Pikalatausasemalla, jonka teho on 50 kilowattia (kW), kestää noin 20–30 minuuttia ladata tavallinen sähköauto 20 prosentista 80 prosenttiin. Eli jo noin pienellä teholla voi ladata aika nopeasti.
Suurteholaturilla lataus voi olla paljon nopeampaa.
Kotona 16 Ampeerin virralla ja pienellä 3,7 kWh:n teholla ladattaessa yön aikana autoon kertyy ajomatkaa yli 300 km.
Sähköauton lataaminen kestää lyhimmillään vain 10 minuuttia
53
428
Vastaukset
- Anonyymi
Yllä oleva teksti on tietoa valheiden ja kuvitelmien sijaan.
- Anonyymi
Kiitos tiedosta. Onko tien päällä aina saatavana pikalatausta? Entä kauanko latauspaikan jonottaminen kestää?
- Anonyymi
On saatavilla ja jonotta ei tarvitse, Ei juhannuksena eikä jouluna.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/abc-avaa-nelja-valtavaa-sahkoautojen-latauskenttaa-katso-sijainnit/08c25e26-fbff-4eae-bc27-1587e77beadb - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On saatavilla ja jonotta ei tarvitse, Ei juhannuksena eikä jouluna.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/abc-avaa-nelja-valtavaa-sahkoautojen-latauskenttaa-katso-sijainnit/08c25e26-fbff-4eae-bc27-1587e77beadbEli menee aina noitten kautta
- Anonyymi
Jos on latausasema kotona, niin latausteho on luokkaa 10 kW. Jos auto kuluttaa 20 kWh / 100 km, niin tunnissa akkuun saa 50 km ajomatkaa vastaavan latauksen. Yöllä 8 tunnin aikana akkuun kertyy 400 km ajomatkaa vastaava lataus.
Suurteholatausasemalla tehot voivat olla yli 300 kW ja jos auton laturi ja akku parhaimmillaan kykenevät esimerkiksi 200 kW lataustehoon, niin tuosta voi laskea että melkein tyhjän akun lataus suositeltuun 80% tasoon ei kestä kauan.
Talvella kylmissä olosuhteissa auton akku kannattaa esivalmistella suurteholatausta varten matkalla latausasemalle. Syöttämällä latauaseman osoitteen navigaattoriin auto hoitaa kaiken automaattisesti tai sitten voi aktivoida esivalmistelun manuaalisesti.- Anonyymi
Jos on ihan suko pistorasia kotona, niin kahtena yönä yön yli lataus riittää helposti koko viikon ajoihin (300 km +). Ei tarvita kuin 8-10 A virta.
- Anonyymi
Näin Fortumin Duo asiakkaana kannattaaki ladata aina öisin, silloin sähkö on keskimäärin halvinta. Viime viikko ladattiin ensin 6A, sitten 10A, niilläkin pärjäsi 80 km:n työmatkat. Viikon loppuna asennutettiin 11 kW:n laturi. Nytten pystyy käyttämään halvimpia tunteja, puolesta yöstä aamu kuuteen.
Hyvin harvoin meillä on tarvetta ladata yleisillä latureilla, ehkäpä viisi kertaa vuodessa. Kovimpia pakkasia varten työnantaja järjesti latauksen myös työpaikalla, toki kulut maksoimme itse samoin kuin kuluttamamme sähkön maksamme. Vaikka kaikkien muiden työntekijöiden autot ovat roikassa työnantajan piikkiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin Fortumin Duo asiakkaana kannattaaki ladata aina öisin, silloin sähkö on keskimäärin halvinta. Viime viikko ladattiin ensin 6A, sitten 10A, niilläkin pärjäsi 80 km:n työmatkat. Viikon loppuna asennutettiin 11 kW:n laturi. Nytten pystyy käyttämään halvimpia tunteja, puolesta yöstä aamu kuuteen.
