Sähköautoilla elvistelevien kavereiden hymy voi huomenna olla vähän väkinäinen, sillä sähkö maksaa noin 0,6 €/kWh. Sähköhemmot taitavat ajaa huomenna aika hitaasti, jotta toimintamatka riittäisi edes pahimpaan hätään.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010733835.html
Ilouutinen sähköautoilijoille
45
329
Vastaukset
- Anonyymi
Koko kesän olemme ajaneet lähes ilmaisella sähköllä, maksaneet vain sähköaveron ja siirtomaksun. Ei haittaa yhden päivän hinta.
- Anonyymi
Pakkoko se on auto ladata korkeimman hinnan aikaan.
Sähköauto ladataan kotona yöllä, jolloin sähkön hinta on alimmillaan.
Reissun päällä pikalatureilla hinnat ei mihinkään muutu muutaman tunnin hintapiikistä.
Kateellisen onneton provoyritys. - Anonyymi
Juu, muutaman tunnin ajan. Ei ole pakko silloin ladata ja maksullisiin se ei vaikuta.
Heikkoja on kateellisen provot. - Anonyymi
Ei vaikuta, kiinteä sopimus
- Anonyymi
No eukko saa pyörittää generaattoria koko yön.😂
- Anonyymi
Voi kun taas polttispölvästin provoilu menee täysin kiville. Niinkuin aina pölvästillä menee.
Pölvästille tiedoksi että jos sähköauton lataa kaikkein kalleimpaan aikaan niin silloin sta kilsaa maksaa noin kaksi euroa.
Fossiilipolttimella ei koskaan pääse alle kymmenellä eurolla-
Mietipä sitä. Kuvitteletko oikeasti että tuollainen typeryksen provoiluyritys menisi läpi?- Anonyymi
"Kuvitteletko oikeasti että tuollainen typeryksen provoiluyritys menisi läpi?"
Ihan tässä sivustaseuraajana on pakko todeta että menihän se läpi kun jaksoit provosoitua jopa niinkin paljon että lähdit ihan pitkästi vastaamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuvitteletko oikeasti että tuollainen typeryksen provoiluyritys menisi läpi?"
Ihan tässä sivustaseuraajana on pakko todeta että menihän se läpi kun jaksoit provosoitua jopa niinkin paljon että lähdit ihan pitkästi vastaamaan.Näin tapahtui ja nyt sähköautopelle naama punaisena pähkäili miten vastaisi? Ja ei tullut mitään :)!
- Anonyymi
Tyypillinen uuno joka lukee vain klikki otsikon. Hintapiikkejä on ollut aina ja tulee olemaan. Vain aloittajan kaltainen typerys lataisi autoaan kotona noilla hinnoilla.
- Anonyymi
Polttisuuno ei saa koskaan bensaa tai dieseliä alle kympillä sataselle.
Sähköllä ajaa ajaa alle kahdella eurolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttisuuno ei saa koskaan bensaa tai dieseliä alle kympillä sataselle.
Sähköllä ajaa ajaa alle kahdella eurolla.Niin....
Minäkään en ymmärrä moottoriveneilijöitä, rahaa palaa helposti satanen tunnissa.
Sensijaan Swan purjeveneellä matkanteko ei maksa mitään !!
Swan maksaa käytettynäkin puolisen miljoonaa, mutta jos ajatellaan sähköautoilijan aivoilla niin ilmaistahan se touhu on, koska matkaaminen ei maksa mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin....
Minäkään en ymmärrä moottoriveneilijöitä, rahaa palaa helposti satanen tunnissa.
Sensijaan Swan purjeveneellä matkanteko ei maksa mitään !!
Swan maksaa käytettynäkin puolisen miljoonaa, mutta jos ajatellaan sähköautoilijan aivoilla niin ilmaistahan se touhu on, koska matkaaminen ei maksa mitään.Totta puhut kyllä Swanilla on mukavampi liikkua vesillä, kuin jollain kämisellä pulpettiveneellä. Ne purjehtivat, joilla purjevene on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta puhut kyllä Swanilla on mukavampi liikkua vesillä, kuin jollain kämisellä pulpettiveneellä. Ne purjehtivat, joilla purjevene on.
