Etuveto...

huono...

Autoteollisuus on muuttanut kannattavuussyistä suurimman osa autoista etuvetoisiksi.
Tämä on valmistusteknisesti halvin vetotapa.
Ihanteellisin olisi neliveto joka pitäisi saada pakolliseksi.
Etuveto on vaarallisin tapa. Vetävät ja ohjaavat eivät saa olla samalla akselilla jos on vain yksi vetävä akseli.
Tästä fysiikan laista on turha muiden kirjoitella, asia ei miksikään muutu.

22

2338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari

      sanovat, olen ajellut 20 vuotta pääasiassa etuvetoisilla autoilla. Ei maantieliikenne ole mikään rallirata. Kun ajaa tilanteen mukaan, pärjää autolla kuin autolla, joka on peruskunnossa.

      • Hyvä!

        ...:)


      • speed_bumber

        Mutta fiksumpaa olisi käyttää turvallisempaa. Aivan kuten turvavyö, tulisi takavedon tai nelivedon olla pakollinen.


      • vuosi
        speed_bumber kirjoitti:

        Mutta fiksumpaa olisi käyttää turvallisempaa. Aivan kuten turvavyö, tulisi takavedon tai nelivedon olla pakollinen.

        taaksepäin asfalttiralleissa taisi etuveto Xsara kyykyttää mennen tullen nelivetoja. Kiloissa oli jonkin verran eroja, muttei tehoissa. Kyllä silloin piertiin verta WRC -talleissa. Ei muuten ollut yhtään takavetoa samalla viivalla.


        Miksiköhän?????


      • rallimies
        vuosi kirjoitti:

        taaksepäin asfalttiralleissa taisi etuveto Xsara kyykyttää mennen tullen nelivetoja. Kiloissa oli jonkin verran eroja, muttei tehoissa. Kyllä silloin piertiin verta WRC -talleissa. Ei muuten ollut yhtään takavetoa samalla viivalla.


        Miksiköhän?????

        Koska niitä ei oltu luokitettu? Aiemminhan nimenomaan takavedot oli voitokkaita, kunnes nelivedot tulivat. Takaveto on kilpailukykyinen edelleen asfaltilla.


      • Timppa vaan
        rallimies kirjoitti:

        Koska niitä ei oltu luokitettu? Aiemminhan nimenomaan takavedot oli voitokkaita, kunnes nelivedot tulivat. Takaveto on kilpailukykyinen edelleen asfaltilla.

        Kun etuvedot tulivat. Ne pesivät takatuupparit mennen tullen. Nimen omaan rallimenestys alunperin teki etuvetoiset suosituiksi. Toki hyvät ajoa ominaisuudet auttoivat myös.


      • perse
        Timppa vaan kirjoitti:

        Kun etuvedot tulivat. Ne pesivät takatuupparit mennen tullen. Nimen omaan rallimenestys alunperin teki etuvetoiset suosituiksi. Toki hyvät ajoa ominaisuudet auttoivat myös.

        mukava kuunnella kun etuveto miehet hauskuttaa ...


    • mitä helvettiä?

      Voitko perustella? Eihän neliveto sen turvallisempi ole kuin muutkaan....

    • oli pelkkä provo.
      Kaikista halvin valmistusvaihtoehto on takamoottorinen takatyöntöinen. Ajo-ominaisuudet muituttavat lähinnä lekan heittoa varsi edellä.
      Etuvetoinen on kaksipyörävetoisista kallein ja paras ajo-ominaisuuksiltaan.
      Provon kirjoittaja saattaa olla itse lyijykynällä kirjoittanut mieleisensä "lain" peruskoulun fysiikankirjaan, muualta sitä ei kyllä löydy.

      • perse

        mutta puskeminen on vaarallista jopa hengenvaarallista...
        koskaan en osta etuvetoa enää toista kertaa koska en halua vaarantaa omaa henkeäni vetotavan vuoksi..


      • 911

        Parempi olla hiljaa kun ei ymmärrä alasta mitään.


