalta. Marjoja oli kuitenkin vain muutamia eikä marja oikein edes maistunut herukalta, vaan oli vähemmän hapan ja vähemmän mehukas, mutta tavallaan oikein hyvä. Jos se oli myrkyllinen, niin ei ainakaan kovin nopeasti tappava.

        Asiaa tutkittuani kyseessä saattoi pikemminkin olla taikinamarja. Jos olen muutaman päivän päästä vielä hengissä, pitää käydä maistelemassa enemmän.


      • scrg kirjoitti:

        Asiaa tutkittuani kyseessä saattoi pikemminkin olla taikinamarja. Jos olen muutaman päivän päästä vielä hengissä, pitää käydä maistelemassa enemmän.

        Hurja olet..
        Minä en olisi yskaltanut suuhuni pistää marjaa jota en tunne.

        Siksipä marjat joita suuhuni pistän on paketoitu muovirasiaan.. 🤣


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sä oletkin tuommoinen ekopeikko.. hyvä niin.

        Ai, en tiennyt, että olette sisaruksia? Aika siistiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai, en tiennyt, että olette sisaruksia? Aika siistiä.

        Hän elikkäs rande on mun kauan kadoksissa ollut kaksoisveli.. me ollaan niinku sisko ja sen veli.. 🤪


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hän elikkäs rande on mun kauan kadoksissa ollut kaksoisveli.. me ollaan niinku sisko ja sen veli.. 🤪

        Se on paljon se, jos löytyy veli tai "veli" johon voi luottaa.


      • scrg kirjoitti:

        Asiaa tutkittuani kyseessä saattoi pikemminkin olla taikinamarja. Jos olen muutaman päivän päästä vielä hengissä, pitää käydä maistelemassa enemmän.

        Juu, selvästikin ed. kuvauksen perusteella taikinamarja. Sinällään loistava marjam, ettei se oikeastaan maistu miltään, mutta toisaalta sen maku tuskin ärsyttääkään ketään. Lisäksi se on täysin harmiton ja ainoat hyvät sanat siitä marjasta on, että silläkin saa masun täyteen ja sen siemenöljyt on terveydelle eduksi.

        Jos kaipaat niitä enemmän, niin tervetuloa tontilleni, siellä on yllin kyllin erittäin luomua taikinamarjaa pitkin tontin reunoja, ihan vapaata riistaa 😂


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hän elikkäs rande on mun kauan kadoksissa ollut kaksoisveli.. me ollaan niinku sisko ja sen veli.. 🤪

        Brother in booze, ehkä... Ja no vähän valkosipulinkin osalta 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on paljon se, jos löytyy veli tai "veli" johon voi luottaa.

        Luottamus on iso sana... Mutta sanotaan vaikka niin, että meillä kahdella on monella tapaa samankaltainen suhtautuminen elämään ja arkisiin asioihin. Ja likimain yhtä monella tapaa ihan erilainen suhtautuminen moneen muuhun asiaan, mikä on piste iin päällä.


      • randombypasser kirjoitti:

        Juu, selvästikin ed. kuvauksen perusteella taikinamarja. Sinällään loistava marjam, ettei se oikeastaan maistu miltään, mutta toisaalta sen maku tuskin ärsyttääkään ketään. Lisäksi se on täysin harmiton ja ainoat hyvät sanat siitä marjasta on, että silläkin saa masun täyteen ja sen siemenöljyt on terveydelle eduksi.

        Jos kaipaat niitä enemmän, niin tervetuloa tontilleni, siellä on yllin kyllin erittäin luomua taikinamarjaa pitkin tontin reunoja, ihan vapaata riistaa 😂

        Eiköhän taikinamarjoja ole minulle jo tarpeeksi. Paikka on semmoinen että suurimpina kasvavat lehtikuuset ja niiden alla ja lomassa on puskemassa kohti taivaita tammia ja vaahteroita. Raivasin vähän pois ylimääräisiä pihlajapuita tai -puskia ja hieskoivuja. Saa niitä jonkin verran olla kilpailuun kannusteena. Tammi pärjää nuorena varjoissa mutta taitaa haluta isona valoa. Ilmastonmuutos on niiden puolella. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko alueelle jotain jänniä sieniä.


      • scrg kirjoitti:

        Eiköhän taikinamarjoja ole minulle jo tarpeeksi. Paikka on semmoinen että suurimpina kasvavat lehtikuuset ja niiden alla ja lomassa on puskemassa kohti taivaita tammia ja vaahteroita. Raivasin vähän pois ylimääräisiä pihlajapuita tai -puskia ja hieskoivuja. Saa niitä jonkin verran olla kilpailuun kannusteena. Tammi pärjää nuorena varjoissa mutta taitaa haluta isona valoa. Ilmastonmuutos on niiden puolella. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko alueelle jotain jänniä sieniä.

        Puiden kasvatus on kivaa hommaa, etenkin kun siinä pitää ajatella jo taimesta asti sen alkaen 30 vuotta tulevaisuuteen. Se ei ole hätäisten puuhaa, miettiä miten se puu kasvaa, paljonko se vaatii valoa ja tilaa, millaiseksi sen haluaa kasvavan, miten se varjostaa muuta kasvillisuutta ja kaikkea sellaista pientä.


      • randombypasser kirjoitti:

        Puiden kasvatus on kivaa hommaa, etenkin kun siinä pitää ajatella jo taimesta asti sen alkaen 30 vuotta tulevaisuuteen. Se ei ole hätäisten puuhaa, miettiä miten se puu kasvaa, paljonko se vaatii valoa ja tilaa, millaiseksi sen haluaa kasvavan, miten se varjostaa muuta kasvillisuutta ja kaikkea sellaista pientä.

        Puut kasvavat autuaan tietämättöminä kaikista niistä rooleista ja tehtävistä, joita ihmiset niille asettavat. Puiden pitää hoitaa ihmisten mielenterveyttä, toimia hiilinieluna mutta samalla tuottaa ekologista raaka-ainetta ihmisille. Ruokkia eläimet. Lämmittääkin pitäisi sekä toimia viihdyttäjänä ja virkistäjänä. Ihminen jo musertuisi moisen työkuorman ja -paineen alle.


      • randombypasser kirjoitti:

        Brother in booze, ehkä... Ja no vähän valkosipulinkin osalta 😂

        Höh.. noinko vain.. sinä olet tärkeä minulle bro..
        Läheisempi kuin oikea veljeni.
        En ole mikään kyläluuta tai majakka ja perävaunu -ihminen, mut hei.. et ole sinäkään.
        Tällein kun meillä on.. se on hyvä.


      • scrg kirjoitti:

        Puut kasvavat autuaan tietämättöminä kaikista niistä rooleista ja tehtävistä, joita ihmiset niille asettavat. Puiden pitää hoitaa ihmisten mielenterveyttä, toimia hiilinieluna mutta samalla tuottaa ekologista raaka-ainetta ihmisille. Ruokkia eläimet. Lämmittääkin pitäisi sekä toimia viihdyttäjänä ja virkistäjänä. Ihminen jo musertuisi moisen työkuorman ja -paineen alle.

        Eivät puut ole vain tyhmiä kasveja, vaan ovat hyvinkin tietoisia siitä, mitä ympärillään tapahtuu. Ja mikäli jaksat keskittyä lukemaan, niin minä en tarjonnut puille töitä, vaan ainoastaan pyrin katsomaan, että kullakin puulla on tilaa valita miten itseään toteuttaa kulloinkin vallitsevissa olosuhteissa. Aina ei ole mahdollista antaa tilaa rajattomasti, mutta sitten tehdään mitä voidaan ja katsotaan mitä siitä syntyy. Se ei ole hätästen hommaa, että jaksaa odottaa jotta näkee miten se puu muuttuu vuosien saatossa.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Höh.. noinko vain.. sinä olet tärkeä minulle bro..
        Läheisempi kuin oikea veljeni.
        En ole mikään kyläluuta tai majakka ja perävaunu -ihminen, mut hei.. et ole sinäkään.
        Tällein kun meillä on.. se on hyvä.

        Jep, näin on hyvä. Pieni etäisyys pitää toisen arvokkaana.


    • Kuka voisi sekoittaa? Näppituntumalta sellainen, joka ei ole koskaan ollut tunteja metsässä ja saanut minkäänlaista kuvaa millaisia sieniä yleensäkään on olemassa ja miten ja millaisissa paikoissa ne kasvavat.

      Jotkut seitikeistä ovat ilmeisesti ihan hyviä ja syötäviä, mutta varotoimenpiteenä on helppoa jättää kaikki seitikit keräämättä. Suppilovahveroa nyt tosiaan on vaikea sekoittaa mihinkään toiseen sieneen. Sienestys on tavallaan täydellinen vastakohta ravinnonhaulle kaupasta. Otetaan kaikki aistit ja tietämys käyttöön. Kaupassa luetaan etiketti ja katsotaan viimeinen myyntipäivä. Elintarvikkeen rakenne saattaa olla sellainen sekoitus ja mössö, että ihmisaistein olisi ilman etikettiä vaikea päätellä onko tavara yleensäkään syötävää ja jos on, niin onko pilalla vai ei.

      • Havahduin semmoiseen, että täällähän kukaan ei ole paukutellut henkseleitään kantarellisaaliillaan, koska Trollikka on ollut estyneenä.


      • No ei noita kahta munkaan mielestä voi sekoittaa ulkonäön perusteella ja kokemuksesta tiedän, että ne vieläpä tuoksuvat erilaiselle. Mutta jos on kokematon tai huolimaton sienestäjä, niin mitä vaan voi tapahtua.


      • scrg kirjoitti:

        Havahduin semmoiseen, että täällähän kukaan ei ole paukutellut henkseleitään kantarellisaaliillaan, koska Trollikka on ollut estyneenä.

        No mä voin paukutella hiukan. Reilut kymmenen litraa kerätty mökkitontin rajoilta ja hiukan naapurinkin tontilta eli minimivaivalla maksimaalinen hyöty, kävelyetäisyys mökin kuistilta alle 50 metriä. Pidemmälle jos olis mennyt, olis tullut nopeasti sen 100 litraa ja ylikin, mutta ei tänä vuonna huvittanut. Onneksi naapureita huvitti, oli komeita saaliita.


      • randombypasser kirjoitti:

        No mä voin paukutella hiukan. Reilut kymmenen litraa kerätty mökkitontin rajoilta ja hiukan naapurinkin tontilta eli minimivaivalla maksimaalinen hyöty, kävelyetäisyys mökin kuistilta alle 50 metriä. Pidemmälle jos olis mennyt, olis tullut nopeasti sen 100 litraa ja ylikin, mutta ei tänä vuonna huvittanut. Onneksi naapureita huvitti, oli komeita saaliita.

        Ai kantarelleja noin paljon pieneltä alalta? Ei ole tullut ikinä vastaan. Suppilovahveroja kyllä voi joskus olla niin paljon, että on vaikea olla tallaamatta päälle.

        Kantarelli on koivun mykorritsa, mutta oman kokemuksen mukaan on vaikea löytää koivuvaltaisesta metsästä. Voi niitä siellä olla, mutta pitäisi haravoida ensin lehdet pois, jotta ne löytäisi.


      • scrg kirjoitti:

        Ai kantarelleja noin paljon pieneltä alalta? Ei ole tullut ikinä vastaan. Suppilovahveroja kyllä voi joskus olla niin paljon, että on vaikea olla tallaamatta päälle.

        Kantarelli on koivun mykorritsa, mutta oman kokemuksen mukaan on vaikea löytää koivuvaltaisesta metsästä. Voi niitä siellä olla, mutta pitäisi haravoida ensin lehdet pois, jotta ne löytäisi.

        Juu, mökin lähettyvillä on pirullisen hyvät kantarellimaastot, ollut aina, mutta sato riippuu keleistä. Hyvänä sitä tosiaan on isoina keltaisina lämpäreinä siellä täällä kivien ja koivujen väleissä.

        Koivu on juurikin se avainsana. Toki pienet koivut eivät käy, vaan pitää olla alkaen 20-30 vuotiasta koivua. Ja mökkini lähistön kantarellien luvattu maa on juuri sellaista, muutamien metrien välein noin 30-vuotiasta koivua, pieniä hajakuusia ja mäntyjä siellä täällä.

        Herkkutateilla on sama, nuoret symbioosipuut eivät toimi, vaan pitää olla alkaen 30-vuotiasta runkoa lähettyvillä. Poikkeuksen tekee pähkinäpensas, jolloin selvästi nuorempikin pusikko voi riittää.

        Edelliset ikämääritelmät puhtaasti empiirisiä havaintoja sienireissuilta.


    • Anonyymi

      Ne jotka haluaa myrkyttää jonkun, ne ainakin, luultavasti.

      • No se on aina yksi vaihtoehto. Toki saman lopputuloksen saa kasvattamalla tiettyjä kukkia/kasveja omassa kukkapenkissä, niin ei tartte lähteä edes omasta pihasta mihinkään.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No se on aina yksi vaihtoehto. Toki saman lopputuloksen saa kasvattamalla tiettyjä kukkia/kasveja omassa kukkapenkissä, niin ei tartte lähteä edes omasta pihasta mihinkään.

        Mutta kysymys olikin noista sienistä. Saa sen lopputuloksen ilman minkään kasvattamista. Silloin taitaa olla jo ihan sama sellaiselle henkilölle, mikä se "kasvi" tai keino on.

        Onhan niitä ollut tapauksia, joissa on esimerkiksi pariskunta lähtenyt "romanttiselle" reissulle jonnekin kanjoneita ihastelemaan ja sieltä ei ole palannut takaisin kuin vain toinen heistä.

        Konstit on monet, mutta tämä oli nyt vain pienesti saivartelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kysymys olikin noista sienistä. Saa sen lopputuloksen ilman minkään kasvattamista. Silloin taitaa olla jo ihan sama sellaiselle henkilölle, mikä se "kasvi" tai keino on.

        Onhan niitä ollut tapauksia, joissa on esimerkiksi pariskunta lähtenyt "romanttiselle" reissulle jonnekin kanjoneita ihastelemaan ja sieltä ei ole palannut takaisin kuin vain toinen heistä.

        Konstit on monet, mutta tämä oli nyt vain pienesti saivartelua.

        Ei se välttämättä ole se ja sama mikä se keino on. Jos tuikkaa puukkoa mahaan, ei jää juuri epäselvyyttä siitä oliko kyseessä vahinko vai tarkoituksellinen teko. Sen sijaan syöttämällä sopivia sieniä tai sopivista kasveista tehtyä salaattia voi ainakin yrittää selittää, että kyseessä oli vahinko.

        Mulla kasvaa mökillä kolmea sellaista kasvia, joista voisi hyvinkin tehdä salaattia jota ei tarvitse syödä kuin sen 50 grammaa ja henki lähtee. Jos tekisi niistä uutetta, riittäisi ruokalusikallinen mietoa konsentraattia. Luonto on kyllä ihmeellinen.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ei se välttämättä ole se ja sama mikä se keino on. Jos tuikkaa puukkoa mahaan, ei jää juuri epäselvyyttä siitä oliko kyseessä vahinko vai tarkoituksellinen teko. Sen sijaan syöttämällä sopivia sieniä tai sopivista kasveista tehtyä salaattia voi ainakin yrittää selittää, että kyseessä oli vahinko.

