Onko kellään muistoja lapsuudesta, kun isä löi henkarilla? Olin 12 vuotias ja isä löi minua. Olen nyt 59 vee, mutta …. En unohda sitä katkeruutta vieläkään. En päässyt kouluun selkäsaunan jälkeen.
Selkäsauna ja lyöty lapsena
10
630
Vastaukset
- Anonyymi
Voi että… pystytkö asettumaan isäsi asemaan. Ehkä hän luuli, että kasvattaa sinusta kunnon ihmisen tai sitten teki sen vain vihastuksissaan, kun oli tapana pitää lapset kurissa.
- Anonyymi00009
Itse pystyn, mut silti en anna hänen tekoja anteeksi. Hän oli sota-ajsn lapsia ja kärsi sen aiheuttamista ongelmista, hänen isä kärsi sodan aiheuttamia traumoja niin, että muu perhe joutui niistä raivokohtauksista kärsimään.
Jostain syystä nämä kokemat halusi jakaa myös omille lapsille, jotta löytyisi samaistumista kait? Maailma muuttuu ja ihmiset ymmärtää paremmin ongelmien ratkaisumalleja ym. vastaavista tilanteista selviytymiseen?
Mut liika ymmärtäminen voi synnyttää skitsoiluja siitä, että huonommassa asemassa oleva kokee olevansa huonompi ihminen, koska joutuu asioita käsittelemään alisteisesti yrittäen ymmärtää kokemaansa takamatkalta? Tyhmyyden tuntemuksia?
Ihmisistä tulee fiksumpia, kun tietoa on enemmän tarjolla. Sisäistäminen on helpompaa kun on vähemmän ollut häiriötekijöitä "raivoamisia ym.", kuin omilla vanhemmilla. Tuen ja turvan merkitys voi olla suuri. Sen tajuaminen vaatii paljon hyvän ymmärtämistä trauman kokeneelta.
Turvaton lapsuus voi kadottaa keskittymiskyvyn niiden raivojen ym. Pelkojen ja arvaamattomuuksien takia, joita kohdannut nuorena. Traumat voivat periytyä, jollei ole sitä älliä ymmärtää, että itse voisi olla vaikuttamassa siihen, että ei halua olla niille jatkumona?
- Anonyymi
Hyppäsin isäni kurkkuun kiinni yksi kerta ja ei sen jälkeen hän enään uskaltanut rangaista minua.
- Anonyymi
Pah.älä yritä. Mitää selkääsi saanut vaan kiihotut noista väkivalta pervoiluista. Ei kiihota sellaista kokeneita.👎🤷♀️
- Anonyymi
Kuinka uskallat ja voi kirjoittaa niin?
- Anonyymi00006
Ei ehkä kannata tämän päivän moraalistandardeja vasten lähteä tuomitsemaan vuosikymmenten takaista lastenkasvatusta. Vanhemmat vain toimivat kuten silloin oli tapana, eikä sitä silloin ymmärretty, että siinä olisi jotain epäinhimillisen julmaa, vaan se oli normaalia lastenkasvatusta. Olen itsekin saanut lapsena piiskaa ja muistan että ei sitä kyseenalaistettu, vaan käskystä haettiin metsästä vitsa ja laskettiin housut. Tosi paljon se sattui kun vitsa osui kovaa takamukselle, mutta se nyt vaan kuului asiaan silloin ennen.
- Anonyymi00007
Hmm, minua on kuritettu lyömällä/läimimällä päivittäin 80-luvulla, ei ehkä ollut mikään standardikasvatus varman tuolloin enää, mutta jossain vaiheessa päätin ettei ole pakko hyväksyä sitä ansaittuna rangaistuksena siitä että olen kaikinpuolin vääränlainen, vaan saan olla vihainen siitä kaikesta paskasta itseinhosta ja nöyrtymistaipumuksesta mitä se sellainen kuriin kasvatus on tuottanut ja yrittää toimia terveen nykyihmisen tavoin. Se on kuitenkin vain ohut maski joka pettää kun ahdistun, enkä luota itseeni silloin lainkaan. Olen toki kaikin puolin väleissä vanhempiini, olen kunnollinen tytär, vaikka en voi sanoa rakastavani heitä. Oletko sitä mieltä, että minun pitäisi olla ymmärtäväisempi systemaattista pahoinpitelijääni kohti?
- Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Hmm, minua on kuritettu lyömällä/läimimällä päivittäin 80-luvulla, ei ehkä ollut mikään standardikasvatus varman tuolloin enää, mutta jossain vaiheessa päätin ettei ole pakko hyväksyä sitä ansaittuna rangaistuksena siitä että olen kaikinpuolin vääränlainen, vaan saan olla vihainen siitä kaikesta paskasta itseinhosta ja nöyrtymistaipumuksesta mitä se sellainen kuriin kasvatus on tuottanut ja yrittää toimia terveen nykyihmisen tavoin. Se on kuitenkin vain ohut maski joka pettää kun ahdistun, enkä luota itseeni silloin lainkaan. Olen toki kaikin puolin väleissä vanhempiini, olen kunnollinen tytär, vaikka en voi sanoa rakastavani heitä. Oletko sitä mieltä, että minun pitäisi olla ymmärtäväisempi systemaattista pahoinpitelijääni kohti?
Ihminen ei voi tunteilleen mitään, mutta ehkä ei ole mitään hyötyä kantaa kaunaa vuosikymmenten takaisista asioista - siitä ei seuraa tässä ajassa mitään positiivista. Vaikka nuo teot ovat nykyään selvästi rikoksia, niin lain silmissä rikoksinakin ne ovat aikaa sitten vanhentuneet. Lapsen lyöminen kädellä/nyrkillä kuulostaa ajattelemattomalta ja vastuuttomalta, koska sellaisesta saattaa tulla pitkäaikaisia tai pysyviä vammoja esim. luustolle ja sisäelimiin. Itselleni ei onneksi jäänyt mitään vammoja, koska isä löi aina sellaisella ohuella vitsalla/oksalla, joka kyllä sattui tosi paljon, mutta ei siitä pahoja jälkiä jäänyt.
- Anonyymi00008
Mun iskällä ei ollut koiraakaan vielä silloin. Koiranketju ja pölynimurin putki on kyllä hyviä. Itku on sallittu.
- Anonyymi00011
Juu on tullut tutuksi muun muassa metallinen henkari ja perinteinen koivuvitsa. Sattui muuten aivan saakutisti molemmat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää362141Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten601965Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211910HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363771622Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031621Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241444Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821072Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53957- 73875
- 27869