Paljon sähköauton vero tulee olemaan

Anonyymi-ap

Sähköautojen yleistyessä valtion verotulo pienenee: päästöverotus pienenee ja polttoainevero jää saamatta.

Bensiinissä on veroa 60 prosenttia
Dieselissä on veroa 50 prosenttia

Dieselveron tarkoituksena on kompensoida matalampaa valmisteveroa.

Jos ajelee vuodessa bensa-autolla 10 000 km 7 litran kulutuksella 1,9 euron litrahinnalla, veroa maksetaan n. 800 euroa.

Olisiko tämä tulevan sähköauton käyttöveron suuruus?

2

119

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

mummot maksaa... laittavat isot sähkölaskut kaikille,,

• Anonyymi

Aika raju käyttövoimavero pitäisi laittaa.

Onneksi uusimmat patterivatkaimet on suunniteltu korjauskelvottomiksi. Pienikin kolhu -> vatkain romutetaan. Tämä takaa tasaisen tulovirran, kunhan rakennetaan uusien autojen verotus sopivasti.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/27967151-56e6-4171-bfed-705273dae4e9

Massa voisi olla hyvä peruste verolle. Tuppaa olemaan hurjasti läskiä nykyautoissa, kun 2200 kg alkaa olla jo tyypillinen lukema sähköautoilla. 40 vuotta sitten tavisautot alle 1000 kg. Tavismallin polttomoottoriautot (C-segmentin töpöperät) edelleen 1300 kg lukemissa.

Erityisesti plugareille luvassa kovempaa verotusta. Näille on annettu avokätisiä veronalennuksia "koska pienet päästöt". Todellisuudessa plugarien keskikulutus on Suomessa vajaa 6 ja koko EU alueella 7 l/100 km eli ero tavallisiin (uusiin) polttomoottoriautoihin verrattuna on marginaalinen. WLTP lupaukset ylittyy vaivaiset 250-300 %.

Kalliimman pään autoissa tällä päästöhuijauksella voitu tienata kymppitonnien säästö.

No, leikki sikseen. Taitaa lopulta pukata sen "ikuisiksi ajoiksi haudatun" kilometriveron. Vrt. väliaikainen autovero.

Tosin sen kilometriveronkin voisi porrastaa massan mukaan. Se olisi reilua, koska 2000-2500 kg sähköautot kuluttavat tieverkkoa enemmän kun 600-800 kg kevyemmät polttomoottoriautot.

Eikä kyse ole pelkästä kulumisesta.... esim vanhemmat pysäköintitalot eivät kestä näitä 2000+ kg tonnikeijuja. Eikä maanteiden reunakaiteet ja törmäyssuojat (tähänkin ongelmaan havahduttu maailmalla).

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      832
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      820
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      630
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      615
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      595
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      540
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      537
    10. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      532
    Aihe