katsoa totuutta silmiin ja ymmärtää oma itsensä miksi näin asiat menny 42 vuotta

Anonyymi-ap

Katsoin vihdoin totuutta silmiin ja ymmärsin koko ongelmavyyhdin. Aloin miettiä tarkemmin mistä kaikki johtuu.

Lähdin ihan mummistani ja mummin tarina tulee tässä; hän on karjalan evakkoja joka pakeni Venäjää pakoon Ruotsiin pikkutyttönä jossa ruotsalainen perhe otti hänet vastaan . Kun palasi mummini suomeen hän koki usein ryssittelyä ja turvattomuutta. Hän ei koskaan ole kokenut turvaa ja yhteenkuuluvuutta eikä löytänyt paikkaa elämässä vaan jumittunut omaan maailmaansa eikä pystynyt luomaan läsnäolevaa suhdetta omaan tyttäreensä eli tässä tapauksessa mun äitiini ja tämä heijastui myös äitiini siten että mun äiti ei ole pystynyt antamaan itsestään tunnetasolla paljoakaan irti minulle ja veljelleni vaan etäiseksi jäänyt hieman. Tämä etäisyys, voimakas luonne ja tunnetason niukkuus sekä tietynlainen tunnekylmyys ja poissaolevuus sekä turvattomuus ja minäkuvan ongelmat on heijastuneet sitten minuun.

En viitsi siis enää syyllistää itseäni koska tiedän mist kaikki johtua.
En ole terveiden kirjoissa vaan takuueläkkeellä. mun mamma koko ikänsä paiskinut kovasti duunia työelämässä . Minä tehnyt suomen työelämässä vähän duunia.

Annan tässä esimerkkejä tunnetason niukkuudestani;
kerran oli leikki lasten kanssa ja palloa heiteiltiin toisille niin minä yhtäkkii jähmetyin aloilleni.

Kakkosesimerkki; veljeni 4 vuotias lapsi tuijottaa minua enkä minä saa häneen katsekontaktia enkä yhteyttä ja tämä tilanne laukaisee minuun paniikkikohtauksen.

Kolmas esimerkki;
pappani kuolee, muttei itkua tule.

Neljäs esimerkki:
koen karmean kokemuksen mutta kaikki tuntuu tyhjältä sisimmässä etten saa tunteita esille vaikka sielu huutaa tuskaa

Viijes esimerkki;
oma lemmikki kuolee mutta sitten mulla alkaakin purkautua suru itkuna.

ymmärsin että en ole kovin ihmisläheinen vaan enemmän eläinrakas.

Myös tuo viimeinen esimerkki kertoo sen miksi en ole käytännössä koskaan saanut luotua ihmisiin syvempää suhdetta.

11

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämä onkin mielenkiintoista,että saattaa jokin asia toistua sukupolvesta toiseen. Olisi hauska tietää millaista elämää on ollut esim sata vuotta sitten ja onko kokenut samoja tunteita silloin. Kovaa on ollut elämä minullakin eikä tästä helpotu mutta katsotaan nyt tämä elämä loppuun. Minun rooli on tässä elämässä tuntunut auttajan roolilta mutta itse en osaa pyytää apua vaan menen hammasta purren. Tämä ominaisuus selvästi periytyvä jonka olen huomannut. Ja jännä juttu että mua on kielletty pienenä itkemästä ja vielä aikuisenakin koen että eräät ihmiset kummastelee miksi itken vaikka syykin on selvä.Olen sen vuoksi kovettanut itseni etten itke muiden nähden,kun en ole saanut myötätuntoa.

• Anonyymi

Itke silloin kun itkettää, ei muista tarvitse välittää siinä tilanteessa. Jos joku ihmettelee, mitä itket, niin mitä väliä sillä on.
        Ja jos taas itku ei tule, ei silläkään ole väliä, eivät kaikki pysty itkemään, vaikka haluaisivatkin.
        Tunnepuoli kehittyy ihmisellä aika pitkälti kotona opituista asioista. Jos kotona ei näytetä tunteita, eikä niistä puhuta, on se vaikeampaa myös aikuisena.

Entisaikaan taisi tunteista puhuminen olla perheiden kesken vielä niukempaa kuin nykyään.
        Nykyään tosin näkee, että monilla on vajavaiset tunnetaidot. Tunteitakin voi opetella, niiden kanssa voi opetella pärjäämään, niitä voi opetella näyttämään, jne.
        Omalla kohdallani tunnistan myös tuon, että olen ollut aina valmis auttamaan muita, mutta taas avun pyytäminen toisilta on todella vaikeaa.
        Itse autoin useimmiten ihan vapaaehtoisesti, oma-aloitteisesti, vaikkei sitä aina edes pyydetty. Siitä sai hyvän mielen itselle, sekä myös toiselle, sille jota auttoi.

