En varmaankaan ole ainoa jolle on kesäkiloja tullut ja olisi parempi alkaa niitä tiputtamaan ennen kuin ylimääräisistä kesäkiloista tulee syksykiloja ja sitä rataa. Tiedän oma syy, sillä eihän kukaan muu ole ruokaa ja juomaa suuhuni lapannut kuin minä itse.
On varmaan muitakin jotka haluaisivat karistaa joko muutaman tai todella useamman kilon, olivatpa ne sitten kesäkiloja tai muuta ylimääräistä joka on saanut tai saamassa pysyvän jalansijan kropassa.
Minulla tiputuksen tarve on noin viitisen kiloa, mutta en ajatellut kitudieetille ryhtyä tai alkaa itseäni liikunnalla täysipäiväisesti rääkkäämään vaan kunhan en enää pulskistuisi ja ylimääräiset kilot olisivat viimeistään huhtikuuhun mennessä kadonneet.
Toki haluan laihtua, mutta vieläkin tärkeämpää on ruoka- ja juomapuolen terveellistyttäminen ja järkiperäistäminen, sekä maltillinen liikunnan lisääminen, sillä olen sohvaperunoiden sukua eli pienikin lisä on positiivista.
Mutta kuten aloituskin sanoo, niin en aio tehdä tätä kaikkea verenmaku suussa vaan silleen vähän rennommalla otteella. Tiedetään, nyt moni vetää herneet nenäänsä, mutta hiljaa hyvä tulee ja mieli pysyy parempana kun on itselleen hieman sallivampi.
Kaikki viestit, kommentit, neuvot, vinkit, kokemukset, omat onnistumiset ja epäonnistumiset jne. ovat tervetulleita, eikä off topic eli hieman ohi aiheen kirjoittelu ole sekään katastrofi. Esimerkiksi hyvät ruokaohjeet ovat aina paikallaan näin pienenä vinkkinä.
Tänään olen juonut liikaa kahvia mikä perisyntejäni, mutta ilman sokeria ja kauramaidonkin vaihdoin rasvattomaan maitoon. Lounaana oli 2 lautasellista riisipuuroa joka oli tehty veteen ja kevytmaitoon. Jo nyt on nälkä, mutta se on vain aivojeni höperehtimistä eikä todellista nälkää. Tästä se lähtee johonkin suuntaan.
Kiinnostaako ketään tämä rennompi vaihtoehto?
Laihdutus - se rennompi vaihtoehto
89
1093
Vastaukset
- Anonyymi
Kävely on yllättävän tehokas. Saa aineet liikkumaan nopeampaan tahtiin.
- Anonyymi
Kävely, toden totta. Olisiko tullut aika ostaa kävelysauvat?
Tosin olen hyvä keksimään tekosyitä miksi en liikkuisi eli "kyllä sika syitä löytää, välillä on maa jäässä, välillä kärsä kipeä". Olen puoliksi laiskiainen ja puoliksi etana. - Anonyymi
Paino on elämänmittainen projekti, vaikka siihen vaikutetaan päiväkohtaisilla valinnoilla. Painoa voi lisätä tai vähentää vaikkapa 10 grammaa päivässä (90 kcal eli kaloria) ja kahdessa viikossa se tekee jo 140 grammaa.
Kakkupala silloin tällöin on kiva, kuten pidempi kävelylenkkikin, mutta hyvä huomioida että elintavat pitkällä tähtäimellä vaikuttaa eniten. - Anonyymi
Itse olen tiputtanut painoa 5+2 menetelmällä ja sitä on lähtenyt 10+ kiloa). Minusta se on aika rentoa, kun "normipäivinä" voi syödä normaalisti (ei tietenkään ahmia tai kompensoida paastopäiviä) ja tiukkana pitää olla vain kahtena päivänä viikosssa. Paastopäivän kalorimäärä on 600 kcal.
Paastopäiville olen kehittänyt ateriat vihannesten ja rasvattoman raejuuston ympärille ja kun vihanneksista (salaatti, kurkku kesäkurpitsa jne) massaa tulee aika paljon ja raejuustosta protskuja, niin ei päivän mittaa nälkäkään juuri häiritse. - Anonyymi
Syön päivittäin ison salaatin. Sillä aloitan ruoan. Sitten hyvin maltillisen ruoka-annoksen. Broilerin rinta on eräs hyvä ruoka. Olen tehnyt sen Air Fryerillä, jolloin saan vaikka yhden pihvin kerralla. Ostin sen vehkeen halvalla netistä, jase jo simahti. Siinä oli helppo laittaa vaikka iltapalaksi pakaste-suikale vihanneksia. Niitä on valmiiksi maustettuja. Nyt minulla on uusi Induktio liesi. Yritän nyt paistaa kerralla sarjassa ruokia. Tänään paistoin seitä ja jauheliha-vihannespataa. Käytän voipaperia vuoan pohjalla, jolloin ei tarvi kuin i tl öljyä. Broilerin jauhelihasta teen pihvejä uunissa. Paistan vain levynä ja paloittelen annospaloiksi ja pakastan.
Minulla on yksi "erikoisuus" : ostan rasvatonta maitorahkaa puolen kilon pakkauksissa. Sitten niihin tyhjiin teen viiliä. Sekoitan maitorahkaa ja viiliä. Maustan sen Hermesetaksella ,Laitan hiukan hapanta hilloa ja syön sitä vaalean soijarouheen kanssa. Nam. Siinä tulee samalla prroteiinia.- Anonyymi
lisään vielä: Kun syö soijarouhetta, täytyy juoda vettä ensin, soija turpoaa ja sitoo massussa nestettä.
- Anonyymi
Olin hieman ajatellut 8/16 -pätkäpaastoa, mutta siinähän 8h aikana ei saa nauttia mitään kaloripitoista, ei edes marjoja tai rasvatonta kahvimaitoa. Ehkä hieman haasteellista (tiukkaa) minulle, mutta ehkä teen niin, että pidän ainakin 16h välin ennen kuin syön mitään kovin kaloripitoista. Sallin itselleni kahvimaidon, marjat, omenan tai porkkanan "paaston" aikana. Tiedän, kyse ei silloin paastosta.
Tein tsekkauksen kaappeihini ja pakastimeen päättäen syödä mitä sieltä löytyy ihan järki- ja säästäväisyyssyistäkin. Onneksi siellä ei ole mitään jäätäviä kaloripommeja, mutta ehkä kaikki ei kuitenkaan ole sitä maailman terveellisintä nyt kuitenkaan. Esim. perheenjäsenen jäljiltä löysin urheilujuomajauheita jotka tekevät mitä? Tuskin pitävät nälkää loitolla, mutta antavatko pirteyttä? Saa nähdä. Maistan. Hilloja on liikaakin, mutta onneksi suurin osa omatekoisia eli toivottavasti niissä on edes hieman c-vitamiinia ja kuituja jäljellä. Kyllä ne uppoaa puuron, rahkan ja maustamattoman jogurtin kanssa. Tiedän, turhaa sokeria, mutta enhän luvannutkaan olla oikeaoppinen laihduttaja vaan tyylillä "rento meininki".