        Mulla kasvaa mökillä kolmea sellaista kasvia, joista voisi hyvinkin tehdä salaattia jota ei tarvitse syödä kuin sen 50 grammaa ja henki lähtee. Jos tekisi niistä uutetta, riittäisi ruokalusikallinen mietoa konsentraattia. Luonto on kyllä ihmeellinen.

        Joo. Tarkoitinkin lähinnä niitä mukamas vahinkoja. Hyvää yötä nyt kuitenkin.


    • Minä tunnen sienet hyvin, kyllähän nuo ovat ihan erinäköisiä. Suomessa kasvaa vain muutama tappavan myrkyllinen sieni, eli valkokärpässieni, kavalakärpässieni, korvasieni, ja sitten tuo suippumyrkkyseitikki.

      Ravintolisistä löytyy myös antidootteja näihin, esim. IV alfalipoiinihappo on yli 90% tapauksissa parannus pidemmälle edenneisiin kavala/valkokärpässienimyrkytyksiin. Tuossa allaolevassa tutkimuksessa oli kuitenkin 75 tapausta, 67 parani täydellisesti, 8 kuoli. Käsittääkseni lääketieteessä käytetään yleisesti albumiinidialyysihoitoa (MARS) vakaviin sienimyrkytyksiin (tai näin oli noin 10 vuotta sitten, kun viimeksi tutkin asiaa), mutta se ei ole niin tehokas hoito kuin alfalipoiinihappo, jos tutkimuksia lukee.

      Thioctic Acid in the Treatment of Poisoning. with Alpha-Amanitin
      https://www.academia.edu/8437486/Success_with_Intravenous_Alpha_Lipoic_Acid_thioctic_acid_for_Amanita_hepatotoxic_poisoning

    • Anonyymi

      Mutta, jos on kyse 'suloisesta myrkynkeittäjästä'?
      Vilma

      • Aivan mahdollista ja mikä ihana selitys, hups keräsin epähuomiossa vääriä sieniä 😂


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Aivan mahdollista ja mikä ihana selitys, hups keräsin epähuomiossa vääriä sieniä 😂

        Joo.
        Tuli mieleen, kun vuosia sitten tein tai oikeammin yritin tehdä tonnikalakastiketta spagetin kanssa.
        No. Laittelin siihen vähän 'makuja' ja siitä tuli niin styrkkaa eli aivan kamalaa.
        Pöydän toiselta puolelta ruokailun alussa minua katsottiin kuin olisin aikeissa myrkyttää.
        En muista kävikö vatsassani kumma läikähdys...kun näin katseet....
        Roskiin meni keitokseni.
        Vilma


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo.
        Tuli mieleen, kun vuosia sitten tein tai oikeammin yritin tehdä tonnikalakastiketta spagetin kanssa.
        No. Laittelin siihen vähän 'makuja' ja siitä tuli niin styrkkaa eli aivan kamalaa.
        Pöydän toiselta puolelta ruokailun alussa minua katsottiin kuin olisin aikeissa myrkyttää.
        En muista kävikö vatsassani kumma läikähdys...kun näin katseet....
        Roskiin meni keitokseni.
        Vilma

        No lipsuu sitä makuja liikaa vähän kaikilta kotikokeilta toisinaan. Itse olen mm. kauniisti pilannut sinällään onnistuneen perinteisen bolognese-kastikkeen sillä, että lopussa hujautin sinne älyttömästi basilikaa. Kyllä sitä söi, mutta... Ei jatkoon 😂


    • Mä en tykkää sienestämisestä. Kävellään kävellään ja sitten nups poimitaan sieni ja taas alusta. Lapsuudessa niin monta kertaa joutunu käymään. Mä joko kävelen kymmenen kilometriä kerralla tai sitten poimin kymmeniä kiloja neliöltä. Ei sovi mun luonteen laatuun sienestäminen. Paitsi siitä tykkäsin kun lapsena sain sitä sienipaistosta, jonka sitten erehdyksessä menin terveydenhoitajalle kertomaan sienikeitoksi ja se oli ihan kauhuissaan, kun luuli että pelkällä sienikeitolla elän, kun olin niin laiha.

      • No se vähän riippuu. Kun oppii joko vakiopaikat tai oppii ne maastot mistä sieniä yleensä löytyy, ei tartte tarpoa kilometrejä yhden sienen perässä. Esimerkiksi kantarelli on helppo, kun se on symbioosissa pääsääntöisesti vain koivun kanssa, niin mene sekametsään ja etsi sieltä ne koivut. Kun koivut löytyvät, katso koivun latvuksen leveys suhteessa runkoon ja etsi sen latvuksen leveyden reunamilta kantarelleja, yleensä 5-10m rungosta.


    • Anonyymi

      dirniddä voi olla niitä yekyllisiä jos ei jokaisra molwkyyliä jokaiswsra saiwnwarä trunnisda

    • Anonyymi

      elektronimikrosdkoopills tutkitsca jokaisen sienen jokainen molekyyli etrtä onko syötävä...

      mutt a aicsn hauska juttu mitä tytöillekin ehdotin jos maksutellkkaei ja jaq kylpee4 en sin jsw kiva yöpuku sitten katseleekin jotain..

    • Anonyymi

      valkokärässien sekoittas herkkuariin hwelposi

      mutta niin joku yön puku kuin niin pyjama sellainen puku kuin Barman Ssark Knihrt.

    • Anonyymi

      yön puvuisra niin naisille ehkä joku Wondee Woman-öuku paewempikin

    • Anonyymi

      wonder woman tai Supergirl yöpuku...

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suippumadonlakki sisältää useita keskushermostostoon vaikuttavia aineita: psilosiiniä, baeosystiiniä sekä psilosybiiniä, jota itiöemät sisältävät keskimäärin noin 10 mg/g eli 1,5 % sienten kuivapainosta. Tätä suurempia pitoisuuksia ei löydy muista Suomen alueella tunnetusti esiintyvistä psilosybiinisienistä.

        Suippumadonlakki ei yleensä fyysisesti vaurioita keskushermostoa tai muutoinkaan ihmiskehoa, ja sen vaikutukset tajunnantilaan ovat väliaikaisia. Sieni määritellään hermostovaikutustensa vuoksi kuitenkin myrkylliseksi. Mahdollisia myrkytysoireita ovat muun muassa aistiharhat ja hyvänolontunne sekä muut psykedeeliset vaikutukset. Myös negatiivisia vaikutuksia voi ilmetä: ahdistusta ja suuremmilla annoksilla jopa paniikkikohtauksia.


    • Olen niin onneton sienestäjä, että minua ei voi yksin sieneen päästää eli minulla voisi hyvinkin mennä sienet sekaisin. Älä koskaan aliarvioi ihmisen kykyä uusavuttomuuteen 😄

      • No mä voin kyllä näyttää sulle tattia 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        No mä voin kyllä näyttää sulle tattia 😁

        Ai kiva, kyllä mulle tatit kelpaa 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Ai kiva, kyllä mulle tatit kelpaa 😁

        No sitä mä vähän arvelinkin 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No sitä mä vähän arvelinkin 😂

        Mistäs niin arvelit? Tiesit, että tykkään tehdä sienipastaa? 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Mistäs niin arvelit? Tiesit, että tykkään tehdä sienipastaa? 😁

        Juu, niih, niihän se tosiaan olikin 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Juu, niih, niihän se tosiaan olikin 😂

        Juuri niin, voin tehdä sulle sitten tsttipastaa, kunhan ensin näytät mistä löytyy hyvälaatuisia tatteja 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Juuri niin, voin tehdä sulle sitten tsttipastaa, kunhan ensin näytät mistä löytyy hyvälaatuisia tatteja 😁

        No yksi tatti löytyy kyllä heti, eiköhän se riitä pikkupastaan 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        No yksi tatti löytyy kyllä heti, eiköhän se riitä pikkupastaan 😁

        No sen paree olla sitten erityisen hyvä tatti, jos kerran vain yksi löytyy. Laatu toki ennen määrää 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        No sen paree olla sitten erityisen hyvä tatti, jos kerran vain yksi löytyy. Laatu toki ennen määrää 😄

        Paha mennä nyt itse sanomaan onko se erityisen hyvä, sun tarttee kyllä ihan omin kätösin tutkailla asiaa ja ehkä pikkuisen maistaakin, niin sillähän se selviää kelpaako se pastaan vai laitetaanko suoraan biojätteeseen 🤔


      • randombypasser kirjoitti:

        Paha mennä nyt itse sanomaan onko se erityisen hyvä, sun tarttee kyllä ihan omin kätösin tutkailla asiaa ja ehkä pikkuisen maistaakin, niin sillähän se selviää kelpaako se pastaan vai laitetaanko suoraan biojätteeseen 🤔

        Ei kai sitä nyt hyvää tavaraa ainakaan biojätteeseen! Hävikkiä pitää välttää kaikin keinoin 😑


      • Aletheias kirjoitti:

        Ei kai sitä nyt hyvää tavaraa ainakaan biojätteeseen! Hävikkiä pitää välttää kaikin keinoin 😑

        No se hvyyshän selviää vain tunnustelemalla ja ehkä maistamalla, eikö? Joskus kyllä näkee silmämääräisestikin, että tuo tatti ei ole enää kelpoinen, mutta ei aina 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        No se hvyyshän selviää vain tunnustelemalla ja ehkä maistamalla, eikö? Joskus kyllä näkee silmämääräisestikin, että tuo tatti ei ole enää kelpoinen, mutta ei aina 😁

        Joo kyllä sitä aistinvarainen selvitys täytyy tehdä, että minkälaatuinen tatti on kyseessä 😂


      • Aletheias kirjoitti:

        Joo kyllä sitä aistinvarainen selvitys täytyy tehdä, että minkälaatuinen tatti on kyseessä 😂

        Tattia kosketellessa kannattaa olla varovainen, ne voi toisinaan roiskauttaa itiöt ilmoille kun käpistelee, tulee sotkua 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Tattia kosketellessa kannattaa olla varovainen, ne voi toisinaan roiskauttaa itiöt ilmoille kun käpistelee, tulee sotkua 😁

        Sä oot kyllä aivan mahdoton 😂 Mutta lupaan olla varovainen, eihän sitä nyt sotkua kukaan halua 😑


      • Aletheias kirjoitti:

        Sä oot kyllä aivan mahdoton 😂 Mutta lupaan olla varovainen, eihän sitä nyt sotkua kukaan halua 😑

        No siis kokeneena sienestäjänä annan vinkin. Tatteja varten on olemassa sellaisia hyvin muotoiltuja lateksipusseja, jollainen kannattaa pujottaa siihen tattiin ennen kuin sitä käpistelee. Sillä tavalla itiöt eivät poksahda silmille 😉


      • randombypasser kirjoitti:

        No siis kokeneena sienestäjänä annan vinkin. Tatteja varten on olemassa sellaisia hyvin muotoiltuja lateksipusseja, jollainen kannattaa pujottaa siihen tattiin ennen kuin sitä käpistelee. Sillä tavalla itiöt eivät poksahda silmille 😉

        Kiitos vinkistä! Joka päivä oppii jotain uutta 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Joka päivä oppii jotain uutta 😁

        Olepa hyvä 😂
        Ja muista ne tattipussukat, jos intoudut sienimetsälle lähiaikoina, niin reissusta tulee mukavampi. Ja piakkoin se tattikausi onkin jo ohi, niin ylijäämäpussukoille voi keksiä muuta käyttöä 😇


      • randombypasser kirjoitti:

        Olepa hyvä 😂
        Ja muista ne tattipussukat, jos intoudut sienimetsälle lähiaikoina, niin reissusta tulee mukavampi. Ja piakkoin se tattikausi onkin jo ohi, niin ylijäämäpussukoille voi keksiä muuta käyttöä 😇

        Eihän mulla muuta olekaan, kuin ylijäämäpussukoita, kun on sienimetsäily jäänyt tältä syksyltä toistaiseksi väliin 😂 Kaippa ne sienet kasvaa melkein läpi vuoden 🤔


      • Aletheias kirjoitti:

        Eihän mulla muuta olekaan, kuin ylijäämäpussukoita, kun on sienimetsäily jäänyt tältä syksyltä toistaiseksi väliin 😂 Kaippa ne sienet kasvaa melkein läpi vuoden 🤔

        Ai sä olet kaikenvaralta oikein hillonnut niitä tattipussukoita?!?! No ei varmuusväline venettä kaada, paitti ehkä Aurajoella 😂

        Öööh, tota, niin. Kylä se vähän silleen menee, ettei sienet oikein kylmässä viihdy ja nekin jotka viihtyy, tuppaa jäämään aika pieniksi. Tarkennanko? 😇


      • randombypasser kirjoitti:

        Ai sä olet kaikenvaralta oikein hillonnut niitä tattipussukoita?!?! No ei varmuusväline venettä kaada, paitti ehkä Aurajoella 😂

        Öööh, tota, niin. Kylä se vähän silleen menee, ettei sienet oikein kylmässä viihdy ja nekin jotka viihtyy, tuppaa jäämään aika pieniksi. Tarkennanko? 😇

        No eikös sitä koko ajan toitoteta, että pitää varautua poikkeustilaan? Varustaa koti niin, että pärjää pahimman yli eli vettä, taskulamppu, radio, purkkiruokaa ja tattipussukoita täytyy olla kaiken varalta 😁

        Tarkenna vaan, kun mielelläni pidentäisin sienestyskautta 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        No eikös sitä koko ajan toitoteta, että pitää varautua poikkeustilaan? Varustaa koti niin, että pärjää pahimman yli eli vettä, taskulamppu, radio, purkkiruokaa ja tattipussukoita täytyy olla kaiken varalta 😁

        Tarkenna vaan, kun mielelläni pidentäisin sienestyskautta 😄

        Poikkeustilaan... Tattipussukoita... Joo joo, tuo se selittääkin paljon sun "siveästä" viestinnästä 😂

        No siis. Tatit. Tai pussukoitavat sienet ylipäänsä. Ne tarttee lämpöä kasvaakseen isoiksi. Ja kosteutta, se se vasta kasvattaakin, kun on tarjolla kosteutta. Lämpöä ja kosteutta, voilá. Sen sijaan kylmyys jättää ne pieniksi ja kuivuus se vasta paha onkin, silloin viimeistään sienet... No lerpahtaa, ovat sellaisia löysiä ja nuupahtaneita. Eli lämpöä ja kosteutta 😉


      • randombypasser kirjoitti:

        Poikkeustilaan... Tattipussukoita... Joo joo, tuo se selittääkin paljon sun "siveästä" viestinnästä 😂

        No siis. Tatit. Tai pussukoitavat sienet ylipäänsä. Ne tarttee lämpöä kasvaakseen isoiksi. Ja kosteutta, se se vasta kasvattaakin, kun on tarjolla kosteutta. Lämpöä ja kosteutta, voilá. Sen sijaan kylmyys jättää ne pieniksi ja kuivuus se vasta paha onkin, silloin viimeistään sienet... No lerpahtaa, ovat sellaisia löysiä ja nuupahtaneita. Eli lämpöä ja kosteutta 😉

