Tästä ei ole tietenkään huudeltu, koska nyt kuuluu uskoa sähköauton autuuteen.
Totuus nyt vaan on se, että nykyään uusi asfaltti kestää vain hetken ennen kuin kulutuksen jäljet alkavat näkyä. Yllättävän nopeasti alkaa monttuja ilmestyä ja kulkuneuvot ovat mustan mönjän peitossa.
Painava sähköauto tuhoaa asfaltin
17
189
Vastaukset
- Anonyymi
Tuttu ilmiö jo vuosia ennen sähköautoja. Niin se vaan asfaltti kuluu ja painuu. Ennen tämä johtui rekoista ja nastarenkaista, sekä lauhoista talvista. Nyt sitten väitätä että syy on henkilöautoissa, jotka yhä useammin käyttävät kitkarenkaita. Oletko nyt ihan varma, että sähköautot ovat syypää tähän?
- Anonyymi
Keveitä ne sähkikset ovat verrattuna busseihin, kuorma-autoihin ja varsinkin rekkoihin.
- Anonyymi
Paino yhdistettynä nastarenkaisiin toteutuu vain henkilö- ja pakettiautoissa. Ja se on se tuhoisa yhdistelmä.
Pelkkä painon ja nopeuden yhdistelmä tuhoaa kyllä heikkokuntoista ja ruotavaurioiden paloittelmaa asfalttia, siinä ei ole nastarenkailla enää juuri muita rengastyyppejä suurempaa osuutta, mutta yleensä routavauriot tulevat asfalttiin jossa urat ovat jo läpäisseet päälimmäisen asfalttikerroksen ja sen työn ovat tehneet nastarenkaat.
- Anonyymi
Kaistavahti varmistaa, että ajetaan urissa.
- Anonyymi
Sähköautoille iso vero nyt heti. Ihme hyssyttelyä asiassa. Muut joutuu maksaa mutta nämä eivät? Haloo!! Ay lakkoon?
- Anonyymi
Kyllä sähköautoilla on sama päästöihin ja painoon perustuva ajoneuvovero ja käyttövoimavero, kuin muillakin. Sähköstäkin maksetaan sähkövero ja alv. Polttikset maksatat omat veronsa ja sähkikset omansa.
- Anonyymi
Urautuu surkeat tiestöt heikon pohjatyön takia, teräsbetonia joudutaan pian käyttämään?
- Anonyymi
Ei ne motarin urat johdu pohjan pettämisestä, eikä edes suuressa mittakaavassa pelkästä auton painosta. Kyllä ne on ihan nastarenkailla jyrsitty pilalle, mutta tietty painavan sähköauton jyrsintäteho nastarenkain on suurempi kuin kevyemmän nastarengasauton.
Jollain pikkuteillä näkee niitä pohjan pettämisestä tulevia painumia, mutta ne varsinaiset veroäyrit jyrsitään pääteliltä.
- Anonyymi
Eli Bensakoneinen X5 kun painaa 2400kg niin se on paljon kevyempi kuin 1965kg paina sähköauto.
- Anonyymi
On, koska sähkö on paljon bensaa painavampaa.
Tyhjä bensatankki ei paina juuri mitään, mutta tyhjä akku painaa saman verran kuin täysi akku.
- Anonyymi
Sähkö on ihanan kevyttä kuin untuvaa kesä aamuna.🧚
- Anonyymi
On se paino, joka syö tietä ja renkaita. Ja tien kulumisnopeuteen vaikuttaa tietysti vielä kasvattavasti se, onko alla kesäkumit, kitkakumit vai nastarenkaat.
Oikeastaan kun tässä kuitenkin ollaan menossa kohti sähköisempää autoilua, olisi ihan järkevää asettaa autoveron perusteeksi auton paino.
Siirtymävaiheessa sitten voisi ajatella, että polttomoottoriautoilla olisi kyseiseen veroon joku korotuskerroin, jos sähköautot nähdään esimerkiksi kaupunkiilmalle parempana vaihtoehtona, tosin kokonaishiukkaspäästöissä painava sähköauto nastarenkain on todennäköisesti huomattasti haitallisempi tuote kuin bensiinikäyttöinen pikkuauto kitkarenkain.
No tietysti nastarenkaille voisi myös määrätä nastarengasveron, niin saataisiin hiukkaskiihdyttimet rauhoittumaan. - Anonyymi
Vetyautot Hyundai Nexo, Honda Clarity ja Toyota Mirai painavat kaikki pyöreästi 1900kg eli hieman painavampia kuin vastaavat täyssähköautot. Kyllä nyt pitää olla todella huolissaan tästä että vetyautot jyrsivät tiet urille. :D
- Anonyymi
Kaikki premium cittaritkin painaa sen mitä sähköautot. Niille pitäisi saada jokin lisävero.
- Anonyymi
Tänä vuonna Euroopan eniten myyty auto painaa 1052 kg, tuollainen kitkarenkain on ympäristöteko kaupunkiliikenteessä. Mutta valitettavasti EU:ssa ei ole asiaa tajuttu, siis ympäristömielessä, asiakkaat ovat kyllä tajunneet ja ostavat kun noita kuin näkkileipää.
EU:ssa ei valitettavasi ole myöskään ymmärretty, että kyseinen auto painaisi alle 1000 kg mikäli siihen ei vaadittaisi niitä kaikkia samoja varusteita joita tarvitaan kun autobanalta ajaa pöpelikköön 250 km/h nopeudessa.
Hinta tulisi vielä parilla tonnilla alaspäin ja kulutus pienenisi varsinkin kaupunkiajossa kun 150 kg läskiä on saatu pois moottorin harteilta.
- Anonyymi
Mammutit kuolivat sukupuuttoon kun alkoi jääkausi.
- Anonyymi
Kerro mihin tutkimukseen tietosi perustuu. Jos ei vielä tutkittu niin väittele itsesi asiasta tohtoriksi.
Oikeasti kaistallapitoavustimen käyttö pitäisi kieltää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952