Oletteko miettineet

Anonyymi-ap

...kuka hoitaa teitä kun hoivan aika tulee?

Hoitaja kyseli, onko Wassilla perheenjäseniä, jotka voisivat auttaa sairaalasta poistumisessa ja apuvälineiden noutamisessa.

Tilanne tuntui karulta. Wassilla ei ole sisaruksia eikä omia lapsia. Hän on tottunut itse huolehtimaan rollaattorilla liikkuvasta äidistään, eivätkä muutkaan lähellä asuvat iäkkäät sukulaiset pystyneet rientämään apuun.

Wass haaveili aluksi kuntoutus­paikasta, samanlaisesta, jonka hänen 76-vuotias äitinsä oli saanut, kun hänen nilkkansa murtui muutama vuosi sitten.

– Sairaalasta sanottiin suoraan, että Helsingissä kuntoutus­paikkaa maksu­sitoumuksella ei ole minun ikäiselleni perus­terveelle ihmiselle tarjolla, eikä monelle muullekaan sitä paljon enemmän tarvitsevalle.

Kipsin korjauksen vuoksi Wass sai jäädä sairaalaan viikonlopun yli, ja kumppani nouti hänet apuvälineiden kera maanantaina. Arjessa pärjäämiseen on tarvittu esimerkiksi pyörätuolia, rollaattoria ja korotettua vessanpönttöä.

Kuka hoitaa meitä lapsettomia, kun ikäännymme ja perheet käyvät matalan syntyvyyden myötä ylipäänsä yhä pienemmiksi?
Kumppanin lisäksi apuna ovat olleet ystävät ja kollegat. Wass kertoo olevansa kiitollinen läheisilleen, jotka ovat tukeneet monin tavoin pyytämättäkin.

Apua löytyi tällä kertaa läheltä, mutta voiko siihen luottaa myös tulevaisuudessa? Ajatus on jäänyt vaivaamaan Wassia.

– Kuka hoitaa meitä lapsettomia, kun ikäännymme ja perheet käyvät matalan syntyvyyden myötä ylipäänsä yhä pienemmiksi? Tähän tarvitaan aktiivista varautumista, kun hyvinvointivaltio ei pysty jatkossa enää turvaamaan nykyisenkaltaisia palveluja.

– On ollut ravisuttavaa huomata, miten olen itsekin jättänyt varautumis­suunnitelmani suorastaan retuperälle. Olen huolehtinut kaiken äitini suhteen, mutta oma ikääntyminen ei ole oikein käynyt edes mielessä.

Wass pohtii luottaneensa liikaa siihen, ettei tulevaisuudesta tarvitsisi vielä stressata. Oma asenne on kuin kolmikymppisellä, vaikka Wass täyttää muutaman vuoden päästä 50.

– Tapaturmani myötä itselleni on valjennut, että nämä asiat eivät ole välttämättä ajankohtaisia vasta, kun olen 80. En voi enää ajatella, että kyllä hyvinvointivaltio hoitaa, vaan pitää ottaa enemmän ennakoivaa vastuuta.

4

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, tämä onkin hyvä kysymys, pitää kyllä ottaa paljon enemmän vastuuta itsestään terveyden suhteen, sillä terveydenhuolto toimii huonosti vanhenemisen ennaltaehkäisyn suhteen. Olen pitkään sanonut, että ikääntyessämme, elimistön mikrobikuorma kasvaa, ja se pommi pitää hiljalleen purkaa (aloitus 30-40-vuotiaana) sillä tavalla että elimistö sen kestää. Siinä vaiheessa kun terveydenhuolto havaitsee esim. ongelmia eri elimissä, ollaan jo liian myöhään liikenteessä.

Tähän sopii anti-aging terapiat, sillä monet käytetyistä aineista ovat myös antimikrobiaalisia, ja tämä auttaa asiaa paljon. Ei kuitenkaan pidä ajatella että tämä menee niin että syö vaikka vain jotain hyviä superfoodeja, vaan tähän kuuluu myös oleellisesti esim. kuukausia kestäviä pahenemisvaiheita, kun mikrobit tuhoutuvat elimistössä. Joillekin taas voi olla haastavaa ylipäätänsä saada elimistö siihen tilaan että se "näkee" nämä haitalliset mikrobit. Tätä pitäisi tutkia enemmän, paljon potentiaalia. Antibiootteja on myös mahdollista käyttää, mutta niillä on taipumusta olla haitallisia pidemmän ajan käytöllä.

Sitten liikunta auttaa myös asiaa että toimintakyky säilyy hyvänä vanhanakin.

• Anonyymi

Vain timantit ovat ikuisia.

• Oon miettiny. Mun osalta helppo, kun en oikein nälkää tunne. Lopetan vaan syömisen, kun tulee se aika.

• Anonyymi

On se joskus mielessä käynyt. Oletettavasti kuolen kämppääni kaikessa hiljaisuudessa syystä tai toisesta. Sitten joku joskus tulee yleisavaimella sisään ja löytää jäännökseni tilassa tai toisessa.
      Omakantaan jo kirjoitin, että polttohaudataan hiljaisuudessa ja tuhkat tuuleen. Eikä peijaisia ja lehti-ilmoitusta.
      Kun ei muisteta eläissä, niin ei tarvitse muistaa kuolleenakaan.
      80 v ätmi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2306
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      115
      1801
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      88
      1449
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      133
      1397
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1266
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1248
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1111
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1067
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      992
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      844
    Aihe