        Mä puhun vaun sienistä, siinä ei ole mitään epäsiveää 😇

        Kuulostaa loogiselta, lämpöä ja kosteutta niin sienet pääsee kasvamaan. Luulen, että pystyn tuollaiset olosuhteet järjestämään niin eiköhän se sienten kasvatus luonnistu 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Mä puhun vaun sienistä, siinä ei ole mitään epäsiveää 😇

        Kuulostaa loogiselta, lämpöä ja kosteutta niin sienet pääsee kasvamaan. Luulen, että pystyn tuollaiset olosuhteet järjestämään niin eiköhän se sienten kasvatus luonnistu 😁

        Niin niin. Oikeastaan haluaisinkin nähdä, miten pussitat tatteja, kun itselläni ei ole siitä kokemusta, kas kun minua ei niin häiritse käsille roiskuvat itiöpölyt, sen verran kokenut tatin käsittelijä olen 😁

        Kasvatuksesta kannattaa muistaa se, että myös hiivasieni kaipaa lämpöä ja kosteutta, niin tarkkana pitää olla, että tateillakin on mahdollisuutensa 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Niin niin. Oikeastaan haluaisinkin nähdä, miten pussitat tatteja, kun itselläni ei ole siitä kokemusta, kas kun minua ei niin häiritse käsille roiskuvat itiöpölyt, sen verran kokenut tatin käsittelijä olen 😁

        Kasvatuksesta kannattaa muistaa se, että myös hiivasieni kaipaa lämpöä ja kosteutta, niin tarkkana pitää olla, että tateillakin on mahdollisuutensa 😂

        Voin etsiä jotain opetusvideoita, joista saat osviittaa tattien pussituksesta 😄

        Ehdottomasti tarkkana, oikeanlaiset kasvuolosuhteet on tärkeät 😑😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Voin etsiä jotain opetusvideoita, joista saat osviittaa tattien pussituksesta 😄

        Ehdottomasti tarkkana, oikeanlaiset kasvuolosuhteet on tärkeät 😑😁

        Näääh, videot on aina vähän teennäisiä ja usein vaikeasti hahmotettavia, niin kyllä se IRL opetus on parempi. Ja muutenkin opin paremmin tekemällä kuin lukemalla, videot menee siihen samaan lukemisen kastiin. Joten kalenteria esiin, buukataan lyhytkurssi, koska olen aika nopea oppimaan 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Näääh, videot on aina vähän teennäisiä ja usein vaikeasti hahmotettavia, niin kyllä se IRL opetus on parempi. Ja muutenkin opin paremmin tekemällä kuin lukemalla, videot menee siihen samaan lukemisen kastiin. Joten kalenteria esiin, buukataan lyhytkurssi, koska olen aika nopea oppimaan 😂

        Olet oikeassa, videot harvoin on kovinkaan todenmukaisia, joten ehkä se lyhytkurssi on paras opetusmuoto 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Olet oikeassa, videot harvoin on kovinkaan todenmukaisia, joten ehkä se lyhytkurssi on paras opetusmuoto 😁

        Ja se on pakko sanoa noista opetusvideoista, että mä löydän niitä minuutissa noin miljoona kertaa enemmän kuin sinä 😇😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Ja se on pakko sanoa noista opetusvideoista, että mä löydän niitä minuutissa noin miljoona kertaa enemmän kuin sinä 😇😂

        Minuutissa? Menee vähän hutiloimiseksi, menee ohi kaikki etsimisen nautinto 😁


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No yksi tatti löytyy kyllä heti, eiköhän se riitä pikkupastaan 😁

        Rande vedättää tatillansa, vaikka ei voi olla täysin varma Aletheiasin sukupuolesta.
        Vai tunnetteko reaalimaailmassa?

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rande vedättää tatillansa, vaikka ei voi olla täysin varma Aletheiasin sukupuolesta.
        Vai tunnetteko reaalimaailmassa?

        >simiti<

        Sanotaanko, että Randella on melko vankat perusteet uskoa minun olevan nainen.


      • Aletheias kirjoitti:

        Minuutissa? Menee vähän hutiloimiseksi, menee ohi kaikki etsimisen nautinto 😁

        Netti on täynnänsä... opetusvideoita. Ja niitä löytyy sen miljoona, jos on hajulla millä hakusanoilla kannattaa hakea. Riippuen tietenkin siitä mitä haluaa oppia. Sitten on äkkiä noin tuhannen tunnin edestä sivistysvideoita katsottavaksi, ehkä niistä jo jotain voi oppiakin 😂


      • Aletheias kirjoitti:

        Sanotaanko, että Randella on melko vankat perusteet uskoa minun olevan nainen.

        Nimenomaan uskoa se vaatiikin, mutta onneksi olen tällainen harras olento 🤣


      • randombypasser kirjoitti:

        Nimenomaan uskoa se vaatiikin, mutta onneksi olen tällainen harras olento 🤣

        Pöh, sulla on ihan hyvät todisteet olemassa vai meinaatko, ettei musta erota ulkoapäin kumpaa sukupuolta edustan? 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Netti on täynnänsä... opetusvideoita. Ja niitä löytyy sen miljoona, jos on hajulla millä hakusanoilla kannattaa hakea. Riippuen tietenkin siitä mitä haluaa oppia. Sitten on äkkiä noin tuhannen tunnin edestä sivistysvideoita katsottavaksi, ehkä niistä jo jotain voi oppiakin 😂

        Nojaa, ehkä sitä silti kannattaa luottaa enemmän vaistoonsa ja itseopiskeluun. Opiskelua tässäbasiassa tosin on tosin vaikeampi suorittaa etänä 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Pöh, sulla on ihan hyvät todisteet olemassa vai meinaatko, ettei musta erota ulkoapäin kumpaa sukupuolta edustan? 😂

        En meinaa, en uskaltaisi, vaikkei mulla toi itsesuojeluvaisto sanaillessa ylipäänsä pelaa kovinkaan hyvin 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        En meinaa, en uskaltaisi, vaikkei mulla toi itsesuojeluvaisto sanaillessa ylipäänsä pelaa kovinkaan hyvin 😂

        Hyvä, että edes jotain itsesuojeluvaistoa on tallella 😂


      • Aletheias kirjoitti:

        Nojaa, ehkä sitä silti kannattaa luottaa enemmän vaistoonsa ja itseopiskeluun. Opiskelua tässäbasiassa tosin on tosin vaikeampi suorittaa etänä 😁

        Miten niin vaikeampi? Teams tai Zoom, miitti pystyyn ja ruudut jakoon. Kyllä se vanhanaikaiset huohotuspuhelut voittaa mennen tullen 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Miten niin vaikeampi? Teams tai Zoom, miitti pystyyn ja ruudut jakoon. Kyllä se vanhanaikaiset huohotuspuhelut voittaa mennen tullen 😂

        Huohotuspuhelut? Eikö tässä opeteltukaan sienien käsittelyä? 😇🤭


      • Aletheias kirjoitti:

        Hyvä, että edes jotain itsesuojeluvaistoa on tallella 😂

        On, vaikkakin hyvin niukasti 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        On, vaikkakin hyvin niukasti 😁

        Se onneks useimmiten riittää 😅


      • Aletheias kirjoitti:

        Huohotuspuhelut? Eikö tässä opeteltukaan sienien käsittelyä? 😇🤭

        Tottakai opeteltiin. Ennen muinoin vaan ne opetuspuhelut meni huohottamiseksi kun niitä sieniä käsiteltiin niin kiivaasti linjan molemmissa päissä ja koitettiin samalla sekä jakaa, että kuunnella ohjeita 😇


      • Aletheias kirjoitti:

        Se onneks useimmiten riittää 😅

        No ainakin toisinaan, jos se vaiston jäänne muistaa herätä horroksestaan riittävän ajoissa 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Tottakai opeteltiin. Ennen muinoin vaan ne opetuspuhelut meni huohottamiseksi kun niitä sieniä käsiteltiin niin kiivaasti linjan molemmissa päissä ja koitettiin samalla sekä jakaa, että kuunnella ohjeita 😇

        Ahaa, no mä jo ajattelin, että mikä jumppatuokio siinä puhelimen välityksellä tapahtuisi, mutta kyse olikin vain innokkaista sieniharrastajista. Selkis 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        No ainakin toisinaan, jos se vaiston jäänne muistaa herätä horroksestaan riittävän ajoissa 😁

        Osaan kuvitella, ettei se ihan aina herää ajoissa 😂


      • Aletheias kirjoitti:

        Ahaa, no mä jo ajattelin, että mikä jumppatuokio siinä puhelimen välityksellä tapahtuisi, mutta kyse olikin vain innokkaista sieniharrastajista. Selkis 😁

        No hyvä. Ja kyllähän se sienien kerääminen, putsaus ja etenkin pussitus ihan jumpasta käy 😇😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Osaan kuvitella, ettei se ihan aina herää ajoissa 😂

        Se on tommonen, vähän myöhäisherännäinen, eikä se aina jaksa edes herätä, mahdollisesti vähän valikoivasti 🙄😇😁😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No hyvä. Ja kyllähän se sienien kerääminen, putsaus ja etenkin pussitus ihan jumpasta käy 😇😁

        Juuri niin, jumpasta käy siinä missä vaikkapa lavatanssit 🤗 En kyllä ole yhtään lavatanssityyppiä onkohan musta tulossa vanha kun edes tuli mieleen 🤔 Lauantaitanssit 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        Juuri niin, jumpasta käy siinä missä vaikkapa lavatanssit 🤗 En kyllä ole yhtään lavatanssityyppiä onkohan musta tulossa vanha kun edes tuli mieleen 🤔 Lauantaitanssit 😄

        Tai sitten laivatanssit eli ysäriristeilylle sekoilemaan. Jokirantaan, tietenkin 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Tai sitten laivatanssit eli ysäriristeilylle sekoilemaan. Jokirantaan, tietenkin 😂

        Ysäriristeily kuulostaisi itseasiassa tosi hauskalta 😁 Dr Albanit ja Ace of Baset vaan soimaan ja jalalla koreasti 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        Ysäriristeily kuulostaisi itseasiassa tosi hauskalta 😁 Dr Albanit ja Ace of Baset vaan soimaan ja jalalla koreasti 😄

        Kyllä tosiaan voi olla hauskaa. Kesällä päädyin baariin jossa oli tiukan ysärinen tila ja voi juma! Se oli menoa, ei vaan voinut olla tanssimatta! Ihan priimasettiä biisi toisensa jälkeen, siinä loppui vanhalta vetokin jo kesken, piti mennä nurkkaan huohottamaan 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Kyllä tosiaan voi olla hauskaa. Kesällä päädyin baariin jossa oli tiukan ysärinen tila ja voi juma! Se oli menoa, ei vaan voinut olla tanssimatta! Ihan priimasettiä biisi toisensa jälkeen, siinä loppui vanhalta vetokin jo kesken, piti mennä nurkkaan huohottamaan 😂

        Ai taas huohotusta? Selvä trendi nähtävissä 😆
        Ysäribileet on kyllä hauskoja. Edellisistä on jo parisen vuotta, mutta oli huikean hauskat pirskeet. Aidosti hyvää ysärimusaa, nostalginen fiilis ja kaikilla hauskaa. Kuin olisi ollut nuori taas 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Ai taas huohotusta? Selvä trendi nähtävissä 😆
        Ysäribileet on kyllä hauskoja. Edellisistä on jo parisen vuotta, mutta oli huikean hauskat pirskeet. Aidosti hyvää ysärimusaa, nostalginen fiilis ja kaikilla hauskaa. Kuin olisi ollut nuori taas 😁

        Se trendi on vain sinun likaisessa mielessäsi, josta tosin täytyy sanoa, että senkin osalta on selvästi trendi havaittavissa 😂

        Toi just on ysäribileiden ongelma, sitä luulee yhtäkkiä jaksavansa tanssia kahdeksan tuntia putkeen ja kykenevänsä samassa ajassa kumoamaan viisitoista tuoppia ilman olennaisia vaikutuksia. No ei se kyllä ihan niin enää mene 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Se trendi on vain sinun likaisessa mielessäsi, josta tosin täytyy sanoa, että senkin osalta on selvästi trendi havaittavissa 😂

        Toi just on ysäribileiden ongelma, sitä luulee yhtäkkiä jaksavansa tanssia kahdeksan tuntia putkeen ja kykenevänsä samassa ajassa kumoamaan viisitoista tuoppia ilman olennaisia vaikutuksia. No ei se kyllä ihan niin enää mene 😁

        Höpsis, mussa ei ole muita trendejä meneillään kuin ryppyjen syvenemistrendi 🤣

        No onhan sekin jotain, jos tuntee edes hetken olevansa nuori tai edes nuorempi. Jalalla koreasti vaan, rakkoja ja heikkoa oloa ehtii surra sitten huomenna 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Höpsis, mussa ei ole muita trendejä meneillään kuin ryppyjen syvenemistrendi 🤣

        No onhan sekin jotain, jos tuntee edes hetken olevansa nuori tai edes nuorempi. Jalalla koreasti vaan, rakkoja ja heikkoa oloa ehtii surra sitten huomenna 😁

        Kyllä takavasemmalta katsoen on havaittavissa kehittyvää puumamaista oirehdintaa 😂

        No onhan se noinkin, mutta vaari-iässä sitä on sen verran tolkkua päässä, että osaa etukäteen ajatella myös sitä huomista. Sitten sieltä ponnahtaa käyntiin se adaptiivinen vakionoupeuden säädin, joka lyö jarrua heti kun vauhti alkaa kiihtymään 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Kyllä takavasemmalta katsoen on havaittavissa kehittyvää puumamaista oirehdintaa 😂

        No onhan se noinkin, mutta vaari-iässä sitä on sen verran tolkkua päässä, että osaa etukäteen ajatella myös sitä huomista. Sitten sieltä ponnahtaa käyntiin se adaptiivinen vakionoupeuden säädin, joka lyö jarrua heti kun vauhti alkaa kiihtymään 😁

        Puumamaista oirehdintaa?? Puumat sulla on pöksyissäs 😁

        Mistä tuollaisia adaptiivisia bilevakionopeudensäåtimiä saa? 🤣 Voisin tilata yhden 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Puumamaista oirehdintaa?? Puumat sulla on pöksyissäs 😁

        Mistä tuollaisia adaptiivisia bilevakionopeudensäåtimiä saa? 🤣 Voisin tilata yhden 😁

        Voi kun olisikin 🤣

        En tiiä. Tarpeeseen tulisi uusi, kun tämä pitkään hyvin palvellut välillä toimii ja toisinaan sitten taas ei 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Voi kun olisikin 🤣

        En tiiä. Tarpeeseen tulisi uusi, kun tämä pitkään hyvin palvellut välillä toimii ja toisinaan sitten taas ei 😁

        Puumat voi purra, varo vaan 😂

        Keski-iåssä alkaa tulla kaikenlaisia juttuja, jotka toisinaan toimii täysillä ja toisinaan taas ei sitten millään. Pysy tässä sitten perässä 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Puumat voi purra, varo vaan 😂