Katsellaan nyt ainakin pari päivää, ja palaan sitten kertomaan retkahdinko pizzabuffettiin vai olenko ollut kiltimmin. Siis vain ruoka- ja juoma-asioissa. Kiva kun teitä on käynyt kirjoittelemassa! Käykäähän toistekin.
Minä eli ap, tuo kävelysauvaviestikin oli minun. Kyllä, aion sauvat ostaa. Oikeasti. - Anonyymi
Mulla kans tarvetta alentaa painoa. Paino noussut parin viimeisen vuoden aikana, kun oli ongelmia liikkumisen kans, selkä ärhenteli melkoisesti, hidasti liikkumista ja jouduinkin leikkausjonoon, kesti yli puoli vuotta ennenkuin pääsin leikkuriin. Pikkuhiljaa leikkauksen jälkeen yritellyt liikkua, tasapaino ei ole vielä hallussa eli apuvälineitä joutuu liikkumiseen yhä käyttämään, mutt ehkä vähitellen tästä kuntoutuisi. Tehnyt selkäleikkauspotilaan liikeharjoituksia päivittäin, yrittänyt vahvistaa myös yläkroppaa siinä sivussa. Tympäisee, kun on kömpelyyttä liikkumisessa, eikä pysty ilman tukea liikkumaan, on pakko ottaa jostain kädellä tukea ett pysyy pystyssä eli kävelykeppi ja rollaattori on apuna, kun liikkuu sisällä ja ulkona. Olis iso saavutus, jos pystyisi vielä joku päivä pyöräilemään, saisi painoakin alas enempikin pyöräillessä. Vielä pitäisi saada mielialaakin paremmaksi, masennusta pukkaa, mikä taas aiheuttaa syömistä masennukseen, mikä taas lisää painoa. Pitää vaan sisulla yrittää saada itseään kuntoon päivä kerrallaan, jospa ens vuonna kävely onnistuisi ilman apuvälineitä.
- Anonyymi
Muuttamalla elämäänsä vain vähän, paino laskee vain vähän tai ei ollenkaan.
Laihtuminen edellyttää yleensä aina itsekuria, koska elimistömme ja kaikki vaistomme VIHAA laihdumista. Elimistö on rakennettu varautumaan koko ajan uhkaavaan nälänhätään ja koska vararasvan kerääminen on lajimme historiasssa ollut yleensä vaivalloista, niin grammasstakaan seuraavassa nälänhädässä tarvittavasta vararasvaa eimistö ei haluaisi luopua. Siksi kaikki impulssit ja mieliteot ohjaavat siihen, että et vain laihtuisi. Askel vie kuin itsestään jääkaappia.
Sohvaperunan laihduttamisessa riski on, että kun kalorien saanti alittaa kulutuksen, niin lihakset alkavat "laihtua". Oikeastaan se ei ole riski, vaan näin käy. Lihaksien ylläpito syö enerrgiaa ja elimistö sopeutuu nälkään (=laihduttamiseen) niin, että pienentää käyttämättömiä lihaksia - ja niitähän sohvaperunalla riittää. Vaaka voi näyttää oikeaan suuntaan, mutta merkittävä osa painonpudotusta onkin lihasten kuihtuminen eikä vain läskin palaminen. Siksi laihduttamiseen on hyvä littää lihaskuntoharjoittelua, joka osoittaa elimistölle, että lihaksia tarvitaan eikä niistä ole varaa tinkiä.- AnonyymiUUSI
Tämä kevyempi vaihtoehto. dieetin pitäminen kevyesti, on tuottanut tulosta. Koska liikun ja kuntoilen, massu on pienentynyt, ja lantioilta lähtenyt läskiä. Niihin ne ensiksi tulevat, mutta niistä ne ensiksi lähtevätkin. Painossa vaaalla ei näy kuin pari kiloa alas, mutta tulos vyötäröllä on rohkaiseva. Lisäksi nyt olen jo sisäistänyt tämän uuden "dieetin" niin, että pysyn todella tässä kevyessä vaihtoehdossa. Olen sitä mieltä, että tämä on paras dieetti, ainakin minulle.
- Anonyymi
- Todella tylsää lukea toisten kokemuksia, jotka ovat ihan höpötarinoita, ei voisi vähempää kiinnostaa. -
Vain faktoja saa esittää. Näin on määrännyt palstan johtaja ja varakas henkilö hpv27 ja tätä vartioi uskollinen ja köyhä palvelijansa mr.Renfield joka myös EsiNahkaMiehenä tunnetaan. - Anonyymi
"Olis iso saavutus, jos pystyisi vielä joku päivä pyöräilemään, saisi painoakin alas enempikin pyöräillessä"
Hanki edullinen kuntopyörä jota voit polkea ennen kuin pääset oikean fillarin satulaan. Käytettyjä kuntopyöriä on netti pullollaan.- Anonyymi
On mulla kuntopyörä, mutt mulla on toisessa jalassa heikkoutta eli se ei toimi kunnolla, jalkaan menevä hermo ollut puristuksissa pitkään alaselän alueella, ei vielä ole voimaa nostaa sitä isosti. Ei ole takeita parantuuko hermovaurio, jospa se jalka kuitenkin pelittäisi kuntouksen avulla vähän paremmin, ett vaikka se kuntopyörällä veivaaminen onnistuisi joku päivä. Jalkaan on tullut hankittua jalkatukikin, ettei jalkaterä roikkuisi ja läpsyisi kävellessä, se tuki vähentää riskiä kaatumisellekin. Tympäisee vaan käyttää sitä pareesitukea, mutt minkäpä sillekään voi. Oma moka, kun en aikoinaan mennyt uusiksi lääkäriin jalan ruvetessa läpsymään, kävin terveyskeskuslääkärissä ja se lääkäri ei ottanut tosissaan mun vaivaa, yritin saada sitten jalan omin avuin kuntoon. Jos olisin tiennyt, ett selästä se vaiva johtui, niin olisin mennyt uudestaan lekuriin ja vaatinut päästä selkäkuvaukseen, ei olis tullut pysyvämpää vikaa tuohon jalkaan.
- Anonyymi
Minä olen aloittanut kuntopyöräilemään. Meitähän moititaan sohvaperunoiksi. Mainosten aikana kuntopyöräilen . Olen laittanut siihen kunnon vastuksen, on kuin pyöräilisi ylämäkeä. Sitten otin kevyet painot esiin. Niitä olen alkanut harjoittaa. Tarkoitus, ettei vanhetessa lihakset kuihdu.
Tottakai käyn päivittäin lenkillä. Jos kovasti sataa, niin saa nähdä, miten käy. Onhan sadeviitatkin keksitty - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On mulla kuntopyörä, mutt mulla on toisessa jalassa heikkoutta eli se ei toimi kunnolla, jalkaan menevä hermo ollut puristuksissa pitkään alaselän alueella, ei vielä ole voimaa nostaa sitä isosti. Ei ole takeita parantuuko hermovaurio, jospa se jalka kuitenkin pelittäisi kuntouksen avulla vähän paremmin, ett vaikka se kuntopyörällä veivaaminen onnistuisi joku päivä. Jalkaan on tullut hankittua jalkatukikin, ettei jalkaterä roikkuisi ja läpsyisi kävellessä, se tuki vähentää riskiä kaatumisellekin. Tympäisee vaan käyttää sitä pareesitukea, mutt minkäpä sillekään voi. Oma moka, kun en aikoinaan mennyt uusiksi lääkäriin jalan ruvetessa läpsymään, kävin terveyskeskuslääkärissä ja se lääkäri ei ottanut tosissaan mun vaivaa, yritin saada sitten jalan omin avuin kuntoon. Jos olisin tiennyt, ett selästä se vaiva johtui, niin olisin mennyt uudestaan lekuriin ja vaatinut päästä selkäkuvaukseen, ei olis tullut pysyvämpää vikaa tuohon jalkaan.
