Moni sähköautomies ylensanailee kuinka sähköautojen akut eivät kulu juuri lainkaan tai vain vähän. Ikävä kyllä, pikatestien tai auton oman mittariston antama tulos on lähes poikkeuksetta tehtaan tietoisesti vääristelemä. Ajoakun todellinen kunto selviäåä vain pitkällä mittauksella, jossa akku ladataan täyteen a puretaan alle 10 %:iin. Pikatestit perustuvat enemmän tai vähemmän auton omaan diagnostiikkajärjestemän, joka on tehtaalla tieten tahtoen säädetty vääristelemään akun mittaustulosta. Kannattaa muistaa että kun SOH on 85 %, akku on jo puoliksi kulunut. Hylkyraja on yleensä 70 %, jolloin auton markkina-arvo lasketaan rusinoiden ja pähkinöiden määrällä.
https://www.youtube.com/watch?v=UeSxT2ALI58
Sähköauton akun kuluminen
106
635
Vastaukset
- Anonyymi
Näin on. Kunnolliset bensiinikäyttöiset autot eivät kulu ja niiden moottorit ovat ikuisia ja huoltovapaita.
- Anonyymi
Onhan täällä vielä joitakin seleväjärkisiä tolokun immeisiä!
- Anonyymi
Polttomoottoriautot pystyy korjaamaan itse, kun tilaa osat netistä. Sähköautoon ei kannata koskea ainakaan akkuvioissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriautot pystyy korjaamaan itse, kun tilaa osat netistä. Sähköautoon ei kannata koskea ainakaan akkuvioissa.
Johan polttomootoriauton diagnostiikkaohjelmiston vuosilisenssi maksaa toista tonnia! Ne ajat ovat takana, jolloin hylsysarja ja ajoituslamppu riittivät auton huollossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan polttomootoriauton diagnostiikkaohjelmiston vuosilisenssi maksaa toista tonnia! Ne ajat ovat takana, jolloin hylsysarja ja ajoituslamppu riittivät auton huollossa.
Hölmöhän se on jos diagnosointiin ostaa tonnien lisenssin.
Sitä varten on halpikset, joka itsellänikin on. Ollut vuosia jo ja hyvin on viat näyttänyt. Makso muistaakseni jonkun kympin.
- Anonyymi
Sähköauton pulma on se, että yhteen osa kokonaisuuteen sitoutuu 15000-40000€ pääomaa !? Se on tuo akusto !?
Eli, nykyisen sähköauton energialähde on täysin kehittymätön muuhun sähköauton teknologiaan nähden !
Alan lehdistön tulisi tuota riskiä kansalaisille avata !- Anonyymi
Huolesi ”pääoman sitoutumisesta” johtuu vain persaukisuudestasi.
Slan lehdistöä ei kiinnnosta persaukisuutesi eikä mielenvikainen jankkaamisesi. Jotain mielenterveysalan ammattilaista tuo voisi kiinnostaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huolesi ”pääoman sitoutumisesta” johtuu vain persaukisuudestasi.
Slan lehdistöä ei kiinnnosta persaukisuutesi eikä mielenvikainen jankkaamisesi. Jotain mielenterveysalan ammattilaista tuo voisi kiinnostaa.Kuten sinynkin asenteesi. Yleensä kukkoilijat, visan vinguttajat, käyttäytyy laillasi, kun ei ole itsellä mitään. Psykologia olisi sinustakin kiinnostunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sinynkin asenteesi. Yleensä kukkoilijat, visan vinguttajat, käyttäytyy laillasi, kun ei ole itsellä mitään. Psykologia olisi sinustakin kiinnostunut.
Onneksi ei tarvitse ”vinguttaa visaa” kun oman Teslani ostin käteisellä.
Toki se selvästikin harmittaa persaukista pakoputkipoikaa.
- Anonyymi
Täysin turhaa hysteriaa joka ei vaikuta sähköautolla ajavan arkeen mitenkään. Kun sähköauto on uusi se ladataan kahtena yönä viikossa. Kun sähköauto on on 15 vuotta vanha se ladataan kolmena yönä viikossa.
Arjen ajot sujuvat aivan samalla tavalla.
Ymmärtäähän tuon panikoinnin ja hysterian kun mikään autoliike ei halua koskea pitkällä tikullakaan mihinkään käytettyyn dieseliin.- Anonyymi
Vähättelemällä sähköauton riski ei vähene !
Se vähenee vasta kun akusto on pienentynyt neljäsosaan nykyisestä ja samoin sen hinta ! - Anonyymi
15 vuotiaana akku on siis jo lopussa, kun varauskyky on oikeasti alle 50 % uuden akun varauskyvystä. Ai miksikö? noin. Otapa selvää.
- Anonyymi
Dieseleissä on voimaa, jätetään bensa ruohonleikkureille ja sähkö parranajokoneisiin. Sitä mukaa kun liikenteessä olevat dieselit vähenee, sitä mukaa niiden arvo nousee. Minunkin dieselauton kulutuslukemat näyttää arvoa 4,1litraa/ 100km( valmistaja lupaa 3,8 litraa/100km) ja päästöarvo on 88g/km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieseleissä on voimaa, jätetään bensa ruohonleikkureille ja sähkö parranajokoneisiin. Sitä mukaa kun liikenteessä olevat dieselit vähenee, sitä mukaa niiden arvo nousee. Minunkin dieselauton kulutuslukemat näyttää arvoa 4,1litraa/ 100km( valmistaja lupaa 3,8 litraa/100km) ja päästöarvo on 88g/km.
Dieselit on kylläkin hyvin tehottomia, henkilöautoon soveltumattomia, käryttäviä ja kolisevia muinaisjäänteitä, joita ehkä voi käyttää joissain työkoneissa.
Dieselautoa ei enää halua kukan täysijärkinen, eikä niitä huoli enää edes autojobbarit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieseleissä on voimaa, jätetään bensa ruohonleikkureille ja sähkö parranajokoneisiin. Sitä mukaa kun liikenteessä olevat dieselit vähenee, sitä mukaa niiden arvo nousee. Minunkin dieselauton kulutuslukemat näyttää arvoa 4,1litraa/ 100km( valmistaja lupaa 3,8 litraa/100km) ja päästöarvo on 88g/km.
Tuo on se yleinen harhaluulo että kun määrä vähenee niin arvo nousee. Kysyntä kuitenkin sen arvon määrää, ja jos autolla ei ole kysyntää uutena (niinkuin dieseleillä ei juurikaan ole) niin ei niitä käytettynäkään enää juuri kukaan halua, tuo on nähty markkinoilla monta kertaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit on kylläkin hyvin tehottomia, henkilöautoon soveltumattomia, käryttäviä ja kolisevia muinaisjäänteitä, joita ehkä voi käyttää joissain työkoneissa.
