ja ne menevät talveksi jääkaappiin. Sitten keväällä kylvän ne ja niistä tulee uusia omenalajikkeita.
(käytännössä muutamasta kymmenestä taimesta pari voi tuottaa hyviä omenia ja noissa on vielä se vaihtelua lisäävä tekijä, että ne ovat f2-polvea)
((olen siis kasvattanut jo siemenistä omenapuita ja nuo siemenet ovat niiden omenista))
(((eli 20 vuoden projekti taas)))
Keräsin omenista siemeniä
67
681
Vastaukset 67
- Anonyymi
Marjametsässä olin ja löysin sieltä viinimarjapensaan, vaikkei kukaan ollut sitä istuttanut.
Myös takapihallamme on ilmestynyt valkoherukka- ja punaherukkapensas, vaikkei ole edes istutettu ja marjoja niistä sai kerättyä.
Linnut varmaan levittäneet, kun ovat marjoja syöneet.
Myös tuhkapensas aitaan oli punaherukka pensas ilmestynyt ja sain marjoja kerättyä.
Metsään voisi heittää marjapensaiden marjoja, niin niistä kasvaisi sitten marjapensaita.
Metsässä ei kasva rikkaruohotkaan, onhan niitä perunoitakin istutettu metsään, eikä ole tarvinut kitkeä rikkaruohoja.
Metsäperunat ovat kuin kultamunia ja kuulemma hyvän makuisia.Täällä on aika paljon metsässä kasvavia viinimarjapensaita, mutta satoa ne tuottavat vain vähän.
Pitäisi olla enemmän valoa ja parempi maa.
Yhden rakennuksen räystään alla on rastaiden kylvämä mustaviinimarj ja olen ajatellut, että sitä pitäisi ryhtyä lisäämään, sillä sen marjat ovat suuria ja hyviä. Kasvutapakin on tavallista pystympi, joten saattaa kaivata vain vähän tukea (mutta lannoitettuna voisi tietysti tuottaa niin paljon satoa, että oksat painuvat).- Anonyymi
Jonkun jutun näin vasta miehestä, joka istutteli metsään perunoita. En lukenut koko juttua.
Olisihan se aika helppoa, jos lähellä olisi joku metsä, jossa eivät kaikki kävele.
Toisen jutun muistan nähneeni youtubesta aasiasta, jossa oli keksitty "perunankasvatus automaatti". Se vastasi suomessakin nähtyjä parveke sankkoja. Toisesta päästä tupsahteli perunoita. En uskonut siihen täysin ja hävitin linkkini. Anonyymi kirjoitti:
Jonkun jutun näin vasta miehestä, joka istutteli metsään perunoita. En lukenut koko juttua.
Olisihan se aika helppoa, jos lähellä olisi joku metsä, jossa eivät kaikki kävele.
Toisen jutun muistan nähneeni youtubesta aasiasta, jossa oli keksitty "perunankasvatus automaatti". Se vastasi suomessakin nähtyjä parveke sankkoja. Toisesta päästä tupsahteli perunoita. En uskonut siihen täysin ja hävitin linkkini.Perunoita on kokeiltu kasvattaa myös ilman multaa, eli juuret roikkuvat ilmassa ja niitä kastellaan lannoitetulla vesisumulla. Systeemi on sikäli näppärä, että perunoita voi poimia koon mukaan ja kasvi jää kasvattamaan uusia.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Perunoita on kokeiltu kasvattaa myös ilman multaa, eli juuret roikkuvat ilmassa ja niitä kastellaan lannoitetulla vesisumulla. Systeemi on sikäli näppärä, että perunoita voi poimia koon mukaan ja kasvi jää kasvattamaan uusia.
Mielenkiintoista. Se vaatii kuitenkin päivittäistä hoitamista.
Tuossa putkilossa oli multaa ja isoimmat peunat kasvoivat toisesta päästä ulos. Nyt kun mietin sitä, niin ne muuttuisivat vihreiksi ja myrkyllisiksi. Silsi ehkä hylkäsin linkin. Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista. Se vaatii kuitenkin päivittäistä hoitamista.
