Miten suhtaudutte ystävienne saituuteen vai onko kellään edes näin pihejä ystäviä.. ?) Pitkäaikainen ystäväni on järjettömän säästäväinen, kun taas itse haluan nauttia elämästä tässä ja nyt. Yli varojeni en elä, mutten aio penniäkään venyttää - pitäähän raskaan työn vastineeksi saada nauttia ravintolaruoasta tai uudesta vaatekerrasta. Sen vuoksi minun on todella vaikea ymmärtää ystävääni, joka säästää kaiken maailman tyhjät leipäpussit ynnä muut, jospa niille vaikka on joskus käyttöä.
Tyhjät leipäpussit eivät tietenkään häiritse minun elämääni, mutta kaikennäköinen siipeileminen sen sijaan kyllä. Ystäväni tarvitsee usein apuani esimerkiksi tietokoneensa kanssa, mutta silloinkaan hän ei voi soittaa minulle vaan selittää mutkikkaan asian tekstiviestillä ja tietää, etten voi viestissä monivaiheista asiaa selittää vaan joudun soittamaan. Ja kun soitan, puhelun lopettamisella ei ole tietenkään mitään kiirettä.
Tänään yritin sopimuksen mukaan soittaa hänelle siitä, koska tulen temppuilevaa konetta katsomaan, mutten saanut häntä kiinni. Tiedän, ettei hän pihinä soita takaisin, vaan odottaa että minä soitan vielä uudelleen. En hitto vie soita, kun on kuitenkin kyse siitä, että olen menossa häntä auttamaan. Kärvistelköön.
Ystävyytemme suorastaan pilaa se, että ystäväni ei voi koskaan esimerkiksi syödä ulkona, vaan nuivistelee ruisleivällä ja mikroaterioilla vuodesta toiseen. Joskus olen sortunut tarjoamaan, että saisimme viettää mukavaa iltaa ulkona, mutta kadun sitä taas myöhemmin, kun asia ei toimi lainkaan vastavuoroisesti.
Olemme sentään alta kolmekymppisiä emmekä mitään pirun mummeleita!
En suoraan sanoen ihmettele, ettei tällä ystävälläni ole suuremmin hyviä ystäviä ja etteivät hänen parisuhteensa ole pitkäikäisiä. Kukapa jaksaa aina antaa saamatta mitään.
Pihi ystävä
7
2363
Vastaukset
- Justiina:/
Minun ystäväni on myös todella pihi.. hän ei edes lähetä niitä tekstiviestejä, vaan soittaa hälyn minun puhelimeeni ja odottaa, että välittömästi soittaisin hänelle takaisin!
Lisäksi hän on minulle velkaa siitä sun tästä, mutta enhän minä häneltä niitä takaisin peri ja hän tietää sen!
Jos lähdetään ravintolaan, niin hupsista aina sattuu olemaan niin, että häneltä puuttuu puolet summasta tai ainakin osa.. annan hänelle "puuttuvat" rahat, vaikka tiedän, että hänellä on ne olemassa itselläänkin, kunhan vain ei itse halua maksaa koko summaa!
Hän sossuaa minulta vaatteita, ei itse raaski ostaa uusia.. joko hän lainaa tai sitten omii joitain vaatteita, mitä en itse välttämättä pidä..
On vielä kaikkea muutakin, mutta rasittavaa tämä on!
Sympatiat puolellasi Yasuni..- iris
Ystäväsi käyttää hyväkseen sinua,se ei ole oikeaa ystävyyttä,vaan enemmänkin yksipuolista.
Minä en sinuna alentuisi hyväksikäytön kohteeksi.
Jos vaikka menette iltaa istumaan niin en ostaisi sille juomia,sanot sille ettei sulla ole rahaa hänen juomiinsa.
Mielestäni tällaisessä tilanteessa olisi parasta olla itsekäs terveellä tavalla.Mitäs jos sinulta loppuu joskus raha,niin onko sinun ystäväsi silloin auttamassa rahallisesti,tuskin auttaa sinua rahallisesti.
kun ystävät menee ravintolaan niin molemmat ostaa omat juomisensa omilla rahoillaan,se on oikein.
- Tytti
Säästäväisyys voi olla hyve, mutta saituus ei sitä ole! Pihiys on mielestäni sisäsyntyinen luonteenpiirre, varmaan myös kasvatus ja lapsuuden koti/kokemukset voi vaikuttaa?
Pihiys on sietämättömimpiä luonteenpiirteitä mitä läheisessä voi olla. Pitemmän päälle se ja sen myötä tuleva kaverin hyväksikäyttö käy varmasti nyppimään ystävyyssuhteissa. Itsellä ei onneksi ole ketään ärsypihiä frendeissä, mutta yksi ex-duunikolleega oli sitä. Että muija jaksoikin huomautella ohimennen ties mistä missä "olisi voinut" säästää. Nyt jälkeenpäin jo naurattaa kun joitain parhaita tokaisuja muistelee! Ja oli kumminkin vasta kolmekymppinen... Joku parin duunikaverin kanssa yhteinen kahvimaitokin olisi muka pitänyt ostaa kodin lähellä olevasta lähikaupasta ja kuskata ruuhkabussin tungoksessa töihin "kun oli pari senttiä halvempaa" kuin ihan duunin läheisessä kaupassa. Ääh...!