Dieselautoa ei enää halua kukan täysijärkinen, eikä niitä huoli enää edes autojobbarit.Dieseleiden ongelmana ovat moninaiset oheislaitteet ja etenkin pakoputkessa. Katalysaattori menee noesta tukkoon ja/tai kennot murenee moottorin tärinästä. Adblue-järjestelmä jäätyy ja säiliö halkeaa. Adblue heikentää dieselillä ajamisen kannattavuutta. Hiukkasloukku tukkeutuu eikä polttotyhjennys toimi. Suutimet tukkeutuu. Dieselin kesto-ongelmana on pakokaasujen sisältämä noki yhdessä veden kanssa. EGR jäähdytin ja venttiili ovat kestomurheita. Diesel on kallis korjattava/säädettävä ja osaajia on harvassa. Dieselhuolloissakin ollaa kädettömiä uudempien henkilöautodieseleiden kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit on kylläkin hyvin tehottomia, henkilöautoon soveltumattomia, käryttäviä ja kolisevia muinaisjäänteitä, joita ehkä voi käyttää joissain työkoneissa.
Dieselautoa ei enää halua kukan täysijärkinen, eikä niitä huoli enää edes autojobbarit.Osittain totta mitä sanot, mutta totuus on kuitenkin se, että joka tippa öljyä joka maapallolta löytyy, tullaan polttamaan. Jos ei EUssa niin muualla, joten miksi EU ampuu omaan jalkaan kun päästöjen osalta EU määräyksillä ei ole mitään merkitystä ilmastoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on se yleinen harhaluulo että kun määrä vähenee niin arvo nousee. Kysyntä kuitenkin sen arvon määrää, ja jos autolla ei ole kysyntää uutena (niinkuin dieseleillä ei juurikaan ole) niin ei niitä käytettynäkään enää juuri kukaan halua, tuo on nähty markkinoilla monta kertaa.
Viikottain tulee kyselyjä vanhasta dieselpakustani että myytkö. Saman saisin heti mitä itse maksoin viisi vuotta sitten!
Vai ei dieseleitä haluta eikä arvo säily… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit on kylläkin hyvin tehottomia, henkilöautoon soveltumattomia, käryttäviä ja kolisevia muinaisjäänteitä, joita ehkä voi käyttää joissain työkoneissa.
Dieselautoa ei enää halua kukan täysijärkinen, eikä niitä huoli enää edes autojobbarit.Älä hauku dieseleitä. Täytyyhän jonkun maksaa reilusti veroja, jotta muilla on helpompaa.
- Anonyymi
”Kun sähköauto on uusi se ladataan kahtena yönä viikossa. Kun sähköauto on on 15 vuotta vanha se ladataan kolmena yönä viikossa.”
Haista nyt jo. 15 vuotta vanha sähköauto ladataan joka hemmetin yö jos autoa tarvitsee päivittäin. 15 vuotta vanhan sähköauton akkukapasiteetista on hyvä jos puolet jäljellä. Vaikea sanoa kun en ole vielä 15-vuotiaita sähköautoja nähnyt, 12-vuotiaita kyllä olen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit on kylläkin hyvin tehottomia, henkilöautoon soveltumattomia, käryttäviä ja kolisevia muinaisjäänteitä, joita ehkä voi käyttää joissain työkoneissa.
Dieselautoa ei enää halua kukan täysijärkinen, eikä niitä huoli enää edes autojobbarit.Taidat olla jäänyt sinne 70-luvulle. Nyky dieselit ei pölläyttele mustaa savua eivätkä ole teiden tukkoina. Siirry jo 2020-luvulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieseleiden ongelmana ovat moninaiset oheislaitteet ja etenkin pakoputkessa. Katalysaattori menee noesta tukkoon ja/tai kennot murenee moottorin tärinästä. Adblue-järjestelmä jäätyy ja säiliö halkeaa. Adblue heikentää dieselillä ajamisen kannattavuutta. Hiukkasloukku tukkeutuu eikä polttotyhjennys toimi. Suutimet tukkeutuu. Dieselin kesto-ongelmana on pakokaasujen sisältämä noki yhdessä veden kanssa. EGR jäähdytin ja venttiili ovat kestomurheita. Diesel on kallis korjattava/säädettävä ja osaajia on harvassa. Dieselhuolloissakin ollaa kädettömiä uudempien henkilöautodieseleiden kanssa.
Herran pieksut, onko noin tolloja vielä olemassa?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikottain tulee kyselyjä vanhasta dieselpakustani että myytkö. Saman saisin heti mitä itse maksoin viisi vuotta sitten!
Vai ei dieseleitä haluta eikä arvo säily…Oma diisselini meni vartissa, kun pistin nettiin myyntiin. Vanha oli, kilsoja takana paljon. Möin vain sen takia, kun ajot väheni paljon. N. 13 vuotta ajelin sillä ja vanhana ostin itekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla jäänyt sinne 70-luvulle. Nyky dieselit ei pölläyttele mustaa savua eivätkä ole teiden tukkoina. Siirry jo 2020-luvulle.
Edellinen dieselautoni oli 2017 E Mersu, jonka omistin kolmisen vuotta, joten jotain kokemusta on uudemmistakin dieseleistä.
- Anonyymi
Dieselillä ajavat kipuilevat kubn kukaan ei halua ostaa sellaista käytettynä.
Sähköautolla ajavan kilometrikustannus on vain murto-osa fossiilipolttimella turaavaan verrattuna ja sähköautot ovat haluttuja käytettynä.
Fossiilipoltin on ongelmajätettä koska sen käyttökustannukset ovat moninkertaiset sähköautoon verrattuna,
Voitte vetää vaikka minkälaista nettiripaskaa ja väistellä totuutta mutta fossiilipolttimilla on tullut pää vetävän käteen.
Geotab on tutkinut perusteellisesti peräti 5 000 nykyaikaisen sähköauton akustoja ja tullut siihen tulokseen, että ajoakkujen kapasiteetista häviää tätä nykyä keskimäärin 1,8 prosenttia vuodessa – mutta vain alkuvaiheessa.
"Tulos on huomattava parannus aiempaan, eli Geotabin vuonna 2019 tekemään vastaavaan tutkimukseen ja tarkoittaa sitä, että uusimman sukupolven sähköautoakkujen pitäisi kestää käytössä helposti parikymmentä vuotta tai jopa vieläkin kauemmin.
– Luvut osoittavat, että jos akkua pidetään hyvänä, se kestää uusimmissa automalleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo."
