Kuinka aikaisin aloitat jouluvalmistelut? Onko kuusi jo pystytetty? Soivatko joululaulut? Onko kortit kirjoitettu tai teetkö ne itse? Entä onko lahjat jo hankittu?
Itse teen yleensä joulukortit ja pystytän mun tekokuusen marraskuun loppupuolella tai joulukuun alussa. Joululaulujakin olen jo kuunnellut, mutta en ihan jatkuvasti kuuntele.
Jouluvalmistelut
33
359
Vastaukset
- Anonyymi
Tyttäreni olisi varmaan innoissaan jos lukisi joulukuusen tulevan jo nyt:)
Pitää vielä holdata sitä hetkeä, muuten odottavan aika kävisi liian pitkäksi.
Onhan lapsille joulukuusen merkitys suurimmalta osin ne mahdolliset lahjat kuusen juurella.
Kortteja en tee, en lähetä. Viestejä laitan aattona.
Joulu on lasten juhlaa, he uskovat vielä ihmisten hyvyyteen ja Joulun sanomaan. Aikuisille tuo kysymys on jo monimuotoinen?
Lapset edellä Jouluun, perinteitä jollain tavalla kunnioittaen.
Lahjoja olen jo ostanut ja osa on vielä tulematta. Se hetki kun tehdään harras tunnelma pariksi päiväksi, jaetaan lahjat jotka todentavat sen "oletko ollut kilttinä" tuo aina sen kuvan missä itse en ole ollut kovin kilttinä mutta lapset sitä ovat aina olleet.
Tänä Jouluna myös ex huomaa olleensa kiltti, onhan hän tehnyt hyvän työn tyttären kanssa ja se ei ole jäänyt pukilta huomaamatta.
AV - Anonyymi
Anteeksi vuan mutta eikö joulukuusi laiteta aikaisintaan 21 päivä mut yleisesti 23 päivä ja viimeistään loppiaisena pois mut moni poistaa jo 2729 päivä tai uudenvuoden aattona joulu o sit ohi
- Anonyymi
Ei tuosta ole vielä mitään lakia. Sen saa laittaa vaikka heinäkuussa jos haluaa.
- Anonyymi
Ei hankita kuusta.Joululaulut soivat parhaillaan. Kynttilä pöydällä. Lahjoja ei ollut tapana ostaa. En ole lähettänyt kortteja moneen vuoteen. Tekstiviestillä joulun toivotukset.
En valmistele mitään, kun en joulua vietä omassa kämpässä. Jouluvalot voisin laittaa ikkunaan.
- Anonyymi
Ei nyt ihan vielä marraskuussa. Meillä tuppaa oleman halloweenjuttuja esillä vielä.pitkälle marraskuuhun 😃. Itsenäisyyspäivä on mulla usein se päivä, kun laitan joulukuusen jne. Ulkovaloja asentelin jo sunnuntaina. Yleisesti joulukuun alussa alottelen joulun.
- Anonyymi
Ja ainakin meillä (AV:n ajatuksista totaalisesti poiketen) se, että joulua aloitellaan joulukuun alussa, helpottaa muksun joulunodotusta. Muksu alotteli itse joulunsa alkamalla katselemaan vanhoja telkkarin joulukalentereita jo viime viikolla. Tosin mun muksuni ei olekaan koskaan ollut mitenkään joululahjojen perään. Nytkään ei oikein ole esitetty lahjatoiveita, kuten ei vielä yhtenäkään jouluna. Mun muksuni tykkää juuri siitä joulun "tekemisestä", laitetaan noi ulkovalot, kaivellaan joulukoristeet esiin, katotaan mitä laitetaan ja mitä ei, laitetaan kuusi jne. Noilla on hälle paljon enemmän merkitystä kuin lahjoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ainakin meillä (AV:n ajatuksista totaalisesti poiketen) se, että joulua aloitellaan joulukuun alussa, helpottaa muksun joulunodotusta. Muksu alotteli itse joulunsa alkamalla katselemaan vanhoja telkkarin joulukalentereita jo viime viikolla. Tosin mun muksuni ei olekaan koskaan ollut mitenkään joululahjojen perään. Nytkään ei oikein ole esitetty lahjatoiveita, kuten ei vielä yhtenäkään jouluna. Mun muksuni tykkää juuri siitä joulun "tekemisestä", laitetaan noi ulkovalot, kaivellaan joulukoristeet esiin, katotaan mitä laitetaan ja mitä ei, laitetaan kuusi jne. Noilla on hälle paljon enemmän merkitystä kuin lahjoilla.