Se on "kämänen" ei "käminen".
Mutta ei tainnut sähkisuuno ymmärtää viestiä?
- Anonyymi
Hyvä riemuidiootti ja trolli! Olen ladannut jo aiemmin tällä viikolla sähköautoni akun, eikä tänään tarvitse ladata yhtään.
Ja vaikka lataisin tänään kalleimman sähkön aikaan (klo. 7-11), niin maksaisin silti paljon alle 60 senttiä / kWh.
Ja vaikka lataisin hinnalla 60 senttiä / kWh akun täyteen, olisi se silti selvästi halvempaa, kuin tankata edes 40 litraa polttonestettä tankkiin.- Anonyymi
20 litraa saisi bensaa samalla hinnalla, kuin mitä maksaisi ladata akku täyteen tuolla 60 sentin sähköllä. Sähköllä ajaminen olisi edelleen n. 33 % halvempaa per 100 km.
Mutta sähköä olen saanut keskimäärin alle 20 sentin hintaan, kun ottaa mukaan pikalatureista ladatut kilowatit.
Sähköllä ajaminen maksaa keskimäärin n. 3 € / 100 km vuodessa, ja siinä on hintapiikit ja pakkaset esilämmityksineen ja häviöt ja kaikki mukana!
Että sitä vaan, että tuommonen hintapiikki ei tunnu yhtään missään! - Anonyymi
Mutta taidat silti olla sähkisuuno?
- Anonyymi
"Swan maksaa käytettynäkin puolisen miljoonaa, mutta jos ajatellaan sähköautoilijan aivoilla niin ilmaistahan se touhu on, koska matkaaminen ei maksa mitään."
No nyt polttispelle ja Ajatusten Tonava päästi ilmoille sellaien aivopierun ettei mitään rajaa. Kuvitteletko että ainoastaan Swan tekee purjeveneitä? Ja mitä luulet paljonko Swanin tasoiset fossiililla kulkevat veneet maksavat? Ei niitä ilmaiseksi saa.
Sama juttu autoissa. Ei tarvitse ostaa sikakallita ökyteslaa uutena vaan hyviä sähköautoja voi ostaa paljon halvemmallakin.
Se mikä tulee aina polttikset mukana on moninkertaiset käyttökustannukset sähköauto on verrattuna. Olkoon alla kallis Lexus tai tonnin Corolla. Sata kilsaa maksaa aina yli kympin. Sähkö autolla vain alle kaksi euroa.- Anonyymi
"Se mikä tulee aina polttikset mukana on moninkertaiset käyttökustannukset sähköauto on verrattuna."
Juu, näin on, mutta miksi pullasta pitää kaivaa vaan ne rusinat. Eli miksei voi laskea autoilun kokonaiskustannuksia, pääomakuluineen ja arvonalennuksineen kun se polttoainekulu ei ole kuin noin 40 prosenttia autoilun kokonaiskuluista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se mikä tulee aina polttikset mukana on moninkertaiset käyttökustannukset sähköauto on verrattuna."
Juu, näin on, mutta miksi pullasta pitää kaivaa vaan ne rusinat. Eli miksei voi laskea autoilun kokonaiskustannuksia, pääomakuluineen ja arvonalennuksineen kun se polttoainekulu ei ole kuin noin 40 prosenttia autoilun kokonaiskuluista.Polttiksissa tulee tosiaan valtavasti kuluja myös huolloista sisältäen mm. öljyt, sytytystulpat, hihnat, eri suodattimet, jäähdytysnesteet, männänrenkaat, kannentiivisteet, stefat, akut jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se mikä tulee aina polttikset mukana on moninkertaiset käyttökustannukset sähköauto on verrattuna."
