Ylen juttu moottoritielle liittymisestä.

Anonyymi-ap

Mielipiteitä tästä ehdotuksesta:

"Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."

Itse toimin näin pk alueella kunnes huomasin että aiheutti enemmän ongelmia kuin hyötyä. Siinä kun molemmat höllää ja kumpikaan ei tiedä mitä toinen meinaa ja vielä molemmat kiihdyttää samaan aikaan niin kaista on loppu tai koko letka seis.

Vaaratilanteita tästä toimesta nähnyt vaikka kuinka ja onneksi tuntuu nykyään harvinaisemmalta tavalta. Vasemmalle kaistalle siirtymisestä en ole vielä ensimmäistäkään vaaratilannetta todistanut. Itse kehä III ulkopuolisena asukkaana pidän turvavälin normaalia pidempänä ja siihen on sitten hyvä vasemmalta tai oikealta siirtyä.

Mielestäni pöyristyttävä huono suositus Liikenneturvan Tomi Niemiseltä.

38

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Oikea neuvo moottoritien oikealla kaistalla ajavalle liittymiskaistan kohdalla on "älä tee mitään". Liittyjän tehtävä on sovittaa itsensä mahdollisten päätiellä olevien väliin ja parhaiten autat sitä pitämällä suuntasi ja nopeutesi muuttumattomina.

        Kaistanvaihdon suhteen asiantuntija on oikeassa, tässä ei ole syytä ylimääräiseen kohteliaisuuteen. Sieltä takaa tullaan nykyisin ihan hullun lujaa. Varsinkin pääkaupunkiseudulla, kun kaikilla on mahdoton kiire seuraaviin liikennevaloihin.


      • Anonyymi

        Oikea neuvo moottoritien oikealla kaistalla ajavalle liittymiskaistan kohdalla on "älä tee mitään". Liittyjän tehtävä on sovittaa itsensä mahdollisten päätiellä olevien väliin ja parhaiten autat sitä pitämällä suuntasi ja nopeutesi muuttumattomina.

        Kaistanvaihdon suhteen asiantuntija on oikeassa, tässä ei ole syytä ylimääräiseen kohteliaisuuteen. Sieltä takaa tullaan nykyisin ihan hullun lujaa. Varsinkin pääkaupunkiseudulla, kun kaikilla on mahdoton kiire seuraaviin liikennevaloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea neuvo moottoritien oikealla kaistalla ajavalle liittymiskaistan kohdalla on "älä tee mitään". Liittyjän tehtävä on sovittaa itsensä mahdollisten päätiellä olevien väliin ja parhaiten autat sitä pitämällä suuntasi ja nopeutesi muuttumattomina.

        Kaistanvaihdon suhteen asiantuntija on oikeassa, tässä ei ole syytä ylimääräiseen kohteliaisuuteen. Sieltä takaa tullaan nykyisin ihan hullun lujaa. Varsinkin pääkaupunkiseudulla, kun kaikilla on mahdoton kiire seuraaviin liikennevaloihin.

        Moottoritiellä ajavan tehtävä on pitää riittävä turvaväli edellä menevään.


    • Anonyymi

      Vasemmalle kaistalle väistäminen on laissa kielletty. Toisekseen, sielläkin on autoja, joten siirtyminen ei aina onnistu.
      Rampilta liikenteeseen liittyminen on aina yhteispeliä, eikä siihen ole yhtä ja samaa patenttia. Jos autot eivät kulkisi kiinni toistensa puskurissa, pieni hidastaminen tai kiihdyttäminen olisi helpompaa.

      • Anonyymi

        Väistän vasemmalle kaistalle, jos joudun liittymästä tulijaa väistämään ja vasemmalle voi turvallisesti väistää, eli tilaa on. Tulijan peräänkään en halua ajaa. Onneksi näitä tilanteita ei itselleni tule hirveän usein vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistän vasemmalle kaistalle, jos joudun liittymästä tulijaa väistämään ja vasemmalle voi turvallisesti väistää, eli tilaa on. Tulijan peräänkään en halua ajaa. Onneksi näitä tilanteita ei itselleni tule hirveän usein vastaan.

