Linkki https://huutokaupat.com/kohde/5092729/hyundai-ioniq-5-2021
Ja kohteen kohta poistuttua, niin lukijoille tiedoksi, että Hyundai Ioniq 5 vm. 2021 ajettu 260 tkm ja "Korkeajänniteakku on rikki. Autolla pystyy ajamaan max.150km". Vaatii akun vaihdon.
Akkutakuu loppu (160tkm), joten omillasi olet.
Auto myytiin kymppitonnin hintaan. Melko messevä arvonalenema.
Tämäkö on sähköautojen totuus?
21
251
Vastaukset
- Anonyymi
260.000 km ajettu auto on melko loppuun ajettu, kulkee se sitten millä tahansa. Jos tuo vieläkin kulkee 150 km yhdellä latauksella, on siinä vielä käyttöautoa monelle auton tarvitsevalle.
- Anonyymi
Tyypillinen tonnin pommi. Käytetään, kunnes romutetaan.
- Anonyymi
En ole ikinä ymmärtänyt tätä argumenttia, että "onhan käytetty heikkotehoinen sähköauto yhä hyvä kauppakassi tms". Loppuuko se akun tuhoutuminen tuohon 150km?
Vuoden päästä 100km? kahden vuoden päästä 30km? Entinen mikä entinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä argumenttia, että "onhan käytetty heikkotehoinen sähköauto yhä hyvä kauppakassi tms". Loppuuko se akun tuhoutuminen tuohon 150km?
Vuoden päästä 100km? kahden vuoden päästä 30km? Entinen mikä entinen.Eiköhän se siitä laske nopeastikin. Voi olla että ei mene edes tätä talvea.
- Anonyymi
Taksikäyttö niin aina ladattu pikalaturissa joka kuluttaa akkua. Tuossa saattaa olla vain yksi akun moduli huono. Onkohan kysytty kokkolan autohuollosta mahdollista modulin vaihtoa? Tuosta saattaa selvitä 4-5 tonnin korjauksella.
- Anonyymi
Ja korjauksen jälkeen on yksi uusi moduli ja monta paljon käytettyä . Saattaa tulla 4-5 tonnin korjauksia vaikka joka vuosi .
- Anonyymi
kuinka päin se sähköautoissa menee ostekaanko ensin akku vai auto,
- Anonyymi
Vanha taksi jota on ladattu ja ajettu ahkerasti.
- Anonyymi
Niin no miten se muuttaa sitä, jos normikäyttäjä ajaa ja latailee saman 10v aikana. Sen jälkeen romuakkuisen auton arvo lienee jotain tonnin kahden välillä.
Sama kohtalo siis edessä oletettavasti kaikilla.
- Anonyymi
2021 vuoden 260 000 ajettu diesel on vasta sisään ajettu.
- Anonyymi
Maksoi uutena näemmä 50ke. Reilussa kolmessa vuodessa siis auto entinen ja arvoa jäljellä kymppitonni. Tähän harva pystyy.
- Anonyymi
Joku maksoi sitten yli kymppitonnin romusta autosta. Ymmärtäisi jos olisi joku harvinainen klassikko mutta että tuollaisesta.
Ja sitten yksi juttu mitä huudellaan sähköautoilijoiden puolelta. Sähköauton akku kestää MILJOONA KILOMETRIÄ!
Näköjään. - Anonyymi
Talvi tulloo. Ja taas ne akut. Joillakin eivät lataudu kunnolla ja toisilla ajomatkat lyhenee entisestään ja latauskerrat tihentyvät. Voi voivoi. . Käytetty sähköauton arvo putoaa sitä mukaan kun pakkasmittarin elohopee laskee.
Sähköauto ei ole mikään ekoteko eikä ympäristöä säästävä kulkine.
Sähkönhinta ei tule sähköistymisen myötä laskemaan vaan se tulee suomenkaltaisessa maassa pysymään korkealla.- Anonyymi
Ja nousee. Kun kaikki lataa s.autojaan niin saadaan hinnat pilviin. Sitten aletaan vetämään jotain mittaria erikseen ihmisten latauspaikoille että saadaan veloittaa muutamaa euroa per kilowatti. Se on täysin selvä. Sitten huomataan että oho, se diesel ei olekaan huono vaihtoehto mutta vihreät ei salli ajaa sellaisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nousee. Kun kaikki lataa s.autojaan niin saadaan hinnat pilviin. Sitten aletaan vetämään jotain mittaria erikseen ihmisten latauspaikoille että saadaan veloittaa muutamaa euroa per kilowatti. Se on täysin selvä. Sitten huomataan että oho, se diesel ei olekaan huono vaihtoehto mutta vihreät ei salli ajaa sellaisella.