        Keski-iåssä alkaa tulla kaikenlaisia juttuja, jotka toisinaan toimii täysillä ja toisinaan taas ei sitten millään. Pysy tässä sitten perässä 😁

        No sitähän tässä nimenomaan toivotaan, höh 😂

        Niinpä. Tässä mietin telkun mainoksista, että jos kerran vitaepro tuo sitä hyvää ja t-max tuota hyvää, niin jos vetelis molempia yhtä aikaa, olisiko sitä ihan hillitön 20v sähköjänis, joka juoksee joka paikkaan tatti ojossa ja nukkuu neljä tuntia yössä? Ehkä pitää kokeilla 🤔😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No sitähän tässä nimenomaan toivotaan, höh 😂

        Niinpä. Tässä mietin telkun mainoksista, että jos kerran vitaepro tuo sitä hyvää ja t-max tuota hyvää, niin jos vetelis molempia yhtä aikaa, olisiko sitä ihan hillitön 20v sähköjänis, joka juoksee joka paikkaan tatti ojossa ja nukkuu neljä tuntia yössä? Ehkä pitää kokeilla 🤔😂

        Kannattaa kokeilla 🤣 Tule sitten kertomaan, löysitkö sisäisen jäniksesi yuolla yhdistelmällä 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla 🤣 Tule sitten kertomaan, löysitkö sisäisen jäniksesi yuolla yhdistelmällä 😁

        En kyllä taida, neljän tunnin unet ei kuulosta (enää) houkuttelevalta ratkaisulta vaikka kuinka olisi äksöniä elämässä 😁

        Joku toinen saa imuroida ne mainostetut lisäravinteet ja olla elämänsä vedossa 🥳


      • randombypasser kirjoitti:

        En kyllä taida, neljän tunnin unet ei kuulosta (enää) houkuttelevalta ratkaisulta vaikka kuinka olisi äksöniä elämässä 😁

        Joku toinen saa imuroida ne mainostetut lisäravinteet ja olla elämänsä vedossa 🥳

        Ei voi sanoa, jollei tiedä mitä tai millaista se äksöni on minkä takia unet jäisi neljään tuntiin 😇


      • Aletheias kirjoitti:

        Ei voi sanoa, jollei tiedä mitä tai millaista se äksöni on minkä takia unet jäisi neljään tuntiin 😇

        Siinä on sen kauneus, sitä saa käytellä mielikuvitustaan äksönin osalta. Toki sun tapauksessa tiedän millaisia mielikuvia kupolissa liikkuu 🤭😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Siinä on sen kauneus, sitä saa käytellä mielikuvitustaan äksönin osalta. Toki sun tapauksessa tiedän millaisia mielikuvia kupolissa liikkuu 🤭😂

        Ethän tiedä. Mulle äksöniksi riittää jo sen mietiskely, että mitä tänään syötäisiin. Vai siihenkö juuri viittasit? 🤔


      • Aletheias kirjoitti:

        Ethän tiedä. Mulle äksöniksi riittää jo sen mietiskely, että mitä tänään syötäisiin. Vai siihenkö juuri viittasit? 🤔

        Kylläpäs tiiänkin. En viitannut, siihen vaan jälkiruokavaihtoehtoihin, koska ne ovat päällimmäisinä mielessäsi ja ohjaavat myös itse ruoan valintaa 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Kylläpäs tiiänkin. En viitannut, siihen vaan jälkiruokavaihtoehtoihin, koska ne ovat päällimmäisinä mielessäsi ja ohjaavat myös itse ruoan valintaa 😁

        Aivan totta. Pääruoaksi kannattaa valita aivan eri ruoka siitä riippuen, onko jälkiruokana omppupiirakkaa vai suklaamoussea 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Aivan totta. Pääruoaksi kannattaa valita aivan eri ruoka siitä riippuen, onko jälkiruokana omppupiirakkaa vai suklaamoussea 😁

        Nimenomaan! Ja jälkkäriksi piirakka sopii aina mainiosti, kiva että olet smaa mieltä 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Nimenomaan! Ja jälkkäriksi piirakka sopii aina mainiosti, kiva että olet smaa mieltä 😂

        No en pysty tuosta vastaankaan väittämään 😂


      • Aletheias kirjoitti:

        No en pysty tuosta vastaankaan väittämään 😂

        Kappas, ollaan me jostain samaakin mieltä 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Kappas, ollaan me jostain samaakin mieltä 😁

        Nyt voisi laittaa sen kuuluisan rastin seinään 😂


      • Aletheias kirjoitti:

        Nyt voisi laittaa sen kuuluisan rastin seinään 😂

        Postitanko ison, mustan tussin sitä varten? 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Postitanko ison, mustan tussin sitä varten? 😂

        Isoin, mikä löytyy 😂 On tämä sen verran harvinainen tilaisuus, että melkein jonkinlainen skumppatilaisuus pitäisi tämän kunniaksi järjestää 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Isoin, mikä löytyy 😂 On tämä sen verran harvinainen tilaisuus, että melkein jonkinlainen skumppatilaisuus pitäisi tämän kunniaksi järjestää 😁

        Herää kyllä hiukan kysymys, että mitähän kaikkea sillä tussilla voikaan tehdä, varsinkin sillä markkinoiden isoimmalla 🤔🙄😇😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Herää kyllä hiukan kysymys, että mitähän kaikkea sillä tussilla voikaan tehdä, varsinkin sillä markkinoiden isoimmalla 🤔🙄😇😂

        Ai niinku mitä kaikkea? Piirtää tietty tai kirjoittaa vaikka mainostekstejä 😑


      • Aletheias kirjoitti:

        Ai niinku mitä kaikkea? Piirtää tietty tai kirjoittaa vaikka mainostekstejä 😑

        Niin no mä en tiedä, siksi ed kommentti olikin aseteltu kysymyksen muotoon 😇


      • randombypasser kirjoitti:

        Niin no mä en tiedä, siksi ed kommentti olikin aseteltu kysymyksen muotoon 😇

        No nyt sait vastauksen eli piirtää ja kirjoittaa 😇 Kysy multa vaan, mä tiedän paljon vastauksia moniin kysymyksiin 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        No nyt sait vastauksen eli piirtää ja kirjoittaa 😇 Kysy multa vaan, mä tiedän paljon vastauksia moniin kysymyksiin 😄

        No jos asia on noin, niin sopiiko, että hankin Suomen suurimman tussin ja piirrän sillä vartaloosi ison hämähäkin?


      • randombypasser kirjoitti:

        No jos asia on noin, niin sopiiko, että hankin Suomen suurimman tussin ja piirrän sillä vartaloosi ison hämähäkin?

        Ei sovi!! Muhun ei mitään hämähäkkejä piirretä 😳 Näkisin tuosta varmaan kolme viikkoa painajaisia.. Meni ihan kylmät väreet jo ajatuksestakin 😱


      • Aletheias kirjoitti:

        Ei sovi!! Muhun ei mitään hämähäkkejä piirretä 😳 Näkisin tuosta varmaan kolme viikkoa painajaisia.. Meni ihan kylmät väreet jo ajatuksestakin 😱

        Aaaa... Ok. Pahoittelut. Ja miten loistavaa!!! Löytyihän se Akhilleuksen kantapää, nyt tiedän millä saan sinut kirkuen pakoon bemarin avainten luota 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Aaaa... Ok. Pahoittelut. Ja miten loistavaa!!! Löytyihän se Akhilleuksen kantapää, nyt tiedän millä saan sinut kirkuen pakoon bemarin avainten luota 😂

        Ai hitto miten mä voin mennä noin halpaan!! 😂 Mulla oli heikko hetki. Mutta korostan sitä, että lievistä heikkouksistani huolimatta mussa asuu taipumaton soturi, joka ei periksi anna. Oonhan mä selvinnyt taisteluista jättiläisen kokoisia hämyreitä vastaan jo monta kertaa 💪


      • Aletheias kirjoitti:

        Ai hitto miten mä voin mennä noin halpaan!! 😂 Mulla oli heikko hetki. Mutta korostan sitä, että lievistä heikkouksistani huolimatta mussa asuu taipumaton soturi, joka ei periksi anna. Oonhan mä selvinnyt taisteluista jättiläisen kokoisia hämyreitä vastaan jo monta kertaa 💪

        Nooo, kattotaan mikä on reaktio, kun nakkaan sangollisen kumitarantelloja kohti 😂
        Toki nyt kun tiedät ne kumisiksi, niin peli on pelattu ennen kuin se alkoikaan. Eli tarttenee ujuttaa sekaan yksi oikeakin... 😇


      • randombypasser kirjoitti:

        Nooo, kattotaan mikä on reaktio, kun nakkaan sangollisen kumitarantelloja kohti 😂
        Toki nyt kun tiedät ne kumisiksi, niin peli on pelattu ennen kuin se alkoikaan. Eli tarttenee ujuttaa sekaan yksi oikeakin... 😇

        Mä kestänyt sen kuin nainen 💪 Turhaan edes yrität pelotella, kepulikonstit ei koskaan uppoa muhun 😏


      • Aletheias kirjoitti:

        Mä kestänyt sen kuin nainen 💪 Turhaan edes yrität pelotella, kepulikonstit ei koskaan uppoa muhun 😏

        Täytyy siis hommata pari tarantellaa, pari rottaa, pari skorpionia ja pari käärmettä siihen sankoon, jolla uhkailee 🤔😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Täytyy siis hommata pari tarantellaa, pari rottaa, pari skorpionia ja pari käärmettä siihen sankoon, jolla uhkailee 🤔😂

        Ei tunnu missään 😑 Mähän oon ihan Pelkokerroin-kamaa, vetäisin sen läpi ilmeenkään värähtämättä 💪

        No joo, tuo meni jo naurettavuuden puolelle 😂 Mä uskon vielä pystyväni heittämään sut niskalenkillä kumoon, mutta ötököitä mä juoksisin karkuun ja lujaa 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        Ei tunnu missään 😑 Mähän oon ihan Pelkokerroin-kamaa, vetäisin sen läpi ilmeenkään värähtämättä 💪

        No joo, tuo meni jo naurettavuuden puolelle 😂 Mä uskon vielä pystyväni heittämään sut niskalenkillä kumoon, mutta ötököitä mä juoksisin karkuun ja lujaa 😄

        Rehellisyyden nimissä, pari rottaa ja skorpionia ei vielä ihmeemmin hätkäyttäisi ämpärissä, mutta ne tarantellat ja käärmeet... Me no likes 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä, pari rottaa ja skorpionia ei vielä ihmeemmin hätkäyttäisi ämpärissä, mutta ne tarantellat ja käärmeet... Me no likes 😂

        Hah, mulle riittää jo pieni hämähäkki katonrajassa ja mä oon valmis kutsumaan palokunnan hätiin 😂 Vaikka selviän kyllä ötököistä, koska vaihtoehto on vielä kauheampi eli se, että jättää ötökän rauhassa lisääntymään sisätiloihin eli jotenkin ne ötökät on pois saatava. Kissat oli aikoinaan tässä oiva apu 😁

        Hämähäkistä tuli mieleen, kun olin joskus muinoin Floridassa rannalla pukukopissa vaihtamassa uimapukua, kun koppiin yhtäkkiä livahti ihan aidosti iso hämähäkki. Siis isoin koskaan näkemäni. Vaihtoehtoina oli juosta kopista nakuna ulos tai yrittää selviytyä hirviön kanssa muutama sekunti, että sain vedettyä uimapuvun päälleni. Pidätin hengitystäni, vedin niin eleettömästi uimapuvun päälle kuin pystyin ja poistuin nopeampaa kuin tiesin voivani liikkua. Kauhea kokemus 😱


      • Aletheias kirjoitti:

        Hah, mulle riittää jo pieni hämähäkki katonrajassa ja mä oon valmis kutsumaan palokunnan hätiin 😂 Vaikka selviän kyllä ötököistä, koska vaihtoehto on vielä kauheampi eli se, että jättää ötökän rauhassa lisääntymään sisätiloihin eli jotenkin ne ötökät on pois saatava. Kissat oli aikoinaan tässä oiva apu 😁

        Hämähäkistä tuli mieleen, kun olin joskus muinoin Floridassa rannalla pukukopissa vaihtamassa uimapukua, kun koppiin yhtäkkiä livahti ihan aidosti iso hämähäkki. Siis isoin koskaan näkemäni. Vaihtoehtoina oli juosta kopista nakuna ulos tai yrittää selviytyä hirviön kanssa muutama sekunti, että sain vedettyä uimapuvun päälleni. Pidätin hengitystäni, vedin niin eleettömästi uimapuvun päälle kuin pystyin ja poistuin nopeampaa kuin tiesin voivani liikkua. Kauhea kokemus 😱

        Mä olen aika pitkälti luottanut sisätilan ötököiden kohdalla
        A) kissoihin (epäluotettavia)
        B) ravinnon puutteeseen ja/tai kuivuuteen (luotettavia)

        Yhdistelmä, kuten muutoinkin usein, toimii hyvin. Toki lentävien ötököiden kohdalla on ollut vähän toivomisen varaa, olkoonkin että kissat ovat olleet kovin lennokkaita niitä jahdatessaan, mutta ilman siipiä lennot ovat jääneet... vajaiksi 😂

        Tyypillinen nainen... Pukukoppiin tuli tarantella, iik. Ja se sitten kökötti siinä rauhassa koko vaatteiden vaihdon ajan, oho.
        On ilmiselvää, että kyseessä oli varhaisia kauko-ohjattavia kamerarobotteja, eikö? Eli nyt nuoresta Allusta liikkuu mehukkaita kuvia jossain OnlyWanks -palvelussa sopivaa korvausta vastaan 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Mä olen aika pitkälti luottanut sisätilan ötököiden kohdalla
        A) kissoihin (epäluotettavia)
        B) ravinnon puutteeseen ja/tai kuivuuteen (luotettavia)

        Yhdistelmä, kuten muutoinkin usein, toimii hyvin. Toki lentävien ötököiden kohdalla on ollut vähän toivomisen varaa, olkoonkin että kissat ovat olleet kovin lennokkaita niitä jahdatessaan, mutta ilman siipiä lennot ovat jääneet... vajaiksi 😂

        Tyypillinen nainen... Pukukoppiin tuli tarantella, iik. Ja se sitten kökötti siinä rauhassa koko vaatteiden vaihdon ajan, oho.
        On ilmiselvää, että kyseessä oli varhaisia kauko-ohjattavia kamerarobotteja, eikö? Eli nyt nuoresta Allusta liikkuu mehukkaita kuvia jossain OnlyWanks -palvelussa sopivaa korvausta vastaan 😂

        Mun ei auta tätä nykyä luottaa kuin itseeni niin ötököiden kuin kaiken muunkin suhteen. Kissaan vielä voisin luottaakin, sellainen onkin hankintalistalla 😁

        Mä pyrin pitämään ötökät poissa säännöllisellä siivoamisella, bioeoskat tms vien nopeasti pois, enkä juurikaan pidä mitään ovia auki, kun heti lentää joku öttiåinen sisään. Myrkkyjä välttelen sisätiloissa, onneksi sellaisiin ei ole koskaan tarvinnut turvautuakaan.