Hyvin harvoin meillä on tarvetta ladata yleisillä latureilla, ehkäpä viisi kertaa vuodessa. Kovimpia pakkasia varten työnantaja järjesti latauksen myös työpaikalla, toki kulut maksoimme itse samoin kuin kuluttamamme sähkön maksamme. Vaikka kaikkien muiden työntekijöiden autot ovat roikassa työnantajan piikkiin.Aivan sama tilanne, 11 kW kolmivaihelaturilla lataaminen sujuu yön yli vaivattomasti. Kotiin tullessa latausjohto kiinni autoon ja latauksen ajastus yön tunneille. Pakkasaamuina voi ajastaa tai ohjata kännykkäsovelluksella auton lämpenemään lähtöä varten jolloin kovillakin pakkasilla auto on mukavan lämmin kun liikkeellelähtö tapahtuu. Auton akku on edelleen täynnä, koska lämmitykseen tarvittava virta otetaan suoraan sähköverkosta. Yleisillä latureilla tulee käytyä harvoin, koska kotilataus kattaa niin suuren osan ajoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on ihan suko pistorasia kotona, niin kahtena yönä yön yli lataus riittää helposti koko viikon ajoihin (300 km ). Ei tarvita kuin 8-10 A virta.
Shukosta ei kannata ladatakaan isommalla teholla pidempiä aikoja. Hankkii sitten tilalle kestävämmän shukon, tai oikean latausaseman. Ei sekään mahdottomia maksa. Minulla noin 1300€ dynaamisella kuorman hallinnalla ja 11kW boksilla omaan sähköliittymään kytkettynä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shukosta ei kannata ladatakaan isommalla teholla pidempiä aikoja. Hankkii sitten tilalle kestävämmän shukon, tai oikean latausaseman. Ei sekään mahdottomia maksa. Minulla noin 1300€ dynaamisella kuorman hallinnalla ja 11kW boksilla omaan sähköliittymään kytkettynä.
Mulle riittää tuo 8A-10A kotilataukseen, nykyään on noita 22 kW tolppiakin joka kaupan edessä, siinä käynnin yhteydessä sitten voi imasta mukavan siivun viikon ajosähköistä. Eräästä vähän syrjässä olevasta tolpasta saa 22 kW teholla AC-latausta hintaan 16 senttiä / kWh, sattuu vaan olemaan paikka jossa tulee muutenkin käytyä.
Kotilataukselle ei olisi siis edes pakottavaa tarvetta, sähköä saa kyllä ja edullisestikin. Mutta onhan se kätevää, että voi sen puoli akullista ladata omassakin pihassa yön yli, jos on vaikka aamulla lähdössä vähän pidemmälle reissulle tms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on ihan suko pistorasia kotona, niin kahtena yönä yön yli lataus riittää helposti koko viikon ajoihin (300 km ). Ei tarvita kuin 8-10 A virta.
No kun päivässä tulee työmatkoista pelkästään 150km. Ei voi käyttää sähköautoa kun ei yän aikana ehdi tarpeeksi ladata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun päivässä tulee työmatkoista pelkästään 150km. Ei voi käyttää sähköautoa kun ei yän aikana ehdi tarpeeksi ladata.
Sössön sössön pellehermanni. Tuolla 10A virrallakin lataa helposti 150 km rangea yön yli. Tokihan sähköautolla ei ole yksin kotilatauksen varassa, vaan sähköä saa kaikkialta, toisin kuin bensaa.
- Anonyymi
Suomi on nyt sähköntuotannossa lähes fossiilivapaa ja myös omavarainen. Hyvä Suomi.
Kaikki eivät osta sähköautoa.
Mutta nyt voi sanoa että sähkön käyttö ei tuota Suomessa hiilidioksidipäästöjä.
Tässä on myös se hyvä puoli että meidän ei tarvitse tuoda sähkön tuotantoon öljyä ympäri maailmaa. Turha maksaa euroja sheikeille. Ja kotimaassa tehty sähkö tuottaa työtä ja kiinteistöveroja.
Jos kaikki ei osta sähköautoja, toivottavasti useat ostavat - Anonyymi
Vaikuttaako akun kestävyyteen jatkuva pikalaturilla lataaminen?
- Anonyymi
Kyllä ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, testerillä vaihtotilanteessa katsovat ensimäisenä onko paljon pikaladattu. Tämän takia useat merkit kuten toyota ovat rajoittaneet pikalataukseen 2 kertaan vuorokaudessa. Akku kun hajoaa niin artisti maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, testerillä vaihtotilanteessa katsovat ensimäisenä onko paljon pikaladattu. Tämän takia useat merkit kuten toyota ovat rajoittaneet pikalataukseen 2 kertaan vuorokaudessa. Akku kun hajoaa niin artisti maksaa.
Pikaladatut akut kestävät 2-3 vuotta jolloin varaustaso on tippunut usein 70-75% uudesta joten kotilatausta lähinä suositellaan.
