Ellen G. White jatkuva ja arvovaltainen totuuden lähde

Anonyymi-ap

Ihmisen täytyy seistä Jumalan edessä ilman välittäjää.

Sovitus ei tullut täytetyksi ristillä.

Saatana kantaa pelastuneidem synnit.

Tutkiva tuomio.

Suljettu.ovi.

Sapatti sinettinä ja tärkein käsky laissa.

Jne. Jne. Jne. Jne

15

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuka tämmöistä antikristillistä sanomaa jauhaa kristinuskolle varatulla langalla?

      • Anonyymi

        Aloittaja näytti listanneen adventistien opinkappaleita, jotka hänen mielestään eivät ole raamatullisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja näytti listanneen adventistien opinkappaleita, jotka hänen mielestään eivät ole raamatullisia.

        Vaan kun eivät kaikki edes ole sitä, vaan ihan tuulesta temmattua huuhaata.


    • Anonyymi

      Adventistien opi kappaleita on 28 ja niistä yksi on se, että Ellen G. White on profeetta ja hänen kirjoituksensa on totuuden lähteenä seurakunnalleen.

      Muut ovat Ellenin kirjoituksista eli jatkuvaa totuutta seuraajilleen!!!

      Kirkon virallinen oppi on tämä! Uskoo siihen kuka haluaa. Adventtikirkon ei luovu harhaopeistaan koska eihän sille jäisi näiden jälkeen mitään. Yksittäisiä ihmisiä voi varoittaa ja johtaa pois harhaliikkeistä mutta on selvää, että itse haroppista "kirkkoa"ei voi parantaa, sen pitää kuivua jäsenkdossa kokoon kuin mätäpiseen.

    • Anonyymi

      Millä perusteella Ellen G. White oli profeetta?

      Miten todistat Kristuksen siirtymän temppeliin ja tutkivan tuomion??

      Typerät ruokasäännöt sitten!?

      Oletteko idiootteja??

    • Anonyymi

      Sihteerikö se vääristä Ellenin pyhät kirjoitukset. Kai A kirjoitti jossain, että Ellen ei kirjoittanut, että ihmisen täytyy seistä Jumalan edessä ilman välittäjää. En tiedä mikä on hänen omia kirjoituksia ja mikä sihteerin mutta ei taida tietää kukaan muukaan. Mutta herää kysymys, että mikä sitten on jatkuvaa ja arovaltaista totuutta joka sisältyy adventistien 28-opinkohtaan.

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole ihan ajan tasalla kommentteineen. Whitea koskevan opinkohdan oleellinen sisältö on loppulauseessa: "Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava." Whiten rooli on tarjota lohdutusta ja ohjausta.

      Olen melko varma siitä, ettei maailmasta löydy adventistia, jolle aloittajan luettelemat asiat olisivat tärkeitä. Sen tiedon, etteivät adventistit yleisesti hänen luettelemiinsa asioihin usko pitäisi ilahduttaa aloittajaa - vaikka epäilen ettei näin ole. Fakta kuitenkien lienee, etteivät useimat usko, että joutuisivat olemaan ilman välittäjää Jumalan edessä, tai että sovitus ei olisi tullut täytetyksi ristillä, ja vielä jyrkemmin, että saatana kantaisi pelastuneiden synnit. Sehän olisi aivan hullua... Näiden kaikkien käsitysten kohdalla kyse on joko siitä etteivät adventistit usko Whiten näin tarkoittavan, koska tämän sisältöisillä ajatuksilla on joku laajempi konteksti, joka muuttaa asian merkityksen. Voi tietenkin olla moniakin adventisteja, jotka eivät ylipäätään usko Whiteen sillä tavalla, että ottaisivat häneltä jonkun käsitykset, jota eivät löydä Raamatusta. Varmaa on se, että Kristus on ainoa pelastaja.

      Mitä tulee tutkivaan tuomioon, se ei monille rivijäsenille merkitse mitään, suljettuun oveen ei kukaan adventisti liene uskonut noin 170 vuoteen, ja ehkä suurennuslasilla hakien voi jostakin löytää jokun sapattisinetistä höyryävän, mutta en oikein tiedä, mistä seillaisen varmuudella löytäisi.