Pystyisikö kävelemään kävelymatolla.
- Anonyymi
Jättää hötöt kauppaan ja ostaa ruokaa tilalle.
Siinä olisi monelle ne ensi askeleet.
Siististi elämällä pääsee pidemmälle kuin tilapäisillä nälkäkuureilla. - Anonyymi
"Hilloja on liikaakin, mutta onneksi suurin osa omatekoisia eli toivottavasti niissä on edes hieman c-vitamiinia ja kuituja jäljellä. Kyllä ne uppoaa puuron, rahkan ja maustamattoman jogurtin kanssa."
Omatekoisia hilloja ei voi koskaan olla liikaa puuron, viilin ja rahkan kanssa. Olisi todella mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia hillojen, marmeladien, mehujen ja vastaavien valmistamisesta. Tarvitaakohan siihen jotakin erityislaitteita, kalliita blendereitä tai muita?
Itselle on riittänyt ykköstuotteena pelkkä kattila, mehu-Maija ja hillosokeri. 🦇- Anonyymi
Plenterin hinta pitää olla vähintäin 7k. Pääsääntö on että sen pitää olla kalliimpi kuin mopo. Suomesta ei tahdo saada kunnollista niin tilaan sen pangladessistä jahka pääsen mökiltä pois.Moposta meni taas kaasari.
- Anonyymi
Mä teen hillot ihan vaan kattilassa hillosokerilla, paitsi että puolukkahillolle tavallista hienosokeria. Nyt mulla on lakkaa, karpaloa, mustikkaa, mustaherukkaa ja puolukkaa hillona.
Omenat pehmennän ensin kattilassa ja sitten soseutan ihan perusblenderillä.
Parhaat hillo-ohjeet löytyy Martoilta.
- Anonyymi
Minä olen hankkinut kaksi laihduttavaa tuuletinta.Nyt käynnistin ne kun aiemmin en voinut kun söin niin epäterveellisesti roskaa. Kun syön nyt taas terveellisesti kadanossia,fasupaloja ja mansikkakakkua se tuulettaa kalorit ja kolesroolit ja proteenit pois ja laihdun niin että VIIKON päästä minulla on VEITSENTERÄVÄT vatsalihakset.Mutta parvekkeen ovi PITÄÄ olla myös auki.Ennen minulla oli akkukäyttöiset mononlämmittimet mutta huomasin että olenkin laihduttanut AIVAN väärin.
- Anonyymi
Ei toimi rennompi vaihtoehto.
- Anonyymi
Oikeassa laihduttamisessa ON rentous kaukana.
- Anonyymi
Ei se rentous kyllä toimi laihduttaessa, se laihtuminen on väkivaltaa elimistölle kun se joutuu luopumaan vararavinnostaan niin kyllä siinä tulee negatiivisia tuntemuksia ja tässä vaiheessa rento menee jääkaapille eikä lähde nälissään kävelylle. Rajoita ne hiilarit ja ota pätkäpaasto käyttöön niin mieliteot helpottaa eikä hillitön nälkäkään vaivaa.
- Anonyymi
Siksipä kyse on motivaatiosta ja asenteesta. Ensimmäinen asenne mikä pitää itselleen opettaa on, että pieni nälkä ei ole katastrofi, vaan päin vastoin koskaan ei pitäisi syödä jos ei ole oikeasti nälkä. Ja syöminen pitäisi lopettaa kun nälkä on saatu tyydytettyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksipä kyse on motivaatiosta ja asenteesta. Ensimmäinen asenne mikä pitää itselleen opettaa on, että pieni nälkä ei ole katastrofi, vaan päin vastoin koskaan ei pitäisi syödä jos ei ole oikeasti nälkä. Ja syöminen pitäisi lopettaa kun nälkä on saatu tyydytettyä.
Entäpä jos on venynyt mahalaukku? Tuolloinhan nälän tunne ei ole psyykkistä vaan ihan todellisuutta. Minulla näin on ja täytyisi keksiä millä täyttää vatsaa ilman että joutuisi vetelemään suuria annoskokoja tai syömään usein. Joku mikä vatsassa ehkä turpoaisi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäpä jos on venynyt mahalaukku? Tuolloinhan nälän tunne ei ole psyykkistä vaan ihan todellisuutta. Minulla näin on ja täytyisi keksiä millä täyttää vatsaa ilman että joutuisi vetelemään suuria annoskokoja tai syömään usein. Joku mikä vatsassa ehkä turpoaisi?
Totta kai kokemus nälästä on totta. Syöminen on kuitenkin oma päätös ja valinta.
Kuten "Anonyymi 2024-09-24 07:22:29" totesi, niin meillä ei ole mitään luontaisia mekanismeja, jotka yllyttäisivät meitä laihtumaan. Päin vastoin elimistöllä on taipumus "puolustaa" kertynyttä rasvavarastoa. Nälkä on lähtökohtaissesti ikävä tunne. Jos haluaa laihtua, niin pitää psyykata itsensä sietämään nälkää ja ottaa se positiivisena asiana: "minulla on nälkä - alan siis laihtua!" Se, että ennen seuraavaa ateriaa ehtii tulla nälkä on tavoiteltavaa.
Minun tapa laihtua on ollut pätkäpaasto:
- Viitenä päivänä viikossa voin syödä normaalisti eli säännölliseti ja terveellisesti, mutta ei kauheasti kaloreita lasskien. Näinäkin päivinä lopetan syömisen yleensä klo 19 jotta syömiseen tulee 12 tunnin tauko
- Kahtena (ei peräkkäisenä) päivänä viikossa syön 600 kcal ja lasken kalorit tarkkaan. Useimmiten paasstopäivän ravinnon ydin on vihannekset ja raejuusto. Pääsen 75g proteiinimääriin paastopäivinäkin, mikä on kohtuu hyvä ottaen huomioon kalorirajoite.
- Käyn pari kertaa viikossa salilla treenaamassa monipuolisesti lihaksia, jotta lihaket eivät laihdu, vaan läski. Tämän lisäksi kävelyä / pyöräilyä kerran pari viikossa (+ arkiliikuntaa).
- Käyn säännöllisesti vaa'alla että näen onko "normaaleissa" päivissä skarpattavaa.
Paastopäivinä on välillä (mutta ei koko aikaa) nälkä, mutta eihän se ole vaarallista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psyliumkuitua lusikallinen vesilasiin sekoita ja ääntä kohti sitten vielä vettä lisää jotta kuidulla on nestettä turvota riittävästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psyliumkuitua lusikallinen vesilasiin sekoita ja ääntä kohti sitten vielä vettä lisää jotta kuidulla on nestettä turvota riittävästi.