Hohhoijaa, todetaanpa nyt jälleen, monennenko kerran lienee, että vaikka kaikki henkilöautot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi, Suomen sähkönkulutus vuositasolla nousisi alle 10%. Lisäksi sähköautojen lataus painottuu isolta osin yöaikaan, jolloin sähkönkulutus on luonnostaan päiväaikaa pienempää.
Lisäksi on käytännössä täysin mahdotonta erotella muu sähkö ja lataussähkö toisistaan. Ei kukaan tule vahtimaan käytänkö sitä okt-talon voimavirtapistoketta tai pistorasiaa sirkkelin pyörittämiseen vai auton lataamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hohhoijaa, todetaanpa nyt jälleen, monennenko kerran lienee, että vaikka kaikki henkilöautot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi, Suomen sähkönkulutus vuositasolla nousisi alle 10%. Lisäksi sähköautojen lataus painottuu isolta osin yöaikaan, jolloin sähkönkulutus on luonnostaan päiväaikaa pienempää.
Lisäksi on käytännössä täysin mahdotonta erotella muu sähkö ja lataussähkö toisistaan. Ei kukaan tule vahtimaan käytänkö sitä okt-talon voimavirtapistoketta tai pistorasiaa sirkkelin pyörittämiseen vai auton lataamiseen.Joissain maissa on jo käytössä. Huomattu että sähköauto kuormittaa liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joissain maissa on jo käytössä. Huomattu että sähköauto kuormittaa liikaa.
Voi olla, mutta Suomen osalta tilanne on se mikä yllä kuvattu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla, mutta Suomen osalta tilanne on se mikä yllä kuvattu.
Kuulemma Suomeenkin kaavailtu. Kohta on kallista ajaa sähköautolla 5 euroa/ 100km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulemma Suomeenkin kaavailtu. Kohta on kallista ajaa sähköautolla 5 euroa/ 100km.
Tai jopa 10 euroa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai jopa 10 euroa
Höpöhöpö, satusetä taas asialla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö, satusetä taas asialla.
Sähköautoilijan copetukset
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilijan copetukset
Kerro toki miten noin teknisesti toteuttaisit sähköauton lataukselle muusta sähköstä eriävän hinnoittelun? Sitä sähköautoa kun pystyy lataamaan mistä tahansa pistokkeesta ja se on aivan samaa sähköä riippumatta siitä mihin se käytetään.
Taas sähkönhinnan nostaminen niin korkeaksi että lataaminen maksaa 10 eur/100 km on täysin mahdoton tilanne esimerkiksi elinkeinoelämälle.
- Anonyymi
Minkä tahansa 4v/252 tkm käytetyn auton arvonalenema on messevä, nuo kilometrit vaan pudottaa hintaa jo huomattavasti.
Tuohan on taksikäytössä ollut auto, ja tuolla ajomäärällä säästö polttoainekuluissa dieseliin verrattuna on luokkaa 20 k€, riippuen kulutuksesta, missä ladattu jne. mutta noin karkeana suuruusluokkana.
Vaikka tuo auto on myyty akkuvikaisena suhteellisen halvalla niin melkein uskallan väittää että siitä huolimatta tuossa ammattikäytössä auton kokonaiskustannukset ovat jääneet pienemmiksi kuin millään vastaavalla dieselillä.- Anonyymi
Kun nyt tiedät tämän, niin ostaisitko itse +200tkm ajetun muutaman vuoden ikäisen sähköauton?
Polttiksen voisin ostaa pelotta, mutta näistä en kyllä oikein tiedä. Polttiksissa harvemmin tapahtuu katastrofaalista "laukeamista", vaikka toki sekin mahdollista toki on. +200 tkm ajettu sähköauto on kuitenkin pommi, joka odottaa vain laukeamistaan ja tuhansien ellei kymppitonnien remonttia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun nyt tiedät tämän, niin ostaisitko itse 200tkm ajetun muutaman vuoden ikäisen sähköauton?