      Joku muu kuin aloittaja sanoi jotakin Whiten sihteereistä. White tosiaan tarvitsi avustajia, jotka tekivät hänen tekstistään luettavaa, korjaamalla kielioppivirheet, poistamalla tarpeetonta toistoa, ehdottamalla parempia sanoja. Whiten pyynnöstä avustajat myös valmistivat jostakin aiheesta vaikkapa luvun johonkin hänen kirjaansa niin, että ehkä valitsivat hänen aiemmin kirjoittamistaan teksteistä sopivia kohtia ja siten täydensivät tekstiä lainaamalla otteita kirjoista, joita White neuvoi heitä käyttämään. Hän valvoi työtä kohtuullisen huolellisesti eikä yleensä hyväksynyt näin valmistettuja tekstejä niitä lukematta tai niihin muutoksia ehdottamatta. Sihteerien kontolle ei kuitenkaan voisi laittaa mainitun kaltaista opetusta. Lainaukset tehtiin yleisistä teologisista ja kristillisistä kirjoista eikä niistä löydy mitään ilman välittäjää elämisestä. Kai A on väärässä, jos on noin sanonut, vaikka itsekin olen jonkun kerran havainnut kohdan, joka selvästi näyttää kirjasta tai lehdestä lainatulta, mutta on jossakin yksityiskohdassa ristiriidassa sen kanssa, mitä White muualla selkeästi opettaa. No, ehkä valvonta jossakin petti tai kukapa paljon kirjoittava ei joskus kirjoittaisi itseään vastaan.

      • Anonyymi

        "Kai A on väärässä, jos on noin sanonut, vaikka itsekin olen jonkun kerran havainnut kohdan, joka selvästi näyttää kirjasta tai lehdestä lainatulta, mutta on jossakin yksityiskohdassa ristiriidassa sen kanssa, mitä White muualla selkeästi opettaa."

        Tämähän on sitä uskonlahkojen harrastamaa perinteistä kaksoisviestintää. Sen avulla voidaan helposti todistella tai kieltää asioita tilanteesta riippuen, sillä joka tilanteeseen löytyy "sopiva todiste", mitä kulloinkin halutaan korostaa.


      • Anonyymi

        "Aloittaja ei ole ihan ajan tasalla kommentteineen. Whitea koskevan opinkohdan oleellinen sisältö on loppulauseessa: "Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava.""

        Valitettavasti tälle protestanttien Sola Scriptura -periaatteelle ei ole mitään raamatullisia tai muitakaan luotettavia perusteita, sillä se on Lutherin aivan omasta päästään keksimä periaate. Toisin sanoen siis EPÄRAAMATULLINEN HARHAOPPI, joka vain vahvistaa Katolisen kirkon roolia "Jumalan edustajana" ja kristikunnan Äitikirkkona.

        Merkillistä, ettei "enemmän kuin profeetta" tätä hoksannut kopioidessaan sen Lutherilta?

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2007/03/04/yksin-raamattu/

        "Epälooginen sola scriptura

        Sola scriptura kaatuu omaan loogiseen mahdottomuuteensa. Raamatusta ei nimittäin selviä, mitkä kirjat ylipäänsä kuuluvat Raamattuun. On muistettava, että Raamattu koostuu useista erilaisista eri aikoina ja eri paikoissa kirjoitetuista kirjoista. Ensimmäiset kristityt eivät olleet yksimielisiä siitä, mitkä kirjat tulisi sisällyttää Uuteen testamenttiin. Mistä protestantti siis tietää, mitkä kirjat kuuluvat Raamattuun, kun kerran Raamattu ei missään kohdassa luettele, mitkä kirjat siihen kuuluvat? Ainoa vastaus tähän kysymykseen on apostolinen traditio, jonka jokainen Raamatun hyväksyvä tietoisesti tai tietämättään joutuu hyväksymään. Paavi Damasus määritteli vuonna 382 Rooman kirkolliskokouksessa tradition perusteella, mitkä kirjat sisältyvät Raamattuun. Pyhän Hengen johtamana kirkon opetusvirka vahvisti Uuden testamentin sellaiseksi kuin sen nykyään tunnemme.

        Jos siis protestantti uskoo, että Uusi testamentti on sellaisenaan erehtymätöntä Jumalan ilmoitusta, on hänen myös loogisesti hyväksyttävä, että Raamatun ”julkaisseen” katolisen ja apostolisen kirkon traditio ja opetusvirka ovat erehtymättömästi määritelleet Raamatun sisällön sellaiseksi kuin sen kuuluu olla. Tässä vaiheessa sola scriptura on raunioina, sillä protestantti on joutunut hyväksymään uskonkappaleen (Uuden testamentin sisällön) katolisen tradition eikä yksin Raamatun nojalla.

