On täysin järkevää vilkun käyttöä liikenneympyrässä

Anonyymi-ap

Lain mukaan liikenneympyrään mentäessä ei käytetä vilkua ja liikenneympyrästä poistuttaessa käytetään vilkkua.
On täysin järkevää käyttää vilkkua liikenneympyrään mentäessä, jos poistuu ympyrästä heti ensimmäisestä liittymästä, koska villkun joutuu jokatapuksessa laittamaan heti, kun ajaa liikenne ympyrään, niin miksi sitä ei voisi laittaa jo heti liikenneympyrään mentäessä, niin muut tietävät, että poistuu liikenneympyrästä ensimmäisestä liittymästä.
On se parempi, kuin ettei käytä vilkkua ollenkaan, kuten toisinaan näkee.

85

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole kiellettyä toimia kuvaamallasi tavalla. Voi saapuessa vilkuttaa oikealle, jos aikoo poistua heti seuraavasta liittymästä. Sellaista tosin näkee joskus, että jotkut vilkuttavat vasemmalle, kun ajavat/kaartavat liikenneympyrässä.

      • Anonyymi

        Eikös tuo vasemmalle vilkuttaminen ole aika yleistä liikenneympyrässä Ruotsissa...sehän on hyvä tapa näyttää muille, että jatkaa matkaa ohi liittymän seuraavaan mahdolliseen? Silloinhan liittymässä odottava tietää, että mitä autoilija tekee.















































































































































































































































































































































        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo vasemmalle vilkuttaminen ole aika yleistä liikenneympyrässä Ruotsissa...sehän on hyvä tapa näyttää muille, että jatkaa matkaa ohi liittymän seuraavaan mahdolliseen? Silloinhan liittymässä odottava tietää, että mitä autoilija tekee.















































































































































































































































































































































        .

        Tuo vasemmalle vilkuttaminen on väärin ja se aiheuttaa uskon, että kyseinen kuski ei osaa ajaa oikein ja on siksi arvaamaton, eikä merkinantoon voi luottaa. Omat sovellukset ja tulkinnat ei vaan toimi ja sotkee sovitut säännöt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vasemmalle vilkuttaminen on väärin ja se aiheuttaa uskon, että kyseinen kuski ei osaa ajaa oikein ja on siksi arvaamaton, eikä merkinantoon voi luottaa. Omat sovellukset ja tulkinnat ei vaan toimi ja sotkee sovitut säännöt.

        Pahempaa. Teknisesti se tarkoittaa joko kaistanvaihtoa (mikä on joissain liikenneympyröissä mahdollista) tai pysähtymistä keskikorokkeen viereen, mikä on toki kiellettyä...

        Joo, tuota jälkimmäistä tulkintaa tuskin kukaan tekee, mutta muuttavatko nämä tyypit vilkutustapaansa sen mukaan, kuinka monta kaistaa on liikenneympyrässä? Tuskin. Veikkaan, ettei käy ihan yhtä kertaa että vilkuttavat vasemmalle ja vaihtavat kaistaa oikealle...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Pahempaa. Teknisesti se tarkoittaa joko kaistanvaihtoa (mikä on joissain liikenneympyröissä mahdollista) tai pysähtymistä keskikorokkeen viereen, mikä on toki kiellettyä...

        Joo, tuota jälkimmäistä tulkintaa tuskin kukaan tekee, mutta muuttavatko nämä tyypit vilkutustapaansa sen mukaan, kuinka monta kaistaa on liikenneympyrässä? Tuskin. Veikkaan, ettei käy ihan yhtä kertaa että vilkuttavat vasemmalle ja vaihtavat kaistaa oikealle...

        Liikenneympyrässä pitää vilkuttaa vasemmalle, koska silloin käännytään vasemmalle. Poistuessa ajetaan suoraan, joten vilkkua ei käytetä. Edessä ajava pitää ohittaa oikealta.

        Niinhän se oli?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrässä pitää vilkuttaa vasemmalle, koska silloin käännytään vasemmalle. Poistuessa ajetaan suoraan, joten vilkkua ei käytetä. Edessä ajava pitää ohittaa oikealta.

        Niinhän se oli?

        Ei. Se ei ole niin, eikä se itse asiassa koskaan ollutkaan.

        Kyllä, aiemman lain mukaan vilkutussuunta todellakin riippui ympyrän mallista. Ohjeistus, joka oli paljon parempi, noudatti jo silloin nykyistä lakia.

        Edessäajavan saa ohittaa oikealta, jos oikealla on kaista ohittamista varten. Mitään pakkoa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrässä pitää vilkuttaa vasemmalle, koska silloin käännytään vasemmalle. Poistuessa ajetaan suoraan, joten vilkkua ei käytetä. Edessä ajava pitää ohittaa oikealta.

        Niinhän se oli?

        Liikenneympyrässä ajettaessa ei käännytä, vaan kaarretaan. Poistuessa sieltä, käännytään pois liikenneympyrästä. Siinä kohtaa tapahtuu se käännös.

        Kai sitten vilkutat muissakin mutkissa ja kaarteissa, kun kerta vilkutat liikenneympyrässä ajettaessa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ei. Se ei ole niin, eikä se itse asiassa koskaan ollutkaan.

        Kyllä, aiemman lain mukaan vilkutussuunta todellakin riippui ympyrän mallista. Ohjeistus, joka oli paljon parempi, noudatti jo silloin nykyistä lakia.

        Edessäajavan saa ohittaa oikealta, jos oikealla on kaista ohittamista varten. Mitään pakkoa ei ole.

        Joku joskus sellaisia kirjoitteli. Kukahan se oli?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku joskus sellaisia kirjoitteli. Kukahan se oli?

        Tällä palstalla pyörii yksi säällittävä trolli, joka yrittää vääristellä minun sanomisiani ja työntää niitä vähän kaikkiin keskusteluihin. Sitten jos erehtyy pyytämään viittauksia niihin minun oikeisiin väitteisiini, tuo katoaa tullakseen takaisin seuraavaan keskusteluun.