• Anonyymi

oon aloituspostaaja ja kerron että en ole siis mikään lapsi jos joku pian niin luulee että mulla on ikää ihan 42 vuotta =keski-ikäinen = nähäny maailmaa &elämää aika paljon. Tai miten sen nyt ottaa ? mun tapa ollu se että lähinnä tuijottaa seiniä vailla mitään kontaktia että se siitä elämänkokemuksista heh, mut itseironialla pärijää hyvin. ettei ota itteään liian vakavasti.

• Anonyymi

tai en mä tiijä onko se mikään tapa ollunna, että olkoon asia miten on, mutta näin se on toi kuvio menny että seiniä tuijotettu. Ei kait ole tapa&luonteenpiirre vaipua yksinäisyyteen&omiin oloihin, tai voi ollakin, mut veikkaan että enempi minäkuvaongelmiin liittyy johtuen muun muassa mummini historiasta joka periytynyt lapsille ja lapsenlapsille. Hyvin huomattavaa on se, että lähisuvussani äitini puolelta on eriasteisia henkisiä sairasteluja ja aika monella sama juttu kuin mulla eli minäkuvaongelmia ja se ettei pääse yhteyteen kanssaihmisiin jne. Esim isoserkkuni on takuueläkkeellä kuten minä että hän vain tuijottanu seiniä ja pelaa omassa huoneessa luurit korvalla tietokonepelejä ja kävin kerran moikkaamassa häntä niin kyllä hän alkoi puhua minulle mut harmi vaan se, että pelaa koko ajan melkein 24/7 väkivaltapelejä, mut ei häneen koskaan ne pelit ole vaikuttaneet siten että hänestä olis tullu väkivaltainen, muttei ole ehkä kovin tervettä tehdä tommottii koko ajan. Käy hän toki kaupoissa ostoksilla. Hänellä myös kuten minulla kiusaamishistoria että hän on näitä jokapäiväkiusattuja. Isoveljeä myös kiusattiin, siis hänen isoserkkuni isoveljeä ja se hänen isoveli on työelämässä. Hän syntyi pienipäisenä ja päätä piti operoida ettei olis tullu hänestä sairasta. Minulla on pieni pää eli näyttää ettei ole takaraivoa ollenkaan että tuntuu että vasemman kalloni puolelta puuttuisi osa päästäni.

• Anonyymi

moi vielä mä avauspostaaja kerron tuntojani että halu purkaa niitä tänne....
      Niin tota mua pelottaakin ja ahistaa välillä se kun tulee se tunne ettei tunne oikein paljoa mitään että niukasti tunteita, niin se voi alkaa pelottaakin ja sen takia karttelen ihmisiä ja tiettyjä tilanteita. Mä olen huomannut ehkä sen, että ihmiset sävähtää jopa sitä kun ne ehkä näkee läpi sieluni ettei mulla ole tunteita aina tietyissä tilanteissa että mä koen että ne pystyy näkemään&kokemaan sen että hei tuolla miehellä on niukasti tunteita ja se näyttää pelottavalta. Näin koen. Tämä ei todellakaan auta asiaa ollenkaan, päinvastoin. Oon koettanut välillä käyttää aurinkolaseja joka osittain helpottaa muttei se poista sitä faktaa, että kuitenkin en koe aina tunteita niin hyvin.

Tämä ei tarkoita sitä että olisin täysin tunteeton sillä koen kyllä asioita. Esim isäni kanssa koen välillä asioita, kuten onnen tunteet, ilo ja suruakin. Mutta sitten tulee niitä hetkiä kun tulee se tunne. Se on kamala tunne itselleni. Oon kärsinyt siitä koko elämäni. En puhunut näistä aikoinaan psykologilleni vaan ainoastaan puhuin psykologilleni kiusaamishistoriastani( koulut + sosiaalinen media) kun mua kiusattihin.

• Anonyymi

mun tunteiden niukka taso ei johdu lääkkeistä kun on totta että lääkkeet voi turruttaa aiheuttaen esim sitä että tunnetaso voi olla "laimeampi" mut ihan siis pikkupennusta asti on ollu tunteitten niukkuutta.

• Anonyymi

usein pikkulasten kanssa mulla on kaikkein vaikeinta koska pikkulapset on uteliaita, kun ne tulee lähelle ja tuijottaa silmiin niin mulle on ollu henkisesti raskasta kun pikkuveljeni lapset yrittäneet luoda muhun kontaktia ja mä en saa niihin yhteyttä ja läsnäolo heijän kanssa on niukkatunteista, niin tämä on ollu vaikea asia minulle ,mut oon koettanut ajatella positiivisesti ja isä ollu henkisenä tukena. Veljeni perhe ottanut asian hyvin vastaan että ymmärtäneet minua.

