Sosiaalinen kuntoutus

Anonyymi-ap

Te toimisto tai työllisyyspalvelut ehdotti menoa sosiaaliseen kuntoutukseen ja sinne prosessi on nyt alkanut. Se on siis vähän samanlaista kai kuin kuntouttava työtoiminta mutta tampereella on niin pitkät jonot sinne niin tätä ehdotettiin.

Saa itse vaikuttaa minne menee, saa etsiä sitä, se voi olla 1-2 kuukautta ja kerran viikossa vähintään 4 tuntia.

Onko muilla kokemuksia asiasta?

35

599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siivotaan työttömyystilastoja, kunnan ei tarvitse maksaa sakkomaksua työttömästä ja kunta saa valtiolta ylläpitokorvauksen jokaisesta "Työllistyneeksi" lasketusta ihmisestä

• Anonyymi

Mitä jos tuon lopettaa kesken? On kuulemma korkeat lopettamis prosentit...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa karenssin, eli jonkin aikaa sun tukia työttömyyspäivärahasta tai toimeentulotuesta vähennetään 20% tai ennen se oli 20% Muistaakseni tuo on se osuus joka leikataan.
        En oo varma voiko noita sopia lopetettavaksi niin ettei karenssia tulisi. Ehkä jos tekee esim 3kk sopimuksen ja lopettaa sen jälkeen, mutta varma en ole. Voi hyvinkin olla että kun lopettaa niin karenssi tulee missä joka tapauksessa. Kannattaa kysyä voiko tehdä jonkun määräaikaisen sopimuksen, ettei karenssia tule kun sopimus loppuu. Mahdollisesti niin onnistuu. Se osuus voi olla jopa suurempi koska tuo 20% leikataan jos ei ole työnhaku voimassa, ja se leikataan toimeentulotuesta. Mulla on ollut karenssi ja silloin oli ihan lirissä, jäät pykälään sähkölaskuista, sähkönsiirtolaskusta, vuokrasta. Ei jää rahaa mihinkään kuin just ja just ruokaan kun lätkäistään karenssi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa karenssin, eli jonkin aikaa sun tukia työttömyyspäivärahasta tai toimeentulotuesta vähennetään 20% tai ennen se oli 20% Muistaakseni tuo on se osuus joka leikataan.
        En oo varma voiko noita sopia lopetettavaksi niin ettei karenssia tulisi. Ehkä jos tekee esim 3kk sopimuksen ja lopettaa sen jälkeen, mutta varma en ole. Voi hyvinkin olla että kun lopettaa niin karenssi tulee missä joka tapauksessa. Kannattaa kysyä voiko tehdä jonkun määräaikaisen sopimuksen, ettei karenssia tule kun sopimus loppuu. Mahdollisesti niin onnistuu. Se osuus voi olla jopa suurempi koska tuo 20% leikataan jos ei ole työnhaku voimassa, ja se leikataan toimeentulotuesta. Mulla on ollut karenssi ja silloin oli ihan lirissä, jäät pykälään sähkölaskuista, sähkönsiirtolaskusta, vuokrasta. Ei jää rahaa mihinkään kuin just ja just ruokaan kun lätkäistään karenssi.

Karenssi tarkoittaa sitä, että työnhakija menettää oikeuden työttömyysturvaan määräaikaisesti, koska on menetellyt työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla. Lainsäädännössä karenssista käytetään termiä korvaukseton määräaika. Tältä sivulta löydät tietoa yleisimmistä karenssin syistä. Aika paha elellä ton jälkeen. Mukava maksella sähkölaskut ja vuokrat jotka keränneet korkoa, koska ei tuon jälkeen jää rahaa niitä maksaa.

Palvelusta kieltäytyminen tai palvelun keskeyttäminen
        (Jos keskeytät palvelun ilman pätevää syytä, seuraa porrastettu karenssi. Se tarkoittaa sitä, että ensimmäisestä laiminlyönnistä seuraa muistutus, toisesta laiminlyönnistä seitsemän päivän karenssi, kolmannesta 14 päivän karenssi ja neljännestä laiminlyönnistä menetät oikeutesi työttömyysturvaan toistaiseksi kunnes täytät työssäolovelvoitteen.​ Tarkastelujakso on 12 kuukautta.)