        Yllä malliesimerkki. Lainaa itseään. Kukaan muu ei tuollaisia ole väittänyt.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tällä palstalla pyörii yksi säällittävä trolli, joka yrittää vääristellä minun sanomisiani ja työntää niitä vähän kaikkiin keskusteluihin. Sitten jos erehtyy pyytämään viittauksia niihin minun oikeisiin väitteisiini, tuo katoaa tullakseen takaisin seuraavaan keskusteluun.

        Yllä malliesimerkki. Lainaa itseään. Kukaan muu ei tuollaisia ole väittänyt.

        Sinä siis olet sekä TheRat että se trolli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrässä ajettaessa ei käännytä, vaan kaarretaan. Poistuessa sieltä, käännytään pois liikenneympyrästä. Siinä kohtaa tapahtuu se käännös.

        Kai sitten vilkutat muissakin mutkissa ja kaarteissa, kun kerta vilkutat liikenneympyrässä ajettaessa.

        Aika erikoisia kirjoittelet.
        Jaa että kaarrellaan liikenneympyrässä?
        Jos samalla logiikalla mennään niin ulos tullaan ajamalla suoraan.


    • Anonyymi

      Eikös tuohon tullut jo vuosia sitten suositus että vilkutetaan oikealle jo ennen liikenneympyrää jos käännytään heti oikealle.
      Tämä koskee varsinkin pieniä liikenneympyröitä.
      Itse vilkutan aina kyseisissä tilanteissa.

      Valitettavasti moni ei käytä vilkkua olenkaan eikä ryhmity oikein liikenneympyrässä, epäilen etteivät käytä vilkkua ja ryhmittymistä muuallakaan.

    • Anonyymi

      Ei laissa kielletä vilkun käyttöä liikenneympyrään mentäessä. Ohjeiden mukaan vilkkua ei tarvitse käyttää. Suomessa liikenneympyrät on enimmäkseen niin pieniä kiertoliittymiä, että aivan hyvin voi laittaa jo enen ympyrää vilkun päälle jos aikoo poistua heti ensimmäisestä liittymästä.

      • Anonyymi

        Liikenneympyrä on liikenneympyrä riippumatta sen koosta, miksikään ”kiertoliittymäksi” se ei muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrä on liikenneympyrä riippumatta sen koosta, miksikään ”kiertoliittymäksi” se ei muutu.

        Puhutaan ihan samasta asiasta, kiertoliittymä on liikenneympyrä ja päinvastoin. Kiertoliittymä on Tiehallinnon aikanaan lanseeraama termi, jota ei löydy tieliikennelaista. Käytin sanaa siksi, että pienten liittymien kutsuminen liikenneympyräksi on aika mahtipontista.

        Jos pysyttäisiin asiassa sen sijaan että takerrut sanavalintoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutaan ihan samasta asiasta, kiertoliittymä on liikenneympyrä ja päinvastoin. Kiertoliittymä on Tiehallinnon aikanaan lanseeraama termi, jota ei löydy tieliikennelaista. Käytin sanaa siksi, että pienten liittymien kutsuminen liikenneympyräksi on aika mahtipontista.

        Jos pysyttäisiin asiassa sen sijaan että takerrut sanavalintoihin.

        Liikenneympyrä on virallinen termi. Tieliikennelaki ei mitään kiertoliittymä termiä tunnista.


      • Anonyymi

        Riippuu, kumpaan suuntaa vilkuttaa. Ylempänä mainitaan vasemmalle vilkuttaminen. Selvää asiaa on turha muille vilkulla viestittää. Sitä taas ei tiedä, että mistä liittymästä kukin aikoo poistua, ellei asiaa muille viestitä. Kaksi- tai useampikaistaisen liikenneympyrän osalta pitää toki sitten kaistanvaihdon yhteydessä asiasta vilkulla muille viestittää. Kaistanvaihto saattaa tapahtua myös vasemmalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrä on virallinen termi. Tieliikennelaki ei mitään kiertoliittymä termiä tunnista.

        Kuten juuri sanoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrä on virallinen termi. Tieliikennelaki ei mitään kiertoliittymä termiä tunnista.

        Liikenneympyrälle on ihan oma liikennemerkki. Mikäli sellaista ei paikalla ole, ei voi olla kyse liikenneympyrästä, eivätkä liikenneympyrää koskevat säädökset ole siellä Voimassa. Mutta kiertoliittymä se silloin on silti, millä ei ole tieliikennelain kannalta mitään merkitystä. Lain kannalta kyse on siis vain yksi tie muiden joukossa, eikä tien ympyrärenkaan muoto muuta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrälle on ihan oma liikennemerkki. Mikäli sellaista ei paikalla ole, ei voi olla kyse liikenneympyrästä, eivätkä liikenneympyrää koskevat säädökset ole siellä Voimassa. Mutta kiertoliittymä se silloin on silti, millä ei ole tieliikennelain kannalta mitään merkitystä. Lain kannalta kyse on siis vain yksi tie muiden joukossa, eikä tien ympyrärenkaan muoto muuta mitään.

        En tiedä miten Tähtien Sodan Voima tähän liittyy, mutta ei liikenneympyrälle ole mitään erillisiä omia liikennesääntöjään. Liikenneympyrä ja kiertoliittymä on aivan sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrälle on ihan oma liikennemerkki. Mikäli sellaista ei paikalla ole, ei voi olla kyse liikenneympyrästä, eivätkä liikenneympyrää koskevat säädökset ole siellä Voimassa. Mutta kiertoliittymä se silloin on silti, millä ei ole tieliikennelain kannalta mitään merkitystä. Lain kannalta kyse on siis vain yksi tie muiden joukossa, eikä tien ympyrärenkaan muoto muuta mitään.

        Missään laissa ei määritetä, että liikenneympyrässä pitäisi olla liikenneympyrän merkki. Tiehallinnon ohjeistuksessa määrätään, että liikenneympyrän merkkiä ei saa käyttää, ellei ympyrään tulijoita ole määrätty väistämisvelvollisiksi.
        Eikä liikenneympyrässä ole yhtäkään muista risteyksistä poikkeavaa liikennesääntöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään laissa ei määritetä, että liikenneympyrässä pitäisi olla liikenneympyrän merkki. Tiehallinnon ohjeistuksessa määrätään, että liikenneympyrän merkkiä ei saa käyttää, ellei ympyrään tulijoita ole määrätty väistämisvelvollisiksi.
        Eikä liikenneympyrässä ole yhtäkään muista risteyksistä poikkeavaa liikennesääntöä.