Vaikka voi pihiys olla vallankäyttöäkin - meinaan jos on sellainen päällepäsmäri luonne muuten. - Saiturien Sanomat
Mikä syyllisyydentunto tai velvollisuudentunto saa sinut auttelemaan ilmaiseksi, makselemaan toisen puolesta...? Oletko ottanut asian selvästi puheeksi kyseisen henkilön kanssa? Koetko että sinun kuitenkin PITÄISI vaikka et haluaisikaan? MIKSI? Mitä jos ottaisit tavaksi aivan "ystäväsi" nähden alkaa laittamaan ylös paperille näitä jelppimisiä, minkä verran mikäkin maksaa. Tietysti jos olet miljonääri, niin kaikin mokomin, tarjoa pois ja auta ilmaiseksi. Mutta jos koet siitä pahaa mieltä, niin ehkä olisi syytä tehdä asialle jotain. Tai pistää välit poikki. Etsipä uusia ystäviä ja laita ilmoitukseen ettet etsi saitoja hyväksikäyttäjiä.
- Yasuni
Ehkäpä ystäväni pihiys tulisi pikemminkin luokitella neurooseiksi, koska hän ei ole kaikissa asioissa yhtä säästäväinen. Baari-iltoina rahaa kyllä kuluu häneltäkin ja jopa taksi saattaa päätyä alle. Ongelmina tuntuvat olevan etenkin puhelin ja ruoka. Niiden kanssa sitten venytetäänkin penniä niin että natisee.
Ei ystäviä niin vain uusiin vaihdeta tällä iällä. Kun saa täällä purkaa itseään ja kysyä selviytymiskeinoja, niin taas jaksaa vähän matkaa eteenpäin! =) Eihän kukaan täydellinen ole ja voin vain kuvitella, miten raivostuttava minä olen muiden mielestä, kun niin usein otan itsekin itseäni päähän.. ;) - Saiturien Sanomat
Yasuni kirjoitti:
Ehkäpä ystäväni pihiys tulisi pikemminkin luokitella neurooseiksi, koska hän ei ole kaikissa asioissa yhtä säästäväinen. Baari-iltoina rahaa kyllä kuluu häneltäkin ja jopa taksi saattaa päätyä alle. Ongelmina tuntuvat olevan etenkin puhelin ja ruoka. Niiden kanssa sitten venytetäänkin penniä niin että natisee.
Ei ystäviä niin vain uusiin vaihdeta tällä iällä. Kun saa täällä purkaa itseään ja kysyä selviytymiskeinoja, niin taas jaksaa vähän matkaa eteenpäin! =) Eihän kukaan täydellinen ole ja voin vain kuvitella, miten raivostuttava minä olen muiden mielestä, kun niin usein otan itsekin itseäni päähän.. ;)Niinhän se kyllä on, että rahanreikiä on yleensä paljon enemmän kuin mihin olisi varaa. Ainakin minulla. Ja niihin asioihin on varaa joita pitää tärkeinä. Jos toinen ihminen saisi päättää siitä, mitä minä tarvitsen, niin en varmaan tarvitsisi juuri mitään tuon toisen mielestä. Mutta pidä nyt huolta, ettei sinusta tehdä maksumiestä joka käänteessä. Itse en ole niin sosiaalinen, ettenkö olisi joitakin ystävyyssuhteita katkaissut hieman vastaavanlaisten juttujen takia.
- Yasuni
Saiturien Sanomat kirjoitti:
Niinhän se kyllä on, että rahanreikiä on yleensä paljon enemmän kuin mihin olisi varaa. Ainakin minulla. Ja niihin asioihin on varaa joita pitää tärkeinä. Jos toinen ihminen saisi päättää siitä, mitä minä tarvitsen, niin en varmaan tarvitsisi juuri mitään tuon toisen mielestä. Mutta pidä nyt huolta, ettei sinusta tehdä maksumiestä joka käänteessä. Itse en ole niin sosiaalinen, ettenkö olisi joitakin ystävyyssuhteita katkaissut hieman vastaavanlaisten juttujen takia.
Enhän minä maksumieheksi ole useinkaan ruvennut - samapalkkaisia ihmisiä kun ollaan. Justiina tuossa taisi olla syvemmällä suossa..! 8) Mutta tosiaan mieluummin tarjoan joskus jotain vaikkapa opiskelevalle ystävälle. Minäkään en ole kovin sosiaalinen ja siksi niistä vähistä ystävistä joutuu pitämään kiinni. Energia kun ei tahdo riittää uusiin tutustumiseen..
Tuossa soittojutussa vedin muuten pidemmän korren: ystäväni soitteli lopulta yhdeksän aikaan illalla, kun ei enää kestänyt odotella ja mumisi unohtaneensa puhelimen koko päiväksi kotiin.. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841