Kiitos, kokeilen tätä. En laihduttaakseni vaan että huijaisin liian suurta mahalaukkuani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minulla nälän tunne on "turhaan". Etenkin iltaisin söisin vielä, mutta just siinä sanon itselleni : Ei" Muuten paino palaa takaisin siihen, missä se alkujaankin oli.
Tosin hoksasin jossakin vaiheessa , että olen hiilihydraatti-tyyppi. Jos en kaataisi sitä hiilihydraatti-vuorta, en laihtuisi. kun niin pitkälle pääsin, aloin laihtua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minulla nälän tunne on "turhaan". Etenkin iltaisin söisin vielä, mutta just siinä sanon itselleni : Ei" Muuten paino palaa takaisin siihen, missä se alkujaankin oli.
Tosin hoksasin jossakin vaiheessa , että olen hiilihydraatti-tyyppi. Jos en kaataisi sitä hiilihydraatti-vuorta, en laihtuisi. kun niin pitkälle pääsin, aloin laihtua.Ei sitä nälän tunnetta ole ollenkaan JOS syö oikein.
Se on vain huono ohjelma jos on nälkä.
Minulla ei ole ollut yhtään nälkää vaikka olen syönyt vain 1400 kaloria päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä nälän tunnetta ole ollenkaan JOS syö oikein.
Se on vain huono ohjelma jos on nälkä.
Minulla ei ole ollut yhtään nälkää vaikka olen syönyt vain 1400 kaloria päivässä.Sitten se on vain ruoan himo. Yhtä paha. Onneksi eilenkin en heittäytynyt syömään kuivattua taatelia, rusinoita ja suolaista näkkäriä reilulla margariinilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten se on vain ruoan himo. Yhtä paha. Onneksi eilenkin en heittäytynyt syömään kuivattua taatelia, rusinoita ja suolaista näkkäriä reilulla margariinilla.
Etkö ole lukenut täältä miten sen himon saa pois.😦
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ole lukenut täältä miten sen himon saa pois.😦
Kyllä MINÄ tiedän ja olen lukenut. Kolmella tuulettimella lähtee himot koresteloorit ja proteenit. Luulin että mononlämmittimet on tehokkaat mutta SITTEN söin liikaa mansikkatäytekakkua. Nyt olen HUOMATTAVASTI enämpi laihtunut,00005001 mm on laihtunut viikossa kuin seinään.
- Anonyymi
Pienensin vatsanympärysmittaa 96cmstä 86cm viikossa syömällä aamupalan klo 12.00. muuten söin kuten ennenkin ehkä vähän pienensin annoskokoja.
- Anonyymi
Hyvää päivää, mielenkiintoisia kirjoituksia.
Ymmärrän, että jos on tarve laihduttaa nopeasti tai useita kiloja niin siinä on rentous ja leikki kaukana, mutta itse itseäni toistaen, olen tyytyväinen jos saan viitisen kiloa pois huhtikuuhun mennessä. Toki tämänkin tavoitteen voi helposti möhliä, mutta siksipä en aiokaan antaa itselleni liikaa vapauksia vaikken oikeaoppisesti laihduttaisikaan.
16 tunnin syömättömyys ei ole tuottanut ongelmia, mutta sallin siis itselleni kahvimaidon ja marjoja tai juureksia. Mutta vituralleenhan se meni kiitos viinin ja oluen eli niitä tuli nautittua vähääkään ajattelematta, että niissähän vasta kaloreita onkin. Korkki kiinni ainakin viikolla!
Sen nyt tässä parina päivänä olen oppinut, että syömiset on kirjattava ylös eikä vain kellonaikaa. 8 tunnin syöminen kun ei tarkoita sitä, että saa syödä usein ja melkein mitä vain. Siispä, tästä aamusta alkaen pidän kirjaa siitä mitä suuhuni laitan. Auttaako? Toivottavasti.
Kuten mainitsin, tyhjentelen ruokakaappeja ja niiden sisältöä suuhuni. Hunaja on terveellistä kyllä, mutta en ole koskaan sitä mihinkään käyttänyt. Kaapissa kuitenkin on avattu puteli mainittua ainetta ja joskos ottaisin sitä vaikka teelusikallisen per päivä? Onko järkeä? Tarkoitan järjellä sitä, että saanko siitä jotain terveyshyötyjä vai pelkästään turhaa sokeria? Toinen itselleni uusi tuote on chia-siemenet joita niitäkin löytyi. Ruokalikallinen veteen sekoitettuna ja kulautetaan kurkkuun kerran päivässä. Onko hyötyy vai ei? Kolmantena vielä variksenmarjarouhe jota pussukan mukaan voi käyttää smoothieen, puuroon, kastikkeisiin, juomiin ja jugurttiin. Teelusikallinenko? Joka päivä? Ymmärrän, että em. tuotteita voi käyttää milloin haluaa, mutta jos nyt ajatellaan terveysvaikutuksia joka itsellä se melkein laihtumista tärkeämpi asia.
Tänään on vapaapäivä joten aamupalan kuittasin kahvilla ja lounaaksi söin munakasta jossa pakastevihanneksia ja kantarelleja. Jo nyt on nälkä tai kuvittelen olevani nälissäni, joten ehkä rasvatonta jogurttia johon puoli desiä 4 viljan hiutaleita ja pikkuisen hilloa? Olisi varmasti parempi vaihtoehto kuin kinkkujuustovoikkarit joita yleensä olen välipaloina harrastanut.
Kuinka usein te punnitsette itsenne? Ajattelin tehdä sen 2 kertaa viikossa kunhan olen ostanut uudet patterit vaakaani. En oikein luota tuohon vanhaan mekaaniseen.
Kiitos kaikille kirjoittajille. Ap- Anonyymi
Tuollainen "'äärivarovainen" laihdutus on helppo möhliä, koska sitä on vaikea seurata. Viisi kiloa huhtikuuhun mennesssä tarkoitta noin 200 gramman laihtumista viikossa. On vaikea tietää onko se toteutunut vai ei, kun ihmisen paino heittelee toista kiloa riippuen siitä koska mittaa, mitä söi eilen onko suoli tyhjä vai täynnä, mikä on nestetasapaino jne. Kun toivottu muutos on pienempi kuin "sattunnainen kohina" eli vaihtelu painossa, niin laihtuminen on uskon asia.
Seuranta on a ja o. Parasta olisi mitata paino samoina viikonpäivinä heti herättyä. Sillloin tulos on parhaiten vertailukelpoinen. Silloinkaan puolen kilon heitto puoleen tai toiseen ei tarkoita välttämättä mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen "'äärivarovainen" laihdutus on helppo möhliä, koska sitä on vaikea seurata. Viisi kiloa huhtikuuhun mennesssä tarkoitta noin 200 gramman laihtumista viikossa. On vaikea tietää onko se toteutunut vai ei, kun ihmisen paino heittelee toista kiloa riippuen siitä koska mittaa, mitä söi eilen onko suoli tyhjä vai täynnä, mikä on nestetasapaino jne. Kun toivottu muutos on pienempi kuin "sattunnainen kohina" eli vaihtelu painossa, niin laihtuminen on uskon asia.