        Tieliikennelain 2 § määritetään kylläkin liikenneympyrä.

        Tässä laissa tarkoitetaan: liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta.

        Liikennemerkki pitää olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 2 § määritetään kylläkin liikenneympyrä.

        Tässä laissa tarkoitetaan: liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta.

        Liikennemerkki pitää olla.

        Kerrotko mikä se pakollinen liikenneympyrän liikennemerkki on? Lähestyvästä liikenneympyrästä voidaan ennakkoon varoittaa varoitusmerkillä A24 ja ympyrään tullessa kiertosuunta osoittaa määräysmerkillä D2 (kärkikolmion alapuolella).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrä on virallinen termi. Tieliikennelaki ei mitään kiertoliittymä termiä tunnista.

        Entä sitten, änkyrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko mikä se pakollinen liikenneympyrän liikennemerkki on? Lähestyvästä liikenneympyrästä voidaan ennakkoon varoittaa varoitusmerkillä A24 ja ympyrään tullessa kiertosuunta osoittaa määräysmerkillä D2 (kärkikolmion alapuolella).

        "Kerrotko mikä se pakollinen liikenneympyrän liikennemerkki on? Lähestyvästä liikenneympyrästä voidaan ennakkoon varoittaa varoitusmerkillä A24 ja ympyrään tullessa kiertosuunta osoittaa määräysmerkillä D2 (kärkikolmion alapuolella)."

        Kovin on keskustelu saivartelevaa, mutta vielä sopinee joukkoon yksi.
        Merkin D2 selityksestä "Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallittu ajosuunta ajoradalla liikenneympyrässä" ajoneuvon kuljettaja tietää, että hän tulee liikenneympyrään.
        Eli D2 ei ole liikenneympyrän liikennemerkki, mutta se on liikenneympyrän pakollinen merkki .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kerrotko mikä se pakollinen liikenneympyrän liikennemerkki on? Lähestyvästä liikenneympyrästä voidaan ennakkoon varoittaa varoitusmerkillä A24 ja ympyrään tullessa kiertosuunta osoittaa määräysmerkillä D2 (kärkikolmion alapuolella)."

        Kovin on keskustelu saivartelevaa, mutta vielä sopinee joukkoon yksi.
        Merkin D2 selityksestä "Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallittu ajosuunta ajoradalla liikenneympyrässä" ajoneuvon kuljettaja tietää, että hän tulee liikenneympyrään.
        Eli D2 ei ole liikenneympyrän liikennemerkki, mutta se on liikenneympyrän pakollinen merkki .

        Jatketaan saivartelua: oman tekstin alkuun on turha kopioida koko se viesti johon vastaat, koska se näkyy siinä joka tapauksessa. Lainailu toimii lähinnä silloin, jos haluat vastata (pitemmän) kommentin johonkin tiettyyn kohtaan ja nostaa vain sen esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan saivartelua: oman tekstin alkuun on turha kopioida koko se viesti johon vastaat, koska se näkyy siinä joka tapauksessa. Lainailu toimii lähinnä silloin, jos haluat vastata (pitemmän) kommentin johonkin tiettyyn kohtaan ja nostaa vain sen esille.

        Yleistä
        Merkillä A24 (liikenneympyrä) voidaan varoittaa liikenneympyrästä.
        Liikenneympyrällä tarkoitetaan liittymää, jossa liikenne kiertää liittymän keskellä olevaa saareketta vastapäivään yhdellä tai useammalla ajokaistalla.

        Liikenneympyrä osoitetaan merkillä D2 (pakollinen kiertosuunta)

        merkin käytöstä esitettyjen ohjeiden mukaisesti.
        Liikenneympyrä toteutetaan aina niin, että sinne saapuvalla on liikennemerkein osoi
        tettu väistämisvelvollisuus. Liikenneympyröitä kutsutaan myös kiertoliittymiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleistä
        Merkillä A24 (liikenneympyrä) voidaan varoittaa liikenneympyrästä.
        Liikenneympyrällä tarkoitetaan liittymää, jossa liikenne kiertää liittymän keskellä olevaa saareketta vastapäivään yhdellä tai useammalla ajokaistalla.

        Liikenneympyrä osoitetaan merkillä D2 (pakollinen kiertosuunta)

        merkin käytöstä esitettyjen ohjeiden mukaisesti.
        Liikenneympyrä toteutetaan aina niin, että sinne saapuvalla on liikennemerkein osoi
        tettu väistämisvelvollisuus. Liikenneympyröitä kutsutaan myös kiertoliittymiksi.

        Kaipa sitä voi kutsua vaikka pimpelipompeliksi, mutta siltikin sen ainoa oikea nimitys on liikenneympyrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipa sitä voi kutsua vaikka pimpelipompeliksi, mutta siltikin sen ainoa oikea nimitys on liikenneympyrä.

        Tässä lainaus tiehallinnon eräästä ohjeesta. Onkohan siinä kaikki päin /settä, kun tieliikennelaki ei tunne kuin risteyksen. Toki liittymä mainitaan, mutta ei selitetä mitä sillä tarkoitetaan. Ohje on vuodelta 2001.
        − Avoin liittymä (LA)
        − Tulppaliittymä (LT)
        − Kanavoitu liittymä (PM, PK, PV)
        − Porrastettu liittymä (LP)
        − Kiertoliittymä eli liikenneympyrä (LK)
        − Valo-ohjauksinen liittymä (LV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipa sitä voi kutsua vaikka pimpelipompeliksi, mutta siltikin sen ainoa oikea nimitys on liikenneympyrä.

        Poikkeava voisi pitää sen pimpelipompelinsa housuissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipa sitä voi kutsua vaikka pimpelipompeliksi, mutta siltikin sen ainoa oikea nimitys on liikenneympyrä.