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html- Anonyymi
Vähättelemällä sähköauton riski ei vähene !
Se vähenee vasta kun akusto on pienentynyt neljäsosaan nykyisestä ja samoin sen hinta ! - Anonyymi
Sähköautohopotus muistuttaa kovin läheisesti uskontoa. Uskotaan sokeasti että sähköauto on hyvä ja sopii kaikille ja on ennenkaikkea edullinen mutta kestävä.
- Anonyymi
Joku suomalainen YouTube kanavaa pitävä laski omat kulut sähköautolle ja sai 40 snt per kilometri. Siinä ne kustannukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautohopotus muistuttaa kovin läheisesti uskontoa. Uskotaan sokeasti että sähköauto on hyvä ja sopii kaikille ja on ennenkaikkea edullinen mutta kestävä.
Kai minä hetikin vaihtaisin tuon parin tonnin Golfini parin tonnin Leafiin, mutta jos sellainen löytyisikin, se olisi jo niin romu etten pääsisi sillä edes yhden päivän työmatkaa latauksella.
Parempi on persaukisen perusduunarin pitäytyä polttomoottorissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku suomalainen YouTube kanavaa pitävä laski omat kulut sähköautolle ja sai 40 snt per kilometri. Siinä ne kustannukset.
Ja sinä sitten uskot jotain tubettajaa?
- Anonyymi
Yli 111000 euron sähköautolla pääsee vain 300-500 km. Näin jos Hesarin koeajoa Polestar 3 LR mallista on uskominen. Syyslämpimällä kelillä kulutus motarilla 29 kWh/100 km ja muutenkin vaikea päästä alle 25 kWh/100 km kulutukseen. On ne upeita johdon jatkeita
- Anonyymi
Varsikin jos vedät perässäsi peräkärryä tai asuntovaunua, niin hermot menee sähköauton ratissa.
- Anonyymi
Ei se hinta ratkaise rangea, autoissa on monia muitakin asioita jotka määrittää hintaa.
On olemassa myös bensa-autoja jotka maksavat satoja tuhansia ja niillä ei pääse kuin 350km.
Tuo sinun kateus ja viha sähköautoja kohtaan on jo sairasta, mutta itsepä siitä kärsit ja jatkuvasti enemmän kun niiden määrä vain kasvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsikin jos vedät perässäsi peräkärryä tai asuntovaunua, niin hermot menee sähköauton ratissa.
Ja ajaa 120 motarilla vastatuuleen räntäsateella ja kärryn paino suurin mahdollinen jne...
Et sä ainakaan hölmö ole? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsikin jos vedät perässäsi peräkärryä tai asuntovaunua, niin hermot menee sähköauton ratissa.
Kannattaakin ostaa Tesla, itselläni parin vuoden aikainen, yli 50000km:n keskikulutus 16,3 kWh/100 km.
- Anonyymi
Vuoden vanhana enää 60-70 k€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se hinta ratkaise rangea, autoissa on monia muitakin asioita jotka määrittää hintaa.
On olemassa myös bensa-autoja jotka maksavat satoja tuhansia ja niillä ei pääse kuin 350km.
Tuo sinun kateus ja viha sähköautoja kohtaan on jo sairasta, mutta itsepä siitä kärsit ja jatkuvasti enemmän kun niiden määrä vain kasvaa.Lue koeajo ja syytä jutun tehnyttä toimittajaa. Autossa oli paljon puutteita ja moitittavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se hinta ratkaise rangea, autoissa on monia muitakin asioita jotka määrittää hintaa.
On olemassa myös bensa-autoja jotka maksavat satoja tuhansia ja niillä ei pääse kuin 350km.
Tuo sinun kateus ja viha sähköautoja kohtaan on jo sairasta, mutta itsepä siitä kärsit ja jatkuvasti enemmän kun niiden määrä vain kasvaa.Toisaalta tonniin-pariin voit ostaa käytetyn polttomoottoriauton, jolla pääsee jopa 1000 km tankillisella. Johonkin viiteen tonniin voit tuurilla löytää vanhan Leafin tai i-Mievin, jolla pääsee käytännössä ehkä 60 km. Miten siis sähköautot pärjäävät tässä?
- Anonyymi
"Uskotaan sokeasti että sähköauto on hyvä ja sopii kaikille ja on ennenkaikkea edullinen mutta kestävä."
Tuo "sopii kaikille" on täysin sinun pienessä päässäsi soiva pakkomielle. Ei mikään käyttövoima koskaan ole ollut sopiva kaikille. Aina on ollut useita vaihtoehtoja joista valita.
Sinun henkilökohtainen pakkomielteesi ei muuta asiaa miksikään.
Sähköauto on vain yksi käyttövoima muiden joukossa vaikka se on kasvanut hirveäksi peitoksi sinun korviesi välissä.
Ryhdistäydy ja lopeta hysteerinen paapatus.- Anonyymi
Peikoksi
- Anonyymi
Tutkimusten mukaan akut kestävät hyvässä iskussa jopa 20 vuotta keskimääräisillä ajomäärillä jos akkua ei latailla pelkästään nopeilla pikalatauksilla. Tottahan kaikissa teknisissä asioissa on niitä maanantaikappaleita ja yksittäisiä tapauksia, mutta jos niitä pelkää, niin on parempi pysyä kotona peiton alla vapisemassa.
- Anonyymi
Akut ei pysy riittävän hyvässä kunnossa 20 tai 15 vuotta. Sellaisia kennoja ei ole keksitty vielä.
Ja akkuauton akkua vastaavaa osaa ei ole missään muussa autossa. Autoyhtiöt ei ole tehneet ja tukeneet tärkeimmän osan kunnossapitoa toiminnallaan koska lakia ei ole.
Jätettä tulee paljon, jos ympäristö ja ilmasto on tärkeää niin eussa säädetään tiukka laki autojen isoja akkuja kohtaan jossa autoyhtiö maksaa akun pitämisen kunnossa useita kymmeniä vuosia. Autot kun pitää olla käytössä paljon pidempää.
50 vuotta on ollut zetor traktori käytännössä samassa kunnossa tässä pihassa. Arvelen käyttöiäksi yli 100 vuotta. Yksi akkuauto aiheuttaa enemmän päästöjä valmistuksen päästöjen, materiaalin, akun, renkaista irtoavan, haitallisen pölyn, sähkönkulutuksesta.
Henkilöauto on vasta 21 vuotta käytössä ollut ja 320 000km ajettu, tälläisellä autolla ajaa 500 000km helposti ilman muutaman satasen kansi remonttia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut ei pysy riittävän hyvässä kunnossa 20 tai 15 vuotta. Sellaisia kennoja ei ole keksitty vielä.