        Jos siis Pyhä Henki inspiroi ja kokosi Raamatun, kuten kaikki kristityt uskovat, on katolinen kirkko Pyhän Hengen maanpäällinen työkalu ja äänitorvi, sillä juuri kirkon kautta Pyhä Henki ilmoitti, mitkä kirjat Raamattuun kuuluvat, ja nimenomaan kirkon ansiosta protestantit voivat tietää Raamatun olevan Jumalan sanaa. Kirkko ja Raamattu ovat siis tiukasti toisiinsa sidottuja – on hyväksyttävä joko molemmat tai ei kumpaakaan. Sen sijaan on epäloogista hyväksyä osa kirkon ja tradition opetusta ja hylätä loput.

        Jos protestantti ei suostu hyväksymään katolisen kirkon auktoriteettia, hän joutuu yhtä ongelmalliseen ja epäloogiseen toiseen ääripäähän. Hän joutuu myöntämään, että hänellä ei ole minkäänlaista varmuutta siitä, että Raamatussa on juuri oikeat Jumalan inspiroimat kirjat. Jos Uuden testamentin kaanon ei ole osa Jumalan ilmoitusta, joudutaan päättelemään, että on mahdollista, että siihen sisältyisi ei-inspiroituja kirjoja ja että siitä saattaa puuttua inspiroituja kirjoja. Kysymys kaanonista muuttuu subjektiiviseksi, ja jokainen voi periaatteessa omien perusteidensa mukaan poistaa Raamatustaan haluamansa kirjat. Tähän ääripäähän suistui mm. itse Luther, joka otti itselleen vapauden pitää useita Uuden testamentin kirjoja kaanoniin kuulumattomina."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kai A on väärässä, jos on noin sanonut, vaikka itsekin olen jonkun kerran havainnut kohdan, joka selvästi näyttää kirjasta tai lehdestä lainatulta, mutta on jossakin yksityiskohdassa ristiriidassa sen kanssa, mitä White muualla selkeästi opettaa."

        Tämähän on sitä uskonlahkojen harrastamaa perinteistä kaksoisviestintää. Sen avulla voidaan helposti todistella tai kieltää asioita tilanteesta riippuen, sillä joka tilanteeseen löytyy "sopiva todiste", mitä kulloinkin halutaan korostaa.

        Siis mikä tässä oli kaksoisviestintää. Sekö, että yksi adventisti kirjoitti eri tavalla kuin toinen adventisti? Asia nyt vain sattuu olemaan niin, että ihmisillä (adventisteillakin) on erilaisia mielipiteitä... ihan samoin kuin adventistien vastustajilla on erilaisia ja jopa toistensa kanssa ristiriidassa olevia käsityksiä. Sellainen yhteisö, jossa ei mielipide-eroja sallita (ja sellaisiakin taitaa olla) olisi aivan kamala. Minä ainakin olen tyytyväinen siihen, että saan adventtikirkossa esittää ajatuksia, jotka joskus poikkeavat toisten adventistien käsityksistä ja joskus jopa kirkon opinkohdista, joita ei ole kaikilta osin järkevästi valittu tai sanoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aloittaja ei ole ihan ajan tasalla kommentteineen. Whitea koskevan opinkohdan oleellinen sisältö on loppulauseessa: "Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava.""

        Valitettavasti tälle protestanttien Sola Scriptura -periaatteelle ei ole mitään raamatullisia tai muitakaan luotettavia perusteita, sillä se on Lutherin aivan omasta päästään keksimä periaate. Toisin sanoen siis EPÄRAAMATULLINEN HARHAOPPI, joka vain vahvistaa Katolisen kirkon roolia "Jumalan edustajana" ja kristikunnan Äitikirkkona.

        Merkillistä, ettei "enemmän kuin profeetta" tätä hoksannut kopioidessaan sen Lutherilta?