Aivan, et siis kunnioita suomalaisia perinteitä?
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, et siis kunnioita suomalaisia perinteitä?
AVJa mitähän perinteitä? Olen suomalainen ja teen hyvin pitkälle kuten lapsuudenkodissanikin tehtiin, siis mitö näihin jouluvalmisteluihin tulee. Sinäkö ne suomalaiset perinteet määrität ja mihin vuosilukuun vedät sen rajan? Onko koko joulukuusi muka edes suomalainen perinne tai edes koko joulu, ainakaan näin kristillisen tradition mukaan vedettynä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitähän perinteitä? Olen suomalainen ja teen hyvin pitkälle kuten lapsuudenkodissanikin tehtiin, siis mitö näihin jouluvalmisteluihin tulee. Sinäkö ne suomalaiset perinteet määrität ja mihin vuosilukuun vedät sen rajan? Onko koko joulukuusi muka edes suomalainen perinne tai edes koko joulu, ainakaan näin kristillisen tradition mukaan vedettynä.
En määrittele, määritelmät löydät vaikka googlaamalla:)
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVPerinteisesti kun suomalaiset käyttivät joulukuusena luonnon kuusta tuotiin joulukuusi sisälle vasta aattoiltana. Tuolloin kuusi kesti neulasineen aina sinne Nuutin päivään saakka.
Toki, muovikuusten aikana voi joulukuusen asettaa haluamalleen paikalle ja pitää sitä siinä vaikka läpi vuoden.
Perinteinen tapa kun liittyy kai voimakkaasti siihen miten kauan luonnonkuusi sisällä eläväisenä pysyy? Joulu oli suuri iso juhla, ei pitkitetty laimea viehättävä kulttuurillinen tapahtuma.
Siitä tulevat myös ne perinteet.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVOletan sun tietävän, että Suomessa on perinteitä yhtä paljon kuin on alueitakin. Eikä google tiedä monista niistä yhtään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perinteisesti kun suomalaiset käyttivät joulukuusena luonnon kuusta tuotiin joulukuusi sisälle vasta aattoiltana. Tuolloin kuusi kesti neulasineen aina sinne Nuutin päivään saakka.
Toki, muovikuusten aikana voi joulukuusen asettaa haluamalleen paikalle ja pitää sitä siinä vaikka läpi vuoden.
Perinteinen tapa kun liittyy kai voimakkaasti siihen miten kauan luonnonkuusi sisällä eläväisenä pysyy? Joulu oli suuri iso juhla, ei pitkitetty laimea viehättävä kulttuurillinen tapahtuma.
AVKuusi ei ylipäänsä ole suomalainen perinne. Ja kuusi kyllä pärjää mainiosti tuvassa itsenäisyyspäivän tienoilta loppiaiseen. Mä olen nähnyt sen niin monet kerrat lapsuudessani, että se kuusi alkoi pukkaamaan uutta kasvua, eikä ollut kuivumisesta kuullutkaan. Ehlä se ennemmän turhan kuivan jeskuslämmitydilman "ansiota", että kuusi kuivuu. Eli siis varsin moderni ongelma. Ei sitä kuusta mun mummolassani muurin viereen lykätty.
Joulu on todellakin ainakin mun synnyinseuduillani (joka on Suomea) ollut koko kuukauden juhla. Sitä on monissa taloissa ruvettu valmistaa jo ennen joulukuuta ja talossa on kokattu ja leivottu ja laitettu ja koristeltu. Koomista, että sä yrität päteä jollain "suomalaisilla" perinteillä, joista et sitten kuitenkaan tiedä kuin sen mitä google osaa kertoa. Mä en taida tuntea ketään, joka toisi kuusen tupaan vasta aattona. Ei sellaista, että kuusi koristellaan vasta aattona nähnyt mun lapsuudessanikaan missään. Kyllä se oli kaikilla viimeistään viikkoa ennen jo koristeltuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perinteisesti kun suomalaiset käyttivät joulukuusena luonnon kuusta tuotiin joulukuusi sisälle vasta aattoiltana. Tuolloin kuusi kesti neulasineen aina sinne Nuutin päivään saakka.