Tuossa putkilossa oli multaa ja isoimmat peunat kasvoivat toisesta päästä ulos. Nyt kun mietin sitä, niin ne muuttuisivat vihreiksi ja myrkyllisiksi. Silsi ehkä hylkäsin linkin.Kasteluautomaatti hoitaa, eli hyvin helppoa.
Tuossa eräs versio systeemistä:
https://www.youtube.com/watch?v=9ck5iEP03g4
Näköjään kasvattavat lähinnä taudittomia perunoita siemeneksi.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Kasteluautomaatti hoitaa, eli hyvin helppoa.
Tuossa eräs versio systeemistä:
https://www.youtube.com/watch?v=9ck5iEP03g4
Näköjään kasvattavat lähinnä taudittomia perunoita siemeneksi.Tuo näyttää varsin toimivalta ammattimaiseen tuotantoon.
Itse katselin jotain"Growing potatoes in soil bags. Will help you not have to spend money on buying potatoes anymore", joka vaikuttaa enemmän ihmetempulta myyntivaltiksi.
Sen lisäksi järkytyn nälkiintyneistå koirista, joita seuraavaksi tyrkytetään, niin en välitä em. edes linkittää.
- Anonyymi
Järkevämpää olisi tehdä ompuista Calvadosta.
- Anonyymi
Tykkään Calvadosista. Fingerporillinen ja kahvikupponen maksaa Pariisissa maltaita. Halvempaa tiskillä kuin pöydässä.
Vilma Anonyymi kirjoitti:
Tykkään Calvadosista. Fingerporillinen ja kahvikupponen maksaa Pariisissa maltaita. Halvempaa tiskillä kuin pöydässä.
VilmaMinulle on yritetty juottaa Ranskassa erään paikallisen itse tislaamaa tavaraa, mutta onneksi kykenin kieltäytymään raittiuteeni vedoten.
Niillä oli sillä seudulla perinteenä valmistaa ensin siideriä villikäymisen avulla ja sitten tislata tuo käymisen tulos.
Ongelmallista tavaraa sikäli, että se siiderikin haisi samalta kuin itsekseen pilaantuneet omenat, enkä kykene ymmärtämään miksi ne pitivät sitä niin arvossa ja miksei siihen käymiseen voinut hankkia kunnollista hiivaa.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Minulle on yritetty juottaa Ranskassa erään paikallisen itse tislaamaa tavaraa, mutta onneksi kykenin kieltäytymään raittiuteeni vedoten.
Niillä oli sillä seudulla perinteenä valmistaa ensin siideriä villikäymisen avulla ja sitten tislata tuo käymisen tulos.
Ongelmallista tavaraa sikäli, että se siiderikin haisi samalta kuin itsekseen pilaantuneet omenat, enkä kykene ymmärtämään miksi ne pitivät sitä niin arvossa ja miksei siihen käymiseen voinut hankkia kunnollista hiivaa.Fingerporista on pari vuosikymmentä.
Voiko omenista tehdä grappaa. Grappa kait tehdään rypäleiden jostain jämämössöstä.
Saatu kerran tuliaisena ja jätetty hotellihuoneeseen kokille liekitystä varten.
Ateenassa olen syönyt liekitettyjä nakkeja. Lähelöä Akropolista. Kova tuuli ja pelkäsin, että tuli tarttuu vaatteisiin.
Fingerporista on pari vuosikymmentä.
Voiko omenista tehdä grappaa. Grappa kait tehdään rypäleiden jostain jämämössöstä.
Saatu kerran tuliaisena ja jätetty hotellihuoneeseen kokille liekitystä varten.
Ateenassa olen syönyt liekitettyjä nakkeja. Lähelöä Akropolista. Kova tuuli ja pelkäsin, että tuli tarttuu vaatteisiin.