Polttiksen voisin ostaa pelotta, mutta näistä en kyllä oikein tiedä. Polttiksissa harvemmin tapahtuu katastrofaalista "laukeamista", vaikka toki sekin mahdollista toki on. 200 tkm ajettu sähköauto on kuitenkin pommi, joka odottaa vain laukeamistaan ja tuhansien ellei kymppitonnien remonttia.Testauttaisin akun, ostopäätös riippuisi aika paljon siitä (ja toki myös hinnasta). Mutta sanotaanko nyt näin että periaatteessa voisin ostaa. Polttiksissa en noilla kilometreillä kovin helposti koskisi kuin mahdollisimman yksinkertaisiin malleihin, eli mieluiten bensavapari ja manuaalilaatikolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testauttaisin akun, ostopäätös riippuisi aika paljon siitä (ja toki myös hinnasta). Mutta sanotaanko nyt näin että periaatteessa voisin ostaa. Polttiksissa en noilla kilometreillä kovin helposti koskisi kuin mahdollisimman yksinkertaisiin malleihin, eli mieluiten bensavapari ja manuaalilaatikolla.
Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.
Akun piti siis olla täysin kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.
Mitähän tämä 'poks' niin kuin käytännössä tarkoitti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän tämä 'poks' niin kuin käytännössä tarkoitti?
Kaput
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaput
Eli joku hapettumisvika joka on täysin korjattavissa. Akun varaustila ei häivy tyhjiin kerralla, vaan sieltä löytyy jokin katkos tms. joka estää virran ulos annon. Se on eri asia haluaako maahantuoja väkisin myydä uuden akun, maahantuojien huolloissa ei korjata akkuja... ainakaan toistaiseksi.
Suomessa on jo useita akkuihin perehtyneitä huoltoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli joku hapettumisvika joka on täysin korjattavissa. Akun varaustila ei häivy tyhjiin kerralla, vaan sieltä löytyy jokin katkos tms. joka estää virran ulos annon. Se on eri asia haluaako maahantuoja väkisin myydä uuden akun, maahantuojien huolloissa ei korjata akkuja... ainakaan toistaiseksi.
Suomessa on jo useita akkuihin perehtyneitä huoltoja.Seliseli
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.
Ettei olisi ollut ihan mielikuvituskaveri....
- Anonyymi
Olisi suotavaa, että auto-lehdistö kertoisi lukijoilleen tämän päivän sähköautoihin liittyvistä vakavista riskeistä, kuten akustoon sitoutuneesta pääomasta !
Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ ! - Anonyymi
Tuokin luultavasti korjattavissa muutaman kennon vaihdolla ja taas matka jatkuu.
Yksittäisiin tapauksiin ei kannattaisi kauheasti takertua edes provoilu mielessä.- Anonyymi
No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.
En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.
En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa.Kaikkiin ei voi edes vaihtaa kun ne pullistuu kun ne ottaa pois eikä niitä saa enää takaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.
En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa.Itse ajelen -14 model s.llä. Oli ajettu 270tkm kun akku alkoi hiipumaan. Menin akkuhuoltoon, auto viikon päästä takaisin kenno vaihdettu ja kosteudet poistettu, hintaa vajaa 5k€. Sen jälkeen ajanut 80tkm. kaikki pelaa hienosti, pari kk sitten mitattiin soc 88.
Ostin tuon uutena, laskin että olen säästänyt edelliseen mersuuni verrattuna pelkissä bensa, ja määräaikaishuolloissa noin 60 000€. pääasiassa kotona ladaten.
En valita vaikka akku tarvitsisi huoltoa toistamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.
En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa.Joku kertoi että epäsuhta kennojen kunnossa on myös haitallista akulle.