AVSiskoni muuten tuo edelleen aidon kuusen sisälle itsenäisyyspäivänä ja heillä on kuuset näytyäneet sina hyvältä vielä uutenavuotena, kun yleensä siellä käyn. Eli kuusi säilyy, kun sitä ei pääsyä kuivumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVSehän on talon kunnia-asia miten hyvin joulukuusi säilyy. Ei sellaista kukaan kehtaisi edes ääneen sanoa, että toin vasta aattona sisälle, että säilyisi siedettävänä edes loppiaiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuusi ei ylipäänsä ole suomalainen perinne. Ja kuusi kyllä pärjää mainiosti tuvassa itsenäisyyspäivän tienoilta loppiaiseen. Mä olen nähnyt sen niin monet kerrat lapsuudessani, että se kuusi alkoi pukkaamaan uutta kasvua, eikä ollut kuivumisesta kuullutkaan. Ehlä se ennemmän turhan kuivan jeskuslämmitydilman "ansiota", että kuusi kuivuu. Eli siis varsin moderni ongelma. Ei sitä kuusta mun mummolassani muurin viereen lykätty.
Joulu on todellakin ainakin mun synnyinseuduillani (joka on Suomea) ollut koko kuukauden juhla. Sitä on monissa taloissa ruvettu valmistaa jo ennen joulukuuta ja talossa on kokattu ja leivottu ja laitettu ja koristeltu. Koomista, että sä yrität päteä jollain "suomalaisilla" perinteillä, joista et sitten kuitenkaan tiedä kuin sen mitä google osaa kertoa. Mä en taida tuntea ketään, joka toisi kuusen tupaan vasta aattona. Ei sellaista, että kuusi koristellaan vasta aattona nähnyt mun lapsuudessanikaan missään. Kyllä se oli kaikilla viimeistään viikkoa ennen jo koristeltuna.Ahaa, no se olkoon tapasi, jokaisella on sitten omansa.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, no se olkoon tapasi, jokaisella on sitten omansa.
AVSe on ihan maakunnan perinne, eikä mikään "minun tapani". Sä olet kyllä kummallinen, kun sun tarvii aina ruveta yrittämään päteä milloin missäkin asiassa. Joulussakin muka tiedät mikä on "oikea suomalainen perinne" ja sinun on se ainoa oikea tapa. Mahtaa olla rankkaa tuollainen jatkuva täydellisyyden esittäminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, no se olkoon tapasi, jokaisella on sitten omansa.
AVMä en tosiaan ole missään muualla kuin jossain radiokuunnelmissa lapsuudessani törmännyt siihen, että aattona koristeltaisiin vielä kuusta. Se tuntui ihan kummalliselta tavalta, kun sen kuuli. Meillä jos ei kiireiden takia ollut kuusi vielä aatonaattona laitettu (kyllä sitäkin joskus tapahtui kun isäni oli ollut leirillä ja kuusen sulattaminen oli hidas prosessi, jotta se säilyi) niin mietittiin, että kannattaako sitä kuusta enää edes laittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ihan maakunnan perinne, eikä mikään "minun tapani". Sä olet kyllä kummallinen, kun sun tarvii aina ruveta yrittämään päteä milloin missäkin asiassa. Joulussakin muka tiedät mikä on "oikea suomalainen perinne" ja sinun on se ainoa oikea tapa. Mahtaa olla rankkaa tuollainen jatkuva täydellisyyden esittäminen.
Perinteisesti kuusi on koristeltu vasta aattona tai aatonaaton iltana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyselyn mukaan yli 60 % suomalaisista tekee noin.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/koska_on_oikea_aika_koristella_joulukuusi_ota_kantaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/koska_on_oikea_aika_koristella_joulukuusi_ota_kantaaSiis ko. lehden kyselyyn vastanneista ajattelee noin. Tokkopa on niin kattava otos suomalaisista, että voisi yleistää. Millainen on kodin kuvalehden lukijakunta? Heistä 60% toimii noin. Isolla osalla suomalaisista ei edes ole joulukuusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis ko. lehden kyselyyn vastanneista ajattelee noin. Tokkopa on niin kattava otos suomalaisista, että voisi yleistää. Millainen on kodin kuvalehden lukijakunta? Heistä 60% toimii noin. Isolla osalla suomalaisista ei edes ole joulukuusta.