Ja akkuauton akkua vastaavaa osaa ei ole missään muussa autossa. Autoyhtiöt ei ole tehneet ja tukeneet tärkeimmän osan kunnossapitoa toiminnallaan koska lakia ei ole.
Jätettä tulee paljon, jos ympäristö ja ilmasto on tärkeää niin eussa säädetään tiukka laki autojen isoja akkuja kohtaan jossa autoyhtiö maksaa akun pitämisen kunnossa useita kymmeniä vuosia. Autot kun pitää olla käytössä paljon pidempää.
50 vuotta on ollut zetor traktori käytännössä samassa kunnossa tässä pihassa. Arvelen käyttöiäksi yli 100 vuotta. Yksi akkuauto aiheuttaa enemmän päästöjä valmistuksen päästöjen, materiaalin, akun, renkaista irtoavan, haitallisen pölyn, sähkönkulutuksesta.
Henkilöauto on vasta 21 vuotta käytössä ollut ja 320 000km ajettu, tälläisellä autolla ajaa 500 000km helposti ilman muutaman satasen kansi remonttia.https://www.caranddriver.com/features/a31875141/electric-car-battery-life/
A crowdsourced study by Tesla owners in the Netherlands—using data from around the world—showed that Model S owners were seeing an average degradation of around 5 percent in 50,000 miles of driving. The degradation curve also begins shallowing out, indicating a loss of around 10 percent capacity or less after 150,000 or even 200,000 miles.
Kyllä nuo akut tilastollisesti kestää paljon. Akkujen kapasiteetti vähenee tuon datan perusteella arviolta 10% kun autolla on ajettu 240tkm tai jopa 320tkm eli 150t - 200t mailia.
Tietysti huonolla onnella kohdelle voi osua maanantaiakku joka on harmillinen ja voi olla melko kallis vahinko. - Anonyymi
Varastohyllyllä ehkä pysyvät. Ajossa olevassa autossa ei ikinä. Kondenssikosteus, tiesuola ja autopesut tekevät akusta selvää.
- Anonyymi
” Tutkimusten mukaan akut kestävät hyvässä iskussa jopa 20 vuotta keskimääräisillä ajomäärillä”
- Jos kestävät. On myös sähköautoja, joiden akkukapasiteetista on 12 vuoden ja 150 tkm kohdalla enää 50% jäljellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Tutkimusten mukaan akut kestävät hyvässä iskussa jopa 20 vuotta keskimääräisillä ajomäärillä”
- Jos kestävät. On myös sähköautoja, joiden akkukapasiteetista on 12 vuoden ja 150 tkm kohdalla enää 50% jäljellä.Silloin akku on varmasti ollut alle takuussa luvatun kapasiteetin jo takuuaikana, jolloin se vaihdetaan veloituksetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin akku on varmasti ollut alle takuussa luvatun kapasiteetin jo takuuaikana, jolloin se vaihdetaan veloituksetta.
Ei välttämättä ole ollut vielä takuuaikana, jos takuu on ollut 8 vuotta tai 100 tkm. Akkujen heikkeneminen kiihtyy loppua kohti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä ole ollut vielä takuuaikana, jos takuu on ollut 8 vuotta tai 100 tkm. Akkujen heikkeneminen kiihtyy loppua kohti.
Sähköauton akku menettää kapasiteettiaan nopeimmin aivan uutena. Sen jälkeen kapasiteetin väheneminen hidastuu vuosi vuodelta.
- Anonyymi
sähköauto täällä kirjoitettuna on sata vuotta vanha keksintö. Missä kunnossa 25 vuotiaat akut autoissa ovat 400 tkm ajettuna?
- Anonyymi
Täysin lopussa tietenkin. Toisin kuin diesel-autoni, joka nyt 25 vuotta vanhana ja 440 tkm ajettuna pystyy täysin samaan mihin uutenakin. Polttomoottoriauto on siis kiistattomasti pitkäikäisempi kuin sähköauto.
- Anonyymi
Akkutekniikka näyttää parantuneen muutamissa vuosissa merkittävästi https://insideevs.com/news/717187/ev-battery-replacements-due-failure-study/
Onko 0,1% sitten riittävän alhainen luku akku vikaan joka johtaa sen vaihtoon?
Pottomoottoreiden kohdalla ison moottorivian todennäköisyys on 1% https://www.consumerreports.org/cars/car-reliability-owner-satisfaction/car-reliability-histories-a1200719842/
Tuon pohjalta on 10 kertaa todennäköisempää että polttomoottoriautoon tulee iso moottorivika kuin sähköauton akku vikaantuu vaihtokuntoon.
Eli ole ihan halpaa jos polttomoottori hajoaa https://www.consumeraffairs.com/automotive/how-much-does-it-cost-to-replace-an-engine.html. Uusi kone maksaa 3 tuhannesta dollarista aina 14 tuhanteen dollariin. Siihen työt päälle maksavat tuhannesta pariin tuhanteen dollariin.
Vastaus ei ole kummankaan kohdalla yksinkertainen koska akkua ei tarvitse aina vaihtaa vaan saattaa riittää osien tai akkukennojen vaihto jos se on mahdollista. Samoin polttomoottorin korjauksen kohdalla saattaa olla mahdollista että sen voi korjata vaihtamalla osia.- Anonyymi
Suomen Tesla kertoili juuri iltapäivälehden artikkelissa, että 58600 km ajettu moottori hajottuaan, tuotteessa ei ole vikaa. Jos ja kun kyseinen auto on suunniteltu kestämään tuon verran niin ainakin tuosta merkistä pysyn kaukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen Tesla kertoili juuri iltapäivälehden artikkelissa, että 58600 km ajettu moottori hajottuaan, tuotteessa ei ole vikaa. Jos ja kun kyseinen auto on suunniteltu kestämään tuon verran niin ainakin tuosta merkistä pysyn kaukana.
Unohtuiko mainita, että auto on museoikäinen, eli takuu ohi !!!??
Oliko sähkömoottorin tehoa ja vääntömomenttia nostettu jälkeenpäin !???
Oliko autoon tehty muutoksia muuten !!!???
Iltapäivälehtien jutut ovat todella yksinkertaisia !!?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohtuiko mainita, että auto on museoikäinen, eli takuu ohi !!!??
Oliko sähkömoottorin tehoa ja vääntömomenttia nostettu jälkeenpäin !???
Oliko autoon tehty muutoksia muuten !!!???