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2007/03/04/yksin-raamattu/

        "Epälooginen sola scriptura

        Sola scriptura kaatuu omaan loogiseen mahdottomuuteensa. Raamatusta ei nimittäin selviä, mitkä kirjat ylipäänsä kuuluvat Raamattuun. On muistettava, että Raamattu koostuu useista erilaisista eri aikoina ja eri paikoissa kirjoitetuista kirjoista. Ensimmäiset kristityt eivät olleet yksimielisiä siitä, mitkä kirjat tulisi sisällyttää Uuteen testamenttiin. Mistä protestantti siis tietää, mitkä kirjat kuuluvat Raamattuun, kun kerran Raamattu ei missään kohdassa luettele, mitkä kirjat siihen kuuluvat? Ainoa vastaus tähän kysymykseen on apostolinen traditio, jonka jokainen Raamatun hyväksyvä tietoisesti tai tietämättään joutuu hyväksymään. Paavi Damasus määritteli vuonna 382 Rooman kirkolliskokouksessa tradition perusteella, mitkä kirjat sisältyvät Raamattuun. Pyhän Hengen johtamana kirkon opetusvirka vahvisti Uuden testamentin sellaiseksi kuin sen nykyään tunnemme.

        Jos siis protestantti uskoo, että Uusi testamentti on sellaisenaan erehtymätöntä Jumalan ilmoitusta, on hänen myös loogisesti hyväksyttävä, että Raamatun ”julkaisseen” katolisen ja apostolisen kirkon traditio ja opetusvirka ovat erehtymättömästi määritelleet Raamatun sisällön sellaiseksi kuin sen kuuluu olla. Tässä vaiheessa sola scriptura on raunioina, sillä protestantti on joutunut hyväksymään uskonkappaleen (Uuden testamentin sisällön) katolisen tradition eikä yksin Raamatun nojalla.

        Jos siis Pyhä Henki inspiroi ja kokosi Raamatun, kuten kaikki kristityt uskovat, on katolinen kirkko Pyhän Hengen maanpäällinen työkalu ja äänitorvi, sillä juuri kirkon kautta Pyhä Henki ilmoitti, mitkä kirjat Raamattuun kuuluvat, ja nimenomaan kirkon ansiosta protestantit voivat tietää Raamatun olevan Jumalan sanaa. Kirkko ja Raamattu ovat siis tiukasti toisiinsa sidottuja – on hyväksyttävä joko molemmat tai ei kumpaakaan. Sen sijaan on epäloogista hyväksyä osa kirkon ja tradition opetusta ja hylätä loput.

        Jos protestantti ei suostu hyväksymään katolisen kirkon auktoriteettia, hän joutuu yhtä ongelmalliseen ja epäloogiseen toiseen ääripäähän. Hän joutuu myöntämään, että hänellä ei ole minkäänlaista varmuutta siitä, että Raamatussa on juuri oikeat Jumalan inspiroimat kirjat. Jos Uuden testamentin kaanon ei ole osa Jumalan ilmoitusta, joudutaan päättelemään, että on mahdollista, että siihen sisältyisi ei-inspiroituja kirjoja ja että siitä saattaa puuttua inspiroituja kirjoja. Kysymys kaanonista muuttuu subjektiiviseksi, ja jokainen voi periaatteessa omien perusteidensa mukaan poistaa Raamatustaan haluamansa kirjat. Tähän ääripäähän suistui mm. itse Luther, joka otti itselleen vapauden pitää useita Uuden testamentin kirjoja kaanoniin kuulumattomina."

        En ole yhtään pahoillani siitä, että Raamattu on adventtikirkon normi eikä esim. Ellen White, tai kirkon johtaja Ted Wilsion (kamala ajatuskin, koska Wilson elää ajassa sata vuotta sitten), tai kirkon yleiskokous, tai joku muu. Sola scriptura on paljon järkevämpi perusta kristillisten yhteisöjen elämälle ja toiminnalle kuin se, että asiat olisivat perinteen, jonkun ihmisen tai ihmisryhmän hallinnassa.

        Esitetty sola scriptura kritiikki ei ole kovin vakuuttavaa. Ensinnäkin anonyymi pitää sitä Lutherin keksintönä ja toistaa katolisen kirkon sola scripturasta esittämiä väitteitä, joiden mukaan katoliset kokosivat Raamatun kaanonin ja siksi Raamattuun uskovien protestanttien pitäisi seurata katolista kirkkoja. Oikea käsitys on se, että yksin Raamattu oppi oli kritiikki katolisen kirkon väärinkäytöksiä ja hidasta uudistumista vastaan. Samalla se antaa sen periaatteen ettei mikään kirkko (ei adventtikirkkokaan) saa väittää edustavansa ainoaa oikeaa ja lopullista tai täydellistä uskon käsitystä.