Enkä kyllä tiedä on nettikyselyyn vastanneet kovin kattava otos kyseisen lehden lukijoistakaan. Kun miettii mistä lehdestä on kysymys, niin tuskinnon kovin kattava otos edes heidän lukijoistaam, sillä valtaosa ei varmasti ole tuohon kyselyyn käynyt vastaamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu ihan mistä lähdet kyselemään, että mikä on perinteistä. Kyllä meillä Suomessakin erilaisia jouluperinteitä riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/koska_on_oikea_aika_koristella_joulukuusi_ota_kantaaÄäniä yhteensä peräti 76kpl. Juu, se siitä yli 60%:sta suomalaisista. 😃
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ääniä yhteensä peräti 76kpl. Juu, se siitä yli 60%:sta suomalaisista. 😃
Ai kato niinpä olikin 🤣. Toivottavasti lehdellä on kuitenkin vähän laajempi lukijakunta.
Kuinka aikaisin aloitat jouluvalmistelut?
- Aloitin jo marraskuun puolella. Laitoin vähän jouluvaloja, sekä koristetyynyihin jouluiset päälliset.
Onko kuusi jo pystytetty?
- Ei vielä, tekokuusi odottaa vuoroaan.
Soivatko joululaulut?
- Kyllä.
Onko kortit kirjoitettu tai teetkö ne itse?
- Kortit ovat valmiina. Pudotan ne postiin, kunhan oma olo tästä hieman helpottuu. 10 korttia sukulaisille ja vanhemmalle väelle. He edelleen arvostavat joulutervehdyksiä korttien muodossa.
Entä onko lahjat jo hankittu?
- Lahjoja hankin ympäri vuoden. Paketoin kaikki kerralla, lähempänä joulua.
Kiitos gallupista! 😀- Anonyymi
Kesällä yleensä ostan ensimmäiset joululahjat, joten siitä alkaa jouluvalmistelut 🎅. Seuraavaksi on vuorossa valot partsille lokakuun alussa.
Kuusikin on tilauksessa ja joululaulut soi. Korttien kirjoitus tapahtuu perinteiseen tapaan itsenäisyyspäivänä. (En edes unissani kuvittele tekeväni itse kymmeniä kortteja).
- Sheena - Anonyymi
Vähän liinoja, valoja ja kortit ja merkit odottavat kirjoittajaa, joka on nyt tässä.
Vilma Eipä ihmeitä valmisteluja, kuusen ehkä tuon aattona sisälle
- Anonyymi
Aito kuusi tuoksuu hitsin hyvälle.
Voihan muutaman oksan jostain etsiä.
Vilma Anonyymi kirjoitti:
Aito kuusi tuoksuu hitsin hyvälle.
Voihan muutaman oksan jostain etsiä.
VilmaTuoksuupa hyvinkin. Minulla on metsästä valmiiksi katsottuna 2 aika hyvää kuusta, veljeni saa halutessaan toisen
Parvekkeelle pitäs kieputtaa noi ledinauhat. Piti ekana adventtina laittaa, mutta en vielä ehtinyt. Joulusiivoukset on tehty ja yks kortti pitäs kirjoittaa. Aattona en täällä oo mutta joulupäivinä jos joku tulis. Joulukonvehteja oon ostanu, toivon vaan etten syö ennenaikasesti.
Olen vasta hankkinut muutamia lahjoja, mutta esim koristeet odottavat vielä varastossa esille laittoa. Teen yleensä perusteellisemman siivouksen pari kolme viikkoa ennen joulua, jonka jälkeen laitan kaiken esille. Tässä on hieman reissua, niin todennäköisesti laitan kaiken esille ensi viikon aikana.
Nyt valmistelut ja tunnelmaan virittäytyminen alkavat kunnolla, käyn joulumarkkinoilla, tapaan ystäviä glögin merkeissä jne. Joulua vietän pois kotoa, joten sen takia ei olisi tarpeen valmistella kotia, mutta en osaa olla valmistelemattakaan. Pidän jouluisesta tunnelmasta, en vain aatosta. Joululauluja kuuntelen urakalla sitten, kun pidän paketointitalkoot itseni kanssa. Siihen kuuluu kliseisimmät joululaulut, punaviiniä ja suklaata.
Tein juuri tämään joululahjabudjettia. Kauhealta näyttää, vaikka en tajua miksi yllätyn joka vuosi, koska aina menee överiksi 😄
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662398Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1822068Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.452017Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣301748Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1161734Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1741408Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2071359Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬261205En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.91002- 801001