        Siis se oli ehkä puoli metriä pitkä jättiläistarantella! Oli sekunneista kiinni, ettei se onnistunut hyökkäämään ja käärimään mua seittiinsä kuten Lukitari tekee Frodolle Taru sormusten herrassa 😱 Vallan järkyttävä kohtaaminen.. Ei ollut kamerarobotti, ei kai sellainen nyt mua kuvais 😆


      • Aletheias kirjoitti:

        Mun ei auta tätä nykyä luottaa kuin itseeni niin ötököiden kuin kaiken muunkin suhteen. Kissaan vielä voisin luottaakin, sellainen onkin hankintalistalla 😁

        Mä pyrin pitämään ötökät poissa säännöllisellä siivoamisella, bioeoskat tms vien nopeasti pois, enkä juurikaan pidä mitään ovia auki, kun heti lentää joku öttiåinen sisään. Myrkkyjä välttelen sisätiloissa, onneksi sellaisiin ei ole koskaan tarvinnut turvautuakaan.

        Siis se oli ehkä puoli metriä pitkä jättiläistarantella! Oli sekunneista kiinni, ettei se onnistunut hyökkäämään ja käärimään mua seittiinsä kuten Lukitari tekee Frodolle Taru sormusten herrassa 😱 Vallan järkyttävä kohtaaminen.. Ei ollut kamerarobotti, ei kai sellainen nyt mua kuvais 😆

        Sittenhän me ollaan samassa puuhassa, täälläkin on mirri hankintalistalla 😇🤣

        Itte en ole noiden osalta mitenkään pedantti, sinnepäin ja se riittää, ötököitä tulee kuitenkin, etenkin kesällä. Ja pääosin kannan kaikki löydetyt oliot parvekkeelle, josta saavat oivan lentoon lähdön, lentotaidoista riippumatta.

        Ai se oli niin iso... No sitten siinä on ollut ainakin neljä kameraa 😂

        Ja nyt kohti tajuttomuutta, hyvät yöt, sellaiset tarantellan karvaiset yöt 🙄😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Sittenhän me ollaan samassa puuhassa, täälläkin on mirri hankintalistalla 😇🤣

        Itte en ole noiden osalta mitenkään pedantti, sinnepäin ja se riittää, ötököitä tulee kuitenkin, etenkin kesällä. Ja pääosin kannan kaikki löydetyt oliot parvekkeelle, josta saavat oivan lentoon lähdön, lentotaidoista riippumatta.

        Ai se oli niin iso... No sitten siinä on ollut ainakin neljä kameraa 😂

        Ja nyt kohti tajuttomuutta, hyvät yöt, sellaiset tarantellan karvaiset yöt 🙄😁

        Mirrit on kyllä kannattavia hankintoja 😂

        Tälleen hieman ötökkäkamnoisena mun suurin motivaatio siivoamiselle on ötököiden elinolojen huonontaminen 😂 No onhan siisti koti muutenkin kiva juttu, vaikka välillä kyllä olen aika huithapeli ja vaatteitakin on kasoissa tuolin päällä. Onneksi se ei ole vakavaa 😊

        Siis iso se oli. Muistan elävästi sen 😇😁

        Hyvät yöt, mutta kelpuutan öihini vain tietynlaista karvaisuutta. Siis kissan viereen nukkumaan. Ajattelit kuitenkin heti jotain muuta 😄
        Hyvää yötä sinne 😴


      • Aletheias kirjoitti:

        Mirrit on kyllä kannattavia hankintoja 😂

        Tälleen hieman ötökkäkamnoisena mun suurin motivaatio siivoamiselle on ötököiden elinolojen huonontaminen 😂 No onhan siisti koti muutenkin kiva juttu, vaikka välillä kyllä olen aika huithapeli ja vaatteitakin on kasoissa tuolin päällä. Onneksi se ei ole vakavaa 😊

        Siis iso se oli. Muistan elävästi sen 😇😁

        Hyvät yöt, mutta kelpuutan öihini vain tietynlaista karvaisuutta. Siis kissan viereen nukkumaan. Ajattelit kuitenkin heti jotain muuta 😄
        Hyvää yötä sinne 😴

        Mirrit tulevat kyllä pirun kalliiksi, etenkin rengastetut mirrit. Mutta toisaalta ei sitä omaisuutta saa mukaan tuonpuoleiseen, joten ehkä viisaampi tuhlata rahansa ajoissa 🤔

        Mä olen enemmän huithapeli, vaikkei täällä nyt turbosotkuista olekaan. Ei vaan jaksa olla neuroottinen nysväri ja kissojen kanssa se todella olisikin neurottista touhua. Vähän sama kuin lasten kanssa, tietty määrä paskaa pitää kyetä sietämään, oli se vaipassa, housuissa, lattialla, you name it 😂

        Eli siis vähintään neljä kameraa. Mikä vuosi se oli? Nääs tarttee mennä selamaan tirkistelysaitteja 😂

        Ei kyllä mulla lyö niin tyhjää, ettei päässä liiku mitään karvaista, paitsi ehkä se tarantella. Kissakin on tossa jaloissa, näkyvillä, niin sekään ei voi olla pääni päällä. Mutta mitä sulla sitten mielessä liikkui, kun tuolleen vihjailit 🤔😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Mirrit tulevat kyllä pirun kalliiksi, etenkin rengastetut mirrit. Mutta toisaalta ei sitä omaisuutta saa mukaan tuonpuoleiseen, joten ehkä viisaampi tuhlata rahansa ajoissa 🤔

        Mä olen enemmän huithapeli, vaikkei täällä nyt turbosotkuista olekaan. Ei vaan jaksa olla neuroottinen nysväri ja kissojen kanssa se todella olisikin neurottista touhua. Vähän sama kuin lasten kanssa, tietty määrä paskaa pitää kyetä sietämään, oli se vaipassa, housuissa, lattialla, you name it 😂

        Eli siis vähintään neljä kameraa. Mikä vuosi se oli? Nääs tarttee mennä selamaan tirkistelysaitteja 😂

        Ei kyllä mulla lyö niin tyhjää, ettei päässä liiku mitään karvaista, paitsi ehkä se tarantella. Kissakin on tossa jaloissa, näkyvillä, niin sekään ei voi olla pääni päällä. Mutta mitä sulla sitten mielessä liikkui, kun tuolleen vihjailit 🤔😂

        Juu noin, mirrit tulee kalliiksi mutta ne on kaiken rahan arvoisia 😁 Joten äkkiä nyt vaan se mirri hankintaan 😻

        Tietty määrä elämän järkeä täytyy pystyä hyväksymään. Mun poika ainakin on sellainen pyörremyrsky, että todellakin näkyy elämän jäljet kotona 😄 Mutta haluan silti pitää tietyn puhtaus- ja siisteystason. En hermostu pienistä, mutta likaisessa kodissa en halua olla, joten vähintään kerran viikossa siivoan kolo kämpän kunnolla.

        Hah, siitä on niin kauan ettei tuolta ajalta ole juuri mitään digitaalista todistusaineistoa 😂 Se on ihan hyvä niin 😁

        No siis ihan vaan kissan karvainen turkki. Ei mun päässä mitään muuta liikkunut. Tietenkään 😇😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Juu noin, mirrit tulee kalliiksi mutta ne on kaiken rahan arvoisia 😁 Joten äkkiä nyt vaan se mirri hankintaan 😻

        Tietty määrä elämän järkeä täytyy pystyä hyväksymään. Mun poika ainakin on sellainen pyörremyrsky, että todellakin näkyy elämän jäljet kotona 😄 Mutta haluan silti pitää tietyn puhtaus- ja siisteystason. En hermostu pienistä, mutta likaisessa kodissa en halua olla, joten vähintään kerran viikossa siivoan kolo kämpän kunnolla.

        Hah, siitä on niin kauan ettei tuolta ajalta ole juuri mitään digitaalista todistusaineistoa 😂 Se on ihan hyvä niin 😁

        No siis ihan vaan kissan karvainen turkki. Ei mun päässä mitään muuta liikkunut. Tietenkään 😇😁

        Mä en kyllä välttämättä ihan mukisematta allekirjoita tota, että ovat kaiken rahan väärtejä... Riippuu vähän mirristä 😂

        No sustahan tulee hyvä emäntä jollekin ukkelille sitten 😂
        Oma siivousrytmini mukailee mallia "kun paskan määrä alkaa häiritsemään, pitää sille tehdä jotain". Ja mulla se sietokyky on kohtalainen, mutta se onkin sinkun etuoikeus, muhia omissa paskoissaan ja kun sietokyky ylittyy, sinkku tekee asialle jotain. Eli homma sinun kaltaisesi emännän torppaan 🤣

        Voi et kuule uskokaan mitä kaikkia polaroid-kuvia on digitoitu netin pimeälle puolelle. Luultavasti löydän sunkin polaroidit sieltä 😁

        Eli mirrin turkki oli mielessä, mutta mikään ei liikkunut. Ei kai se mirri ollut hengetön 😱😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Mä en kyllä välttämättä ihan mukisematta allekirjoita tota, että ovat kaiken rahan väärtejä... Riippuu vähän mirristä 😂

        No sustahan tulee hyvä emäntä jollekin ukkelille sitten 😂
        Oma siivousrytmini mukailee mallia "kun paskan määrä alkaa häiritsemään, pitää sille tehdä jotain". Ja mulla se sietokyky on kohtalainen, mutta se onkin sinkun etuoikeus, muhia omissa paskoissaan ja kun sietokyky ylittyy, sinkku tekee asialle jotain. Eli homma sinun kaltaisesi emännän torppaan 🤣

        Voi et kuule uskokaan mitä kaikkia polaroid-kuvia on digitoitu netin pimeälle puolelle. Luultavasti löydän sunkin polaroidit sieltä 😁

        Eli mirrin turkki oli mielessä, mutta mikään ei liikkunut. Ei kai se mirri ollut hengetön 😱😂

        Juujuu, rahan arvoisia ovat, usko pois 😂

        Ja usko pois myös se, ettei musta tulis hyvää emäntää 🤣 Tai en ainakaan koskaan markkinoi itseäni sellaisena, koska en haluais, että joku haluais parisuhteeseen mun kanssa sen takia, että osaan siivota, pyykätä ja jopa kohtuullisesti laittaa ruokaa. Niin ja renkaiden ilmanpaineetkin osaan tarkistaa, kovin näppärää eikö 😁

        Mä oon pysytellyt pois kameroista aina, joten et tule koskaan löytämään musta mitään epäilyttäviä kuvia yhtään mistään 😄

        Mirri on hengissä ja voi hyvin, älä huoli 😇


      • Aletheias kirjoitti:

        Juujuu, rahan arvoisia ovat, usko pois 😂

        Ja usko pois myös se, ettei musta tulis hyvää emäntää 🤣 Tai en ainakaan koskaan markkinoi itseäni sellaisena, koska en haluais, että joku haluais parisuhteeseen mun kanssa sen takia, että osaan siivota, pyykätä ja jopa kohtuullisesti laittaa ruokaa. Niin ja renkaiden ilmanpaineetkin osaan tarkistaa, kovin näppärää eikö 😁

        Mä oon pysytellyt pois kameroista aina, joten et tule koskaan löytämään musta mitään epäilyttäviä kuvia yhtään mistään 😄

        Mirri on hengissä ja voi hyvin, älä huoli 😇

        Nooo... Niin... Ainakin sitä rahaa uppoaa rajattomasti siihen mirriin, se on kuin musta aukko 😂

        No toihan jo itsessään oli loistava myyntipuhe! Omakoti-imuri ja -pesukone, kaikki mitä mies voi toivoa. Ja ruoanlaitosta ei tartte murehtia, mies kyllä hoitaa sen osaston ja silloin on parempikin, että mirrit pysyy poissa keittiöstä, muuten voi kapusta lipsahtaa väärään kattilaan 😁
        Ja sun 257 senttiä takaa sen, että miehen ei tartte pestä/maalata kattoa, riittää kun vaan kävelee perässä pesusoikon/maaliämpärin kanssa 😂

        Ai? Johan mä sain parit kuvat, ei ehkä epäilyttävät, mutta... 😝😁

        No hyvä että on, mietin jo että pitääkö tässä ruveta jotain puhallus/painallus elvytyksiä järjestelemään 😇


      • randombypasser kirjoitti:

        Nooo... Niin... Ainakin sitä rahaa uppoaa rajattomasti siihen mirriin, se on kuin musta aukko 😂

        No toihan jo itsessään oli loistava myyntipuhe! Omakoti-imuri ja -pesukone, kaikki mitä mies voi toivoa. Ja ruoanlaitosta ei tartte murehtia, mies kyllä hoitaa sen osaston ja silloin on parempikin, että mirrit pysyy poissa keittiöstä, muuten voi kapusta lipsahtaa väärään kattilaan 😁
        Ja sun 257 senttiä takaa sen, että miehen ei tartte pestä/maalata kattoa, riittää kun vaan kävelee perässä pesusoikon/maaliämpärin kanssa 😂

        Ai? Johan mä sain parit kuvat, ei ehkä epäilyttävät, mutta... 😝😁

        No hyvä että on, mietin jo että pitääkö tässä ruveta jotain puhallus/painallus elvytyksiä järjestelemään 😇

        Mutta mieti miten hyvin investointi se on, mirrin pitäminen tyytyväisenä 😂

        Ei se ollut myyntipuhe! 😄 Olen oikeasti aika surkea kodinhengetär, vaatii ainakin rennon asenteen mieheltä 😁 Mutta pituudesta kn kyllä hyötyä katon maalauksessa. Aina 20 vuoden välein kun kattoa tarvii maalata 😄

        No ei pitäisi olla epäilyttäviä kuvia 😂 Eihän niissä näy edes ihoakaan kuin nimeksi. Hyvin siveelliset 😇

        Puhalluselvytyksiä 😄 Vaikka ehkä jonkinasteinen elvyttäminen olis kyllä tarpeen, vähän on vajaatoimintaa havaittavissa 🤔


      • Aletheias kirjoitti:

        Mutta mieti miten hyvin investointi se on, mirrin pitäminen tyytyväisenä 😂

        Ei se ollut myyntipuhe! 😄 Olen oikeasti aika surkea kodinhengetär, vaatii ainakin rennon asenteen mieheltä 😁 Mutta pituudesta kn kyllä hyötyä katon maalauksessa. Aina 20 vuoden välein kun kattoa tarvii maalata 😄

        No ei pitäisi olla epäilyttäviä kuvia 😂 Eihän niissä näy edes ihoakaan kuin nimeksi. Hyvin siveelliset 😇

        Puhalluselvytyksiä 😄 Vaikka ehkä jonkinasteinen elvyttäminen olis kyllä tarpeen, vähän on vajaatoimintaa havaittavissa 🤔

        Mirrin saa kyllä pidettyä tyytyväisenä ilman rahaakin, riittää että on näppärät sormet, niin rapsuttelemalla se kyllä kehrää 😇

        No siis se jos mikä oli myyntipuhe, ilmiselvä sellainen, eikä lainkaan huono 😁
        Ja jos mies ei osaa lukea myyntipuheesta sitä miten arjessa inflaatio nakertaa osan lupauksista hiukan niukemmalle tuotolle, niin sitten se mies on joko kokematon, tyhmä tai kaukana rennosta. Tai ehkä joskus noita kaikkia 🤔😂

