Jos järjestettäisiin äänestys siitä, mikä kaupassa asioinnissa ärsyttää eniten niin veikkaan, että pitkät kassajonot ja edessä olevien hitaus olisivat melko korkealla vastausten tuloksissa. Luultavasti samasta syystä moni kuluttaja myös harkitsee, missä liikkeessä asioi ja mihin aikaan. Jotkut voivat valita näistä syistä jopa vähän kauempana sijaitsevan ja heikomman tarjonnan kaupan, jos kokee jonotuksen liian ahdistavaksi.
Siksi ihmettelenkin suuresti, miksi esimerkiksi Lidli käyttää edelleen jotain mobiilietusovellusta, jonka räpeltäminen kassajonossa hidastas asiakaiden läpivirtausta ja hidastaa maksutapahtumaa. Sen lisäksi ihmettelen, miten useimmilla kaupoilla on varaa seisottaa kassoja ilman asiakaspalvelua. Tyhjillään se vie vain liiketilaa, lisää kustannuksia, kasvattajaa jonoja ja pahimillaan tämän kautta menettää asiakkaita kilpaileville toimijoille.
Mitä mieltä, menetkö mieluummin kauppaan, jossa yleisemmin tarvittavat tuotteet löytyvät nopeasti "polun varrelta" ja kassa-asiointi on läpikävely, eikä mikään kymmenen minuutin puuduttava odottelu ostoskorin kanssa?
Ärsyttääkö sinua se, että kaupassa tuotteet on "jopa saman kategorian" ripoteltu eri puolille liiketilaa vai haluatko, että kategorisesti tuotteet ovat selkeästi omissa osastoissaan? Veikkaan, että haluat? Sen lisäksi hyvä kauppa ei ole mikään Ikea tyyppinen labyrintti, jossa on pakko kävellä koko "luola" läpi ennen kuin pääsee kassalle. Hyvässä kaupassa pääsee pujahtamaan hyllyjen väleistä suoraan kassalle ilman mitään kujajuoksua. Hyvässä kaupassa ei ole mitään sovellushässäkkää vaan edut ovat kaikille samat ja ilmoitettu selkeästi hintalapun yhteydessä (ei mitään sovelluksista tai tarjouskupungeists) etsiskelyä. Hyvässä kaupassa on riittävä määrä henkilökuntaa palvrlemassa, jotta jonoja ei synny....
Mielipiteitä?
Millainen on hyvä kauppa?
24
200
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ikea: 3 km kävely ennenkuin pääsee kaupasta ulos 😁. Mitä isompi kauppa, sen vaikeampaa mitään on löytää. Tuotevalikoima on silti laajempi isossa marketissa. Ne ovat hyviä jos tietää jo etukäteen mitä aikoo hankkia. Randomilla löydetyt joululahjaideat löytyvät niistä myös helpommin. Halvat vilkkuvalot on aina hyvä vaihtoehto kun jouluna on niin pimeää, voi olla lumetontakin osassa Suomea. Tietyistä pienehköistä tai keskisuurista myymälöistä löytyy niitä.
- AnonyymiUUSI
Hyvä kauppa on halpa esim citymarket myy vaikka löylylenkki 4 euroa ja hyvä kauppa myy saman tuotteen 20 sentillä eli halpa kauppa on hyvä kauppa ja ihmiset kävis halvassa kaupassa
- AnonyymiUUSI
Tuskin naimakauppa on koskaan hyvä aina mies häviää ja kärsii
- AnonyymiUUSI
Jääkö miten kauaksi keskimäärin kitumaan?
Tuossa oli kyllä paljon hyviä pointteja. Itsekään en tykkää jonottaa, enkä kauppaan monesti menekään ruuhka-aikaan asioimaan. Tuotteet täytyy olla esillä selkeästi ja siististi, houkuttelevasti. Tarjoukset voisi olla helpommin näkyvillä ja toimia ilman kaikenmaailman sovelluksien aktivoimisia ja kuponkien esittelemistä kassalle.
Yksi liike niin tekeekin, että tarjoukset näkyy hyllyllä ja toimii maksaessa kortilla. Se on sujuvaa.
Ip kassat on käteviä pienillä ostoksilla, mutta niissäkin kannattaa ottaa huomioon, että jos on joku ikärajoitettu tuote, niin myyjää joutuu rasittamaan niiden kanssa ja voi joutua odottamaan omaa vuoroaan.
Ja sitten on tosiaan nuo labyrinttikaupat, joista ei pääse ulos ellei kierrä koko kauppaa läpi. Ilmeisesti tarkoitus että sieltä lähdetään sylin täydeltä rompetta ulos, vaikka tarkoituksena oli hakea vaan jotain pientä. Myös joidenkin liikkeiden myyjien tuputtaminen kaikenmaailman vakuutuksia ja puhelin ja sähköliittymiä saa niskavillat pystyyn, eikä tee mieli enää samaan liikeeseen mennä asioimaan.- AnonyymiUUSI
Ihan sellainen perusMARKETTI käy oikein hyvin ja riippuu millä tuulella sitä on kummalle puolen tietä menee en ole bias
- AnonyymiUUSI
Ja tukka on Vieläki tupeeraamatta, en ole sillai huomaavainen
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja tukka on Vieläki tupeeraamatta, en ole sillai huomaavainen
Nyt en enää tierä miten enempää alleViivaisin
Hyvä kauppa ja kannattava kauppa on usein eri asia.
Kyllä jokainen kauppias haluaa, että asiakkaalle jää hyvä fiilis, että tulee useammin, mutta sitten on tuo myynti...
Tavaroiden paikkoja vaihdellaan tarkoituksellakin, että ihmiset etsisivät tuottrita ja samalla löytäisivät muutakin siinä matkalla. Ikea-tyyppisessä ratksisussa se on järjestetty niin, että vähän kaikki pujoteltava läpi.
Mutta on noihin ongelmiin löytää tavarat ja välttyä jonottekemasta ratkaisu. Käy netistä joko katsomassa hyllypaikat, tai pyytää noudon tavaroille. Jossain Prismassa se ei maksa enempää edes..kai?
Voit listata tavarat, maksaa ja sitten vaan kipaista tuotteet noutotiskiltä.Luulen kyllä että tuo typerä Lidl plus ei ole Lidlin syytä, vaan syy on suomalaisissa itsessään, kun ovat ämpäri- ja bonuskansaa. Mutta Lidl on hoitanut bonussysteeminsä vähän huonosti, ei voi edes saada bonuskorttia, kuten muihin kauppoihin.
Itselläni ei ole tarpeeksi nykyaikainen puhelin, että heidän äppinsä toimisi siinä, ja tablettini on niin iso, etten sitä viitsi raahata mukanani kauppaan. Valitin tästä asiasta kyllä asiakaspalveluun, mutta olen varma etteivät tee asialle mitään ainakaan pitkään aikaan. Tietysti kortin voi myös printata itselleen, mutta kuka nyt siihen viitsii ryhtyä, pitäisi olla joku laite joku kortteja tekee, että saisi kestävän muovisen kortin.
Hidastaahan tuo systeemi tietysti myös asiointia jonkin verran ja tuo turhia hallinnointikuluja kaupalle, mikä jää asiakkaiden maksettavaksi.- AnonyymiUUSI
Pieni kauppa ja käynti ilta-aikaan.
- AnonyymiUUSI
Itseäni ärsyttää eniten tavaroiden järjestyksen vaihtaminen. Sitten on taas jonkin aikaa, että kaupasta ei löydä mitään.
- AnonyymiUUSI
Ja ärsyttävää on tietysti myös se, että eri kaupuissa on tavaroiden hyllypaikoille eri logiikka. Sama tavara ei siis löydy samasta hyllystä ja sitten täytyy miettiä, että millähän logiikalla kyseisessä kaupassa hyllytetään.
- AnonyymiUUSI
Se on juuri se suoriutumiseen liittyvä perimmäinen ongelma, eilen oli shampoot tässä ja nyt ei enää ole, niin mitä tämä anarkia on nytten?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on juuri se suoriutumiseen liittyvä perimmäinen ongelma, eilen oli shampoot tässä ja nyt ei enää ole, niin mitä tämä anarkia on nytten?
Saatan jopa uhota, että voin minä tuonne toiseenkin kauppaan kävellä jos meininki on tämä
- AnonyymiUUSI
Minusta olisi ihanaa, jos olisi pakkaaja. Yleensä ostan useamman päivän jutun.
Siinä sitten jöpötän ja odotan, että kaikki on kassassa ja olen maksanut.
Sitten alan ährätä ostosten kanssa eli pakkaan.
Yleensä, kun yrittää olla supernopea, niin mikään e i suju hyvin.
Enkä ole järin järjestelmällinenkään.
Eli pakkaajat kauppoihin, please.
Voisin maksaa euron siitä ilosta.
Itsepalvelu? Mitä? -> tee ite!
Vilma - AnonyymiUUSI
En suostu ärsyyntymään jonoista, jos sellaisia sattuu asioidessani olemaan. Ajattelen vain "taas on omaa aikaa". Tämän opin yhdeltä ulkomaalaiselta, joka ihmetteli suomalaisten alhaista jonottamissietokykyä RUOKAkaupassa. Mitä tahansa muuta jonotetaan mielellään ja kauan.
- Sheena- AnonyymiUUSI
Noinkin voi asennoitua.
Mutta koen itseni joskus vuorollani niiiin hitaaksi. Tulpaksi.
Vaikka tosiasiassa kaikki ovat asiakkaita ja tuovat hynää kaupalle.
Vilma
On ärsyttävää, kun lähtee hakemaan varta vasten jotain tarjoustuotetta ja se onkin loppuunmyyty. Näin on käynyt liian usein.
Muita ärsytyskynnyksen ylittäviä tilanteita on kassojen tyhjillään seisottaminen, vaikka asiakkaita on jonoiksi asti. Pikakassat (itsepalvelukassat) ovat usein epäkunnossa.
Ovatko isojen markettien johtajat saitoja, vai eikö sinne saada kassahenkilökuntaa töihin? Miksi ei saada?- AnonyymiUUSI
Käyn nykyään harvemmin enää Lidlissä, koska kaikki tarjoukset on vain äpillä, enkä aio äppiä asentaa. Eniten Lidlissä ärsyttää kuitenkin muut asiakkaat.
Suurin ero lähikaupoissa on niiden asiakkaat. Lidlissä tuntuu olevan aina eniten pikkuisen vajaalla käyviä tiellä seisoskelijoita ja sormiensa nuolijoita. Käyn kaupassa aina todella tehokkaasti, joten ärsyynnyn herkästi kaikenlaisesta hidastelusta. Ymmärrän, etteivät kaikki toimi nopeasti, mutta jos jugurttipurkin valintaan saa kulumaan 5min niin en ymmärrä, miten sellainen ihminen pystyy mitään päätöksiä tekemään elämässään. Ja miksi, oi miksi jotkut jättävät ostoskärrynsä keskelle kulkuväyliä, kun hakevat jotain?
Kassalla toimiminen on ihan oma taiteenlajinsa. Siinä pitää ladata ostokset hihnalle tehokkaasti raskaimmat tavarat ensin, laittaa kapula ostostensa jälkeen, siirtyä kärryineen välittömästi pakkaamaan samalla tarkkaillen, koska on aika mennä maksamaan, ja samalla sekunnilla kun kassa ilmoittaa summan, pitää olla kortti tai puhelin piippaamassa maksun merkiksi. Viimeiset ostokset kassiin ja reippaasti kohti autoa.
En siis pidä kaupassa käymisestä, jollei kirjoituksestani selvinnyt 😁- AnonyymiUUSI
Tämä kuvauksesi generoi päähäni idean, että jonkin kilpailun ideanpoikanen olisi tässä.
10 henkeä, joilla sama kaupanlappu. Joka suoriutuisi 1., saisi pitää ostoksensa.
Ajankohta perjantaina klom17.00.
Vilma
Toivottavasti emme seiso koskaan kassalla peräkanaa. Toki raskaimmat ja kapulan teen oikein.
Rahat kauppa saa pikana. Anonyymi kirjoitti:
Tämä kuvauksesi generoi päähäni idean, että jonkin kilpailun ideanpoikanen olisi tässä.
10 henkeä, joilla sama kaupanlappu. Joka suoriutuisi 1., saisi pitää ostoksensa.
Ajankohta perjantaina klom17.00.
Vilma
Toivottavasti emme seiso koskaan kassalla peräkanaa. Toki raskaimmat ja kapulan teen oikein.
Rahat kauppa saa pikana.Hauska idea 😄
Ei minun kanssani samaan aikaan kassalla seisomista tarvitse pelätä. En koskaan osoita muille "kiirettäni". Tiedostan, että kyse on minun ongelmastani eikä muiden, joten vaikka sisäisesti minulla on vauhti päällä, en ikinä näytä sitä muille. Vähän sama liikenteessä. Ärsyynnyn hidastelusta, mutta en silti koskaan tee liikenteessä mitään tyhmää vain sen takia, että joku etenee mielestäni kuin etana.
Mä oon ihmetellyt myös niitä ylimääräisiä kassoja liikkeissä, joissa ei koskaan näytä olevan ketään. En mä jonottamista pahana pidä jos jono etenee. Luulin sovellus on kyllä ihmeellinen ja hidas. Ennen lidlissä oli noppeemmat kassat kun tuotteet sai suoraan latoa muovipussiin, mutta ihmiset ei tajunnut tätä saksalaista tehokkuutta ja ne kassat meni aina tukkoon. Sitten lidl joutui vaihtaa niihin tavanomaisiin kassoihin. Tosin ensimmäinen muutos ei ollut Suomessa, vaan Tanskassa näin ekaa kertaa.
Raketissa oli tosi näppärät kassat. Kaikki tuotteet näpyteltiin käsin mekaaniselle kassakoneelle. Ja tuoretuotteet vielä punnittiin siinä ohessa. Eikä ollut edes liukuhihnaa, vaan sellasella metallipöydällä vaan lykättiin eteen päin. Ja se vaihtorahojen laskeminenkin sujui nopeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904383
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?572974Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132511Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1132321- 402003
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281967Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2221723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki641647Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608