Vilma"Jotta viinaa voidaan kutsua grapaksi, se täytyy tehdä rypäleistä, jotka ovat kasvaneet ja myös puristettu Italiassa. Samoin tislauksen täytyy tapahtua italialaisessa tislaamossa"
Eli jotain muuta on tuloksena.
Olen jossain nähnyt kun on tehty liekittyjä lättyjä.
Appelsiinimainen haju levisi ympäristöön.
(en kykene muistaan missä tai milloin, mutta kauan siitä on ja taisin olla korkeintaan kymmenvuotias.)- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
"Jotta viinaa voidaan kutsua grapaksi, se täytyy tehdä rypäleistä, jotka ovat kasvaneet ja myös puristettu Italiassa. Samoin tislauksen täytyy tapahtua italialaisessa tislaamossa"
Eli jotain muuta on tuloksena.
Olen jossain nähnyt kun on tehty liekittyjä lättyjä.
Appelsiinimainen haju levisi ympäristöön.
(en kykene muistaan missä tai milloin, mutta kauan siitä on ja taisin olla korkeintaan kymmenvuotias.)”Eli jotain muuta on tuloksena” Ranskassa jämämössöstä tehdään marc, tiukkaa viinaa ja käytetään kuten grappa Italiassa..
Anonyymi kirjoitti:
”Eli jotain muuta on tuloksena” Ranskassa jämämössöstä tehdään marc, tiukkaa viinaa ja käytetään kuten grappa Italiassa..
Alkoholituotannossa on tapana käyttää kaikki mahdollinen josta saadaan myytävää tuotetta. Sekin mikä jää tislauksesta jäljelle, saattaa mennä sioille ja käyttämisen tuottamasta ylimääräisestä hiivasta tehdään esimerkiksi Marmitea ja Vegemiteä.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Alkoholituotannossa on tapana käyttää kaikki mahdollinen josta saadaan myytävää tuotetta. Sekin mikä jää tislauksesta jäljelle, saattaa mennä sioille ja käyttämisen tuottamasta ylimääräisestä hiivasta tehdään esimerkiksi Marmitea ja Vegemiteä.
Tuollaisista nimistä en ole kuullutkaan. No. En alkotietämyksellä muutenkaan loista.
Tuli mieleen jämämössöstä Vaahteramäen Eemeli, kun kanat söivät kirsikkamäskin ja sammuivat, eivät silti delanneet.
Tuollaisista nimistä en ole kuullutkaan. No. En alkotietämyksellä muutenkaan loista.
Tuli mieleen jämämössöstä Vaahteramäen Eemeli, kun kanat söivät kirsikkamäskin ja sammuivat, eivät silti delanneet.
VilmaPaikallisia erikoisuuksia ovat, eikä niitä ole tänne edes yritetty myydä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Marmite
(eivät siis alkoholijuttuja, vaan sen tuotannon sivutuotteita)- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Paikallisia erikoisuuksia ovat, eikä niitä ole tänne edes yritetty myydä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Marmite
(eivät siis alkoholijuttuja, vaan sen tuotannon sivutuotteita)No, onpa mielenkiintoinen tuote.
En ole tiennyt aiemmin, vaikka toista sataa vuotta vanha.
Aika monipuolinen ja 'sopii' moneen sairauteen.
Monia hässäköitäkin on ollut tuotteen ympärillä.
Kait itse saa tuoda Suomeen. Säilyvyys matkalla?
Eikö tuo Nigella ole vähän kohussakin ollut kuuluisa kokki?
No, onpa mielenkiintoinen tuote.
En ole tiennyt aiemmin, vaikka toista sataa vuotta vanha.
Aika monipuolinen ja 'sopii' moneen sairauteen.
Monia hässäköitäkin on ollut tuotteen ympärillä.
Kait itse saa tuoda Suomeen. Säilyvyys matkalla?
Eikö tuo Nigella ole vähän kohussakin ollut kuuluisa kokki?
VilmaKyllä, Nigellasta on kokkauksen ulkopuolisia uutisotsikoita (mutten enää muita mitä asia koski).
