Tämäkö on sähköautojen totuus?

Anonyymi-ap

Linkki https://huutokaupat.com/kohde/5092729/hyundai-ioniq-5-2021

Ja kohteen kohta poistuttua, niin lukijoille tiedoksi, että Hyundai Ioniq 5 vm. 2021 ajettu 260 tkm ja "Korkeajänniteakku on rikki. Autolla pystyy ajamaan max.150km". Vaatii akun vaihdon.

Akkutakuu loppu (160tkm), joten omillasi olet.

Auto myytiin kymppitonnin hintaan. Melko messevä arvonalenema.

49

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      260.000 km ajettu auto on melko loppuun ajettu, kulkee se sitten millä tahansa. Jos tuo vieläkin kulkee 150 km yhdellä latauksella, on siinä vielä käyttöautoa monelle auton tarvitsevalle.

      • Anonyymi

        Tyypillinen tonnin pommi. Käytetään, kunnes romutetaan.


      • Anonyymi

        En ole ikinä ymmärtänyt tätä argumenttia, että "onhan käytetty heikkotehoinen sähköauto yhä hyvä kauppakassi tms". Loppuuko se akun tuhoutuminen tuohon 150km?

        Vuoden päästä 100km? kahden vuoden päästä 30km? Entinen mikä entinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä ymmärtänyt tätä argumenttia, että "onhan käytetty heikkotehoinen sähköauto yhä hyvä kauppakassi tms". Loppuuko se akun tuhoutuminen tuohon 150km?

        Vuoden päästä 100km? kahden vuoden päästä 30km? Entinen mikä entinen.

        Eiköhän se siitä laske nopeastikin. Voi olla että ei mene edes tätä talvea.


    • Anonyymi

      Taksikäyttö niin aina ladattu pikalaturissa joka kuluttaa akkua. Tuossa saattaa olla vain yksi akun moduli huono. Onkohan kysytty kokkolan autohuollosta mahdollista modulin vaihtoa? Tuosta saattaa selvitä 4-5 tonnin korjauksella.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja korjauksen jälkeen on yksi uusi moduli ja monta paljon käytettyä . Saattaa tulla 4-5 tonnin korjauksia vaikka joka vuosi .


    • Anonyymi

      kuinka päin se sähköautoissa menee ostekaanko ensin akku vai auto,

    • Anonyymi

      Vanha taksi jota on ladattu ja ajettu ahkerasti.

      • Anonyymi

        Niin no miten se muuttaa sitä, jos normikäyttäjä ajaa ja latailee saman 10v aikana. Sen jälkeen romuakkuisen auton arvo lienee jotain tonnin kahden välillä.

        Sama kohtalo siis edessä oletettavasti kaikilla.


    • Anonyymi

      2021 vuoden 260 000 ajettu diesel on vasta sisään ajettu.

    • Anonyymi

      Maksoi uutena näemmä 50ke. Reilussa kolmessa vuodessa siis auto entinen ja arvoa jäljellä kymppitonni. Tähän harva pystyy.

    • Anonyymi

      Joku maksoi sitten yli kymppitonnin romusta autosta. Ymmärtäisi jos olisi joku harvinainen klassikko mutta että tuollaisesta.

      Ja sitten yksi juttu mitä huudellaan sähköautoilijoiden puolelta. Sähköauton akku kestää MILJOONA KILOMETRIÄ!
      Näköjään.

    • Anonyymi

      Talvi tulloo. Ja taas ne akut. Joillakin eivät lataudu kunnolla ja toisilla ajomatkat lyhenee entisestään ja latauskerrat tihentyvät. Voi voivoi. . Käytetty sähköauton arvo putoaa sitä mukaan kun pakkasmittarin elohopee laskee.
      Sähköauto ei ole mikään ekoteko eikä ympäristöä säästävä kulkine.
      Sähkönhinta ei tule sähköistymisen myötä laskemaan vaan se tulee suomenkaltaisessa maassa pysymään korkealla.

      • Anonyymi

        Ja nousee. Kun kaikki lataa s.autojaan niin saadaan hinnat pilviin. Sitten aletaan vetämään jotain mittaria erikseen ihmisten latauspaikoille että saadaan veloittaa muutamaa euroa per kilowatti. Se on täysin selvä. Sitten huomataan että oho, se diesel ei olekaan huono vaihtoehto mutta vihreät ei salli ajaa sellaisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nousee. Kun kaikki lataa s.autojaan niin saadaan hinnat pilviin. Sitten aletaan vetämään jotain mittaria erikseen ihmisten latauspaikoille että saadaan veloittaa muutamaa euroa per kilowatti. Se on täysin selvä. Sitten huomataan että oho, se diesel ei olekaan huono vaihtoehto mutta vihreät ei salli ajaa sellaisella.

        Hohhoijaa, todetaanpa nyt jälleen, monennenko kerran lienee, että vaikka kaikki henkilöautot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi, Suomen sähkönkulutus vuositasolla nousisi alle 10%. Lisäksi sähköautojen lataus painottuu isolta osin yöaikaan, jolloin sähkönkulutus on luonnostaan päiväaikaa pienempää.

        Lisäksi on käytännössä täysin mahdotonta erotella muu sähkö ja lataussähkö toisistaan. Ei kukaan tule vahtimaan käytänkö sitä okt-talon voimavirtapistoketta tai pistorasiaa sirkkelin pyörittämiseen vai auton lataamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa, todetaanpa nyt jälleen, monennenko kerran lienee, että vaikka kaikki henkilöautot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi, Suomen sähkönkulutus vuositasolla nousisi alle 10%. Lisäksi sähköautojen lataus painottuu isolta osin yöaikaan, jolloin sähkönkulutus on luonnostaan päiväaikaa pienempää.

        Lisäksi on käytännössä täysin mahdotonta erotella muu sähkö ja lataussähkö toisistaan. Ei kukaan tule vahtimaan käytänkö sitä okt-talon voimavirtapistoketta tai pistorasiaa sirkkelin pyörittämiseen vai auton lataamiseen.

        Joissain maissa on jo käytössä. Huomattu että sähköauto kuormittaa liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joissain maissa on jo käytössä. Huomattu että sähköauto kuormittaa liikaa.

        Voi olla, mutta Suomen osalta tilanne on se mikä yllä kuvattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, mutta Suomen osalta tilanne on se mikä yllä kuvattu.

        Kuulemma Suomeenkin kaavailtu. Kohta on kallista ajaa sähköautolla 5 euroa/ 100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemma Suomeenkin kaavailtu. Kohta on kallista ajaa sähköautolla 5 euroa/ 100km.

        Tai jopa 10 euroa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai jopa 10 euroa

        Höpöhöpö, satusetä taas asialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, satusetä taas asialla.

        Sähköautoilijan copetukset


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijan copetukset

        Kerro toki miten noin teknisesti toteuttaisit sähköauton lataukselle muusta sähköstä eriävän hinnoittelun? Sitä sähköautoa kun pystyy lataamaan mistä tahansa pistokkeesta ja se on aivan samaa sähköä riippumatta siitä mihin se käytetään.

        Taas sähkönhinnan nostaminen niin korkeaksi että lataaminen maksaa 10 eur/100 km on täysin mahdoton tilanne esimerkiksi elinkeinoelämälle.


    • Anonyymi

      Minkä tahansa 4v/252 tkm käytetyn auton arvonalenema on messevä, nuo kilometrit vaan pudottaa hintaa jo huomattavasti.

      Tuohan on taksikäytössä ollut auto, ja tuolla ajomäärällä säästö polttoainekuluissa dieseliin verrattuna on luokkaa 20 k€, riippuen kulutuksesta, missä ladattu jne. mutta noin karkeana suuruusluokkana.

      Vaikka tuo auto on myyty akkuvikaisena suhteellisen halvalla niin melkein uskallan väittää että siitä huolimatta tuossa ammattikäytössä auton kokonaiskustannukset ovat jääneet pienemmiksi kuin millään vastaavalla dieselillä.

      • Anonyymi

        Kun nyt tiedät tämän, niin ostaisitko itse +200tkm ajetun muutaman vuoden ikäisen sähköauton?

        Polttiksen voisin ostaa pelotta, mutta näistä en kyllä oikein tiedä. Polttiksissa harvemmin tapahtuu katastrofaalista "laukeamista", vaikka toki sekin mahdollista toki on. +200 tkm ajettu sähköauto on kuitenkin pommi, joka odottaa vain laukeamistaan ja tuhansien ellei kymppitonnien remonttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt tiedät tämän, niin ostaisitko itse 200tkm ajetun muutaman vuoden ikäisen sähköauton?

        Polttiksen voisin ostaa pelotta, mutta näistä en kyllä oikein tiedä. Polttiksissa harvemmin tapahtuu katastrofaalista "laukeamista", vaikka toki sekin mahdollista toki on. 200 tkm ajettu sähköauto on kuitenkin pommi, joka odottaa vain laukeamistaan ja tuhansien ellei kymppitonnien remonttia.

        Testauttaisin akun, ostopäätös riippuisi aika paljon siitä (ja toki myös hinnasta). Mutta sanotaanko nyt näin että periaatteessa voisin ostaa. Polttiksissa en noilla kilometreillä kovin helposti koskisi kuin mahdollisimman yksinkertaisiin malleihin, eli mieluiten bensavapari ja manuaalilaatikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testauttaisin akun, ostopäätös riippuisi aika paljon siitä (ja toki myös hinnasta). Mutta sanotaanko nyt näin että periaatteessa voisin ostaa. Polttiksissa en noilla kilometreillä kovin helposti koskisi kuin mahdollisimman yksinkertaisiin malleihin, eli mieluiten bensavapari ja manuaalilaatikolla.

        Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.

        Akun piti siis olla täysin kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.

        Mitähän tämä 'poks' niin kuin käytännössä tarkoitti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tämä 'poks' niin kuin käytännössä tarkoitti?

        Kaput


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaput

        Eli joku hapettumisvika joka on täysin korjattavissa. Akun varaustila ei häivy tyhjiin kerralla, vaan sieltä löytyy jokin katkos tms. joka estää virran ulos annon. Se on eri asia haluaako maahantuoja väkisin myydä uuden akun, maahantuojien huolloissa ei korjata akkuja... ainakaan toistaiseksi.
        Suomessa on jo useita akkuihin perehtyneitä huoltoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli joku hapettumisvika joka on täysin korjattavissa. Akun varaustila ei häivy tyhjiin kerralla, vaan sieltä löytyy jokin katkos tms. joka estää virran ulos annon. Se on eri asia haluaako maahantuoja väkisin myydä uuden akun, maahantuojien huolloissa ei korjata akkuja... ainakaan toistaiseksi.
        Suomessa on jo useita akkuihin perehtyneitä huoltoja.

        Seliseli


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kerro mitään akkutestit. Kaveri osti sähköauton jossa oli testattu akku. Kuukausi meni ja poks.

        Ettei olisi ollut ihan mielikuvituskaveri....


    • Anonyymi

      Olisi suotavaa, että auto-lehdistö kertoisi lukijoilleen tämän päivän sähköautoihin liittyvistä vakavista riskeistä, kuten akustoon sitoutuneesta pääomasta !

      Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ !

    • Anonyymi

      Tuokin luultavasti korjattavissa muutaman kennon vaihdolla ja taas matka jatkuu.
      Yksittäisiin tapauksiin ei kannattaisi kauheasti takertua edes provoilu mielessä.

      • Anonyymi

        No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.

        En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.

        En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa.

        Kaikkiin ei voi edes vaihtaa kun ne pullistuu kun ne ottaa pois eikä niitä saa enää takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.

        En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa.

        Itse ajelen -14 model s.llä. Oli ajettu 270tkm kun akku alkoi hiipumaan. Menin akkuhuoltoon, auto viikon päästä takaisin kenno vaihdettu ja kosteudet poistettu, hintaa vajaa 5k€. Sen jälkeen ajanut 80tkm. kaikki pelaa hienosti, pari kk sitten mitattiin soc 88.
        Ostin tuon uutena, laskin että olen säästänyt edelliseen mersuuni verrattuna pelkissä bensa, ja määräaikaishuolloissa noin 60 000€. pääasiassa kotona ladaten.
        En valita vaikka akku tarvitsisi huoltoa toistamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se akun irottaminen, kennojen tutkinta ja vaihto maksaa joka tapauksessa tuhansia. Oletko ensi vuonna taas tekemässä samaa remppaa, kun toinen/-set ikääntyneet kennot pettävät? Kaikki ne kennot ikääntyvät, joten koko akku on ts. ikääntynyt.

        En tiedä Hyundaista, mutta joillakin valmistajilla ei ole muuta ohjetta, kuin vaihtaa koko akku näissä tapauksissa.

        Joku kertoi että epäsuhta kennojen kunnossa on myös haitallista akulle.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mulla räjähti jo kotona tulipalo syttyi naapurin puutaloon ja korvausvastuu tuli 250 000

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä että sähköauto on todellinen riskisijoitus, jos nyt sijoituksesta voi yleensäkään puhua tässä yhteydessä kun tiedossa on pelkkää arvonalennusta.

    • Anonyymi

      Hyundain sähköautoista on mennyt myös moottorin laakereita. 12k€ maksoi jollain.

    • Anonyymi

      Ei onnistu tuon korjaus ihan halvalla, taitaa mennä varaosiksi

    • Mitens verrokkina samalta sivustolta 221tkm ajettu Dieseltaksi hintaan 10950€
      https://huutokaupat.com/kohde/5092732/peugeot-5008-alv-vahennyskelpoinen-2020
      Maininnalla "moottori vaihdettu 145tkm. kohdalla uuteen", ei tuonkaan auton arvonpudotus kaukana tuosta hyundaista ole. Myydään jopa aivan kunnossa olevana autona, mikäköhän olisi ollut hinta tuossa 145tkm. kohdalla kun kone mennyt (ja jos takuu ei korjausta kattaisi),

      • Anonyymi

        Kyllä, olet oikeassa. Sähköautojen luotettavuus on verrattavissa ranskalaisiin, josta kaikki vähääkään ymmärtävät tajuavat pysyä erossa. Vähän niinkuin sähköautoistakin.


      • Anonyymi
        UUSI

        Sellaisia nuo nykypäivän dieselit on, autolla ajettu 229 tkm ja adblue rempattu ja kone vaihdettu kertaalleen.

        Ja sitten tässäkin keskustelussa joku väittää että 260 tkm ajettu diesel on vasta sisäänajettu.


    • Anonyymi

      Nytkin ydinvoimala poksahti rikki ja 1000mw vaje sähkössä suomessa ja ilma on nollassa joten ei riitä edes nyt sähkö. On yö ja kulutus olematonta ja ei riitä edes nyt sähkö. Sähkökiimaiset on lyhytnäköisiä inisiöitä.

    • Anonyymi

      Mine korja aku halpa tuntti hintu minula.🥵

    • Anonyymi

      Hysss

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      7227
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      5066
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2851
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2338
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1358
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      187
      1281
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1073
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      286
      958
    9. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      886
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      187
      870
    Aihe