Juu, näin on, mutta miksi pullasta pitää kaivaa vaan ne rusinat. Eli miksei voi laskea autoilun kokonaiskustannuksia, pääomakuluineen ja arvonalennuksineen kun se polttoainekulu ei ole kuin noin 40 prosenttia autoilun kokonaiskuluista.Kaikki autot menettävät suurinpiirtein kaiken arvonsa 15 vuodessa. Polttiksetkin.
Siksi käyttökustannuksilla on erittäin suuri merkitys.
Kun ostaa halvan käytetyn sähköauton ja ajaa kotilatauksella niin se on ehdottomasti halvin tapa ajaa autolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksissa tulee tosiaan valtavasti kuluja myös huolloista sisältäen mm. öljyt, sytytystulpat, hihnat, eri suodattimet, jäähdytysnesteet, männänrenkaat, kannentiivisteet, stefat, akut jne.
Kaverini ajaa Teslalla, hänen autoonsa tehtiin moottorin vaihto, hinta jotakin 4000 euron paikkeilla.
Eli ei se ihan ilmaista sekään touhu ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaverini ajaa Teslalla, hänen autoonsa tehtiin moottorin vaihto, hinta jotakin 4000 euron paikkeilla.
Eli ei se ihan ilmaista sekään touhu ole.Kuulostaa ihan nakkirahalta kun vertaa saman hintaluokan premiumpolttiksen moottorin hajoamiseen. Jota tapahtuu paljon useammin kuin sähkömoottorien hajoamisia. Sähkömoottorin hajoaminen on itseasiassa erittäin harvinainen tapahtuma vs. polttomoottori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa ihan nakkirahalta kun vertaa saman hintaluokan premiumpolttiksen moottorin hajoamiseen. Jota tapahtuu paljon useammin kuin sähkömoottorien hajoamisia. Sähkömoottorin hajoaminen on itseasiassa erittäin harvinainen tapahtuma vs. polttomoottori.
En sanonut että hänen autosta olisi moottori hajonnut.
Moottori vaihdettiin sen vuoksi, että kyseisessä teslan moottorissa on vesijäähdytys roottorissa. Kun vanhemiten tuo alkaa vuotamaan, se tuhoaa nin moottorin kuin moottoria ohjaavan tehoelektroniikan.
Kun tuollainen jäähdytysratkaisu on olemassa, olisin valmis uskomaan että jossakin vaiheessa tuo pettää kaikissa, ennemmin tai myöhemin.
Jos autosi on kaksimoottorinen tesla, vaihtokustannus onkin jo kaksinkertainen.
En väitä kustannustasolla mitään verrattuna polttomoottoriautoon, mutta nämä kustannukset vaan tuppaa "unohtua" innokkaimmilta sähköautokeskusteljoilta. - Anonyymi
Miksi pulpettivene, jos hienoja purjeveneitä on tarjolla? Minun syyspurjehdukseni talvitelakalle kesti viikon, tosin reitti vei Hangon vesille ja maksoi mitä maksoi. Ei kannata verrata perämoottoria purjeveneeseen saatikka Swaniin. Ne hankkivat, joilla on varaa. Venerantaan ajelin tänä kesänä pitkälti tuulen ja auringon voimalla. Venekerholla on myös latausasema (asennutin itse 11kw 3 vaihe) sitä saavat muutkin käyttää , ja klubirakennuksessa aurinkopaneelit. Portin sisäpuolelle saa tulla polttomoottoriautolla (hintarajaa ei ole), mutta laituriin eisaa kiinnittää moottorivenettä, purjehdusseura, kun on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En sanonut että hänen autosta olisi moottori hajonnut.
Moottori vaihdettiin sen vuoksi, että kyseisessä teslan moottorissa on vesijäähdytys roottorissa. Kun vanhemiten tuo alkaa vuotamaan, se tuhoaa nin moottorin kuin moottoria ohjaavan tehoelektroniikan.