Seuranta on a ja o. Parasta olisi mitata paino samoina viikonpäivinä heti herättyä. Sillloin tulos on parhaiten vertailukelpoinen. Silloinkaan puolen kilon heitto puoleen tai toiseen ei tarkoita välttämättä mitään.Kävin vaaalla vuodenvaihteessa ja seuraava punnitus taas vuodenvaihteessa, laihduttaa aijon n. 30 kiloa, ei tule tavoite vuodessa täyteen, laihtumista seuraan sovittamalla vanhoja vaatteita, vanhat farkut ja puvuntakki menee jo kiinni mutta pikkasen vielä kiristää joten jatkan laihdutusta. Pätkäpaasto ja VHH toimii syömiset kirjaan Fineliin niin on helppo seurata ravintoarvoja. Pätkäpaasto minulla sisältää 2-3 syömistä, ei mitään välipaloja vain vettä juomaksi eikä edes makuvesiä, syömisikkuna 10 tuntia.
- Anonyymi
Mistä psylliumkuitua saa? Ei ollut S-marketissa eikä Cittarissa.
- Anonyymi
On joka marketissa leivontatarvikkeuden hyllyssä.
- Anonyymi
Se on vaarallista, ei mitään hyötyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on vaarallista, ei mitään hyötyä.
Ei psyllium mitään vaarallista ole. Se on jauhettua jänönratamon siemeniä. Se sisältää paljon liukoisia kuituja ja sitä käytetään lähinnä gluuteenittomassa leivonnasssa, koksa gluteenittomissa jauhoissa ei yleensä ole riittävästi sitkoa ja tätä ominaisuutta parannetaan psylliumkuidulla.
Aika laajasti käytetty vaaraton aine. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei psyllium mitään vaarallista ole. Se on jauhettua jänönratamon siemeniä. Se sisältää paljon liukoisia kuituja ja sitä käytetään lähinnä gluuteenittomassa leivonnasssa, koksa gluteenittomissa jauhoissa ei yleensä ole riittävästi sitkoa ja tätä ominaisuutta parannetaan psylliumkuidulla.
Aika laajasti käytetty vaaraton aine.Jänönratamo kuulostaa pahan makuiselta. Voi olla myös vaaraksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jänönratamo kuulostaa pahan makuiselta. Voi olla myös vaaraksi.
Hienoa, että ketjua kommentoi myös kaltaisesi asiantuntija, joka tietää kaikesta aivan kaiken. Ainakin omasta mielestään ja eikös se nettikeskusteluissa riitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa, että ketjua kommentoi myös kaltaisesi asiantuntija, joka tietää kaikesta aivan kaiken. Ainakin omasta mielestään ja eikös se nettikeskusteluissa riitä?
En minä ole asiantuntija, mistä ihmeestä niin luulet?
Sanoin että jänönratamo ei kuulosta hyvältä. En minä mikään korvalääkäri ole, vaikka niin luulisit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä ole asiantuntija, mistä ihmeestä niin luulet?
Sanoin että jänönratamo ei kuulosta hyvältä. En minä mikään korvalääkäri ole, vaikka niin luulisit.Ironia on vaikea laji.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ironia on vaikea laji.
No sen takia epäonnistuit.
- Anonyymi
Eilen löysin Tokmannilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ironia on helppoa kun sen osaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei laihduttaminen ole sitä että taas täytetään vatsaa uudelleen jollain uudella tuotteella, kun pitäisi pyrkiä vähentämään sitä tavaran suuhun mättämistä.
- Anonyymi
Rennompi vaihtoehto EI toimi 😦
- Anonyymi
No ei tietenkään toimi. Pitää ottaa tosissaan, asenteella joka ei ole rento.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tietenkään toimi. Pitää ottaa tosissaan, asenteella joka ei ole rento.
Tai rennompi vaihtoehto toimii, kun se ottaa tosissaan.
- Anonyymi
Ei tänään, tuskin huomennakaan, onnistuu se vähäinenkään dieetintaijonkuntapainen jota yritän noudattaa, sillä 2 mini-ihmistä ja jänöpupu tulivat mieluisena yllätyksenä vkl-hoitoon. Emme nimittäin aio laskea kaloreita tai tuijottaa kelloa. Emme aio noudattaa vanhempien ohjeita kovinkaan tarkasti ellei kyse ole jäniksen hoidosta. Kiva viikonloppu.
Pakastimesta löytyi pullapitko joka parasta ennen 04. Voinee vielä käyttää köyhiin ritareihin? Tiedän, kvg, mutta onko jollain hyvää neuvoa kuinka niitä tehdään? Paistinpannu, rasva ja pullasiivu pannulle nyt ainakin? Huomenna tehdään.
🐰Ap - Anonyymi
Oletteko siis aivan varmoja, että en onnistu laihtumaan?
Olen toukokuun alusta onnistunut kerryttämään itseeni viitisen ylikiloa, tarkka määrä on edelleen arvoitus kun en vieläkään ole muistanut ostaa digivaakaan pattereita. Tänään sen teen ellen unohda ostoslistaa työpaikalle. Luuletteko, että en saa niitä huhtikuuhun mennessä karistettua ellen tosiaan ryhdy ihan oikeaoppiselle dieetille ja liikkumaan kuin duracelpupu?
Viikonloppu meni kuten arvata saattaa paino- ja terveellisuusasiat unohtaen ja mikäpä siinä, rennommalla otteella mennään, ainakin vielä. Nyt viikolla olen pitänyt ruokailut 8 tunnin aikaikkunassa, mutta liian monta kertaa olen välipalaksi ottanut juustovoikkarin tai kaksi. Tästä voin syyttää mini-ihmisten vanhempia jotka toivat lempijuustoani ja pari pulloa viiniä. Itsekurini ei pitänyt vaan juustopaketti aukesi ja tunnustan, kyllä sitä viiniä on tullut iltaisin hieman lipiteltyä. Tarvitsen näemmä korjaussarjan jolla rukata itsekuria hieman tiukemmalle eli vaikka en aio herkuista ja viinistä täysin kieltäytyäkään, niin välipalat terveellisimmiksi ja kuten jo aiemmin todettua, korkki kiinni viikolla vaikka saisin korillisen punkkua.
Lounaaksi syön mitä tarjolla on, mutta pyrin yhä enemmän valitsemaan niitä terveellisempiä vaihtoehtoja kuten esim. syömään enemmän kasviksia kuin vaikkapa pastaa tai riisiä. Lähimmässä lounaspaikassa vaihtoehtoja ei kovin paljoa kyllä ole, mutta onneksi välillä voi käydä muuallakin.
Kävelysauvat? Kaupassa yhä. Sorry.- Anonyymi
Taas unohtui ap.
- Anonyymi
Sinulla on ollut elämäntapa ja ruokailutottomukset, jotka ovat saaneet sinut lihoamaan. Laihtumisen merkityksen ymmärrtäminen (jos sellaista on tapahtunut) ei vielä laihduta, vaan jotain tarvitsee kestävästi muuttua siinä miten syöt, liikut jne. "Rennompi ote" on hyvin helposti pelkkää ryhtymiseen aikomita. Vähän kuin niiden vaa'an pattereiden kanssa: kyllä minä vielä joku päivä.