      • jees-mies

        Ei ollut provo, mutta takaveto on kalliimpi valmistaa mm. taka-akselin takia joka ei olekaan pelkkä ratakiskon pätkä kuten etuvedossa. Siinä on turha ajo-ominaisuuksista puhua.


      • faktaa kehiin
        jees-mies kirjoitti:

        Ei ollut provo, mutta takaveto on kalliimpi valmistaa mm. taka-akselin takia joka ei olekaan pelkkä ratakiskon pätkä kuten etuvedossa. Siinä on turha ajo-ominaisuuksista puhua.

        Näin on. Jos takavetoja massatuotettaisiin ne olisivat edullisimpia. Ja näinhän olikin männävuosikymmeninä kunnes tekniikan kehittyminen toi etuvedon mukavuudet ja turvallisuuden jokaisen ulottuville. Etuveto on monimutkaisempi. Ehkä taka-akseli on yksinkertainen, mutta etuakseli sitten triplasti kompleksimpi.

        Porshe ei ole takaveto sen hinnan, vaan urheilullisuuden vuoksi.


      • unohdit
        jees-mies kirjoitti:

        Ei ollut provo, mutta takaveto on kalliimpi valmistaa mm. taka-akselin takia joka ei olekaan pelkkä ratakiskon pätkä kuten etuvedossa. Siinä on turha ajo-ominaisuuksista puhua.

        Vanhan kunnon takavetoLadan?


      • Pörje
        faktaa kehiin kirjoitti:

        Näin on. Jos takavetoja massatuotettaisiin ne olisivat edullisimpia. Ja näinhän olikin männävuosikymmeninä kunnes tekniikan kehittyminen toi etuvedon mukavuudet ja turvallisuuden jokaisen ulottuville. Etuveto on monimutkaisempi. Ehkä taka-akseli on yksinkertainen, mutta etuakseli sitten triplasti kompleksimpi.

        Porshe ei ole takaveto sen hinnan, vaan urheilullisuuden vuoksi.

        Hieman asiantuntematonta tarinaa.

        Kyllä ne etuakselistot on melkein samanlaisia, riippumatta mitkä pyörät vetää (yleensä Mc Person jossa ainoa ero hammastangon sijoitus tms.).

        Takaveto on selvästi vaikeampi ja kalliimpi sekä valmistuksen että ennenkaikkea kokoonpanon kannalta ja ainoastaan kalleimmissa- tai erikoisautoissa enää nykyään käytössä.

        Jos takavetoinen olisi edullisempi ratkaisu niin kaikki halvat pikkuautot olisivat taatusti takavetoisia.


      • perse
        faktaa kehiin kirjoitti:

        Näin on. Jos takavetoja massatuotettaisiin ne olisivat edullisimpia. Ja näinhän olikin männävuosikymmeninä kunnes tekniikan kehittyminen toi etuvedon mukavuudet ja turvallisuuden jokaisen ulottuville. Etuveto on monimutkaisempi. Ehkä taka-akseli on yksinkertainen, mutta etuakseli sitten triplasti kompleksimpi.

        Porshe ei ole takaveto sen hinnan, vaan urheilullisuuden vuoksi.

        ja turvallisuus ...mitä ne on ...kerroppa asiasta tarkemmin....
        mukavuutta ei ole auton veteleminen renkaitten kulku suuntaa ja puskeminen...nuo edelliset jo pelkästään sulkee mukavuuden ja turvallisuuden pois kyseistä vetotavasta..
        etuveto monimutkaisempi ? päin vastoin siitä puuttuu osakonaisuuksia eli miten se voi olla monimutkaisempi....kardaanin puuttuminen vai perän ja laatikon yhdistäminen on monimutkaisuutta ?
        hassua kuin kuopiolaisen liikkuvan poliisin päälikön järki...tai siis sekin on yhtä monimutkainen kun etuveto ja puskee minne sattuu ja ei edes tiedä milloin valehtelee ja milloin puhuu paskaa...siis herra .....;)


      • katsopa vaikka sinne alapuo...
        perse kirjoitti:

        ja turvallisuus ...mitä ne on ...kerroppa asiasta tarkemmin....
        mukavuutta ei ole auton veteleminen renkaitten kulku suuntaa ja puskeminen...nuo edelliset jo pelkästään sulkee mukavuuden ja turvallisuuden pois kyseistä vetotavasta..
        etuveto monimutkaisempi ? päin vastoin siitä puuttuu osakonaisuuksia eli miten se voi olla monimutkaisempi....kardaanin puuttuminen vai perän ja laatikon yhdistäminen on monimutkaisuutta ?
        hassua kuin kuopiolaisen liikkuvan poliisin päälikön järki...tai siis sekin on yhtä monimutkainen kun etuveto ja puskee minne sattuu ja ei edes tiedä milloin valehtelee ja milloin puhuu paskaa...siis herra .....;)

        Veto ja ohjaus samalla akselilla. Kurkkaappa etuvedosta ja sitten takavedosta miten hommat on tehty ja mieti sitten kumpi on yksinkertaisempi.

        Minä kyllä pidän takavedon ajomukavuudesta, se nimittäin ON oikeasti mukavampi ajaa jopa ihan tavallisessa ajossa. Auto käyttäytyy jotenkin luontevammin. Nykyinen on etuveto, mutta todennäköisesti seuraava on taas takaveto. Ei näillä etuvedoilla...

        Tosin ei-niin-hyvälle kuljettajalle etuveto on paras vaihtoehto. Turha laittaa takavedolla pyörimään ympäriinsä... Tosin jos on luistonestot yms niin eihän siinä sitten mitään.


      • perse
        katsopa vaikka sinne alapuo... kirjoitti:

        Veto ja ohjaus samalla akselilla. Kurkkaappa etuvedosta ja sitten takavedosta miten hommat on tehty ja mieti sitten kumpi on yksinkertaisempi.

        Minä kyllä pidän takavedon ajomukavuudesta, se nimittäin ON oikeasti mukavampi ajaa jopa ihan tavallisessa ajossa. Auto käyttäytyy jotenkin luontevammin. Nykyinen on etuveto, mutta todennäköisesti seuraava on taas takaveto. Ei näillä etuvedoilla...

        Tosin ei-niin-hyvälle kuljettajalle etuveto on paras vaihtoehto. Turha laittaa takavedolla pyörimään ympäriinsä... Tosin jos on luistonestot yms niin eihän siinä sitten mitään.

        että mitä monimutkaisuutta on etuvedossa..eihän siinä ole kuin reikä keskellä napaa josta menee vetari läpitte..muut osat samaa kuin takavedossakin eli ne pyörät kääntyy ja joustaa...
        mutta mitä tulee takavedon takakehikkoon vaikka verrate 124 mallin meseä niin enemmän siinä on käpäliä ja niveliä kuin etuvedon vastaavassa...
        hammastankohan löytyy myös takavedossa edestä..
        itselät löytyy 15 takvetoa ja yksi paku etuvetona (ihan vaan säästö syistä koska kunnon takaveto pakuja ei ole 90 luvulla ollut markkinoilla ainakaan pinellä rahalla )


      • faktaa kehiin
        Pörje kirjoitti:

        Hieman asiantuntematonta tarinaa.

        Kyllä ne etuakselistot on melkein samanlaisia, riippumatta mitkä pyörät vetää (yleensä Mc Person jossa ainoa ero hammastangon sijoitus tms.).

        Takaveto on selvästi vaikeampi ja kalliimpi sekä valmistuksen että ennenkaikkea kokoonpanon kannalta ja ainoastaan kalleimmissa- tai erikoisautoissa enää nykyään käytössä.

        Jos takavetoinen olisi edullisempi ratkaisu niin kaikki halvat pikkuautot olisivat taatusti takavetoisia.

        Pikkuautot ovat etuvetoja nimenomaan helpomman ajettavuuden vuoksi. Olis varmaan hirveä kauppakassi talviliukkailla: heikkotehoinen höyhenenkevyt takaveto, nainen kuskina ja sutiminen yllättää.