Kun tuollainen jäähdytysratkaisu on olemassa, olisin valmis uskomaan että jossakin vaiheessa tuo pettää kaikissa, ennemmin tai myöhemin.
Jos autosi on kaksimoottorinen tesla, vaihtokustannus onkin jo kaksinkertainen.
En väitä kustannustasolla mitään verrattuna polttomoottoriautoon, mutta nämä kustannukset vaan tuppaa "unohtua" innokkaimmilta sähköautokeskusteljoilta.Hajoaminen voi tapahtua jollekin yksilölle tai sitten sitä ei tapahdu. Olkoon kyseessä mikä käyttövoima tahansa.
Ei sellaista voi laskea auton kuluksi yleisellä tasolla.
Kyllä polttiksen voimalinjan hajoamistodennäköisyys on paljon sähköstä korkeampi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hajoaminen voi tapahtua jollekin yksilölle tai sitten sitä ei tapahdu. Olkoon kyseessä mikä käyttövoima tahansa.
Ei sellaista voi laskea auton kuluksi yleisellä tasolla.
Kyllä polttiksen voimalinjan hajoamistodennäköisyys on paljon sähköstä korkeampi.Jankkaat nyt tuota todennäköisyysasiaa.
Minä puhun siitä, että sähköautoista paasaavat jättävät useimmiten kaikki nämä, jollakin tasolla ennakoitavissa olevat kulut, täysin huomioimatta. Samalla jätetään pääoma- ja arvonalennuskulut laskematta.
Sanon tämän nyt jälleen. Suomalainen keskimääräinen auto on 12 vuoden ikäinen ja sen arvo on noin 3000 euroa.
Minkälainen sähköauto on vastineena tuolle keskimääräiselle suomalaiselle autolle?
Sellainen, jonka pääomakulut moninkertaistaa autoilun hinnan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki autot menettävät suurinpiirtein kaiken arvonsa 15 vuodessa. Polttiksetkin.
Siksi käyttökustannuksilla on erittäin suuri merkitys.
Kun ostaa halvan käytetyn sähköauton ja ajaa kotilatauksella niin se on ehdottomasti halvin tapa ajaa autolla.Eivät menetä polttikset, sähkikset menettävät 10 vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jankkaat nyt tuota todennäköisyysasiaa.
Minä puhun siitä, että sähköautoista paasaavat jättävät useimmiten kaikki nämä, jollakin tasolla ennakoitavissa olevat kulut, täysin huomioimatta. Samalla jätetään pääoma- ja arvonalennuskulut laskematta.
Sanon tämän nyt jälleen. Suomalainen keskimääräinen auto on 12 vuoden ikäinen ja sen arvo on noin 3000 euroa.
Minkälainen sähköauto on vastineena tuolle keskimääräiselle suomalaiselle autolle?
Sellainen, jonka pääomakulut moninkertaistaa autoilun hinnan.Tällä hetkellä ei sähköautosta vastinetta sille 3000 euron autolle löydy, mutta jonkun vuoden päästä ihan vastaavia käytettyjä löytyy sähköautona 3000 eurolla. Kun kerta tuossa toisessa viestissä vielä väitetään että sähkis menettää arvonsa 10 vuodessa...
Ja tuonkin ikäisenä hyvin todennäköisesti sen sähköauton käyttökulut ovat huomattavasti edullisemmat kuin vastaavan polttomoottoriauton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä ei sähköautosta vastinetta sille 3000 euron autolle löydy, mutta jonkun vuoden päästä ihan vastaavia käytettyjä löytyy sähköautona 3000 eurolla. Kun kerta tuossa toisessa viestissä vielä väitetään että sähkis menettää arvonsa 10 vuodessa...
Ja tuonkin ikäisenä hyvin todennäköisesti sen sähköauton käyttökulut ovat huomattavasti edullisemmat kuin vastaavan polttomoottoriauton.Miksi pitäisi löytyä. Onnen suurin autuus on ajaa 2003 mallisella 430000 ajetulla 2000€-3000€ hintaisella kotterolla. Sallittakoon se niille, Hietasta lainatakseni "älkkä menettäkkö toivorikkauttan, kyll vanhoi romui piissa".