        Luther kyllä löysi uudelleen jo monien kirkkoisien esittämän opin Raamatun kirjoitusten arvovallasta. Kirjoituksia oli (vähän toisistaan poikkeavia koosteita aspostolien kirjoituksina pidetyistä teksteistä) jo kauan ennen kuin UTn kaanonin 27 kirjaa päätettiin Hippon konsiilissa muutama vuosi ennen vuotta 400. Tuo kokous ei ollut katolisen kirkon järjestämä, koska katolista kirkkoa ei silloin vielä ollut. Itse asiassa seitsemää ensimmäistä kirkolliskokousta pidetään kaikkien kristittyjen yhteisinä kokouksina, koska tärkeimmät niissä päätetyt asiat ovat vieläkin kaikkien perinteisten kristillisten yhteisöjen mielestä oikein. Tärkeää on huomata se, että mukana ei ollut vain latinalaisia uskovia, vaan edustajia patriarkaateista Lähi-Idässä ja Pohjois-Afrikassa. Lisäksi kannattaa huomata, että Vanhan testamentin kirjojen osalta protestantit seuraavat juutalaisten pyhien kirjojen perinnettä, eivät katolisten tai kirkolliskokousten.

        Mielestäni kirjoittajalla on myös väärä käsitys sola scripturan merkityksestä. Sola scriptura ei ole ainoa sola oppa. Ne kaikki kuuluvat yhteen eivätkä toimmi toisistaan erotettuna. Tärkeimmät: Solo Christo - yksin Kristus, sola gratia - yksin armosta - sola fide - yksi uskosta jne. Jos sola scripturaa mietietään erillisnä näistä muista asioista, jotka yksin muodostavat kristillisen opin pohjan - se tekisi Raamatusta kuivaakin kuivemman lakikirjan. Vain kaikki sola opit yhdessä antavat oikean kuvan. Siis Raamattua on luettava niin kuin se olisi Kristuksen kirja ja sitä on tulkittava Kristuksen valossa. Samalla Raamatusta on etsittävä sitä, mikä kertoo armosta jne. Näiden termien tarkoitus on koota yhteen se, mikä on kristillisen uskon oleellinen sisältö. Lutherin raamattukäsitys oli Kristukseen ja armoon keskittyvä. Sana-inspiraatio oppiin uskovat fundamentalistikalvinistit eivät siis edusta sola scripturaa (vaikka Raamattu voi olla heille kaikki kaikessa) - eivätkä muuten termiä käytäkään niin usein kuin luterilaiset.

        Jutun ydin on siis se, etteivät perinteet tai paavit tai kirkkojen johtajat tai kirkkojen kokoukset määrää uskon sisältöä, vaan sitä etsitään Raamatusta Kristuksen ja armon ja uskon avaimia käyttämällä, eikä se ole oikeaa sola scripturaa, että Raamatusta etsii kohtia, joilla tuomita toisin ajatteleva ei toisella tavalla eläviä, koska sola luetteloa voi myös jatkaa vaikkapa sanoilla sola caritas - yksin rakkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aloittaja ei ole ihan ajan tasalla kommentteineen. Whitea koskevan opinkohdan oleellinen sisältö on loppulauseessa: "Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava.""

        Valitettavasti tälle protestanttien Sola Scriptura -periaatteelle ei ole mitään raamatullisia tai muitakaan luotettavia perusteita, sillä se on Lutherin aivan omasta päästään keksimä periaate. Toisin sanoen siis EPÄRAAMATULLINEN HARHAOPPI, joka vain vahvistaa Katolisen kirkon roolia "Jumalan edustajana" ja kristikunnan Äitikirkkona.

        Merkillistä, ettei "enemmän kuin profeetta" tätä hoksannut kopioidessaan sen Lutherilta?

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2007/03/04/yksin-raamattu/

        "Epälooginen sola scriptura

        Sola scriptura kaatuu omaan loogiseen mahdottomuuteensa. Raamatusta ei nimittäin selviä, mitkä kirjat ylipäänsä kuuluvat Raamattuun. On muistettava, että Raamattu koostuu useista erilaisista eri aikoina ja eri paikoissa kirjoitetuista kirjoista. Ensimmäiset kristityt eivät olleet yksimielisiä siitä, mitkä kirjat tulisi sisällyttää Uuteen testamenttiin. Mistä protestantti siis tietää, mitkä kirjat kuuluvat Raamattuun, kun kerran Raamattu ei missään kohdassa luettele, mitkä kirjat siihen kuuluvat? Ainoa vastaus tähän kysymykseen on apostolinen traditio, jonka jokainen Raamatun hyväksyvä tietoisesti tai tietämättään joutuu hyväksymään. Paavi Damasus määritteli vuonna 382 Rooman kirkolliskokouksessa tradition perusteella, mitkä kirjat sisältyvät Raamattuun. Pyhän Hengen johtamana kirkon opetusvirka vahvisti Uuden testamentin sellaiseksi kuin sen nykyään tunnemme.