        Etumoottorisessa takavedossa tulee kylläkin etäisyyttä vetäviin pyöriin mikä maksaa mutta entäs takamoottorinen? Ikävää ettei autoteollisuus ole kiinnostunut takamoottorisista perusmalleista. Moottorin kuuluu olla takana niinkuin bussissa. Jää murinat selän taakse.


      • Pekka_
        faktaa kehiin kirjoitti:

        Pikkuautot ovat etuvetoja nimenomaan helpomman ajettavuuden vuoksi. Olis varmaan hirveä kauppakassi talviliukkailla: heikkotehoinen höyhenenkevyt takaveto, nainen kuskina ja sutiminen yllättää.

        Etumoottorisessa takavedossa tulee kylläkin etäisyyttä vetäviin pyöriin mikä maksaa mutta entäs takamoottorinen? Ikävää ettei autoteollisuus ole kiinnostunut takamoottorisista perusmalleista. Moottorin kuuluu olla takana niinkuin bussissa. Jää murinat selän taakse.

        Luuletko että autot suunnitellaan suomen talviolosuhteita varten esimerkiksi Japanissa, Espanjassa...

        Etuveto on halvempi valmistaa, pikkuautoissa hinta ratkaisee.

        Ihme vänkäämistä ilmiselvistä asioista.


    • vaillinaistotuus

      Niihin fysiikan lakeihin kuulunee Suomessa myös empiirinen eli kokemusperäinen totuus, että takavetoiseen autoon tarvitaan talvella hiekkapussi taakse, jotta vetopyörille saadaan painoa. Muuten se on työläs ajaa.

      Suositus on, että 20-50 kg hiekkaa ja mieluiten aivan takalautaan kiinni (esim. teltan tai makuupussin vanha suojapussi). Tämä kokemus on tullut muutaman takavetoisen kautta.

      Sittemmin olen viisastunut. Etuvetoinen on arkikäytössä aivan ylivoimainen.
      Muutakin edistystä automaailmassa on tapahtunut, jos herrat narrit ovat panneet merkille. Vaihdoin autoni vinyylilevysoittimen ensin kasettiin ja sittemmin cd-soittimeen. CD ei hypi niinkuin levysoitin soralla eikä veny, kuten C-kasetin nauha pakkasella.

      Etuvetoisella voi myös vetää vaunua aivan hyvin, kunhan renkaat ovat pitävät eli kaikin puolin muutenkin hyvät.

      Neliveto on aivan oma lukunsa. Se on, harmi kyllä, pirun kallis.

      Muuten: tämä etuveto-takaveto -keskustelu on ihan älytön. Voisitteko kuvitella kirjailijoiden konferenssia, jossa kinataan siitä, syntyvätkö paremmat romaanit Adlerilla vai Olympuksella?
      Jokainen valitsee oman työkalunsa tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan.

      • jamppa

        Suositus on, että 20-50 kg hiekkaa ja mieluiten aivan takalautaan kiinni (esim. teltan tai makuupussin vanha suojapussi). Tämä kokemus on tullut muutaman takavetoisen kautta.
        normaalissa tasapainosessa autossa ei tarvitse mitään painoja..vai laitatko etuvetoon kun se lastattuna niin eteen hiekka pusseja ?

        Sittemmin olen viisastunut. Etuvetoinen on arkikäytössä aivan ylivoimainen.


        Etuvetoisella voi myös vetää vaunua aivan hyvin, kunhan renkaat ovat pitävät eli kaikin puolin muutenkin hyvät
        etuveto ei ole missään olosuhteissa tarkoitettu vetoautoksi ei ylä eikä alamäessä...miten renkaan pito voi olla hyvä jos akseli keventyy esim niiatessa ja ylämäki nousussa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      336
      7412
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      77
      4769
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3225
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3117
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      76
      2016
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1896
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      220
      1841
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1597
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1558
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1478
    Aihe