Vaikka et ala joka aterian kaloreita taulukkolaskennassa laskemaan niin ehdotan vakavasti kahta asiaa:
1. Syö säännöllisesti ilman ylimääräisiä ilta- ja välipaloja. Näin sinulle tulee edes käsitys siitä miten paljon syöt ja kun sinulla on säännöllinen ruokarytmi, voit säätää syömistäsi. Esimerkiksi päättää, että se iltapäivän välipala on yksi voileipä (eikä kaksi) ja siinä ei ole juustoa vvaan kasvislevittä.
2. Osta ne patterit ja punnitse itsesi vähintään kaksi kertaa viikosssa vakiopäivinä vakioaikaan (esim heti herättyäsi). Näin sinulle tullee käsitys siitä mitä syöminen tekee painollesi. Maanantai-aamu on hyvä aika, niin näet miten se "rennompi" viikonloppu taas vaikutti. Ja sitten jos punnitsee perjantaina, niin näet saitko viikonloppun lipsumisen skarpattua viikon mittaan pois.
Jos ei ole ihan selvillä mitä kaikkea tulee syötyä eikä lainkkaan tietoa siitä miten paino kehittyy, niin "rentous" lipsuu helposti velttouden ja saamattomuuden puolelle. - Anonyymi
Juupa juu. Selityksiä kyllä löytyy.
Et onnistu tuolla rentoilulla muuta kuin lihomaan. Onhan sekin saavutus.
- Anonyymi
Ei ole ihan kaikki kotona noissa hajatelmissa.
- Anonyymi
Perustele.
- Anonyymi
Et sitten koskaan ole laihduttanut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten koskaan ole laihduttanut?
Häne oma laihuttamine tais epäonnistuu ja siks nillittää muil jotka ees yrittää laihtuu sen sijaa että jatkais ryhävalaana kute hän 😅🤣😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häne oma laihuttamine tais epäonnistuu ja siks nillittää muil jotka ees yrittää laihtuu sen sijaa että jatkais ryhävalaana kute hän 😅🤣😂
Mitä tuossa oli suomeksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tuossa oli suomeksi?
Häne oma laihruttamises tais epäonnistuu ja siks valittaa muil jotka eres yrittävät laihtuu eikä jatkaa ryhävalaana kuten hän.
- Anonyymi
Punnitsen itseni kaksi kertaa päivässä, aamulla ja iltapäivällä. Olen alipainoinen ja haluan pitää tämän alipainon, sen vuoksi minulla on erittäin kova kontrolli syömisessä ja liikkumisessa.
- Anonyymi
Kuulostaa pahasti syömishäiriöltä.
Miksi kukaan haluaisi olla alipainoinen?
- Anonyymi
Kiitos kommenteista ja varsinkin viisaista sanoista.
Säännöllinen ruokarytmi, tämä! Tästä otan opikseni jotten erehtyisi kuuntelemaan päätäni joka väittää minun olevan nälissäni.
Patterit on ostettu, eikä mekaaninen vaaka valehdellut vaan toukokuun alusta extraa on tullut 5kg 200g. Itse aiheutettua tietenkin. Kesä, ah tuo hyvä tekosyy heittäytyä rähmälleen ruokaan ja juomaan.
Luin ketjun taas uudestaan ja tajusin, että ekan viestini loppu ihan taatusti ymmärretään väärin. "Kiinnostaako rennompi vaihtoehto" tarkoittaa kuitenkin siis tätä keskustelua, eikä sitä että täällä kirjoiteltaisiin vain "otetaan lunkisti tää laihdutus".
Muutamia laihdutuskeskusteluja seuranneena olen huomannut, että sävy monesti on aika tiukka mm. toisten tekemisiä tuomitaan, korostetaan omien valintojen oikeutta, vannotaan vain jonkun dieetin nimeen, off topicit on kiellettyjä etc.
Ok, jokainen tyylillään, mutta halusin ketjun jossa on tilaa meille kaikille eli esim. enemmän tai vähemmän laihduttajille, ei laihduttajille, tavalla millä tahansa laihduttajille, neuvoille, vinkeille, kokemuksille ym. eli kaikille jotka syystä tai toisesta haluavat aiheesta tai vähän aiheenkin vierestä keskusteluun osallistua. Kuten aiemmin jo totesinkin, off topic on myös sallittua eli ei oteta tätä keskustelua liian vakavasti vaan rennommalla otteella.
Minä yritän tiputtaa kesäkiloni näin eli en ota pulttia, enkä ole itselleni tiukkana. Voi olla että persiilleen menee, mutta sitten vaihdan kurssia.
Kirjoitellaan, rennolla otteella. T. ap
Horinoissani ei tosiaankaan ole kaikki kotona. Suurimman osan kirjoitan jossain muualla 😉 - Anonyymi
Onks kananmuna hyväksi vai haitaksi dieetil? Syön maitomunasuolaseosta paistinpannul pakastevihannesten kans kypsennettynä käytännös joka päivä. Se on yleensä mun päivän pääateria. Saan protskuu, mut onko haittoi?
- Anonyymi
Yksipuolinen ruokailu ei ole koskaan hyvä. Eri päivinä kannattaa syödä erilaisia ruokia.
Riippuen geeneistä tuo voi olla hyvin huono dietti. Jos elimistösi on tehokas imemään ldl-kolesterolia, niin verisuonitukosten vaara kasvaa ateria aterialta.
Mittauta kolesterolisi. Jos se tuolla dieetillä on alle 3.0 mmol/litra niin no hätä. Voit sen puolesta jatkaa munakkaiden syömistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksipuolinen ruokailu ei ole koskaan hyvä. Eri päivinä kannattaa syödä erilaisia ruokia.
Riippuen geeneistä tuo voi olla hyvin huono dietti. Jos elimistösi on tehokas imemään ldl-kolesterolia, niin verisuonitukosten vaara kasvaa ateria aterialta.
Mittauta kolesterolisi. Jos se tuolla dieetillä on alle 3.0 mmol/litra niin no hätä. Voit sen puolesta jatkaa munakkaiden syömistä.Kiitti sulle vastauksest.
- Anonyymi
Lounaalla tänään arvatenkin hernekeittoa ja pannaria. Kyllä, aion syödä myös pannaria hillon kanssa. Odoteltava kuitenkin vielä puolisen tuntia, sillä vasta tuolloin 16h syömättömyyttä tulee täyteen. Tunnustan, kahvia on rasvattoman maidon kanssa kulunut useampikin kuppi.
Tänään aamulla kävin vaa'alla ja ylimääräistä enää 4 ja puoli kiloa. Hei, minähän olen laihtunut tai sitten vain nestettä on kropasta lähtenyt. Olen ihan tyytyväinen.
Minäkin syön kananmunia aika paljon. Keitettyjä salaatissa tai leivän päällä, ja varsinkin viime aikoina olen usdin tehnyt itselleni munakkaita kun en ole viitsinyt alkaa vain yhdelle ihmiselle sen kummempaa kokkailemaan. Terveellisyys? Kalorit? Jaa-a.
T. Ap- Anonyymi
Eli onko sinun "rennompi vaihtoehto" nyt tiukka 8+16 -dietti?
Pätkäpaastot toimivat, jos syömättömiä aikoja ei kompensoi ahmimalla "syömäjaksolla".