- Anonyymi
Teoriassa jonkin verran, mutta tämän tutkimuksen mukaan tilastollisesti merkittävää eroa ei ole kun verrataan keskenään autoja joita on pikaladattu yli 70% latauskerroista verrattuna autoihin joita pikaladattu alle 30% kerroista.
https://www.recurrentauto.com/research/impacts-of-fast-charging - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikaladatut akut kestävät 2-3 vuotta jolloin varaustaso on tippunut usein 70-75% uudesta joten kotilatausta lähinä suositellaan.
https://youtu.be/sqCGNgrSuCo?si=Q8IX6icpJI8z86w1 ....,,,...,,,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikaladatut akut kestävät 2-3 vuotta jolloin varaustaso on tippunut usein 70-75% uudesta joten kotilatausta lähinä suositellaan.
Älä viitti höpöttää omias. Ihan puutaheinää suollat. Kyllä ne pikaladatut akutukin kestää paljon pidempään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikaladatut akut kestävät 2-3 vuotta jolloin varaustaso on tippunut usein 70-75% uudesta joten kotilatausta lähinä suositellaan.
Silloin saa takuuseen uuden akun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, testerillä vaihtotilanteessa katsovat ensimäisenä onko paljon pikaladattu. Tämän takia useat merkit kuten toyota ovat rajoittaneet pikalataukseen 2 kertaan vuorokaudessa. Akku kun hajoaa niin artisti maksaa.
Vain Tojota on rajoittanut latauksen 2 kertaan vuorokaudessa .
- Anonyymi
Ja välillä 2 tuntia jos sattuu jonoa olemaan. Heinolan ABC:lle on perustettu jo oma latausjono jossa sähköautoilija voi jonottaa latausta kätevästi. Voit mukavasti tilata burgereita autoon vaikka woltilla siinä odotellessa, wolt toimittaa jo tunnissa, aikaa on hyvin odotella.
- Anonyymi
Heinolan abc.llä on 24 pikalatauspistettä, jos nämä ovat täynnä, mitä en kyllä usko, löytyy heinolasta k- lataus jossa 18 pikalatauspistettä. Abc.llä on halvin lataus joka aikaansaa joissakin pienemmissä latausasemissa ruuhkaa, koska ihminen on kummallinen sentin perässä juoksija…
https://latauskartta.fi/
- Anonyymi
Jokin alotuksessa ei täsmää. Puolessa tunnissa 50 kW laturista saa max 25 kWh. Jos se on 60 % akun kapasiteetista, niin akun kapasiteetti on vain noin 40 kWh. Sillä ei kyllä ajella 300 km.
- Anonyymi
No siis sinähän et tiedä niin kerrotaan; aika helposti pystyy ajamaan 13,3 kWh kulutuksella satasen jos nyt sitten ei ole pakkasta. Kesällä kulutukset seka-ajossa oli alimmillaan 12 kWh luokkaa sadalle, joukossa saattoi olla jonkun verran 80 ja 100 km/h nopeuttakin.
Siis 300 km ajaa helposti 40 kWh:n voimin jos auto ei ole joku korkea ja painava katumaasturi möhkö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siis sinähän et tiedä niin kerrotaan; aika helposti pystyy ajamaan 13,3 kWh kulutuksella satasen jos nyt sitten ei ole pakkasta. Kesällä kulutukset seka-ajossa oli alimmillaan 12 kWh luokkaa sadalle, joukossa saattoi olla jonkun verran 80 ja 100 km/h nopeuttakin.
Siis 300 km ajaa helposti 40 kWh:n voimin jos auto ei ole joku korkea ja painava katumaasturi möhkö.Millä sähköautolla pääsee 100 km tunnissa 13,3 kWh kulutuksella ? Edes kesällä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä sähköautolla pääsee 100 km tunnissa 13,3 kWh kulutuksella ? Edes kesällä .
Ainakin Tesla 3:lla pääsee. Viimeisen n. 40000km:n keskikulutus on 15,9 kWh/100km ja siinä on mukana kaksi talvea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siis sinähän et tiedä niin kerrotaan; aika helposti pystyy ajamaan 13,3 kWh kulutuksella satasen jos nyt sitten ei ole pakkasta. Kesällä kulutukset seka-ajossa oli alimmillaan 12 kWh luokkaa sadalle, joukossa saattoi olla jonkun verran 80 ja 100 km/h nopeuttakin.
