Ruotsin autolehdet kirjoittavat. Näin kävi, halvin sähkövispilä tuli yhtä kalliiksi kuin jos olisi isolla rahalla ostanut heti sen kalliimman. IS
Edullinen sähköauto tuli kalliimmaksi kuin kallein sähköauto
27
351
Vastaukset
- Anonyymi
Pitää muistaa että sähköauton huimaan vuorokautiseen hinnanalennukseen on vielä erikseen lisättävä sähköauton jokainen vuorokautinen lataussähkön osuus siirtoineen ja veroineen.
- Anonyymi
Tämä on se huomioitava laskelman perustaso silloin kun sitä velkaa lähdetään pankista sähköautoon hakemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on se huomioitava laskelman perustaso silloin kun sitä velkaa lähdetään pankista sähköautoon hakemaan.
Oikein hyvä ja asiallinen artikkeli.
- Anonyymi
Voi näitä yhden hölmöläisen omia ketjuja ja juttuja.
- Anonyymi
Sähköauton käyttökulut arvonaleneman kanssa on ainakin 1-2euroa/kilometri...edullista?
- Anonyymi
Sähköauton ostaneen kannattaakin ajaa ostoksellaan vuoden aikana mahdollisemman paljon, tällöin arvonalenema per kilometri ei jää tolkuttoman suureksi !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton ostaneen kannattaakin ajaa ostoksellaan vuoden aikana mahdollisemman paljon, tällöin arvonalenema per kilometri ei jää tolkuttoman suureksi !
Kyllä se valitettavasti jää silloinkin. Nämä nyt käytetyt sähköauto puolittavat pian vielä hintansa kun uutta ja parempaa tekniikkaa tulee markkinoille ja tietysti halvemmalla. On puhuttu että lähivuosina akkujen hinnat tippuvat 30-40% plus lataus nopeutuu ja akkujen koko ja tehokkuus paranee. Tämä tekee sen että myös nämä nykyiset käytetyt kokevat vielä uuden romahduksen. Mikään ei laske hintaansa niin nopeasti kuin sähköauto eikä se tosiasia siitä selittelemällä tule muuttumaan.
- Anonyymi
Syy MG:n koviin kustannuksiin oli lopulta yksiselitteisesti auton heikko jälleenmyyntiarvo.
Vi Bilägaren kalkyyleissa MG:n hinnasta nimittäin vuodessa melkein 14 000 euroa, mikä vastasi lähes puolta auton ostohinnasta.- Anonyymi
Tuo auto tuntuu saaneen ruotsalaisten vihat ylleen. Auto ei itsessään niin huono ole, mutta talviautona ko. MG on sysipaska. Lämpötilat auton sisällä mitä sattuu, kaistapäävahti on talvella hengenvaarallinen ja jarruttelu saa perän lepattamaan. Enuf said..
- Anonyymi
Arvonalenema on AINA se suurin kuluerä uuden/uudehkon auton ostajalla.
Esim. omalla kohdallani polttoaine on edustanut vain 10-20 % osuutta kokonaiskuluista. Mutta moni puupää laskee vain "satanen kuussa bensaan" ja unohtaa huollot, vakuutukset, arvonaleneman, RENGASKULUT.
Tuo viimeinen näkyy aina ja poikkeuksetta "unohtuvan" patteriuskovaisiltakin, jotka toitottaa vain 1-2 €/100 km käyttökulua.
2 €/100 km menee jo pelkkiin renkaisiin. Etenkin 2-vetoisissa vatkaimissa renkaat kuluvat nopeasti (2+ tonnin massa ja kehno luistonesto ei hyvä yhdistelmä) ja rengaskoko/profiili kun vielä on eksoottinen, niin satsi voi maksaa tonnin pintaan.
TM käyttötesteissä kuluiksi on normaalilla 15-20 tkm/vuosi ajosuoritteella arvoitu noin 50 €/100 km. No, sehän on vain 2400 % enemmän kuin patteriuskovaiset lupailivat.
- Anonyymi
Brittiläistä laatua siis koko rahalla?😎
- Anonyymi
Siinä ei ole mitään muuta brittiläistä kuin MG:n merkki.
- Anonyymi
Brittiläistä + kiinalaista laatua. Mikä voisi mennä pieleen?
- Anonyymi
Onneksi Suomen media alkaa hiljakseen heräillä sähköautojen akusto pulmaan !
Kaara TV sekä YLE varoittavat tästä uusimmissa uutisissaan ! - Anonyymi
"Edullisen pään kiinalaisella sähköautolla ajaminen maksoi ruotsalaisen Vi Bilägare -autolehden käyttötestissä kilometriä kohden yhtä paljon kuin samat kilometrit luksusluokan Mercedes-Benz-farmarilla, kun mukaan otettiin kaikki syntyneet kustannukset." Sellaista säästöä on sähköautoilu,
https://www.is.fi/autot/art-2000010905149.html - Anonyymi
Sähkövispilä ostoon kun range talvipakkasella -30 on 600 kilometriä.
Ei ennen.
Turha tulla kauppaamaan.
Hukkaat aikaasi. - Anonyymi
Sähköautojen arvonalenema on hurjaa sillä arvo tippuu vuodessa yli 10000euroa. Kuka ostaa käytetyn sähköauton johon uuden akun hankkiminen maksaa jopa 20000euroa. Uskaltaako sorateillä ajaa ollenkaan näillä hienouksilla? Taitaa tähän villitykseen sopia lause "köyhät elkää missään nimessä vaivautuko" Tuossa tutkimuksessa johon aloittaja viittaa tuli sähköautot yhtä kalliiksi käyttää kuin kalleimmat bensa ja diesel autot. Sähköauton arvonalenema vain on moninkertainen. Ei vielä valmis koko kansan käyttöön nämä sähköautot sillä nehän hyytyy kovilla pakkasilla lähtöviivalle.
- Anonyymi
Jopa 20 000 ....? Tämän verran maksaa plugarin akku!
Täyssähköautoissa pelkkä akuston irrotus, tarkastus ja takaisinasennus + uusi pohjalevy voi maksaa 12 000 €. Ao. hinta jollekin KIAn karvalakkimallille. Voitte arvata, onko Taycanit yms. sitten paljon halvempia....
Tuo 12 000 € kulu napsahtaa jo peukalon pään kokoisesta painumasta (hylkäysperuste katsastuksessa). Jos koko akusto pitää uusia, kustanus töineen voi olla 60 000 €. Jälleen kerran esimekkinä KIA....
Pelkkä akuston TARKASTUS maksaa siis saman verran kuin tavisauton polttomoottorin uusiminen tehdaskunnostettuun (esim. ajettu öljypohja kiveen ja jatkettu ajoa kiinnileikkaamiseen asti).
Miten tämä sitten menee käytännössä?
Polttomoottoriautoon uusitaan hajonnut polttomoottori, jos takuu tai vakuutusyhtiö maksaa valtaosan / kaikki kulut. Mutta sanotaan vaikka yli 5 vuotis ja yli 100 tkm ajettu auto... moottorin uusimisen hinta voi olla liian korkea suhteessa käytetyn auton arvoon. Helpompaa ja halvempaa myydä auto purkaamolle ja ostaa samanikäinen, ehjä, käytetty tilalle.
Patterivatkaimet menevät romuttamolle oitis, kun akusto vaurioituu. Ei kannata edes tutkia, kun tutkiminenkin hidasta (voi kestää kuukausia) ja on liian kallista suhteessa käytetyn arvoon! Lisäksi monelta "koskaan ennen kuullutkaan" kinkkimerkitä puuttuu vielä korjausohjeet eikä varaosiakaan saa, joten voi olla edessä jopa parin vuoden odotus ennen kuin auto saadaan tarkastettua/korjattua ja takaisin liikenteeseen. Ellei valmistaja/maahantuoja ole tällä aikaa jo kerinnyt mennä konkurssiin. Näitäkin jo nähty.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4f9e329c-afec-44a1-baf0-d10a2efcfe82
Eikä kaikkia vatkaimia edes voi korjata! Etenkin tesla on kunnostautunut valamalla uusimpien malliensa akut täyteen massaa (moduleita ei voi korjata) sekä liimaamalla akuston osaksi korirakennetta (ei vaihtaa yksitäisiä moduleita ja koko akustonkin vaihto työlästä = kallista). Muttei ole yksin tämän kanssa, muut tulevat perässä.
Vaikka vatkaimien kauppa muutoin matelee, niin saa ainakin myytyä autoja vakuutusyhtiöille, kun pienekin kolhun saaneen tilalle ostetaan uusi vakuutuksen piikkiin!
Vatkaimet ovat osoittautuneet ympäristön kannalta haitallisiksi kertakäyttötuotteiksi.
Em. syystä vatkaimien vakuutusmaksut nousevat simona ja kautokeinona (nyt +50 % polttomoottoriautoihin verrattuna).
- Anonyymi
Ja nyt tänne vielä se yksi uuvatti listaamaan, miten "sähköauton isoon ja painavaan akkuun on sidottu valtavasti pääomaa" 😂
- Anonyymi
Niinhän se on, ei sen uusinta muuten maksa kymmeniä tuhansia Euroja !
Katso Kaara TV ja Yle ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän se on, ei sen uusinta muuten maksa kymmeniä tuhansia Euroja !
Katso Kaara TV ja Yle !Pelkkä akuston purku, tarkastus ja takaisinasennus voi maksaa yli kymppitonnin.
"Moottorin käyttötestiauton pohjasta löytyi pieni vaurio, jonka korjauskustannus saattaa nousta yli 15 000 euroon."
https://www.autoliitto.fi/uutiset/moottori-selvitti-sahkoauton-pohjakosketus-voi-tulla-todella-kalliiksi/
https://www.hs.fi/talous/art-2000010688651.html
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/27967151-56e6-4171-bfed-705273dae4e9
Akuston hinta sitten 10-60 tonnin haarukassa. Jep, tavistautossa akuston varaosahinta + työkulut menevät yli uuden auton hinnan. Joten patterivatkaimet on helpointa romuttaa oitis. Kertakäyttötuotteita kun ovat.
"uusien akkujen hinnat vaihtelevat vajaasta 10 000 eurosta jopa yli 40 000 euroon, auton merkistä ja akun koosta riippuen. Esimerkiksi uusi Teslan ajoakku voi maksaa runsaat 20 000 euroa."
https://seura.fi/asiat/tutkivat/seura-selvitti-sahkoauton-akku-on-kulkupelin-kallein-osa-kauan-se-kestaa-ja-paljonko-sen-korjaaminen-maksaa/
Modulien hinnat muutamasta tonnista ylöspäin. JOS moduleita pystyy vaihtamaan ja korjaamaan. Teslakin on kehittänyt joihinkin malleihinsa akut, jotka on valettu täyteen massaa (ei voi korjata) ja jotka on liimattu osaksi kantavaa korirakennetta. Idenana on, että koko akusto uusitaan kerralla, riippumatta vaurion laajuudesta. Tosin se uusiminenkin on kiinnitystavasta johtuen työlästä, joten paaliin menee patteriautot. Halvempaa ja nopeampaa kuin polttaa 10-15 tonnia rahaa ja kuukausia aikaa sen tutkimiseen, olisiko korjaus mahdollista.
Hupaisin on plugarien tilanne. Vaikka tyypillisin plugarin akusto on noin 13 kWh eli 1/4...1/5 osa tyypillisestä sähkövatkaimen akusta, hinta voi olla liki sama eli >>10 000 €.
Toisaalta plugareissa on myös polttomoottori, joka on "pätkäkäytön" vuoksi paljon kovemmalla rasituksella kuin normaalissa polttomoottoriautossa. Esim. öljynvaihtoväli on lyhyempi ja käyttöikäkin voi jäädä lyhyeksi. Huhuja muutaman kymmenen tkm ajetuista, kilahtaneista moottoreista ynnä moottorien sisäisistä korroosiovaurioista (esim. venttiilikoneisto ruosteessa) kuulunyt etenkin "mutteritehtaan" tuotteista.
Ja toki sähköautoissa on myös sähkömoottori joka voi hajota (esim. Volvon plugarien takamoottori tai TM käyttötestin Datsun) tai kusta jäähdytysnesteet (jep, nestejäähdytys näissäkin) joko sisäänsä tai alennusvaihteeseen.... Unohtamatta tietenkään auton sisäisen latauslaitteen hajoamista.
Ja onhan näissä myös ilmastointi/lämpöpumppu + nestekierto hoitamassa akuston lämmitystä (jos on) ja jäähdytystä. Voipi olla nihkeää tai jopa täysin mahdotonta autoilu, jos jäähdytys piiputtaa -> akun lämmönhallinta ei toimi.
Plugarit tottakai suunniteltu niin, ettei autolla voi ajaa, jos sähköpuolella vikaa. Ei toteutuisi luvatut CO2 päästölukemat silloin.
Siitähän ei sitten tarvitse piitata, että plugarien keskimääräinen päästölukema on paperilla 40 g/km (kulutus n. 1,5 l/100 km) ja todellinen keskikulutus vajaa 6 l/km (päästö 140 g/km eli 250 % luvattua enemmän) Suomessa ja 7 l/100 km koko EU alueella (todellinen päästö reilu 160 g/km eli +300 % lupauksiin nähden). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkä akuston purku, tarkastus ja takaisinasennus voi maksaa yli kymppitonnin.
"Moottorin käyttötestiauton pohjasta löytyi pieni vaurio, jonka korjauskustannus saattaa nousta yli 15 000 euroon."
https://www.autoliitto.fi/uutiset/moottori-selvitti-sahkoauton-pohjakosketus-voi-tulla-todella-kalliiksi/
https://www.hs.fi/talous/art-2000010688651.html
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/27967151-56e6-4171-bfed-705273dae4e9
Akuston hinta sitten 10-60 tonnin haarukassa. Jep, tavistautossa akuston varaosahinta työkulut menevät yli uuden auton hinnan. Joten patterivatkaimet on helpointa romuttaa oitis. Kertakäyttötuotteita kun ovat.
"uusien akkujen hinnat vaihtelevat vajaasta 10 000 eurosta jopa yli 40 000 euroon, auton merkistä ja akun koosta riippuen. Esimerkiksi uusi Teslan ajoakku voi maksaa runsaat 20 000 euroa."
https://seura.fi/asiat/tutkivat/seura-selvitti-sahkoauton-akku-on-kulkupelin-kallein-osa-kauan-se-kestaa-ja-paljonko-sen-korjaaminen-maksaa/
Modulien hinnat muutamasta tonnista ylöspäin. JOS moduleita pystyy vaihtamaan ja korjaamaan. Teslakin on kehittänyt joihinkin malleihinsa akut, jotka on valettu täyteen massaa (ei voi korjata) ja jotka on liimattu osaksi kantavaa korirakennetta. Idenana on, että koko akusto uusitaan kerralla, riippumatta vaurion laajuudesta. Tosin se uusiminenkin on kiinnitystavasta johtuen työlästä, joten paaliin menee patteriautot. Halvempaa ja nopeampaa kuin polttaa 10-15 tonnia rahaa ja kuukausia aikaa sen tutkimiseen, olisiko korjaus mahdollista.
Hupaisin on plugarien tilanne. Vaikka tyypillisin plugarin akusto on noin 13 kWh eli 1/4...1/5 osa tyypillisestä sähkövatkaimen akusta, hinta voi olla liki sama eli >>10 000 €.
Toisaalta plugareissa on myös polttomoottori, joka on "pätkäkäytön" vuoksi paljon kovemmalla rasituksella kuin normaalissa polttomoottoriautossa. Esim. öljynvaihtoväli on lyhyempi ja käyttöikäkin voi jäädä lyhyeksi. Huhuja muutaman kymmenen tkm ajetuista, kilahtaneista moottoreista ynnä moottorien sisäisistä korroosiovaurioista (esim. venttiilikoneisto ruosteessa) kuulunyt etenkin "mutteritehtaan" tuotteista.
Ja toki sähköautoissa on myös sähkömoottori joka voi hajota (esim. Volvon plugarien takamoottori tai TM käyttötestin Datsun) tai kusta jäähdytysnesteet (jep, nestejäähdytys näissäkin) joko sisäänsä tai alennusvaihteeseen.... Unohtamatta tietenkään auton sisäisen latauslaitteen hajoamista.
Ja onhan näissä myös ilmastointi/lämpöpumppu nestekierto hoitamassa akuston lämmitystä (jos on) ja jäähdytystä. Voipi olla nihkeää tai jopa täysin mahdotonta autoilu, jos jäähdytys piiputtaa -> akun lämmönhallinta ei toimi.
Plugarit tottakai suunniteltu niin, ettei autolla voi ajaa, jos sähköpuolella vikaa. Ei toteutuisi luvatut CO2 päästölukemat silloin.
Siitähän ei sitten tarvitse piitata, että plugarien keskimääräinen päästölukema on paperilla 40 g/km (kulutus n. 1,5 l/100 km) ja todellinen keskikulutus vajaa 6 l/km (päästö 140 g/km eli 250 % luvattua enemmän) Suomessa ja 7 l/100 km koko EU alueella (todellinen päästö reilu 160 g/km eli 300 % lupauksiin nähden).Volvon pluggareista hajoaa ensin alennusvaihde , ei niinkään sähkömoottori . Tuon osan hinta on alkaen 1800 € ja siitä ylöspäin . + vaihto tietenkin .
- Anonyymi
Teslan akkupaketti avattuna, imenyt vettä sisäänsä. Tuossa näkee mitä laatua nuo ovat. Peltirämmäle laatikko onnettomalla kannella. Jotain muovin palasia laitettu paristojen päälle, kannen kiinnitysruuvit 30 cm välein, ei mitään tiivisteitä. Ei ihme että vetää vettä sisäänsä, laatikko puolillaan vettä.
Kokkolan autohuolto you tube- Anonyymi
Vanhempi polttis Corolla ja siinä perinteinen 12 V lyijyakku, ei ole moksiskaan vaikka siihen laittaa vettä sisään 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhempi polttis Corolla ja siinä perinteinen 12 V lyijyakku, ei ole moksiskaan vaikka siihen laittaa vettä sisään 😂
Ei silti kannata suolavettä laittaa...
Mutta patteriuskovaiset kuvittelevan, ettei sähkövatkaimella ole mitään ongelmaa ajaa syväänkään lätäkköön. Samaa kyllä kuvittelee osa polttomoottoriautoilijoistakin.
Ero on vain siinä, että polttomoottoriautolla matka katkeaa heti, kun kone haukkaa vettä ilmanottoonsa. Ja lasku parhaimmillaan uuden moottorin hinta. Toki uittamisella voi olla pidempiaikaisia, salakavalampiakin seurauksia, kun lirahtaa vettä vaihdelaatikkoon, laakerit ja sähkölaitteet saa suolavesikylpyä jne.
Sähköauto ei hyydy oitis, mutta akustoon yms päässyt vesi antaa myöhemmin kuulua itsestään. Äkkiä vaan pommi kiertoon, mieluummin ulkomaille, esim. Suomeen dumpattuna. Näitähän on ollutkin....
- Anonyymi
Vrt.polttomoottoriautossa jos kilahtaa vaihteisto, niin korjauskulu tyyliin 2-10 tkm. Jos polttomoottori kilahtaa ja vaihdetaan tehdaskunnostettuun, kustannus kymppitonnista ylöspäin.
Käytännössä 10+ k€ korjauskustannus on liian suuri suhteessa vähääkään iäkkäämmän auton arvoon -> auto romutetaan (arvo ei silti nolla, koska purkuautosta saa irti rahanarvoisia osia) ja ostetaan vastaava käytetty tilalle.
Sama pätee sähkövatkaimiinkin... tosin pelkkä akun TARKASTUS voi maksaa yli kymppitonnin. Joten ei kannata edes tutkia, voisiko vatkaimen korjata -> paaliin vaan. Näin toimitaan mm. patteriautoilun edelläkävijämaassa Norjassa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90
https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html
Patteriautot ovat ympäristölle haitallisia kertakäyttötuotteita, joilla ei ole liikenteen päästöjä pienennetty missään päin maailmaa. Muuta kuin paperilla. - Anonyymi
kontillinen paskaa kiinasta... vilenin vihreä pipo kaupan päälle,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818