        No ei ne epäilyttäviä kuvia olleet, mutta olen niillä tienannut OnlyFansissa jo melkein 8000$ ja koko ajan kassakone kilisee. Ja kaikki tietenkin bitcoineina, ehdottoman verottomasti 😂

        Niin no... Puhallukset voi toimia joidenkin asioiden elvyttämiseen, mutta joihinkin elvytyksiin imevä ote saattaa olla toimivampi. Mutta paha sanoa näin maallikkona, on nuo EA-koulutukset jääneet tooooooooosi vähiin 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Mirrin saa kyllä pidettyä tyytyväisenä ilman rahaakin, riittää että on näppärät sormet, niin rapsuttelemalla se kyllä kehrää 😇

        No siis se jos mikä oli myyntipuhe, ilmiselvä sellainen, eikä lainkaan huono 😁
        Ja jos mies ei osaa lukea myyntipuheesta sitä miten arjessa inflaatio nakertaa osan lupauksista hiukan niukemmalle tuotolle, niin sitten se mies on joko kokematon, tyhmä tai kaukana rennosta. Tai ehkä joskus noita kaikkia 🤔😂

        No ei ne epäilyttäviä kuvia olleet, mutta olen niillä tienannut OnlyFansissa jo melkein 8000$ ja koko ajan kassakone kilisee. Ja kaikki tietenkin bitcoineina, ehdottoman verottomasti 😂

        Niin no... Puhallukset voi toimia joidenkin asioiden elvyttämiseen, mutta joihinkin elvytyksiin imevä ote saattaa olla toimivampi. Mutta paha sanoa näin maallikkona, on nuo EA-koulutukset jääneet tooooooooosi vähiin 😁

        Mahtavaa, että sulla on useampia keinoja mirrin hyvänä pitämiseen 😁

        Kokematon, tyhmä ja epärento kuulostaa kyllä just päinvastaiselta kuin mun ihannemies 😄 Eli toivoa sopii, että miehellä on riittävästi kykyä tulkita mun puheita inflaatiosuodattimen läpi 😁

        Ei todellakaan mene läpi, kukaan, toistan että kukaan ei maksais mun kuvista senttiäkään 🤣

        Tiesithän, että EA-koulutus täytyisi pitää voimassa, jotta taidot säilyy? Siis säännöllistä treeniä, pysyy sellainen näppituntuma 😏


      • Aletheias kirjoitti:

        Mahtavaa, että sulla on useampia keinoja mirrin hyvänä pitämiseen 😁

        Kokematon, tyhmä ja epärento kuulostaa kyllä just päinvastaiselta kuin mun ihannemies 😄 Eli toivoa sopii, että miehellä on riittävästi kykyä tulkita mun puheita inflaatiosuodattimen läpi 😁

        Ei todellakaan mene läpi, kukaan, toistan että kukaan ei maksais mun kuvista senttiäkään 🤣

        Tiesithän, että EA-koulutus täytyisi pitää voimassa, jotta taidot säilyy? Siis säännöllistä treeniä, pysyy sellainen näppituntuma 😏

        Niin, sellaista kissaa ei olekaan, jota ei leuan alta tai korvien ympäriltä rapsuttelemalla saisi vähintään tyytyväiseksi, välillä myös kehräämään. Tai no... En ole vielä tiikeriä tai leijonaa kokeillut 😁

        Kokenut siippaehdokas vähentää heti puolet myyntipuheesta varmuusvähenyksenä. Sitten se muistelee aiempia kokemuksiaan ja keskimäärin puolittaa lupaukset uudelleen. Lopuksi se muistelee vanhempiensa piiiiiiitkä avioliittoa ja puolittaa puheet vielä kerran. Jäljelle jää kielikuvallisesti sohvalla pötköttelevä kuivakka kapakala ja jos sen mielikuvan kanssa kuitenkin päättää suhteeseen ryhtyä, niin luultavasti odotukset vähintäänkin kohtaavat ja melko varmasti ei ainakaan tule pettymään 🤣

        Tsot tsot. Nyt unohdit sen, että nykyisin tekoälyllä saa vaatteet pois mistä tahansa kuvasta, vaikka sähköhammasharjan kuvasta. Joten älä yllytä hullua kokeilemaan 😂

        No jotkut käy säännöllisesti EA-koulutuksissa, minä taas EL-koulutuksissa. Jälkimmäisellä todellakin pysyy näppituntuma kunnossa 😇


      • randombypasser kirjoitti:

        Niin, sellaista kissaa ei olekaan, jota ei leuan alta tai korvien ympäriltä rapsuttelemalla saisi vähintään tyytyväiseksi, välillä myös kehräämään. Tai no... En ole vielä tiikeriä tai leijonaa kokeillut 😁

        Kokenut siippaehdokas vähentää heti puolet myyntipuheesta varmuusvähenyksenä. Sitten se muistelee aiempia kokemuksiaan ja keskimäärin puolittaa lupaukset uudelleen. Lopuksi se muistelee vanhempiensa piiiiiiitkä avioliittoa ja puolittaa puheet vielä kerran. Jäljelle jää kielikuvallisesti sohvalla pötköttelevä kuivakka kapakala ja jos sen mielikuvan kanssa kuitenkin päättää suhteeseen ryhtyä, niin luultavasti odotukset vähintäänkin kohtaavat ja melko varmasti ei ainakaan tule pettymään 🤣

        Tsot tsot. Nyt unohdit sen, että nykyisin tekoälyllä saa vaatteet pois mistä tahansa kuvasta, vaikka sähköhammasharjan kuvasta. Joten älä yllytä hullua kokeilemaan 😂

        No jotkut käy säännöllisesti EA-koulutuksissa, minä taas EL-koulutuksissa. Jälkimmäisellä todellakin pysyy näppituntuma kunnossa 😇

        Kisut tykkää rapsuttelusta 😻 Syysoman aikana onneksi olen saanut kissaterapiaa pitkästä aikaa 😊

        Aika hyvä, ei ainakaan voi syyttää liian korkeista odotuksista 😂 Sohvalla pötköttelevä kapalakala.. 😁 Vaikka eipä siinä, onhan sohva mukava paikka. Liiallinen sohvalla köllöttely kuitenkin käy ennen pitkää tylsäksi, jotain äksöniä pitää olla.

        Saahan sitä tosiaan kuvia luotua mistä vain, mutta en ole huolissani, koska en kuulu kohderyhmään. En asiakkaana enkä palveluntarjoajana 😄

        EL? Nyt ei sytytä, kuten ei monestikaan 😁


      • Aletheias kirjoitti:

        Kisut tykkää rapsuttelusta 😻 Syysoman aikana onneksi olen saanut kissaterapiaa pitkästä aikaa 😊

        Aika hyvä, ei ainakaan voi syyttää liian korkeista odotuksista 😂 Sohvalla pötköttelevä kapalakala.. 😁 Vaikka eipä siinä, onhan sohva mukava paikka. Liiallinen sohvalla köllöttely kuitenkin käy ennen pitkää tylsäksi, jotain äksöniä pitää olla.

        Saahan sitä tosiaan kuvia luotua mistä vain, mutta en ole huolissani, koska en kuulu kohderyhmään. En asiakkaana enkä palveluntarjoajana 😄

        EL? Nyt ei sytytä, kuten ei monestikaan 😁

        Sepä se, kun ei se kapakala siinä sohvalla paljon äksöniä kaipaa. Mikäli nyt kapakalat muutenkaan ihmeemmin äksöniä kaipaisivat, mene ja tiedä, en ole hoksannut ikinä kysyä 😂

        Ei sun tarttekaan moisia miettiä, laitat vaan uusia kuvia muutaman per viikko, niin mä hoidan sen miettimisen ja muun 😉😁

        EL = EsiLeikki 🤣


      • randombypasser kirjoitti:

        Sepä se, kun ei se kapakala siinä sohvalla paljon äksöniä kaipaa. Mikäli nyt kapakalat muutenkaan ihmeemmin äksöniä kaipaisivat, mene ja tiedä, en ole hoksannut ikinä kysyä 😂

        Ei sun tarttekaan moisia miettiä, laitat vaan uusia kuvia muutaman per viikko, niin mä hoidan sen miettimisen ja muun 😉😁

        EL = EsiLeikki 🤣

        Täytyy sanoa, etten myöskään tunne kapakalojen sielunelämää niin syvällisesti, että osasisin tuohon tyhjentävästi vastata 😄

        Juu ei, kuvat on kyllä tästä lähtien tiukasti pannassa 😂

        Tuon koulutuksen puolesta liputan ja kovasti 😍


      • Aletheias kirjoitti:

        Täytyy sanoa, etten myöskään tunne kapakalojen sielunelämää niin syvällisesti, että osasisin tuohon tyhjentävästi vastata 😄

        Juu ei, kuvat on kyllä tästä lähtien tiukasti pannassa 😂

        Tuon koulutuksen puolesta liputan ja kovasti 😍

        No en kyllä minäkään. Kapakkakalat on hiukan tutumpia ja sohvanorpista on myös kokemusta 😂

        Mitääääh!?!?!? Et voi lopettaa kuvien lähettämistä! Mähän joudun ehkä jopa etsimään oikean työpaikan OnlyFansiin postaamisen sijaan 😂

        Saatto se EL olla EsineLeikkikin, olen vähän huono keskittymään opetukseen 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        No en kyllä minäkään. Kapakkakalat on hiukan tutumpia ja sohvanorpista on myös kokemusta 😂

        Mitääääh!?!?!? Et voi lopettaa kuvien lähettämistä! Mähän joudun ehkä jopa etsimään oikean työpaikan OnlyFansiin postaamisen sijaan 😂

        Saatto se EL olla EsineLeikkikin, olen vähän huono keskittymään opetukseen 😁

        Sohvanorppa kuulostaa kotoisalta 😂

        Se on loppu ny. Saat pyytää AI:lta apua kuvien luomiseksi. Mutta siinä on se hyvä puoli, että vain taivas on rajana. Työllistät takuulla itsesi tuolla vielä pitkään 😁

        Esine, esi, erotic.. Siihen sopii monenlainen e-kirjaimellinen asia, valitsee vaan itseään eniten kiinnostavan 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        Sohvanorppa kuulostaa kotoisalta 😂

        Se on loppu ny. Saat pyytää AI:lta apua kuvien luomiseksi. Mutta siinä on se hyvä puoli, että vain taivas on rajana. Työllistät takuulla itsesi tuolla vielä pitkään 😁

        Esine, esi, erotic.. Siihen sopii monenlainen e-kirjaimellinen asia, valitsee vaan itseään eniten kiinnostavan 😄

        Sohvanorppa on Suomessa laajasti 70-luvulta lähtien yleistynyt nisäkäs. Sohvan lisäksi huomattavan suuri merkitys sohvanorpan leviämiselle on televisiolla ja viihdenauhotteilla. 90-luvulta lähtien nauhoitteiden merkitys on nopeasti romahtanut ensin saippuaoopperoiden, sittemmin realityn ja viime aikoina suoratoiston yleistyessä. Suomessa sohvanorpan kanta on pirskahtelevan elinvoimainen.

        Ai? No kollegat ovat paljon parempia AI:n hyödyntämisessä, niin jaan huomenna kuvasi heille jatkokäsittelyä varten 😂

        E... Käviskö email? 🤔😁


    • Anonyymi

      Ihmettelen sellaisia lilliputtisieniä, joita voi olla mielettömästi neliöllä.
      Oikea mikromaailma, missä öttiäiset viihtyvät.
      Ovatkohan ne jotain mädättäjäsieniä?
      Vilma

      • Todennäköisesti jotain lahottajia. Mitä lahottajia, riippuu ihan siitä mitä niiden alla on.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Todennäköisesti jotain lahottajia. Mitä lahottajia, riippuu ihan siitä mitä niiden alla on.

        22:25
        Heinää.
        Sellaisella paikalla ne lilliputtisienet ovat, mihin auto on usein hetkeksi parkkeerattuna, mutta ei ole siinä jatkuvasti.
        Perin juurin kummallista.
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22:25
        Heinää.
        Sellaisella paikalla ne lilliputtisienet ovat, mihin auto on usein hetkeksi parkkeerattuna, mutta ei ole siinä jatkuvasti.
        Perin juurin kummallista.
        Vilma

        Entäpä, jos lilliputtisienet ovat suippumadonlakkeja.
        Täytyypä kuvata huomenisna.
        Vilma


      • Anonyymi kirjoitti:

        22:25
        Heinää.
        Sellaisella paikalla ne lilliputtisienet ovat, mihin auto on usein hetkeksi parkkeerattuna, mutta ei ole siinä jatkuvasti.
        Perin juurin kummallista.
        Vilma

        Heinikoissa kasvaa paljonkin erilaisia pieniä sieniä, välillä useiden neliömetrien peltoina. Yleensä ne ovat kuolleen heinän tai kuolleiden heinäkasvien juurten (taikasienet) lahottajia, jotka ovat hyvin riippuvaisia kuolleen materiaalin oikea-aikaisesta kypsymisestä lahotettavaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä, jos lilliputtisienet ovat suippumadonlakkeja.
        Täytyypä kuvata huomenisna.
        Vilma

        Jos ovat, niin poimi kaikki pois talteen, kuivata nopeasti ja postita minulle 😂

        Mikäli olet kuvausten jälkeen epävarma, googleta taikasieniopas, on paljon hyviä kuvia taikasienistä. Sen oppaan tarkoitus (🙄) on opettaa löytämään taikasieniä, jotta niistä voi ottaa hyviä kuvia. Ja se onkin ainoa syy miksei sitä opasta ole voinut Suomen lakien puitteissa poistaa netistä 😁


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Jos ovat, niin poimi kaikki pois talteen, kuivata nopeasti ja postita minulle 😂

        Mikäli olet kuvausten jälkeen epävarma, googleta taikasieniopas, on paljon hyviä kuvia taikasienistä. Sen oppaan tarkoitus (🙄) on opettaa löytämään taikasieniä, jotta niistä voi ottaa hyviä kuvia. Ja se onkin ainoa syy miksei sitä opasta ole voinut Suomen lakien puitteissa poistaa netistä 😁

        Enkö voisi nopsaan testata ihan ite.
        Jos laulelen dirlantaata. Ehtaa.
        Jos vielä rajumpaa, ei Vilmasta vilaustakaan.
        Vilma

        Vitsivitsishevitsi tiedoksi tosikoille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enkö voisi nopsaan testata ihan ite.
        Jos laulelen dirlantaata. Ehtaa.
        Jos vielä rajumpaa, ei Vilmasta vilaustakaan.
        Vilma

        Vitsivitsishevitsi tiedoksi tosikoille.

        No ehkä mä kuitenkin eka kattosin siitä "kuvaus"oppaasta, että minkä näköistä kannattaa harkita maistettavaksi 😂
        Mutta tosissaan. On ne helppoja tunnistettaviksi ja mitkään muut lajit, jotka jonkin verran muistuttavat, eivät ole myrkyllisiä, joten riski on pieni. Kunhan keskittyy...