• Anonyymi

olen pannut merkille noin 1-2 vuoden aikana että kaksi veljeni lapsista ehkä hieman karttelevat, jopa pelkäävät minua. Huomasin tossa esim viime kerralla että toinen lapsista arkaili/vierasti minua. Pikkulapsi kun on semmonen että se huomaa herkästi jos ihmisessä ei ole kaikki ihan ok. Eikös pikkulapsi huomaa sen herkemmin vai onko näin?

• Anonyymi

Et taida oikein osata arvostaa itseäsi ? Pidätkö kenties itseäsi huonona ihmisenä ?
      Tuntuuko, ettet kelpaa kenellekään ?
      Tuntemuksistasi tulee ilmi, että suurin ongelmasi on, ettet oikein hyväksy itseäsi, on ehkä häpeää, tms.
      Toki kaikki elämän koettelemuksetkin jättää jälkensä, eri tavoin eri ihmisiin, se on ihmisestä kiinni.
      Jos yrittäisit alkaa tykkäämään itsestäsi ja hyväksyisit itsesi sellaisena kuin olet, silloin voisit alkaa pärjäämään muidenkin kanssa.
      Vähennä sellaista ajattelua, että kaikki johtuisi sinusta tai olisi sinun vika, koska se ei pidä paikkaansa, se on vain ja ainoastaan oma ajatuksesi.
      Olet varmaan ihan hyvä ihminen. Kunhan muistat itsekin uskoa sen.

• Anonyymi

no mitenkä tuo nyt oikein ottaa? varmaan ainaki tasapainoisempi oon nykyään kuin 10 vuotta sitten kun silloin vuosien 2010-2015 aikana (etenkin silloin ) ja vähän myös sen jäläkeen tuli riideltyä ihan liikaa sosiaalisessa mediassa niiden kanssa jotka kiusasi minua ja kirjottelu meni välillä aika hurjaksikin että tuli sanottua kovia kommentteja puolin ja toisin toisten kimpussa oltiin sanallisesti. Netin ulkopuolella en ole ajautunut sellaisiin ongelmiin. En oikeastaan koskaan. Tuohon nettikommentointiin tuli sitten muutos kun aloin työstää ongelmiani eli otin itteeni niskasta kii.

itsemurha-alttiutta on ollut myös vuosien aikana, mut enempi liittyy tuonne nuoruusvuosiin. Vielä yli 20 vuotiaanakin oli niitä aika paljon mut pääsin niistä eroon.

kai mä ihan ok ihminen olen. En nosta itseäni muiden yläpuolelle enkä alapuolelle. Sen tiedän että lähimmäiset ainakin tykkäävät minusta ja se on tärkeintä. Ihan kaikki eivät tykkää minusta eivätkä kovin monet ymmärrä minua kun mun elämä on mennyt sillai että oon jämähtänyt kotiin (oikeastaan jo ennen 20 ikävuotta jämähdin kotiin) ja vähän tai hyvin vähän ollut osallisena suomiyhteiskunnan työelämässä että siitä varmaan tietyt ihmiset on katkerana ja vihaisena minulle kun osa lopettaneet tervehtimisenkin. Osa voi pitää mua epäilyttävänä, ehkä valehtelijana, koska ne huomaa etten näytä sairaalta koska näytän terveeltä mutta ei ne voi tietää mitä mun sisimmissäni on. Nimittäin kaksi henkilöä mielenterveystoimistolla (potilaita&sairaita kuten minä) sanoi mulle ihan kasvotusten "et sinä voi olla henkisesti sairas kun näytät ihan terveeltä" niin silloin mua ärsytti niiden kommentit.

• Anonyymi

yhessä vaiheessa elämääni (noin 7 vuoden aikajaksolla) mulla oli myös raivokohtauksia. Toki ne säikäytti ei ainoastaan minut vaan lähimmäiseni, mutta otimme asiasta selvää mistä ne raivarit johtuu ja alkoi selvitä että hermostorakenteesta ihan että neurologisesti hieman poikkeava ja raivokohtaukset oli myös vakavien kiusaamiskokemusten takia tulleet osaksi elämääni, mutta sain apua lääkkeiden ja puheterapian kautta ja raivokohtauksia ei ole ollut 15 vuoteen. Joskus voi tulla semmonen että saatan hermostua ja sanon isälleni "ole hiljaa" muttei mitään vakavaa.

kun sain raivokohtauksia niin en ollut koskaan kenellekään väkivaltainen sillä jos sellainen kohtaus iski niin löin vain oven lujaa kiinni ja karjuin isoon ääneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      4268
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      372
      1837
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1621
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1609
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      253
      1206
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1033
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1004
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      775
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      766
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      729
    Aihe