- Anonyymi
Muutaman vuoden päästä patteriautojen ongelmat räjähtää käsiin kun autot rupeaa olemaan noin 10 vuotiaita ja kilometrejä takana yli 200 tkm.
https://www.nettiauto.com/hyundai/ioniq-electric/14166065
("..160000 kohdalla vaihdettu uusi moottori ja alennusvaihteisto..) - Anonyymi
Mulla räjähti jo kotona tulipalo syttyi naapurin puutaloon ja korvausvastuu tuli 250 000
- Anonyymi
Vaikuttaa siltä että sähköauto on todellinen riskisijoitus, jos nyt sijoituksesta voi yleensäkään puhua tässä yhteydessä kun tiedossa on pelkkää arvonalennusta.
- Anonyymi
Hyundain sähköautoista on mennyt myös moottorin laakereita. 12k€ maksoi jollain.
- Anonyymi
Ei onnistu tuon korjaus ihan halvalla, taitaa mennä varaosiksi
Mitens verrokkina samalta sivustolta 221tkm ajettu Dieseltaksi hintaan 10950€
https://huutokaupat.com/kohde/5092732/peugeot-5008-alv-vahennyskelpoinen-2020
Maininnalla "moottori vaihdettu 145tkm. kohdalla uuteen", ei tuonkaan auton arvonpudotus kaukana tuosta hyundaista ole. Myydään jopa aivan kunnossa olevana autona, mikäköhän olisi ollut hinta tuossa 145tkm. kohdalla kun kone mennyt (ja jos takuu ei korjausta kattaisi),- Anonyymi
Kyllä, olet oikeassa. Sähköautojen luotettavuus on verrattavissa ranskalaisiin, josta kaikki vähääkään ymmärtävät tajuavat pysyä erossa. Vähän niinkuin sähköautoistakin.
- Anonyymi
Sellaisia nuo nykypäivän dieselit on, autolla ajettu 229 tkm ja adblue rempattu ja kone vaihdettu kertaalleen.
Ja sitten tässäkin keskustelussa joku väittää että 260 tkm ajettu diesel on vasta sisäänajettu.
- Anonyymi
Nytkin ydinvoimala poksahti rikki ja 1000mw vaje sähkössä suomessa ja ilma on nollassa joten ei riitä edes nyt sähkö. On yö ja kulutus olematonta ja ei riitä edes nyt sähkö. Sähkökiimaiset on lyhytnäköisiä inisiöitä.
- Anonyymi
Mine korja aku halpa tuntti hintu minula.🥵
- Anonyymi
Hysss
- Anonyymi
Auto lehdistö ei ole edelleenkään kiinnittänyt huomiota sähköautojen akustoon ja sen omistajalle aiheuttamaan taloudelliseen riskiin !!
Miksi ei ? Ketä lehdistö tässä suojelee !?- Anonyymi
Ei autolehtiä kiinnosta tällaiset. Miksi kiinnostaisi? Ei niissä koskaan katsota tulevaan eikä heitä kiinnosta jakopäärempan hinta kuten ei akuston kestävyys ja sen kustannukset. Heitä kiinnostaa se auto. Automainokset ja nämä autotestit tehdään kuitenkin hieman paremmalle väelle joilla on varaa uuteen autoon ja joilla on varaa vaihtaa se jopa kauan ennen takuun päättymistä taas uuteen, riippuen auton takuun pituudesta. Heidän vanhan auton taas ostaa joku jolla ei ole varaa uuteen. Tässä saattaa olla jopa takuuta jäljellä. Sitten kun takuu on loppu niin silloin se menee vaihtoon. Sen ostaa taas joku jolla ei olisi välttämättä oikeasti varaa siihen. Mutta rahoituksella ja mahdollisimman pienellä erällä. Tämä käyttäjä ei voisi vähempää kiinnostaa autolehtien toimittajia ja vielä vähemmän auton valmistajaa.
- Anonyymi
Miksi inttää jonkun toisen ehkä kohdalle sattunutta akkuongelmaa? Eikö jokainen voi ostaa sellaisen auton minkä haluaa ja mihin rahat riittää?
Ainakin minulle polttomoottoriautojen kokonaiskulut ovat olleet raakasti suuremmat kuin sähköauton. Vaikka vaihtaisin akun niin siltikin kikonaishinta on halvempi.
Kakkosauton ostaisin myös sähkönä kunhan uusia pikkuautoja alta 30 th tulee myyntiin. Missähän viipyy?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503571
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.393033Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1472877SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.722343Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s421807Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.871598Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671124- 821091
- 511066
Miten tällaista voi tapahtua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?41915