        En tiedä laulattaako ne, mua ei ainakaan, mutta mielenkiintoisia näkyjä ja väriefektejä kyllä saa aikaiseksi.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No ehkä mä kuitenkin eka kattosin siitä "kuvaus"oppaasta, että minkä näköistä kannattaa harkita maistettavaksi 😂
        Mutta tosissaan. On ne helppoja tunnistettaviksi ja mitkään muut lajit, jotka jonkin verran muistuttavat, eivät ole myrkyllisiä, joten riski on pieni. Kunhan keskittyy...

        En tiedä laulattaako ne, mua ei ainakaan, mutta mielenkiintoisia näkyjä ja väriefektejä kyllä saa aikaiseksi.

        Turvallisempaa on mennä silmäleikkaukseen ja siinä nähdä psykedelikuviot.
        Vilma
        Tosiasiassa oon nynny nyhverö, eikä tulisi mieleenkään kokeilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turvallisempaa on mennä silmäleikkaukseen ja siinä nähdä psykedelikuviot.
        Vilma
        Tosiasiassa oon nynny nyhverö, eikä tulisi mieleenkään kokeilla.

        No se on aina yksi vaihtoehto. Tai voi tökätä silmäänsä, niin taas näkyy jänniä asioita, hetken.

        Ei se ole nynnyyttä, vaan tervettä järkeä. Esimerkiksi minulla sitä ei mainittavasti ole 😂


    • Anonyymi

      uollainen yöpukujuttu niin

      tuntuu hauskalle nukkua jos ciileä yöpairaq jne

    • Anonyymi

      ja braunin psetsakon vielä höylää ciikwar j pawewear poia...

    • Anonyymi

      nyt traisi loppua omaasta Brauein koneesra akku jogtta ewn rule cviikasi-c llukai

    • Anonyymi

      pakko laittaa kai latswukeen Braun kun rykännyr aj3lla ruolla on ladarraxa niin j huak jurrukin

    • Anonyymi

      todella äesyrräciä euokin joku baUQAIN PwswKONQKIN J puhqlimq kqni ain alraukswwn...

    • Anonyymi

      åijröomlom vpo lorlis liokm coo,eomwm Omlweos uäöö' alim öpåisa--

    • Anonyymi

      Joka vuosihan tulee näitä. On syöty myrkkysieniä. En tajua miksi tolvanat lähtee edes poimimaan sieniä. Syökää sitä kaupan maksalaatikkoa ,keitettyä perunaa,leipää,jne.

    • Anonyymi

      åijeöom loökii alim öpååi,osra iom coo,wseomwm Omlweo--


      Mut pm liocamit leöo moom mipeosp ,pååpoöweew

    • Anonyymi

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/myrkkysienia-syoneet-venalaiset-turistit-hoipertelivat-kuin-zombilauma-nain-tunnistat-ensioireet/7526154#gs.elee7d

      Eipä ole montaa vuotta kun 4 venäläistä matkailijaa oli laittanut myrkkysieniä leirintäalueella. Muistelen että yksi olisi myös taistellut vasaralla alieneita vastaan.

    • Anonyymi

      kun en swisi syödä noir rwaiselupillweeirä eli säekylääkkwirä jos ciiniä juo...

      niin krinojojs mitä voi hsudskojskin nsausillwekin jorainaurraa niin; käsillä lämmirrää jaqlkojakin

    • Anonyymi

      voi kokeilla niin fruollaisra kuin lämmirär käasillä jalkoja...

    • Anonyymi

      joku tyhmä kuin Timo


      mutta niin nasiswt eli työt coi kokeilla lämmitäää tavsllssn jaslkkojakin käsillä

    • Anonyymi

      hahhha niin miwerien rai siis ajarwlwn jorai yöpukujaqkin jaq ilmaseroinria onkko hauskaa xiiwlä joas yöpukukin hha

    • Anonyymi

      https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010695108.html
      "Kuvauksen kohde oli leveydeltään arviolta 40-senttinen jättikuukunen, pallomainen ja jalaton sieni, joka viihtyy erityisesti puistonurmikoilla.
      Ruuskasen bongaama sieni oli aivan kuin muhkea takapuoli. Pisteenä iin päällä siinä oli vielä strategisesti oikeaan kohtaan muodostunut reikä."

      Jaa, reikä ja oikeassa paikassa, taitaa olla anatomia vähän hakusessa.
      Tuo reikähän on häntäluun kohdalla.
      Tuosta sienestä ei varmaan kukaan erehdy, tosin sitäkään ei voi syödä silloin, kun sisältö on alkanut muuttumaan itiöiksi eli iloisesti pöllähtelee tuo sieni.

      • Anonyymi

        Ei se on kuin luomi, kuten eräillä.
        Vilma


    • Anonyymi

      Suomessakin saa monet sienimyrkytyksen vuosittain, vaikka tuo Norjan tapaus on nyt nostettu esiin 🤢

      Kuka sieniä poiminut voi sekoittaa? Veikkaan ulkomaalaisia, jotka varmasti myös ahkerasti keräävät kaikkia metsän antimia.

      - Sheena

      • Ainahan niitä tapauksia tulee. Kyse on pääosin joko huolimattomuudesta tai liiasta itsevarmuudesta, ulkomaalaisten kohdalla toisinaan ehkä myös typeryydestä.


    • Anonyymi

      Kuule kyllä mä tiedän sun ja suden preferenssinne laittomien päihteiden saralla. Itte olette myöntäneet täällä että huumeet on ookoo (ainakin kukka). Ihan tuhatvarmana olet käynyt poimimassa ja popsimassa niitä madonlakkeja ☝️. Nytkin oot, yön pimeydessä yön turvin taskulampullasi maastopuku päällä etsimässä. "Edes kaksinkertainen sähköaito ei pidättele" ⚡️😵. https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/1644186 .

      • No pääosin mä olen sitä mieltä, että jos joku haluaa päihtyä jollain tavalla, niin antaa mennä vaan. Noin yhteiskunnallisesta kokonaisvinkkelistä sanoisin, että miedot ja huomattavasti harmittomammat huumeet on ok, muut huumeet ei ole ok.

        En käytä kukkaa, ei ole mun juttu. Alkoholi riittää. Ja taikasienet, jos niitä sattuu löytymään, mikäli jaksan edes etsiä. Hiukan olen, mutta se on hankala sieni, tarvitsee sopivat olosuhteet.

        En minä niitä yön pimeydessä katsastele, vaan kirkkaassa päivän valossa, ei vanha mies jaksa yökukkua ja fikkarin valo se vasta epäilyttävä onkin. Omat kokemukseni eläinten laitumilta eivät ole mitenkään kannustavia, mutta ehkä niiden laidunten maapohja ei muutenkaan ollut riittävän otollinen tai sitten sattui vain huono vuosi.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No pääosin mä olen sitä mieltä, että jos joku haluaa päihtyä jollain tavalla, niin antaa mennä vaan. Noin yhteiskunnallisesta kokonaisvinkkelistä sanoisin, että miedot ja huomattavasti harmittomammat huumeet on ok, muut huumeet ei ole ok.

        En käytä kukkaa, ei ole mun juttu. Alkoholi riittää. Ja taikasienet, jos niitä sattuu löytymään, mikäli jaksan edes etsiä. Hiukan olen, mutta se on hankala sieni, tarvitsee sopivat olosuhteet.

        En minä niitä yön pimeydessä katsastele, vaan kirkkaassa päivän valossa, ei vanha mies jaksa yökukkua ja fikkarin valo se vasta epäilyttävä onkin. Omat kokemukseni eläinten laitumilta eivät ole mitenkään kannustavia, mutta ehkä niiden laidunten maapohja ei muutenkaan ollut riittävän otollinen tai sitten sattui vain huono vuosi.

        Et käytä, mutta olet silti kokeillut 😁? Vastasin itselleni eilen tai toissapäivänä missä tähdensin olevani h**morin kannalla tuossa jutussani. Se kiellettiin, niinpä tietysti. Siksi tuo sanakin piti blurrata jotta tämä viesti säilyisi. Pimeällä astuu helpommin lantakasojen päälle ja voi vaikkapa rojahtaa naamalleen sellaiseen. Jos ihminen on jo seonnut niin psykedeeleistä ei ole haittaa. Mitä menetettävää esim. ayahuasca-tripissä olisi jos olisi jo valmiiksi psykoosissa? On viitteitä siitä että se voi auttaa mt-ongelmiin. Ja vaikka trippaillessa lähtisi jopa oma henki niin mitäs sen olisi väliä, kun elämä olisi muutenkin tuskaisa taival?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et käytä, mutta olet silti kokeillut 😁? Vastasin itselleni eilen tai toissapäivänä missä tähdensin olevani h**morin kannalla tuossa jutussani. Se kiellettiin, niinpä tietysti. Siksi tuo sanakin piti blurrata jotta tämä viesti säilyisi. Pimeällä astuu helpommin lantakasojen päälle ja voi vaikkapa rojahtaa naamalleen sellaiseen. Jos ihminen on jo seonnut niin psykedeeleistä ei ole haittaa. Mitä menetettävää esim. ayahuasca-tripissä olisi jos olisi jo valmiiksi psykoosissa? On viitteitä siitä että se voi auttaa mt-ongelmiin. Ja vaikka trippaillessa lähtisi jopa oma henki niin mitäs sen olisi väliä, kun elämä olisi muutenkin tuskaisa taival?

        Olen kokeillut, muutamankin kerran, jotta pääsin hajulle hommasta ja löytyi oikeat nuotit, minkä jälkeen oli helppo todeta, että kyseiset mausteet eivät ole minua varten.

        Taannoinen metatutkimus kaikista toistettavissa olevista ja vertaisarvioiduista psilosybiinitutkimuksistä lähimenneisyydessä viittasi hyvin vahvasti siihen, että psilosybiilihoito voi lievittää ainakin vaikeaa masennusta. Ja mihinkään muuhun siinä metatutkimuksessa ei kantaa otettukaan, muistaakseni, mikä oli viisas linjaus tekijöiltään.

        Veikkaan, etät jos on psykoosissa, niin psykedeelit ei ehkä kuitenkaan tule mieleen, eivät hyvässä eivätkä pahassa, ellei nyt sitten sattumalta ole heti käden ulottuvilla sopivaa tuotetta.

        Mun näkökulmastani halutessaan jokainen saa lopettaa maallisen taivalluksensa itselleen mielekkäällä tavalla, kunhan siinä samalla/sivussa ei poisteta muita ihmisiä maalliselta taivallukseltaan ja se päätös on tehty jotakuinkin täysjärkisenä.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Olen kokeillut, muutamankin kerran, jotta pääsin hajulle hommasta ja löytyi oikeat nuotit, minkä jälkeen oli helppo todeta, että kyseiset mausteet eivät ole minua varten.

        Taannoinen metatutkimus kaikista toistettavissa olevista ja vertaisarvioiduista psilosybiinitutkimuksistä lähimenneisyydessä viittasi hyvin vahvasti siihen, että psilosybiilihoito voi lievittää ainakin vaikeaa masennusta. Ja mihinkään muuhun siinä metatutkimuksessa ei kantaa otettukaan, muistaakseni, mikä oli viisas linjaus tekijöiltään.

        Veikkaan, etät jos on psykoosissa, niin psykedeelit ei ehkä kuitenkaan tule mieleen, eivät hyvässä eivätkä pahassa, ellei nyt sitten sattumalta ole heti käden ulottuvilla sopivaa tuotetta.

        Mun näkökulmastani halutessaan jokainen saa lopettaa maallisen taivalluksensa itselleen mielekkäällä tavalla, kunhan siinä samalla/sivussa ei poisteta muita ihmisiä maalliselta taivallukseltaan ja se päätös on tehty jotakuinkin täysjärkisenä.

        22:59
        Asiaan vihkiytymättömänä eikö voi käydä, että testaaja kuvittelee olevansa putoamaton nuorallatanssija tai kiivetä mastoon ja unohtaa, miten tullaan alas.
        Siis arviointikyky?
        Ja millainen jälkitila?
        Vilma


      • Anonyymi kirjoitti:

        22:59
        Asiaan vihkiytymättömänä eikö voi käydä, että testaaja kuvittelee olevansa putoamaton nuorallatanssija tai kiivetä mastoon ja unohtaa, miten tullaan alas.
        Siis arviointikyky?
        Ja millainen jälkitila?
        Vilma

        Psilosybiini yksinään ei aiheuta ihmiselle niin villejä hallusinaatioita, että haluaisi kokeilla lentämistä ilman siipiä. Ei ainakaan perusterveelle ihmisille, vakavampien mielenterveysongelmien osalta en osaa sanoa. Mutta sitä on lääktetieteen puolelta tituleerattu jo pitkään maailman turvallisimmaksi huumeeksi, mikä on aika vahva lausunto.

        Jälkitila on neutraali. Ei krapulaa, ei tarvetta saada lisää. Tai no ei ainakaan kellään jonka tunnen.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Psilosybiini yksinään ei aiheuta ihmiselle niin villejä hallusinaatioita, että haluaisi kokeilla lentämistä ilman siipiä. Ei ainakaan perusterveelle ihmisille, vakavampien mielenterveysongelmien osalta en osaa sanoa. Mutta sitä on lääktetieteen puolelta tituleerattu jo pitkään maailman turvallisimmaksi huumeeksi, mikä on aika vahva lausunto.

        Jälkitila on neutraali. Ei krapulaa, ei tarvetta saada lisää. Tai no ei ainakaan kellään jonka tunnen.

        23:21
        Mutta johonkin tilaan haluat päästä? Miksi?
        Mä olen aikonut elää tämän elon karvoineen päivineen, vaikkei aina elämä ole silkkiä vaan.
        Näin mää.
        Jokainen aikuinen tekee omat ratkaisunsa.
        Entä, jos joutuu julkisterveydenhoidon piiriin, onko enää oma asia?
        Vilma - hieman puritaani


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Psilosybiini yksinään ei aiheuta ihmiselle niin villejä hallusinaatioita, että haluaisi kokeilla lentämistä ilman siipiä. Ei ainakaan perusterveelle ihmisille, vakavampien mielenterveysongelmien osalta en osaa sanoa. Mutta sitä on lääktetieteen puolelta tituleerattu jo pitkään maailman turvallisimmaksi huumeeksi, mikä on aika vahva lausunto.

        Jälkitila on neutraali. Ei krapulaa, ei tarvetta saada lisää. Tai no ei ainakaan kellään jonka tunnen.

        Vaikuttaa kuin lobotomia? Kukaan ei tiedä, mihin vaikutus perustuu ja mitkä seuraukset sillä on.

        Ei ikinä mitään huumeita! Myrkytys on myrkytys, ja se vaurioittaa aivoja aina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        23:21
        Mutta johonkin tilaan haluat päästä? Miksi?
        Mä olen aikonut elää tämän elon karvoineen päivineen, vaikkei aina elämä ole silkkiä vaan.
        Näin mää.
        Jokainen aikuinen tekee omat ratkaisunsa.
        Entä, jos joutuu julkisterveydenhoidon piiriin, onko enää oma asia?
        Vilma - hieman puritaani

        Ei mulla ole tarvetta päästä tiettyyn tilaan, vaan vain kokeilla ja kokea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa kuin lobotomia? Kukaan ei tiedä, mihin vaikutus perustuu ja mitkä seuraukset sillä on.