- Anonyymi
Teollisuudelle sähkön kohoava hinta on oikea kauhistus.
yksityisen sähköautoilijan on turha valittaa, mitäs ostit sähkiksen, oma vika.- Anonyymi
Sähköautolla ajaa edelleenkin alle kahdella eurolla sata kilsaa. Bensalla ajaminen maksaa noin 7-9 kertaa enemmän.
Jos verrataan sähkön hintaa bensaan niin sähköllä ajaminen on sama juttu kuin jos bensalitra maksaisi 20 senttiä.
- Anonyymi
Ei sähköautoa tarvitse ladata läheskään joka päivä eikä se ole akullekaan hyväksi. Täyden akun kapasiteetti riittää monen sadan kilometrin ajoon. Suurin osa on lyhyttä ajoa päivittäin varsinkin jos asuu kaupungissa. Töihin, kauppaan, harrastuksiin. Ladata voi niinä päivinä kun on halpaa jos on pörssisähkösopimus ja mieluiten lataa yöllä. Jos on kiinteä sähkösopimus niin latausajankohdalla ei ole merkitystä. Ei se sen ihmeellisempää ole.
- Anonyymi
Miettikää Teslaa, siis käyttöautona ja talvella! Maaseudulla siis, Helsingissä niillä voi ajella ja muka halvalla päästä, Se halpuus on kyllä kyseenalaista, kun kaikki kulut lasketaan?
Ilmastonmuutoksenkin suhteen.- Anonyymi
Kuuluuko Vihti maaseutuun, toimii hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluuko Vihti maaseutuun, toimii hyvin.
Toimii, noin ilmastonmuutoksenkin suhteen.
- Anonyymi
Tesla on erittäin hyvä käyttöauto, etenkin talvella. Lämpenee nopeasti, voi ajastaa aina valmiiksi lämpimäksi, käyttökulut on vain murto-osa polttomoottoriauton käyttökuluista.
Mikä siinä on maaseudulla mielestäsi hankalaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla on erittäin hyvä käyttöauto, etenkin talvella. Lämpenee nopeasti, voi ajastaa aina valmiiksi lämpimäksi, käyttökulut on vain murto-osa polttomoottoriauton käyttökuluista.
Mikä siinä on maaseudulla mielestäsi hankalaa?Lisäksi (koti)latausmahdollisuudet ovat maaseudulla paljon paremmat kuin jossain kaupungin ydinkeskustan kadunvarsiparkissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla on erittäin hyvä käyttöauto, etenkin talvella. Lämpenee nopeasti, voi ajastaa aina valmiiksi lämpimäksi, käyttökulut on vain murto-osa polttomoottoriauton käyttökuluista.
Mikä siinä on maaseudulla mielestäsi hankalaa?Niillä alueilla maaseutua, missä on huonot tiet ja sähköstä pula, sekä tulvia, kuten Pohjanmaalla ja matkaa kauppaan, postiin, kouluun, työpaikalle (jos terolla sellainen on), lähimpään taajaväkiseen yhdyskuntaan jne. 100 kilometriä on elämä kaikkiaan aika ankeaa. Miksi yhteiskunnan varoin aurataan talvisin niitä idyllisiä teitä 5 km. ja kaksi taloa???????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä alueilla maaseutua, missä on huonot tiet ja sähköstä pula, sekä tulvia, kuten Pohjanmaalla ja matkaa kauppaan, postiin, kouluun, työpaikalle (jos terolla sellainen on), lähimpään taajaväkiseen yhdyskuntaan jne. 100 kilometriä on elämä kaikkiaan aika ankeaa. Miksi yhteiskunnan varoin aurataan talvisin niitä idyllisiä teitä 5 km. ja kaksi taloa???????
