Kovasti uudistuksia kaipaisi koko TE touhu. Itsehän olen usean vuoden jo ollut sitä mieltä, että TE-asiantuntijan (tai mitä ne missäkin on) hommat pitäisi lopettaa koska ne on turhia.
Käytännössä siis siksi, kun ihminen asioi maksajan kanssa, niin miksi siellä pitää olla kolmas osapuoli, joka tutkii ne työvoimapoliittiset edellytykset maksamiselle. Tämä pitäisi olla suoraan
maksajien homma, jolloin ne hokaisivat että eihän tässä ole mitään järkeä, jolloin sitten voisi olla hyvä mahdollisuus uudistuksiin. Tästä on kyllä pitkään puhuttu jos siirtyisi maksajalle suoraan.
Myös valtaosa asiantuntijan hommista on vain tiukan ohjeistuksen seuraamista. Tässä olisi ihan hyvä sauma automatisoida homma, jotta olisi tasapuolista. Kinkkisimmät tapaukset sitten ihan
ihmisen kautta menisi.
TE-virkailijallehan ei mitään koulutusta ole. Se on tuurista kiinni hoitaako työttömän asioita yliopistokoulutettu vai joku entinen siivooja. Tästä johtuu että yllättävän moni "asiantuntija" on aivan
pihalla. Vielä enemmän pihalla olisi jos ei olisi niitä tiukkoja ohjeita, mitä seuraa. Yleinen vitsihän sekin että TE-virkailija ei pysty paskalla käymään mikäli siihen ei ole kolmesivuista ohjetta, miten
siellä WC:ssä tulee toimia + lisäliite erityistapauksia varten.
Ja mitä noihin kustannuksiin tulee vielä, niin palkkaerot mm. tulee hiertämään paljon ja muut etuudet. Eli jos vaikka on ollut valtiolla hommissa, niin palkkasi on se ja se ja lisiin on vaikuttanut about
kaikki työkokemus. Kunnan puolella taas on vähän eri juttu mitä sinne lasketaan ja peruspalkkakin voi olla pienempi. Tämähän näkyi vaikkapa kuntakokeilujen puolella, missä oli sekä valtion että kunnan
palkkalistoilla olevia. Riippuen vaikka kummalla puolella aloitti uudessa samassa tehtävässä, voi palkassa olla isokin ero.
Virkalijalla ei juurikaan mitään vastuuta mistään. Eli jos virkailija tyhmyyttään/laiskuuttaan/huolimattomuuttaan vaikka saa aikaan sen että asiakkaalta peritään työttömyysetuudet vaikka vuoden ajalta,
niin se käännetään asiakkaan viaksi tavalla tahi toisella ja ainoa kärsijä on se asiakas itse.
EDIT: Onhan näitä vaikka mitä vielä lisää. Itsellä aika läheinen kokemus taustalla pitkältä ajalta tuossa touhussa sivustaseuraajana ja itse tehden.
Työkkärit voisi lopettaa. (Te_toimistot)
23
168
Vastaukset
- Anonyymi
TE-toimistojen olemassaolon tärkein tehtävä on estää työttömyyden nousu.
Voidakseen suoriutua annetusta yhteiskunnallisesta tehtävästänsä TE-toimiston on oltava tyly ja ankara isäntä. Silloin ihmiset pysyvät huonoissakin töissä ja työpaikoissa mieluummin kuin heittäytyvät työttömiksi. Ilman TE-toimistoja työttömiä olisi ainakin 1,5 miljoonaa.
Nyt kun on huonosti työmarkkinoilla tarjolla uusia työpaikkoja se haittaa eniten jo työssä olevia. Työpaikan vaihtaminen parempaan ei ole helppoa. Sen sijaan pitkäaikaistyöttömälle on lähes sama onko lama tai korkeasuhdanne. He eivät työllisty vaikka työpaikkoja olisi tarjolla biljoonittain, Pitkäaikaistyöttömän stigma on ja pysyy.
Työnantajat ja jopa työssäkäyvät pitävät pitkäaikaistyöttömiä avuttomina surkimuksina ja työntekoa vieroksuvina elämäntapatyöttöminä. - Anonyymi
On niissä virkailijoissa hyviäkin, mutta kun keinovalikoima koko ajan vähenee, turha heitä syyllistää.
Pahin virhe on tuon velvoitetyöllistämisen poisto vuoden jälkeen Ahon hallituksen aikana. - Anonyymi
Älä nyt viitti lässyttää levottomia, jos virkailijat ovat niin kouluttamattomia ja osaamattomia kuin mitä väität niin mikset itse ole hakeutunut kyseisiin virkoihin kun kerran mitään ei vaadita?
- Anonyymi
kenties ei ole analysointipohdinnoissansa edennyt niin pitkälle. On jumissa nykyisen
totuusmallinsa hiomisen kanssa,
- Anonyymi
Työkkärit loppuvat 1.1.2025, joten toiveesi toteutuu.
TE-palvelut siirtyvät siten kuntien holhoustoimelle, joten asiakkaan työllistyminen vaikeutuu entisestään.- Anonyymi
Mitä lie olet syönyt tai juonut niin harhat on vakavat!!!
Vai tulee 1.1.2025 työllistymistä vaikeuttavat ja jopa estävät toimenkuvat voimaan? - AnonyymiUUSI
Edelleenkin se työllistyminen on pitkälti omista toimista ja aktiivisuudesta kiinni
- Anonyymi
työttömyyskoneistoa syö miljardeja vuosittain
jos tilalle tulisi vaikkapa se 560e/kk perusturva työttömille ja kaikki te toimistot ja niiden johdannaiset lopetettaisiin ja kaikki "työttömyys" rakennukset,toimistot,pakkotyöpaikat,virkaillijat,työntekijät,ohjaajat,sihteerit,valvojat,keskustelijat jne jne, lakkautettaisiin, työttömyys olisi rajusti pienempi ja säästyisi miljardeja, työttömien elämänlaatu paranisi ja pääsisivät helpommin töihin halutessaan- Anonyymi
Jep.
- Anonyymi
Tämä hyvä, kannatetaan!
- Anonyymi
mutta työkkärien tarkoitushan on toimia suurena pelotteena. Tulppana etteivät ihmiset jätä työtänsä ja työpaikkoja ja siirry lonkkaa vetämään yhteiskunnan eläteiksi. Siksi toiseksensa 560e/kk ei riitä elämiseen ilman muita tukia. tuo 560e/kk uppoaa jo assunnon vuokraan eikä riitäkään, 560e/kk on pieru sademetsässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä hyvä, kannatetaan!
Ai täälläkö ne valtakunnan asiat päätetään? Suomi24'ssä Huutoäänestyksellä? Sama komitea joka ilmoitti että työnhakuvelvollisuus poistuu elokuussa 24?
- Anonyymi
",virkaillijat,työntekijät,ohjaajat,sihteerit,valvojat,keskustelijat jne jne, lakkautettaisiin"
Ai että kun virat lakkautetaan ja nämä virkailijat jää työttömiksi niin se vähentää työttömyyttä? 😆 - AnonyymiUUSI
Sovitaan että saat sen 560 eikä sitten muuta, kelpaako?
- Anonyymi
Yksi suuri ryhmä ovat ulkomaalaiset työttömät. He eivät valitettavasti ilman virkailijaa ja apuja pärjää. Kielikoulutus on suurta, joten tuo jo estää aloittajan suunnitelmat. Suuri osahan pärjää itsenäisesti, mutta onhan se kiva, että kuulumisia kysellään.
- Anonyymi
"Virkalijalla ei juurikaan mitään vastuuta mistään. Eli jos virkailija tyhmyyttään/laiskuuttaan/huolimattomuuttaan vaikka saa aikaan sen että asiakkaalta peritään työttömyysetuudet vaikka vuoden ajalta,
niin se käännetään asiakkaan viaksi tavalla tahi toisella ja ainoa kärsijä on se asiakas itse."
Kyllä se on pelkästään työnhakijan epärehellisyys ja tyhmyys joka takana kun ei ilmoita asioitaan. Ihan väärinkäyttökö sulla siis taustalla? Jo työttömäksi ilmoittautumislomakkeessa vakuuttaa että on ilmoittanut tietonsa oikein. On tyhmyyttä luulla että se jää tutkimatta. Ainoa kärsijä on just se epärehellinen itse.- AnonyymiUUSI
"Virkalijalla ei juurikaan mitään vastuuta mistään. Eli jos virkailija tyhmyyttään/laiskuuttaan/huolimattomuuttaan vaikka saa aikaan sen että asiakkaalta peritään työttömyysetuudet vaikka vuoden ajalta,
niin se käännetään asiakkaan viaksi tavalla tahi toisella ja ainoa kärsijä on se asiakas itse."
Ei ne ehdointahdoin ketään karensseihin ja sanktioihin laita, kyllä siinä on pääosassa se työnhakija itse aikaansaamassa näitä tilanteita. Säännöt on selvät ja niitä noudattamalla pärjää. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne ehdointahdoin ketään karensseihin ja sanktioihin laita, kyllä siinä on pääosassa se työnhakija itse aikaansaamassa näitä tilanteita. Säännöt on selvät ja niitä noudattamalla pärjää.Kyllä jotkut laittaa, ihan vittumaisuuttaan, ilman syytä. Jos työklärin työntekijä on jäänyt kiinni virheestä, niin se kostetaan. Pieni sielu, pieni mu...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jotkut laittaa, ihan vittumaisuuttaan, ilman syytä. Jos työklärin työntekijä on jäänyt kiinni virheestä, niin se kostetaan. Pieni sielu, pieni mu...
Hölöhölö, lait ja säännöt sitoo niitäkin
- Anonyymi
Nehän lopetetaankin vuoden vaihtuessa. Toiveesi toteutuu.
- AnonyymiUUSI
Joo, ja kunnat jatkaa samaa pelleilyä kuten ennenkin. Samat työntekijätkin pysyy, suojatyöpaikka.
- AnonyymiUUSI
Olet oikeassa. Yliopistokoulutettu käytäntöä ymmärtämätön idiootti sinun asioita työkkärissä hoitaa. Saisi lakkauttaa koko paskan.
- AnonyymiUUSI
tjaa. On kuitenkin 10 kymmenen kertaa fiksumpi kuin keskiverto työtön.
Hyvä asia että uudistuksen myötä kunnille siirtyvä työttömyyden hoito paranee.
Käytännössä asiointipapaikat ja toimistot tuplaantuvat. Kasvotusten kohtaaminen
lisääntyy. Piilottelu ja välttely tulee paljon vaikeammaksi. On työttömiä jotka ilahtuvat
kun tapaamiset lisääntyvät. Toki on heitäkin joille täydellinen radiohiljaisuus ja tapaamattomuus työvoimavirkailijan kanssa on sitä oikeata ja laadukkainta työttömyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949