        Pisaraliittymäkin on liikenneympyrä, vaikka se ei ole ympyrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä lainaus tiehallinnon eräästä ohjeesta. Onkohan siinä kaikki päin /settä, kun tieliikennelaki ei tunne kuin risteyksen. Toki liittymä mainitaan, mutta ei selitetä mitä sillä tarkoitetaan. Ohje on vuodelta 2001.
        − Avoin liittymä (LA)
        − Tulppaliittymä (LT)
        − Kanavoitu liittymä (PM, PK, PV)
        − Porrastettu liittymä (LP)
        − Kiertoliittymä eli liikenneympyrä (LK)
        − Valo-ohjauksinen liittymä (LV

        Tiehallinto voi kirjoitella mitä tahansa ohjeita, mutta Suomen tieliikennelaissa määritellään liikenteen termit ja niiden tarkoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä lainaus tiehallinnon eräästä ohjeesta. Onkohan siinä kaikki päin /settä, kun tieliikennelaki ei tunne kuin risteyksen. Toki liittymä mainitaan, mutta ei selitetä mitä sillä tarkoitetaan. Ohje on vuodelta 2001.
        − Avoin liittymä (LA)
        − Tulppaliittymä (LT)
        − Kanavoitu liittymä (PM, PK, PV)
        − Porrastettu liittymä (LP)
        − Kiertoliittymä eli liikenneympyrä (LK)
        − Valo-ohjauksinen liittymä (LV

        Tiehallinto voi omassa ohjeistuksessa nimetä liikenneympyrän ihan vaikka miksi. Tieliikennelaki on se, joka määrittää liikennesäännöt.


    • Anonyymi

      Liikenneturvan Tapio Heiskanen:

      ”Kuten mistä tahansa muustakin liittymästä, aikeesta poistua liikenneympyrästä kerrotaan myös vilkulla. Liikenneympyrässä vilkku tulee laittaa päälle ajoissa ennen kääntymistä oikealle poistumisliittymään. Liikenneympyrään tullessa vilkkua ei tarvitse näyttää. Kuitenkin jos on aikeissa poistua heti liikenneympyrän ensimmäisestä liittymästä, eikä väärinymmärryksen vaaraa näin ole, voi vilkun kytkeä päälle jo liikenneympyrään ajaessa”

    • Anonyymi

      Täysin järjetöntä kytätä mitä muut tekee liikenteessä. Tekee vain itse sääntöjen mukaan niin se riittää.

      • Anonyymi

        No kyllä se on oleellista, että kaikki kyttäsivät vilkkua kuten säännöt ja velvoillisuus edellyttää, eikä kikkaile omiaan ja sotke koko liikenteen sujuvuutta ja aiheuta epävarmuutta mitä tuo hölmö tekee.


      • Anonyymi

        Ei ole järjetöntä kytätä muita. Tieliikennelaki jopa velvoittaa siihen nykyään. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole järjetöntä kytätä muita. Tieliikennelaki jopa velvoittaa siihen nykyään. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Höpöhöpö, liikennesääntöjä tulee noudattaa ja ajaa niiden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, liikennesääntöjä tulee noudattaa ja ajaa niiden mukaan.

        Tuossa aiemmin ei väitetty mitään päinvastaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole järjetöntä kytätä muita. Tieliikennelaki jopa velvoittaa siihen nykyään. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Tieliikennelaki ei velvoita ketään kyttäämään muita kulkijoita.
        On aivan selvää ottaa muut huomioon ja se on eriasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei velvoita ketään kyttäämään muita kulkijoita.
        On aivan selvää ottaa muut huomioon ja se on eriasia.

        Miten otat muut huomioon, ellet katso mitä ne muut tekevät. Ei voi ennakoida muiden tekemisiä, ellei katso, mitä ne muut tekevät. Katsominen = "kyttäämistä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten otat muut huomioon, ellet katso mitä ne muut tekevät. Ei voi ennakoida muiden tekemisiä, ellei katso, mitä ne muut tekevät. Katsominen = "kyttäämistä".

        " Katsominen = "kyttäämistä".
        Järkevät ihmiset ei yleisesti ajattele noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Katsominen = "kyttäämistä".
        Järkevät ihmiset ei yleisesti ajattele noin.

        Kuka on sitten miten järkevä ja kuka ei.

        katsoa, tuijottaa, tarkkailla, pälyillä, töllistellä, kyylätä, kytätä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on sitten miten järkevä ja kuka ei.

        katsoa, tuijottaa, tarkkailla, pälyillä, töllistellä, kyylätä, kytätä...

        "Kuka on sitten miten järkevä ja kuka ei."
        Vastaushan tuohon elämää suurempaan kysymykseen oli vastaamassasi kommentissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuka on sitten miten järkevä ja kuka ei."
        Vastaushan tuohon elämää suurempaan kysymykseen oli vastaamassasi kommentissa.

        Jatka ihmeessä tuohon uskomista.


    • Anonyymi

      Kyllä. Sinä poistut liikenneympyrästä ja vaihdat kaistaa. Joillekin vilkun käyttö on ylettömän suuri voiman ponnistus eivätkä jaksa käyttää yhtä sormea.

      • Anonyymi

        Ei liikenneympyrästä poistumisen yhteydessä vaihdeta kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liikenneympyrästä poistumisen yhteydessä vaihdeta kaistaa.

        Ai ei vai?
        Olet varmaan niitä jotka ampuvat sisäkaistalta ilman vilkkua ulkokaistan yli suoraan liittymälle.
        Näitä kyllä näkee, kerran meinasin tökätä viimeisenpäälle laitetun jenkkiletukan kylkeen, joku mielenhäriö laittoi jalan jarrupolkimelle enkä sitten töytäissyt tuota letukkaa.
        Monta muutakin tilannetta on tullut, milloinkahan opitaan ryhmittymään ja käyttämään vilkkua, ja tiedoksi vilkku on sen takia että ilmoitetaan muille omat aikomukset, ei sen takia että vilautetaan nyt kun laki vaatii.
        Ensio sanoi aikoinaan että vilkku tulee laittaa niin ajoissa että itseä hävettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai ei vai?
        Olet varmaan niitä jotka ampuvat sisäkaistalta ilman vilkkua ulkokaistan yli suoraan liittymälle.
        Näitä kyllä näkee, kerran meinasin tökätä viimeisenpäälle laitetun jenkkiletukan kylkeen, joku mielenhäriö laittoi jalan jarrupolkimelle enkä sitten töytäissyt tuota letukkaa.
        Monta muutakin tilannetta on tullut, milloinkahan opitaan ryhmittymään ja käyttämään vilkkua, ja tiedoksi vilkku on sen takia että ilmoitetaan muille omat aikomukset, ei sen takia että vilautetaan nyt kun laki vaatii.
        Ensio sanoi aikoinaan että vilkku tulee laittaa niin ajoissa että itseä hävettää.