Siis 300 km ajaa helposti 40 kWh:n voimin jos auto ei ole joku korkea ja painava katumaasturi möhkö.Höpöhöpö hiipailua muiden jaloissa jollakin Zoella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä sähköautolla pääsee 100 km tunnissa 13,3 kWh kulutuksella ? Edes kesällä .
No nii pellehermanni, siis satasen eli 100 km. Kukaan ei sanonut että tunnissa. Tosin ei se satasen kulutuskaan satasen vauhdilla paljon tuosta yli mene.
Kesällä / keväällä / syksyllä kulutus on parhaimmillaan seka-ajossa jopa karvan alle 12 kWh / 100 km, eikä tarvitse ajaa alinopeuksiakaan, kunhan ei mene motarillekaan paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nii pellehermanni, siis satasen eli 100 km. Kukaan ei sanonut että tunnissa. Tosin ei se satasen kulutuskaan satasen vauhdilla paljon tuosta yli mene.
Kesällä / keväällä / syksyllä kulutus on parhaimmillaan seka-ajossa jopa karvan alle 12 kWh / 100 km, eikä tarvitse ajaa alinopeuksiakaan, kunhan ei mene motarillekaan paljon.Kai se riippuu vähän nyt autostakin, vai takaatko että mikä tahansa markkinoilla oleva sähköauto menee noilla kulutuslukemilla?
- Anonyymi
Noi taitaa olla kesä lataus aikoja. Entä, kun talvella on - 25 pakkasta, niin paljonko lataus ajat muuttuu?
- Anonyymi
Eipä ihmeemmin, akun esilämmitys on nääs keksitty. Ja hitaampi lataaminen toimii talvella oikeastaan vain paremmin kuin kesällä. Ainoastaan korkeilla tehoilla ladatessa akun tarvitsee olla lämmin. Kylmään akkuun menee ihan hyvin sähköä hitaasti.
- Anonyymi
60 litraa bensaa lorottaa tankkiin 2-3 minuutissa ja taas mennään 900km ilman baariruokaa ja kahvilassa notkumista.
- Anonyymi
Tuskin sitä 900 km kuitenkaan ilman taukoja ajat? Tai jos ajaa niin se on jo liikenneturvallisuudenkin näkökulmasta kyseenalaista toimintaa.
- Anonyymi
Ajatko tuon 900 km yhdellä istumalla? Kummallista että abc.n ym. latauspaikkojen kahviot ovat 99% polttiskuskeilla kansoitettu.
- Anonyymi
Joudutko useinkin ajamaan 900 km ilman taukoja? Eikö kannattaisi miettiä mikä tuolloin on mennyt elämänvalinnoissa pieleen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joudutko useinkin ajamaan 900 km ilman taukoja? Eikö kannattaisi miettiä mikä tuolloin on mennyt elämänvalinnoissa pieleen?
Mukava pitää tauot silloin ja siellä missä itse haluaa, eikä auto. Ja tokihan se helpottaa elämää että voi ajaa sen 900km vaikka kuinka pienissä tai suurissa pätkissä höösäämättä latauksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukava pitää tauot silloin ja siellä missä itse haluaa, eikä auto. Ja tokihan se helpottaa elämää että voi ajaa sen 900km vaikka kuinka pienissä tai suurissa pätkissä höösäämättä latauksista.
Aivan aivokuollutta trollihorinaa. Kukaan täysjärkinen ei aja 900 km tauotta. Bensa-asemia on harvemmassa kuin paikkoja joista saa sähköä.
Normaalisti käyttäytyville ihmisille, joilla on normaalit ja todelliset autonkäyttötarpeet, sähköauto on tosiasiallisesti kätevämpi kuin polttomoottori. Ajokokemusta itselläni on useilta vuosikymmeniltä, myös ajalta reilusti ennen sähköautoja. En ottaisi enää polttomoottoriautoa riesakseni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukava pitää tauot silloin ja siellä missä itse haluaa, eikä auto. Ja tokihan se helpottaa elämää että voi ajaa sen 900km vaikka kuinka pienissä tai suurissa pätkissä höösäämättä latauksista.