        Ei ikinä mitään huumeita! Myrkytys on myrkytys, ja se vaurioittaa aivoja aina.

        Höpsis. Lukisit vähän, niin tietäisit mistä kirjoitat. Suippumadonlakki ja sen vaikuttava ainesosa psilosybiini ovat hyvin pitkälle tutkittuja ja myös pitkäaikaisesti tutkittuja.

        Jokainen valitsee oman tiensä. Minulla on omani ja sinulla omasi.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ei mulla ole tarvetta päästä tiettyyn tilaan, vaan vain kokeilla ja kokea.

        22:50
        En kyllä suosittelisi kokeiluja.
        Lapsi kokeilee kans, kun laittaa hiekkaa ja kiviä suuhun.
        Äiti voi kaivaa kivet kolinan keskeltä, mutta jos sun kokeilusi menee överiksi, onko se ohos?
        Alan huolestua.
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22:50
        En kyllä suosittelisi kokeiluja.
        Lapsi kokeilee kans, kun laittaa hiekkaa ja kiviä suuhun.
        Äiti voi kaivaa kivet kolinan keskeltä, mutta jos sun kokeilusi menee överiksi, onko se ohos?
        Alan huolestua.
        Vilma

        Tiedän yhden joka kerran kokeili. Tiedän toisenkin, kokeneemman, muttei siitä sen enempää. Ensiksi mainittu taisi ottaa ensikertalaisena hieman tujumman annoksen. Kuulemma paniikkikohtaus sille sitten tuli. Yleissääntö on että kannattaa olla tutussa ja turvallisessa seurassa silloin jos kokeilee. Lisäksi ulkona jossain avarassa paikassa, jossa ei tietenkään tuntemattomia ihmisiä lähistöllä. Tuntemukset voivat olla omituiset, sekä silmät auki että kiinni voi nähdä omiaan (sateenkaaren värejä, ihmisten ja esineiden muotojen muutoksia, jopa lonkeroita). Noin olen siis kuullut. Itse en ole edes kokeillut. Paha trippi tulee ilmeisesti helpommin jos aineeseen ei ole tottunut ja jos annostus on suuri. Henkiset tunnelukot kontolla ja muutenkin paha mieli lisännevät mahdollisuutta huonoon trippiin. Se on kuin painajainen, paitsi unen ulkopuolella. Sanoisin että se silti auttaa avaamaan niitä tunnelukkoja. Riskinä on akuutti psykoottinen kohtaus. Voi viinakin aiheuttaa deliriumin. - Taikasienet tuossa aiemmin esille ottanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        22:50
        En kyllä suosittelisi kokeiluja.
        Lapsi kokeilee kans, kun laittaa hiekkaa ja kiviä suuhun.
        Äiti voi kaivaa kivet kolinan keskeltä, mutta jos sun kokeilusi menee överiksi, onko se ohos?
        Alan huolestua.
        Vilma

        Ei kannata olla huolissaan, en ota tuntemattomia riskejä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän yhden joka kerran kokeili. Tiedän toisenkin, kokeneemman, muttei siitä sen enempää. Ensiksi mainittu taisi ottaa ensikertalaisena hieman tujumman annoksen. Kuulemma paniikkikohtaus sille sitten tuli. Yleissääntö on että kannattaa olla tutussa ja turvallisessa seurassa silloin jos kokeilee. Lisäksi ulkona jossain avarassa paikassa, jossa ei tietenkään tuntemattomia ihmisiä lähistöllä. Tuntemukset voivat olla omituiset, sekä silmät auki että kiinni voi nähdä omiaan (sateenkaaren värejä, ihmisten ja esineiden muotojen muutoksia, jopa lonkeroita). Noin olen siis kuullut. Itse en ole edes kokeillut. Paha trippi tulee ilmeisesti helpommin jos aineeseen ei ole tottunut ja jos annostus on suuri. Henkiset tunnelukot kontolla ja muutenkin paha mieli lisännevät mahdollisuutta huonoon trippiin. Se on kuin painajainen, paitsi unen ulkopuolella. Sanoisin että se silti auttaa avaamaan niitä tunnelukkoja. Riskinä on akuutti psykoottinen kohtaus. Voi viinakin aiheuttaa deliriumin. - Taikasienet tuossa aiemmin esille ottanut.

        On toki plussaa ja varsin suositeltavaa, jos voi tehdä kokeilunsa jonkun toisen, kokeneemman seurassa.

        En ole vielä kohdannut yhtään taikasienillä huonon tripin ottanutta, mutta tottahan sekin on mahdollista, olkoonkin ettei mitenkään yleistä ellei samalla nauti muitakin päihteitä.

        Kaikkien päihteiden kohdalla negatiivinen alkutilanne tuottaa negatiivista jatkoa, vrt. rähinäviina jne.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        On toki plussaa ja varsin suositeltavaa, jos voi tehdä kokeilunsa jonkun toisen, kokeneemman seurassa.

        En ole vielä kohdannut yhtään taikasienillä huonon tripin ottanutta, mutta tottahan sekin on mahdollista, olkoonkin ettei mitenkään yleistä ellei samalla nauti muitakin päihteitä.

        Kaikkien päihteiden kohdalla negatiivinen alkutilanne tuottaa negatiivista jatkoa, vrt. rähinäviina jne.

        Sieniä sulle, sieniä mulle 🍄. KAIKKI MULLE 🤩! Niin, en tosiaan osaa sanoa oliko kaljaa veressä sillä kokeilijalla kun hän oli vaikutuksen alaisena. Se on possella melko yleistä että otetaan alkoholia ja kukkaa joiden yhteisvaikutus buustaa sit sitä känniä. Mielestäni vähempikin riittäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän yhden joka kerran kokeili. Tiedän toisenkin, kokeneemman, muttei siitä sen enempää. Ensiksi mainittu taisi ottaa ensikertalaisena hieman tujumman annoksen. Kuulemma paniikkikohtaus sille sitten tuli. Yleissääntö on että kannattaa olla tutussa ja turvallisessa seurassa silloin jos kokeilee. Lisäksi ulkona jossain avarassa paikassa, jossa ei tietenkään tuntemattomia ihmisiä lähistöllä. Tuntemukset voivat olla omituiset, sekä silmät auki että kiinni voi nähdä omiaan (sateenkaaren värejä, ihmisten ja esineiden muotojen muutoksia, jopa lonkeroita). Noin olen siis kuullut. Itse en ole edes kokeillut. Paha trippi tulee ilmeisesti helpommin jos aineeseen ei ole tottunut ja jos annostus on suuri. Henkiset tunnelukot kontolla ja muutenkin paha mieli lisännevät mahdollisuutta huonoon trippiin. Se on kuin painajainen, paitsi unen ulkopuolella. Sanoisin että se silti auttaa avaamaan niitä tunnelukkoja. Riskinä on akuutti psykoottinen kohtaus. Voi viinakin aiheuttaa deliriumin. - Taikasienet tuossa aiemmin esille ottanut.

        Kas, kun ihan mitään 'kohottavia aineita' elämä on kivaa.
        En kaipaa mitään extremeä.
        Olen tylyn jyrkkä.
        Vilma- kokeilunhaluton tommoseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sieniä sulle, sieniä mulle 🍄. KAIKKI MULLE 🤩! Niin, en tosiaan osaa sanoa oliko kaljaa veressä sillä kokeilijalla kun hän oli vaikutuksen alaisena. Se on possella melko yleistä että otetaan alkoholia ja kukkaa joiden yhteisvaikutus buustaa sit sitä känniä. Mielestäni vähempikin riittäisi.

        No saat ne kaikki. Tosin mitään en löytänyt, niin niukaksi jää 😁
        Sen opin pentuna, että omalla kohdallani ensin kannattaa nauttia kukkaa ja kun se kojahtanut tajuntaan, pannaan piippu pois ja sitten saa ottaa kaljaakin. Jos teen toisinpäin, menee latinkin varmuudella yli ja sitten on vähemmän kivat pari tuntia edessä. Vaikka hukkaan meni sekin oppi, kun en kukkaa harrasta 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kas, kun ihan mitään 'kohottavia aineita' elämä on kivaa.
        En kaipaa mitään extremeä.
        Olen tylyn jyrkkä.
        Vilma- kokeilunhaluton tommoseen.

        No kaikilla on omat tiensä ja on rikkaus.


    • Anonyymi

      Fölisä sokea hapuillen.

    • Anonyymi

      Syksy on psykopaatin parasta aikaa.
      Saa keittää eläimiä elävältä ja myrkyttää ihmiset. Vahingossa tietysti. Joillekin niitä vahinkoja vaan sattuu enemmän.

    • Anonyymi
      • No ainakaan valkokärpäsienen kohdalla ei ole mahdollista erehtyä helposti, kas kun valkokärpäsieni kasvaa metsässä ja herkkusienet niityillä ja nurmilla.
        Eikä mustarousku ole mitenkään erityisen hyvä ruokasieni, niin ei ole tarpeen sitä keräillä, joten jäänevät myös pulkkosienet metsään.


    • Anonyymi

      kannattaaladata tuo sieni-sovellus, eli kun otat kuvan sienestäpuhelimella se kertoo onkomyrkyllinen vai ei ja reseptejäkin samalla..

      • Voi toki niinkin tehdä, mutta itse panostan siihen, etät osaan tunnistaa haluamani sienet ilman sovelluksia ja voin olla huoletta vaikka puhelimen nettiyhteys ei korpikuusen kannon nokassa aina toimisikaan.


      • Anonyymi

        Sienikirjakin voi olla hyvä hankkia ja pitää mukanaan metsällä. Omien muistiinpanojen listaaminen voi auttaa oppimisessa että mikä sieni on mikäkin. Ne muistiinpanot voivat olla melko omaperäisiä muistisääntöjä. Jos sientä ei kerää niin lakin alaosaa voi olla vaikeaa nähdä, sillä sienet ovat melko matalia. Siinäkin piilee periaatteessa riski jos laittaa sekä tutut ja turvalliset että epävarmat sienet samaan koriin. Myrkkysieniä ei halua sekoittaa ruokasienten kanssa toisiinsa. Epävarmoille sienille voisi olla oma korinsa. Sienet voivat myöskin hajota jolloin myrkyllisen sienen paloja voi sekoittua muiden joukkoon. Pienikin määrä kunnolla myrkyllisen sienen syömistä voi johtaa dialyysihoitoon. Sienet tietysti pestään ja sehän on eräs keino päästä eroon sienten sisältämistä haitta-aineista sekä mahdollisista muiden sienten irronneista palasista. Sienethän keräävät säteilyä melko tehokkaasti itseensä ja ryöppäys on keino puhdistaa sieni. Korvasieni on myrkyllinen ja silti sitä syödään tehoryöppäyksen jäljiltä. Itse en harrasta sieniä vaan nämä ovat vain teoreettisia mietteitäni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sienikirjakin voi olla hyvä hankkia ja pitää mukanaan metsällä. Omien muistiinpanojen listaaminen voi auttaa oppimisessa että mikä sieni on mikäkin. Ne muistiinpanot voivat olla melko omaperäisiä muistisääntöjä. Jos sientä ei kerää niin lakin alaosaa voi olla vaikeaa nähdä, sillä sienet ovat melko matalia. Siinäkin piilee periaatteessa riski jos laittaa sekä tutut ja turvalliset että epävarmat sienet samaan koriin. Myrkkysieniä ei halua sekoittaa ruokasienten kanssa toisiinsa. Epävarmoille sienille voisi olla oma korinsa. Sienet voivat myöskin hajota jolloin myrkyllisen sienen paloja voi sekoittua muiden joukkoon. Pienikin määrä kunnolla myrkyllisen sienen syömistä voi johtaa dialyysihoitoon. Sienet tietysti pestään ja sehän on eräs keino päästä eroon sienten sisältämistä haitta-aineista sekä mahdollisista muiden sienten irronneista palasista. Sienethän keräävät säteilyä melko tehokkaasti itseensä ja ryöppäys on keino puhdistaa sieni. Korvasieni on myrkyllinen ja silti sitä syödään tehoryöppäyksen jäljiltä. Itse en harrasta sieniä vaan nämä ovat vain teoreettisia mietteitäni.

        Mulle riittää sienestyksen ainoa kultainen sääntö: kerää vain niitä sieniä jotka tunnistat varmuudella. Mulla ei ole mitään tarvetta kyetä keräämään viittäkymmentä eri sientä metsästä, kun riittää se vajaa viisitoistakin.


    • Sudelle totean, kun mode on moraalisesti tiukempi kuin Räsäsen... No joo.

      Mutta ei ole myrkyllisiä sukulaisia sille aiemmin mainitulle niittysienelle. On vain muita pienikokoisia niittysieniä, jotka eivät ole ruokasieninä mistään kotoisin, mutta eivät myöskään haitallisia. Ja sekaannuksen mahdollisuus niiden osalta on minimaalinen, tuntomerkit sille yhdelle niittysienelle ovat erittäin selkeät.

    • Anonyymi

      kpp dormrglom kpp lsmmsgghssåo dj,osd diigods ,''o' ,ufrlludormolom-- rfo dojrifvi laökiimyhi,omrfm vaan ehkä kuolemakin jos kilon syögt alkoisia kärpäsieniä nälkääsi ahmir

    • Anonyymi

      Tässäpä teille niitä sieniä ittejään. https://www.youtube.com/watch?v=IFepRQ2EFA4. 5:40-6:40 sekä outro ovat parhaimmat kohdat. Hassu biisi siksi koska kuulostaa siltä että tuo koostuisi muutaman eri kappaleen teaserista 🙃. En tiennyt minkä maalainen bändi on ennen kuin olin kuunnellut tätä. Minulle tuli mieleen Lähi-Itä esim. kohdasta 6:02-6:03. Trancemusiikista kuuluisa maa kyseessä. Mahdollisten kommenttikieltojen vuoksi nimi jääköön mainitsematta. Google väittää metalliyhtyeeksi. Nukkumaan pitäisi mennä. Tuon albumin kuva on siitä huvittava koska se on ikään kuin taistelu tuulimyllyjä vastaan. Don Quijote. Hulluus. Tatit. Paljon yhtäläisyyksiä kun ryhdytään vertailemaan. - 🍄.

    • Anonyymi

      Muutenkin sillisalaatissa käy korvasieni seassa.

      • En laittaisi korvasientä sillisalaattiin, en sienisalaattiinkaan, menee sienen aromit ihan hukkaan.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      44
      3081
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      88
      2095
    3. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      78
      1719
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1445
    5. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      239
      1235
    6. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      148
      1104
    7. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      1074
    8. Kyllä tämä tästä kääntyy hoki Orpo tänään eduskunnassa

      Mihin suuntaan se sitten kääntyy? Kyllä on mielenkiintoista odottaa tätä "käännöstä" mihin Orpo uskoo. Milloin ja miten
      Maailman menoa
      116
      1059
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      13
      1018
    10. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      48
      1011
    Aihe