        Rikot lakia, toivottavasti saat sakot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikot lakia, toivottavasti saat sakot.

        Ei tuossa tilanteessa se vasemmalle kaistalle väistäjä laki riko eikä sakkoja saa. Sen rampilta tulijan kohdalla tilanne, tuos sakon suhteen voi olla toinen.


    • Anonyymi

      Kun pitää tarpeeksi pitkän turvavälin edellä ajavaan, niin näihin väleihin on helpompi liittyjien liittyä. Olemattomat turvavälit pääväylällä on liikenteen haittaamista, vaikka liittyjillä onkin väistämisvelvollisuus tilanteessa.

      • Anonyymi

        Vaikka ne pääväylää ajavat ajaisi päällekkäin niin ne ei mitenkään haittaa liittymästä tulijaa, koska sillä on se väistämisvelvollisuus.


    • Anonyymi

      Jalkaa voi nostaa kaasulta hetkeksi, jos liittyvä olisi joka tapauksessa tuossa edelle mutta turhan lähelle. Turvaväli on syytä kasvattaa tarpeeksi suureksi alkaen jo siinä liittymisvaiheessa. Mutta vauhdin himmaaminen ei saa olla mikään automaatio. Suurin pippeli apu liittyjälle on siitä, kun kaistalla jo olevat pitävät riittävät välit ja tasaisen nopeuden.

      • Anonyymi

        Mukavaa kun jaat noita kokemuksiasi täällä.


      • Anonyymi

        Vaikka poikkeava rampilta tullessaan vaatii "pippelinsä" koon takia päätiellä ajavia itseään väistämään, niin säännöt ei tuohon kuitenkaan ketään velvoita.


    • Kumpikin toimintatapa on väärä. Nopeus pitää pitää vakiona, jotta liittyvä osaa sovittaa oman nopeutensa oikein. Vasemmalle väistäminen taas aiheuttaa ruuhkassa aina ylimääräistä sekoilua ja sitten vasta ihmetelläänkin, jos se liittyjä haluaisi ajaa lujempaa kuin sinä, mutta sinä olet vasemmalla hieman edellä... Et voi vaihtaa oikealle, kun ei ole turvaväliä, liittyjä ei voi vaihtaa vasemmalle samasta syystä. Ohi ei pääse kun tukit vasemman kaistan... Jompi kumpi joutuu turhaan hidastamaan ja odottelemaan toisen kaistanvaihdon...

      Aja vaan vakionopeutta ja omaa kaistaa. Ylimääräisiä temppuja tehdään vasta, jos toinen näyttää tulevan kylkeen.

      • Anonyymi

        Ja riittävät välit, joihin on mahdollista liittyä. Kukaan ei pysty liittymään, jos kaikki ajavat tappituntumalla. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata ja olemattomat turvavälit ovat todellakin haittaamista kyseisessä tilanteessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja riittävät välit, joihin on mahdollista liittyä. Kukaan ei pysty liittymään, jos kaikki ajavat tappituntumalla. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata ja olemattomat turvavälit ovat todellakin haittaamista kyseisessä tilanteessa.

        Tietysti. Jos jono liikkuu edes siedettävällä nopeudella, on siellä pidettävä sen verran pitkiä turvavälejä, että siihen joku mahtuu liittymään. Tämä toki silloin tarkoittaa, että takanatulija joutuu hidastamaan hieman, mikä aiheuttaa sitä kuuluisaa haamuaaltoa taaksepäin, mutta siltähän ei oikein voi välttyä (mutta sen voi maksimoida hidastamalla terävästi ja liikaa).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tietysti. Jos jono liikkuu edes siedettävällä nopeudella, on siellä pidettävä sen verran pitkiä turvavälejä, että siihen joku mahtuu liittymään. Tämä toki silloin tarkoittaa, että takanatulija joutuu hidastamaan hieman, mikä aiheuttaa sitä kuuluisaa haamuaaltoa taaksepäin, mutta siltähän ei oikein voi välttyä (mutta sen voi maksimoida hidastamalla terävästi ja liikaa).