- Anonyymi
Ehei, en toteuta 8/16 dieettiä tiukasti, enkä edes oikeaoppisesti, sillä kuten jo aiemmin olen maininnut, niin sallin itselleni 16 "syömättömyyden" aikana kahvimaidon, marjat, hedelmät ja kasvikset. Kahvimaidon sentään vaihdoin rasvattomaan, mutta se on vain kotioloissa, sillä muualla se on joko kevyt- tai kauramaitoa. Kermaan en sentään enää koske.
Enkä pysty tuota "tuunattua" 8/16 rytmiä joka arkipäivä edes noudattamaan, vaikka vakaa pyrkimykseni siihen on, ja viikonloput, ne ovat ainakin toistaiseksi menneet kaikkea muuta kuin dieetillä. Viime viikonloppunakin tuli elettyä kuin pellossa eli nyt oli vuorossa "aikuisten" juomat ja herkut suolaisesta vähän makeampiinkin. Varmaan kaloreita ropisi roppakaupalla, mutta en aio siitä itselleni morkkista hankkia.
Tänään vaaka näytti 4kg 300gr ylimääräistä. Ehkä viikonloppuna ahmimani kalorit eivät vielä näy.
Kävelysauvat ovat yhä kaupassa, mutta otin kopin kuntopyörästä. Tsekkailen minkälaista tarjontaa lähialueella on, siis käytettyjen osalta, sillä ainakaan toistaiseksi en investoi kalliiseen laitteeseen kun en tiedä jääkö se vain koristeeksi vai ei.
Tänään lounaana omat eväät eli salaattia jossa mm. kananmunaa, kanaa ja hieman paholaisenhilloa. Tiedän, hillo on ylimääräistä sokeria. Ei se mitään, syön sen silti.
Onko muita laihduttajia kuulolla? Kuinka on mennyt?- Anonyymi
No, aika paljon lipsumista, se syömättömyysaika tarkoittaa kaloritonta aikaa, itse en laita suuhuni muut kuin vettä, syön kaksi-kolme ateriaa päivässä, nämä ovat pääaterioita joiden välissä en nauti muut kuin vettä, kun juot diettilimua niin viesti kulkee suusta haimaan että makeaa tulee ja haima laittaa insuliinia verenkiertoon ja taas oman kehon rasvanpoltto keskeytyy ja nälkä nostaa päätään. Juutuupista Robert Lustig ja Ari Miettinen seurantaan niin alkaa tietoa tulemaan. Unohtakaa ne markettien sydänmerkki rypsiöljyt ja margariinit.
- Anonyymi
Mäkin hankin ittelleni kuntopyörän, mut siinä hengaili vain vaatehenkarit. Sitte sain lahjaksi sähköpyörän ja se innosti polkemaan kaikki työmatkat reilu 7km suuntaasa.
- Anonyymi
Mulla on kuntopyörä parvekkeella tuuletustelineenä 🤭
- Anonyymi
Mukavahan se on härvelin kyydillä hurruutella mutta ei se laihtumiseen auta.
- Anonyymi
Syysloman viimeinen päivä. Lomalla en ajatellut laihtumista lainkaan, mikä varmasti monen mielestä suuri virhe ja vieläkin suurempaa typeryyttä, mutta halusin nauttia myös ruuasta ja juomasta mitä tarjolla oli. Mässäilyyn ja ylenmääräisiin sokeripommeihin en langennut, mutta en pätkääkään ajatellut kaloreita enkä juuri terveellisyyttäkään. Nyt siis paluu arkeen ja kiinnittämään huomiota siihen mitä, kuinka paljon ja milloin suuhuni pistän.
Tänä aamuna hirvitti katsoa mitä lukemia vaaka näyttää, mutta wau, minähän olen lomani aikana laihtunut, 100gr eli liikaa laardia on liikaa 4kg 200gr.
Tänään lomavaatteiden pyykkäystä ja huomenna töiden jälkeen haen käytetyn kuntopyörän joka peräti ilmainen, mutta jos raha ei kelpaa niin ehkä muutama kahvipaketti?
Mukavaa lokakuun loppua. Ap.
Sorry jos tulee tuplana, sillä tässä on jotain häiriötä.- Anonyymi
Joko polkee?
- Anonyymi
Ei polje.
Korona.
Olen ihan tööt.
Ilmeisesti Kanarialla oleilu tai lentomatka toi tosi kovan taudin, vaikka olin tarkka mm. käsihygienian kanssa. Nyt luinkin, että siellä on tätäkin virusta erittäin paljon liikkeellä.
Heveletti jos ehdin läheisiäni ja työkavereita tartuttaa.
Jos joku väittää että korona on vain tavallinen flunssa niin 🖕- Anonyymi
Mul oli tosi lievä korona, mutta jälkioireina tuli täydelline uupumus ja voimattomuus. Tätä kesti useamman viikkoa. Nyt about puolen vuoden jälkeen hengästyn tosi helposti ja entinen "himokuntoilu" on pitänyt unohtaa. Paskatauti.
- Anonyymi
"Täydellinen uupumus ja voimattomuus" kuvaa oloani todella hyvin, vaikka minulla ei enää kuumetta ole. Yskä on mahdoton, eikä siihen auta mikään, ei edes hunaja. Lähimmäisiäni ei ole sairastunut kun olen evakossa, mutta työyhteisössä tauti jyllää. En ole kuitenkaan ollut ainoa taudinkantaja, mutta laiha lohtuhan se on. Paino? En tiedä, enkä välitä vaan syön sitä mitä oven taakse tuodaan. Ap 😷
- Anonyymi
Minä sairastin koronan aika alussa, juuri ennen kuin piti saada toinen rokote. Laihduin sairauden aikana kun ruokahalu katossi aika tyystin. Minulla kuume kesti vain muutamia päiviä, mutta sen jälkeen jäi pitkään juuri "uupumus ja voimattomuuss". Kun kävi kävelemässä reilun kilometrin lenkin, oli sem jälkeen niin väsynyt että kotiin päästyään nukahti nojatuoliin.
Uupumus ja väsymys loppui kuin seinään. Noin 3 viikkoa sairauden alkamisesta vain heräsin yksi aamu ja huomasin että voimattomuus oli pois ja olo oli normaali. Se oli loistava tunne. Lähdin tunnin reippaalle kävelylenkille ja hymyilin koko matkan, kun tuntuii niin hyvältä olla taas "normaali". Toivotaan että sinullekin koittaa pian vastaavanlainen aamu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sairastin koronan aika alussa, juuri ennen kuin piti saada toinen rokote. Laihduin sairauden aikana kun ruokahalu katossi aika tyystin. Minulla kuume kesti vain muutamia päiviä, mutta sen jälkeen jäi pitkään juuri "uupumus ja voimattomuuss". Kun kävi kävelemässä reilun kilometrin lenkin, oli sem jälkeen niin väsynyt että kotiin päästyään nukahti nojatuoliin.
Uupumus ja väsymys loppui kuin seinään. Noin 3 viikkoa sairauden alkamisesta vain heräsin yksi aamu ja huomasin että voimattomuus oli pois ja olo oli normaali. Se oli loistava tunne. Lähdin tunnin reippaalle kävelylenkille ja hymyilin koko matkan, kun tuntuii niin hyvältä olla taas "normaali". Toivotaan että sinullekin koittaa pian vastaavanlainen aamu.Kiitos 💖
Pirteä voimallinen aamu siis odotettavissa. Sitä jaksaa kun on jotain mitä odottaa.
