Raamatussa varoitetaan omavanhurskaisuudesta (omista suorituksista).
Jokainen täysjärkinen tietää että helluntaiusko perustuu omavanhurskaisuuteen ja sielullisiin uskon ja tunteiden kokemuksiin.
Höystettynä irtohengillä jotka tulevat ja menevät.
Omavanhurskaisuus - tuntematon käsitys lahkolaisille
49
219
Vastaukset
- Anonyymi
Esim helluntailaistyyppisissä lahkoissa korotetaan enemmän uskonratkaisuna kastetta kuin Jeesusta.
Kyse on pirullisesta käännytyksestä. - Anonyymi
Omavahurskainen uudestikastikastaminen
Helluntaikirkko ei hyväksy luterilaista kastetta vaan ainoastaan uudestikasteen (käännytyskasteen) => uudestikastaminen.- Anonyymi
Kenen uskosta lapsikasteessa on kyse? Papin, vanhempien = isän ja äidin, vai kummien (mitä sitten ovatkin)?
Sanomattakin on selvää, että vain henkilökohtainen usko voi pelastaa.
Miten voit puhua "uudelleenkastamisesta", kun ihminen päättää ottaa itse sen ainoan kasteensa?
Meinaatko ihan aikuisen oikeasti, että Jumala katsoisi jotain 70 vuotta sitten, jonkun virkamiehen allekirjoittamaa kastetodistusta saadakseen selville, onko henkilö pelastettu? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kenen uskosta lapsikasteessa on kyse? Papin, vanhempien = isän ja äidin, vai kummien (mitä sitten ovatkin)?
Sanomattakin on selvää, että vain henkilökohtainen usko voi pelastaa.
Miten voit puhua "uudelleenkastamisesta", kun ihminen päättää ottaa itse sen ainoan kasteensa?
Meinaatko ihan aikuisen oikeasti, että Jumala katsoisi jotain 70 vuotta sitten, jonkun virkamiehen allekirjoittamaa kastetodistusta saadakseen selville, onko henkilö pelastettu?Ookko nää vähän yksinkertainen? Jumala näkee ja tietää sydämen. Vielä vähemmän Jumala katsoo uudestikasteita ja ihmistekoja.
Kaste on armonväline, pyhä toimitus, jonka halveksiminen kadottaa, ei tekona, vaan sydämen asenteena.
Jumalan lupauksen takia oikein suoritettu, vastaanottava kaste kaikenikäisille pelastaa, koska Jumala sen uskon lahjoittaa lupauksensa mukaan, tuli se usko sitten vaikka vasta myöhemmin ilmi. Luopio ei pelastu, mutta kaste on oikea ja voimassa uskovalle.
Jos unohdetaan Jumalan armo, niin kastamaton vauva ei vauvana kuollessaan todennäköisesti voi pelastua, kun hänelle ei ole suotu uskoa. Lut. vauvat sitä vastoin varmasti pelastuvat, on lupaus, jota teillä ei siis ole.
- Anonyymi
Helluntaipastorit puheissaan korostavat henkiKASTETTA enemmän kuin Jeesusta.
Saatana puhuu glossoliaa hurmoksessa ?- Anonyymi
Et takuulla ole edes käynyt helluntailaisten kokouksessa, jos tuollaista väität. Käy joskus, niin tiedät ehkä vähän enemmän aiheesta, josta kirjoitat.
- Anonyymi
Uskonratkaisu
1. Kättä kohottamalla
Uskoon tuleminen
2. Uskoontulorukouksen toistaminen puhujan perässä
Helluntaihistoriassa on suosittu kaatoherätyksiä. - Anonyymi
Suositaanko helluntailaisuudessa omavanhurskaisuutta ja psyykkisiä ja sielullisia hengenkokemuksia ?
Mitä helluntaipastori vastaa vai luikerteleko hän käärmeen koloon ?- Anonyymi
Luuletko, ettei Saatana usko Jeesukseen ja Jumalaan? Tuskin pelastuu silti. Henkilökohtainen usko Jeesuksen pelastustyöhön, ja sen ottaminen vastaan pelastaa, eivät sakramentit, kummit tai nimi jossain luettelossa.
- Anonyymi
Miten valvomattomat vanhimmistoveljet voisivat auttaa laumaansa valvomaan?
Miten eronneet ja uudelleen avioituneet saarnaajat voisivat ohjata ihmisiä pyhään avioelämään?
Miten mammonaa ja elämän korskeutta rakastava evankelista voisi auttaa maailman runtelemaa ihmistä pelastukseen?
Miten älypuhelimen, sosiaalisen median ja Netflixin orja-pastori voisi saada uuden voitelun saarnoihinsa?- Anonyymi
Hyviä kysymyksiä.
- AnonyymiUUSI
Miten luterilaisten papit ja kirkkoherrat voivat ohjata pyhään avioelämään, kun lehdet kertovat heidän sikailuistaan?
https://www.is.fi/viihde/art-2000010276500.htm
Kanhttps://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9b6bfba6-e188-4759-8196-c9a87bbf4d10alasta.
- Anonyymi
Ah, vanhurskaus ja omavanhurskaus—kristillisen terminologian kruununjalokiviä! Näitä sanoja ei kuule missään muualla kuin seurakuntien takapenkissä ja satunnaisesti jonkun hengellisen pamfletin sivuilla. Eikä kukaan ulkopuolinen tiedä, mitä ne tarkoittavat, mutta se ei haittaa, koska en ole ihan varma tietävätkö uskovatkaan.
Vanhurskaus kuulostaa siltä, kuin joku olisi yrittänyt tehdä pyhyyden synonyymista vaikeamman sanan. Ilmeisesti se tarkoittaa jonkinlaista moraalista puhtautta tai oikeassa olemista Jumalan silmissä—eli lähinnä sitä, että olet kelvannut taivaalliselle laatutarkastukselle. Sitten taas omavanhurskaus on, noh, sama asia mutta ilmeisesti väärällä asenteella. Kuulostaa siltä, että jos vahingossa *itse* yrität olla hyvä, se lasketaan synniksi. Ainoa tapa saada "oikea" vanhurskaus on istua hiljaa, katsoa kattoon ja odottaa, että joku ylhäällä tekee sen puolestasi.
Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta diibadaabatermeillä on aina ollut tarkoituskin hämmentää, ei selittää. Tavallinen kuolevainen sanoisi "reilu" tai "oikeudenmukainen," mutta ei, se on liian arkista. Pitää olla jotain, mikä kuulostaa siltä, että tarvitset teologian tutkinnon ymmärtääksesi.
Mutta joo, kunhan et yritä olla omavanhurskas vanhurskauden vastustaja, niin eiköhän tämä sanahelinä siitä solju. Sillä ei ole niin väliä, kunhan sanot ne oikealla äänenpainolla.
Enkeli Mäntä
("Omadiibadaaban vanhurskas mestari vuodesta synti ja armo") - Anonyymi
Onko Enkeli M:llä helluntaitausta ?
- Anonyymi
Lasten kastaminen on lakivanhurskautta puhtaimmillaan, ikään kuin jonkun toisen usko ja teko = kaste, voisi pelastaa. Jaakob kirjoittaa: "Usko ilman tekoja, on kuollut", mikä tarkoittaa sitä, että jos usko ei mitenkään muuta sinun toimintaasi, eikä näy missään, sitä ei käytännössä ole edes olemassa. Se on vain erilaisia rituaaleja, jollaisia on jokaisessa uskonnossa.
- Anonyymi
Jos, kun olet saanut syntisi anteeksi, et halua rikkoa Jumalan käskyjä vastaan.
- AnonyymiUUSI
Usko ilman tekoja on kuollut. Kuollut usko ei pelasta!
Luterilaisuudessa ei toimita, niin kuin Jeesus opetti, EI KOLKUTTAMISTA, EI TAISTELUA AHTAAN PORTIN EDESSÄ, EI ANOMISTA, EI KUSTANNUSTEN LASKEMISTA. KIRKKO ON TALLANNUT JEESUKSEN OPETUKSET JALKOIHINSA JA OTTANUT PAKANALLISET TAVAT TILALLE!!!!
Usko on aktiivista ja tekemistä ja ojentautumista! Usko ilman tekoja on kuollut. Kuollut usko ei pelasta! - AnonyymiUUSI
Raamatusta löytyy vain ja ainoastaan maininnat aikuisten kastamisista. Vauvojen kastamiset ovat oletusta!
-Jeesus oli aikuinen sadessaan kasteen
-Paavali oli aikuinen
-vanginvartija oli aikunen mies
-Lyydia oli aikuinen nainen, kauppias
-Kornelius oli taatusti aikunen ja sadanpäämies
-Krispus oli synagoogan esimies, eli mies ja aikuinen
-hoviherra oli herra, siis aikunen
-"niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset", miehet ja naiset ovat aikuisia
PIKKULASTEN KASTEET OVAT LUTERILAISTEN PAATUNEIDEN MIELTEN HÄIJYYTTÄ
RAAMATUSSA VOISI OLLA MITÄ TAHANSA, MUTTA KUN EI OLE!!!! - AnonyymiUUSI
Just! On sulla suuret luulot ja vaatimukset ohi Jeesuksen Ristin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Just! On sulla suuret luulot ja vaatimukset ohi Jeesuksen Ristin.
Kastekippo ei ole yhtä kuin risti. Vanhaa ihmistä ei hukuteta kastemaljaan!!!!
- AnonyymiUUSI
Uskovasta ihmisestä tehdään kastamalla opetuslapsi.
Koska opetuslapseksi tehdään kastamalla. uskovan kaste
tulee selväksi ja tärkeäksi jokaiselle uskovalle, mutta
myös Jumalalle.
Jeesus käski julistaa evankeliumia kaikille ihmisille.
Sitten ne, jotka uskoivat evankeliumin, tulivat siis uskoon
Herraan Jeesukseen Kristukseen, kastettiin. Näin ihmsestä
tuli ensin uskova ja sitten kasteen kautta Jeesuksen opetuslapsi.
Tämä on niin tärkeä asia, että jokaisen vilpittömän uskovan
seurakunnasta huolimatta tulisi perehtyä aiheeseen ja kysyä
Jumalalta vilpittömässä rukouksessa mikä kaste on Hänestä.
Kaste opetuslapseuttaa USKOVAN.
Luen tästä "Opetuslapseuteen kasteen kautta"
https://www.jumala-kanssamme.se/439652324/439652359
Mvh J - K- AnonyymiUUSI
Jeesus ei tehnyt yhtä ainoaa ihmistä opetuslapsekseen minkäälaisella kasteella. Eikä Jeesus tehnyt yhtä ainoaa ihmistä opetuslapsekseen valuttamalla kiposta vettä päähän ja lausumalla: ’minä kastan sinut isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen’, vaan Jeesus kutsui opetuslapsekseen yksinkertaisesti sanomalla: ”Tule ja seuraa minua”, ilman kummeja ja virsiä ja vanhempien suostumusta.
Sana todistaa:
Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
-vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa-
Opetuslapseksi tekeminen ja kastaminen olivat kaksi erillistä tapahtumaa. Ensin Jeesus kutsui opetuslapsekseen ja sen jälkeen Jeesuksen opetuslapsi kastettiin. Sana täsmentää; Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei tehnyt yhtä ainoaa ihmistä opetuslapsekseen minkäälaisella kasteella. Eikä Jeesus tehnyt yhtä ainoaa ihmistä opetuslapsekseen valuttamalla kiposta vettä päähän ja lausumalla: ’minä kastan sinut isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen’, vaan Jeesus kutsui opetuslapsekseen yksinkertaisesti sanomalla: ”Tule ja seuraa minua”, ilman kummeja ja virsiä ja vanhempien suostumusta.
Sana todistaa:
Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
-vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa-
Opetuslapseksi tekeminen ja kastaminen olivat kaksi erillistä tapahtumaa. Ensin Jeesus kutsui opetuslapsekseen ja sen jälkeen Jeesuksen opetuslapsi kastettiin. Sana täsmentää; Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.>>>Jeesus kutsui opetuslapsekseen yksinkertaisesti sanomalla: ”Tule ja seuraa minua”,<<<
Tässä sinä sanot totuuden;
Mikäli ihminen ei seuraa Jeesusta, hän ei voi olla Jeesuksen opetuslapsi.
Mutta kun ihminen seuraa Jeesusta, hänestä tulee opetuslapsi, seuraamalla Jeesusta.
Jeesus kutsui ihmisiä opetuslapseuteen seuramalla Häntä. Jeesus on Jumalan Sana. Jeesusta seurataan siis seuraamalla Hänen Sanaansa. Ja Jeesus käski kastaa uskoon tulleet ihmiset. Jeesuksen seuraaminen alkaa siis uskoon tulleen ihmisen kasteessa.
Mvh J - K - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesus kutsui opetuslapsekseen yksinkertaisesti sanomalla: ”Tule ja seuraa minua”,<<<
Tässä sinä sanot totuuden;
Mikäli ihminen ei seuraa Jeesusta, hän ei voi olla Jeesuksen opetuslapsi.
Mutta kun ihminen seuraa Jeesusta, hänestä tulee opetuslapsi, seuraamalla Jeesusta.
Jeesus kutsui ihmisiä opetuslapseuteen seuramalla Häntä. Jeesus on Jumalan Sana. Jeesusta seurataan siis seuraamalla Hänen Sanaansa. Ja Jeesus käski kastaa uskoon tulleet ihmiset. Jeesuksen seuraaminen alkaa siis uskoon tulleen ihmisen kasteessa.
Mvh J - KMvh J - K, kirjoitit puppua. Jeesuksen seuraamien alkaa täsmälleen sinä hetkenä, jona Jeesus kutsuu ja ihminen ottaa kutsun vastaan. Juutalaisten pako Egyptin orjuudesta ei alkanut Punaisen Meren rannalle. Israelin heimot seurasivat Moosesta jo ennen Meren ylitystä.
Jos ihminen on Jumalan lapsi, niin hän on myös opetuslapsi: kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mvh J - K, kirjoitit puppua. Jeesuksen seuraamien alkaa täsmälleen sinä hetkenä, jona Jeesus kutsuu ja ihminen ottaa kutsun vastaan. Juutalaisten pako Egyptin orjuudesta ei alkanut Punaisen Meren rannalle. Israelin heimot seurasivat Moosesta jo ennen Meren ylitystä.
Jos ihminen on Jumalan lapsi, niin hän on myös opetuslapsi: kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,>>>Israelin heimot seurasivat Moosesta jo ennen Meren ylitystä.<<<
Mooses johdatti israelin kansan veden kautta vapauteen
palvelemaan Jumalaa.
Jumalan seuraaminen alkaa kasteessa, jossa uskova vapautuu
Egyptistä ja sen hallitsijasta. Silloin uskova voi seurata ja palvella
Jeesusta koska hän on vapaudessa ja on vapaa.
Jumalan palveleminen israelilaisilla ei onnistunut Jumalan tahdon
mukaisesti Egyptissä Egyptin orjuudessa. Jumala vei heidät
ulos Egyptistä kohotetulla käsivarrellaan, joka on
Herra Jeesus Kristus, Jumalan Sana. Jumalan Sanan palveleminen
on siis mahdollista vain maailmasta ja sen hallitsijan orjuudesta
vapautetussa tilassa vapaana vapaudessa.
>>>kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla
Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,<<<
Ihmisestä tulee Jumalan lapsi uudestisyntymisessä, joka on
uskoon tulo. Mutta uskoon tulossa hän ei vielä ole opetulapsi
koska opetuslapseksi tehdään kastamalla, Jeesuksen Sanojen
mukaan.
Ja kasteelle meneminen ja sen ottaminen edellyttää uskoon
tulleelta ihmiseltä kuuliaisuutta Jeesusta kohtaan. Kaste on siis
myös kuuliaisuuden koe ja osoitus kuuliaisuudesta Jumalaa
kohtaan. Jos ei ole kuuliaisuutta, ei voi olla opetuslapsi.
Mvh J - K - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
>>>Israelin heimot seurasivat Moosesta jo ennen Meren ylitystä.<<<
Mooses johdatti israelin kansan veden kautta vapauteen
palvelemaan Jumalaa.
Jumalan seuraaminen alkaa kasteessa, jossa uskova vapautuu
Egyptistä ja sen hallitsijasta. Silloin uskova voi seurata ja palvella
Jeesusta koska hän on vapaudessa ja on vapaa.
Jumalan palveleminen israelilaisilla ei onnistunut Jumalan tahdon
mukaisesti Egyptissä Egyptin orjuudessa. Jumala vei heidät
ulos Egyptistä kohotetulla käsivarrellaan, joka on
Herra Jeesus Kristus, Jumalan Sana. Jumalan Sanan palveleminen
on siis mahdollista vain maailmasta ja sen hallitsijan orjuudesta
vapautetussa tilassa vapaana vapaudessa.
>>>kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla
Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,<<<
Ihmisestä tulee Jumalan lapsi uudestisyntymisessä, joka on
uskoon tulo. Mutta uskoon tulossa hän ei vielä ole opetulapsi
koska opetuslapseksi tehdään kastamalla, Jeesuksen Sanojen
mukaan.
Ja kasteelle meneminen ja sen ottaminen edellyttää uskoon
tulleelta ihmiseltä kuuliaisuutta Jeesusta kohtaan. Kaste on siis
myös kuuliaisuuden koe ja osoitus kuuliaisuudesta Jumalaa
kohtaan. Jos ei ole kuuliaisuutta, ei voi olla opetuslapsi.
Mvh J - KAlkuseurakunta kastoi uskoon tulleet heti. Miksi? Siksi, koska
Jeesuksen seuraaminen ja Jumalan palveleminen alkaa kasteessa.
Ihminen voi tulla uskoon mutta ei lähde seuraamaan Jeesusta
eikä palvele Häntä koska ei käsitä uskonelämää, että se on
nimenomaan Jeesuksen seuraamista ja Hänen palvelemistaan.
Uskoon tulleille tulee heti opettaa Jeesuksen seuraamisesta,
ja että se alkaa kasteessa. Mikäli uskoon tullut henkilö kieltäytyy
kasteesta, hän kieltäytyy Jeesuksen seuraamisesta ja palvelemisesta.
Hän voi jonkun ajan kuluttua palata maailmaan koska Egyptin
hallitsija voi ottaa hänet kiinni ja voi viedä takaisin Egyptiin.
Raamattu ei opeta Jumalan seuraamista ja palvelemista ilman
kastetta. "Joka uskoo ja kastetaan. se pelastuu". Hän ei pelastu
ainoastaa kadotukselta vaan myös maailmasta ja sen hallitsijan
orjuudesta. Siksi Raamatussa uskoon tulleet kastetaan.
Mvh J - K - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alkuseurakunta kastoi uskoon tulleet heti. Miksi? Siksi, koska
Jeesuksen seuraaminen ja Jumalan palveleminen alkaa kasteessa.
Ihminen voi tulla uskoon mutta ei lähde seuraamaan Jeesusta
eikä palvele Häntä koska ei käsitä uskonelämää, että se on
nimenomaan Jeesuksen seuraamista ja Hänen palvelemistaan.
Uskoon tulleille tulee heti opettaa Jeesuksen seuraamisesta,
ja että se alkaa kasteessa. Mikäli uskoon tullut henkilö kieltäytyy
kasteesta, hän kieltäytyy Jeesuksen seuraamisesta ja palvelemisesta.
Hän voi jonkun ajan kuluttua palata maailmaan koska Egyptin
hallitsija voi ottaa hänet kiinni ja voi viedä takaisin Egyptiin.
Raamattu ei opeta Jumalan seuraamista ja palvelemista ilman
kastetta. "Joka uskoo ja kastetaan. se pelastuu". Hän ei pelastu
ainoastaa kadotukselta vaan myös maailmasta ja sen hallitsijan
orjuudesta. Siksi Raamatussa uskoon tulleet kastetaan.
Mvh J - KMvh J - K, kirjoitat omasta päästäsi hömpän pömppää: Tässä näin valheesi: Raamattu ei opeta Jumalan seuraamista ja palvelemista ilman kastetta.
Sanassa on todistettu: Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen. Uskot katolilais-luterilaiseen eksytykseen.
Jeesus kutsui seuraajikseen ilman kummeja ja vanhempien suostumusta ja kastemekkoja ja kasteita. Sana todistaa: "sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä".
Jeesus EI SANONUT: 'käy ensin kasteella ja sitten tule ja seuraa minua'.
Samoin Paavali todisti: teistä tuli meidän seuraajiamme ja Herran, kun suuressa ahdingossa otitte sanan vastaan ilolla Pyhässä Hengessä,
Jeesuksen seuraaminen edellyttää kutsun kuulemisen ja uskon kuuliaisuuden Jumalan kutsulle, ei kastetta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alkuseurakunta kastoi uskoon tulleet heti. Miksi? Siksi, koska
Jeesuksen seuraaminen ja Jumalan palveleminen alkaa kasteessa.
Ihminen voi tulla uskoon mutta ei lähde seuraamaan Jeesusta
eikä palvele Häntä koska ei käsitä uskonelämää, että se on
nimenomaan Jeesuksen seuraamista ja Hänen palvelemistaan.
Uskoon tulleille tulee heti opettaa Jeesuksen seuraamisesta,
ja että se alkaa kasteessa. Mikäli uskoon tullut henkilö kieltäytyy
kasteesta, hän kieltäytyy Jeesuksen seuraamisesta ja palvelemisesta.
Hän voi jonkun ajan kuluttua palata maailmaan koska Egyptin
hallitsija voi ottaa hänet kiinni ja voi viedä takaisin Egyptiin.
Raamattu ei opeta Jumalan seuraamista ja palvelemista ilman
kastetta. "Joka uskoo ja kastetaan. se pelastuu". Hän ei pelastu
ainoastaa kadotukselta vaan myös maailmasta ja sen hallitsijan
orjuudesta. Siksi Raamatussa uskoon tulleet kastetaan.
Mvh J - KMvh J - K, valehtelet päin silmiä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mvh J - K, valehtelet päin silmiä.
Matka kohti luvattua maata alkoi pääsiäisestä. Matka ei alkanut Punaisen meren ylityksellä.
Ilman pääsiäistä, pelkän kasteen kautta, kukaan ei ole matkalla Taivaaseen. Ensin on aina pääsiäinen. Jeesus itse sanoo: ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
EI OLE KIRJOITETTU: 'Joka kastetaan oikealla kristillisellä kasteella tai joka käy kasteella'. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Matka kohti luvattua maata alkoi pääsiäisestä. Matka ei alkanut Punaisen meren ylityksellä.
Ilman pääsiäistä, pelkän kasteen kautta, kukaan ei ole matkalla Taivaaseen. Ensin on aina pääsiäinen. Jeesus itse sanoo: ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
EI OLE KIRJOITETTU: 'Joka kastetaan oikealla kristillisellä kasteella tai joka käy kasteella'.Tarkoitus ei ollut kertoa mistä matka alkoi.
Jos se olisi ollut tarkoitukseni, mistä olisi
pitänyt lähteä liikkeelle, kuinka kaukaa?
Olisin voinut mennä ihmisen syntymiseen,
tai jopa luomiseen. Sieltä luomisestahan se
ihmisen vaellus todellisuudessa alkoi?
Tai jos mentäisiin vielä kauemmaksi,
voisimme puhua Jumalan Sanasta ja Hengestä.
Sanasta ja Hengestä on kaikki.
Jumalan tahtoma Hänen palvelemisensa alkoi
Egyptistä lähdön jälkeen ulkona Egyptistä.
Ja Jumalan palvelijat olivat, ja ovat, israelilaisia,
ei egyptiläisiä.
Löysit siis virheen? Mutta se virhe onkin sinun
omatekoisessa olkinukketeoriassa.
Surkuhupaisaa, että monet rakentavat olkinuken
toisen tekstistä ja sitten kritisoivat kovasti omaa
tulkintaansa toisen oppina.
Jumala tahtoi viedä kansansa ulos Egyptistä
jotta he voisivat palvella Häntä vapaudessa
Jumalan tahtomalla tavalla. Jumala myös toteutti
tahtonsa ja vei oman kansansa ulos Egyptistä.
Mvh J - K - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mvh J - K, valehtelet päin silmiä.
Jos tämä kasteasia kolahti sydämeesi, se
on Jumala, joka puhuu sinulle kasteesta.
En siis minä vaan Jumalan Henki.
Jos Jumala ei puhu ihmiselle, hän ei voi
seurata Jeesusta Kristusta, siis Jumalaa.
Mutta kun Jumala puhuu ihmiselle, hän voi seurata Jumalaa.
Mutta se edellyttää kuuliaisuutta Hänelle. Muuten Jumalan
seuraaminen ei onnistu.
Ef 5:1 "Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,"
Matt 8:22 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja
anna kuolleitten haudata kuolleensa"."
9:9 "Ja sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli
Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua".
Niin tämä nousi ja seurasi häntä."
Matt 10:38 "ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole
minulle sovelias."
Mvh J - K - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mvh J - K, kirjoitat omasta päästäsi hömpän pömppää: Tässä näin valheesi: Raamattu ei opeta Jumalan seuraamista ja palvelemista ilman kastetta.
Sanassa on todistettu: Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen. Uskot katolilais-luterilaiseen eksytykseen.
Jeesus kutsui seuraajikseen ilman kummeja ja vanhempien suostumusta ja kastemekkoja ja kasteita. Sana todistaa: "sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä".
Jeesus EI SANONUT: 'käy ensin kasteella ja sitten tule ja seuraa minua'.
Samoin Paavali todisti: teistä tuli meidän seuraajiamme ja Herran, kun suuressa ahdingossa otitte sanan vastaan ilolla Pyhässä Hengessä,
Jeesuksen seuraaminen edellyttää kutsun kuulemisen ja uskon kuuliaisuuden Jumalan kutsulle, ei kastetta.>>>"Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä".
Jeesus EI SANONUT: 'käy ensin kasteella ja sitten tule ja seuraa minua'.<<<
Samalla perusteella kuin millä luterilaiset opettavat vauvoja kastetun,
minä voin väittää, että Jeesus kastoi, tai käski opetuslasten kastaa,
kaikki Hänen seuraansa lähteneet ihmiset. Voitko väittää, ettei
opetuslapset kastaneet Jeesuksen seuraajia? Mihin perustaisit
sellaisen väitteen koska opetuslapset todistetusti kastoivat?
Keitä he kastoivat?
Joh 4:1 "Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus
teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka
Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa - jätti hän
Juudean ja meni taas Galileaan."
Huomaatko; Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi,
Mvh J - K - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
>>>"Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä".
Jeesus EI SANONUT: 'käy ensin kasteella ja sitten tule ja seuraa minua'.<<<
Samalla perusteella kuin millä luterilaiset opettavat vauvoja kastetun,
minä voin väittää, että Jeesus kastoi, tai käski opetuslasten kastaa,
kaikki Hänen seuraansa lähteneet ihmiset. Voitko väittää, ettei
opetuslapset kastaneet Jeesuksen seuraajia? Mihin perustaisit
sellaisen väitteen koska opetuslapset todistetusti kastoivat?
Keitä he kastoivat?
Joh 4:1 "Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus
teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka
Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa - jätti hän
Juudean ja meni taas Galileaan."
Huomaatko; Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi,
Mvh J - KJeesus itse ei kastanut !
Joten pieleen TAAS !
Joh. 4:2 -vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa-
- AnonyymiUUSI
"Tullessamme Jumalan luo emme saa tuoda mitään muuta kuin Kristuksen. Kaikki lisät ja kaikki aikaisemmat ansiomme myrkyttävät ja turmelevat uskon. Se, joka rakentaa täytettyjen velvollisuuksiensa, lahjojensa, uskoontulemisensa tms. varaan, ei tunne Kristuksen ansiota.
Tämä tekee uskomisen niin vaikeaksi ja niin vieraaksi luonnolliselle ihmiselle. Jos uskot, on sinun joka päivä tappiona ja roskana, ( Fil. 3:7-8) , jätettävä syrjään etuoikeutesi, kuuliaisuutesi, kasteesi, pyhityksesi, täytetyt velvollisuutesi, lahjasi, kyyneleesi, liikutuksesi ja nöyrtymisesi, niin että ainoastaan Kristus on turvanasi.
Joka päivä on tekosi ja itsekeskeisyytesi hävitettävä. Kristus on Jumalan lahja, (Joh.4:10 ja Joh.3:16.) Usko on Jumalan lahja, ( Ef. 2:8.) Anteeksiantamus on armolahja, ( Room. 5:16.) Voi, kuinka luontomme riehuu, kiivailee ja raivoaa sitä vastaan, että kaikki on lahjaa ja ettei sitä voi millään ostaa, ei töillä, ei kyyneleillä eikä velvollisuuksien täyttämisellä. Kaikki omat teot ovat kelpaamattomia ja arvottomia taivaassa."
( Thomas Wilcox/Kallis hunajan pisara)
s-seutulainen- AnonyymiUUSI
S-seutulainen, olet valhettleija ja eksyttäjä. Luterilaisen oppisi mukaan ihminen saa uskon ja Pyhän Hengen luterilaisen kirkkosi suorittaman pakanallisen sakramentin kautta. EDUSTAT MILJO0ONIA ANABAPTISTEJA MURHANNUTTA LUTERILAISTA KIRKKOA. kUITENKIN ESIINNYT OPETTAJANA HELLUNTAILAISUUSPALSTALLA, OLET OKSENNUS JA OLET KAMMOTUS!
EIKÖ SINULLA OLE MITÄÄN KÄSITYSTÄ HYVÄSTÄ JA PAHASTA!!!! - AnonyymiUUSI
Aivan häkellyttävää psykologista akrobatiaa, joka suorastaan vaatii analyysiä! Tämä kirjoitus huokuu itsensä hylkäämistä ja identiteetin murskaamista jonkin ulkopuolisen auktoriteetin edessä, ja sellainenhan on klassinen esimerkki henkisen kontrollin mekanismeista. Thomas Wilcox on ilmeisesti onnistunut tekemään hengellisestä elämästä ylitsepääsemättömän vaativaa ja samalla täysin mahdotonta. "Tuo vain Kristus," mutta samalla: älä tuokaan mitään, koska kaikki, mitä teet, on väärin. Nerokasta, mutta aivan naurettavaa HUMPUUKIA.
Tässä korostuu erityisen huolestuttava piirre: täydellinen yksilön autonomian kieltäminen. Kirjoittajan ajatus siitä, että *kaikki*, mitä ihminen tuo mukanaan, on "roskaa ja myrkkyä," on psykologisesti tuhoisaa. Tällainen jatkuva itseruoskinta ja oman arvon nollaaminen johtaa helposti siihen, että ihminen kadottaa käsityksensä itsestään ja omista kyvyistään täysin. Jokainen hyvä teko, jokainen tunne, jokainen kyynel? Arvottomia! Tämähän on MASOKISMIN teologista juhlaa.
Ja sitten tämä jatkuva lahja-teema. ”Kaikki on lahjaa, et voi tehdä mitään ansaitaksesi sitä.” Käytännössä tämä luo asenteen, jossa ihminen on täysin avuton ja passiivinen. Se muistuttaa uhriutumista, jossa mikään omasta toiminnasta ei voi johtaa parannukseen, mutta samalla pitäisi jatkuvasti tuntea syyllisyyttä siitä, että olet "itsekeskeinen." Täydellinen noidankehä, joka on suunniteltu pitämään yksilö riippuvaisena tästä uskonjärjestelmästä.
Haluaisin tässä kohtaa esittää kysymyksen: mikä mahtaa olla tämän kirjoittajan suhde omaan psyykeensä? Ilmiselvästi hän kamppailee valtavan sisäisen ristiriidan kanssa. Tämä on tekstimuotoinen kuvaelma siitä, miltä näyttää, kun yksilön oma tahto ja hengellinen orjuus käyvät loputonta köydenvetoa.
Enkeli Mäntä
("Itseruoskinnan terapeuttinen vastustaja vuodesta ikuisuus") - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aivan häkellyttävää psykologista akrobatiaa, joka suorastaan vaatii analyysiä! Tämä kirjoitus huokuu itsensä hylkäämistä ja identiteetin murskaamista jonkin ulkopuolisen auktoriteetin edessä, ja sellainenhan on klassinen esimerkki henkisen kontrollin mekanismeista. Thomas Wilcox on ilmeisesti onnistunut tekemään hengellisestä elämästä ylitsepääsemättömän vaativaa ja samalla täysin mahdotonta. "Tuo vain Kristus," mutta samalla: älä tuokaan mitään, koska kaikki, mitä teet, on väärin. Nerokasta, mutta aivan naurettavaa HUMPUUKIA.
Tässä korostuu erityisen huolestuttava piirre: täydellinen yksilön autonomian kieltäminen. Kirjoittajan ajatus siitä, että *kaikki*, mitä ihminen tuo mukanaan, on "roskaa ja myrkkyä," on psykologisesti tuhoisaa. Tällainen jatkuva itseruoskinta ja oman arvon nollaaminen johtaa helposti siihen, että ihminen kadottaa käsityksensä itsestään ja omista kyvyistään täysin. Jokainen hyvä teko, jokainen tunne, jokainen kyynel? Arvottomia! Tämähän on MASOKISMIN teologista juhlaa.
Ja sitten tämä jatkuva lahja-teema. ”Kaikki on lahjaa, et voi tehdä mitään ansaitaksesi sitä.” Käytännössä tämä luo asenteen, jossa ihminen on täysin avuton ja passiivinen. Se muistuttaa uhriutumista, jossa mikään omasta toiminnasta ei voi johtaa parannukseen, mutta samalla pitäisi jatkuvasti tuntea syyllisyyttä siitä, että olet "itsekeskeinen." Täydellinen noidankehä, joka on suunniteltu pitämään yksilö riippuvaisena tästä uskonjärjestelmästä.
Haluaisin tässä kohtaa esittää kysymyksen: mikä mahtaa olla tämän kirjoittajan suhde omaan psyykeensä? Ilmiselvästi hän kamppailee valtavan sisäisen ristiriidan kanssa. Tämä on tekstimuotoinen kuvaelma siitä, miltä näyttää, kun yksilön oma tahto ja hengellinen orjuus käyvät loputonta köydenvetoa.
Enkeli Mäntä
("Itseruoskinnan terapeuttinen vastustaja vuodesta ikuisuus")1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.
( Fil. 3)
s-seutulainen - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.
( Fil. 3)
s-seutulainens-seutulainen, tunget luterilaista pakanuutta kristilliselle palstalle. Sinua varten, jumalaton luterilainen valehtelija ja törkimys on oma palsta, luterilaisuus. Tällä pastalla on tarkoitus käsitellä helluntailaissuutta.
MAHTUUKO KALLOOOSI! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.
( Fil. 3)
s-seutulainenOsaatko lukea! S-seutulainen, olet valhettlelija ja eksyttäjä. Luterilaisen oppisi mukaan ihminen saa uskon ja Pyhän Hengen luterilaisen kirkkosi suorittaman pakanallisen sakramentin kautta. EDUSTAT MILJO0ONIA ANABAPTISTEJA MURHANNUTTA LUTERILAISTA KIRKKOA. kUITENKIN ESIINNYT OPETTAJANA HELLUNTAILAISUUSPALSTALLA, OLET OKSENNUS JA OLET KAMMOTUS!
EIKÖ SINULLA OLE MITÄÄN KÄSITYSTÄ HYVÄSTÄ JA PAHASTA!!!! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Osaatko lukea! S-seutulainen, olet valhettlelija ja eksyttäjä. Luterilaisen oppisi mukaan ihminen saa uskon ja Pyhän Hengen luterilaisen kirkkosi suorittaman pakanallisen sakramentin kautta. EDUSTAT MILJO0ONIA ANABAPTISTEJA MURHANNUTTA LUTERILAISTA KIRKKOA. kUITENKIN ESIINNYT OPETTAJANA HELLUNTAILAISUUSPALSTALLA, OLET OKSENNUS JA OLET KAMMOTUS!
EIKÖ SINULLA OLE MITÄÄN KÄSITYSTÄ HYVÄSTÄ JA PAHASTA!!!!-
Kaste on Jumalan lahja ihmisille, ei ihmisen suoritus Jumalalle. Siinä Jumala yhdistää meidät Kristukseen (Room. 6:4, Kol. 2:11-12).
Pienetkin lapset syntyvät langenneeseen ihmiskuntaan. Hekin tarvitsevat uudestisyntymisen pesua, joksi Paavali kastetta nimittää (Tiitus 3:5).
Jeesus käski saarnata kaikille kansoille ja kastaa kaikki kansat. Hän ei sanonut: ”paitsi lapsia”.
Päinvastoin, Jeesus asetti lapset esikuviksi taivaan valtakunnan vastaanottamisessa. (Huom! Vastaanottaja saa tietenkin jotakin, mitä hänellä ei vielä ole.)
Jeesus ja apostolit opettivat, että pelastukseen osallisiksi tullaan kasteen ja uskon (uskon ja kasteen) kautta. Kaste kuuluu siis pelastukseen. Uskokin, kuten kaste, on Jumalan lahja, ei meidän tekomme, niin lasten kuin aikuistenkin kohdalla.
Kaste on uuden liiton ympärileikkaus (Kol. 2:11-12). Juutalaiset tiesivät, että poikalapset ympärileikattiin 8-päiväisinä. Ilman ympärileikkausta ei saanut kuulua Jumalan kansaan. Juutalaisten mielestä kaste olisi ilman muuta kuulunut pikkulapsille. Jos näin ei olisi ollut, se olisi pitänyt ehdottomasti sanoa hyvin selvästi.
UT:ssa mainitaan perhekuntien (ei vain perheitten) kastamisia (Apt. 11 ja 16, 1 Kor. 1). Perhekuntiin kuului (ennen e-pilleriä!) tietenkin kaikenikäisiä. Jos olisi ollut tärkeää, ettei lapsia saanut kastaa, se olisi tässä yhteydessä mainittu. UT:ssa ei ole myöskään mitään keskustelua tai mainintaa siitä, mistä iästä lähtien lapset sitten olisivat ”kelvollisia” kasteelle. UT:ssa ei esiinny toisen polven kasteongelmaa, joka on kaikkien helluntai- ja baptistiseurakuntien suurimpia kysymyksiä.
Jeesus kuoli lastenkin tähden, heillekin kuuluu osallisuus Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Kirkkoisiltä tiedämme, että lapsia kastettiin apostolien ajoista lähtien. Tertullianus (eli 200-luvulla) protestoi kyllä lapsikastetta vastaan. Hän ei pitänyt sitä sinänsä pätemättömänä – lapsena kastettuja hän ei myöskään vaatinut kastamaan myöhemmin.
Häntä painoi vain monen kastetun suruton, uskolle vieras elämä. Sehän meitäkin painaa. Muuten: Tertullianuksen vastustus osoittaa tietenkin, että lapsia kastettiin yleisesti.
Kun Jeesus sanoi, ettei kukaan voi pelastua, ellei hän synny vedestä ja Hengestä, ei hän erottanut lapsia erilleen (Joh 3:5)
Lasten kastamisen puolesta on enemmänkin argumentteja. Raamatusta ei löydä yhtään kieltoa lasten kastamista vastaan. Lapsikasteen hylkäämisen varsinainen pohja on siinä, ettei uskota kasteen olevan Jumalan lahja meille, vaan ihmisen kuuliaisuuden teko tai seurakunnan antama tunnustus uskoon tulleille. Nämä ovat kyllä yleisiä käsityksiä, mutta eivät perustu Jumalan Sanaan.
Niinpä Pietari ei puhu roskaa, kun hän vastaa juutalaisten kysymykseen ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?” Huomaa Pietarin vastaus:
”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu.” (Apt 2:38.39)
( Lähde: Risto Soramies/Miksi lapsikastetta pidetään ongelmana/Luterilainen.net - sivusto)
s-seutulainen - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.
( Fil. 3)
s-seutulainenAh, multinikki S-seutulainen alias Usko Toivonen—tuo palstan väsymätön papukaija ja leikkaa-liimaa-mestari, jonka kirjallinen tuotanto on yhtä omaperäistä kuin kirkon virsikirja. Hän on täällä ilmeisesti suorittamassa pyhää missiotaan: toistamassa jo kuolleiden miesten ajatuksia ja esittelemässä niitä kuin ne olisivat hänen omia neronleimauksiaan. Mutta ei hätää, Usko, me tunnemme sinut. Olet hengellisen keskustelupalstan kopiokone, joka suoltaa toisten kirjoittamaa roskaa sellaisella antaumuksella, että jopa Gutenberg pyörittäisi päätään.
Ja mikä parasta, minkäänlaista omaa analyysiä ei tarvitse edes yrittää esittää. Miksi vaivautua? Lainatut tekstit kun kuulostavat niin vakuuttavilta, että niiden taakse voi kätkeytyä kuin pyhän savuverhon suojiin. Ongelma vain on, että savuverho repeää aika nopeasti, kun joku kysyy: "Anteeksi, mutta mitä *sinä* oikeastaan ajattelet tästä asiasta?" Vastaus on yleensä joko pitkä hiljaisuus tai lisää lainauksia, koska ajattelu, no, sehän on syntistä hommaa.
Mutta jatka toki, Toivonen. Me tarvitsemme tällaisia hahmoja, jotta muistamme, miksi itse pidämme kiinni siitä omituisesta tavasta, jota kutsutaan ajatteluksi.
Enkeli Mäntä
("Sananvapauden ystävä, kopioinnin vastustaja") - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ah, multinikki S-seutulainen alias Usko Toivonen—tuo palstan väsymätön papukaija ja leikkaa-liimaa-mestari, jonka kirjallinen tuotanto on yhtä omaperäistä kuin kirkon virsikirja. Hän on täällä ilmeisesti suorittamassa pyhää missiotaan: toistamassa jo kuolleiden miesten ajatuksia ja esittelemässä niitä kuin ne olisivat hänen omia neronleimauksiaan. Mutta ei hätää, Usko, me tunnemme sinut. Olet hengellisen keskustelupalstan kopiokone, joka suoltaa toisten kirjoittamaa roskaa sellaisella antaumuksella, että jopa Gutenberg pyörittäisi päätään.
Ja mikä parasta, minkäänlaista omaa analyysiä ei tarvitse edes yrittää esittää. Miksi vaivautua? Lainatut tekstit kun kuulostavat niin vakuuttavilta, että niiden taakse voi kätkeytyä kuin pyhän savuverhon suojiin. Ongelma vain on, että savuverho repeää aika nopeasti, kun joku kysyy: "Anteeksi, mutta mitä *sinä* oikeastaan ajattelet tästä asiasta?" Vastaus on yleensä joko pitkä hiljaisuus tai lisää lainauksia, koska ajattelu, no, sehän on syntistä hommaa.
Mutta jatka toki, Toivonen. Me tarvitsemme tällaisia hahmoja, jotta muistamme, miksi itse pidämme kiinni siitä omituisesta tavasta, jota kutsutaan ajatteluksi.
Enkeli Mäntä
("Sananvapauden ystävä, kopioinnin vastustaja")Vaikka tämmöiseen viestiin ei kannattaisi vastata ollenkaan, teen sen kuitenkin.
Tämän yhden ja ainoan kerran ilmoitan, että Usko Toivonen ja s-seutulainen eivät ole yksi ja sama henkilö.
Enkä usko, että Enkeli Mäntä tosissaan sellaista väittääkään.
Se siitä.
s-seutulainen - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka tämmöiseen viestiin ei kannattaisi vastata ollenkaan, teen sen kuitenkin.
Tämän yhden ja ainoan kerran ilmoitan, että Usko Toivonen ja s-seutulainen eivät ole yksi ja sama henkilö.
Enkä usko, että Enkeli Mäntä tosissaan sellaista väittääkään.
Se siitä.
s-seutulainenTässä vastinetta s-seutulaisen ja Mvh J - K:n "vesikaste pelastaa" valheille :
Esim siitä asiasta, että mihin nimeen / nimiin kastetaan, on jo kiistelty paljon turhaan.
Mutta ymmärrys monilla ei riitä, kuten ei näilläkään "opettajilla" !
Moni "opettaja" on vihjaillut ja jopa väittänyt tuota Raamatunkohtaa valheeksi / väärennökseksi:
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Mutta se kertoo vain laajemman Raamatun tuntemuksen puutteesta.
Siis Jeesuksen opetuslapset kastoivat vain ja AINOASTAAN JUUTALAISIA.
Ainoat vedellä kastetut pakanat olivat Korneliuksen huonekunta, jotka Pietari kastoi ymmärtämättömyyttään ja joutui siitä toisten apostolien puhutteluun.
Mutta ydin on se, että juutalaiset ottivat kasteen Jeesuksen nimeen lakiliiton järjestyksen mukaan, eli he tekivät parannuksen epäuskostaan, ja ottivat vastaan Jeesuksen ja tunnustautuivat kasteen kautta uskomaan Jeesukseen.
Siis juutalaisilla oli tieto jo Isästä ja Pyhästä Hengestä, mutta Jeesus eli Poika ilmoitettiin vasta tuolloin.
Mites pakanat ?
Pakanoilla ei ollut tietoa Isästä, ei Pyhästä Hengestä, eikä Pojasta.
Ilosanoma sisältää kaiken, eli pakanoille julistettiin KOKO ilosanoma, eli pakanat ottivat kaiken vastaan uudestisyntymässä, jolloin Jeesus kastaa uudesti syntyvän Pyhällä Hengellä.
Ihan kuten Paavali sanoi:
1. Kor. 1:17 Sillä Kristus EI LÄHETTÄNYT MINUA KASTAMAAN, vaan evankeliumia julistamaan
Ja tässä sitten ulkoisen lakiliiton ja sisäisen / Hengellisen uuden liiton ero
Mark. 1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Siis ihminen kastajana lakiliitto ja ULKOINEN parannuksen kaste vedellä !
Uusi liitto ja Herran suorittama SISÄINEN Hengellä kastaminen.
Ja tässä siis ei ole sanaa VESI !
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Sen kukin on lisännyt itse !
Eli uudestisyntymässä uskoon tullut kastetaan Herran taholta Pyhällä Hengellä !
Ja Henki siis on pelastuksemme vakuutena ja sinettinä, EI VESI !
Efesolaiskirje 1
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Sanottakoon vielä sekin, että pakanoilla ei ollut itsellään mitään vesikaste traditiota, se kuului lakkautettuun lakiliittoon !
Hepr. 9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Eikä pakanoilta vaadittu siis lakiliiton järjestystä, eikä siten vesipesoja !
Sekin on selvästi sanottu:
Apostolien teot 15
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Siis ei vesipesoja !
en mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Pesot vain LIHAN SÄÄNTÖJÄ ja olivat voimassa vain uuden liiton aikaan asti ! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka tämmöiseen viestiin ei kannattaisi vastata ollenkaan, teen sen kuitenkin.
Tämän yhden ja ainoan kerran ilmoitan, että Usko Toivonen ja s-seutulainen eivät ole yksi ja sama henkilö.
Enkä usko, että Enkeli Mäntä tosissaan sellaista väittääkään.
Se siitä.
s-seutulainenAh, kiitos tästä selvennyksestä! Totuus tuli nyt niin kirkkaana esiin, että enkelin siivet melkein sulivat valaistuksessa. Joten siis näin: s-seutulainen ja Usko Toivonen eivät ole yksi ja sama henkilö. Selvä. Ne ovat siis kaksi *erillistä* kopiokonetta. Täysin omat laitteensa, mutta molemmat tuottavat samaa tasalaatuista lainaustulostetta ilman mitään omaa sisältöä.
Eroa? No ei tietenkään! On ihan yhdentekevää, kumpi naputtaa näitä hengellisiä liturgioita tänne, kun lopputulos on yhtä virkistävä kuin lukisi pesukoneen käyttöohjeita. Mutta hei, kiitos tästä oikaisusta. Nyt tiedämme, että meillä ei ole yksi, vaan kaksi papukaijaa jauhamassa kierrätysmateriaalia palstalle. Aplodit tälle uskolliselle duolle!
Enkeli Mäntä
("Totta kai ihan eri kopiokoneet—eri sarjanumerot ja kaikki!") - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vastinetta s-seutulaisen ja Mvh J - K:n "vesikaste pelastaa" valheille :
Esim siitä asiasta, että mihin nimeen / nimiin kastetaan, on jo kiistelty paljon turhaan.
Mutta ymmärrys monilla ei riitä, kuten ei näilläkään "opettajilla" !
Moni "opettaja" on vihjaillut ja jopa väittänyt tuota Raamatunkohtaa valheeksi / väärennökseksi:
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Mutta se kertoo vain laajemman Raamatun tuntemuksen puutteesta.
Siis Jeesuksen opetuslapset kastoivat vain ja AINOASTAAN JUUTALAISIA.
Ainoat vedellä kastetut pakanat olivat Korneliuksen huonekunta, jotka Pietari kastoi ymmärtämättömyyttään ja joutui siitä toisten apostolien puhutteluun.
Mutta ydin on se, että juutalaiset ottivat kasteen Jeesuksen nimeen lakiliiton järjestyksen mukaan, eli he tekivät parannuksen epäuskostaan, ja ottivat vastaan Jeesuksen ja tunnustautuivat kasteen kautta uskomaan Jeesukseen.
Siis juutalaisilla oli tieto jo Isästä ja Pyhästä Hengestä, mutta Jeesus eli Poika ilmoitettiin vasta tuolloin.
Mites pakanat ?
Pakanoilla ei ollut tietoa Isästä, ei Pyhästä Hengestä, eikä Pojasta.
Ilosanoma sisältää kaiken, eli pakanoille julistettiin KOKO ilosanoma, eli pakanat ottivat kaiken vastaan uudestisyntymässä, jolloin Jeesus kastaa uudesti syntyvän Pyhällä Hengellä.
Ihan kuten Paavali sanoi:
1. Kor. 1:17 Sillä Kristus EI LÄHETTÄNYT MINUA KASTAMAAN, vaan evankeliumia julistamaan
Ja tässä sitten ulkoisen lakiliiton ja sisäisen / Hengellisen uuden liiton ero
Mark. 1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Siis ihminen kastajana lakiliitto ja ULKOINEN parannuksen kaste vedellä !
Uusi liitto ja Herran suorittama SISÄINEN Hengellä kastaminen.
Ja tässä siis ei ole sanaa VESI !
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Sen kukin on lisännyt itse !
Eli uudestisyntymässä uskoon tullut kastetaan Herran taholta Pyhällä Hengellä !
Ja Henki siis on pelastuksemme vakuutena ja sinettinä, EI VESI !
Efesolaiskirje 1
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Sanottakoon vielä sekin, että pakanoilla ei ollut itsellään mitään vesikaste traditiota, se kuului lakkautettuun lakiliittoon !
Hepr. 9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Eikä pakanoilta vaadittu siis lakiliiton järjestystä, eikä siten vesipesoja !
Sekin on selvästi sanottu:
Apostolien teot 15
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Siis ei vesipesoja !
en mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Pesot vain LIHAN SÄÄNTÖJÄ ja olivat voimassa vain uuden liiton aikaan asti !Kylläpä nämä jutut taas naurattaa 🤣 Kastaminen on ikiaikainen rituaali, joka ei suinkaan alkanut kristinuskosta, vaikka jotkut ilmeisesti kuvittelevat, että Jeesus (jota ei koskaan edes ollut olemassa) itse keksi veden ja sanoi: "Tässähän on täydellinen ratkaisu syntikysymykseen!" Pienen historiallisen taustatyön perusteella voimme kuitenkin huomata, että vedellä kastaminen on peräisin paljon vanhemmista pakanallisista uskonnoista, eikä Pietari suinkaan ollut ensimmäinen, joka lotrasi vedellä uskonnollisissa merkeissä.
Jo muinaiset egyptiläiset ja babylonialaiset käyttivät puhdistautumisriittejä vedellä symboloimaan hengellistä ja moraalista puhdistumista. Babylonian pappien kastamisrituaalit muistuttavat pelottavan paljon kristillistä kastetta—vähän kuin uskonnollisen idean kierrätystä. Sitten tulivat juutalaiset, jotka adoptoivat saman ajatuksen: puhtaaksi huuhtoutuminen vesialtaissa (mikve). Kristityt nappasivat tämän rituaalin sujuvasti osaksi omaa brändiään ja markkinoivat sen nyt hengellisenä syntien poispesuna, vaikka alkuperäisidea on yhtä kristillinen kuin viikinkien torvikypärät.
Ja Korneliuksen huonekunta? No, ehkä Pietari ei ollut vielä ehtinyt päivittää käyttöohjeitaan apostolien uusimman kokouksen jäljiltä. Mutta onhan tämä ajatus Pietarista "ymmärrysvaikeuksineen" jo itsessään hupaisa—ilmeisesti taivaan auktoriteetit eivät lähettäneet riittävän selkeitä viestejä. Voimme vain kuvitella apostolien puhuttelun: "Pietari hei, ei noin! Se veden kaataminen oli varattu omalle klubille!"
Joten seuraavan kerran, kun joku lotraa vedellä, voisi ehkä kysyä: yritätkö puhdistaa sielua vai kanavoida vähän babylonialaista perinnettä?
Enkeli Mäntä
("Kirkollisten trendien arkeologi, 3000 vuotta vanhojen rituaalien ystävä") - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ah, kiitos tästä selvennyksestä! Totuus tuli nyt niin kirkkaana esiin, että enkelin siivet melkein sulivat valaistuksessa. Joten siis näin: s-seutulainen ja Usko Toivonen eivät ole yksi ja sama henkilö. Selvä. Ne ovat siis kaksi *erillistä* kopiokonetta. Täysin omat laitteensa, mutta molemmat tuottavat samaa tasalaatuista lainaustulostetta ilman mitään omaa sisältöä.
Eroa? No ei tietenkään! On ihan yhdentekevää, kumpi naputtaa näitä hengellisiä liturgioita tänne, kun lopputulos on yhtä virkistävä kuin lukisi pesukoneen käyttöohjeita. Mutta hei, kiitos tästä oikaisusta. Nyt tiedämme, että meillä ei ole yksi, vaan kaksi papukaijaa jauhamassa kierrätysmateriaalia palstalle. Aplodit tälle uskolliselle duolle!
Enkeli Mäntä
("Totta kai ihan eri kopiokoneet—eri sarjanumerot ja kaikki!")helluntailaisuudessa jos kysyy "pastorilta" jotakin mikä ei pastoria miellytä,
niin kysymykseen todetaan ainoastaan , > tuo on paholaisesta <,
helluntailaisuudessa ajattelu , tutkiminen ,kyseenalaistaminen on ehdottomasti kielletty !
yleinen , tiedossa oleva sanaton ohjeistus on :
pastoria EI SAA ARVOSTELLA ; painakaa se mieleenne . Ja Piste . - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vastinetta s-seutulaisen ja Mvh J - K:n "vesikaste pelastaa" valheille :
Esim siitä asiasta, että mihin nimeen / nimiin kastetaan, on jo kiistelty paljon turhaan.
Mutta ymmärrys monilla ei riitä, kuten ei näilläkään "opettajilla" !
Moni "opettaja" on vihjaillut ja jopa väittänyt tuota Raamatunkohtaa valheeksi / väärennökseksi:
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Mutta se kertoo vain laajemman Raamatun tuntemuksen puutteesta.
Siis Jeesuksen opetuslapset kastoivat vain ja AINOASTAAN JUUTALAISIA.
Ainoat vedellä kastetut pakanat olivat Korneliuksen huonekunta, jotka Pietari kastoi ymmärtämättömyyttään ja joutui siitä toisten apostolien puhutteluun.
Mutta ydin on se, että juutalaiset ottivat kasteen Jeesuksen nimeen lakiliiton järjestyksen mukaan, eli he tekivät parannuksen epäuskostaan, ja ottivat vastaan Jeesuksen ja tunnustautuivat kasteen kautta uskomaan Jeesukseen.
Siis juutalaisilla oli tieto jo Isästä ja Pyhästä Hengestä, mutta Jeesus eli Poika ilmoitettiin vasta tuolloin.
Mites pakanat ?
Pakanoilla ei ollut tietoa Isästä, ei Pyhästä Hengestä, eikä Pojasta.
Ilosanoma sisältää kaiken, eli pakanoille julistettiin KOKO ilosanoma, eli pakanat ottivat kaiken vastaan uudestisyntymässä, jolloin Jeesus kastaa uudesti syntyvän Pyhällä Hengellä.
Ihan kuten Paavali sanoi:
1. Kor. 1:17 Sillä Kristus EI LÄHETTÄNYT MINUA KASTAMAAN, vaan evankeliumia julistamaan
Ja tässä sitten ulkoisen lakiliiton ja sisäisen / Hengellisen uuden liiton ero
Mark. 1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Siis ihminen kastajana lakiliitto ja ULKOINEN parannuksen kaste vedellä !
Uusi liitto ja Herran suorittama SISÄINEN Hengellä kastaminen.
Ja tässä siis ei ole sanaa VESI !
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Sen kukin on lisännyt itse !
Eli uudestisyntymässä uskoon tullut kastetaan Herran taholta Pyhällä Hengellä !
Ja Henki siis on pelastuksemme vakuutena ja sinettinä, EI VESI !
Efesolaiskirje 1
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Sanottakoon vielä sekin, että pakanoilla ei ollut itsellään mitään vesikaste traditiota, se kuului lakkautettuun lakiliittoon !
Hepr. 9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Eikä pakanoilta vaadittu siis lakiliiton järjestystä, eikä siten vesipesoja !
Sekin on selvästi sanottu:
Apostolien teot 15
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Siis ei vesipesoja !
en mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Pesot vain LIHAN SÄÄNTÖJÄ ja olivat voimassa vain uuden liiton aikaan asti !Ymmärrän hyvin miksi sinä et saa opettaa helluntaiseurakunnissa.
Ja koskaitse koet olevasi opettaja, sinä pyrit opettamaan täällä
nettisivulla. Mutta paljastat jälleen itsesi harhaiseksi sekopääksi.
Sinun tulisi olla sen verran nöyrä ja miettiä, miksi et saa opettaa
seurakunnissa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän hyvin miksi sinä et saa opettaa helluntaiseurakunnissa.
Ja koskaitse koet olevasi opettaja, sinä pyrit opettamaan täällä
nettisivulla. Mutta paljastat jälleen itsesi harhaiseksi sekopääksi.
Sinun tulisi olla sen verran nöyrä ja miettiä, miksi et saa opettaa
seurakunnissa.Totaalisesti pieleen !
Minä en kuvittele olevani mikään opettaja, toisin kuin esim. s-seutulaisen ja Mvh J - K !
Minulla ei ole omia sivuja ja sivustoja, eikä oppirakennelmia !
Minä TIEDÄN sen, etten ole opettaja, sillä Herra ei siihen tehtävään ole minua asettanut !
Toisin siis kuin nämä monet, itse itsensä opettajiksi korottaneet, Suomessa vaikuttavat, nettiopettajat, jotka eivät edes ymmärrä sitä perusasiaa, että opettajuus on sidottu paikallis seurakuntaan ja siten paimenuuteen.
Niin ja minulla itselläni ei ole minkäänlaista hinkua srk paimen/ opettajaksi, joten sekin ihan pieleen !
Eli älä projisoi omia himojasi ja halujasi minuun, minä en taistele sinun ja kaltaisesi kanssa "tunkion kukon" paikoista !
Ja harhaisuudesta vielä sen verran, että minulle eivät ole Mauno ja kumppanit vastanneet näihin kirjoituksiini, jotka on perustettu Raamatun sanaan, eikä vain mutuihin ja harhoihin.
Mistä se kertookaan ?
Eivätkö uskalla vastata Sanalla ?
- AnonyymiUUSI
Luterilaisuus on täyttä valehtelua ja luterilaisuus on kuin valtaisa ajatusharha: Harhaluulo eli ajatusharha (deluusio) on todellisuutta koskeva käsitys tai ajatus, jota henkilö pitää totena, vaikka se on todistettavasti epätosi. Ajatusharha perustuu henkilön virhepäätelmiin, eikä sitä voida horjuttaa järkiperusteilla. Harhaluuloa sellaisenaan ei kuitenkaan pidetä sairautena.
Koko luterilaisuus ja luterilainen Raamatun opetus perustuu kuvitteluun ja luulotteluun!!!
Luterilaisuuden mukaan kaikkia, mitä ei ole kirjoitettuna Sanaan, voi olla olla kuitenkin kirjoitettuna Sanaan; kaikkia voi olla kunhan vain olettaa ja toistaa ja riittävän suuri määrä ihmisiä uskoo harhoja ja uskomalla harha muuttuu todeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293567- 851845
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151641Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541362VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911202Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1121182- 681079
- 65954
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k98942Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi28942