        Persetti.


    • Anonyymi

      Taannoin Klaukkalan liittymässä moottoritielle vasemmalle kaistalle väistänyt kilkkasi takaa tulleen keskipaiteeseen. Siinä tuli kahdesta autosta romua ja taisi tulla henkilövahinkojakin. Olisi kannattanut mielummin nostaa jalkaa hieman kaasulta.

    • Anonyymi

      Jutussakin viitataan vähän siihen, että näin tilaa saanut liittyjä usein "kiittää" kohteliaisuudesta niin, ettei sitten päästä tilaa antanutta takaisin oikealle kaistalle eteensä. Kiihdytyskaistalla kyllä hissutellaan, mutta kun sekaan on päästy, niin vasemmalla kaistalla ajavan ohi kiihdytellään ylinopeutta. Miksi siis suotta antaa ystävällisesti (ja laittomasti) tilaa tuollaisille autoilijoille.

    • Anonyymi

      Tätä koko ongelmaa ei olisi olemassa, jos

      1. Rampilta tuleva kiihdyttäisi ensin tienopeuteen ja liittyisi vasta sen jälkeen liikenteeseen.

      2. Rampilta tuleva ei vaihda kaistaa heti kiihdytyskaistan alussa, vaan kiihdyttäisi ja vaihtaisi kaistaa mieluummin kiihdytyskaistan loppupäässä. Joskus näkee huvittavia ja vaarallisia tilanteita kun tullaan väkisin liikenteen sekaan n. 40 km/h nopeudella muiden ajaessa 100...120 km/h.

      • Anonyymi

        Niinhän se tekeekin, kiihdytyskaista loppuu kun katkoviiva alkaa.


      • Anonyymi

        Ja 3. motarilla ajavat pitävät tarpeeksi suuret turvavälit, jolloin liittyjällä on hyvin tilaa liittyä.


      • Anonyymi

        Ongelmia/haasteita tulee myös, kun rako, johon yrittää liittyä, on hyvin ahdas/pieni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se tekeekin, kiihdytyskaista loppuu kun katkoviiva alkaa.

        Vähän, tai melkein kokonaan, väärin. Kiihdytyskaista alkaa liittymän loputtua liityttävään tiehen. Yleensä katkoviiva alkaa heti tai melkein heti kiihdytyskaistan alusta. Esimerkiksi tästä dokumentista asia käy hyvin ilmi:
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180
        > Jos moottoritiellä on kiihdytyskaista, kuljettajan on aluksi
        > pysyttävä tällä kaistalla ja sovitettava ajotapansa – nopeutta
        > joko lisäten tai hiljentäen – siten, että hän tilaisuuden tullen
        > pystyy siirtymään moottoritielle vaaratta ja muita tarpeettomasti
        > estämättä.

        Koko virke menettää merkityksensä, mikäii kiihdytyskaista ei ole tuossa tapauksessa moottoritiellä olevalla kaistalla...


    • Anonyymi

      Aloittaja kysyy "mielipiteitä"
      No autokoulun käyneenä ei ole mitään mielipidettä.
      Byrokraatti päättää.

      That' s it.
      Oikeastaan aivan älyttömän yksinkertaista.
      Itse ei tarvitse ajatella mitään !
      Valtio on aina oikeassa.

    • Anonyymi

      Asia on helppo ja selkeä, rampilta tuleva sovittaa vauhtinsa sellaiseksi, että voi liittyä liikennevirtaan turvallisesti. Motarilla ajava ajaa tasaista vahtia, eikä hidastele, koska silloin molemmat saattavat hidastaa ja koko pakka meni sekaisin kerrasta.

      • Anonyymi

        Ei voi liittyä, jos ei ole rakoja, mihin liittyä. Tämäkin on syytä pitää mielessä. Kunnon turvavälit pääväylälle, niin haasteet pienenevät.


    • Anonyymi

      Jos hidastaa motarilla, niin turvaväli edessä kasvaa ja takana lyhenee.
      Ihan turhaa härväämistä ja haitariliikettä.