        Usko nyt: siinä vaiheessa kun poistut liikenneympyrästä et vaihda kaistaa, vaan olet koko ajan oikeanpuoleisella kaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko nyt: siinä vaiheessa kun poistut liikenneympyrästä et vaihda kaistaa, vaan olet koko ajan oikeanpuoleisella kaistalla.

        En usko tuota, eikä asia ole aina niin, vaikka pitäisi.

        https://maps.app.goo.gl/1QQtUFiaMNDwD5sw7

        Tuossa kuvan ympyrässä on kohdassa kaksi kaistaa. Joku voi poistua suoraan sisimmältä kaistalta, vaikka olisi pitänyt vaihtaa kaistaa ulommaiselle kaistalle ennen poistumista. Tällaisia asioita tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko tuota, eikä asia ole aina niin, vaikka pitäisi.

        https://maps.app.goo.gl/1QQtUFiaMNDwD5sw7

        Tuossa kuvan ympyrässä on kohdassa kaksi kaistaa. Joku voi poistua suoraan sisimmältä kaistalta, vaikka olisi pitänyt vaihtaa kaistaa ulommaiselle kaistalle ennen poistumista. Tällaisia asioita tapahtuu.

        Toki JOS on liikenneympyrän sisemmällä kaistalla pitää vaihtaa ulommalle ENNEN poistumista. Kirjoitit kuitenkin: "Kyllä. Sinä poistut liikenneympyrästä ja vaihdat kaistaa." Mutta nähtävästi ylpeys ei salli myöntää, että kirjoittelit mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki JOS on liikenneympyrän sisemmällä kaistalla pitää vaihtaa ulommalle ENNEN poistumista. Kirjoitit kuitenkin: "Kyllä. Sinä poistut liikenneympyrästä ja vaihdat kaistaa." Mutta nähtävästi ylpeys ei salli myöntää, että kirjoittelit mitä sattuu.

        Minä ei ole kirjoitellut mitään tuollaista. Keskusteluun osallistuu useita eri osapuolia. Itse otin vain kantaan väitteeseen: ” siinä vaiheessa kun poistut liikenneympyrästä et vaihda kaistaa”, joka ei siis aina pidä paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ei ole kirjoitellut mitään tuollaista. Keskusteluun osallistuu useita eri osapuolia. Itse otin vain kantaan väitteeseen: ” siinä vaiheessa kun poistut liikenneympyrästä et vaihda kaistaa”, joka ei siis aina pidä paikkansa.

        Kyllä se pitää aina paikkansa silloin kun ajetaan liikennesääntöjen mukaan - poistuessa on jo tietysti oltava oikeanpuoleisella kaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pitää aina paikkansa silloin kun ajetaan liikennesääntöjen mukaan - poistuessa on jo tietysti oltava oikeanpuoleisella kaistalla.

        Paitsi jos ympyrästä voi poistua molemmilta kaistoilta.
        Katsos kun Suomessa on monta liikenneympyrää ja niissä on erilaisia liikennejärjestelyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos ympyrästä voi poistua molemmilta kaistoilta.
        Katsos kun Suomessa on monta liikenneympyrää ja niissä on erilaisia liikennejärjestelyjä.

        Tuon mallisia liikenneympyröitä on toki myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pitää aina paikkansa silloin kun ajetaan liikennesääntöjen mukaan - poistuessa on jo tietysti oltava oikeanpuoleisella kaistalla.

        Kuten joku jo mainitsikin, niin on myös kaksikaistaisia liikenneympyröitä, joissa voi poistua myös sisimmältä kaistalta. Silloin ajetaan jonkun kaistan yli.

        Tässä on yksi esimerkki, jossa ajetaan kaistojen yli poistuttaessa liikenneympyrästä.

        https://maps.app.goo.gl/HcG6ENjWeA5hNmcP7

        Riippuu siis täysin liikenneympyrän mallista. Aina ei valitettavasti myöskään ajeta liikennesääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten joku jo mainitsikin, niin on myös kaksikaistaisia liikenneympyröitä, joissa voi poistua myös sisimmältä kaistalta. Silloin ajetaan jonkun kaistan yli.

        Tässä on yksi esimerkki, jossa ajetaan kaistojen yli poistuttaessa liikenneympyrästä.

        https://maps.app.goo.gl/HcG6ENjWeA5hNmcP7

        Riippuu siis täysin liikenneympyrän mallista. Aina ei valitettavasti myöskään ajeta liikennesääntöjen mukaan.

        Missään risteyksessä ei kesken poistumisen vaihdeta kaistaa. Ei ole mitään hyötyä spekuloida sillä, että joku saattaa mahdollisesti ehkä ajaa liikennesääntöjen vastaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ei ole kirjoitellut mitään tuollaista. Keskusteluun osallistuu useita eri osapuolia. Itse otin vain kantaan väitteeseen: ” siinä vaiheessa kun poistut liikenneympyrästä et vaihda kaistaa”, joka ei siis aina pidä paikkansa.

        Juu tuo kaistapää inttäjä joka luulee ettei muut tajua jankkaa täällä omiaan.
        Eikä hän myöskään tajua että muutkin ovat eri mieltä hänen kanssaan.

        Miksi liikenneympyrästä poistuttaessa vaikka onkin ulkokaistalla pitää käyttää vilkkua, tietenkin sen takia että ilmoitetaan liikenneympyrään tulijoille ettei jatka liikenneympyrässä ajamista.
        Ruotsissa tuo ilmoitus hoidetaan käänteisesti, eli vilkutetaan vasemmalle merkiksi että pysytään liikenneympyrässä.
        Mutta kummassakin maassa vilkulla annetaan muille tieto että mitä pirua meinataan tehdä seuraavien sekunttien aikana.
        Sellaiset kusipäät itsekeskeiset narsistit jotka kuvittelevat että maailma on heitä varten eikä muille tarvitse ilmoittaa aikeistaan voisi laittaa ikuiseen ajokieltoon.