Toivon pääseväni ensi viikolla töihin, edes lyhennetyllä työajalla, mutta meidän työpaikkalääkäri on "tiukkis", haluaa nähdä minut sitä ennen. Olo edelleen "enjaksa", yskin yhä, mutta ruokahalu on normal, eikä ole käynyt kuin kälylleni jolta katosi makuaisti kuukausiksi. En ainakaan ole laihtunut kun en liiku, lomakilot tuskin näkyivät viime punnituksessa, ja täällä evakossa ruokavalioni ei ole se terveellinen mihin olen pyrkinyt. Ainoa "wolttaaja" on paikallinen pizza&kebab, eikä lähikauppakaan tuo ostoskassia mökille. Mutta elämä on, laihduttajankin elämä eli muuttujia tulee eteen jos minkinlaisia. Oliko pakko lomalla herkutella? Oliko pakko sairastua? Oliko pakko tilata pizzaa? Sen kun tietäisi.
Hyvä te jotka annatte "muuttujillekin" turpiin. Ap 😴 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos 💖
Pirteä voimallinen aamu siis odotettavissa. Sitä jaksaa kun on jotain mitä odottaa.
Toivon pääseväni ensi viikolla töihin, edes lyhennetyllä työajalla, mutta meidän työpaikkalääkäri on "tiukkis", haluaa nähdä minut sitä ennen. Olo edelleen "enjaksa", yskin yhä, mutta ruokahalu on normal, eikä ole käynyt kuin kälylleni jolta katosi makuaisti kuukausiksi. En ainakaan ole laihtunut kun en liiku, lomakilot tuskin näkyivät viime punnituksessa, ja täällä evakossa ruokavalioni ei ole se terveellinen mihin olen pyrkinyt. Ainoa "wolttaaja" on paikallinen pizza&kebab, eikä lähikauppakaan tuo ostoskassia mökille. Mutta elämä on, laihduttajankin elämä eli muuttujia tulee eteen jos minkinlaisia. Oliko pakko lomalla herkutella? Oliko pakko sairastua? Oliko pakko tilata pizzaa? Sen kun tietäisi.
Hyvä te jotka annatte "muuttujillekin" turpiin. Ap 😴Minä en huomannut että makuaisti olisi varsinaisesti kadonnut, mutta sen huomasin, että kun voimattomuus katosi, niin myös aamukahvi alkoi tuoksua ja maistua huomattavasti paremmalta.
- Anonyymi
Erikoista että tulee kesäkiloja. Itselle tulee talvikiloja kun ei tule liikuttua samoin kuin kesällä kun kelit houkuttelevat siihen. Kesäälä syön miten sattuu mutta kiloja ei kerry.
- Anonyymi
Mä syön kesällä liikaa makkaraa, grilliherkkui, jäätelöö ym. enkä juurikaan liiku, mutta talvel vetäisen sukset jalkaan ja johan kalorit kuluu.
- Anonyymi
Minulla on sama suunta. Pidän itseäni kevyellä dieetillä, ja ihmettelen. miksi paino ei putoa. Sitten se yht äkkiä putosi, ei paljon, mutta tulin iloiseksi. Housut mahtuu paremmin päälle, ulkoiluhousut, joita ehdin jo hiukan isontaa, jotta mahtuisivat. Nyt ne on selvästi väljemmät. Olen ajatellut, että minulta lähtee varmaan vatsarasvaa sisältä.
Tänäänkin söin ensin ison annoksen porkkana-kaali raastetta, jossa appelsiinia. Päälle itse tekemääni salaatinkastiketta. Sitten paistoin Air Fryerissä annoksen seitä. Voisin keittää vielä ohraryyniä, kun olen vähän väsynyt perunoihin.
Teen melkein joka päivä lenkin, en kauhean isoa, mutta se antaa ryhtiä päivään, pirteyttä ja hyvinvointia. Siellä on pururadan varressa kuntoilulaitteita. Teen 15 ketaa "massut"
Tsemppiä pimeneviin iltoihin! - Anonyymi
Kiitos kirjoituksistanne.
Alan jo olla elävien kirjoissa. Yskä on onneksi poissa, ja se järkyttävä väsymyskin on pikku hiljaa kaikkoamassa, vaikka peilistä ei katsokaan pirteä minä vaan vielä hieman puolivaloilla menevä.
Tämä ei ole maksettu mainos, eikä edes mainos, mutta kenellä on mahdollisuus ottaa koronarokote, niin ottakaa se! Influenssarokotekin on todella tärkeä vaikkei kuuluisikaan riskiryhmään, sillä se ei onneksi kovin paljoa apteekissa maksa. Olen ollut ihan perusterve ihminen, enkä kuulu em. tautien riskiryhmään, mutta silti korona ei todellakaan ollut tavallinen flunssa vaan todella kova tauti joka veti ihmisen ihan piippuun ja se kammottava yskä kiusasi yöt ja päivät niin, että lopulta yskiminen koski niin kurkkuun kuin rintakehäänkin, mutta lopetappas se yskiminen. Tiedän ettei rokotteet estä taudin puhkeamista, mutta ainakin ne estävät sen kovemman tautimuodon tulemisen.
Laihdutusprojektini on ollut jo viikkoja tauolla monestakin syystä, ja tänä aamuna oli taas nenä valkeana kun nousin vaa´alle. Ylimääräistä 4kg 400gr. Ei paha, ei ollenkaan paha kun ajattelen menneitä viikkoja, niiden ruokavaliota ja liikkumattomuutta. Sohvaperunahan olen muutenkin, mutta varsinkin sairauden aikana liikkuminen oli täysi nolla. Töihin palasin tasan viikko sitten työterveyslääkärin luvalla ja vannotuksella että söisin mahdollisimman monipuolisesti ja siinä määrin, että saisin polttoainetta kroppaani. Olenkin nyt kiltisti käynyt joka päivä syömässä lämpimän lounaan ja kotonakin olen syönyt kunnollista suomalaista kotiruokaa enkä pureskellut salaatinlehtiä jos karrikoidusti saa sanoa.
Tavoite kuitenkin on tiputtaa nuo ylimääräiset kilot huhtikuun alkuun mennessä. Nyt tuntuu kuin koko rumba alkaisi alusta, mutta se on nyt vain hyväksyttävä. Kuntopyörä on kuulemma ihan näppärä laite vaikkei siinä kilometri- ym. näyttö toimikaan. Itse en ole vielä sen selkään päässyt kun olin evakossa, mutta vakaa aikomukseni on, että jo ensi viikolla ensimmäiset kilsat polkaisen hyvin kevyellä vastustuksella.
Pysykää ystävät terveinä. Terveys on tärkeämpää kuin vaa´an lukema. - AnonyymiUUSI
Tuttuni on rokotevastainen ja uskottel vanhemmilleenki että rokotus on turha ja jopa vaaralline. Sai viettee hautajaiset ku isänsä menehty koronan takkii. Onkoha nyt hyvä mieli?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139