Iltapäivälehtien jutut ovat todella yksinkertaisia !!??Museoikä tarkoittaa yli 25-vuotiasta autoa. Ja itse vaatisin sähköautolta vähintään 30 vuoden käyttöikää. On naurettavan typerä ajatus, että takuun ohittaminen tarkoittaa museoikää. Itse asiassa 8 vuotta vanha autokin on vielä melko uusi auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Museoikä tarkoittaa yli 25-vuotiasta autoa. Ja itse vaatisin sähköautolta vähintään 30 vuoden käyttöikää. On naurettavan typerä ajatus, että takuun ohittaminen tarkoittaa museoikää. Itse asiassa 8 vuotta vanha autokin on vielä melko uusi auto.
Voi tietysti aina vaatia, mutta ei mitään henkilöautoa, käyttövoimasta riippumatta, suunnitella 30 vuoden käyttöiän lähtökohdasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Museoikä tarkoittaa yli 25-vuotiasta autoa. Ja itse vaatisin sähköautolta vähintään 30 vuoden käyttöikää. On naurettavan typerä ajatus, että takuun ohittaminen tarkoittaa museoikää. Itse asiassa 8 vuotta vanha autokin on vielä melko uusi auto.
Museoikä oli ennen tuo 25 vuotta, nyt se on 30 vuotta. Nimittäin museorekisteriin saamiseksi auton pitää nykyään olla vähintään 30 vuotta vanha.
Että faktat kuntoon ennen kuin aletaan museoikäisyydestä päätä rääpimään. Minun käyttöautoni, jolla ajan työmatkaani joka arkipäivä, on vm. 1999. Silläkin on vielä viisi vuotta museoikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tietysti aina vaatia, mutta ei mitään henkilöautoa, käyttövoimasta riippumatta, suunnitella 30 vuoden käyttöiän lähtökohdasta.
Sillä ei ole paskankaan väliä mitä autovalmistajat höpöttävät ja miten kauaksi aikaa auto suunniteltu. Jos auto kestää yli 30 vuoden käyttöä niin sitten auto kestää yli 30 vuotta. Autovalmistajat ovat valehtelun ammattilaisia.
Kunnon autolla on yli 30 vuoden käyttöikä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä ei ole paskankaan väliä mitä autovalmistajat höpöttävät ja miten kauaksi aikaa auto suunniteltu. Jos auto kestää yli 30 vuoden käyttöä niin sitten auto kestää yli 30 vuotta. Autovalmistajat ovat valehtelun ammattilaisia.
Kunnon autolla on yli 30 vuoden käyttöikä.Mikähän se kunnon auto sitten on, noin esimerkkinä? Oli merkki tai malli mikä tahansa olen aivan varma siitä että läheskään kaikki autoyksilöt eivät normaalikäytössä saavuta 30 vuoden käyttöikää.
Saahan sen auton pidettyä tekohengittämällä ja isoilla remonteilla liikenteessa vaikka 50 vuotiaaksi mutta se ei sitten enää ole millään tapaa suhteessa auton ajateltuun käyttöikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän se kunnon auto sitten on, noin esimerkkinä? Oli merkki tai malli mikä tahansa olen aivan varma siitä että läheskään kaikki autoyksilöt eivät normaalikäytössä saavuta 30 vuoden käyttöikää.
Saahan sen auton pidettyä tekohengittämällä ja isoilla remonteilla liikenteessa vaikka 50 vuotiaaksi mutta se ei sitten enää ole millään tapaa suhteessa auton ajateltuun käyttöikään.Käytännössä mikä tahansa auto kestää yli 30 vuoden käyttöä, jos siitä vain pitää huolta.
"auton ajateltuun käyttöikään."
Auton ajateltua käyttöikää ei ole olemassa. Autovalmistajat haluavat kaikkien vaihtavan autojaan mahdollsimman usein, joten he valehtelevat autolla olevan jonkin "käyttöiän". Autovalmistajathan ovat pelkkiä valehtelijoita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä mikä tahansa auto kestää yli 30 vuoden käyttöä, jos siitä vain pitää huolta.
"auton ajateltuun käyttöikään."
Auton ajateltua käyttöikää ei ole olemassa. Autovalmistajat haluavat kaikkien vaihtavan autojaan mahdollsimman usein, joten he valehtelevat autolla olevan jonkin "käyttöiän". Autovalmistajathan ovat pelkkiä valehtelijoita.Ja muuten, Suomessahan autoja käytetään keskimäärin 23 vuotta ja tämäkin luku on kasvussa. Aika monia autoja käytetään yli 30 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohtuiko mainita, että auto on museoikäinen, eli takuu ohi !!!??
Oliko sähkömoottorin tehoa ja vääntömomenttia nostettu jälkeenpäin !???
Oliko autoon tehty muutoksia muuten !!!???
Iltapäivälehtien jutut ovat todella yksinkertaisia !!??Ei sillä takuulla ole vaikutusta siihen, että moottori hajoaa 56800 km kohdalla. Tuotteessa ei siis ole vikaa joten normaalia Teslan mielestä.
- Anonyymi
Mikään muu ei ole kehittynyt kuin BMS (Battery Management System). Akut itsessään ovat sitä silkkaa itseään, eli 80-90 luvun taitteen "huipputekniikkaa". Se pitkäänkö akut käytössä kestävät riippuu kuinka taitavasti BMS kykenee pitämään akun lämpötilan optimialueella kelissä kuin kelissä. Tässä ratkaisee jäähdytyksen teho ja lämpötila-antureiden sekä softan laadukkuus ja se, kuinka tiukalle softa on viritetty haalimaan akun elinikää lataustehon kustannuksella.
- Anonyymi
On turhaa esittää teorioita ja olettamuksia sähköauton akuston ominaisuuksista ja mahdollisista vaurioitumisista/korjauksista !?
Kun se akusto edelleen on liian suuri kooltaan ja massaltaan, sekä siihen sitoutuneelta pääomaltaan !?
Pääomaa on edelleen siinä kiinni 15000-40000€ !?
On turha kertoa, että harvojen täytyy akustoa uusia kun joidenkin joka tapauksessa niin täytyy tehdä !?- Anonyymi
"On turha kertoa, että harvojen täytyy akustoa uusia kun joidenkin joka tapauksessa niin täytyy tehdä !?"
Ja joidenkin täytyy tehdä koneremppa polttareihin. Ei ole halpaa lystiä se.
Mutta se mikä on halpaa on sähkö autolla ajaminen. Alle kaksi euroa per sata km. Polttiksella ei koskaan pääse alle kympillä samaa matkaa vuoden keskiarvona. - Anonyymi
Kun akkutakuu on lopussa, on autokin jo aika arvoton. Joku ostaja saattaa ottaa riskin, useimmat eivät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun akkutakuu on lopussa, on autokin jo aika arvoton. Joku ostaja saattaa ottaa riskin, useimmat eivät.