Nimeäpä tie jota pelkästään 2 talon takia aurataan 5km yhteiskunnan varoin!
Epäilenpä ettei sellaista tietä ole olemassakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimeäpä tie jota pelkästään 2 talon takia aurataan 5km yhteiskunnan varoin!
Epäilenpä ettei sellaista tietä ole olemassakaan.Polvijärven keskustaajama-Kuusenjuuri. No taitaa sen tien varressa olla 6 taloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä alueilla maaseutua, missä on huonot tiet ja sähköstä pula, sekä tulvia, kuten Pohjanmaalla ja matkaa kauppaan, postiin, kouluun, työpaikalle (jos terolla sellainen on), lähimpään taajaväkiseen yhdyskuntaan jne. 100 kilometriä on elämä kaikkiaan aika ankeaa. Miksi yhteiskunnan varoin aurataan talvisin niitä idyllisiä teitä 5 km. ja kaksi taloa???????
Montakohan sellaista vakituiseen asuttua taloa löytyy, mistä matkaa normaaleihin tai tyypillisiin peruspalveluihin on 100 km?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polvijärven keskustaajama-Kuusenjuuri. No taitaa sen tien varressa olla 6 taloa.
Ei taida löytyä kahden talon tietä jota aurataan yhteiskunnan varoin 5 km.
Eikös Kuusenjuuri ole Hammaslahdessa? Taloja on vaikka kuinka paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida löytyä kahden talon tietä jota aurataan yhteiskunnan varoin 5 km.
Eikös Kuusenjuuri ole Hammaslahdessa? Taloja on vaikka kuinka paljon.Olkoon vaikka kökkäreaavan keskellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montakohan sellaista vakituiseen asuttua taloa löytyy, mistä matkaa normaaleihin tai tyypillisiin peruspalveluihin on 100 km?
Aika monta. Päätellen tästä jargonista "tankkaamatta pääsen 1200-1800 km." Eikö silloin aika kaukana kaikesta pitää olla.
- Anonyymi
Sähkö maksaa kahdeksan senttiä kilowattitunnilta tänään, niin kuin on maksanut jo pitkään ja maksaa vielä ainakin reilun vuoden eteenpäinkin.
Katsos kun on muitakin kuin pörssisähkösopimuksia. Aikuiset tietää nämä jutut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riskialttiit mielipiteenne
Onko sinulla sellaisia mielipiteitä erinäisistä asioista, joista todennäköisesti loukkaannuttaisiin ja jonkinsortin pask512433Apua, pappi-Kanala maksoi hurjat 7800 euroa immuniteettilippaasta tosi-tv-sarjassa!
Ohhoh! Aikamoinen veikko tämä Kari. Pastori-Kanala on pelannut kyllä kovaa peliä Myyrä-realityssä. Hän teki pysäyttävän372213Ensitreffit alttarilla Jenni tilittää hermona itkien -Tämä iso haaste Jyrkin kanssa: "Ei, niinku..."
Voi ei… Mitähän tästä Jennin ja Jyrkin liitosta vielä tulee…? Ei se jalkapallokaan taida yhdistää tarpeeksi. Lue lisä141971Havahduitkohan jälkikäteen siihen
että me molemmat haluttiin toisistamme kumppanit? Kumpikaan ei vain pystynyt olemaan järjen äänenä, sattuneesta syystä,151509Feministit eivät halua, että naiset ajelevat karvojaan
He haluavat, että naiset eivät viehätä miehiä. https://yle.fi/a/74-20112171951381Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona
Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin741339- 102986
Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta
Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin332971Kuoleva kylä
KS; "Komake Oy irtisanoi vuokrasopimuksensa Taivalkosken kunnan kanssa – toiminta jatkuu vielä talven yli23960Yle 10/24: Marinin hallituspohja 56,6 %, Orpon 44,0 %
Eipä näytä Orpon äärioikeistoporukalla olevan vieläkään kansan mandaattia sekopäisten päätöstensä tueksi. Ei Orpolla ol253938