        Jos siis protestantti uskoo, että Uusi testamentti on sellaisenaan erehtymätöntä Jumalan ilmoitusta, on hänen myös loogisesti hyväksyttävä, että Raamatun ”julkaisseen” katolisen ja apostolisen kirkon traditio ja opetusvirka ovat erehtymättömästi määritelleet Raamatun sisällön sellaiseksi kuin sen kuuluu olla. Tässä vaiheessa sola scriptura on raunioina, sillä protestantti on joutunut hyväksymään uskonkappaleen (Uuden testamentin sisällön) katolisen tradition eikä yksin Raamatun nojalla.

        Jos siis Pyhä Henki inspiroi ja kokosi Raamatun, kuten kaikki kristityt uskovat, on katolinen kirkko Pyhän Hengen maanpäällinen työkalu ja äänitorvi, sillä juuri kirkon kautta Pyhä Henki ilmoitti, mitkä kirjat Raamattuun kuuluvat, ja nimenomaan kirkon ansiosta protestantit voivat tietää Raamatun olevan Jumalan sanaa. Kirkko ja Raamattu ovat siis tiukasti toisiinsa sidottuja – on hyväksyttävä joko molemmat tai ei kumpaakaan. Sen sijaan on epäloogista hyväksyä osa kirkon ja tradition opetusta ja hylätä loput.

        Jos protestantti ei suostu hyväksymään katolisen kirkon auktoriteettia, hän joutuu yhtä ongelmalliseen ja epäloogiseen toiseen ääripäähän. Hän joutuu myöntämään, että hänellä ei ole minkäänlaista varmuutta siitä, että Raamatussa on juuri oikeat Jumalan inspiroimat kirjat. Jos Uuden testamentin kaanon ei ole osa Jumalan ilmoitusta, joudutaan päättelemään, että on mahdollista, että siihen sisältyisi ei-inspiroituja kirjoja ja että siitä saattaa puuttua inspiroituja kirjoja. Kysymys kaanonista muuttuu subjektiiviseksi, ja jokainen voi periaatteessa omien perusteidensa mukaan poistaa Raamatustaan haluamansa kirjat. Tähän ääripäähän suistui mm. itse Luther, joka otti itselleen vapauden pitää useita Uuden testamentin kirjoja kaanoniin kuulumattomina."

        Höpöhöpö.


    • Anonyymi

      EDELLÄ ESITETYT väittämät ovat suoraan Ellen G. Whiten omista kirjoituksista.

      Ellen G. White kirjoittaa Suuri taistelu -kirjassaan:

      "Ne, jotka elävät maan päällä, kun Jeesuksen välitystyö pyhäkössä päättyy, joutuvat seisomaan ilman välittäjää Pyhän Jumalan katseen edessä.Heidän viittojensa on oltava tahrattomia, ja heidän luonteensa vihmontaverellä puhdistettuja." (s.267).

      "Samoin Kristus päättääkseen taivaasa tehtävän työn poistaa oman verensä voimalla kansansa synnit taivaan pyhäköstä ja asettaa ne paholaisen päälle, joka tuomitaan kärsimään niiden lopullinen rangaistus." (s.265).

      Joku edellä totesi, ettei monikaan adventisti usko moiseen hulluuteen. Mikäli asia on noin, ei adventtikirkon kannattaisi levittää moista hulluutta. Edellä olevat lainaukset on nimittäin lainattu Suomen Adventtikirkon omilta kotisivuilta.

    • Anonyymi

      Kyllä asia on juuri noin kun edellinen kirjoitti. Nämä ovat Whiten kirjoituksia ja jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä lampaille. Tuskin teidän pappinne noihin satu kirjoituksiin uskovat, mutta hyvä niin kauan kuin lampaat uskovat ja maksavat heidän elämänsä ja matkustelunsa muka "pyhinä kymmenyksinä"

    • Anonyymi

      Mistä löytyy E.G Whiten kommentaari organismin mysteeristä?
      Pitääkö tilata Usasta?
      Kysyy yksi monien puolesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe