Oma vanhuus pelottaa, toivottavasti saa kuolla ajoissa pois

Anonyymi-ap

Hallitus vähentää hoitajien määrää ja jo nyt on paikoin liian vähän.
Miksi sairaat ja muistisairaat vanhukset jätetään lähes heitteille?

Miksi vanhustenhoito on melkeinpä vain vaipanvaihtoa ja ruoka-annoksen tuontia pöytään. Jätetään pitkäksi aikaa pöydän ääreen torkkumaan pää pöytää vasten nojaten tai kärrätään television ääreen riviin. Hoitajat kaikki yhtä aikaa kahvilla tai ruokailemassa.
Eikö joku aina vuorollaan voisi jäädä vanhusten seuraksi ja turvaksi ?
Iltatoimet aloitetaan jo iltapäivästä. Miksei ilta/yövuoroon tulevat hoitajat voisi jatkaa siitä mihin päättyvä vuoro on edennyt ? Yö on vanhuksella pitkä jos se alkaa jo alkuillasta.
Miksi rangaistaan vanhusta joka on sairastunut ja tullut avuttomaksi ?
Tässä nyt muutamia kysymyksiä joihin toivoisin jonkunlaista järkevää selitystä,
jos sitä löytyy.

127

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hallitus on vanhusvastainen. Ei ole hoitajia ja päätöksistä päätellen
      hallitus ei kovasti halua vanhuksia keskuudessaan.

• Anonyymi

Eiköhän se ole niin että netissä,yritettiin jo ennen vaaleja informeerata miten tulee asiat olemaan jos on oikeisto hallitus , mutta haalari ressukat eivät oikein ymmärtäneet asioiden tärkeyttä vaan käänsivät takkinsa ja vips otettiin vastaan leikkauksia joka sektorilta ministerien palkat kyllä nousivat ei niistä vähennetty mitää. . Joten tehän aina sanotte että sitä saa mitä tilaa, no olette tilanneet ja saaneet.

• Anonyymi

Eutanasiapilleri minulle kiitos !

• Anonyymi

Minä teen itsemurhan heti kun täytän 60 v. Muutaman vuoden p äästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi niin aikaisin, kun toimintakyky on vielä tallella ja järki juoksee ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloinhan sitä vasta on alettava vaatimaan tekemälleen työlle vastinetta. Tänne otetaan elättejä maailman ääristä elämään herroiksi jotka eivät laita tikkua ristiin maamme rakentamiseksi ja samanmoisia kansakoulun penkiltä siirtyneitä maamme hyväksikäyttäjiä on omastakin takaa pilvin pimein !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloinhan sitä vasta on alettava vaatimaan tekemälleen työlle vastinetta. Tänne otetaan elättejä maailman ääristä elämään herroiksi jotka eivät laita tikkua ristiin maamme rakentamiseksi ja samanmoisia kansakoulun penkiltä siirtyneitä maamme hyväksikäyttäjiä on omastakin takaa pilvin pimein !

Kyllä he laittavat ” tikku ristiin” ja tulevat olemaan osana työntekijänä. Oletko koskaannähnyt asioita muussa valossa kun ps valossa ja,propaganda jutuissa

• Anonyymi

En minä ainakaan ole syntynyt siksi että minun pitäisi eutanasiaan turvautua , laki sanoo sitä vastaa ainakin vielä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin elättejä , heitähän valmistellaan työhön kielikurssien kanssa . Joten puhu sinä eläteistä , kun olet saanut joltain kuulla niin uskot kaiken. Mini heistä on såjo töissä kosin ulkopuolella ja bämajselee veroa tilistään . Puhut sitten vasta kun olet itse konkreettisesti nähnyt elätit ja tiedät etteivät ole missään töissä. Sillä totuus on se että niin monella heistä on työpaikka

• Anonyymi

Miksi vanhuksille ei perusteta omaa puoluetta ajamaan heidän etujaan nyt kun kansa on vanhenemassa , eikö se olisi omien etujen ajoa kuten muillakin , nyt kukaan paskat välittää tämän maan rakentajista ?

• Anonyymi

Eläkeläisten puolue on, mutta ei se saa tarpeeksi kannatusta päästäkseen
        eduskuntaan etujaan valvomaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläkeläisiäkin on niin montaa eri sorttia että luulen että sellainen puolue eintulisim tulisi
        Onnistumaan. Näkeehän sen täällä netissäkin miten kommunikaatiota hoidellaan joten se kuullostaa teoriassa hyvältä ajatukselta , vaan ei menettelisi käytännössä sen olen jo oppinut vanhojen yhteistyöstä.
        Mutta onhan niitäkin puolueita nytkin jotka ajattelevat vanhusten asioita että kannattaa äänestä ennemmin omaa tulevaisuuttaan varten se kun äänestää siksi että ulkomaalaisia pitöisi ajaa pois maasta, kuten on ollut monen motiivi se ainoa , miksi ovat äänestäneet. Se on katsottava mikä puolue ajattelee ihmisiä, ja mikä valtaa .se ei ole mitenkään vaikeaa.

• Anonyymi

Meillä on ollut mahdollisuus koko elämän ajan valita puolue jopa perustaa uusi, mutta ketään ei ole politiikka näköjään kiinnostanut. Demokratia ei pysy pinnalla itsestään siitä on aina taisteltava . Joten hieman myöhäistä vanhempain puolue ajatuskin siitä , en uskomettä, on kannattajia , eihän vanhemmat näytä tietävän politiikasta mitään . Mutta jokainen voisi valistaa omia lapsiaan siitä mihin ollaan menossa tämän politiikan johdosta , he voivat ehkä olla äänellään voimakkaita taistelijoita ihmisoikeuksien puolesta , mutta moni heistäkin on ihan tosissaan äänestänyt ainoastaan yhden asian puoluetta. Ikävä kyllä .

• Anonyymi

Pitäisikö senkin puolueen jonkun toisen tehdä. Tiedätkö miten puolueet syntyy ?
        Meidän lapset voisivat tehdä asioille paljon mutta ikävä kyllä hekin ivat äänestäneet tätä alasmenoa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kas kun suomen mummelit äänestivät PS puoluetta siksi että ulkomaalaiset ajettaisiin pois, ja unohtivat oman puolueensa .
        Ensinmäkin olisi katsottava ketkä ovat edes äänestys kelpoisia . Kun äänestävät siksi että jotain toista karkoitettaisiin samalla sahaavat oksaa millä itse istuvat . Niin että sitten on monia jotka asuvat muissa maissa ja aina vaan sekaantuvat suomen politiikkaan koska saavat äänestää kun eivät ole sen maan kansalaisia missä asuvat . Sekin on mielestäni väärin , ihminen joka on asunut muualla siinä 50 vuotta äänestää suomen vaaleissa ja ainoat tiedot politiikasta ovat juorumediasta ja propaganda jutut. En edes kehtaisi mennä äänestämään maan asioita jossa en itse ole edes asunut vuosikymmeniin . Joten suomen vanhusten asiat pitää hoitaa kotimaisin keinoin , sillä asuvat kotimaassaan.

• Anonyymi

Odottelen eutanasian sallimista.

Melko varmasti tulen vanhemmiten sairastelemaan, harva terveenä kuolee. Kivut ja kituminen ei kiinnosta. Sen takia toivon kaiken varalta eutanasian sallimista. Uskovaisethan sitä vastustaa omista syistään. Kumma juttu, kyllä tulevaisuudessa tullaan sallimaan, jos joku haluaa kitua ja kärsiä elämänsä lopuksi, se voi kestää vuosiakin. Mutta miks pitää pakottaa kaikki muutkin samaan.

Kotonaan sitä mieluusti olisi mahdollisimman pitkään. Hyvin suurella todennäköisyydellä kuitenkin joutuu jonnekin kuoleman taloon ainakin joksikin aikaa.

Millä mallilla lie hoito silloin, mahdoton ennustaa. Joka tapauksessa nykyjärjestelmät on rakennettu suuria ikäluokkia varten. Koska ikäluokat, myös kuolevat tulevat pienenemään, varmasti hoitojärjestelmätkin pienenee. Tuurillaan kerkeää ajoissa hoitoon, ennen kuin se tapahtuu.

Ainoo keino saada parempaa hoitoa on maksaa ite. Sitten riippuu siitä, kuinka pitkään rahat riittää. Jos kituminen kestää, joutuu yhteiskunnan köyhäinhoitoon.

Nykyisin vanhusten hoito on tehotonta, aivan liian pienet yksiköt. Pitää perustaa suuria laitoksia ja keskittyä niihin. Tehostamalla saa kyllä säästöjä, hoito ei välttämättä huononee, olettavimmin paranee. Siis kuluu vähemmän euroja per hoidokki.

Ei kai kukaan varsinaisesti kuolemaa pelkää. Se pelottaa mitä tapahtuu sitä ennen ja miten itse kuolema tapahtuu.

Asioihin voi vaikuttaa itse lähinnä keräämällä varallisuutta loppueloaan varten. Muuten ei oikein voi muuta tehdä, kuin äänestää viisaasti.

=DW=

• Pienet yksiköt? Tarkoitatko nykyisiä laitoksia?

Yksiköthän tällä menolla pienenevät entisestään kun vanhukset huonokuntoisetkin hoidetaan ns yhteisöllisessä asumisessa omiin asuntoihin.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Pienet yksiköt? Tarkoitatko nykyisiä laitoksia?

Yksiköthän tällä menolla pienenevät entisestään kun vanhukset huonokuntoisetkin hoidetaan ns yhteisöllisessä asumisessa omiin asuntoihin.

Jep.

Ei mitään pikkuisija tönöjä joka kulmalle, oikeita laitoksia. Asiakkaat keskitetysti samaan paikkaan. Silloin voi keskittää myös henkilökuntaa, kaikki lekurit, kuntoutukset jne samaan

Valtava justannussäästö ja palvelut varmasti paranee.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Jep.

Ei mitään pikkuisija tönöjä joka kulmalle, oikeita laitoksia. Asiakkaat keskitetysti samaan paikkaan. Silloin voi keskittää myös henkilökuntaa, kaikki lekurit, kuntoutukset jne samaan

=DW=

Laitostasoisia vanhuksiacei enää juurikaan kuntouteta ja lääkäri on jonkun hyvinvointikeskuksen lääkäri joka nimetty hoitamaan oman työnsä ohessa laitosten vanhuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep.

=DW=

Ajattelitko ollenkaan, miltä vanhuksista tuntuu, kun vietäisiin satojen kilometrien päähän omaisistaan? Parein olisi sitten tappaa sänkyihinsä. Johan lääkärit määrää pilleritkin näkemättä. Laitoksissa kaikille vanhuksille syötetään masennuslääkkeitä, että pysyvät vihanniksina sängyissään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep.

=DW=

Minua ärsyttää sana lekuri jotenkin . En tiedä miksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelitko ollenkaan, miltä vanhuksista tuntuu, kun vietäisiin satojen kilometrien päähän omaisistaan? Parein olisi sitten tappaa sänkyihinsä. Johan lääkärit määrää pilleritkin näkemättä. Laitoksissa kaikille vanhuksille syötetään masennuslääkkeitä, että pysyvät vihanniksina sängyissään.

Niinkin on tapahtunut , mitä harvemmin näkee omiaan sitä ennemmin kuolee suruunsa.

• Anonyymi

Eutanasia on vaikea aihe. Sillä ihminen joka kerran on saanut elämän ei siitä haluaisi luopua.
        Joten ymmärrän perus ajatuksesi siitä , ja tiedän että monella,on ollut kovat kärsimykset elämänsä loppuvaiheessa kun lääkkeet edes lievintä kipua. Mutta moni sanoo myöskin usein haluavansa kuolla koska ovat masentuneita, ja masennus on hoidettavissa .itse en oikein tiedä millä kannalla olen tuossa eutanasia kysymyksessä sillä molemmissa vaihtoehdoissa on niin hyvät kun huonotkin puolensa .
        Joten nähtäväksi jää sekin asia.

• Anonyymi

Mistä ollaan silloin varmoja ettei eutanasiaa aleta käyttämään väärin , jos halutaan päästä eroon vanhasta ihmisestä . Se pelko on monella ,maksu lääkärille ja hän hoitelee asian . Joten sen lain sallimisessa on monet asiat ajateltava ja se ei ole yksinkertaista . Siksi monet sitä vastustaa, kovasti.
        Ailloin on lääkärin valoakin tehtävä uusiksi että se soveltuu uuteen lakiin .Kuinka moni lääkäri muuten haluaa laskea eläkkeellä miten monta ihmistä on ottanut hengiltä,
        Samalla kun tiedän niiden vaikeiden sairauksia säryt ihmisillä.
        Kyllä minä ainakin ajattelen surulla toisinaan kuolemaani, sitten saa ehkä nähdä lastenlasten lapsia ja niiden kasvua ,etten saa tuntea lämpöisen tuulen hipaisua kasvoillani , enkä nähdä kaunista kesäpäivää kaikessa vehreydessä meren sinistä pintaa kesäillassa , silloin tulee surullinen mieli aitä kuolema on niin lopullista .
        Näitä exsistellisiä ajatuksia tulee joskus mieleen , ja en edes haluaisi niitä ajatella .

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Pienet yksiköt? Tarkoitatko nykyisiä laitoksia?

Kotonaan haluavat melkein kaikki olla loppuun asti , mutta minä luulen että haluaisin olla jossain hoitokodissa. Sitten kun en enää jaksa olla kotonani.
        On saanut lukea karmeita uutisia kodin hoitajista miten he kohtelevat vanhoja , silloin on yksin toisen armoilla , hoito kodissa olisi ehkä parempi siellä on muitakin samassa tilanteessa olevia . Ja henkilökuntaa yötä päivää .

• Anonyymi kirjoitti:

Kotonaan haluavat melkein kaikki olla loppuun asti , mutta minä luulen että haluaisin olla jossain hoitokodissa. Sitten kun en enää jaksa olla kotonani.
        On saanut lukea karmeita uutisia kodin hoitajista miten he kohtelevat vanhoja , silloin on yksin toisen armoilla , hoito kodissa olisi ehkä parempi siellä on muitakin samassa tilanteessa olevia . Ja henkilökuntaa yötä päivää .

Silloin on varmasti parempi olla ympäriviorokautisessa hoidossa kun ei kotonaan pärjää. Liian moni vanhus odottaa kotonaan hoitokotiin pääsyä liian pitkään. Eikä luvissa näytä olevan parempia aikoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä ollaan silloin varmoja ettei eutanasiaa aleta käyttämään väärin , jos halutaan päästä eroon vanhasta ihmisestä . Se pelko on monella ,maksu lääkärille ja hän hoitelee asian . Joten sen lain sallimisessa on monet asiat ajateltava ja se ei ole yksinkertaista . Siksi monet sitä vastustaa, kovasti.
        Ailloin on lääkärin valoakin tehtävä uusiksi että se soveltuu uuteen lakiin .Kuinka moni lääkäri muuten haluaa laskea eläkkeellä miten monta ihmistä on ottanut hengiltä,
        Samalla kun tiedän niiden vaikeiden sairauksia säryt ihmisillä.
        Kyllä minä ainakin ajattelen surulla toisinaan kuolemaani, sitten saa ehkä nähdä lastenlasten lapsia ja niiden kasvua ,etten saa tuntea lämpöisen tuulen hipaisua kasvoillani , enkä nähdä kaunista kesäpäivää kaikessa vehreydessä meren sinistä pintaa kesäillassa , silloin tulee surullinen mieli aitä kuolema on niin lopullista .
        Näitä exsistellisiä ajatuksia tulee joskus mieleen , ja en edes haluaisi niitä ajatella .

Ota nyt hyvä ihminen hlvt soikoon selvää ensin aiheesta, ennen kuin paasaat eroon pääsemisistä.

• Anonyymi

Elämä on todella saatava elää kunnes on aika lähteä . Minä en ymmärrä tuota eutanasiaa silloin jos on ihminen jotakuinkin terve. Sitten jos on joku sairaus missä on jo sanottu että pari kuukautta korkeintaan aikaa niin silloin ymmärrän että ihminen haluaa päästä tuskissaan eroon .
        Kai oikeisto nyt sitten laittaa lain että eutanasia tulee luvallisesksi , niin pääsee siinä eroon monesta eläkeläisestä ilmeisesti. Onko sekään niin vahvaa etteikö sitä alatteåaisimvääein käyttämään jossain vaiheessa .

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Elämä on todella saatava elää kunnes on aika lähteä . Minä en ymmärrä tuota eutanasiaa silloin jos on ihminen jotakuinkin terve. Sitten jos on joku sairaus missä on jo sanottu että pari kuukautta korkeintaan aikaa niin silloin ymmärrän että ihminen haluaa päästä tuskissaan eroon .
        Kai oikeisto nyt sitten laittaa lain että eutanasia tulee luvallisesksi , niin pääsee siinä eroon monesta eläkeläisestä ilmeisesti. Onko sekään niin vahvaa etteikö sitä alatteåaisimvääein käyttämään jossain vaiheessa .

Kukaan terve ei saa eutanasiapäätöstä, mutta pitää olla terve, kun tekee päätöksensä siitä, että sellaisen joskus tahtoo ja haluaa, kun ei ole enää terve eikä normaalielämää ole luvassa sairauden tai vaikka esim. onnettomuuden kohdatessa.

• Anonyymi

Miksi aloittajaa pelottaa laitoshoito, kun on vanha ja avun tarpeessa? Paremmassa turvassa ja hoidossa sinä siellä olet kuin yksin kotona. Hoitajat ovat paikalla, vaikka heillä(kin) täytyy se lakisääteinen tankkaustauko ja hengenvetohetki olla.

Sinä sotket tahallasi asioita aloituksessasi, vaikka totta onkin, että vanhustenhoito kaipaisi lisää avustavia käsipareja. Hyvin harva iäkäs ja huonokuntoinen jaksaa enää pitkälle iltaan valvoa, jos päiväsaikaan on ollut pää pystyssä / istumassa.

Jotta heitä turhat huolet ja huolehdi siitä, että pidä itsesi sellaisessa kunnossa, että pärjäät mahdollisimman kauan aikaa omillasi.

• Anonyymi

Kaksi ystävääni joutui laitokseen. Kävin heitä usein katsomassa.
      Sen perusteella en ikinä halua laitokseen, en ainakaan missään nimessä
      näihin yksityisiin, josta kunta ostaa paikkoja.

• Ei kai laitokseen jouduta? Sinne pitää hakea ja pääsy tiukan seulan kautta.
        Ja laitoshoidosta ollaan nykyisin luopumassa. Yhteisöllinen hoito on se muoto. Uusi nimike entiselle palveluasumiselle.

• Anonyymi

Jos on noin 5000 kuukaudessa maksaa hoivastaan saattaa saada parempaa
      hoivaa.

• Puitteet voi olla paremmat, hoito välttämättä ei.

• Anonyymi

alotukseen :

Vastausta EI löydy,

tai sitten löytyy,

suomen VALTION rahapussi ON TYHJÄ, ei ole rahaa palakata hoitajia ei rakentaa palvelukoteja,
      kun kaikki valtion velka miljaarditki on jettu HUIJARI YRITTÄJILLE ja huijarit NOKKELANA MIEHENÄ hoksasivat siirtää miljaardit veroparatiisisaarille kauas suomen verottajalta pilloon ja suomen tarpeista, ja sitten kaiken huippu nämä HUJARI MIES YRITTÄJÄT siirti ensin miljoonat PERHEEN JÄSENTENSÄ NIMIIN ja sitten julistivat firmansa KONKURSSIIN ja ITSE ESIINTYIVÄT VAIN velkaantuneina kornkursintehneinä perseseaukinaisena
      joten valtio JÄI nuolemaan vain näppejään ja ne velka miljaardit ovat edeleenki täysin saavttamattomissa, kn ne on perehhn jäsenten ja sukulaisten nimissä, niin EI VOIDA konkussinteheeltä huijari johtajilta velottaa pennin hyrrää, ja NYT KOKO SOMI ON KONKURSSISSA näitten touhjen jäljiltä, näitä KÄHMINTÖJÄ on tehty Kekkosen KOLEMAN JÄLKEEN kun SDP ja vasemmitot pääsi suomessa valtaan, sdp;n valllaoloaikana HETI alettiin muuttamaan parustslaki niin että valtion omaisuuden kähmintä tuli mahdolliseksi,
      syyllinen on lipposen aikakausi ministereineen, että semmonen on vasemmisto politiikan historia,
      ja kaiken hippu Brax kun oli misteerinä hän MUKA yritti muuttaa lakipykäliä niin että porsaanreijät olis tukittu, mutta sitten totesi TV:ssä
      KAIKKIA PORSAANREIKIÄ EI VOIDA TUKKIA, joten valtion omaisuuden kähminta sai jatka ihan näihin päiviin asti, mariin hallituksessa karosi miljaardeja taivaan tulliin, kuten teidätte.

• Anonyymi

jooo Suomi ON nyt konkurssikypsä velkaantunu valtio,
        LÖYSÄN RAHAN jakamisen takia,
        ja nyt kansa marisee kun ILMAISTA rahaa ei sossun luukulta enään niinvain saakaa,

• Anonyymi

Ei olisi uskonut 60 luvulla että tällainen aikakin tulee, silloin oli työttömyyttä mutta ihmiset hakeutuivat työn perään sinne missä sitä oli. Nyt pidetään kiinni syntymäkylästä vaikka tiedetään ettei sinne tule koskaan työpaikkoja . Hoitosektorilla vähennetään ihmisiä ja ne jotka jäävät ovat vuoden päästä sairauskirjoilla loppuuun palaneena. .onko tehtävä samat virheet mitä näkee muissa maissa luulossa että Suomessa ne onnistuu.
        Aloitekykykyä ei näytä olevan ihmisillä tänään .

• Anonyymi

Alotuksentekijänpelko on aiheellinen,

minun ratkais surkeaan tilanteeseen on,
      eutanasia pillerit yleiseen jakoon, kaikki jotka haluaa täältä lähteä saappaat jalassa kaikille heille jotka ITSE pyytää euta-pilleriä se annettakoon kaikille haluaville,

tätä vahuksen surkeutta ei kestä kukaan,
      vanhukset ovat uupuneita avttomia ilman hoivaa kituvat yksin
      kuinka päättäjät kehtaa katsoa itseään peilistä,

• Anonyymi

Minä olen syntynyt maailmaa ilman pillereitä silloin on minun oikeuteni kuolla ilman niitä myös
        Kenekään ei tarvitse ottaa mitään kuolon pillereitä , yhteiskunnan velvollisuus on hoitaa vanhukset. Sitten ei tartte liioitella myöskään vanhusten tilanteesta , kaikki eivät ole mitenkään loppuja , eikä edes ajattele mitään pillerin ottamista .
        Joten henkilökohtaista hoitajaa ei kukaan saa hoivakodissa , jos nyt joku on niin luullut kun sanoo että hoito on sitä sun tätä . Tekevät sen minkä ehtivät mitä tulee hoitoon.
        Ja sairaustapauksissa lähetetään sairaalaan .
        Joten etukäteen ei kannata murehtia asioita, ne voi hoitua hyvinkin kuka sen tietää etukäteen .

• Anonyymi kirjoitti:

Minä olen syntynyt maailmaa ilman pillereitä silloin on minun oikeuteni kuolla ilman niitä myös
        Kenekään ei tarvitse ottaa mitään kuolon pillereitä , yhteiskunnan velvollisuus on hoitaa vanhukset. Sitten ei tartte liioitella myöskään vanhusten tilanteesta , kaikki eivät ole mitenkään loppuja , eikä edes ajattele mitään pillerin ottamista .
        Joten henkilökohtaista hoitajaa ei kukaan saa hoivakodissa , jos nyt joku on niin luullut kun sanoo että hoito on sitä sun tätä . Tekevät sen minkä ehtivät mitä tulee hoitoon.
        Ja sairaustapauksissa lähetetään sairaalaan .
        Joten etukäteen ei kannata murehtia asioita, ne voi hoitua hyvinkin kuka sen tietää etukäteen .

Sairaustapauksissa ei välttämättä siirretä sairaalaan. Kun pääset hakemuksesta laitokseen tai ympärivuorokautiseen hoitoon muistisairaalle etenkin tehdään hoitolinjaukset joissa voi lukea esim ei sairaalasiirtoja, ei suonensisäisiä tiputuksia, ei nenämahaletkuja tai peg-nappeja jos syö huonosti. Ja tietenkin elvyttämättäjättämispäätös.

• Anonyymi

Säälittää nuo pienten lasten hoitopaikat. Ahdetaan täyteen pieniä avuttomia ihmisen alkuja eikä hoitajia saada mistään. Pissat ja kakat vaipoissa saavat olla tuntikausia kun kenelläkään ei ole aikaa vaihtaa kuiviin. Syöntikin sitä ja tätä kun kukaan ei kerkeä syöttämään.
      Ennen sentään oli päiväkodeissakin henkilökuntaa jotka myös jaksoivat olla mukana lasten leikeissä. Eikä lasten tarvinnut huutaa ja kirkua saadakseen huomiota.

• Anonyymi

Olemassa oleva henkilökunta uuvutetaan loppuun kaikenmaailman kirjaamisilla, hoitokokouksilla, koulutuksilla, tilastoinneilla ym,. ym. jonninjoutavalla, josta ei mitään hyötyä ole. Mitä enemmän on mokomaa oheistyötä tullut, niin sitä huonommaksi kyseiset työt ovat menneet. Jos saisivat tehdä työnsä ilman mitään turhaa sihteerintyötä, niin olisihan se palkitsevampaa ja ehkä työntekijöitä paremmin saisi muutenkin.
        Koskee sekä vanhusten-, että lastenhoitoa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olemassa oleva henkilökunta uuvutetaan loppuun kaikenmaailman kirjaamisilla, hoitokokouksilla, koulutuksilla, tilastoinneilla ym,. ym. jonninjoutavalla, josta ei mitään hyötyä ole. Mitä enemmän on mokomaa oheistyötä tullut, niin sitä huonommaksi kyseiset työt ovat menneet. Jos saisivat tehdä työnsä ilman mitään turhaa sihteerintyötä, niin olisihan se palkitsevampaa ja ehkä työntekijöitä paremmin saisi muutenkin.

Eikös nuo kirjaamiset, hoitokokoukset ole omaisten takia enimmäkseen ja pakkohan ne on tehdä varsinkin kun kyseessä pienet lapset. Eihän sitä muuten voi selittää miksi jotain on tapahtunut ja paras se on heti kirjata tietokoneelle mitä sattunut. Tai jos lapsi viikonlopun jälkeen nälissään ja mustelmilla. Koulutusta on pakko antaa kun monia lakeja sekä suosituksia muutettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös nuo kirjaamiset, hoitokokoukset ole omaisten takia enimmäkseen ja pakkohan ne on tehdä varsinkin kun kyseessä pienet lapset. Eihän sitä muuten voi selittää miksi jotain on tapahtunut ja paras se on heti kirjata tietokoneelle mitä sattunut. Tai jos lapsi viikonlopun jälkeen nälissään ja mustelmilla. Koulutusta on pakko antaa kun monia lakeja sekä suosituksia muutettu.

Jaa-a! Turha on turhaa, jos vie liikaa aikaa ja huomiota. Tietokoneelle voi kirjoittaa vaikka mitä, mutta miten se hoitoon vaikuttaa…… Huonommaksi hoito on mennyt kaiken kirjaamisen myötä. Kirjaaminen kun täytyy työaikana tehdä, niin missähän ajassa ne tehdään ja mistä kirjaamisiin käytetty aika on pois.
        Kirjaamisella vältetään suorat kontaktit. Toinen kirjaa ja toinen lukee, eikä kohdata tarvitse.

• Anonyymi kirjoitti:

Jaa-a! Turha on turhaa, jos vie liikaa aikaa ja huomiota. Tietokoneelle voi kirjoittaa vaikka mitä, mutta miten se hoitoon vaikuttaa…… Huonommaksi hoito on mennyt kaiken kirjaamisen myötä. Kirjaaminen kun täytyy työaikana tehdä, niin missähän ajassa ne tehdään ja mistä kirjaamisiin käytetty aika on pois.
        Kirjaamisella vältetään suorat kontaktit. Toinen kirjaa ja toinen lukee, eikä kohdata tarvitse.

Se mitä ei ole kirjattu sitä ei ole tehty.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Se mitä ei ole kirjattu sitä ei ole tehty.

No, mutta mihinkä vaikuttaa?

• Anonyymi kirjoitti:

No, mutta mihinkä vaikuttaa?

Jos tulee esimerkiksi valitus tai kantelu asiakirjojen kirjauksista katsotaan/tulee näkyä mitä on tehty ja mitä on havainnoitu.

• Siili4 kirjoitti:

Jos tulee esimerkiksi valitus tai kantelu asiakirjojen kirjauksista katsotaan/tulee näkyä mitä on tehty ja mitä on havainnoitu.

"Potilasasiakirjojen ensisijaisena tehtävänä on turvata potilaan tai asiakkaan hoidon suunnittelu ja toteutus sekä edistää hoidon jatkuvuutta. Asiakirjoihin merkitään tarvittavat tiedot selkeästi ja ymmärrettävästi.

Kirjaamista ohjaavat monet lait kuten henkilötietolaki ja laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Lait määrittävät muun muassa, miten asiakirjoja on säilytettävä, kenellä on oikeus tehdä niihin merkintöjä ja lukea niitä.

Asianmukaisesti laaditut potilasasiakirjat ovat tärkeitä sekä potilaan että ammattihenkilön oikeusturvan toteutumisessa. Jos potilaan hoidosta esim. kannellaan, asiakirjoista selviää mitä hoidossa on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta."

https://www.superliitto.fi/tyoelamassa/lahihoitajan-tyo/hoitotyon-kirjaaminen/

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Koneelle voi kirjoittaa ihan kaiken tehdyksi. Kirjaukset tehdään häthätää. Ei niihin edes ehdi paneutumaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Koneelle voi kirjoittaa ihan kaiken tehdyksi. Kirjaukset tehdään häthätää. Ei niihin edes ehdi paneutumaan.

Minkä kaiken?
        Kirjaaminen on virallinen oikeuskelpoinen asiakirja, ei niihin voi mitä sattuu kirjata. Ainakaan sellaista mikä ei ole totta. Jos esimerkiksi vanhukselta löytyy mustelma kirjauksista pitää löytyä kirjaus mustelmasta ja mahdollisesti siitä missä se on tullut jos se on tiedossa. Tai jos vanhuksen voinnissa on jotain poikkeavaa.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Minkä kaiken?
        Kirjaaminen on virallinen oikeuskelpoinen asiakirja, ei niihin voi mitä sattuu kirjata. Ainakaan sellaista mikä ei ole totta. Jos esimerkiksi vanhukselta löytyy mustelma kirjauksista pitää löytyä kirjaus mustelmasta ja mahdollisesti siitä missä se on tullut jos se on tiedossa. Tai jos vanhuksen voinnissa on jotain poikkeavaa.

Älä nyt hoe tota opetettua höpöä! Sillä peloitellaan henkilökunta tekemään jonninjoutavaa ja aikaavievää ns. tekemistä. Lakisääteistä kyllä, mutta kuka ne vanhentuneet suunnitelmat tarkastaa. Ei niitä työaikana ehdi kukaan kunnolla tekemään, eikä jatkuvasti päivittämään.

• Anonyymi kirjoitti:

Älä nyt hoe tota opetettua höpöä! Sillä peloitellaan henkilökunta tekemään jonninjoutavaa ja aikaavievää ns. tekemistä. Lakisääteistä kyllä, mutta kuka ne vanhentuneet suunnitelmat tarkastaa. Ei niitä työaikana ehdi kukaan kunnolla tekemään, eikä jatkuvasti päivittämään.

No hän in hyvä vaan🤣. Enpäs ala vääntämään, sitä ilmeisesti yrität saada aikaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin unohdit joka asioista kitisevät vanhemmet?? "Meidän Maija-Petterin pitää saada erityiskohtelu"!

• "Miksei ilta/yövuoroon tulevat hoitajat voisi jatkaa siitä mihin päättyvä vuoro on edennyt ?"

Oisko osasyy siinä että vuoroon tulee yksi hoitaja 40 vanhusta kohti? Hänellä on varmasti varattuna muutakin tekemistä kuin autettavien vanhusten iltatoimet.

• Tuli tuossa vielä otsikosta mieleen.....
      Mihin toivot kuolevasi jos et vanhuuteen?

• Anonyymi

sivullisen vastaus:

ihan tavallinen ÄKKI-KUOLEMA on toivomuksena,
        joko laaja-alainen verisuoni katkeaa päässä
        tai sydän pysähtyy tostavain,
        kummassakaan tapauksessa EI saiai elvyttää enään eläväksi,
        se oli menoa kertaheitolla, ja äkkiä,

• Anonyymi kirjoitti:

sivullisen vastaus:

ihan tavallinen ÄKKI-KUOLEMA on toivomuksena,
        joko laaja-alainen verisuoni katkeaa päässä
        tai sydän pysähtyy tostavain,
        kummassakaan tapauksessa EI saiai elvyttää enään eläväksi,
        se oli menoa kertaheitolla, ja äkkiä,

Miten auttajat tietävät että sinua ei saa elvyttää?

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Miten auttajat tietävät että sinua ei saa elvyttää?

siinä vasta pulma,

ehkä ne katsoo terveystidot ja sinne on lääkäri kirjannu ettei elvytetä, olettaisin, titetenki tntematon kadulla jos alkaa elvyttämään ei ole tietoinen kiellosta.

• Anonyymi kirjoitti:

siinä vasta pulma,

ehkä ne katsoo terveystidot ja sinne on lääkäri kirjannu ettei elvytetä, olettaisin, titetenki tntematon kadulla jos alkaa elvyttämään ei ole tietoinen kiellosta.

Totta. Kaduilla, turuilla tai toreilla ei ole tietoa elvytyskiellosta.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Totta. Kaduilla, turuilla tai toreilla ei ole tietoa elvytyskiellosta.

Ei sittenkään, vaikka kuinka olisi kirjattu!

• Anonyymi kirjoitti:

Ei sittenkään, vaikka kuinka olisi kirjattu!

Sorry mutta nyt en ymmärrä mitä tahdot sanoa?

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Sorry mutta nyt en ymmärrä mitä tahdot sanoa?

Että ei se kirjaaminen mitään hyödytä!

• Anonyymi kirjoitti:

Että ei se kirjaaminen mitään hyödytä!

Elvytyskiellon kirjaaminenko?

Elvytyskieltohan lukee vain sairaskertomuksessasi, hoitotahdossasi esimerkiksi. Kun saat jonkun laakin esimerkiksi Cittarissaa eivät maallikot pääse käsiksi sairaskertomukseen ja heidän kuuluu aloittaa elvytys kunnes ensihoito tulee paikalle.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Elvytyskiellon kirjaaminenko?

Elvytyskieltohan lukee vain sairaskertomuksessasi, hoitotahdossasi esimerkiksi. Kun saat jonkun laakin esimerkiksi Cittarissaa eivät maallikot pääse käsiksi sairaskertomukseen ja heidän kuuluu aloittaa elvytys kunnes ensihoito tulee paikalle.

Mitä sitten?

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä sitten?

Alkoiko taas inkutushammasta pakottaa😝?

• Anonyymi

Olen entinen panostaja ja noita sähkönalleja on vieläkin tuolla laatikossa. Olen ajatellut että kun terveys on jo huono ja parempaa ei ole luvassa, että otan nipun niitä nalleja ja patterin ja työnnän eduskuntatalon portailla nipun suuhuni ja värjään pylväät uudelleen punaisiksi. Pitäisi varmaan joku plakaati askarrella.

• Mihin ajattelet tuolla epätoivoisella teolla voivasi vaikuttaa? Entäs jos jäätkin kitumaan itse?

• Anonyymi

Niinpä.

Itsemurha on tietenkin vaihtoehto. Ongelmaksi tulee, jos kunto liian kehno sen toteuttamiseen. Suomessa sallitaan kyllä toivottomuuden hoidon lopettaminen. Käytännössä lopetetaan nesteytys ja turhat hoidot. Se päätösvalta lekurillä. Käytännössä kyseessä murha, jos potilas ei ole tehnyt hoitotahtoa ja on tillintallin.

Lisäksi sallittua on avustettu itsemurha. Lekurin antaa tropit, potilaan itse kyettävä net ottamaan. Lekurit ei halukkaita tekemään sitä, kai epäeettistä.

Ja eutanasia on toistaiseksi kielletty. Syy uskovaisten vastustus.

Eli itsemurha käytännössä helpoin ratkaisu, jos sen vaan onnistuu tekemään. Oletan, yleensä ihmiset ajattelevat asiaa liian myöhään toteutuksen kannalta.

Itse tosiaan toivon, että kunto pitää sinne asti, että tuleva eduskunta hyväksyy eutanasian.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.

Itsemurha on tietenkin vaihtoehto. Ongelmaksi tulee, jos kunto liian kehno sen toteuttamiseen. Suomessa sallitaan kyllä toivottomuuden hoidon lopettaminen. Käytännössä lopetetaan nesteytys ja turhat hoidot. Se päätösvalta lekurillä. Käytännössä kyseessä murha, jos potilas ei ole tehnyt hoitotahtoa ja on tillintallin.

Lisäksi sallittua on avustettu itsemurha. Lekurin antaa tropit, potilaan itse kyettävä net ottamaan. Lekurit ei halukkaita tekemään sitä, kai epäeettistä.

Eli itsemurha käytännössä helpoin ratkaisu, jos sen vaan onnistuu tekemään. Oletan, yleensä ihmiset ajattelevat asiaa liian myöhään toteutuksen kannalta.

Itse tosiaan toivon, että kunto pitää sinne asti, että tuleva eduskunta hyväksyy eutanasian.

=DW=

"Käytännössä kyseessä murha, jos potilas ei ole tehnyt hoitotahtoa ja on tillintallin."

Lääkäri päättää milloin aktiivihoitoja ei hyödytä enää jatkaa lääketieteellisiin syihin vedoten. Vai oletkos sitä mieltä että vaikka tilanne on toivoton eikä tehohoidollakaan saada tilaan korjausta
        Aktiivihoitoja pitäisi vaan jatkaa koska hoitotahtoa ei ole? Kuinka kauan näitä hoitoja sitten jatkettaisiin?

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.

=DW=

"Käytännössä kyseessä murha, jos potilas ei ole tehnyt hoitotahtoa ja on tillintallin."

Lääkäri päättää milloin aktiivihoitoja ei hyödytä enää jatkaa lääketieteellisiin syihin vedoten. Vai oletkos sitä mieltä että vaikka tilanne on toivoton eikä tehohoidollakaan saada tilaan korjausta
        Aktiivihoitoja pitäisi vaan jatkaa koska hoitotahtoa ei ole? Kuinka kauan näitä hoitoja sitten jatkettaisiin?

• Siili4 kirjoitti:

Ja jos eutanasia hyväksytään sehän ei tarkoita sitä että sen saa kaikki kotka sitä järjissään ehtii pyytää?

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Ja jos eutanasia hyväksytään sehän ei tarkoita sitä että sen saa kaikki kotka sitä järjissään ehtii pyytää?

Mistäs sinä sen tiedät?

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Olet ytimessä.

Lääketieteellisen syiden nojalla potilas saadaan tappaa tahdostaan riippumatta. Mutta jos selkeä tahto tarvittaessa saada eutanasia, sitä ei noudateta.

Hox.painotus "lääketieteelliset syyt". Toki niittenkin pitää toteutua myös eutanasiasta. Omituista kaksinaismoralismia tässä asiassa.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Olet ytimessä.

Lääketieteellisen syiden nojalla potilas saadaan tappaa tahdostaan riippumatta. Mutta jos selkeä tahto tarvittaessa saada eutanasia, sitä ei noudateta.

Hox.painotus "lääketieteelliset syyt". Toki niittenkin pitää toteutua myös eutanasiasta. Omituista kaksinaismoralismia tässä asiassa.

=DW=

No itse en kyllä näe tappamisena tilannetta kun ihmisen ennuste on huono eikä toipumiselle ole mahdollisuuksia. Ratkaisuna saattohoito eikä rutiinina aktiivinen tappaminen.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

No itse en kyllä näe tappamisena tilannetta kun ihmisen ennuste on huono eikä toipumiselle ole mahdollisuuksia. Ratkaisuna saattohoito eikä rutiinina aktiivinen tappaminen.

Osuit jälleen ytimeen.

Saattohoito tarkoittaa kuolemantaloa. Sinne kerätään ihmiset kuolemaan. Palleatiivinen hoito tarkoittaa käytännössä douppaamista tajuttomaksi. Jonkin aikaa pidetään hengissä, sitten lekurin päättää lopettaa hoidon.

Kyllä kyseessä nimenomaan on aktiivi tappaminen.

Mainiten yks tilanne, Olin jo aika hyvässä kunnossa, mutta nestetippaa piti vielä laittaa. Juna olivat mut pois erikoissairaanhoidosta. Löytyi kaupungin sairaala. Kotona aika, siellä oli kymmeniä hoitajia sairastunut ja potilaita kuollut kasoittain.

Joopa, olin pari viikkoa saattohoito-osatolla.

Tosi masentava kokemus. Sairaala kuin neuvostoliitosta. Mun huoneessa ei soitto kello toiminut. Telkkarista oli jäljellä seinäteline. Kulunutta ja risaista. Henkilökunta ei kai oikein osannut suhtautua meitsiin, tipat ja ruuat sain. Ovet lukossa, osasto lekurin luvalla päästivät röökille.

Muitten potilaitten kans en seurustellut lainkaan. Syy, kaikki taju kankaalla sängyssään. Yks entinen kämppis meikistä roudattiin sinne. Se oli hirvee metelöimään, täys dementikko. Pari vuorokautta sen mölinä kuului, sitten se doupattiin hiljaiseksi. Yleistunnelma paikassa lähinnä aavemainen.

Sieltä ei kai potilaat kotiudu, mä olin poikkeus.

Eka virkkeesi vastaa mun eutanasia käsitystä. Saattohoito, palleatiivinenhoito, ne aktiivista tappamista. Murhia, koska potilaan tahto joko ei ole tiedossa, tai sitä ei noudateta.

Eutanasia vastaa potilaan tahtoon. Se ei ole murha, lähinnä itsemurha. Ihmisen oma tahto.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Osuit jälleen ytimeen.

Saattohoito tarkoittaa kuolemantaloa. Sinne kerätään ihmiset kuolemaan. Palleatiivinen hoito tarkoittaa käytännössä douppaamista tajuttomaksi. Jonkin aikaa pidetään hengissä, sitten lekurin päättää lopettaa hoidon.

Kyllä kyseessä nimenomaan on aktiivi tappaminen.

Mainiten yks tilanne, Olin jo aika hyvässä kunnossa, mutta nestetippaa piti vielä laittaa. Juna olivat mut pois erikoissairaanhoidosta. Löytyi kaupungin sairaala. Kotona aika, siellä oli kymmeniä hoitajia sairastunut ja potilaita kuollut kasoittain.

Joopa, olin pari viikkoa saattohoito-osatolla.

Tosi masentava kokemus. Sairaala kuin neuvostoliitosta. Mun huoneessa ei soitto kello toiminut. Telkkarista oli jäljellä seinäteline. Kulunutta ja risaista. Henkilökunta ei kai oikein osannut suhtautua meitsiin, tipat ja ruuat sain. Ovet lukossa, osasto lekurin luvalla päästivät röökille.

Muitten potilaitten kans en seurustellut lainkaan. Syy, kaikki taju kankaalla sängyssään. Yks entinen kämppis meikistä roudattiin sinne. Se oli hirvee metelöimään, täys dementikko. Pari vuorokautta sen mölinä kuului, sitten se doupattiin hiljaiseksi. Yleistunnelma paikassa lähinnä aavemainen.

Sieltä ei kai potilaat kotiudu, mä olin poikkeus.

Eka virkkeesi vastaa mun eutanasia käsitystä. Saattohoito, palleatiivinenhoito, ne aktiivista tappamista. Murhia, koska potilaan tahto joko ei ole tiedossa, tai sitä ei noudateta.

Eutanasia vastaa potilaan tahtoon. Se ei ole murha, lähinnä itsemurha. Ihmisen oma tahto.

=DW=

Kovin on pessimistinen käsitys saattohoidosta sinulla.

Saattohoitoa voidaan antaa ihan tavallisilla vuodeosastoillakin, hoivilla ja yleensäkin kotona. Hoidosta vastaavat alan smmattilaiset siis hoitohenkilökunta. Montako ihmistä olet saattohoitanit jotta voit lausunnon siitä antaa. Tosin voit oman mielipiteesi kertoa.

Www.kaypahoito.fi sivuston mukaan Palliatiivisella eli oireenmukaisella hoidolla tarkoitetaan kuolemaan johtavaa tai henkeä uhkaavaa sairautta sairastavan potilaan ja hänen läheistensä aktiivista kokonaisvaltaista hoitoa, jolla pyritään ehkäisemään ja lievittämään kärsimystä ja vaalimaan elämänlaatua.4.10.2019

En usko että kaupunginsairaalan osasto oli oikeasti mikään saattohoito-osasto. Lienee ollut normaali terveyskeskuksen vuodeodasto jossa hoidetaan sairaita ikääntyneitä joista monet on dementikkoja. Tervetuloa todellisuuteen. Tuollaisia laitoksia isompia tuolla aiemmin esitit.

Vanhustrnhoito ei ole tappamista. Se on pyrkimystä vanhuksrn, raihinaisen ja muistisairaankin, inhimillistä hoitoa elämän loppuun saakka.

Kuinka monen vanhuksen ja heidän omaistensa arvelet haluavan aktiivista kuolinapua? Et kai sinäkin todrllavusko että jos eutanasia joskus hyväksytään Suomessa siitä tulisi kädiksuppatavaraa vanhustenhoidossa. Kammottava ajatus.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Kovin on pessimistinen käsitys saattohoidosta sinulla.

Saattohoitoa voidaan antaa ihan tavallisilla vuodeosastoillakin, hoivilla ja yleensäkin kotona. Hoidosta vastaavat alan smmattilaiset siis hoitohenkilökunta. Montako ihmistä olet saattohoitanit jotta voit lausunnon siitä antaa. Tosin voit oman mielipiteesi kertoa.

Www.kaypahoito.fi sivuston mukaan Palliatiivisella eli oireenmukaisella hoidolla tarkoitetaan kuolemaan johtavaa tai henkeä uhkaavaa sairautta sairastavan potilaan ja hänen läheistensä aktiivista kokonaisvaltaista hoitoa, jolla pyritään ehkäisemään ja lievittämään kärsimystä ja vaalimaan elämänlaatua.4.10.2019

En usko että kaupunginsairaalan osasto oli oikeasti mikään saattohoito-osasto. Lienee ollut normaali terveyskeskuksen vuodeodasto jossa hoidetaan sairaita ikääntyneitä joista monet on dementikkoja. Tervetuloa todellisuuteen. Tuollaisia laitoksia isompia tuolla aiemmin esitit.

Vanhustrnhoito ei ole tappamista. Se on pyrkimystä vanhuksrn, raihinaisen ja muistisairaankin, inhimillistä hoitoa elämän loppuun saakka.

Kuinka monen vanhuksen ja heidän omaistensa arvelet haluavan aktiivista kuolinapua? Et kai sinäkin todrllavusko että jos eutanasia joskus hyväksytään Suomessa siitä tulisi kädiksuppatavaraa vanhustenhoidossa. Kammottava ajatus.

Henkilökohtainen kysymys

Minkä sortin uskovainen lienet ? Vaiko vaan tyhmän sinisilmäinen.

Olen kannattanut eutanasia pitkään, nähnyt muutaman kitukuoleman. Itteä ei kituminen kiinnosta. Mutta jos vaikkapa sä haluat kuolla kitumaölla, kovissa luvuissa pitkän aikaa, ei kukaan ole sua estämässä vastaisuudessakin.

Nimittäin eutanasia kyllä aikanaan tulee kyllä lailliseksi suomessa. Tuskin KD on ikuisuuksia hallituspuolue. Ja jos keskusta on hallituksessa, varmasti ottaa asian omantunnon kysymyksenä. Ei puolueen lestaatit voi lakia kaataa.

Korostan, keneltäkään ei olla ottamassa mitään pois, ainoastaan annetaan sitä haluaville ihmisille mahdollisuus ihmisarvoisen kuolemaan.

Mitä sekoilet terkkareittrs kans. Se toki kertoi, et luota järjestelmään. En minäkään. Tässä asiassa erot, epätasa-arvo on todellisuutta. Järjestelmän mukaan voit joutua kitukuolemaan tsadissa sairaalan saattohoidossa. Tai jos rahaa, voi mennä vaikka Sveitsiin hyvän kuoleman takia.

Kuten kirjoitin, saattohoito-osastolta ei moni potilas ole kävellyt itse ulos. Mä olen. Sen paikan kokeminen ei todellakaan muuttanut mielipidettäni. Eutanasia pitää sallia suomessa, en halua kitua.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Henkilökohtainen kysymys

Minkä sortin uskovainen lienet ? Vaiko vaan tyhmän sinisilmäinen.

Olen kannattanut eutanasia pitkään, nähnyt muutaman kitukuoleman. Itteä ei kituminen kiinnosta. Mutta jos vaikkapa sä haluat kuolla kitumaölla, kovissa luvuissa pitkän aikaa, ei kukaan ole sua estämässä vastaisuudessakin.

Nimittäin eutanasia kyllä aikanaan tulee kyllä lailliseksi suomessa. Tuskin KD on ikuisuuksia hallituspuolue. Ja jos keskusta on hallituksessa, varmasti ottaa asian omantunnon kysymyksenä. Ei puolueen lestaatit voi lakia kaataa.

Korostan, keneltäkään ei olla ottamassa mitään pois, ainoastaan annetaan sitä haluaville ihmisille mahdollisuus ihmisarvoisen kuolemaan.

Mitä sekoilet terkkareittrs kans. Se toki kertoi, et luota järjestelmään. En minäkään. Tässä asiassa erot, epätasa-arvo on todellisuutta. Järjestelmän mukaan voit joutua kitukuolemaan tsadissa sairaalan saattohoidossa. Tai jos rahaa, voi mennä vaikka Sveitsiin hyvän kuoleman takia.

Kuten kirjoitin, saattohoito-osastolta ei moni potilas ole kävellyt itse ulos. Mä olen. Sen paikan kokeminen ei todellakaan muuttanut mielipidettäni. Eutanasia pitää sallia suomessa, en halua kitua.

=DW=

Sovitaan että olen tyhmä, sinä viisas.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Ok.

=DW=

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Tyhmin lienee tässä, kun tuntuu hurjalta että näillä vuosin vakavanoloisesti kuolintapaa pohditaan.
        Joku itsaria 60 v oli tekemässä, täähän on 60+ !
        Toki, sen voisi tehdä kohta syntymän jälkeen, kunnei kukaan päiviensä määrää tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhmin lienee tässä, kun tuntuu hurjalta että näillä vuosin vakavanoloisesti kuolintapaa pohditaan.
        Joku itsaria 60 v oli tekemässä, täähän on 60 !
        Toki, sen voisi tehdä kohta syntymän jälkeen, kunnei kukaan päiviensä määrää tiedä.

Siis sen pohdinnan, ei itsaria, hups..

• Anonyymi kirjoitti:

Joku itsaria 60 v oli tekemässä, täähän on 60 !

Kirjoitukset liittyvät aloituksen aiheeseen. Tyhmintä minusta se että luullaan mahdollisen eutanasian hyväksymisen Suomessa tarkoittavan sitä että kuka tahansa Suomessa saa sitten pyytäessään eutanasian. Eihän se niin mene.

Toisaalta se on niin helppo huudella silloin kun se asia ei itsellä ole vielä ajankohtainen

• Anonyymi

Juu, toivottavasti tulisi vaan kunnon laakitulppa kerralla ja tippuisi heti suorilta jaloilta.

• Anonyymi

Myrkky-pillerit yleiseen jakoon
      kaikille vanhuksille ja vanhoille ihmisille
      elämään kyllästyneille, monisairaille, aina kipeille uuupuneille väsyneille
      jotka i t s e sitä pyytää ja iyse sen ottaa
      sommosena ajankohtana kuin i t s e katsoo että on aika poistua tuonpuoleiseen,

on törkeyden huippu meitä vanhoja vanhuksia KIDUTTAA looppuun asti enen kuin henkilähtee

eläimetki päästetään vaivoistaan jos ovat sairastuneet yai pahoin loukkaantuneet,

EUTANASIA MYRKKY YLEISEEN JAKOON
      KAIKKIE SITÄ ITSE HALUAVILLE
      elämäännsä kyllästyneille,

MIELIPIDE !

• Anonyymi

60 vuotiaana ei ajatella kuolemaa. Aktiivisia vuosia on vielä paljon. Nyt mietin kevään harrastuksia ja lomamatkoja. Tulin juuri etelänlomalta kotiin elpymään. Oli mukavaa ja espanja odottaa taas ensisyksynä. Toki nämä talven pimeät kuukaudet on hiljaista aikaa mutta kirjasto pelastaa jälleen. Samoin teatteri ja muu kulttuuririento. Pois meistä kuoleman odotus. ps. toissä aikanaan sairaalassa oli tarpeeksi ikävääkin etten sellaisia halua edes ajatella. Älä sinäkään.

• Kuolema mielessänne he, voi yllättää ikään katsomatta, vaikka elämä ei kummoista niin riittää silti uteliaisuutta katsoa vuodet mitä edessä.

• Tuo aloituksen " kuolis ajoissa pois" jännä sisältö. Missä on se raja milloin tämä "ajoissa" alkaa. Eikö "ajoissa" olla vielä aika hyväkuntoisia?Milloin alkaa vanhuus? Onko se kiinni numerosta vai terveydentilasta ja toimintakyvystä? Vanhuus voi olla myös jollain tapaa elämän parasta aikaa. Riippuen tietenkin toimintakyvystä.

Kukaan ei "elämästä selviä hengissä".
        Sydän meinasi särkyä kun 87-vuotias skarppi anoppi sanoi saattohoidossa syövän vuoksi ollessaan et "ois kait sitä voinut vielä elää".

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Tuo aloituksen " kuolis ajoissa pois" jännä sisältö. Missä on se raja milloin tämä "ajoissa" alkaa. Eikö "ajoissa" olla vielä aika hyväkuntoisia?Milloin alkaa vanhuus? Onko se kiinni numerosta vai terveydentilasta ja toimintakyvystä? Vanhuus voi olla myös jollain tapaa elämän parasta aikaa. Riippuen tietenkin toimintakyvystä.

Kukaan ei "elämästä selviä hengissä".
        Sydän meinasi särkyä kun 87-vuotias skarppi anoppi sanoi saattohoidossa syövän vuoksi ollessaan et "ois kait sitä voinut vielä elää".

Kyllä se vanhuus tulee vastaan, kun syöpähoitoja lekurin kanssa pohtii ja sanotaan, että jos ei tietty määrä hoitoja auta, niin se on menoa sitten, kun on jo tota ikääkin. 70v. lähestyy!

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se vanhuus tulee vastaan, kun syöpähoitoja lekurin kanssa pohtii ja sanotaan, että jos ei tietty määrä hoitoja auta, niin se on menoa sitten, kun on jo tota ikääkin. 70v. lähestyy!

Syöpä ei katso ikää. Lapsiakin kuolee syöpään. Syöpä voi olla lapsella jo ennen syntymää äidin kohdussa.

Ikä ei ainakaanzanopillani ollut este syöpähoidoille. Hoidot lopetettiin vasta kun hoidot eivät enää tehonneet,l syöpä vain levisi. Elämänhalua syöpäkään ei anopiltani hävittänyt.

• Anonyymi

Tuo että muutamat sanovat että kun saisi kuolla pois , in sitten ihan toista kun kuolema tulee silloin ei aina halutakkaan pois , muistan erään vanhan naisen joka sanoi aina että kun sais kuolla pois mutta kun hetki oli ihan vaan lähellä niin muutti kielensä ja sanoi ettö haluaisi vielä vähän aikaa elää. Niin että helppo sanoa asioita , mutta ne ei aina olekkaan niin yksinkertaisia kun on ajankohtaista .
      Onhan se pitkäveteistä joskus tämä iäkkäänä oleminen , ja sitä ajattelee että miksi sitä yleensä enää on elossa, mutta on paljon asioita miksi voi olla elossa . Sekin on tietysti niin että jos on hyvin sairas niin silloin tuntuu että maailmassa ei ole yhtäkään ihmistä joka ymmärtää sen tuskan mitä yksinäisyys tuo tullessaan .

• Yksinäisyys on varmasti suuri elämänlaatua heikentävä tekijä.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Yksinäisyys on varmasti suuri elämänlaatua heikentävä tekijä.

Vanhuus, sairaus ja yksinäisyys on tappava elämänmuoto,
        mutt- ku joskus ei vaan voi valita elämän muotoaan,
        kun lapset lentään maailmalle, puoliso kuolee ja vanhus sairauksineen yllättäki yksin jääneen vanhuksen,
        kyyllä on loppuelämä tosi surkeeta ja ikävää,
        jos olisi terve ja kunto niin hyvä että jaksaa hakeutua harrastuksiin jossa on muitaki ihmisiä, niin vanhuuski vielä jotenki menettelis vaikka yksin olisi jo jäänykki,
        mutta kun ne sauraudet uuvuttaa yksinäisen siinä menee elämän haluki taivaan tuuliin, kyllä tulee eutanasia myrkkypilleri usein jo mileen,
        se olisi mahdollisuus päästä maanpäälisestä helvetistä eroon elämän loppuvaiheessa.
        ikävä kyllä sitä ei tekopyhät suomen politikot salli
        sanotaan Jumala armahtaa
        mutta ihminen EI armahda.

• Anonyymi kirjoitti:

Vanhuus, sairaus ja yksinäisyys on tappava elämänmuoto,
        mutt- ku joskus ei vaan voi valita elämän muotoaan,
        kun lapset lentään maailmalle, puoliso kuolee ja vanhus sairauksineen yllättäki yksin jääneen vanhuksen,
        kyyllä on loppuelämä tosi surkeeta ja ikävää,
        jos olisi terve ja kunto niin hyvä että jaksaa hakeutua harrastuksiin jossa on muitaki ihmisiä, niin vanhuuski vielä jotenki menettelis vaikka yksin olisi jo jäänykki,
        mutta kun ne sauraudet uuvuttaa yksinäisen siinä menee elämän haluki taivaan tuuliin, kyllä tulee eutanasia myrkkypilleri usein jo mileen,
        se olisi mahdollisuus päästä maanpäälisestä helvetistä eroon elämän loppuvaiheessa.
        ikävä kyllä sitä ei tekopyhät suomen politikot salli
        sanotaan Jumala armahtaa
        mutta ihminen EI armahda.

Minusta tuolla 70+ palstalla tänään kirjoitti joku hyvin:

"Eikö pitkän elämän tarkoitus ole, että kun fyysisesti alkaa olla heikompi, sairas ja raihnainen, niiin henkisesti on jo kasvanut vahvaksi, ettei jaksamattomuudesta tule ylitsevuotavaa vaivaa."

Hieno ja viisas oivallus!

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Minusta tuolla 70 palstalla tänään kirjoitti joku hyvin:

"Eikö pitkän elämän tarkoitus ole, että kun fyysisesti alkaa olla heikompi, sairas ja raihnainen, niiin henkisesti on jo kasvanut vahvaksi, ettei jaksamattomuudesta tule ylitsevuotavaa vaivaa."

jooo mutta totuus onki toinen todellisuudessa,

jos fyysisesti rapistuu on varmaa myös psykkinen tervys heikkenee,
        se on tutkittua tietoa.

• Anonyymi kirjoitti:

se on tutkittua tietoa.

Esitäpä tutkimus tästä.

Ehkä vanheneminen kuitenkin vaatii myös psyykkistä joustavuutta mitä elämän aikana joka käänteessä tarvitaan.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Minusta tuolla 70 palstalla tänään kirjoitti joku hyvin:

Olen otettu, vaikka taidankin olla vain arkiviisas. Kiittäen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

se on tutkittua tietoa.

Voisi olettaa ja sanoa, että henki ei haperru, jos sitä ei vie sairaus.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen otettu, vaikka taidankin olla vain arkiviisas. Kiittäen.

Arkiviisaushan on nimenomaan sitä parhautta. Sellaiset oivallukset jotka kuullessaan voi ajatella et noinhan se on. Ilman mitään erityisiä klumeluureja😊

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisi olettaa ja sanoa, että henki ei haperru, jos sitä ei vie sairaus.

ikävä-kyllä
        kun ihminen hapristuu fyysisesti
        myös psyyke heikkenee se on vääjämätön totuus

tietenki on yksilöitä jotka aika hyvin pysyy vielä elämänsä loppvaiheessa ajantasalla,

mutta yleisellä tasolla pyykse myös heikkenee.

se on lääketieteellinen totuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ikävä-kyllä

tietenki on yksilöitä jotka aika hyvin pysyy vielä elämänsä loppvaiheessa ajantasalla,

Viimeinen rivi kommentissasi hymyilyttää.

Ehkä se henkinen heikkeneminen on kiinni siitä, miten elämän ja kaikki sen asiat näkee ja kokee, miten kasvaa ja kehittyy aiheessa. Tiedän tapauksen, jossa asiakas poliklinikalla syöpäuutisen kuultuaan kiipesi suorinta tietä kerroksiin ja hyppäsi. Syöpäänsä ei välttämättä olisi kuollut. Mitä tulee ajatella hänen psyykestään, sen tasosta?

Kauan aikaa sitten tutustuin silloisen työn kautta iäkkääseen ihmiseen, jolla oli monta vakavaa, kuolettavaa sairautta. Hän oli iloinen, puhelias, elämänmyönteinen ja -haluinen, tiesi ja ymmärsi kyllä kohtalonsa, muttei antanut sen päiviänsä pilata. Hänen psyykensä oli huippuunsa asti viritetty. Mielestäni.

• Anonyymi kirjoitti:

ikävä-kyllä

Psyyken heikkeneminen liittyy fyysiseen rappeutumiseen useimmiten. Mutta sekin on hyväksyttävä että ei olla enää kuin nuorempana. Olla armelias itselleen ja toivoa että lähipiirissäkin ovat.

• Anonyymi

6kymppinen ei ole loppuvaiheessa. Nyt tehdään niitä mukavia asioita. Niitä jotka jo ennestään on hyviä. Ei surra etukäteen. Välillä pullo jallua auttaa kummasti. Välillä taas ei oteta mitään. Alkoholi kohtuullisesti nautittuna auttaa irtautumaan tavanomaisesta , vittuuntuneesta todellisuudesta ja saa ainakin minut nauramaan herkemmin kaikelle. Jos on masennus tai suru silloin pitää lähteä kovalle lenkille ja hikoilla fyysisesti pahaa ulos. Niin olen neuvonut masentuneita kavereitani ja se auttaa ihan oikeasti. ps. nyt on raitis vaihe.

• Viina ja kova lenkki suruun ja masennukseen? En suosittele.

Humalassa joillakin suru voi kertaantua ja johtaa yllättävään lopputulokseen. Ja vaikka liikunta onkin hyvästä ei ehkä hikiliikuntalenkki ole se paras apu suruun ja masennukseen. Jos tuntuu että ei selviä yksin pitää hakeutua ammattiauttajan pakeille. Vakavaa masennusta ei pidä aliarvioida.

• Anonyymi

Kyllä meillä vanhuksilla on jo hyvin vaikiat olot. Vaan ei jaksa mitään.
      Jouluruuvat ja siivot tekemättä.
      Kohta nukkuun , vaikka juuri heräsin.
      Mitäs teil muilla vanhuksilla ??

• Anonyymi

samoin, syön jotain puuroa ehkä keitän pottuja ja syön niitä voinokareen kera, piimää särpimeksi aivan kuin sota-aikana yksinkertasta ruokaa luonnosta,

pottuja piimaa ja voileipää,

en jaksa siivota,

kattelen TV:tä jos tulee jotain katsomisen arvoista, tai sitten vain nukun yöt ja päivät peitto korvilla,

ulos lähden asioille sitten kun potut loppuu kaapista, käyn ostaan uusia, ja taas nukkumaan,
        ja sitten kun en enään herää
        nukun haudassa ikuisuuden, en ikinä enään herää,

• Anonyymi

Toivottavasti kuolen pois ennenkuin laitokseen joudun. En missään nimessä haluaisi elää yli 90 vuotiaaksi kuten yleensä sukulaiseni ja sitten muistisairaana olla toisten armoilla. Kauhulla jo ajattelen että vielä pitäisi 20 vuotta keikkua kun kymmenenkin tuntuu jo olevan liikaa. Vuosikausiin en ole edes sairastanut muuta kuin pieniä flunssan poikasia ja kaksi kertaa koronan viimeisen kahden vuoden aikana. Tälläkin hetkellä kaksi yli 90v sukulaista hoitokodissa täysin muistamattomana ja tuntematta ketään, itse eivät osaa enää tehdäkään mitään muuta kuin istua ja maata, korkeintaan syödä kun käsketään tai syötetään. Sellaista en todellakaan halua omalle kohdalle enkä missään nimessä niin että lapseni tai lapsenlapset joutuu minusta huolehtimaan.

• Anonyymi

Kylläpäs täällä on huonokuntoisia 60-vuotiaita. Minä olen työelämässä vielä vuoden ja sitten eläkkeelle. Harrastan juoksua ja ryhmäliikuntaa ja ne sujuu hyvin. Välilevypullistuma selässä ajoittain tuntuu, useimmiten ei kuitenkaan, muuten terveys ok. Minulla on useita ikäkavereita, jotka liikkuvat vielä aktiivisemmin kuin minä. Niin vaan ihmettelen, ovatko nämä monet täällä masentuneita, sen kuvan minä saan. Siis en tarkoita loukata ketään, mutta ihmettelen vaan (anteeksi jos jotakuta loukkasin).

• Anonyymi

En loukkaantunut.
        Suurin osa kuusikymmentä vuotiaista moninosairaita , huonokuntoisia. Jaksaminen sitä sun tätä , nukuksimista,,,,.

• Anonyymi kirjoitti:

En loukkaantunut.
        Suurin osa kuusikymmentä vuotiaista moninosairaita , huonokuntoisia. Jaksaminen sitä sun tätä , nukuksimista,,,,.

Suuri osa 60+ on vielä työelämässä.

• Vanhuus askarruttaa kuinka järjestän elämisen ajoissa oikein, nykyinen kunto riittää nykyiseen asumiseen, entä kun ei riitä.

• Anonyymi

Siinä onki miettimistä,

yllättäin vanha homaaki ettei jaksa

ja yllättäin homaaki olevansa aivan yksin kun puoliso kuolee, ja jälkeläisillä on omat kiireet,

• Varaudut vaihtamalla tarvittaessa asumismuotoon johon on helposti saatavissa tarvittavat palvelut, kuten käsittääkseni olet ajatellutkin? Ja sinullahan on tyvär, auttanee tarvittaessa ja katsonee perään.

• Anonyymi

Yritän päästä kunnalliseen hoivalaitokseen, jos voin valita.
      En mene yksityiseen. Ennemmin kuolen kotiin yksin ilman hoitoa.
      Kansan varoilla hallitus on ennenkin rikastuttanut lähipiirejään.
      Kun kokoomus siirrätti vanhukset laaduttomantasoisiin
      yksityisiin hoivalaitoksiin, osakkeenomistajista tuli vuodessa
      miljonäärejä.
      Tuli myös hoivakriisi, koska vanhuksia kohdeltiin niin huonosti !!!
      Huono hoito = enemmän voittoa
      Hyvä hoito = vähemmän voittoa

• Kunnallisiin hoitolaitoksiin pääsy on tehty vaikeaksi. Ensinnäkin niitä on vähennetty niin että paikkoja on vähän, jonot on pitkät ainakin isommilla paikkakunnilla. Toisaalta Halin mukaan hoivapaikkaa jonottajien määrä on kasvanut koska hyvinvointialueet eivät enää osta paikkoja yksityisiltä vaan vaihtavat takaisin omiin yksiköihin ja niitä taas on vähennetty.

• Ensivuonna valmistuu Mikkeliin Eloisan ja Mikalo OY yhteishanke 120 asuntoa, asuntoihin saatavilla kätevästi hoitopalveluja. Asunnot vaikuttaa äkkiseltään tylsän tuntuisilta ilman parveketta. Tytär ostamassa Mikkelin Ristiinasta sijoitus ja eläkepäiviä silmällä pitäen isohkoa aika uutta omakotitaloa Saimaan rannalta, ehdottanut jos kiinnostaa muuttaa siihen, Ristiinassa terveyskeskus parin kilometrin päässä. Nykyisessä asunnossa viihtynyt 25 vuotta, huonoa 3-kerros ilman hissiä, katsellut pientä rivitalon pätkää mieluisalta paikkaa.
      Iän puolesta pärjäisin, kuntokin menettelee toistaiseksi mutta saattaa jonakin kauniina päivänä olla toista. Vai tehdäkkö ratkaisuja tämän päivän mukaan vai tulevaisuuden mukaan olisi tehtävä tulevan talven aikana, etenkin Eloisan asunnon takia kun asukkaat valitaan hakemusten mukaan.

• Kyllähän parvekkeesta tai terassista on iloa ja niissä voi nauttia ikään kuin ulkoilmasta ja näköaloista eri tavoin kuin suljetummassa asunnossa. Ja apuja saanee kotiin hankittua rivi-tai ok-taloonkin.

Ja voihan rivi-tai ok-talosta sitten tarvittaessa vaihtaa yhteisölliseen palveluasumiseen kun sen aika on.

Isoja päätöksiä kun ei asuntoa kuitenkaan ihan joka vuosi olla vaihtamassa.

• Anonyymi

En muuttaisi millään uuteen asuntoon missä ei ole parveketta tai ensimmäisessä kerroksessa omaa ulkopaikkaa. Hissi tärkeä.
        Rivitalo on ok, ehkä rivitalo jossa voi asua vuokralla, mielestäni parhain ratkaisu. Talkkari pitää huolen pihasta, leikkaa ruohon, jos vaikka pyykkikone menee rikki niin vuokranantaja ostaa uuden. Ajatellen tulevaisuutta, esteettömyys huoneissa kaikista tärkein.

• Anonyymi

Omatoimisuus ratkaisee.
      Kun "eläköidyin" 24 vuotta sitten ja vaimoni terveyden taivaalle ilmestyi uhkapilviä niin mahdollista leskeytymistäni ajatellen oli selvää, etten hyväksyisi talouteeni uutta elämänsulostuttajaa eikä myöskään löytyisi naista joka sietäisi oikkujani.
      Vaimoni arvelema vaihtoehto. Minä joko ryyppäisin tai treenaisin itseni hengiltä suhteellisen nopeasti.
      Synkistä ennusteita huolimatta vaimoni tuhisee normaaliin tapaan taloudessamme ja tuon kostean vaihtoehdon harjoittelun olen rajannut juhlapyhiin ja silloinkin lievässä muodossa.
      Eli kuolisin nopeasti hyväkuntoisena tai täysin turtana.

• Anonyymi

On kauheaa. Veli uhkasi itsemurhalla syöpädiagnoosin saatuaan ja sitä ennenkin. Eipä tappanut.
      Hoidossa käy.

• Anonyymi

Läheiselle kaoottista olla mukana henkisen väkivallan ilmapiirissä. Syyllistetään muita kunnolla. Eihän minussa ole vikaa vaan muissa

• Anonyymi

Miksi olet huonossa hapessa? Liikunta ja ravitsemus asiaiat pielessä? Ja muut hoitaa virheesi?

• Anonyymi

Olisippa kiva nähdä sinutkki vielä 90+
        olisit vielä hyvässä kunnossa,
        tukka putkella olisit menossa ja uuutta puolisoa etsimässä tosiisaan, heh,
        olishan se näky joka haluaisin nähdä ihan omin silmin,

• Anonyymi

Ajatuksia herättäviä kirjoituksia. Osa on hyvässä kunnossa ja joku joka pelkää tulevaisuutta. Itse 68 ja olen alkanut ajatella että alan luopumaan tavaroista ja asioista mitä en enää tarvitse. Myyn kohta veneeni ja annan harrastusvälineetäni sukulaisille ilmaiseksi. Vanhetessani huomaan tarvitsevani yhä vähemmän. Voimia on ja pidän omakotitaloni niin pitkään kuin suinkin pystyn. Sitten joskus on aika muuttaa vuokralle. Jos järkeä on jaan myös rahani perintöni ennen dementiaa. Koskapa kaupunki ottaa 5000 euroa kuukaudessa niinkauan kuin minulla on vain 5000 jäljellä. Se on kaupunkien oikeus ja käytäntö. Äitini on 93 ja kävi juuri kuin kirjoitin. Edes hautajaisrahaa ei kunnolla ole ympäripäiväisen hoitomaksun vuoksi. Sen maksamme me 70 kymppiset lapset siiten kun aika on.

• Anonyymi

Minä ainakin, parin vuoden aikana aivoinfarktin ja syövän sairastaneena, tunnen voimieni olevan finaalissa. Ikää on viittä vajaa 70v.

• Anonyymi

Olin 68v kun suolistostani poistettiin 30cm:n syöpä. Onneksi ei ollut levinnyt.
        Leikkauksen valmistelujen yhteydessä ilmeni vatsa-aorttani leikkausrajoille levinnyt paisuma. Isani kuoli 62v ikäisenä sellaisen repeämään.
        Samassa yhteydessä havaittiin aorttani läpän vuoto.
        52 vuotisena minulla oli ollut sydänkohtaus jonka jämät ovat edelleen sepelvaltimoissa.
        75 vuotiseksi meni moitteettomasti mutta silloin minulle määrätty kolestrolilääke joku vastatiini, alkoi haittaamaan jopa kävelyä. Syyksi epäilin aortan läppävuotoa.
        Reilu vuosi sitten se vaihdettiin tehokkaammaksi joksikin atorvastatiiniksi ja se oli lopullinen niitti koipien käytölle. Vuodessa katosivat voimat ja reisistä katosi lihasta InBodyn mukaan 3kg.
        Tuo vaihdettiin nyt syyskuussa mukamas harmittomampaan mutta osittaisesta elpymisestäkin aimo osa menee mielikuvituksen piikkiin.
        Sanoo 81v ukko.

• Anonyymi

Eipä juurikaan enää vanhuus pelota. Onhan niitä vuosia tullut eletyksi. Jopa vuosikymmeniäkin.
      Heitäkin on, joita eläkkeelle pääsy ei helpotakaan. Kyllä meikää helpotti kun aamulla ei tarttekaan duuniin lähtä.

Meillä on suvussa muistisairauteen taipumusta. Vielä nytkin herään tunteeseen, että missäköhän murjussa sitä taas heräillään.
      Äkkiä kaikki pösähtää paikoilleen, entiseen ja tuttuun.

• Anonyymi

Sitä on saanut lukea vanhuksista joita on laitettu jo viiden aikaan iltapäivällä yöpuulle . Ja ottavat sitten aamulla kahdeksan ja kymmenen välillä ylös , vanhus on ollut sen pitkän yön ilman nestettä ja janottaahan se kaikkia jos liian kauan ollaan ilman nestettä tai iltapalaa, se näkyy sokeri arvoissa selvästi . Niin että jos ei vanhus itse jaksa laittaa vastaan niin on vaan mukauduttava henkilökunnan tapoihin. Niin kauniisti sanotaan että kukin päättää itse, siis mitä kukin yleensä saa päättää itse ?ja kaikkea mitä on tapahtunut vanhuksille joita on saanut lukea lehdistä , niin ei ihme että pelko ottaa ylitse.
      Kyllä laittaa ajattelemaan omalla kohdallaan tulevaisuutta .
      Puhumattakaan hoidosta että millaista se tulee olemaan kun kouluttamattomat ihmiset muka hoitavat eivätkä tiedä tuon taivaallista. Asioista mitkä tekevät vanhuksen apua tarvitsevaksi .ei hyvältä näytä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe