Mähän sanoin

Anonyymi-ap

Että selvitän tän asian. Ravintolisäasiaa siis. Nyt homma on kunnolla kontrollissa. Eli sekä ravintoainekohtaiset vuorokausisuositukset että liikasaannin rajat. Olen itse aikuinen mies joten nuo luvut koskevat lähinnä aikuisia miehiä. Nuo saantisuositukset ovat ylärajojen mukaiset koska niissäkin on hieman vaihtelua. USA:ssa on suuremmat suositukset kuin meillä. Käytän tarpeen vaatiessa USA:n suosituksia eli silloin kun ne ovat suurimmat lukemat (kuten on magnesiumin kohdalla). Linkkejä voin laittaa hieman tähän alkuun. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/tuote--ja-toimialakohtaiset-vaatimukset/ravintolisat/ravintolisien-sallitut-vitamiinit-ja-kivennaisaineet-seka-niiden-lahteet/ . https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01300#s9 . https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01309#s6 . Puhti.fi, apteekit sekä enkunkieliset Google-haut ovat lisäksi käyttökelpoisia.

Voisin eritellä milligrammakohtaiset ja mikrogrammakohtaiset ainekset omiksi kappaleikseen. Milligramma olkoot iso M ja mikrogramma pieni m, sillä milligramma on suurempi suure kuin mikrogramma. Olkoon tämä ensimmäinen vaikka tuo milligrammakappale. Eli kerron ensimmäisenä aineen nimen ja sen perään saantisuosituksen. Sen perään ilmoitan suluissa liikasaannin eli yliannostuksen/myrkytyksen rajan. Aloitetaan - B1-vitamiini 1,6 M (mahdollisesti 500 M; käytännössä ei toksinen), B2-vit. 1,7 M (ei toksinen), B3-vit. 20 M (noin 1080-1200 M ja 500 M on ainakin vielä ok), B5-vit. 7 M (joitakin satoja M), B6-vit. 1,5 M (vaihtelee - 25 M mutta Ruokaviraston mukaan 12 M), C-vit. 110 M (1 000 M), E-vit. 12 M (300 M), rauta 9 M miehillä ja poikkeuksellisesti naisilla saantisuositus on miehiä suurempi (60 M), kupari 0,9 M (5 M), sinkki 13 M (yliannostusrajat ovat epäselvät, on ehdotettu 25 M, 100 M, 200 M. Omasta mielestäni 100 M on lähimpänä totuutta), magnesium 420 M (ei toksinen), mangaani 5 M mutta saattaa olla vain 2 M (ei toksinen), kalsium 950 M (2500 M).

Sitten vielä mikrogramma-aineet eli m:ät. A-vit. 900 m (yli 3000 m), B7-vit. 50 m (ei toksinen), B12- vit. 4 m (ei toksinen), D-vit. 20 m (100 m), K-vit. 140 m (vaikea löytää tietoa, periaatteessa ei toksinen mutta löysin netistä luvun 300 m), foolihappo/folaatti 330 m (1 000 m), seleeni 90 m (255 m), kromi 200 m (ei oikeastaan toksinen mutta löysin että 500 M. Huom. iso M eli tuo annos on huomattavan suuri suositukseen nähden), jodi 150 m (600 m), molybdeeni 150 m (600 m).

Loppuun vielä se että on olemassa muitakin aineita mutta tuossa tuli hyvinkin olennaisia mukaan. Lisäksi luteiini ja zeaksantiini eivät ole toksisia ja luteiinin suosituksen löysin että se olisi noin 4-20 M. Törmäsin tietoon että jos luteiinia nauttii 10 M niin zeaksantiinia on nautittava 2 M. Itse havahduin siihen että mitä ravintolisiin tulee, niin joidenkin aineiden kohdalla saanti voi olla niukempaa kuin voisi luulla. D-vitamiini kannattaa yhdistää kalsiumin kanssa ja nauttia ne erikseen. Monivitamiineissa D-vitamiinia ei tarvitse olla siis juurikaan. Jodin, seleenin, molybdeenin ja magnesiumin saanti ovat aika hankalia ja E-vitamiinikaan ei ole mikään itsestäänselvyys. Magnesiumia ostan myös erikseen ja sitraatin muodossa, jotta se imeytyy tehokkaammin kuin sen oksidimuoto.

Yleensä ihmiset saavat ravinnosta riittävän määrän aineksia joten kannattaa ottaa huomioon että ennenkuin hankkii mitään lisiä, niin kannattaa miettiä jo valmiiksi että saat tavallisesta ruoasta sen 100 % kaikkea. Todellisuudessa osa aineiden saannista ylittyy ja osa jää vajaaksi. Ikä, s*kupuoli, raskaus, päihteet ja sairaudet sekoittavat pakkaa joten jokaisen on itse perehdyttävä siihen mitä nautiskelee ja kuinka paljon. Jokaista ihmistä alkaa vaivaamaan osteoporoosi pikkuhiljaa 30-ikävuoden jälkeen jos ei saa tarpeeksi D:tä, joten osa sairauksista ja vaivoista koskee jokaista ihmistä. Ai niin, ja osa ravintoaineista toimii toistensa fasilitaattoreina ja osa taas toistensa imeytymistä vastaan, eli sekin on huomioitava.

4

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Selvitin että kromia, molybdeenia, K-vitamiinia ja noita silmää helliviä "iineja" on hankittava vielä erikseen lisää. Joitakin eineksiä saan vain hitusen yli saantisuosituksen mutta se riittää silti minulle. B6:sta sekä foolihappoa saan yllättävänkin tuntuvasti. B1=tiamiini, B2=riboflaviini, B3=niasiini, B5=pantoteenihappo, B6=pyridoksaalifosfaatti, B7=biotiini, B9=foolihappo/folaatti, B12=kobalamiini. Joidenkin pilleripurkkien kyljessä ilmoitetaan B-vitamiinit niiden numeroina, kun taas joissakin purkeissa ne ovat nuo kryptiset pidemmät nimet. Kannattaa tallentaa nämä tiedot johonkin jos jotakuta joskus kiinnostaa. - AP.

• Sanoisin että kannattaa hommata kunnon B-vitamiini, esim. Solgarin B100/B50-kompleksi on hinta-laatusuhteeltaan paras, siinä on liikaa vitamiinia yhdessä kapselissa, mutta sen voi puolittaa, tai ottaa vain 1/4, jolloin tulee myös halvaksi. B6-vitamiinin saanti on tuossa joillekin ongelma, saattaa aiheuttaa neuropatiaa joillekin pitkäaikaisessa käytössä (yli 25 mg päivässä), mutta ei kaikille.

Toiseksi sitten Q10+seleeni (vähintään 100mg+100 mcg, tutkimuksissa oli 200 mg+200 mcg) yhdistelmä on toinen mitä kannattaa käyttää säännöllisesti, siitä löytyy sen verran paljon tutkimustietoa, vähentää mm. kuolleisuutta vanhuksilla.

Kolmanneksi luteiini, zeaksantiini, ja astaksantiini ovat karotenoideja, joita kannattaa käyttää säännöllisesti (10mg+2mg+6-12 mg).

Neljänneksi, alfalipoiinihappoa kannattaa käyttää säännöllisesti, sillä on sen verran paljon hyödyllisiä vaikutuksia (esim. 100-200 mg), mutta tätä kannattaa käyttää useasti päivässä, koska sen puoliintumisaika on vain 30 min.

• Anonyymi

Mä saan B6-lisää jo valmiiksi melko paljon. B6:den yliannostusrajan määritelmä tosiaan vaihtelee. Ruoastakin sitä saa joten en tarvitse sitä ylimääräisinä annoksina. Olen lukenut että joidenkin ravintoaineiden teho tai imeytyminen saattaa heiketä jos ne katkaisee keskeltä. Jos pillerin teho on suuri niin se on käytännössä pakko katkaista. Olen taloudellisesti rajoittunut joten ostan vain halpoja tuotteita tai sitten hieman kalliimpiakin joita nautiskelen joka toinen päivä. L-kysteiiniä aion nauttia vain krapulalääkkeeksi. Luteiinia olen jo hankkinut, tai sanotaan näin että "pistänyt vireille" sen hommaamisen. - Aloittaja.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä saan B6-lisää jo valmiiksi melko paljon. B6:den yliannostusrajan määritelmä tosiaan vaihtelee. Ruoastakin sitä saa joten en tarvitse sitä ylimääräisinä annoksina. Olen lukenut että joidenkin ravintoaineiden teho tai imeytyminen saattaa heiketä jos ne katkaisee keskeltä. Jos pillerin teho on suuri niin se on käytännössä pakko katkaista. Olen taloudellisesti rajoittunut joten ostan vain halpoja tuotteita tai sitten hieman kalliimpiakin joita nautiskelen joka toinen päivä. L-kysteiiniä aion nauttia vain krapulalääkkeeksi. Luteiinia olen jo hankkinut, tai sanotaan näin että "pistänyt vireille" sen hommaamisen. - Aloittaja.

Jos on vähän rahaa, niin kannattaa katsella netissä tarjousten perään, nyt on esim. yhdessä nettikaupassa -82% alennus luteiini & zeaksantiini valmisteesta (sinunapteekki), eli maksaa vain 4€. Tänään on Cyber Monday eli kybermaanantai, jota vietetään Black Friday-viikonlopun jälkeisenä maanantaina. Silloin varsinkin verkkokaupoissa on tarjouksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2208
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1833
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1450
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1424
    5. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1064
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      169
      1063
    7. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1059
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      103
      1026
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      902
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      888
    Aihe