Ihan en saa tuosta tekstistä kiinni että mikä on laiminlyönti ja mistä saa muistutuksen, pitääkö siis keskeyttää useampi kerta kuntouttava tai vastaava, mutta uskoisin että heti laitetaan karenssi jos kesken lopettaa. Kysyähän asiaa voi palveluntarjoajalta tms.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut jos tuntuu että haluat katsoa voisko tuo auttaa sua, niin ehkei kannata ajatella karensseja ja muita, ehkä saat sieltä apua. Yleensä ihan hupihupi höpöhöpö juttuja. Mutta jos saa itse valita mihin menee niin miten laaja se valikoima on? Voitko hakea mihin vaan tavallaan? Silloin jos ei se ole joku ohjattu kuntouttava työtoiminta kahveineen ja pullapöytineen niin kai tilanne voi olla silloin erilainen, parempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän sieltä tule karenssi heti ja mikään selvityspyyntö ei tätä kumoa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun lopetin työkokeilun koska en jaksanut (masennus) ja minua kiusattiin siellä taisin saada laiminlyönnin siitä. En vielä tainnut menettää etuja silloin. Erikoista jos ei jaksa ja kiusataan ja kun lopettaa niin saa vain rangaiatuksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut jos tuntuu että haluat katsoa voisko tuo auttaa sua, niin ehkei kannata ajatella karensseja ja muita, ehkä saat sieltä apua. Yleensä ihan hupihupi höpöhöpö juttuja. Mutta jos saa itse valita mihin menee niin miten laaja se valikoima on? Voitko hakea mihin vaan tavallaan? Silloin jos ei se ole joku ohjattu kuntouttava työtoiminta kahveineen ja pullapöytineen niin kai tilanne voi olla silloin erilainen, parempi.

Niin en oikein tiedä vielä. En halua sellaisiin turhiin kahvipöytiin. Mieluummin töihin. Kärsin sellaisissa "istutaan ja yritetää keksiä puhumista tai istutaan kiusaantuneina".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin en oikein tiedä vielä. En halua sellaisiin turhiin kahvipöytiin. Mieluummin töihin. Kärsin sellaisissa "istutaan ja yritetää keksiä puhumista tai istutaan kiusaantuneina".

Joo ei mua saisi kuntouttavaan, joskus kävin hetken aikaa. Mitäs me keksittäis, jaa-a mees vaikka hörppäämään vähän kahvia. Joo tässä sitä istuskellaan, taidanpa mennä kaverin seuraksi tupakkapaikalle. No niin, pyöritääs tässä kuin puolukka pillussa ympäriinsä kuntouttavan tiloja. Hei tässä on herra x hän voisi antaa sulle jonkun homman että päivä kuluu. Joo elikkä otetaanpa tuosta laudanpätkä leikkat siitä tuollaisia paloja. Mitäs niille paloille sitten. Ei mitään jätät siihen kunhan leikkaat. Leikkaa pari palaa ja mieti että en vissiin tullut lasten puukässän tunnille. Mee hörppimään kahvia ja kysy että tätäkö tämä nyt on että miten se asioiden suunnittelu? "Niin no tämä on kuntouttava työtoiminta" Eli siinä kohtaa kun sinne menee ja on tunnin sielä se muuttuu kuntouttavaksi "työpajaksi" josta ei yritetä ketään saada yhtään mihinkään muutakuin jäämään sinne asiakkaaksi.

• Anonyymi

Sakkomaksua kunta joutuu joka tapauksessa maksamaan ensi vuoden alusta kaikista x päivää työkkärin asiakkaana olleista, olen ymmärtänyt. Sitä ei voi enää temppu (kuntouttava)- ja ilmaistöihin (työkokeilu) laittamisella välttää.

Ylläpitokorvaukseen, muuttuuko se, en osaa sanoa. Laittakaa tietäjät tietoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun lopetin työkokeilun koska en jaksanut (masennus) ja minua kiusattiin siellä taisin saada laiminlyönnin siitä. En vielä tainnut menettää etuja silloin. Erikoista jos ei jaksa ja kiusataan ja kun lopettaa niin saa vain rangaiatuksen.

Työkokeilu on eri asia. Kuntouttava työtoiminta on eri asia. Sosiaalinen kuntoutus tässä kyseessä. Kysy virkailijalta tarkat ohjeet ja ehdot että tiedät miten pitää toimia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Karenssi tarkoittaa sitä, että työnhakija menettää oikeuden työttömyysturvaan määräaikaisesti, koska on menetellyt työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla. Lainsäädännössä karenssista käytetään termiä korvaukseton määräaika. Tältä sivulta löydät tietoa yleisimmistä karenssin syistä. Aika paha elellä ton jälkeen. Mukava maksella sähkölaskut ja vuokrat jotka keränneet korkoa, koska ei tuon jälkeen jää rahaa niitä maksaa.

Palvelusta kieltäytyminen tai palvelun keskeyttäminen
        (Jos keskeytät palvelun ilman pätevää syytä, seuraa porrastettu karenssi. Se tarkoittaa sitä, että ensimmäisestä laiminlyönnistä seuraa muistutus, toisesta laiminlyönnistä seitsemän päivän karenssi, kolmannesta 14 päivän karenssi ja neljännestä laiminlyönnistä menetät oikeutesi työttömyysturvaan toistaiseksi kunnes täytät työssäolovelvoitteen.​ Tarkastelujakso on 12 kuukautta.)

Ihan en saa tuosta tekstistä kiinni että mikä on laiminlyönti ja mistä saa muistutuksen, pitääkö siis keskeyttää useampi kerta kuntouttava tai vastaava, mutta uskoisin että heti laitetaan karenssi jos kesken lopettaa. Kysyähän asiaa voi palveluntarjoajalta tms.

Kannattaa jo alussa sanoa, että tuollaiselle kurssille en osallistu, että ehkä jotain muuta kiitos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa jo alussa sanoa, että tuollaiselle kurssille en osallistu, että ehkä jotain muuta kiitos.

Juu, kannattaa ilmanmuuta seurata ja toteuttaa täällä saatuja hyviä neuvoja.....

• Anonyymi

No nämä ovat niitä aikuisten päiväkoteja johon mennään vaan juomaan kahvia 4-tuntia 4 päivä vikko ja syömään ravintolaruokaa. Ja saa bussikortin ja myös kortin käydä museoissa ilmaikseksi. Siis kontouksessa saat tehdä omia projekteja kuten lyhytelokuvia muiden kuntouksessa olien kanssa. Tai sitten videopelien peluuta.

• Anonyymi

Okei tykkään pelata videopelejä yksin asunnossa. En joisi kahviakaan siellä. Ei hemmetti tulen hulluksi varmaan kesken sopimuksen ja lähden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei tykkään pelata videopelejä yksin asunnossa. En joisi kahviakaan siellä. Ei hemmetti tulen hulluksi varmaan kesken sopimuksen ja lähden.

Kuulun varmaan enemmän osa aikaiseen työhön tai työkyvyttömyyseläkkeelle. Minulle turhat ja järjettömät asiat on vaikeita kuten se että jotain lautoja sahattaisiin eikä ne mene minnekään käyttöön tai että istua vaan ja juoda kahvia. Sitä voi tehdä asunnossa.

• Anonyymi

Juu nää on niitä, missä syödään pullaa ja juodaan kahvia. Hyvällä tuurilla kaikki muut on jotain asunnottomia narkkeja, rapajuoppoja tai m-muuttajia.

• Anonyymi

Niin no näiden toimintojen tarkoitus on opettaa alkeet eli miten noustaan aamulla ylös, opetetaan kellonaikoja ja mikä on ruokatunti ja mitä sillä tarkoitetaan. Ja miten noudatetaan työssä ohjeita ja määräyksiä..

Ihan siis alkeet, mikä koululainen jo oppii mutta nykyään jotkut aikuiset ihmisetkin on tätä tasoa valmiuksiltaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Okei tykkään pelata videopelejä yksin asunnossa."

Juu, siksi et osaa mitään mitä vaaditaan työelämässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin no näiden toimintojen tarkoitus on opettaa alkeet eli miten noustaan aamulla ylös, opetetaan kellonaikoja ja mikä on ruokatunti ja mitä sillä tarkoitetaan. Ja miten noudatetaan työssä ohjeita ja määräyksiä..

Ihan siis alkeet, mikä koululainen jo oppii mutta nykyään jotkut aikuiset ihmisetkin on tätä tasoa valmiuksiltaan.

Kaikki osaa herätä aamulla. Mistä tämmöinen vamma-ajattelu tulee että ihmiset ei enää osaisi elämän perusasioita? Että vielä parikyt vuotta sitten osattiin mutta nyt on kaikki muka muuttunut niin perinpohjaisesti ettei muka osata.

• Anonyymi

Onko sen kuntoutuksen tarkoitus olla turhaa ja järjetöntä ja sitä kautta ajaa henkilöitä töihin?

• Anonyymi

Ainakin kuntouttava työtoiminta on vain ja ainoastaan työpaikkoja sosiaalialaa opsikeilleille henkilöille. Siinä samalla saadaan paperitöitä sinne sun tänne työkkärin välillä työskenteleville ja kuntouttava työtoiminta tienaa sillä että heillä on sielä väkeä asiakkaina. Toki kuntouttava työtoiminta tarjoaa tuloja asiakkailleen, mutta enpä tiedä lopulta että jääkö siitä käteen sen enempää koska omavastuuosuuksia saattaa tulla lisää, siksi että tienaa..
        Ketään sielä ei ajeta töihin, mutta turhaa ja järjetöntä se on jos ei ole henkilö joka polkee sinne aamuisin sinisellä polkutraktorilla.

Tämä on fakta asia josta ei muka saisi puhua.

Ennenkuin joku alkaa selittää ja viisastella että se on hyvä että työttömien avulla tienataan koska muuten ovat vain kuluerä, se ei pidä paikkaansa. Eiköhän työttömyyttä parhaiten pureta sillä, että työttömillä tienaaminen ja bisneksen tekeminen lopetetaan, mä luulen että me kaikki voidaan olla asiasta täydellisen yhtä ja samaa mieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin kuntouttava työtoiminta on vain ja ainoastaan työpaikkoja sosiaalialaa opsikeilleille henkilöille. Siinä samalla saadaan paperitöitä sinne sun tänne työkkärin välillä työskenteleville ja kuntouttava työtoiminta tienaa sillä että heillä on sielä väkeä asiakkaina. Toki kuntouttava työtoiminta tarjoaa tuloja asiakkailleen, mutta enpä tiedä lopulta että jääkö siitä käteen sen enempää koska omavastuuosuuksia saattaa tulla lisää, siksi että tienaa..
        Ketään sielä ei ajeta töihin, mutta turhaa ja järjetöntä se on jos ei ole henkilö joka polkee sinne aamuisin sinisellä polkutraktorilla.

Ennenkuin joku alkaa selittää ja viisastella että se on hyvä että työttömien avulla tienataan koska muuten ovat vain kuluerä, se ei pidä paikkaansa. Eiköhän työttömyyttä parhaiten pureta sillä, että työttömillä tienaaminen ja bisneksen tekeminen lopetetaan, mä luulen että me kaikki voidaan olla asiasta täydellisen yhtä ja samaa mieltä.

Juuri tulollainen se on. Ohjaajat saa helpon siistin sisätyön josta saa joskus myös palkkaa laavulla makkaran paistosta tai vaikka levyraadin vetämisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli työssä tällainen työtön "pakkotyöläinen". Palkka oli sama tekikö työtä 4 vai 6 tuntia pvä. Sanoi haluavansa olla pidempään. Sanoin, ota mieluummin 1 pvä lisää niin nettoat jotain.

Sai muistaakseni 9 E pvä. Minä ohjaaja sain vähän enemmän ohjaus palkkiota per pvä.

Lopetin kun palkkio alkoi mennä työpaikalleni eikä enää minulle, ohkaajalle. Sain hänelle jatko työsopimusta josta sai oikeetapalkkaa oikeesta työstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli työssä tällainen työtön "pakkotyöläinen". Palkka oli sama tekikö työtä 4 vai 6 tuntia pvä. Sanoi haluavansa olla pidempään. Sanoin, ota mieluummin 1 pvä lisää niin nettoat jotain.

Sai muistaakseni 9 E pvä. Minä ohjaaja sain vähän enemmän ohjaus palkkiota per pvä.

Lopetin kun palkkio alkoi mennä työpaikalleni eikä enää minulle, ohkaajalle. Sain hänelle jatko työsopimusta josta sai oikeetapalkkaa oikeesta työstä.

Kuntouttava työtoiminta tapahtuu sielä kuntouttavan työtoiminnan tiloissa, ja joskus ehkä käydään sen väen kanssa keikalla jossain esimerkiksi muuttohommia tekemässä, ilmaiseksi toisille :D

Voin toki sinänsä olla väärässä jos ymmärsin kirjoituksestasi jotain väärin, mutta ei tainnut olla kuntouttava työtoiminta, vai oletko sinä kuntouttavassa työtoiminnassa työssä? Älä viitsi seata nyt asioita keskenään jos et tiedä varmaksi.

• Anonyymi

Hae oikeita töitä. Hämeenlinnassakin on auki muoviyrityksessä 10 työpaikkaa.
      Työkkäri pitää porukkaa vaihtopenkillä vaan siksi, kun
      Töitä ei riitä kaikille ha valtio ei halua maksaa eläkkeitä.
      Se eläkepotti mikä makaa eläkeyhtiöissä sekvästi aiotaan puhaltaa sakemannien taskuihin.
      Suomalaisten keräämiä miljardeja, ei ikinä tulla auomalaisille maksamaan. Siksi maa makaa mukamas persaukisena.
      Päättäjät pitäisi säikyttää kunnolla, että ne tajuaisivat miten huijareille käy.

• Anonyymi

Toivottavasti näitä poliitikkoja tönäistäisiin hieman kovemmin ja Purhosta voi aloittaa ensimmäisenä!

• Anonyymi

Ei siellä mitään miljardeja ole, jos reaaliarvosta puhutaan. On vain numeroita bittiavaruudessa.. Eläkkeet maksaa työläiset ja piste. Työläiset elättää eläkeläisiä.

• Anonyymi
      • Anonyymi

"Noin 18000 nuorta työllistyy ensi kesänä S-ryhmän myymälöissä"

"suunnilleen puolet paikoista on varattu alle 18-vuotiaille"

BRÖÖÖÖT

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Noin 18000 nuorta työllistyy ensi kesänä S-ryhmän myymälöissä"

"suunnilleen puolet paikoista on varattu alle 18-vuotiaille"

BRÖÖÖÖT

Vetelät luuserit kyllä keksii näköjään loputtomasti syitä ja keinoja millä vältellä työntekoa

• Anonyymi

Olin työkokeilussa s marketissa. Palautteena esimieheltä että hygienia huono ja en pysynyt mukana kassalla. Ei minusta vain ollut siihen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vetelät luuserit kyllä keksii näköjään loputtomasti syitä ja keinoja millä vältellä työntekoa

Joo olen tämmöinen 58v nuori jannu...

• Anonyymi

Tilastot heittää häränpyllyä. Satojen ja kumppani lähtee värväämään Aasiasta työvoimaa.
      Orpo ei ole saanut 100 000 uutta työpaikkaa, vaan 100 000 lisää työttömiä.
      Satojen tuo 500 000 filppiniläistä työntekijää Suomeen tekemään lisää työttömiä.
      Joko on iso laskuvirhe tai uutisointi puhuu tyhjää sanomaa, jota ei oikein todeksi voisi uskoa. Miksi puhua jos ei totta.

• Anonyymi

Joo.. pallojalkaan ja Halkojen hakkuuta pakkasella..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3708
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2920
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      271
      2728
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1915
    5. Trump syyttää Bideniä ja Obamaa lentoonnettomuudesta!

Ukko on ihan seonnut.
      Maailman menoa
      219
      1428
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1251
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1057
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      997
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      974
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      941
    Aihe