Esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa

Anonyymi-ap

Jeesus syntyi Betlehemissä n. 2000 vuotta sitten. Kuinka hän sitten voi olla "esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa"?

Kolossalaiskirje 1:14-15
"Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa ... "

Saman arvoituksen eri muodossa Jeesus esitti israelilaisille:

Matteus 22:45
"Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi, kuinka hän on hänen poikansa?"

Samoin teki myös Johannes kastaja:

Johanneksen evankeliumi 1:30
"Tämä on se, josta minä sanoin:'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennenkuin minä'."

Johannes syntyi ajallisesti katsottuna ennen Jeesusta.

Ja Jeesus puhuu samasta asiasta tässä:

Johanneksen evankeliumi 3:13
"Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa."

Jeesus sanoo tuossa jo nousseensa taivaaseen ja sanoo vieläpä olevansa taivaassa juuri tuollakin hetkellä. Hänen olemassaolonsa on luonteeltaan siis ajatonta/iankaikkista.

Ja myös tässä:

Johanneksen evankeliumi 8:58
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Abraham syntyi, olen minä."

Jeesus on täydellisesti yhtä Jumalan kanssa. Jumala on ennen Abrahamia, siksi Jeesuskin on ennen Abrahamia. Ja siksi Jeesus on esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

2 Korinttolaiskirje 5:19
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan ... "

Jeesus ei menettänyt ajatonta olemustaan eläessään ihmisenä, siitä tämä kaikki kielii. Siksi voimme Ilmestyskirjasta lukea, että Jumalan Karitsa on tapettu ennen maailman perustamista:

Ilmestyskirja 13:8 (Biblia)
"Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on."

Ilmestyskirja 1:17-18
"Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."

Ilmestyskirja 22:13
"Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu."

Johanneksen evankeliumi 1:1-3
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."

Johanneksen evankeliumi 1:14
"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta."

Kaikkialla missä Jumala on läsnä, hän on läsnä ristiinnaulittuna ja ylösnousseena Vapahtajana:

Galatalaiskirje 3:1 (Biblia)
"Te hullut Galatalaiset! Kuka teidät on vimmannut totuutta uskomasta? Joiden silmäin eteen Jesus Kristus kirjoitettu oli, teidän seassanne ristiinnaulittu."

1 Korinttolaiskirje 2:2
"Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna."

Roomalaiskirje 9:5
"... heistä (juutalaisista) on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala ylistetty iankaikkisesti, amen!"

5

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Entä jos aika virtaa taaksepäin.

Brahma ensimmäinen elävä olento luodaan tulevaisuudessa vuodessa 2700 jkr. Se on hänen syntymäpäivänsä. Mutta hän kulkee koko ajan kohden meidän näkökannasta menneisyyttä vaikka Brahmalle itselleen se on tulevaisuutta.

Kun hän saavuttaa 13.7 mrd vuoden iän saa hän siellä aikaan Big Bang räjähdyksen. Ja itse asiassa tulee luoneeksi maailman.

Aika voi olla metkampi luonteeltaan kuin mitä aivomme kykenee käsittämään. Jeesuskin tuli ylhäältä. Entä jos hän tuli vuodesta 3333 jkr. Silloin hän olisi ollut olemassa jo ennen Brahmaa.
      Mutta kysymys esikoisuudesta on Barnabaan evankeliumin perusteella aina pyritty asettamaan kyseenalaiseksi. Jo 60000 vuotta ennen Aadamia syntyi hyvän ihmisen sielu.

• Esikoinen kuoloon nukkunesta, heätettiin ensin, jostka häneen uskomme meidätkin herätetää viimeisenä päiänä, kun saapuu kunniassaa ja kirksudessaan seurakuntaa pois noutamaan maan päältä.

• Anonyymi

Vain helluntalaisia?

• Anonyymi kirjoitti:

Vain helluntalaisia?

Uskovista on kyse ei ainoastaan hellutalaisista, uskoto ei tuopelatusta kellekään.

• Anonyymi

Amen. 1Mos1:26, Jes43:25 Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista. Tee siis parannus tänään.
      -repent-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      17
      6178
    2. Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat

https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita
      Maailman menoa
      178
      4391
    3. Syvästi levoton

Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk
      Ikävä
      17
      4378
    4. Vuosi vaihtuu!

Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst
      Suomussalmi
      27
      1626
    5. Onko kaivattusi

Ulkoisesti viehättävä?
      Ikävä
      91
      1556
    6. Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....

Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk
      Ikävä
      46
      1527
    7. Kuinka arvokas kaivattusi on?

Hinta rahana.
      Ikävä
      99
      1355
    8. Voitko ymmärtää

Rakastan ja vihaan sinua mies.
      Ikävä
      117
      1225
    9. Uudenvuoden toivotukset

Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk
      Uusivuosi
      11
      1172
    10. Satu Rämön suosituista Hildur-kirjoista TV-sarja - Jaksobudjetti hurjat miljoona euroa!

Hildur on suosittu ja palkittu dekkarisarja Suomessa ja kansainvälisesti. Nyt kirjoista tehdään megaluokan tv-sarja. On
      Tv-sarjat
      5
      1146
    Aihe