Tänään ylittyy 300. Hyvä joulukuun alkupuolisko; ei varmaan huono ole loppukaan.
https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/
Erinomainen vuosi tulossa kirkosta eroamisessa
101
585
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä kaikkiaan yli 60 000 jättää kirkon. Kasteet jo hyvän matkaa alle 50 %, kirkko kuolee pois.
- Anonyymi
Kirkon lopettamisen myötä kaikenlaisen uskonnollisen puuhastelun erityisasema tulee poistettavaksi.
Kirkon varallisuus ja verotulot voidaan siirtää Hyvinvointialueille ja herätysliikkeetkin voivat jatkaa puuhasteluaan ilman valtion taloudellista sekä lainsäädännöllistä tukea kuten apostolit aikoinaan.
Raamattukin muuttunee K18 julkaisuksi väkivaltaisuutensa vuoksi.- Anonyymi
Voi tulla monelle herätysliikkeen jäsenelle yllätyksenä se, että kirkon kaaduttua ei olekaan sitä suojaverkkoa.
Kyllä vielä paukutellaan henkseleitä siitä, kuinka kirkkoa ei tarvitse mihinkään, vaikka käyttävät kirkon tiloja ja kalastelevat kirkon jäseniä. Monilla tuntuu olevan outo harhaluulo siitä, että kirkon kaaduttua massoittain ihmisiä tulisi heidän pölyisiin ummehtuneisiin rituaaleihin mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tulla monelle herätysliikkeen jäsenelle yllätyksenä se, että kirkon kaaduttua ei olekaan sitä suojaverkkoa.
Kyllä vielä paukutellaan henkseleitä siitä, kuinka kirkkoa ei tarvitse mihinkään, vaikka käyttävät kirkon tiloja ja kalastelevat kirkon jäseniä. Monilla tuntuu olevan outo harhaluulo siitä, että kirkon kaaduttua massoittain ihmisiä tulisi heidän pölyisiin ummehtuneisiin rituaaleihin mukaan.Ei tule mihinkään mukaan, kuka niin luulee. Ihmiset vain vapautuvat kirkon kahleista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule mihinkään mukaan, kuka niin luulee. Ihmiset vain vapautuvat kirkon kahleista.
Vapautukaa tosiaan kirkon kahleista. Käyttäkää raha parempaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vielä paukutellaan henkseleitä siitä, kuinka kirkkoa ei tarvitse mihinkään, vaikka käyttävät kirkon tiloja ja kalastelevat kirkon jäseniä. Monilla tuntuu olevan outo harhaluulo siitä, että kirkon kaaduttua massoittain ihmisiä tulisi heidän pölyisiin ummehtuneisiin rituaaleihin mukaan.;~}
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule mihinkään mukaan, kuka niin luulee. Ihmiset vain vapautuvat kirkon kahleista.
Ni lö ?
- Anonyymi
Ei kukaan ole kirkon kahleissa.
Vai miten olisi jos ei lasketa veroja, eikä sekään ole kahle, jos niistä pääsee halutessaan eroon.Heimo.Vesa kirjoitti:
Juu, helposti kävi eroaminen kun kirkko lähti omille teilleen kristikunnasta.
Mitä etkös sinä tehnyt siitä oikein numeroa kun piti Askolalle joku itkupotkuraivari nootti lähettää :d ja varmaan vieläkin muistelet katkeruudella kun sinua ei maaniteltu jäämään.
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Mitä etkös sinä tehnyt siitä oikein numeroa kun piti Askolalle joku itkupotkuraivari nootti lähettää :d ja varmaan vieläkin muistelet katkeruudella kun sinua ei maaniteltu jäämään.
En tiedä oletko sairas vai muuten vain pahansuopa.
Minä erosin netin kautta ilman mitään kirjelmiä.
Joten kyllä sinä kuvasit itseäsi ja omaa katkeruuttasi.- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
En tiedä oletko sairas vai muuten vain pahansuopa.
Minä erosin netin kautta ilman mitään kirjelmiä.
Joten kyllä sinä kuvasit itseäsi ja omaa katkeruuttasi.Olisitpa saanut evankelioitua muutaman satatuhatta sielunveljeäsi mukaasi jo hieman aiemmin niin hallitus olisi jättänyt joululahjarahoista jakamatta satoja tuhansia euroja herätysliikkeille.
Olisi voitu käyttää vähävaraisten lapsiperheiden sekä vanhusten tukemiseen nekin rahat.
Koittakaa nyt saada aikaan kunnon eroaalto aikaan, niin saadaan Hyvinvointialueille niiden kipeästi tarvitsemaa rahaa.
Voisitte maksaa itse oman harrastelunne. Anonyymi kirjoitti:
Olisitpa saanut evankelioitua muutaman satatuhatta sielunveljeäsi mukaasi jo hieman aiemmin niin hallitus olisi jättänyt joululahjarahoista jakamatta satoja tuhansia euroja herätysliikkeille.
Olisi voitu käyttää vähävaraisten lapsiperheiden sekä vanhusten tukemiseen nekin rahat.
Koittakaa nyt saada aikaan kunnon eroaalto aikaan, niin saadaan Hyvinvointialueille niiden kipeästi tarvitsemaa rahaa.
Voisitte maksaa itse oman harrastelunne.Huolehdi sinä vain omista rahoistasi.
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Huolehdi sinä vain omista rahoistasi.
Etkö siis ole valmis auttamaan uskovana miehenä varakkuudellasi yhteiskuntamme heikoimmassa asemassa olevia lapsiperheitä ja vanhuksia?
Eräs sielunveljesi kannatti seurakunnilta kerättyjen varojen lähettämistä tukemaan venäjällä olevaa Kirkkoa ennemmin kuin yhteiskuntamme heikoimmassa asemassa olevien avuntarvitsijoiden sekä Gazan- ja Ukrainan siviiliväestön tukemiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö siis ole valmis auttamaan uskovana miehenä varakkuudellasi yhteiskuntamme heikoimmassa asemassa olevia lapsiperheitä ja vanhuksia?
Eräs sielunveljesi kannatti seurakunnilta kerättyjen varojen lähettämistä tukemaan venäjällä olevaa Kirkkoa ennemmin kuin yhteiskuntamme heikoimmassa asemassa olevien avuntarvitsijoiden sekä Gazan- ja Ukrainan siviiliväestön tukemiseksi.Noiden herätysliikkeeseen on varmasti kova tunku, kun ovat noin auliita auttamaan läheisiään.
Anonyymi kirjoitti:
Eräs sielunveljesi kannatti seurakunnilta kerättyjen varojen lähettämistä tukemaan venäjällä olevaa Kirkkoa ennemmin kuin yhteiskuntamme heikoimmassa asemassa olevien avuntarvitsijoiden sekä Gazan- ja Ukrainan siviiliväestön tukemiseksi.Kerro toki miten itse sinä heitä autat.
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Kerro toki miten itse sinä heitä autat.
Toki osallistun esimerkiksi varallisuuteni mukaan toiminnan tukemiseen, en tarvitse siihen herätysliikettä.
Auttavien käsieni kautta kulkee vuosittain joukko ihmisiä, ketään yksilöimättä.
Joko te siis pian olette hajottamassa Kirkon, että Hyvinvointialueet saavat niin varallisuutta kuin osaavia ammattilaisia auttamistyöhönsä? Anonyymi kirjoitti:
Toki osallistun esimerkiksi varallisuuteni mukaan toiminnan tukemiseen, en tarvitse siihen herätysliikettä.
Auttavien käsieni kautta kulkee vuosittain joukko ihmisiä, ketään yksilöimättä.
Joko te siis pian olette hajottamassa Kirkon, että Hyvinvointialueet saavat niin varallisuutta kuin osaavia ammattilaisia auttamistyöhönsä?Kerro toki tarkemmin tuosta auttamisestasi. Kenelle lahjoitat, paljonko ja kuinka usein?
- Anonyymi
Kirkon jäsenmäärä putoaa alle 50 % tänä vuonna.
- Anonyymi
Onhan se vielä paljon. Ihmetyttää miten se yleensä on voinut olla joskus paljon enemmän. Joku mätä siinä on.
- Anonyymi
oikein on erota kirkosta
- Anonyymi
Kaikesta uskonnollisuudesta tulee erota, jotka eivät sovi yksimielisyyden alttarille.
Suomesta kaikesta tällä hetkellä esiintyvästä uskonnollisuudesta tulee erota.
Jokaisessa uskonnollisessa suuntauksessa vakuutetaan itse olevansa ainoan oikean uskon omaavia ja muut harhaoppisia kadotukseen matkaajia. Anonyymi kirjoitti:
Kaikesta uskonnollisuudesta tulee erota, jotka eivät sovi yksimielisyyden alttarille.
Suomesta kaikesta tällä hetkellä esiintyvästä uskonnollisuudesta tulee erota.
Jokaisessa uskonnollisessa suuntauksessa vakuutetaan itse olevansa ainoan oikean uskon omaavia ja muut harhaoppisia kadotukseen matkaajia.Sinä päätät vain itsestäsi.
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Sinä päätät vain itsestäsi.
Omaan päätökseennehän teidänkin uskonvalintanne perustuu, kivoja tuollaiset valinnat joissa voi itse päättää kelvollisuutensa työpaikkaan. Työnantajan on pakko taipua teidän tahtoonne.
Anonyymi kirjoitti:
Omaan päätökseennehän teidänkin uskonvalintanne perustuu, kivoja tuollaiset valinnat joissa voi itse päättää kelvollisuutensa työpaikkaan. Työnantajan on pakko taipua teidän tahtoonne.
Kenen päätöksiin sitten sinun valintasi perustuu?
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Kenen päätöksiin sitten sinun valintasi perustuu?
Minä en pysty omalla päätökselläni pakottamaan Jeesusta ottamaan minua seuraajakseen vaikka miten tahdon.
On vaan hyväksyttävä Herran tekevän valintansa harkintansa mukaisesti ja tyydyttävä siihen.
Miten on, oletko sinä itse valinnut:
syntymäsi-, sukupuolesi-, fyysiset ja psyykkiset ominaisuutesi-, etc?
Vai onko usko sinulle kuin jäätelötötterö, jonka valitset ostoslistallesi jäätelön nauttimisesta johtuvasta hyvänolon tunteesta? Anonyymi kirjoitti:
Minä en pysty omalla päätökselläni pakottamaan Jeesusta ottamaan minua seuraajakseen vaikka miten tahdon.
On vaan hyväksyttävä Herran tekevän valintansa harkintansa mukaisesti ja tyydyttävä siihen.
Miten on, oletko sinä itse valinnut:
syntymäsi-, sukupuolesi-, fyysiset ja psyykkiset ominaisuutesi-, etc?
Vai onko usko sinulle kuin jäätelötötterö, jonka valitset ostoslistallesi jäätelön nauttimisesta johtuvasta hyvänolon tunteesta?Eihän pakottaminen olekaan päätöstä.
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Eihän pakottaminen olekaan päätöstä.
Pakottaminen saattaa perustua päätökseen ei tietenkään teillä jotka olette jo saaneet syntinne anteeksi.
Anonyymi kirjoitti:
Pakottaminen saattaa perustua päätökseen ei tietenkään teillä jotka olette jo saaneet syntinne anteeksi.
Sen päätöksen sinä teet vaikka et ketään pystykään pakottamaan.
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Sen päätöksen sinä teet vaikka et ketään pystykään pakottamaan.
Olen toki pakottanut lapseni syntymään tähän maailmaan, jossa ahdasmieliset vanhat ukot odottavat innoissaan pääsevänsä grillaamaan heitä ikuisessa kärsimyksessä.
Kun nyt tulit jankkaamaan siihen niin, voitko kertoa, mistä ihmiselle tulee halu/tarve tehdä jotakin jollakin tavalla?
Ja mitä tarkoitetaan Isä Meidän rukouksessa sanoilla: "...äläkä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta..."? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen toki pakottanut lapseni syntymään tähän maailmaan, jossa ahdasmieliset vanhat ukot odottavat innoissaan pääsevänsä grillaamaan heitä ikuisessa kärsimyksessä.
Kun nyt tulit jankkaamaan siihen niin, voitko kertoa, mistä ihmiselle tulee halu/tarve tehdä jotakin jollakin tavalla?
Ja mitä tarkoitetaan Isä Meidän rukouksessa sanoilla: "...äläkä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta..."?Eikö se vastaa?
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä tarkoitetaan Isä Meidän rukouksessa sanoilla: "...äläkä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta..."?Miksi lapsesi ei olisi halunnut syntyä?
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Miksi lapsesi ei olisi halunnut syntyä?
Ihminen luontaisesti haluaa elää, omaa eloonjäämisvaiston.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen luontaisesti haluaa elää, omaa eloonjäämisvaiston.
Älä sitten sano jonkun pakottaneen.
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Miksi lapsesi ei olisi halunnut syntyä?
Miehenäkö et siis tiedä ja ymmärrä, miksi sikiö ei voi jäädä äitinsä kohtuun kuten te viidesläiset Kirkkoon?
Sun vapaa tahtosiko tuottaa tuollaisia kysymyksiä ja pohdintaa päähäsi? Jos nyt vaan keskittyisit mieliaiheeseesi, samaa sukupuolta olevien bäliseen seksiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miehenäkö et siis tiedä ja ymmärrä, miksi sikiö ei voi jäädä äitinsä kohtuun kuten te viidesläiset Kirkkoon?
Sun vapaa tahtosiko tuottaa tuollaisia kysymyksiä ja pohdintaa päähäsi? Jos nyt vaan keskittyisit mieliaiheeseesi, samaa sukupuolta olevien bäliseen seksiin.Miksi se ei vastaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä sitten sano jonkun pakottaneen.
Hedelmöityksellä vanhemmat pakottavat ihmisen alkutekijät kehittymään sikiöksi jonka on pakko syntyä lapseksi tai menehtyä.
Äiti tekee päätöksen pakottaako sikiön syntymään aitojen uskovien grillattavaksi vai armahtaako ihmisenalun elämän kauheuksilta raskauden keskeytyksellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun vapaa tahtosiko tuottaa tuollaisia kysymyksiä ja pohdintaa päähäsi? Jos nyt vaan keskittyisit mieliaiheeseesi, samaa sukupuolta olevien bäliseen seksiin.Mitä jos vain vastaisit sinulle esitettyyn kysymykseen !?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos vain vastaisit sinulle esitettyyn kysymykseen !?
Miehenä et siis ymmärrä miten minä voisin vastata tuollaiseen kysymykseen, johon ainoastaan lapseni tietävät vastauksen.
Lukiessani palstan uskovina esiintyvien jakamista kadotustuomioista sekä Raamatun kirjoituksien äärettömästä väkivaltaisuudesta vallitsevaan maailmantilanteeseen katsoen, arvioin itse tehneeni valtavan synnin lapsiani kohtaan pakottaessani heidät syntymään.
Toivottavasti kaikki naiset harkitsevat vakavasti ennemmin raskauden keskeytystä kuin lastensa joutumista teidän terrorisoimaksenne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miehenä et siis ymmärrä miten minä voisin vastata tuollaiseen kysymykseen, johon ainoastaan lapseni tietävät vastauksen.
Lukiessani palstan uskovina esiintyvien jakamista kadotustuomioista sekä Raamatun kirjoituksien äärettömästä väkivaltaisuudesta vallitsevaan maailmantilanteeseen katsoen, arvioin itse tehneeni valtavan synnin lapsiani kohtaan pakottaessani heidät syntymään.
Toivottavasti kaikki naiset harkitsevat vakavasti ennemmin raskauden keskeytystä kuin lastensa joutumista teidän terrorisoimaksenne.Eikö se vastaa?
- Anonyymi
Piispoilta joutaakin leikata.
- Anonyymi
Kyllä hautakarttojen ylläpito tulisi halvemmaksikin!
- Anonyymi
Kunnan kaavoitusinsinöörin ja ostopalvelun avullako aiot saada tuottoisaksi hautaustoimen?
- Anonyymi
Polttaminen nykyisin aika yleistä vaikka sillä onkin huono kaiku.
- Anonyymi
Mikä huono kaiku?
Taitaa olla vanhan liiton uskovaisilla vaan pala kurkussa kun kalliit papin pitämät ruumiinpalvojaiset ja maahanpanot vähenee hautaustapana.
Kirkon osuus kuoleman siivuista vähenee.
Tuhkaus ja tuhkan hautaus tai sirottelu vaikka mereen on selkeä tapa ja pitkällinen hautapaikan hoitokin kalliine kivineen jää.
Kyllä sitä läheistä voi muistella muuten- ja muuallakin kuin hautuumailla kalenterin mukaan käymällä.
Ajat muuttuvat eskoseni.
- Anonyymi
Vaikka olen itsekin eronnut kirkosta, niin minua ihmetyttää silti, miksi joku peräti ajaa sellaista asiaa.
Kai nyt jokainen sentään sen tajuaa, ettei kristinusko siihen kaadu, vaikka kirkosta erotaankin.- Anonyymi
Sehän voi vain entistä paremmin kunhan vain kukaan siihen kuuluva ei kannata missään olosuhteissa kansanmurhaa.
- Anonyymi
No ei toki, mutta tyhjää veivaava kirkko saattaa kupsahtaa.
Eihän kirkko mitään saa aikaan, inko kabsa muka aljanut seurata jeesusta ja sanomaa kirkon työn tuloksena !
Päinvastoin.
- Anonyymi
Kirkosta eroaminen ei ole mitään sen kummempaa kuin mitä tapahtui aikaisemmin kun ihmiset muutti kirkon vainoja pakoon amerikkaan ja perusti sinne kirkkoja joissa ei ollut noitavainoja eikä tarvinnut niihin liittyä henkensä säilyttääkseen.
- Anonyymi
Ei alkuseurakunta ollut mikään valtiollinen instituutio, vaan Pyhä Henki liitti ihmiset yhteen sillä seudulla missä elivät. Pyhä Henki joutui siitäkin syystä opettamaan seurakuntaa, koska ei tavallisilla ihmisillä ollut mahdollisuuksia hankkia kirjoituksia miten piti uskoa eikä välttämättä ollut lukutaitoa.
Usko tuli siitä miten pidettiin kiinni Pyhä Hengen johdatuksesta eikä lähdetty sooloilemaan omia. Ei ollut mitään yleistä määräystä että näin ja näin pitää toimia. Jotain raameja Paavali kirjeissään loi siitä mitä Pyhän Hengen elämä ei ole. Ei ole sitä että eletään huonompaa elämää kuin pakanat eikä sitä että lain mukaan ojennaudutaan ja kinataan siitä.
Katolinen kirkko oli valtioillisen instituution ja siitä kaikki lähti menemään totaallisesti vinoon noitavainoineen vaikka miten yritettiin muka luoda hieno oppi, mutta kuin ihmisiä ohjattiin pakolla ja väkivallalla, niin ei se ole uskoa, vaan tapa vain hallita ihmisiä. - Anonyymi
Omalla tavallaan ateistit ovat aivan oikeassa ajaessaan eroa kirkosta.
He eivät vain tajua sitä miksi se on hyvä. - Anonyymi
Se loru loppuu kohta.
>>Ehkä kaikkiaan yli 60 000 jättää kirkon. Kasteet jo hyvän matkaa alle 50 %, kirkko kuolee pois.>>
Ehkä sadan tai kahdensadan vuoden päästä.>>aikaisemmin kun ihmiset muutti kirkon vainoja pakoon amerikkaan ja perusti sinne kirkkoja joissa ei ollut noitavainoja eikä tarvinnut niihin liittyä henkensä säilyttääkseen.>>
Amerikassa ei ollut noitavainoja.
😊 😊 😊 😊 😊- Anonyymi
On sinne joku pieni kähinä Eurooppalaisten mukana mennyt, mutta ei siten valtion uskonnon taholta tehty kuten mitä Euroopassa. Orjuushan on noloa amerikan osalta, mutta sekin idea veivät eurooppalaiset sinne eikä se suinkaan ollut mitään sisäsyntyistä amerikkalaisuutta.
Intiaanit olivat sisäsyntyistä amerikkalaisuutta.
Kaikki muu tuontitavaraa.
😊 😊 😊 😊 😊- Anonyymi
He vain olivat ensimmäisiä Ameriikan mantereille muuttaneita ja levittäytyneitä.
- Anonyymi
Kirkon jäsenmäärä putoaa n. 3 %-yksikköä, se on uusi ennätys.
- Anonyymi
Onneksi erosin jo...
- Anonyymi
Miä järkeä on kuulua kirkkoon alunperinkään???
- Anonyymi
Kirkko on kohta vararikossa.
- Anonyymi
Tyhmät jää, viisaat lähtee.
- Anonyymi
kiitos siitä leikkaaja-PURRALLE!!!!!!
- Anonyymi
Tuleeko HoMoIllan kaltainen erovyöry?
- Anonyymi
Yli 60 000 mennään, ja reilusti!
- Anonyymi
Kadotettujen määrä on romahtanut ja kuolleiden määrä kasvanut. Kaikki puoltaa tämän kirkon lopun olevan lähellä.
- Anonyymi
Kansa jättää porttokirkon.
- Anonyymi
1. - 16.12. oli DVV-linkin klikkauksia 4 001, eli jo 10% enemmän kuin viime vuonna.
Ek.fi:n kautta molempina vuosina n. 280 eroa. Eilen maanantaina, 16. päivänä, niinkin monta kuin 32 eroa. - Anonyymi
Eroamisen pääarkkitehdit orpo & purra. Kiitos heillee!!!! :-DDDDD
- Anonyymi
Se 300 ylittyi jo tammikuun alkupuolella.
- Anonyymi
Tosi hyvä vuosi!
- Anonyymi
Hallelujaaaaa, aina vain paranee vauhti.
>>Kirkko on kohta vararikossa.>>
Kirkko omistaa metsää ja arvopapereita.
Niistä tulee muhkea osinko.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/bd8674e2-b765-5786-a9b0-3bd89dee242e- Anonyymi
mikä ihme siinä on että huijatuksi tulevat jatkavat rahan antamista , kuten kirkosta eroaminen 🤔 siinä on varmasti sellainen , että kun on jo niin paljon menettänyt niin se konkretisoituisi mukamas
vaikka eroisi viimeistä edellisenä elinvuotenaan niin jälkeläiset tai sukulaiset voittavat - Anonyymi
Tänään yli 400 eroa.
- Anonyymi
Purra antoi kirkolle lisää rahaa.
Pitää kirkon eliitinkin päästä nauttimaan verorahoista.
Katsotaan myöhemmin tilannetta, sanoo Purra.
Kirkon eliitillä on suuret tulot ja ökyasunnot.
Valtio kustantaa Niin, tuo on eräiden uskovien ja jyrkkien ateistien yhteinen unelma – kristinuskon väheneminen ja kirkon alasajo.
Mitä tuossa tilastoja katselin, niin yhä vähemmän kirkosta näytetään eroavan.
2010 erosi 84110 ja 2014 79393, jotka ovat suurimmat eroaallot. Viime vuonna ja tänä vuonna näyttää olevan todella vähän eroajia eli 2748.
”Anonyymi” 2024-12-12 20:30:28 kirjoitti ”Voi tulla monelle herätysliikkeen jäsenelle yllätyksenä se, että kirkon kaaduttua ei olekaan sitä suojaverkkoa.”
Niin, useimmat herätysliikkeet eivät kaiva kuoppaa itselleen, poikkeus on nämä viidesläiset. Räsänen on tehnyt oikein olan takaa töitä, jotta ihmiset kaikkoisivat kristinuskosta mahdollisimman kauas,
”Anonyymi” 2024-12-14 11:39:43 kirjoittaa ”Kai nyt jokainen sentään sen tajuaa, ettei kristinusko siihen kaadu, vaikka kirkosta erotaankin.”
Tämä on yleinen eurooppalainen ilmiö, että ns. vanhoista kirkoista erotaan. Samalla syntyy uusia yhteisöjä, mutta niihin liittyy lopulta aika harvaa. Enemmän on ns, satelliitti jäseniä, jotka käyvät milloin minkin yhteisön tapahtumissa mutta eivät liity niihin, eli eivät maksa jäsenmaksuja tai niitä ”kymmenyksiä”.
PasiToivonen5 2024-12-17 15:44:47 kirjoitti ”Kirkko omistaa metsää ja arvopapereita.”
Oikeastaan niitä ei kirkko omista vaan seurakunnat, joilla jokaisella on oma taloutensa. Pienillä seurakunnilla on juuri ole sijoituksia, eikä ne sen vuoksi voi kerryttää tulevaisuutta turvaavia varojaan. Vain suuret seurakunnat ovat turvanneet taloutensa sijoituksilla.
Joillekin tämä markkinatalous ja oman taloutensa suunnitteleminen vähän pidempi jänteisesti tuntuu olevan vieras asia.- Anonyymi
Joulu on ateistille suurta ilonjuhlaa: kansa jättää kirkon.
>>Kirkon jäsenmäärä putoaa n. 3 %-yksikköä, se on uusi ennätys.>>
Väite on silkkaa hevonpaskaa.- Anonyymi
Tänään yli 300 eroa taas.
- Anonyymi
Kohta evlut kirkko on vähemmistökirkko.
- Anonyymi
Minusta siinä että kirkoista eroaa noinkin paljon ihmisiä ei ole mitään erinomaista. Päinvastoin koen hyvin valitettavana ja surullisena kyseisen suuntauksen. Kysymys on vakavasta asiasta jos ihmiset tietoisesti antavat hengellisyytensä heikentyä. Kuvittelevatko nämä kenties olevansa hyviä kristittyjä ja hyväksyttyjä yksilöitä Jumalan ja Kristuksen edessä kun tilinteon päivää kohtaa heidät ennalta arvaamattomasti?
Onko Jumalalla mitään velvoitetta auttaa ylipäätänsä ihmisiä, joiden hengellisyys on heikentynyt tai siitä om jäljellä kenties enää vain rippeet? Tilinteon päivää kohtaa myös heidät kuten tämän väkivaltaisen Jumalansa hylänneen ihmiskunnan. - Anonyymi
Tyhjän saa pyytämättäkin.
Nyt on eronnut tavallista vähemmän.
aito_Iainen kirjoitti:
Ai koska nyt?
Sinulla sitä on erikoisia kysymyksiä :D
Vuonna 2024 ei eronnut tavallista enempää eikä lähellekään niin paljon, mitä Räsänen sai aikoinaan eroja aikaan.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Vuonna 2024 ei eronnut tavallista enempää eikä lähellekään niin paljon, mitä Räsänen sai aikoinaan eroja aikaan.Ihmiset erosivat kirkosta kun saivat ensi kerran kuulla mitä Raamattu todella opettaa homoseksuaalisuudesta. Tai ehkä sitä ei olisi saanut sanoa ääneen julkisuudessa.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Vuonna 2024 ei eronnut tavallista enempää eikä lähellekään niin paljon, mitä Räsänen sai aikoinaan eroja aikaan.Pahimman eroaallon aikaan n. 15 v sitten eroamisia masinoitiin verkossa ja ihmiset seurasivat toisiaan massana kirkollisveron säästökin mielessä, kun eivät olleet kirkkoon muutenkaan vahvasti sitoutuneita ja he kannustivat laittamaan syntipukiksi Räsäsen, yhden keskustelijan keskustelussa, missä oli useita mukana sekä asian puolesta, että vastaan, muitakin kirkon jäseniä molemmilla puolilla, eikä Räsänen ainoa rohkeasti kantaa ottava ollut.