Marmiten tyyppiset levitteet ovat kuulemma tottumattomasta kamalan makuisia,.
En tosin itse ole maistanut, joten en voi olla asiasta juuri mitään mieltä.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Kyllä, Nigellasta on kokkauksen ulkopuolisia uutisotsikoita (mutten enää muita mitä asia koski).
Marmiten tyyppiset levitteet ovat kuulemma tottumattomasta kamalan makuisia,.
En tosin itse ole maistanut, joten en voi olla asiasta juuri mitään mieltä.Siinä on eri B-vitamiineja ym. Luulisi suomalaisten liontaisihmisten olleen kiinnostuneita.
Onhan meillä Tolonen. En oo kokeillut.
Siinä on eri B-vitamiineja ym. Luulisi suomalaisten liontaisihmisten olleen kiinnostuneita.
Onhan meillä Tolonen. En oo kokeillut.
VilmaKalanmaksaöljyäkin pidetään pahanmakuisena, joten epäilen ettei ole menekkiä.
(oikeasti kalanmaksaöljy ei maistu tuoreena juuri millekään ja jos maistuu, niin se on jo vanhaa)
- Anonyymi
Minä jo pistin ruukkuun nyt syksyllä. Tuleekohan niistä mitään?
Voi tulla, jos ovat talven sopivan viileässä.
Siemenet eivät siis idä ilman kylmäkäsittelyä, mutta ne eivät myöskään kestä jäätymistä.
Jos jäätyminen ei olisi ongelma, niin meillä oilisi metsät täynnä villiintyneitä omenapuita (täällä on ollut pari ja niiden itämisvuosina ei talvella ole ollut routaa maassa, mutta tilanne on hyvin harvinainen).- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Siemenet eivät siis idä ilman kylmäkäsittelyä, mutta ne eivät myöskään kestä jäätymistä.
Jos jäätyminen ei olisi ongelma, niin meillä oilisi metsät täynnä villiintyneitä omenapuita (täällä on ollut pari ja niiden itämisvuosina ei talvella ole ollut routaa maassa, mutta tilanne on hyvin harvinainen).Kirsikka on sitten ilmeisesti eri maata, kun itää pihalle heitetystä siemenestä?
Anonyymi kirjoitti:
Kirsikka on sitten ilmeisesti eri maata, kun itää pihalle heitetystä siemenestä?
En ole varma ja täällä sen havaitseminen on hankalaa, sillä kirskat tekevät niin valtavasti juurivesoja, ettei niitä voi erottaa mahdollisista siementaimista. Jos rastaat kuljettaisivat siemeniä mukanaan, niin se helpottaisi havaintoja, mutta ne syövät kirsikat suoraan oksista ja siemenet jäävät paikoilleen.
Heti en kyennyt löytämään lähteitä, joissa olisi pakkasenkestosta varma tieto.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Jos jäätyminen ei olisi ongelma, niin meillä oilisi metsät täynnä villiintyneitä omenapuita (täällä on ollut pari ja niiden itämisvuosina ei talvella ole ollut routaa maassa, mutta tilanne on hyvin harvinainen).Virossa oli v. 2019 jokin omenapuutarha, joka näkyi maantieltä. Muistan että siinä vieressä oli joitain vartioituja kartanoita/huviloita. Se saattoi hyvinkin olla satoja metrejä joka suuntaan oleva avoin tarha. Puut olivat rivissä järjestelmällisesti. Sen lisäksi siellä oli aivan maantien varressa oleva suurehko hamppupelto. Olisiko pitänyt testata 🤭? Ettei vaan olis ollut. T. Haaran viljelyksiä 🤔?
Anonyymi kirjoitti:
Virossa oli v. 2019 jokin omenapuutarha, joka näkyi maantieltä. Muistan että siinä vieressä oli joitain vartioituja kartanoita/huviloita. Se saattoi hyvinkin olla satoja metrejä joka suuntaan oleva avoin tarha. Puut olivat rivissä järjestelmällisesti. Sen lisäksi siellä oli aivan maantien varressa oleva suurehko hamppupelto. Olisiko pitänyt testata 🤭? Ettei vaan olis ollut. T. Haaran viljelyksiä 🤔?
Siellä on hyvä sää omenille ja kirsikoille.
Olisi mukavaa jos sieltä olisi hankittuna hehtaari omenapuutarhaa.
Eräässä vaiheessa harkitsin sitö puolivakavissani, mutta ei tullut sopivia ilmoituksia vastaan.
- Anonyymi
Yritin valkosipulia kasvattaa siemenistä parvekkeella, ei onnistunut.
Siemenistä niistä voisi tulla kovin omituisia.
Lisää suoraan kynsistä, sillä se toimii hyvin ja varmasti.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Siemenistä niistä voisi tulla kovin omituisia.
Lisää suoraan kynsistä, sillä se toimii hyvin ja varmasti.Kiitos. Kokeillaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos. Kokeillaan.
Ne voi istuttaa kasvimaalle jo syksyllä ja jos tietää mihin aikoo seuraavana kesänä kylvää hyönteisille kelpaavia kasveja, niin valkosipuli sopii niiden torjuntaan ja paikka kannattaa valita sen mukaan.
- Anonyymi
Löitkö kaksi kärpästä. Kavereita siemenet taimiin ja omenan lihat marmelaadiin?
VilmaNuo käsittelemäni omenat ovat siitä puusta, joka tuottaa muuten hyviä omeni, mutta ne eivät kestä pitkää varastointia.
Olivat siis jo kehnoja syötäviksi joten siemenet talteen ja loput roskiin.
(marmeladiprojekti on vielä tekemättä ja katsotaan nyt eteneekö, sillä antonovkat ovat riittävän kypsiä suoraan syötäviksi ja niille näyttää olevan menekkiä)
- Anonyymi
Mikä oikolukija, jonka avusta ei voi kiittää.
Kaiversit siemeniä....
Vilma
Vai oliko ongelma töppösormissani?- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Itse kirjoittelen miten sattuu ja vaikka oikoluen (joskus), niin silti jää vihreitä.
Söpöä teidän kirjoittelu ❤️
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
(höh)
Höh höh
Vilma
- Anonyymi
Sain omenan, kirsikan ja luumun siemenistä taimia aikaiseksi, mutta jostakin syystä ne eivät menestyneet maahan istuttamisen jälkeen. Vaativat ilmeisesti enemmän kastelua, sateet eivät kai sitten riitä.
Kirsikka on hankala idätettävä ja vain harvat siemenet suostuvat itämään (ainakin täällä).
Istuteuilla taimilla on vielä heikot juuret ja vasta kun ne pääsevät riittävän syvälle, alkavat pärjätä ilman kastelua. Luumu on noista kuitenkin luonnostaan kuivankestävin, mutta alku on sillekin vaarallista aikaa.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Kirsikka on hankala idätettävä ja vain harvat siemenet suostuvat itämään (ainakin täällä).
Istuteuilla taimilla on vielä heikot juuret ja vasta kun ne pääsevät riittävän syvälle, alkavat pärjätä ilman kastelua. Luumu on noista kuitenkin luonnostaan kuivankestävin, mutta alku on sillekin vaarallista aikaa.Sopiiko kirsikan oksien pakastaminen uusien taimien juurrutukseen paremmin?
Anonyymi kirjoitti:
Sopiiko kirsikan oksien pakastaminen uusien taimien juurrutukseen paremmin?
Todennäköisesti toimii huonosti tai ei ollenkaan.
Uusia kirsikkapuita voi tehdä taivukkaista, eli haudataan maata lähellä oleva oksa multaan ja odotetaan, että se alkaa tehdä juuri.
Tosin kirsikalla oksat ovat yleensä korkealla, joten muovipussiin kosteaa multaa ja oksa sen läpi, ja sitten kiristetään pussi siten, ettei kosteus pääse haihtumaan.
Jalojuurisista kirsikoista voi siirtää juuriversoja ja sa on kaikkein helpoin lisäystapa, mutta useimmat taimikaupasta hankitut kirsikat ovat jaloja vain tyvestä ylöspäin (ja juurena on jokin talvea erityisen hyvin kestävä kanta).
- Anonyymi
Kirjoitin kertomuksen omenista ja omenankodista, jotka kuivuivat seebian sävyiksi. Bad bad apple, hautaan sen ikiajoiksi. On yksi tuntemattomaksi jääneen palstalaisen lause joka kummitellut mielessä.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Kuivuneista omenankodista on tehty öljyvärimaalauksia.
Niin, omena on hyvin vertauskuvallinen, jonka lisäksi sen muoto on mielenkiintoisen tähtimäinen ja aerodynaaminen.
Vai onko, eihän se mihinkään lennä? Anonyymi kirjoitti:
Niin, omena on hyvin vertauskuvallinen, jonka lisäksi sen muoto on mielenkiintoisen tähtimäinen ja aerodynaaminen.
Vai onko, eihän se mihinkään lennä?Kyllä omenat lentävät ilmassa irrotessaan puusta ja tuulella jopa pidemmälle.
:)- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Kyllä omenat lentävät ilmassa irrotessaan puusta ja tuulella jopa pidemmälle.
:)Ai niin, olen unohtanut tuon tai paremminkin en ole ymmärtänyt koko asiaa 😅
Mutta mitehän se Applen kävi (?). Anonyymi kirjoitti:
Ai niin, olen unohtanut tuon tai paremminkin en ole ymmärtänyt koko asiaa 😅
Mutta mitehän se Applen kävi (?).Myi omenaan käyttöoikeuden Gatesille.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apple_Corps
(oikeasti oli noin, että apple joutui ostamaan oikeuksia siltä alkuperäiseltä applelta)- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Myi omenaan käyttöoikeuden Gatesille.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apple_Corps
(oikeasti oli noin, että apple joutui ostamaan oikeuksia siltä alkuperäiseltä applelta)Sepä se. Siihen liittyen.
Se oli mystinen irrallinen kirjoitus, josta ei voi tietää mitä sen ap kirjoittaja tarkoitti. Vuosia pyöri päässä, kunnes yllätävän tapahtuman seurauksena asiat yhdistyivät päässä ja halusivat tulla ulos kirjoituksena.
Kirjoitteletko itse muuta vapaamuotoista, kuin nämä palstalle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sepä se. Siihen liittyen.
Se oli mystinen irrallinen kirjoitus, josta ei voi tietää mitä sen ap kirjoittaja tarkoitti. Vuosia pyöri päässä, kunnes yllätävän tapahtuman seurauksena asiat yhdistyivät päässä ja halusivat tulla ulos kirjoituksena.
Kirjoitteletko itse muuta vapaamuotoista, kuin nämä palstalle?Siis tarkoitan yleensä kirjoittajamista.
Anonyymi kirjoitti:
Sepä se. Siihen liittyen.
Kirjoitteletko itse muuta vapaamuotoista, kuin nämä palstalle?En oikeastaan.
Muistilappuja ja satunnaisten laitekehitelmien ideoita.
Kaverini soittelee aika usein ja kyselee apua käsikirjoituksiinsa, mutta hän ne kirjoittaa.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
En oikeastaan.
Muistilappuja ja satunnaisten laitekehitelmien ideoita.
Kaverini soittelee aika usein ja kyselee apua käsikirjoituksiinsa, mutta hän ne kirjoittaa.Hassua. Ilmeisesti sinulla riittää ainakin ideoita 😄
Eräs läheinen on muistilappujen kirjoittaja, mutta itse olen kasvanut tavasta eroon. Keksin kyläillessäni ostaa hänelle postilaatikkoa muistuttavan Ikean laatikon, jonka pienestä aukosta tiputtelin niitä sisään (etteivät olisi lennelleet siellä täällä).