Kun sähköauton akusto loppuu, niin se tekee 15000-40000€ !? Huh,huh !!!
Kun polttomoottori auton akku loppuu, niin se tekee 150€ !
Nopeammat ymmärtävät eron !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun sähköauton akusto loppuu, niin se tekee 15000-40000€ !? Huh,huh !!!
Kun polttomoottori auton akku loppuu, niin se tekee 150€ !
Nopeammat ymmärtävät eron !?Sähköauton akut kestävät 80% tikissä 300.000km. Käytännössä akku kestää pidempään kuin itse auto.
Nuo 20 vuotta vanhat 80% akut jatkavat elämäänsä teollisuudessa varavoimana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akut kestävät 80% tikissä 300.000km. Käytännössä akku kestää pidempään kuin itse auto.
Nuo 20 vuotta vanhat 80% akut jatkavat elämäänsä teollisuudessa varavoimana.Vain jos kilometrit rullataan kahteen-kolmeen vuoteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain jos kilometrit rullataan kahteen-kolmeen vuoteen.
Tesloissa akusta ruostuu jokin yläpuolinen luukku puhki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"On turha kertoa, että harvojen täytyy akustoa uusia kun joidenkin joka tapauksessa niin täytyy tehdä !?"
Ja joidenkin täytyy tehdä koneremppa polttareihin. Ei ole halpaa lystiä se.
Mutta se mikä on halpaa on sähkö autolla ajaminen. Alle kaksi euroa per sata km. Polttiksella ei koskaan pääse alle kympillä samaa matkaa vuoden keskiarvona.Mikään sellainen sähköauto joka täyttäisi tarpeeni ei tulisi minulle halvemmaksi kuin nykyinen polttomoottoriautoni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akut kestävät 80% tikissä 300.000km. Käytännössä akku kestää pidempään kuin itse auto.
Nuo 20 vuotta vanhat 80% akut jatkavat elämäänsä teollisuudessa varavoimana.”Sähköauton akut kestävät 80% tikissä 300.000km.”
No eipä useinkaan ole kestänyt! Ei aina edes puoltakaan tuosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akut kestävät 80% tikissä 300.000km. Käytännössä akku kestää pidempään kuin itse auto.
Nuo 20 vuotta vanhat 80% akut jatkavat elämäänsä teollisuudessa varavoimana.Mikähän teollisuus investoi 20 vuotta vanhoihin akkuihin?
- Anonyymi
Se riippuu täysin siitä millainen akku on. Toyota taitaa jo lupailla miljoona kilometriä akulle. Itse katselen vielä rauhassa akkujen kehittyvän ennen kuin sellaista mietin itselleni. Kakkos tai kolmos autoksi sopisi mutta ei ainoaksi.
Tällä hetkellä sähkäri ei ole Suomen ilmastoon sopiva paitsi kesällä, siis minulle. Jollekin voi sopia. EU päästö hömppä pitääkin asettaa paikallisesti sille tasolle että liikkuminen ei vaarannu. Esim Helsinki on vetänyt hihasta ihan itse keksimänsä tavan rokottaa hybridi autojen parkkimaksuja kun "ajonaikaisia päästöjä ei voi taata" . Ne päästöt lukee kyllä tehtaan ilmoituksessa, joten tuollaista soopaa mitä Helsinki tekee, pitää olla laitonta.- Anonyymi
Sähköauto on talvella ylivoimaisen mukava polttkseen verrattuna. Lämpöä alkaa tulemaan heti eikä vasta viidestoista päivä. Ei huurre tuulilasissa on asia mitä sähköautossa ei koskaan pääse kokemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on talvella ylivoimaisen mukava polttkseen verrattuna. Lämpöä alkaa tulemaan heti eikä vasta viidestoista päivä. Ei huurre tuulilasissa on asia mitä sähköautossa ei koskaan pääse kokemaan.
Typo: Huurre tuulilasissa on asia mitä sähköautossa ei koskaan pääse kokemaan.
- Anonyymi
Ja sitten vähän tutkimusta arvailemisen sijaan (tämä suora lainaus Tekniikan Maailman sivuilta:
"Sähköautojen akut saattavat kestää huomattavasti pidempään kuin aiemmin on arvioitu, kertoo maanantaina julkaistu Stanfordin yliopiston ja SLAC:n kansallisen kiihdytinlaboratorion tutkimus. Monien autoilijoiden arkiset ajotottumukset, kuten pysähtelyt, kiihdytykset, jarrutukset ja pitkät pysäköinnit, hidastavat akkujen kulumista verrattuna laboratorio-olosuhteissa tehtyihin jatkuviin purku- ja lataustesteihin. Tämä voi pidentää akkujen käyttöikää jopa kolmanneksella verrattuna aiempiin arvioihin.
Tutkimuksen mukaan tosielämässä yleiset ajotavat – kuten ajaminen vilkkaassa liikenteessä, jatkuva pysähtely sekä kiihdyttely ja akkujen pitkät lepotilat – vaikuttavat positiivisesti akkuihin. Laboratoriotesteissä akkuja testataan tasaisilla purku- ja latausjaksoilla, mikä usein poikkeaa siitä, miten akkuja käytetään oikeasti."- Anonyymi
"Monien autoilijoiden arkiset ajotottumukset, kuten pysähtelyt, kiihdytykset, jarrutukset ja pitkät pysäköinnit, hidastavat akkujen kulumista verrattuna laboratorio-olosuhteissa tehtyihin jatkuviin purku- ja lataustesteihin. Tämä voi pidentää akkujen käyttöikää jopa k
kolmanneksella verrattuna aiempiin arvioihin."
Ja monet yleiset tavat ja olosuhteet taas vaikuttavat negatiivisesti. Pelkästään pikalaturien käyttäminen usein tuhoaa akun nopeasti. Kaikkein nopeimmat pikalaturit tuhoavat akun nopeasti. Samoin kuumuus ja kylmyys nopeuttaa akun kulumista. Oikeasti toisilla tavoilla voidaan puolittaa akun käyttöikä.
Väite siitä, että tosielämässä akut kuluisivat hitaammin tosielämässä on valetta.
Laboratiotestit ovat arvottomia eikä kerro mitään todellisuudesta. Tuolla "tutkimuksella" voi lähinnä pyyhkäistä persettä.
Lisäksi miten on selitettävissä se, että on myynnissä paljon sähköautoja joiden kapasiteetista on jäljellä alle 70% ja ajokilometrejä on alle 100 tkm? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Monien autoilijoiden arkiset ajotottumukset, kuten pysähtelyt, kiihdytykset, jarrutukset ja pitkät pysäköinnit, hidastavat akkujen kulumista verrattuna laboratorio-olosuhteissa tehtyihin jatkuviin purku- ja lataustesteihin. Tämä voi pidentää akkujen käyttöikää jopa k
kolmanneksella verrattuna aiempiin arvioihin."
Ja monet yleiset tavat ja olosuhteet taas vaikuttavat negatiivisesti. Pelkästään pikalaturien käyttäminen usein tuhoaa akun nopeasti. Kaikkein nopeimmat pikalaturit tuhoavat akun nopeasti. Samoin kuumuus ja kylmyys nopeuttaa akun kulumista. Oikeasti toisilla tavoilla voidaan puolittaa akun käyttöikä.
Väite siitä, että tosielämässä akut kuluisivat hitaammin tosielämässä on valetta.
Laboratiotestit ovat arvottomia eikä kerro mitään todellisuudesta. Tuolla "tutkimuksella" voi lähinnä pyyhkäistä persettä.
Lisäksi miten on selitettävissä se, että on myynnissä paljon sähköautoja joiden kapasiteetista on jäljellä alle 70% ja ajokilometrejä on alle 100 tkm?Siinä taas sellainen ”kaikien aloien siantuntija”.
Mistä tällaisia pellejä oikein piisaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Monien autoilijoiden arkiset ajotottumukset, kuten pysähtelyt, kiihdytykset, jarrutukset ja pitkät pysäköinnit, hidastavat akkujen kulumista verrattuna laboratorio-olosuhteissa tehtyihin jatkuviin purku- ja lataustesteihin. Tämä voi pidentää akkujen käyttöikää jopa k
kolmanneksella verrattuna aiempiin arvioihin."
Ja monet yleiset tavat ja olosuhteet taas vaikuttavat negatiivisesti. Pelkästään pikalaturien käyttäminen usein tuhoaa akun nopeasti. Kaikkein nopeimmat pikalaturit tuhoavat akun nopeasti. Samoin kuumuus ja kylmyys nopeuttaa akun kulumista. Oikeasti toisilla tavoilla voidaan puolittaa akun käyttöikä.
Väite siitä, että tosielämässä akut kuluisivat hitaammin tosielämässä on valetta.
Laboratiotestit ovat arvottomia eikä kerro mitään todellisuudesta. Tuolla "tutkimuksella" voi lähinnä pyyhkäistä persettä.
Lisäksi miten on selitettävissä se, että on myynnissä paljon sähköautoja joiden kapasiteetista on jäljellä alle 70% ja ajokilometrejä on alle 100 tkm?"Lisäksi miten on selitettävissä se, että on myynnissä paljon sähköautoja joiden kapasiteetista on jäljellä alle 70% ja ajokilometrejä on alle 100 tkm?"
No laitatko myyntilinkin edes muutamaan tällaiseen autoon? Ja jätetään nyt ne iänikuiset Nissan Leaffit pois, koska niissä tunnetusti akun lämmönhallinta ei ole samalla tasolla kuin muissa sähköautoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi miten on selitettävissä se, että on myynnissä paljon sähköautoja joiden kapasiteetista on jäljellä alle 70% ja ajokilometrejä on alle 100 tkm?"
No laitatko myyntilinkin edes muutamaan tällaiseen autoon? Ja jätetään nyt ne iänikuiset Nissan Leaffit pois, koska niissä tunnetusti akun lämmönhallinta ei ole samalla tasolla kuin muissa sähköautoissa.Leafit ovat sähköautoja ja lisäksi erittäin suosittuja sähköautoja. Eikä Leaf edes ole nopeiten kapasiteettiaan tiputtava, toisissa malleissa kapasiteetti on tippunut vielä Leafiakin nopeammin. Esimerkiksi Kia Soulin akun kapasiteetti romahtaa todella nopeasti, nopeammin kuin Leafissa. Ja myös vanhojen Teslojen akku on usein vaihdettu.
Nämä "tutkimukset" ovat sähköautovalmistajien rahoittamaa propagandaa ja valetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leafit ovat sähköautoja ja lisäksi erittäin suosittuja sähköautoja. Eikä Leaf edes ole nopeiten kapasiteettiaan tiputtava, toisissa malleissa kapasiteetti on tippunut vielä Leafiakin nopeammin. Esimerkiksi Kia Soulin akun kapasiteetti romahtaa todella nopeasti, nopeammin kuin Leafissa. Ja myös vanhojen Teslojen akku on usein vaihdettu.
Nämä "tutkimukset" ovat sähköautovalmistajien rahoittamaa propagandaa ja valetta.No yhtään linkkiä tuollaisiin yksilöihin (Suomessa tai ulkomailla) et kuitenkaan laittanut vaikka kertomasi mukaan noita on myynnissä paljon?
- Anonyymi
”Tutkimuksen mukaan tosielämässä yleiset ajotavat – kuten ajaminen vilkkaassa liikenteessä, jatkuva pysähtely sekä kiihdyttely ja akkujen pitkät lepotilat – vaikuttavat positiivisesti akkuihin.”
Tosielämässä kylläkin ajan aamulla töihin suurimmaksi osaksi tasaista 80km/h, illalla sama homma toiseen suuntaan. Jatkuva pysähtely ja kiihdyttely on ajoprofiilissani hyvin harvinaista.
Pitääkö tämä tulkita niin, että sähköauto ei sovi minulle?
- Anonyymi
Ei näytä tämän valittajan valituksilla olevan vaikutusta. Asun pienessä maaseudulla olevassa kunnassa pohjois-suomessa. Ostin sähköauton tasan kaksi vuotta sitten. Silloin ei paikallisen osuuskaupan pihassa muita sähköautoja näkynyt. Nyt näkyy. Tesloja, Polestareja, Nissaneita, Volkkareita. Niin se maailma muuttuu Eskoseni.
- Anonyymi
Ja sähköautot ovat silti pelkkiä paskoja romuja.
- Anonyymi
Ja pelkässä akustossa on rahaa kiinni 15000-40000€ !?
- Anonyymi
Katsokaa Youtubesta Kokkolan Autohuolto ja sieltä Joulukalenteri.
- Anonyymi
Näin se maailma muuttuu ja ajatukset sen mukaan kun todelliset faktat tulevat ajan kanssa esille positiivisessa muodossa.
https://tekniikanmaailma.fi/emme-ole-testanneet-sahkoautojen-akkuja-oikealla-tavalla-tyypillinen-ajotapa-tekee-hyvaa-sahkoautojen-akuille-tutkimus-kertoo/- Anonyymi
Kas vaan, eivät huomanneet varoittaa akustoon sitoutuneesta pääomasta, joka on 15000-40000€ !
Aikamoista !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas vaan, eivät huomanneet varoittaa akustoon sitoutuneesta pääomasta, joka on 15000-40000€ !
Aikamoista !?Mitä luulet pääomaa sitoutuneen moottoriin ja vaihteistoon?
Entä miten paljon on sitoutunut öljynporaukseen rahaa ja öljyn siirtoon? - Anonyymi
Ja todelliset faktat ovat todistaneet tuon artikkelin valheeksi. Yksikään akku ei kestä niin kauan kuin labratestit kertovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todelliset faktat ovat todistaneet tuon artikkelin valheeksi. Yksikään akku ei kestä niin kauan kuin labratestit kertovat.
Ei tosiaankaan, vaan akut kestävätkin paljon pidempään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tosiaankaan, vaan akut kestävätkin paljon pidempään.
Tosielämä on todistanut tuon valheeksi. Akut kestävät tosielämässä lyhyempään kuin labratesteissä.
- Anonyymi
Oma ajotapani ei ilmeisesti sitten ole ”tyypillinen” koska ajan pääsääntöisesti matkaa tasaisella nopeudella, en kiihdyttele ja jarruttele jatkuvasti, en juurikaan aja vilkkaassa liikenteessä jne.
Diesel toimii hyvin minulla ja on taloudellisimmillaan niillä nopeuksilla mitä ajan. Sähköauton taloudellisin ajonopeushan on paljon alhaisempi, eli maksimoidakseen toimintamatkan pitäisi ajaa alle 60km/h. Se ei oikein toimi valtateillä.
Sähköauto on ihan oiva peli kaupunkinytkyttäjille.
Artikkelin esiintuomat todelliset faktat todistavat vain sen, ettei sähköauto ole paras vaihtoehto kaikkeen eikä kaikille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tosiaankaan, vaan akut kestävätkin paljon pidempään.
Onko todisteita? Minä en usko ennen kuin näen 20 vuotta vanhan sähköauton, jonka alkuperäinen akku on edelleen täysin kunnossa.
Olen aika varma, etten tule sellaista ihmettä koskaan näkemään.
- Anonyymi
Paristojen kehitys etenee. Ja nykyset palo-vaaralliset paristot korvautuu halvemmalla tekniikalla, materiaaleilla.
https://youtu.be/X8LnVrnPqc8?si=9CkeWST6AaJfNz1s- Anonyymi
Uutisissa on kerrottu, miten uudet materiaalit kestää useita latauskertoja, yms.
Ehkä paristo-kehitys etenee.
Kulumisesta se, että esim puhelimen, läppärin paristoista voi esimerkkinä huomata
litium patterin keston. Isompi auto paristo toimii samoin, vähitellen se heikkenee.
- Anonyymi
Joopa joo. SOH 85% lyijyakku on menettänyt puoet käyttökelpoisesta kapasiteetistaan koska niissä on käyttökelpoista kapasiteettia uutenakin vain 50% ilmoitetusta. Lithiumakkuihin tämä ei päde.
- Anonyymi
Voisiko aloittaja hiukan avata mikä on se hylkyraja ja mistä määrätään?
- Anonyymi
varakkaille tämä akun kesto ei ole ongelma vaan köyhemmälle väestölle joiden toivotaan ostavan se rikkaan käytetty auto...monella ei varmaankaan ole varaa uuteen akustoon jos tulee ongelmia...jos ajatellaan että autolla on ajettu 200.000 ja hintaa 10.000 ja akusto sanoo kaput ,niin siinä loppu köyhän autoilu kerrasta....parempi vaan ajella tonnin romulla ja nukkua yöt hyvin..
- Anonyymi
Niin, valtaosa Suomalaisista ostaa uuden autonsa pitkällä paperilla !!
Kun kesken maksu ohjelman akusto sanoo Moro,niin lisäksi menee 20000€ !?
Melkoista ekonomiaa !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, valtaosa Suomalaisista ostaa uuden autonsa pitkällä paperilla !!
Kun kesken maksu ohjelman akusto sanoo Moro,niin lisäksi menee 20000€ !?
Melkoista ekonomiaa !?Moni ostaa tojotansa pitkällä paperilla.
Lun kesken maksuohjelman (yhdyssana) moottori sanoo moro, niin lisäksi menee yli 38 000 €!
Melkoista ekonomiaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni ostaa tojotansa pitkällä paperilla.
Lun kesken maksuohjelman (yhdyssana) moottori sanoo moro, niin lisäksi menee yli 38 000 €!
Melkoista ekonomiaa!Teslan sähkömoottorikin kestää vähemmän kilometrejä kuin polttomoottorit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslan sähkömoottorikin kestää vähemmän kilometrejä kuin polttomoottorit.
Tojotan polttomoottori ei kestä edes tuhatta kilometriä ja korjaus maksaa yli 38000€.
- Anonyymi
Noinhan se menee, mutta nostit äläkän! Kirjotan tän loppuun ja alan lueskeleen sitten.
Mutta on asia, jota en ymmärrä. Miten auto, merkki ja ennen kaikkea, mitä kalliimpi voi olla joillekkin elämää tärkeämpi asia?? Auto, oli sen käyttövoima mikä tahansa, on kaikkein tyhmin sijoituskohde. Hukata rahansa tai maksaa vuosia osamaksuja, kun rahoille löytyy sata kertaa parempiakin kulutuskohteita?
Itse ajan paljon, enkä eläessäni ole ostanut uutta autoa, kerran ostin liikkeestä käytetyn ja annoin vaihdossa vanhan, muuten ole ostanut yksityisiltä. Kaikki autot on ollut vuosikausia, halavalla ostettu ja itse korjannut, jos tarvetta ollut ja vaihtanut itse kuluvat osat.- Anonyymi
"Hukata rahansa tai maksaa vuosia osamaksuja, kun rahoille löytyy sata kertaa parempiakin kulutuskohteita?"
Eiköhän nämä ole kuitenkin aika lailla jokaisen henkilökohtaisia valintoja ja arvostuskysymyksiä. Kyllä itse olen kokenut saaneeni rahalle vastinetta, vaikka auton vaihto uuteen muutaman vuoden välein onkin maksanut paljon enemmän kuin selvästi vanhemmalla autolla ajaminen. Enkä myöskään koe että olisin mistään muusta elämisestä tai tekemisestä joutunut tinkimään sen vuoksi että haluan ajaa uudella/uudehkolla autolla. - Anonyymi
Miksi joku ostaa tai rakennuttaa miljoonia maksavan asunnon, kun yksiössäkin voisi asua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841