Finlandssvenskar och svenska invandrare, ni skall lära er finska så bra att jag får bra betjäning på finska i alla delar av Finland.
När det gäller mina pengar ni skall betjäna mig på finska. Det samma gäller Åland och Sverige.
Sådant är marknadsekonomi:)r det någonting nytt va?
Jag vill ha betjäning på finska
10
475
Vastaukset
- filur
Nej inget nytt samma gäller för mina pengar fast omvänt betjäning på svenska krävs men nöjer mej inom Finland utomlands accepterar jag landets språk.
- Finlandssvensk74
Tja du har åtminstone lärt dig svenska så bara du får bort den där finsk-attityden blir de nog finlandssvensk av dig med ;-)
- finnlandssvensk
Skall du ha rövknull på finska med?
- såärdet
Privata företagare har ingen skyldighet att betjäna på finska.
- rättskavararätt
Inte på svenska heller.
- Skånepåg
Om Du hälsar på maj kan vi dricka pilsner, basta å snacka finska :D
- lättölsning
Vi ger betjäning på både svenska, finska och engelska på mitt jobb, inte kostar det något extra, man bara väljer det språk kunden råkar tala. Så var problemet löst. Inte svårare än så.
- svenskspråkig
Syftade på att så kunde du också göra, det ska fungera båda vägarna ser du.
Vilket d***** dilemma ni har i Finland. Evig tjat om språket. Det bästa vore att ni lärde varandras språk ordentligt, då behövde ni inte tjata och gnälla hela tiden.
Är nöjd att vara utanför denna tjat om språk när jag inte bor i Finland. Ibland undrar jag hur skulle jag bete mig ifall jag bodde i Finland?
Som jag sagt tidigare, tycker att finskspråkiga är jätte duktiga som lär sig finlanssvenskan och betjänar er genom sina jobb, dom har förstår fördelarna att kunna ordentligt både finlandssvenska och finska :)- Skånepåg
Stackars Finland, inte trodde man att språkschismer skulle existera på 100 -års året.- Ni som skriver e väl ente så gamla?Men så här på ålderns höst kvettar det vad för språk di talar, bara di byter min blöja regelbundet om jau lever tills jau hamnar in på himmed :) God fortsättning på det nya året !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001003
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25917Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat298798- 95758
- 34658
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140599