Nyt "postilaatikko" on hänen ehtymättömien ideoidensa lähde:) Anonyymi kirjoitti:
Hassua. Ilmeisesti sinulla riittää ainakin ideoita 😄
Eräs läheinen on muistilappujen kirjoittaja, mutta itse olen kasvanut tavasta eroon. Keksin kyläillessäni ostaa hänelle postilaatikkoa muistuttavan Ikean laatikon, jonka pienestä aukosta tiputtelin niitä sisään (etteivät olisi lennelleet siellä täällä).
Nyt "postilaatikko" on hänen ehtymättömien ideoidensa lähde:)On ideoita (liikaa) ja niitä tuotan nopeasti, mutta toteuttaminen on hidasta.
Mieluummin siis jakelen muille tekemistä.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
On ideoita (liikaa) ja niitä tuotan nopeasti, mutta toteuttaminen on hidasta.
Mieluummin siis jakelen muille tekemistä.No eivät mene ainakaan kaikki ideat hukkaan :)
Eikö sinun tule tarve puuttua ideoidesi toteuttamiseen, kun ne toteutuvat toisten käsissä aina hieman eri tavalla, kuin itse olisi tehnyt ne? Anonyymi kirjoitti:
No eivät mene ainakaan kaikki ideat hukkaan :)
Eikö sinun tule tarve puuttua ideoidesi toteuttamiseen, kun ne toteutuvat toisten käsissä aina hieman eri tavalla, kuin itse olisi tehnyt ne?Usein oikovat asioissa ja sitten ne toimivat huonommin.
Veljeni ei suostu kertomaan projekteistaan, koska kuulemma ohjeistan liikaa.
(ja yritän olla hiljaa, vaikka tiedän niiden ongelmakohdat)- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Usein oikovat asioissa ja sitten ne toimivat huonommin.
Veljeni ei suostu kertomaan projekteistaan, koska kuulemma ohjeistan liikaa.
(ja yritän olla hiljaa, vaikka tiedän niiden ongelmakohdat)Hih 🤭 jotenkin tuttua, vaikka ehkä eri asioista.
Siskoni käy kertomaan liian yksityiskohtaisesti, vaikka haluaisin kuulla yleisesti. Ehdin miettiä siinä välissä jo muuta 😬
Sama vaivaa itseäni, vaikken koskaan kykene kertomaan yksityiskohtaisesti. Huomaan vai lopputuloksesta, että tuonkin olisin kyllä tehnyt toisin 😮
Taitanee olla aika yleimaalista 😂 Anonyymi kirjoitti:
Hih 🤭 jotenkin tuttua, vaikka ehkä eri asioista.
Siskoni käy kertomaan liian yksityiskohtaisesti, vaikka haluaisin kuulla yleisesti. Ehdin miettiä siinä välissä jo muuta 😬
Sama vaivaa itseäni, vaikken koskaan kykene kertomaan yksityiskohtaisesti. Huomaan vai lopputuloksesta, että tuonkin olisin kyllä tehnyt toisin 😮
Taitanee olla aika yleimaalista 😂Äitini selostustapa on harhaileva, eli ensin tulee ylimalkainen ilmoitus aiheesta, josta hän siirtyy selostamaan kaikki jollain tavalla asiaan liittyvät seikat ja se varsinainen asia tulee vasta viimeiseksi. Yleensä selostuksen puolivälissä lisään siihen itse sekaan "Ja sitten kuitenkin kävi niin, että..." ja sillä toisinaan on selostusta pääasiaan siirtävä vaikutus (ja toisinaan ärsyynnyttävä vaikutus, mutta onneksi harvemmin).
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Äitini selostustapa on harhaileva, eli ensin tulee ylimalkainen ilmoitus aiheesta, josta hän siirtyy selostamaan kaikki jollain tavalla asiaan liittyvät seikat ja se varsinainen asia tulee vasta viimeiseksi. Yleensä selostuksen puolivälissä lisään siihen itse sekaan "Ja sitten kuitenkin kävi niin, että..." ja sillä toisinaan on selostusta pääasiaan siirtävä vaikutus (ja toisinaan ärsyynnyttävä vaikutus, mutta onneksi harvemmin).
Vai sellaista. Voitko kuitenkin ymmärtää, mutta ymmärrän äitiäsi aika helposti.
(haluan kuitenkin kertoa, että tässä kohtaa naurattaa melko reippaasti. Nousee erinäisiä tilanteita mieleen...:)
Ja mulle ne siinä typerässä päiväkerhossa väitti, että jos syö omenan siemenkotineen, niin kasvaa mahaan puu. Arvaa vihasinko mä sitä kerhoa. Onneks mä sain olla pari edellistä vuotta oikeessa lastentarhassa, missä osaavat tädit oli ohjaamassa. Mutta siellä kerhossa uskovaisten höpinöitä vaan. No tehtiin niitä esikoulutehtäviä sentäs.
Hölmö väite, mutta ei ihan pelkkää tarua, sillä eräällä alkoi jokin siemen itää keuhkoputkessa ja se aiheutti siellä oireita ja operaation. Metsästäjille puolestaa voi kertyä hauleja umpilisäkkeeseen ja ne aiheuttavat sieltä lyijyn kertymistä muualle elimistöön (mutta siemeniä siellä ei todennäköisesti idä, sillä matkansakin jälkeen itämiskelpoiset tomaatisiemenet kulkevat haitatta läpi).
- Anonyymi
Mieheni teki omenista mehua enkä tajua miten. Siis se meille tuli sellaisia 2-3 litran pakkauksia jossa oli muoviin käärittyä omenamehua ja siinä oli hanaa josta mehua tuli. Viime vuonnakin saimme mehua noin ja ihmettelin että mistä se tuli. Tosi hyvää mehua se oli siis kuitenkin. Meillä on omenapuita ja en ole ymmärtänyt että niistä saa mehua.
Hän kävi mehuasemalla. Siellä ne pusertaa, eikä maksakaan paljoo. Paitsi meillä menivät muuttaan konserttisaliksi. Ei puristella mehuja enää.
Mehuasemat tekevät tuota ja niitä löytyy omena-aikaan epätäsaisesti pitkin paikkaseutua.
(tosin se mehu ei ole mitenkään halpaa ja varsinkaan kun raaka-aine on teettäjän omaa)JeroP kirjoitti:
Hän kävi mehuasemalla. Siellä ne pusertaa, eikä maksakaan paljoo. Paitsi meillä menivät muuttaan konserttisaliksi. Ei puristella mehuja enää.
Kaverini teetti Helsingissä juuri ja oli kuulemma saman hintaista kuin kaupan hyllyssä.
Tosin voi olla Helsinkihinnoittelu.- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Kaverini teetti Helsingissä juuri ja oli kuulemma saman hintaista kuin kaupan hyllyssä.
Tosin voi olla Helsinkihinnoittelu.Se kaupan mehu on sitten ihan eri tavaraa, vedellä jatkettua litkua, valmistettu omenoista, joissa on jäänteitä kasvinsuojeluainesta ym.
Vitamiinit säilyisi paremmin, jos mehua ei desinfioida kuumentamalla, vaan pakastetaan muovipulloissa. Anonyymi kirjoitti:
Se kaupan mehu on sitten ihan eri tavaraa, vedellä jatkettua litkua, valmistettu omenoista, joissa on jäänteitä kasvinsuojeluainesta ym.
Vitamiinit säilyisi paremmin, jos mehua ei desinfioida kuumentamalla, vaan pakastetaan muovipulloissa.Riippuu valmistajasta ja kaupoissa on kyllä täysmehujakin.
Kasvinsuojeluaineiden pitoisuudet testaan, eikä rajat ylittäviä saa pitää myynnissä (eli en ole niistä juurikaan huolissani).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100832
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361790- 76620
- 50605
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 65595
- 30566
Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27532En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25530Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527