      Ajetaan ihan normaalisti.
      Tasainen nopeus ja asialliset turvavälit.
      Liittyjä kiihdyttää päätirn nopeuteen ja liittyy ihan rauhassa, mutta pitäisi olla skarppina.

      Ihan liikaa vaadittu suomslaisilta.

      Pitäisikö autokoulussa harjoitella myös isoja teitä?
      Vanhukset poistuu vähitellen ja poliisi voisi karsia ajokyvyttömiä pois.

      • Anonyymi

        Juu ihmettelen noita kirjoituksia että liittymä olisi hankalaa.
        Olen opetusluvalla opettanut useita ja viimeisimmän kohdalla oli pakollinen autokouluharjoittelu jossa oppilaani sai kehuja liittymä käyttäytymisestä.
        Opetuksessa painotan että sitä kaasua painetaan heti kun turvallista ja sen verran että lityttävän tien nopeus saavutetaan heti alkuvaiheessa ja samaan aikaan aletaan havannoimaan mihin väliin sovitaan.

        Itse annan tilaa vain silloin kun on ruuhkaa ja edessä eikä takana ole tilaa, kaistaakin vaihdan jos liittymästä on tulossa hidas ajoneuvo tai oikea kaista ihan tukossa.
        Olen antanut tilaa myös poliisille vaihtamalla kaistaa enkä ole saanut siitä syystä sakkoa.

        Aiheeton kaistanvaihto tulee silloin kyseeseen kun oikealla kaistalla on vapaita liittymispaikkoja, eli kaistanvaihto ei palvele ketään.
        Näitä tarpeettomia kaistanvaihtajia näkee vähän väliä, luulevat että se lisää sujuvuutta mutta siinä vain annetaan liittyjälle illuusio että väistetään aina, sama kuin suojatiellä annetaan tietä pyöräilijälle vaikka pyöräilijä on väistämisvelvollinen.


    • Anonyymi

      Itse vedän rampilta suoraan vasemmalle kaistalle kaikkien menien edestä Audi king teiden king🦾

      • Anonyymi

        Juu, huomattu on! Näitä ...kkuja on jo oppinut varomaan!


    • Anonyymi

      Hölmöläisten touhua koko tämä laki tässä asiassa, sanokaa nyt mun sanoneen.
      En jaksa alkaa kirjoittaa tähän 100 riviä asiasta, se on tässä piste.

      • Anonyymi

        Tieliikennelakiako tarkoitat? Ei sääntö ole oleellisesti muuttunut asian suhteen, sitten ties miten kauan aikaa taaksepäin.


    • Anonyymi

      Rrampista kun tulee rekka, bussi tai muu raskasajoneuvo, niin nehän ei jarruttele tai väistele. Siinä sitten itse vedät jarrut kiinni oikealla kaistalla, jolloin jonossa muut tekee saman tai lähtevät sinua ohittamaan, kun ajat niin pöllösti.

      • Anonyymi

        Sitten lähtevät ohittamaan. Ohituksia varten se ohituskaista on olemassa.


    • Anonyymi

      Motarilla ajavan ei tartte tehdä mitään kunhan pitää yli viiden metrin turvavälin. Liittyjä ottaa vauhtia rampissa ainakin tikkari plus 20 ja solahtaa jarruttamalla väliin. Helppo homma.

      • Anonyymi

        Huono provokaatioyritys. Moottoritiellä on syytä olla ainakin 3 sekunnin luokkaa oleva turvaväli. Osaatko muuntaa sen metreiksi, kun kyseessä on 100 km/h rajoitus ja sitä ajetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provokaatioyritys. Moottoritiellä on syytä olla ainakin 3 sekunnin luokkaa oleva turvaväli. Osaatko muuntaa sen metreiksi, kun kyseessä on 100 km/h rajoitus ja sitä ajetaan?

        Eihän vastaamassasi kommentissa mitään provokaatioon viittaava ole, koska se rampilta tulijahan on väistämisvelvollinen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8339
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2288
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2142
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1738
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1677
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1497
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1103
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      870
    Aihe