Teoriassa joo noin. Sitten käytännössä nykyisellä latausasemakattavuudella jos tekee 900 km reissun niin aika valikoiden pitää poimia ne taukopaikat siten ettei niissä ole latausmahdollisuutta. Olettaen että tauot vietetään jossain palveluiden äärellä eikä bussipysäkillä tien varressa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan aivokuollutta trollihorinaa. Kukaan täysjärkinen ei aja 900 km tauotta. Bensa-asemia on harvemmassa kuin paikkoja joista saa sähköä.
Normaalisti käyttäytyville ihmisille, joilla on normaalit ja todelliset autonkäyttötarpeet, sähköauto on tosiasiallisesti kätevämpi kuin polttomoottori. Ajokokemusta itselläni on useilta vuosikymmeniltä, myös ajalta reilusti ennen sähköautoja. En ottaisi enää polttomoottoriautoa riesakseni.Kuka on väittänyt että ajaa 900 km tauoitta? Lataamatta/tankkaamatta sen sijaan sen voi ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teoriassa joo noin. Sitten käytännössä nykyisellä latausasemakattavuudella jos tekee 900 km reissun niin aika valikoiden pitää poimia ne taukopaikat siten ettei niissä ole latausmahdollisuutta. Olettaen että tauot vietetään jossain palveluiden äärellä eikä bussipysäkillä tien varressa.
Mistä kukakin pitää. Kesälomareissuilla on mukava pitää tauko vaikka torikaffeella eikä härskiltä rasvalta tuoksuvassa huoltoaseman baarissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joudutko useinkin ajamaan 900 km ilman taukoja? Eikö kannattaisi miettiä mikä tuolloin on mennyt elämänvalinnoissa pieleen?
Tauko ja lataus ei ole synonyymeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka on väittänyt että ajaa 900 km tauoitta? Lataamatta/tankkaamatta sen sijaan sen voi ajaa.
Jos pitää taukoja niin se auto latautuu siinä samalla, eli matkateon kannalta se ei ole ongelma. Tuo 900 km matka siis muodostuu ongelmaksi sähköautolla vain jos jostain kumman syystä pitäisi ajaa se matka tauotta. Ja oikeassa elämässä tuo kuulostaa oikeasti aikaa kaukaa haetulta tilanteelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä kukakin pitää. Kesälomareissuilla on mukava pitää tauko vaikka torikaffeella eikä härskiltä rasvalta tuoksuvassa huoltoaseman baarissa.
Pääsäntöisesti siellä torin pysäköintialueella on myös latauspaikat sähköautoille.
Bensa-asemaa siellä harvemmin on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsäntöisesti siellä torin pysäköintialueella on myös latauspaikat sähköautoille.
Bensa-asemaa siellä harvemmin on.Pääsääntöisesti ei kyllä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsääntöisesti ei kyllä ole.
Juu, ei ole bensa-asemia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatko tuon 900 km yhdellä istumalla? Kummallista että abc.n ym. latauspaikkojen kahviot ovat 99% polttiskuskeilla kansoitettu.
Te ette pysty tajuamaan , ettei kaikki autoilijat halua siellä absilla taukoja viettää .
- Anonyymi
Mitä sähköauton ajoakku lyhimmillään kestää kun pikaladataan?
- Anonyymi
Noi on hyviä lukuja kyllä . Tulee vaan kokonaiskuluiltaan sähköauto kalliimmaksi kuin diisel tällä hetkellä . Hyvä kun ei tarvi vaihtaa autoa vielä , voi tilanne muuttua .
- Anonyymi
Jos hankit vastaavan hintaisen dieselauton, niin et sillä ainakaan halvemmalla pääse, vaikka kuinka lasket, hihii!
- Anonyymi
Koulussa taisi olla uskonto 10 ja matematiikka 4.
- Anonyymi
Mun pitää päästä joka päivä vähintään 1000km ilman pysähdyksiä, kusen pulloon ja paskon vaippaan, syön eväitä vauhdissa, ei ehdi lataamaan.
- Anonyymi
Akun voi ladata jopa 3minuutissa mutta akku on jo vuoden kuluttua kelvoton eikä täytä sille asetettuja kriteereitä saati ajomatkaa. Ongelmajäte sen jälkeen. Jatkuvilla latauksilla ja käytönaikaisilla virrakulutuksella ennenkin on pilattu lithiumakkuja joita sähköautossa käytetään.
Akut ylipäätänsä ovat kalliita hankintoja ja ne tarvitsevat oikeaoppista käsittelyä ja käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849