        En tiedä tuliko tarpeeksi selvästi kerrottua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten joku jo mainitsikin, niin on myös kaksikaistaisia liikenneympyröitä, joissa voi poistua myös sisimmältä kaistalta. Silloin ajetaan jonkun kaistan yli.

        Tässä on yksi esimerkki, jossa ajetaan kaistojen yli poistuttaessa liikenneympyrästä.

        https://maps.app.goo.gl/HcG6ENjWeA5hNmcP7

        Riippuu siis täysin liikenneympyrän mallista. Aina ei valitettavasti myöskään ajeta liikennesääntöjen mukaan.

        En tiedä oletko ajanut kyseisillä liikenneympyröillä?
        Tuollaisissa liikenneympyröissä joilta voi poistua sisäkaistalta on sulkuviiva ulkokaistalla, eli ulkokaistaa pitkin ei voi laillisesti ajaa sisäkaistan poistumisreitin yli.
        Myös opasteet kieltävät tällaisessa tapauksessa ulkokaistalta jatkuvan ajon.

        Eli tilannetta että sisäkaistalta voi poistua suoraan ulkokehää ajavien kaistan yli ei ole mahdollista, joko sisäkaistalta kääntyminen on kielletty tai ulkokaistalla ajo liittymän ohi on kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo kaistapää inttäjä joka luulee ettei muut tajua jankkaa täällä omiaan.
        Eikä hän myöskään tajua että muutkin ovat eri mieltä hänen kanssaan.

        Miksi liikenneympyrästä poistuttaessa vaikka onkin ulkokaistalla pitää käyttää vilkkua, tietenkin sen takia että ilmoitetaan liikenneympyrään tulijoille ettei jatka liikenneympyrässä ajamista.
        Ruotsissa tuo ilmoitus hoidetaan käänteisesti, eli vilkutetaan vasemmalle merkiksi että pysytään liikenneympyrässä.
        Mutta kummassakin maassa vilkulla annetaan muille tieto että mitä pirua meinataan tehdä seuraavien sekunttien aikana.
        Sellaiset kusipäät itsekeskeiset narsistit jotka kuvittelevat että maailma on heitä varten eikä muille tarvitse ilmoittaa aikeistaan voisi laittaa ikuiseen ajokieltoon.

        En tiedä tuliko tarpeeksi selvästi kerrottua.

        Yhtäkkiä sitä on kaistapää inttäjä ja vilkkua käyttämätön kusipää, jos erehtyy huomauttamaan, että kesken liikenneympyrästä poistumisen ei vaihdeta kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo kaistapää inttäjä joka luulee ettei muut tajua jankkaa täällä omiaan.
        Eikä hän myöskään tajua että muutkin ovat eri mieltä hänen kanssaan.

        Miksi liikenneympyrästä poistuttaessa vaikka onkin ulkokaistalla pitää käyttää vilkkua, tietenkin sen takia että ilmoitetaan liikenneympyrään tulijoille ettei jatka liikenneympyrässä ajamista.
        Ruotsissa tuo ilmoitus hoidetaan käänteisesti, eli vilkutetaan vasemmalle merkiksi että pysytään liikenneympyrässä.
        Mutta kummassakin maassa vilkulla annetaan muille tieto että mitä pirua meinataan tehdä seuraavien sekunttien aikana.
        Sellaiset kusipäät itsekeskeiset narsistit jotka kuvittelevat että maailma on heitä varten eikä muille tarvitse ilmoittaa aikeistaan voisi laittaa ikuiseen ajokieltoon.

        En tiedä tuliko tarpeeksi selvästi kerrottua.

        "Ruotsissa tuo ilmoitus hoidetaan käänteisesti, eli vilkutetaan vasemmalle merkiksi että pysytään liikenneympyrässä."

        Kyllä Ruotsissa vilkutetaan aivan samalla tavoin kuin Suomessakin.
        https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ruotsissa tuo ilmoitus hoidetaan käänteisesti, eli vilkutetaan vasemmalle merkiksi että pysytään liikenneympyrässä."

        Kyllä Ruotsissa vilkutetaan aivan samalla tavoin kuin Suomessakin.
        https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

        Tuossa linkissähän juuri puhutaan vasemmalle vilkuttamisesta silloin kun aiotaan pysyä liikenneympyrässä. Suomessa moista käytäntöä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä oletko ajanut kyseisillä liikenneympyröillä?
        Tuollaisissa liikenneympyröissä joilta voi poistua sisäkaistalta on sulkuviiva ulkokaistalla, eli ulkokaistaa pitkin ei voi laillisesti ajaa sisäkaistan poistumisreitin yli.
        Myös opasteet kieltävät tällaisessa tapauksessa ulkokaistalta jatkuvan ajon.

        Eli tilannetta että sisäkaistalta voi poistua suoraan ulkokehää ajavien kaistan yli ei ole mahdollista, joko sisäkaistalta kääntyminen on kielletty tai ulkokaistalla ajo liittymän ohi on kielletty.

        En ole koskaan ajanut liikenneympyröillä.

        https://maps.app.goo.gl/iA5S16MjuydhbghW7 kuvassa ei näy sulkuviivaa estämässä kaistanvaihtoja oikealle poistumisen osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ruotsissa tuo ilmoitus hoidetaan käänteisesti, eli vilkutetaan vasemmalle merkiksi että pysytään liikenneympyrässä."

        Kyllä Ruotsissa vilkutetaan aivan samalla tavoin kuin Suomessakin.
        https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

        Tuota noin, osaatko ruotsia?
        "1. Blinka åt vänster för att signalera till B och C att du ska fortsätta runt till vänster."
        Suomennettuna, vilkuta vasemmalle jotta annat signaalin b ja c autoille että jatkat ajamista vasemmalle.

        Löytyykö suomen ohjeistuksesta tuollaista?
        Ja sitten käytäntö, käyn itse ruotsissa lähes joka viikko ja siellä todella vilkutetaan vasemmalle liikenneympyröissä ja erittäin harva vilkuttaa oikealle vaikka sitä vahvasti suositellaan.
        Ruotsissa on myös käytössä ns. psygologinen etuajo-oikeus eli kääntyvä ja pieneltä tieltä tuleva väistää suoraan ja isompaa tietä ajavaa.
        Vaikkakin tieliikennelaki ja väistamissäännöt ovat lähes samat kuin suomessa, käytäntö vain eri.
        Ps. 8v olen ajanut ruotsissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa linkissähän juuri puhutaan vasemmalle vilkuttamisesta silloin kun aiotaan pysyä liikenneympyrässä. Suomessa moista käytäntöä ei ole.