- Anonyymi
Tavanomainen vuosi oli eroamisissa.
Anonyymi kirjoitti:
Pahimman eroaallon aikaan n. 15 v sitten eroamisia masinoitiin verkossa ja ihmiset seurasivat toisiaan massana kirkollisveron säästökin mielessä, kun eivät olleet kirkkoon muutenkaan vahvasti sitoutuneita ja he kannustivat laittamaan syntipukiksi Räsäsen, yhden keskustelijan keskustelussa, missä oli useita mukana sekä asian puolesta, että vastaan, muitakin kirkon jäseniä molemmilla puolilla, eikä Räsänen ainoa rohkeasti kantaa ottava ollut.
Kyllä se Räsänen niillä omilla kommenteillaan "masinoi", sillä niin raakaa puhetta se oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahimman eroaallon aikaan n. 15 v sitten eroamisia masinoitiin verkossa ja ihmiset seurasivat toisiaan massana kirkollisveron säästökin mielessä, kun eivät olleet kirkkoon muutenkaan vahvasti sitoutuneita ja he kannustivat laittamaan syntipukiksi Räsäsen, yhden keskustelijan keskustelussa, missä oli useita mukana sekä asian puolesta, että vastaan, muitakin kirkon jäseniä molemmilla puolilla, eikä Räsänen ainoa rohkeasti kantaa ottava ollut.
No homottajat tuolloin erosivat näön vuoksi että saadaan vähän tilastotietoa ja sitten taas liittyivät kirkkoon jotta seuraavan jupakan aikana taas saadaan näyttävästi erota kirkosta. Eräänlaista poliittista peliä siis.
Anonyymi kirjoitti:
No homottajat tuolloin erosivat näön vuoksi että saadaan vähän tilastotietoa ja sitten taas liittyivät kirkkoon jotta seuraavan jupakan aikana taas saadaan näyttävästi erota kirkosta. Eräänlaista poliittista peliä siis.
:D Vuonna 2023 erotiin kirkosta kaikkein vähiten, suurin suma oli vuonna 2014. Sitten seuraava eropiikki oli 2018.
Suurimmat syyt ovat raha ja se, ettei koeta kirkolla olevan henkilökohtaista merkitystä eikä siitä saada hyötyä.
Keskimäärin eroaja oli 18–39-vuotias suuressa kaupungissa asuva mies tai nainen, jolle ei kirkolla ollut henkilökohtaista merkitystä ja joka koki kirkon liian suvaitsemattomaksi.
- Anonyymi
Mikä oli lopputulos?
- Anonyymi
Että ei kannata erota jotta voi herjata lahkolaisia ja kehua omaa kirkkoa.
Siinä mielessä eroamisessa ei ole järjen hiventäkään ja jos jossain mielenhäiriöissä on sattunut eroamaan, niin kannattaa heti liittyä takaisin.
- Anonyymi
Jos ihminen ei käy kirkossa mutta uskoo Jumalaan siitä huolimati. Niin miksi maksaa kirkollisveroa..
Totta kai voi uskoa Jumalaan liittymättä tai sitoutumatta mihinkään uskonnolliseen yhteisöön tai kirkkoon.
Voi vaikka perustaa yhden hengen seurakunnan, jossa sitten saa muokata mieleisekseen oppinsa.
Oikeastaan kyse on siitä, mihin yhteisöön haluaa liittyä. Seurakunnat ovat niitä, missä sitten tapaa muita kristittyjä ja yhdessä voi vaikka harjoittaa uskoaan.
- AnonyymiUUSI
Mutta miksi erota kirkosta mitä innokkaasti puolustaa ja herjaa muita. Ei tosiaan mitään järkeä. Uskon perusidea on lahkolaisten herjaaminen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2313361
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il213322Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess401889- 961432
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik2511412Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie541372- 991328
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO2161318Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1831260Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu511088