        Joo, ruotsissa ovat niin yksinkertaisia, että pitää vilkuttaa jatkavansa liikenneympyrässä. Suomessa sentään älytään, että riittää, että poistuminen ilmoitetaan muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ruotsissa ovat niin yksinkertaisia, että pitää vilkuttaa jatkavansa liikenneympyrässä. Suomessa sentään älytään, että riittää, että poistuminen ilmoitetaan muille.

        Kyllähän se riittää, jos älytään käyttää vilkkua ympyrästä poistuessa. Juuri siitä syystä Ruotsissa ajatellaan, että jos ei vilkuta kumpaankaan suuntaan, niin kuljettajan aikeista ei ole varmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se riittää, jos älytään käyttää vilkkua ympyrästä poistuessa. Juuri siitä syystä Ruotsissa ajatellaan, että jos ei vilkuta kumpaankaan suuntaan, niin kuljettajan aikeista ei ole varmuutta.

        Liikenneympyrässä voi kiertää vain yhteen suuntaan, joten kiertämistä on turha viestittää muille. Sen sijaan kaistan vaihdot useampikaistaisessa liikenneympyrässä, sekä ympyrästä poistuminen pitää muille vilkuttamalla viestittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrässä voi kiertää vain yhteen suuntaan, joten kiertämistä on turha viestittää muille. Sen sijaan kaistan vaihdot useampikaistaisessa liikenneympyrässä, sekä ympyrästä poistuminen pitää muille vilkuttamalla viestittää.

        Et nyt ymmärtänyt. Ruotsissa(kin) hyvin moni unohtaa/ ei viitsi vilkuttaa oikealle ympyrästä poistuessa (vaikka pitäisi), joten ympyrässäolijan aikeet jäävät arvailun varaan ja kolarin vaara on ilmeinen. Ruotsalaislogiikalla kun vilkkua näyttää koko ajan kumpaan tahansa suuntaan niin ainakin sellaisen kuljettajan aikeet ovat selvillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota noin, osaatko ruotsia?
        "1. Blinka åt vänster för att signalera till B och C att du ska fortsätta runt till vänster."
        Suomennettuna, vilkuta vasemmalle jotta annat signaalin b ja c autoille että jatkat ajamista vasemmalle.

        Löytyykö suomen ohjeistuksesta tuollaista?
        Ja sitten käytäntö, käyn itse ruotsissa lähes joka viikko ja siellä todella vilkutetaan vasemmalle liikenneympyröissä ja erittäin harva vilkuttaa oikealle vaikka sitä vahvasti suositellaan.
        Ruotsissa on myös käytössä ns. psygologinen etuajo-oikeus eli kääntyvä ja pieneltä tieltä tuleva väistää suoraan ja isompaa tietä ajavaa.
        Vaikkakin tieliikennelaki ja väistamissäännöt ovat lähes samat kuin suomessa, käytäntö vain eri.
        Ps. 8v olen ajanut ruotsissa.

        Ei Ruotsissa vain "vahvasti suositella" oikealle vilkuttamista liikenneympyrästä poistuessa vaan silloin pitää vilkuttaa oikealle, aivan kuten Suomessa. Vasemmalle vilkuttaminen ympyrässä pysymisen ilmaisemiseksi ei sen sijaan ole mikään virallinen sääntö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt ymmärtänyt. Ruotsissa(kin) hyvin moni unohtaa/ ei viitsi vilkuttaa oikealle ympyrästä poistuessa (vaikka pitäisi), joten ympyrässäolijan aikeet jäävät arvailun varaan ja kolarin vaara on ilmeinen. Ruotsalaislogiikalla kun vilkkua näyttää koko ajan kumpaan tahansa suuntaan niin ainakin sellaisen kuljettajan aikeet ovat selvillä.

        Suomessa kuitenkin ollaan, joten ruotsalaisten säännöt, suositukset ja logiikan voi unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtäkkiä sitä on kaistapää inttäjä ja vilkkua käyttämätön kusipää, jos erehtyy huomauttamaan, että kesken liikenneympyrästä poistumisen ei vaihdeta kaistaa.

        " että kesken liikenneympyrästä poistumisen ei vaihdeta kaistaa."
        Se liikenneympyrä pitää siis ajaa loppuun eikä poistua kesken, näinkö se meni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " että kesken liikenneympyrästä poistumisen ei vaihdeta kaistaa."
        Se liikenneympyrä pitää siis ajaa loppuun eikä poistua kesken, näinkö se meni?

        Nyt oli kyllä huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko nyt: siinä vaiheessa kun poistut liikenneympyrästä et vaihda kaistaa, vaan olet koko ajan oikeanpuoleisella kaistalla.

        Eikös niitä ole liikenneympyröitä, joissa voi olla pari kaistaa rinnakkain ja vaihdetaan kaistaa liikenneympyrässä.
        Jos viereiselle kaistalle ei pääse, niin on varmaan hidastettava ja kierrettävä ympyrää, kunnes pääsee vaihtamaan kaistaa liikenneympyrässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten joku jo mainitsikin, niin on myös kaksikaistaisia liikenneympyröitä, joissa voi poistua myös sisimmältä kaistalta. Silloin ajetaan jonkun kaistan yli.

        Tässä on yksi esimerkki, jossa ajetaan kaistojen yli poistuttaessa liikenneympyrästä.

        https://maps.app.goo.gl/HcG6ENjWeA5hNmcP7

        Riippuu siis täysin liikenneympyrän mallista. Aina ei valitettavasti myöskään ajeta liikennesääntöjen mukaan.

        Eihän liikennempyrässä ole liikennevaloja ympyrässä ajaville ja ympyrään tulevile.
        Tuo on varmaan ympyräkatu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän liikennempyrässä ole liikennevaloja ympyrässä ajaville ja ympyrään tulevile.
        Tuo on varmaan ympyräkatu.

        Haagan liikenneympyrä nimeltään tuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän liikennempyrässä ole liikennevaloja ympyrässä ajaville ja ympyrään tulevile.
        Tuo on varmaan ympyräkatu.

        On noita muitakin paikkoja, jossa ylitetään kastoja poistuessa liikenneympyrästä.

        https://maps.app.goo.gl/bTYTb39ufmaUcL67A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli kyllä huono.

        No, huonoahan se on, jos kesken liikenneympyrästä ei voi poistua vaan on ajettava loppuun, mitä se sitten onkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Ruotsissa vain "vahvasti suositella" oikealle vilkuttamista liikenneympyrästä poistuessa vaan silloin pitää vilkuttaa oikealle, aivan kuten Suomessa. Vasemmalle vilkuttaminen ympyrässä pysymisen ilmaisemiseksi ei sen sijaan ole mikään virallinen sääntö.

        Liikennesäännöt Ruotsissakin edellyttävät vilkuttamista liikenneympyrässä vain oikeaan, minkä asian olen tarkistanut taannoin lakitekstistä saakka. Aiemmat Ruotsin säännöt edellyttivät todellakin vilkuttamista myös vasempaan, minkä mukaan ainakin vanhemmat kuskit edelleen ajavat.

        Olisi mukava tietää, mitä silloin, kun liikenneympyrässä on epäselvässä vilkutustapauksessa kolahtanut, on ruotsalainen oikeusistuin asiasta päättänyt. Todennäköisesti pelkkä oikealle vilkuttaminen on ollut riittävä.

        Jäin vain miettimään, kun Ruotsissa näyttää olevan noinkin yleistä noudattaa vanhoja liikennesääntöjä, kuinka moni siellä edelleenkin ajaa vasenta puolta tietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt Ruotsissakin edellyttävät vilkuttamista liikenneympyrässä vain oikeaan, minkä asian olen tarkistanut taannoin lakitekstistä saakka. Aiemmat Ruotsin säännöt edellyttivät todellakin vilkuttamista myös vasempaan, minkä mukaan ainakin vanhemmat kuskit edelleen ajavat.

        Olisi mukava tietää, mitä silloin, kun liikenneympyrässä on epäselvässä vilkutustapauksessa kolahtanut, on ruotsalainen oikeusistuin asiasta päättänyt. Todennäköisesti pelkkä oikealle vilkuttaminen on ollut riittävä.

        Jäin vain miettimään, kun Ruotsissa näyttää olevan noinkin yleistä noudattaa vanhoja liikennesääntöjä, kuinka moni siellä edelleenkin ajaa vasenta puolta tietä.

        Kielletäänkö ruotsin uudessa liikennelaissa vasemmalle vilkutus?
        Tietääkseni vasemmalla ajaminen on ruotsissa kielletty.
        Eli mitä merkitystä jos joku vilkuttaa vasemmalle ja kaikki tietävät mikä merkitys silllä on vaikkei uusi laki sitä enään määrääkkään?
        Ruotsin epäselvyyteen on sama syy kuin suomessakin, suomessakin käsittääkseni sallitaan kääntyminen toisen kaistan yli mutta kummassakin maassa saa kääntyä vain ja ainoastaan jos se toinen kaista on vapaa.
        Suomessakin kaistapäät hurauttavat mistään välittämättä ilman vilkkua sisäkaarteesta ulkokaistan yli suoraan liittymälle.


    • Anonyymi

      Se vasemmalle vilkuttaminen on joskus järkevää, esim rekalla ajaessa täytyy ajaa mahdollisimman ulkokehällä ja jotkut saattaa erehtyä luulemaan, että poistuu ympyrästä, vaikkei poistu. On sattunut monta kertaa läheltäpiti tilanne.

    • Anonyymi

      Toinen vilkunkäyttötilanne rampissa, joka liittyy nelikaistaiseen ja sama kaista erkanee ulosmenorampiksi, on näyttää vilkkua oikealle, vaikkei vaihda kaistaa, eikä laki velvoita vilkun käyttöön. Se antaa viestin em. tiellä ajaville, ettei ole tulossa tielle eikä tarvitse antaa tilaa. Esim Jumbon liittymä kehä 3 itään ja heti on Tuusulantien ramppi.

      • Antaa viestin muille, että tiellä ajava ei oikein tiedä mitä tekee. Turvallista, kun muut jättävät tilaa ympärille, kun ei tiedä mitä tapahtuu...

        Turvallista, mutta ei sujuvaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Antaa viestin muille, että tiellä ajava ei oikein tiedä mitä tekee. Turvallista, kun muut jättävät tilaa ympärille, kun ei tiedä mitä tapahtuu...

        Turvallista, mutta ei sujuvaa.

        Aivan, antaa viestin, että ei oikein tiedä mitä tekee tai että on vain epähuomiossa unohtanut vilkun päälle. Molemmissa tapauksissa kuljettajan ajokäytös herättää epäilyjä.


    • Anonyymi

      Mitenniin antaa viestin, ettei kuski tiedä mitä tekee? Pari vilkutusta oikealle on kyllä selkeä viesti, ettei aio tulla sinun kaistallesi. Esim. Vantaan Hakkilasta itään ja siitä edelleen Lahdenväylää keskustaanpäin on erittäin lyhyt ramppi vaihtaa kaistaa turvallisesti, varsinkin kun rekalla nopeus saattaa olla vain 4-50, kun kehä 1 :llä lahteen päin ramppiin tulijalla saattaa nopeus olla 8-90 . Vilkun näpäytys oikealle sujuvoittaa liikennettä, kun lahteen menijän ei tarvitse miettiä, pitääkö jarruttaa vai ei.

      • Viimeksi näin tuollaista käytöstä teslakuskilta. Vilkutti vasemmalle liikenneympyrässä. Ympyrän jälkeen vilkutti oikealle vaikkei sinne päässyt. Lopetti vilkuttamisen. Seuraavassa risteyksessä vilkutti oikealle ja kääntyi vasemmalle. Ihan saavutus.

        Vilkku oikealle kuvaamassasi tilanteessa tarkoittaa, että henkilö on pysähtymässä tien reunaan. Se ei todellakaan tarkoita, ettei hän olisi tulossa vasemmalle kaistalle. Siitä ilmoitetaan siten, ettei laiteta vilkkua päälle.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe