IL:"Mercedes-Benz rikkoi Porschen aiemmin hallussaan pitämän ennätyksen pisimmästä sähköautolla vuorokauden aikana ajetusta matkasta. Uusi sähköautojen ennätyslukema on 3 717 kilometriä 24 tunnin aikana.
Autona oli valmistajan mukaan lähellä tuotantovalmista oleva CLA:n täyssähköinen prototyyppi."
Eli päiväseltään voi käydä Helsingistä Suomen pohjoisimmassa kolkassa ja palata vielä takaisin kotiin. Ja silpaista siitä vielä sitten Ouluun jos ei ole parempaa tekemistä.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5b7d9ab7-b7c7-4707-8a10-7e502bf90778
Joko riittää range? Tällä sähköautolla ajettiin 3 717 kilometriä vuorokaudessa
114
563
Vastaukset
- Anonyymi
Ei riitä eikä ole edes mahdollista. Is löysi syyn miksi sähköautojen renkaat puhkeavat " niin usein' joo.
- Anonyymi
Renkaiden paikkaukseen menee jo 3 vuorokautta. Muuan lomailija veteli 6500 kilsaa yhdellä istumalla keskieurooppaan, kehuskeli ettei maisemilla väliä saa olla perillä kauemmin. Vaatimus kasvaa ensin 500 sitten 1000 sitten tuhat ja-25 pakkasta sitten 1000 -25 astetta traileri ja vene. Mitä polttispetteri tekee veneellä keskellä talvea. Viimeinen 4000 km.
- Anonyymi
Täällä on itketty kun sähköautolla muka pääse päivässä Lappiin. Nyt tiedätte että kyllä pääsee. Ja vielä takaisinkin.
- Anonyymi
Nyt sillä ei polttispetterin mielestä ole suurta merkitystä. Keksii jonkun muun.
- Anonyymi
Joo kyllähän sitä nyt sillä Leafin romullakin pääsee kun kerran Mersun prototyypilläkin moiseen pystyy. Hallelujaa sähköautot pelastettu.
- Anonyymi
Mutta ei peräkärry perässä, kusematta, ja pskomatta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nyt sillä ei polttispetterin mielestä ole suurta merkitystä. Keksii jonkun muun.
Ei kai kukaan OIKEASTI aja tuhansia kilsoja vuorokaudessa. Oma ennätykseni on n. 1200 kilsaa ja alla oli Datsun 120 Y. Se hainkeula.
Reitti kävi Narvikista Joensuun kautta Parikkalaan ja aikaa kului n. 15 tuntia.
Sen jälkeen ei tullut mieleenkään lähteä kokeilemaan perseen kestävyyttä. Lomareissuilla saa riittää 300-400 kilsaa/päivä. Työmatkoja on hyvin harvoin ja ne taitan mieluiten junalla.
- Anonyymi
Testi ei mielekäs. Tehtiin kymmeniä muutaman minuutin pikalatauksia. Voidaan olettaa että testin päätteeksi akku loppu.
- Anonyymi
Että akku menee pilalle muutaman pikalatauksen jälkeen?
Älä nyt ole noin dorka. - Anonyymi
Sähköautojen voimalinja on selkeästi luotettavampi ja pitkäikäisempi kuin polttiksien.
Tekniikassa yksinkertaisuus on kaunista ja polttiksen voimalinja on toivottoman monimutkainen kapistus jossa on yli 2.000 liikkuvaa osaa. - Anonyymi
Oli kyllä aika synteettinen testi tämä, jolla yritetään jälleen aivopestä ihmisiä uskomaan että sähköauton range olisi jotenkin riittävä pidempään matkantekoon. Ei kukaan aja autoa niin kuin tuossa testissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli kyllä aika synteettinen testi tämä, jolla yritetään jälleen aivopestä ihmisiä uskomaan että sähköauton range olisi jotenkin riittävä pidempään matkantekoon. Ei kukaan aja autoa niin kuin tuossa testissä.
Kyllä on selitykset. Ymmärrätkö ollenkaan miten naurettavalta kuulostat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on selitykset. Ymmärrätkö ollenkaan miten naurettavalta kuulostat?
Ymmärrätkö itse miten naurettava tuo testi on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrätkö itse miten naurettava tuo testi on?
Testissä ei ollut mitään naurettavaa, mutta sössötyksesi on kylläkin naurettavaa.
- AnonyymiUUSI
Ihan ymmärrettävää, että tuo testi on hyvin ikävää luettavaa sähköautovihaajalle kun häneltä alkaa argumentit loppua.
- Anonyymi
Ja tästä voi katsoa kun sähkövolkkarilla ajetaan oikean elämän testissä 1.000km alle yhdeksään ja puoleen tuntiin. Liikenteen seassa eikä missään testiradalla.
https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q- Anonyymi
Ja vauhtia oli tuossakin koko ajan 130 km/h. Polttomoottoriautolla tuo olisi mennyt 8 tunnissa.
- Anonyymi
Täyttä paskaa, vanha tuojo kulkee sen matkan ihan hyvin
- Anonyymi
Tuo 3.700 kilsaa riittää Helsingistä Valenciaan, Ateenaan tai Palermoon.
Sähköautolla vuorokaudessa.- Anonyymi
Mites pakkasella ,kun on 25 -C ulkona siirrtytäänkö eco- moodiin,tarvis silloin pilkkihaalareita
- Anonyymi
Tuo viimeistään sai minut päättämään etten koskaan osta sähköautoa, niin valheellinen mainos
- Anonyymi
Tuommoisilla ajuilla ei ole mitään merkitystä käytännön rangeen, ajaa radalla ja ladataan siinä ajun ohella.
Tämän "sankariteon" teki jo satakymmenen vuotta sitten T-ford - Anonyymi
Heh. Lataustauot pidettiin todella lyhyinä, vain noin kymmenen minuutin mittaisina, ja niitä kertyi näin ollen noin 40 kappaletta.
- Anonyymi
Tottakai tuollaiseen testiin valitaan taktiikka joka tuo suurimman mahdollisen kilometrimäärän vuorokaudessa. Ei tässä ole haettu mukavinta tapaa matkustaa.
Jos haluaa katsoa miten käytännössä ihmiset ajaa liikenteessä niin tästä voi katsoa videon kun sähkövolkkarilla ajetaan oikean elämän testissä 1.000km alle yhdeksään ja puoleen tuntiin. Tuollakin tavalla vuorokauteen mahtuu noin 2.400 km.
Pitäisi riittää pitkämatkalaisellekin Suomessa.
https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai tuollaiseen testiin valitaan taktiikka joka tuo suurimman mahdollisen kilometrimäärän vuorokaudessa. Ei tässä ole haettu mukavinta tapaa matkustaa.
Jos haluaa katsoa miten käytännössä ihmiset ajaa liikenteessä niin tästä voi katsoa videon kun sähkövolkkarilla ajetaan oikean elämän testissä 1.000km alle yhdeksään ja puoleen tuntiin. Tuollakin tavalla vuorokauteen mahtuu noin 2.400 km.
Pitäisi riittää pitkämatkalaisellekin Suomessa.
https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q”Oikean elämän” testi jossa ajetaan 100% ajasta moottoritiellä 130 km/h ja koko ajan lähellä nopeimpia pikalatureita. Ja polttomoottoriauto ajaisi saman reitin 8 tunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Oikean elämän” testi jossa ajetaan 100% ajasta moottoritiellä 130 km/h ja koko ajan lähellä nopeimpia pikalatureita. Ja polttomoottoriauto ajaisi saman reitin 8 tunnissa.
Lisäksi todellisilla reiteillä ei noin nopeita pikalatureita vieläkään paljon ole ja joskus täytyy ladata 50 kW laturilla tai jopa hidaslaturilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi todellisilla reiteillä ei noin nopeita pikalatureita vieläkään paljon ole ja joskus täytyy ladata 50 kW laturilla tai jopa hidaslaturilla.
Kylläpä taas sähköautoolun kehitys herättää paljon katkeruutta essonbaarin jälkeenjääneissä.
Ymmärtää hän sen kun muistaa kuinka paljon niillä menee rahaa polttoaineveroihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä taas sähköautoolun kehitys herättää paljon katkeruutta essonbaarin jälkeenjääneissä.
Ymmärtää hän sen kun muistaa kuinka paljon niillä menee rahaa polttoaineveroihin.Suuressa osassa suomalaisia autoreittejä ei ole yhtäkään pikalaturia satojen kilometrien matkalla. Tai ei ainakaan yhtäkään yli 50 kW lataavaa laturia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuressa osassa suomalaisia autoreittejä ei ole yhtäkään pikalaturia satojen kilometrien matkalla. Tai ei ainakaan yhtäkään yli 50 kW lataavaa laturia.
Ihan höpöjuttuja sinulla.
- Anonyymi
Sähköautot ovat olleet jo noin vuosikymmenen sillä tasolla että normaali kuski ja varsinkin perhe tarvitsee pitkillä matkoilla enemmän taukoja kuin auto.
Ja kun lisäksi normaali-elämän ajot hoituvat täysin erittäin halvalla kotilatauksella niin eipä ihme että polttiksia päivät ovat luetut.
Nyt alkaa tulemaan tarjolle kyvykkäitä sähköautoja käytettynä hintaluokkaann15-20 tuhatta niin tavallinenkin kansa pääsee käsiksi todella halpoihin kilometreihin. - Anonyymi
Pari pösilöä polttiskuskia vaihtoa kuinka yhdellä tankkauksella pääsee 1.000km.
Se on autossa täysin hyödytön ominaisuus kun sähköautolla pääsee sen 1.000km alle kymmeneen tuntiin.
Ei kukaan aja tuollaisia matkoja ilman pysähdyksiä vaikka se olisikin mahdollista.
Turhaa vöyhötystä tuollainen.- Anonyymi
Ei ole ollenkaan turhaa vöyhötystä, vaan ratkaiseva asia auton ostoa tehdessä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ollenkaan turhaa vöyhötystä, vaan ratkaiseva asia auton ostoa tehdessä
Siitä että polttiautolla pääsee 1.000km tankkaamatta ei ole mitään hyötyä kun sähköautolla pääsee 1.000km alle kymmenessä tunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä että polttiautolla pääsee 1.000km tankkaamatta ei ole mitään hyötyä kun sähköautolla pääsee 1.000km alle kymmenessä tunnissa.
Olettaen että laturille pääsee ja se toimii mikä ei ole itsestään selvää. Appi tai pankkiyhteys voi myös pätkiä, känny voi olla simahtanut..
Polttoainepumput ovat kaikista luotettavimpia toimivuuden suhteen eikä matkanteko tyssää turhaan säätöön. Ja kun tankissa on reserviä 1000km edestä, voi valita pumpun mielensä mukaan ilman että tarvii ottaa turhaa stressiä rangen kanssa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olettaen että laturille pääsee ja se toimii mikä ei ole itsestään selvää. Appi tai pankkiyhteys voi myös pätkiä, känny voi olla simahtanut..
Polttoainepumput ovat kaikista luotettavimpia toimivuuden suhteen eikä matkanteko tyssää turhaan säätöön. Ja kun tankissa on reserviä 1000km edestä, voi valita pumpun mielensä mukaan ilman että tarvii ottaa turhaa stressiä rangen kanssaLatauksista hoituu 90% kotona tai mökillä. Eikä maksa juuri mitään.
Suomessa on latausasemia vähän joka nurkalla ja parkkipaikalla. Ei takuulla jää matkanteko siitä kiinni etteikö latausasemaa löytyisi silloin harvoin kun sitä tarvitsee.
Olisiko aika siirtyä sieltä essonbaarin menneisyydestä tähän päivään?
1.000km tankkausväli on normiautoilijalle yhtä tarpeellinen kuin fillari kalalle. Se merkkaa että sähköllä ajaa niin arkiajot kuin mökkimatkatkin alle kaksi euroa per 100km. Bensanhinta takaa moninkertaiset kilometrikulut litrahinnat sen kun vain jatkaa nousemistaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olettaen että laturille pääsee ja se toimii mikä ei ole itsestään selvää. Appi tai pankkiyhteys voi myös pätkiä, känny voi olla simahtanut..
Polttoainepumput ovat kaikista luotettavimpia toimivuuden suhteen eikä matkanteko tyssää turhaan säätöön. Ja kun tankissa on reserviä 1000km edestä, voi valita pumpun mielensä mukaan ilman että tarvii ottaa turhaa stressiä rangen kanssaNyt kuitenkin kaikki uudet isommat eli pikalatuasasemat on lainvoimalla koko EUssa tuettava luottokorttia eli lataus onnistuu kuten tankkaus.
Mikä siis on se ongelma? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kuitenkin kaikki uudet isommat eli pikalatuasasemat on lainvoimalla koko EUssa tuettava luottokorttia eli lataus onnistuu kuten tankkaus.
Mikä siis on se ongelma?Helpommin kuin tankkaus. Ei tarvitse muuta kuin laittaa piuha kiinni ja kaikki toimii. Ei tarvii mitään pankkikortteja tai Appien kanssa touhuamista.
Kaikki ei vielä tue tätä mutta ainakin Teslat ja kaikki VAGit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latauksista hoituu 90% kotona tai mökillä. Eikä maksa juuri mitään.
Suomessa on latausasemia vähän joka nurkalla ja parkkipaikalla. Ei takuulla jää matkanteko siitä kiinni etteikö latausasemaa löytyisi silloin harvoin kun sitä tarvitsee.
Olisiko aika siirtyä sieltä essonbaarin menneisyydestä tähän päivään?
1.000km tankkausväli on normiautoilijalle yhtä tarpeellinen kuin fillari kalalle. Se merkkaa että sähköllä ajaa niin arkiajot kuin mökkimatkatkin alle kaksi euroa per 100km. Bensanhinta takaa moninkertaiset kilometrikulut litrahinnat sen kun vain jatkaa nousemistaan.Niin toimii meilläkin kotona ja mökillä. On kuitenkin julmettu joukko autoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta, saati mökkiä. Ei pidä myöskään yleistää siten "etteikö latausasemaa löytyisi silloin harvoin kun sitä tarvitsee". Mistä sinä muiden tarpeet tiedät? Meidänkin tarve latausasemalle on keskimäärin 2 x kk molempiin suuntiin ja kun siellä perilläkään ei ole edes pistorasiaa, niin tarvitaan vielä kolmaskin kerta.
Sähköauto on meilläkin ja ikävä kyllä, myös iso sähkölämmitteinen talo. Saa nähdä miten latauksen kanssa pärjätään pakkasilla, kokemusta on vain hybridistä ja sen 1 x 8 A latauksesta. Ehkä kestää talon lämmityksen lisäksi vielä 3 x 8 A latausvirran - saa nähdä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latauksista hoituu 90% kotona tai mökillä. Eikä maksa juuri mitään.
Suomessa on latausasemia vähän joka nurkalla ja parkkipaikalla. Ei takuulla jää matkanteko siitä kiinni etteikö latausasemaa löytyisi silloin harvoin kun sitä tarvitsee.
Olisiko aika siirtyä sieltä essonbaarin menneisyydestä tähän päivään?
1.000km tankkausväli on normiautoilijalle yhtä tarpeellinen kuin fillari kalalle. Se merkkaa että sähköllä ajaa niin arkiajot kuin mökkimatkatkin alle kaksi euroa per 100km. Bensanhinta takaa moninkertaiset kilometrikulut litrahinnat sen kun vain jatkaa nousemistaan.Silti Suomessa on useita reittejä, joissa on yli 300 km
matkalla tasan nolla pikalatausasemaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latauksista hoituu 90% kotona tai mökillä. Eikä maksa juuri mitään.
Suomessa on latausasemia vähän joka nurkalla ja parkkipaikalla. Ei takuulla jää matkanteko siitä kiinni etteikö latausasemaa löytyisi silloin harvoin kun sitä tarvitsee.
Olisiko aika siirtyä sieltä essonbaarin menneisyydestä tähän päivään?
1.000km tankkausväli on normiautoilijalle yhtä tarpeellinen kuin fillari kalalle. Se merkkaa että sähköllä ajaa niin arkiajot kuin mökkimatkatkin alle kaksi euroa per 100km. Bensanhinta takaa moninkertaiset kilometrikulut litrahinnat sen kun vain jatkaa nousemistaan.Ja pelkästä sähkön hinnasta puhuminen kustannuksensa kertoo vain siitä, että on laskukyvytön idiootti. Jos ostaa vähänkin kalliimman auton ja ajaa tuollaisia määriä mistä puhut niin bensakin on vain murto-osa autoilun kustannuksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pelkästä sähkön hinnasta puhuminen kustannuksensa kertoo vain siitä, että on laskukyvytön idiootti. Jos ostaa vähänkin kalliimman auton ja ajaa tuollaisia määriä mistä puhut niin bensakin on vain murto-osa autoilun kustannuksista.
Polttiksetkin ovat kalliita ostaa. Ei niitä ole koskaan ilmaiseksi mistään saanut.
Se vaan että kalliin hintansa lisäksi ne ovat sikakallita ajaa. Bensaan menee paljon rahaa ja siihen vielä kalliit huollot päälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin toimii meilläkin kotona ja mökillä. On kuitenkin julmettu joukko autoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta, saati mökkiä. Ei pidä myöskään yleistää siten "etteikö latausasemaa löytyisi silloin harvoin kun sitä tarvitsee". Mistä sinä muiden tarpeet tiedät? Meidänkin tarve latausasemalle on keskimäärin 2 x kk molempiin suuntiin ja kun siellä perilläkään ei ole edes pistorasiaa, niin tarvitaan vielä kolmaskin kerta.
Sähköauto on meilläkin ja ikävä kyllä, myös iso sähkölämmitteinen talo. Saa nähdä miten latauksen kanssa pärjätään pakkasilla, kokemusta on vain hybridistä ja sen 1 x 8 A latauksesta. Ehkä kestää talon lämmityksen lisäksi vielä 3 x 8 A latausvirran - saa nähdä...Dynaaminen kuormantasaus, niin ei tarvitse huolestua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dynaaminen kuormantasaus, niin ei tarvitse huolestua.
Ja kannattaisi myös lämpökuvata tuo torppa ja fixata eristykset kuntoon. Kertoo melkoista ongelmista itse talon lämmityksen kanssa jos joutuu tuollaisia funtsimaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksetkin ovat kalliita ostaa. Ei niitä ole koskaan ilmaiseksi mistään saanut.
Se vaan että kalliin hintansa lisäksi ne ovat sikakallita ajaa. Bensaan menee paljon rahaa ja siihen vielä kalliit huollot päälle.Ja silti kokonaiskuluiltaan sähköauto on useimmille paljon kalliimpi kuin polttis. Jokin bensa on vain pikkuinen osa kokonaiskuluista.
Ja noista "kalliista huolloista" vain idiootit. Todellisuudessa sähköauton korjaukset ovat niin kalliita, että yksi ainoa suurempi korjaus pyyhkäisee pois kaikki nuo säästöt.
Sähköauton halpuus käytössä on pelkkää valetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti kokonaiskuluiltaan sähköauto on useimmille paljon kalliimpi kuin polttis. Jokin bensa on vain pikkuinen osa kokonaiskuluista.
Ja noista "kalliista huolloista" vain idiootit. Todellisuudessa sähköauton korjaukset ovat niin kalliita, että yksi ainoa suurempi korjaus pyyhkäisee pois kaikki nuo säästöt.
Sähköauton halpuus käytössä on pelkkää valetta.Ja ylipäätään huolto ja korjaus on käytännössä ihan sama asia. Itsekään en erottele näitä ollenkaan vaan huollot ja korjaukset ovat samassa kategoriassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kannattaisi myös lämpökuvata tuo torppa ja fixata eristykset kuntoon. Kertoo melkoista ongelmista itse talon lämmityksen kanssa jos joutuu tuollaisia funtsimaan.
Talo ja eristykset ovat kunnossa. Kyse on talon koosta joka on reilut 250 m2 kahdessa kerroksessa. Päälle autotalli, joka on enempi harrastetila ja jossa täytyy pitää peruslämpö päällä.
Kuormantasaus ehkä, mutta miten se toimii? Jos sähkö riittää paukkupakkasilla vain talon tarpeisiin, niin jääkö auto tällöin latautumatta - vai mistä se tarvittava sähkö tulee?
Tiedän, että ratkaisu olis ottaa isompi 3 v 35 - tai jopa 3 x 50 A liittymä. Siinä on vaan se, että isompitehoista liittymää tarvittaisiin vain huippupakkasilla ja n. 11 kk vuodessa siitä maksaisi täysin turhaan..
Siirron perusmaksutu täällä pershikiällä menee sulakekoon mukaan. Liittymän vaihto isompaan 3 x 35 A liittymään toisi lisämaksua 384 € vuodessa ja 50 A liittymä huikeat 869 €. Ja tämä vain ~parinkymmenen paukkupakkaspäivän vuoksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Talo ja eristykset ovat kunnossa. Kyse on talon koosta joka on reilut 250 m2 kahdessa kerroksessa. Päälle autotalli, joka on enempi harrastetila ja jossa täytyy pitää peruslämpö päällä.
Kuormantasaus ehkä, mutta miten se toimii? Jos sähkö riittää paukkupakkasilla vain talon tarpeisiin, niin jääkö auto tällöin latautumatta - vai mistä se tarvittava sähkö tulee?
Tiedän, että ratkaisu olis ottaa isompi 3 v 35 - tai jopa 3 x 50 A liittymä. Siinä on vaan se, että isompitehoista liittymää tarvittaisiin vain huippupakkasilla ja n. 11 kk vuodessa siitä maksaisi täysin turhaan..
Siirron perusmaksutu täällä pershikiällä menee sulakekoon mukaan. Liittymän vaihto isompaan 3 x 35 A liittymään toisi lisämaksua 384 € vuodessa ja 50 A liittymä huikeat 869 €. Ja tämä vain ~parinkymmenen paukkupakkaspäivän vuoksi.Edelleen ruikutat typerästi ongelmasta, joka on vain sinun itse tekemäsi ongelma. Sinun ongelmasi on vain sinun ongelmasi eikä muiden tarvitse piitata siitä paskaakaan.
- Anonyymi
"Silti Suomessa on useita reittejä, joissa on yli 300 km
matkalla tasan nolla pikalatausasemaa."
Sanoma nyt aluksi yksikin tuollainen etappi. Pitää aivan väkisin keksimällä keksiä joku yhdistelmä eri pikkuteitä jotka välttelevät kaikkia kyliä. Mikään suorin reitti kahden pisteen välillä ei sisällä 300km taivalta ilman latausasemaa.
Nykyään kun latausasemia on tiheämmässä kuin R-kioskeja ja Alkoja yhteensä.
Näkee miten epätoivoisia sepitelmiä nämä sähköautojen dissaajat joutuvat keksimään kun haluavat tarrautua väkisin kiinni vuosikausia sitten vanhenneisiin kuvitelmiinsa.- Anonyymi
Anna olla. Vänkääjiä riittää aina. Ovat eri mieltä vain periaatteen vuoksi. osa on putin trolleja.
- Anonyymi
Latausasemia on, jos lasketaan 22 kW ja 50 kW asemat, mutta pikalatausasemia ei monilla reiteillä ole satojen kilometrien matkalla ainuttakaan. Itse asiassa normaali välimatka reitillä kahden vähintään 100 kW aseman välillä 100-200 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latausasemia on, jos lasketaan 22 kW ja 50 kW asemat, mutta pikalatausasemia ei monilla reiteillä ole satojen kilometrien matkalla ainuttakaan. Itse asiassa normaali välimatka reitillä kahden vähintään 100 kW aseman välillä 100-200 km.
Esimerkiksi 8-tiellä on 100 km pätkä ilman mitään pikalatausasemaa ja se on iso tie.
- Anonyymi
Lemans ajot voidaan unohtaa!
- Anonyymi
Bensa-autojen kallis bensanhinta vaikuttaa jokaiseen ajettuun kilometriin joka päivä. Aivan sama ajaako pitkää vai lyhyttä matkaa.
Valtaosalle sähköautoilijoista ei edes tule ajatelleeksi rangea juuri koskaan. Kun sitä on aina riittävästi jäljellä päivän ajoihin ja kotoa saa halpaa sähköä aina kun siihen on tarvetta. Kaksi tai kolme kertaa viikossa.
Siksi sähköauto.- Anonyymi
Vaikka sinulla ja minulla onkin kotilatausmahdollisuus, niin isolla osalla - ehkä jopa valtaosalla sellaista ei ole.
Siksi (meillä) sähköauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka sinulla ja minulla onkin kotilatausmahdollisuus, niin isolla osalla - ehkä jopa valtaosalla sellaista ei ole.
Siksi (meillä) sähköauto.Miksi ketään kiinnostaisi mitä muilla ihmisillä ei ole kun se tekee oman elämänsä valintoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ketään kiinnostaisi mitä muilla ihmisillä ei ole kun se tekee oman elämänsä valintoja?
Vähemmän minä-minä ihmisiä kiinnostaa kaikki muukin mikä - koskee muita kuin minää. Sellaista ihmistä olen kuullut myös narsistiksi sanottavan. Se lienee joku arvonimi...
- Anonyymi
Tuossahan voitiin ladata lähes tyhjää akkua vaikka 2000kw teholla. Eihän se vastaa kuin 20C jos 100kwh akku. Muutama kerta niin akku kestää sen kyllä riittävän hyvin vaikka olisikin paskana testin lopuksi.
- Anonyymi
"Ja noista "kalliista huolloista" vain idiootit. Todellisuudessa sähköauton korjaukset ovat niin kalliita, että yksi ainoa suurempi korjaus pyyhkäisee pois kaikki nuo säästöt.
Sähköauton halpuus käytössä on pelkkää valetta."
Tähän saakka todellisuus sähköauton halpuudesta omalta kohdalta on tämä.
Polttoaineveroja ei ole tarvinut maksaa
Huoltokulut ovat pudonneet murto-osaan
Sähkö on sikahalpaa bensaan verrattuna
Korjauskulut nolla.
En näe mitään syytä palata vanhaan. Kokemusta polttiksista on 80-luvulta saakka joten tiedän niiden kulut paremmin kuin haluaisin tietää - Anonyymi
"Tiedän, että ratkaisu olis ottaa isompi 3 v 35 - tai jopa 3 x 50 A liittymä. "
Juuri näin. Oma moka.
Turha siitä on sähköautoja syyttää jos torpan sähköliitymä on alamittainen.- Anonyymi
Luetun ymmärtäminen? Alamittaiseksi liittymä muuttui vasta sähköauton hankinnan jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen? Alamittaiseksi liittymä muuttui vasta sähköauton hankinnan jälkeen.
Pitää olla täysin torvelo jos saa sähköautolla nostettua talonsa suurinta tehontarvetta. Sähköauto ladataan yöllä matalimman kulutuksen aikaan ja sellaisella teholla joka on tarjolla.
Et vaan osaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla täysin torvelo jos saa sähköautolla nostettua talonsa suurinta tehontarvetta. Sähköauto ladataan yöllä matalimman kulutuksen aikaan ja sellaisella teholla joka on tarjolla.
Et vaan osaa.Jos osaa asiansa niin sähköautoa voi käyttää tasaamaan talonsa tehontarvetta ja myös säästämään sähkölaskussa kun ottaa sähköä autonakusta korkean kuorman ja kalliin sähkön aikaan.
Ja vastaavasti lataa autonakkua halvan sähkön / matalan kuorman aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla täysin torvelo jos saa sähköautolla nostettua talonsa suurinta tehontarvetta. Sähköauto ladataan yöllä matalimman kulutuksen aikaan ja sellaisella teholla joka on tarjolla.
Et vaan osaa.Kerro miten sähkölämmitteisessä talossa kuluisi yöllä oleellisesti vähemmän sähköä kuin päivällä? Paiväkulutuksen lisäys tulee lyhytkestoisista jaksoista kuten ruoanlaitto, pyykinpesu ja peseytyminen. Nämä ovat ainoita, mihin kuormantasauksella voisi vaikuttaa. Nykyiset ledit ei ihmeitä vie, ei myöskään tv:n katselu. Toisekseen sähkölaitteissa tuotettu sähkö on myös lämpöä ja pois sähkölämmityksestä, käyttövesivaraaja pois lukien.
Menee myös niin, että ainakin täällä idässä pakkanen kiristyy hyvin usein yöksi ja siksi tarvitaan myös lisää lämmitystä - ja ihmeellistä kyllä, myös lisää sähköä. Yö- ja päivälämpötilojen ero voi syksyllä ja keväällä olla jopa 20 astetta, eikä keskitalvellakaan 10 asteen ero ole mitenkään harvinaista.
- Anonyymi
"Tiedoista voi myös laskea, että yhdellä latauksella ajettiin vain noin 100 kilometrin matka. Siksi radalla oli hoppu."
Range on näin ollen huimat 100km ja jokainen voi vastata otsikon kysymykseen tämän perusteella.- Anonyymi
Tuollaiseen ennätystenjahtaamiseen valitaan taktiikka joka tuo suurimman mahdollisen kilometrimäärän vuorokaudessa. Ei tässä ole haettu mukavinta tapaa matkustaa.
Jos haluaa katsoa miten käytännössä ihmiset ajaa liikenteessä niin tästä voi katsoa videon kun sähkövolkkarilla ajetaan oikean elämän testissä 1.000km alle yhdeksään ja puoleen tuntiin. Tuollakin tavalla vuorokauteen mahtuu noin 2.400 km.
Pitäisi riittää pitkämatkalaisellekin Suomessa.
https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiseen ennätystenjahtaamiseen valitaan taktiikka joka tuo suurimman mahdollisen kilometrimäärän vuorokaudessa. Ei tässä ole haettu mukavinta tapaa matkustaa.
Jos haluaa katsoa miten käytännössä ihmiset ajaa liikenteessä niin tästä voi katsoa videon kun sähkövolkkarilla ajetaan oikean elämän testissä 1.000km alle yhdeksään ja puoleen tuntiin. Tuollakin tavalla vuorokauteen mahtuu noin 2.400 km.
Pitäisi riittää pitkämatkalaisellekin Suomessa.
https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_QJa tuossa ajetaan 100% ajasta edestakaisin moottoritiellä 130 km/h vauhdilla lähellä pikalatureita. Suomessa on paljon satojen kilometrien pätkiä ilman nopeita pikalatureita. Esimerkiksi matkalla Lappiin joutuu lataamaan 50 kW laturilla kun yli 100 kW laturia ei ole missään. Yli 100 kW latureita on erittäin harvassa.
Ja polttomoottoriauto menisi saman matkan 8 tunnissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuossa ajetaan 100% ajasta edestakaisin moottoritiellä 130 km/h vauhdilla lähellä pikalatureita. Suomessa on paljon satojen kilometrien pätkiä ilman nopeita pikalatureita. Esimerkiksi matkalla Lappiin joutuu lataamaan 50 kW laturilla kun yli 100 kW laturia ei ole missään. Yli 100 kW latureita on erittäin harvassa.
Ja polttomoottoriauto menisi saman matkan 8 tunnissa.Itse asiassa olisi ihme, jos samalla autolla pääsisi Suomessa matkalla Lappiin 1000 km matkan edes alle 15 tunnin. Jo pelkästään alemmat nopeusrajoitukset lisää 2-3 tuntia lisää aikaa eikä laturitkaan olisi läheskään noin nopeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa olisi ihme, jos samalla autolla pääsisi Suomessa matkalla Lappiin 1000 km matkan edes alle 15 tunnin. Jo pelkästään alemmat nopeusrajoitukset lisää 2-3 tuntia lisää aikaa eikä laturitkaan olisi läheskään noin nopeita.
"Itse asiassa olisi ihme, jos samalla autolla pääsisi Suomessa matkalla Lappiin 1000 km matkan edes alle 15 tunnin."
Suomen nopeusrajoituksilla millä tahansa autolla siihen menee 15 tuntia.
Mutta mietipä sitä että sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin kuski ja sen kilometrikustannukset ovat vain murto-osa polttiksen vastaavista.
Ja hyviä käytettyjä sähköautoja alkaa olemaan saatavilla hintaluokassa 15-20 donaa joita tuodaan Euroopasta. eipä siinä jää paljoa elintilaa polttiksille muualla kuin niissä muutaman tonnin katiskoissa.
Aivan vaan vinkiksi niille jotka ovat aikeissa ostaa uuden polttiksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itse asiassa olisi ihme, jos samalla autolla pääsisi Suomessa matkalla Lappiin 1000 km matkan edes alle 15 tunnin."
Suomen nopeusrajoituksilla millä tahansa autolla siihen menee 15 tuntia.
Mutta mietipä sitä että sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin kuski ja sen kilometrikustannukset ovat vain murto-osa polttiksen vastaavista.
Ja hyviä käytettyjä sähköautoja alkaa olemaan saatavilla hintaluokassa 15-20 donaa joita tuodaan Euroopasta. eipä siinä jää paljoa elintilaa polttiksille muualla kuin niissä muutaman tonnin katiskoissa.
Aivan vaan vinkiksi niille jotka ovat aikeissa ostaa uuden polttiksen.Nuo käytetyt sähköautot 15-20 tonnin sähköautot ovat lähinnä käyttökelvottomia heikkolaatuisia romuja. Järkyttävän ylihintaisia paskaan laatuunsa nähden. Muutaman tonnin polttikset ovat paljon parempia kuin nuo paskat sähköautot.
"Mutta mietipä sitä että sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin kuski ja sen kilometrikustannukset ovat vain murto-osa polttiksen vastaavista."
Sinä höpötät kuin aivoton idiootti pelkistä kilometrikustannuksista kun oleellista on kokonaiskustannukset ja useimmille sähköauto on edelleen kalliimpi kuin polttis. Jos ajaa alle 20 000 km vuodessa kuten useimmat ajavat niin sähköautolla ei säästä euroakaan vuodessa. Jos siis ajaa vähän niin sähköautoa ei kannata ostaa.
Ja muuten, sähköautojen arvo laskee edelleen paljon nopeammin kuin polttisten arvo.
"Suomen nopeusrajoituksilla millä tahansa autolla siihen menee 15 tuntia.
Mutta mietipä sitä että sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin kuski ja sen kilometrikustannukset ovat vain murto-osa polttiksen vastaavista."
Suomen teillä pitää varautua siihen, että latauspaikalla pitää olla 3-4 tuntia. Nimittäin pikalatauspaikkoja ei joka paikassa ole eli välillä pitää ladata hitaalla laturilla. Ja varsinkin talvella latausnopeudet hidastuvat alle puoleen normaalista. On täysin normaalia, että latausnopeus pikalaturillakin on alle 50 kW. Se, että pikalatausaseman teoreettinen nopeus on 100 kW ei merkitse paskaakaan. Jo pelkästään toisen auto lataa vieressä samaan aikaan puolittaa nopeuden ja jos akku on kylmä niin latausnopeus hidastuu siitäkin. Ei ole harvinaista, että 100 kW laturista saa virtaa vain 30-40 kW nopeudella.
Ja itsellä tauko on yleensä 5-10 minuuttia enkä pidä sitäkään huoltoasemalla vaan normaalilla pysäkillä. Minulla on eväät mukana ja syön ja juon pääosin ajon aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo käytetyt sähköautot 15-20 tonnin sähköautot ovat lähinnä käyttökelvottomia heikkolaatuisia romuja. Järkyttävän ylihintaisia paskaan laatuunsa nähden. Muutaman tonnin polttikset ovat paljon parempia kuin nuo paskat sähköautot.
"Mutta mietipä sitä että sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin kuski ja sen kilometrikustannukset ovat vain murto-osa polttiksen vastaavista."
Sinä höpötät kuin aivoton idiootti pelkistä kilometrikustannuksista kun oleellista on kokonaiskustannukset ja useimmille sähköauto on edelleen kalliimpi kuin polttis. Jos ajaa alle 20 000 km vuodessa kuten useimmat ajavat niin sähköautolla ei säästä euroakaan vuodessa. Jos siis ajaa vähän niin sähköautoa ei kannata ostaa.
Ja muuten, sähköautojen arvo laskee edelleen paljon nopeammin kuin polttisten arvo.
"Suomen nopeusrajoituksilla millä tahansa autolla siihen menee 15 tuntia.
Mutta mietipä sitä että sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin kuski ja sen kilometrikustannukset ovat vain murto-osa polttiksen vastaavista."
Suomen teillä pitää varautua siihen, että latauspaikalla pitää olla 3-4 tuntia. Nimittäin pikalatauspaikkoja ei joka paikassa ole eli välillä pitää ladata hitaalla laturilla. Ja varsinkin talvella latausnopeudet hidastuvat alle puoleen normaalista. On täysin normaalia, että latausnopeus pikalaturillakin on alle 50 kW. Se, että pikalatausaseman teoreettinen nopeus on 100 kW ei merkitse paskaakaan. Jo pelkästään toisen auto lataa vieressä samaan aikaan puolittaa nopeuden ja jos akku on kylmä niin latausnopeus hidastuu siitäkin. Ei ole harvinaista, että 100 kW laturista saa virtaa vain 30-40 kW nopeudella.
Ja itsellä tauko on yleensä 5-10 minuuttia enkä pidä sitäkään huoltoasemalla vaan normaalilla pysäkillä. Minulla on eväät mukana ja syön ja juon pääosin ajon aikana.Pelkkää essobaarin diipadaapaa joka on vain monia vuosia sitten vanhentuneiden uskomusten papukaijamaista toistoa.
Katsopa tullitilastoja niin näet että käytettyjen polttiksien tuonti on suurinpiirtein nolla. Koska vain ladattavat autot menevät kaupaksi ja pääasiassa sähköautot. Polttiksia on turha tuoda koska kuluttajat ovat jo heränneet tähän päivään.
Mutta siinä mitään. Voit tarrautua menneisyyteen ja maksaa kalliita polttoaineveroja hautaasi saakka. Parempi meille muille koska valtio tarvitsee teitä lypsylehmiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkää essobaarin diipadaapaa joka on vain monia vuosia sitten vanhentuneiden uskomusten papukaijamaista toistoa.
Katsopa tullitilastoja niin näet että käytettyjen polttiksien tuonti on suurinpiirtein nolla. Koska vain ladattavat autot menevät kaupaksi ja pääasiassa sähköautot. Polttiksia on turha tuoda koska kuluttajat ovat jo heränneet tähän päivään.
Mutta siinä mitään. Voit tarrautua menneisyyteen ja maksaa kalliita polttoaineveroja hautaasi saakka. Parempi meille muille koska valtio tarvitsee teitä lypsylehmiä.Nuo eivät ole vanhentuneita uskomuksia. Pikalatausasemilla 100 kW tarkoittaa vain teoreettista maksiminopeutta kun on ainoa sähköauto asemalla. Kun asemalla on muitakin lataamassa niin latausnopeus hidastuu. Aivan kuten hidastuu silloinkin kun akku on kylmä.
Etkä edelleenkään ole kertaakaan eritellyt kaikkia autoilun kustannuksia. Uudehkon sähköauton arvonalenema vuodessa on monta kertaa enemmän kuin normaali bensalasku on vuodessa. Hitto, jopa käytettynä 15 tonnilla ostetun sähköauton arvo alenee enemmän vuodessa kuin bensalasku on normaalissa kotitaloudessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo eivät ole vanhentuneita uskomuksia. Pikalatausasemilla 100 kW tarkoittaa vain teoreettista maksiminopeutta kun on ainoa sähköauto asemalla. Kun asemalla on muitakin lataamassa niin latausnopeus hidastuu. Aivan kuten hidastuu silloinkin kun akku on kylmä.
Etkä edelleenkään ole kertaakaan eritellyt kaikkia autoilun kustannuksia. Uudehkon sähköauton arvonalenema vuodessa on monta kertaa enemmän kuin normaali bensalasku on vuodessa. Hitto, jopa käytettynä 15 tonnilla ostetun sähköauton arvo alenee enemmän vuodessa kuin bensalasku on normaalissa kotitaloudessa.Lisään... Suomessa on 100 kW latausasemia, joista saa ainoastaan 25 kW kun kaikki paikat ovat täynnä. Nimittäin usein tuo 100 kW jaetaan kaikille neljälle paikalle. Jos on ainoa niin saa 100 kW, mutta jos kaikki lataa niin jokainen saa 25 kW.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Suomessa on 100 kW latausasemia, joista saa ainoastaan 25 kW kun kaikki paikat ovat täynnä. Nimittäin usein tuo 100 kW jaetaan kaikille neljälle paikalle. Jos on ainoa niin saa 100 kW, mutta jos kaikki lataa niin jokainen saa 25 kW.
On kyllä köykäiset selitykset. Oikeastaan vähän säälittää nähdä ihminen tuollaisessa tilanteessa että joutuu keksimään selityksiä päivästä toiseen kun ei pysty hyväksumään maailman kehitystä.
Opettele lukemaan niin et ole noin ulkona tästä nykymaailmasta.
"ABC avaa neljä valtavaa sähköautojen latauskenttää – Katso sijainnit
ABC-ketju avaa lauantaina Heinolassa Suomen suurimpiin kuuluvan julkisen latauskentän sähköautoille. Pian perässä tulee kolme muuta jättiasemaa. Ketju ei usko nykyisen sähköautokannan täyttävän kenttiä edes juhannusruuhkassa."
Plugitin lentoaseman latauskentän maksimiteho on noin 4 000 kilowattia, kun se ABC:n Heinolan kentällä on 2 400 kilowattia.
Se tarkoittaa, että Heinolan kentällä pystytään lataamaan samaan aikaan esimerkiksi 24:ää autoa 100 kilowatin teholla. Tämä riittää todennäköisesti hyvin, koska akun täyttyessä yli 60 prosentin useimpien nopeastikin lataavien sähköautojen lataustehot alkavat pudota alle 100 kilowattiin.
Huipputehot kentällä ovat yleisempää 400 voltin tekniikkaa käyttävissä autoissa 200 kilowattia ja 800 voltin tekniikkaa käyttävillä autoilla jopa 400 kilowattia."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/abc-avaa-nelja-valtavaa-sahkoautojen-latauskenttaa-katso-sijainnit/08c25e26-fbff-4eae-bc27-1587e77beadb
Ja voit uskoa että tässä on vain osa totuudesta. Ja näitä tulee lisää koko ajan sinne missä me tavikset liikumme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä köykäiset selitykset. Oikeastaan vähän säälittää nähdä ihminen tuollaisessa tilanteessa että joutuu keksimään selityksiä päivästä toiseen kun ei pysty hyväksumään maailman kehitystä.
Opettele lukemaan niin et ole noin ulkona tästä nykymaailmasta.
"ABC avaa neljä valtavaa sähköautojen latauskenttää – Katso sijainnit
ABC-ketju avaa lauantaina Heinolassa Suomen suurimpiin kuuluvan julkisen latauskentän sähköautoille. Pian perässä tulee kolme muuta jättiasemaa. Ketju ei usko nykyisen sähköautokannan täyttävän kenttiä edes juhannusruuhkassa."
Plugitin lentoaseman latauskentän maksimiteho on noin 4 000 kilowattia, kun se ABC:n Heinolan kentällä on 2 400 kilowattia.
Se tarkoittaa, että Heinolan kentällä pystytään lataamaan samaan aikaan esimerkiksi 24:ää autoa 100 kilowatin teholla. Tämä riittää todennäköisesti hyvin, koska akun täyttyessä yli 60 prosentin useimpien nopeastikin lataavien sähköautojen lataustehot alkavat pudota alle 100 kilowattiin.
Huipputehot kentällä ovat yleisempää 400 voltin tekniikkaa käyttävissä autoissa 200 kilowattia ja 800 voltin tekniikkaa käyttävillä autoilla jopa 400 kilowattia."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/abc-avaa-nelja-valtavaa-sahkoautojen-latauskenttaa-katso-sijainnit/08c25e26-fbff-4eae-bc27-1587e77beadb
Ja voit uskoa että tässä on vain osa totuudesta. Ja näitä tulee lisää koko ajan sinne missä me tavikset liikumme.Kehittyvät todella vauhdilla nämä sähköautot.
Tässä hyvä esimerkki siitä.
https://www.k-auto.fi/artikkeli/maailmanensi-illassa-kaksi-uutta-volkswagen-id7-mallia-suorituskykyinen-id7-gtx-seka-lahes-700-kmn-toimintamatkan-omaava-id7-pro-s/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä köykäiset selitykset. Oikeastaan vähän säälittää nähdä ihminen tuollaisessa tilanteessa että joutuu keksimään selityksiä päivästä toiseen kun ei pysty hyväksumään maailman kehitystä.
Opettele lukemaan niin et ole noin ulkona tästä nykymaailmasta.
"ABC avaa neljä valtavaa sähköautojen latauskenttää – Katso sijainnit
ABC-ketju avaa lauantaina Heinolassa Suomen suurimpiin kuuluvan julkisen latauskentän sähköautoille. Pian perässä tulee kolme muuta jättiasemaa. Ketju ei usko nykyisen sähköautokannan täyttävän kenttiä edes juhannusruuhkassa."
Plugitin lentoaseman latauskentän maksimiteho on noin 4 000 kilowattia, kun se ABC:n Heinolan kentällä on 2 400 kilowattia.
Se tarkoittaa, että Heinolan kentällä pystytään lataamaan samaan aikaan esimerkiksi 24:ää autoa 100 kilowatin teholla. Tämä riittää todennäköisesti hyvin, koska akun täyttyessä yli 60 prosentin useimpien nopeastikin lataavien sähköautojen lataustehot alkavat pudota alle 100 kilowattiin.
Huipputehot kentällä ovat yleisempää 400 voltin tekniikkaa käyttävissä autoissa 200 kilowattia ja 800 voltin tekniikkaa käyttävillä autoilla jopa 400 kilowattia."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/abc-avaa-nelja-valtavaa-sahkoautojen-latauskenttaa-katso-sijainnit/08c25e26-fbff-4eae-bc27-1587e77beadb
Ja voit uskoa että tässä on vain osa totuudesta. Ja näitä tulee lisää koko ajan sinne missä me tavikset liikumme.Yksi asema koko Suomessa ei merkitse paskaakaan. Useimmat suomalaiset eivät ikinä tule tarvitsemaan, koska se ei sovi yhdenkään heidän käyttämänsä reitin varrelle. Itse ainakin tiedän, että vaikka minulla sähköauto olisikin niin en tulisi ikinä elämässäni käyttämään tuota asemaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo eivät ole vanhentuneita uskomuksia. Pikalatausasemilla 100 kW tarkoittaa vain teoreettista maksiminopeutta kun on ainoa sähköauto asemalla. Kun asemalla on muitakin lataamassa niin latausnopeus hidastuu. Aivan kuten hidastuu silloinkin kun akku on kylmä.
Etkä edelleenkään ole kertaakaan eritellyt kaikkia autoilun kustannuksia. Uudehkon sähköauton arvonalenema vuodessa on monta kertaa enemmän kuin normaali bensalasku on vuodessa. Hitto, jopa käytettynä 15 tonnilla ostetun sähköauton arvo alenee enemmän vuodessa kuin bensalasku on normaalissa kotitaloudessa.Jos vertaillaan Skoda Enyaqia ja RAV4:sta
60.000km
RAV
6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
Huollot x 4 = 1800€
Yht 8.300€
Enyaq
20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
2v tarkastus 180€
Yht 1.380€
8.300- 1.380 on noin 7.000
Vakuutusmaksut Skodalla ovat halvemmat.
Arvonalenema on molemmissa Nettiauton mukaan suurinpiirtein samaa luokkaa. Parin kolmen tonnin ero enintään. Ja mitä vanhempana ostaa niin sitä pienemmäksi arvonalenema kummassakin tulee ja sitä suuremmaksi nousee käyttökulujen merkitys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi asema koko Suomessa ei merkitse paskaakaan. Useimmat suomalaiset eivät ikinä tule tarvitsemaan, koska se ei sovi yhdenkään heidän käyttämänsä reitin varrelle. Itse ainakin tiedän, että vaikka minulla sähköauto olisikin niin en tulisi ikinä elämässäni käyttämään tuota asemaa.
Lisään... Itse asiassa tuollaisia asemia tarvitaan useita satoja. On yksi paskan hailee vaikka Heinolassa on tuollainen asema, kun 90% suomalaisista ei ikinä käy Heinolassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Itse asiassa tuollaisia asemia tarvitaan useita satoja. On yksi paskan hailee vaikka Heinolassa on tuollainen asema, kun 90% suomalaisista ei ikinä käy Heinolassa.
Lisään... Itse asiassa valtaosa suomalaisista ei edes tiedä missä Heinola on. Hyvä jos on Heinolasta koskaan kuullutkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Itse asiassa valtaosa suomalaisista ei edes tiedä missä Heinola on. Hyvä jos on Heinolasta koskaan kuullutkaan.
Lisään vielä kerran... Itse tarkistin kartasta Heinolan sijainnin ja arvelen, että en ikinä ole Heinolassa käynyt, en edes ajanut sen ohi vaikka yli 50-vuotias olenkin ja olen ajanut pitkin Suomea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vertaillaan Skoda Enyaqia ja RAV4:sta
60.000km
RAV
6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
Huollot x 4 = 1800€
Yht 8.300€
Enyaq
20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
2v tarkastus 180€
Yht 1.380€
8.300- 1.380 on noin 7.000
Vakuutusmaksut Skodalla ovat halvemmat.
Arvonalenema on molemmissa Nettiauton mukaan suurinpiirtein samaa luokkaa. Parin kolmen tonnin ero enintään. Ja mitä vanhempana ostaa niin sitä pienemmäksi arvonalenema kummassakin tulee ja sitä suuremmaksi nousee käyttökulujen merkitys.Normaali ajomatka vuodessa on 14.000 km, tuollaisia 60.000 km matkoja ajaa lähinnä taksit. Ja noin 30% autoilijoista ajaa alle 10.000 km vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vertaillaan Skoda Enyaqia ja RAV4:sta
60.000km
RAV
6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
Huollot x 4 = 1800€
Yht 8.300€
Enyaq
20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
2v tarkastus 180€
Yht 1.380€
8.300- 1.380 on noin 7.000
Vakuutusmaksut Skodalla ovat halvemmat.
Arvonalenema on molemmissa Nettiauton mukaan suurinpiirtein samaa luokkaa. Parin kolmen tonnin ero enintään. Ja mitä vanhempana ostaa niin sitä pienemmäksi arvonalenema kummassakin tulee ja sitä suuremmaksi nousee käyttökulujen merkitys.Ja jopa 15.000 euron autossa bensakulut ovat alle 25% kokonaiskuluista normaaleilla ajomäärillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali ajomatka vuodessa on 14.000 km, tuollaisia 60.000 km matkoja ajaa lähinnä taksit. Ja noin 30% autoilijoista ajaa alle 10.000 km vuodessa.
Korjaan... Toki tässä taidettiinkin tarkoittaa 2 vuoden aikaa. Silti 30.000 km vuodessa on paljon enemmän kuin normaalit suomalaiset ajavat. Yli 2 kertaa enemmän. Itse en ole ikinä ylittänyt edes 10.000 km rajaa vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali ajomatka vuodessa on 14.000 km, tuollaisia 60.000 km matkoja ajaa lähinnä taksit. Ja noin 30% autoilijoista ajaa alle 10.000 km vuodessa.
Tuo 60.000km on otettu esimerkiksi koska se on normi TM:n käyttämä matka kustannuslaskennassa. Kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Ja kuten sanoin niin lukutaito olisi hyvä opetella. Artikkelissa kerrotaan useasta asemasta, ei pelkästään Heinolan. Ja ABC on vain yksi toimijoista.
Oikeasti noita latausasemian on tuhkatiheässä.
Voit tietenkin tarrautua väkisin menneisyyteen kuinka kovaa itse haluat. Suomen uusrekisteröintitilastot ja tullitilastot kertovat miten sähköautojen osuus on jo nyt muuttunut valtavirraksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali ajomatka vuodessa on 14.000 km, tuollaisia 60.000 km matkoja ajaa lähinnä taksit. Ja noin 30% autoilijoista ajaa alle 10.000 km vuodessa.
Täysin typerää miettiä "normaaleja" ajomatkoja. Ainoastaan omat matkat ja omat reitit ovat ratkaisevia.
T: ID 4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan... Toki tässä taidettiinkin tarkoittaa 2 vuoden aikaa. Silti 30.000 km vuodessa on paljon enemmän kuin normaalit suomalaiset ajavat. Yli 2 kertaa enemmän. Itse en ole ikinä ylittänyt edes 10.000 km rajaa vuodessa.
Kuluvana vuonna ajokilometreiksi meilläkin tulee n. 25 tkm. Jos et ylitä 10 tkm/vuosi, niin miksi sinulla ylipäätään on auto?
T: Eläkeläinen - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuluvana vuonna ajokilometreiksi meilläkin tulee n. 25 tkm. Jos et ylitä 10 tkm/vuosi, niin miksi sinulla ylipäätään on auto?
T: EläkeläinenTuo kannattaa muistaa että mitä vanhemman auton ostaa sitä pienempi on arvonalenema.
Mutta käyttökustannukset ovat samat ensimmäisestä kilometristä viimeiseen.
60.000km
RAV
6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
Huollot x 4 = 1800€
Yht 8.300€
Enyaq
20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
2v tarkastus 180€
Yht 1.380€
8.300- 1.380 on noin 7.000
Vakuutusmaksut Skodalla ovat halvemmat. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yksi asema koko Suomessa ei merkitse paskaakaan. Useimmat suomalaiset eivät ikinä tule tarvitsemaan, koska se ei sovi yhdenkään heidän käyttämänsä reitin varrelle. Itse ainakin tiedän, että vaikka minulla sähköauto olisikin niin en tulisi ikinä elämässäni käyttämään tuota asemaa.
Useimmat suomalaiset? Useimmista en tiedä, mutta se liikennemäärä, mikä kulkee nelos-vitosteitä (E75) Heinolan sivuuttaen on valtava.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Useimmat suomalaiset? Useimmista en tiedä, mutta se liikennemäärä, mikä kulkee nelos-vitosteitä (E75) Heinolan sivuuttaen on valtava.
Ehkä Heinolan ohittaa paljon ihmisiä, mutta silti yli 95% suomalaisista ei kertaakaan vuodessa Heinolan ohi aja.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuluvana vuonna ajokilometreiksi meilläkin tulee n. 25 tkm. Jos et ylitä 10 tkm/vuosi, niin miksi sinulla ylipäätään on auto?
T: EläkeläinenMonet tarvitsevat autoa vaikka ajaakin vähemmän ja itse todellakin tarvitsen autoa. Voin olla ajamatta autoa monta viikkoa ja sitten ajaa kerralla 400 km.
Ja edelleen, keskimääräinen ajomatka suomalaisilla on 14 tkm vuodessa eli puolet ajaa tuota vähemmän. 10 tkm on täysin normaali ajomatka vuodessa suurella osalle autoilijoita. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kannattaa muistaa että mitä vanhemman auton ostaa sitä pienempi on arvonalenema.
Mutta käyttökustannukset ovat samat ensimmäisestä kilometristä viimeiseen.
60.000km
RAV
6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
Huollot x 4 = 1800€
Yht 8.300€
Enyaq
20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
2v tarkastus 180€
Yht 1.380€
8.300- 1.380 on noin 7.000
Vakuutusmaksut Skodalla ovat halvemmat.Nuo TM:n käyttömaksulaskennat ovat pelkkää huijausta. Lisäksi sähköauton arvonalenema on monta kertaa enemmän kuin nuo bensakulut.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 60.000km on otettu esimerkiksi koska se on normi TM:n käyttämä matka kustannuslaskennassa. Kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Ja kuten sanoin niin lukutaito olisi hyvä opetella. Artikkelissa kerrotaan useasta asemasta, ei pelkästään Heinolan. Ja ABC on vain yksi toimijoista.
Oikeasti noita latausasemian on tuhkatiheässä.
Voit tietenkin tarrautua väkisin menneisyyteen kuinka kovaa itse haluat. Suomen uusrekisteröintitilastot ja tullitilastot kertovat miten sähköautojen osuus on jo nyt muuttunut valtavirraksi.Eli TM:n kustannuslaskelmat eivät ole paskankaan arvoisia ja niillä voidaan pyyhkiä persettä.
Ja monilla teillä latausasemien väli on yli 200 km.
"Suomen uusrekisteröintitilastot ja tullitilastot kertovat miten sähköautojen osuus on jo nyt muuttunut valtavirraksi."
Ja uusien autojen rekisteröinnit ovat minimaalisen vähäisiä ja uusien autojen kuoleman partaalla. On helppoa saada suuri prosentuaalinen osuus kuolevalla alalla. Määrällisesti uusien sähköautojen rekisteröinti on jo laskussa eikä tule enää nousemaan.
Valtaosa suomalaisista ajaa polttiksilla vielä 2040-luvullakin. Ja 2040-luvulle saakka käytetyt bensa- ja dieselautot menevät helposti kaupaksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä Heinolan ohittaa paljon ihmisiä, mutta silti yli 95% suomalaisista ei kertaakaan vuodessa Heinolan ohi aja.
Kaikki nelostietä Lahden jälkeen pohjoisen suuntaan ajavat ohittavat Heinolan.
Keskimääräinen iikennemäärä valtatiellä 4 on noin 6000 ajoneuvoa/vrk. Viikonloppuisin, joulun ja juhannuksen yms. paljon isompi.
Esimerkki: https://maps.app.goo.gl/tcLB6DpYK1Qw6pzk9 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki nelostietä Lahden jälkeen pohjoisen suuntaan ajavat ohittavat Heinolan.
Keskimääräinen iikennemäärä valtatiellä 4 on noin 6000 ajoneuvoa/vrk. Viikonloppuisin, joulun ja juhannuksen yms. paljon isompi.
Esimerkki: https://maps.app.goo.gl/tcLB6DpYK1Qw6pzk9Ja silti 95% suomalaisista ei Heinolaa kertaakaan vuodessa ohita. Ja 6000 ajoneuvoa/vrk ovat lähes aina samoja ihmisiä. Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä ja tuskin edes 0,2 miljoonaa heistä ohittaa missään vaiheessa vuotta Heinolaa. Ei edes bussilla tai junalla.
- AnonyymiUUSI
Jos tuleekin parempia sähköautoja rangella tms. niin romahtaako nykyisten sähköautojen arvo vielä enemmän?
- AnonyymiUUSI
Miksi romahtaisi?
Nykyisillä sähköautoilla ajaa edelleen sen 1.000km alle kymmenessä tunnissa ja niillä ajaminen maksaa vain alle kaksi euroa per 100km.
Ylipitkät ranget ovat vain markkinointikikka jolla ei ole mitään merkitystä suurelle massalle kuluttajia.
Se suunta mihin sähköautot oikeasti kehittyvät on halvempi hankintahinta, ei pidempi range. Ja se tappaa polttikset pois markkinoilta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi romahtaisi?
Nykyisillä sähköautoilla ajaa edelleen sen 1.000km alle kymmenessä tunnissa ja niillä ajaminen maksaa vain alle kaksi euroa per 100km.
Ylipitkät ranget ovat vain markkinointikikka jolla ei ole mitään merkitystä suurelle massalle kuluttajia.
Se suunta mihin sähköautot oikeasti kehittyvät on halvempi hankintahinta, ei pidempi range. Ja se tappaa polttikset pois markkinoilta.Lähes jokainen autoilija tarvitsee toisinaan pitkää toimintamatkaa. Jokaisen myytävän sähköautolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos sähköautolla kykenee kulkemaan alle 200 km latauksella niin kyseessä on mopoauto ja se ei saa maksaa uutena yli 10 tonnia. Käytettynä tuollaisesta voisi maksaa pari tonnia, jos kilometrejä ei ole paljon.
"Se suunta mihin sähköautot oikeasti kehittyvät on halvempi hankintahinta, ei pidempi range. Ja se tappaa polttikset pois markkinoilta."
Sähköautot ovat edelleen järkyttävän ylihintaisia paskaan laatuunsa nähden. Tulevat 25 tonnin "halvat" sähköautot ovat lähinnä surkeita mopoautoja.
Ja pienellä "kaupunkiautollakin" pitää pystyä matkaamaan tarvittaessa pitkiä matkoja. Tosin mitään kaupunkiautoja ei ole edes olemassa vaan on olemassa vain pienempiä ja isompia autoja. Monilla on "kaupunkiauto" maaseudullakin, koska ei tarvitse isoa autoa, mutta tarvitsee pitkän toimintamatkan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lähes jokainen autoilija tarvitsee toisinaan pitkää toimintamatkaa. Jokaisen myytävän sähköautolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos sähköautolla kykenee kulkemaan alle 200 km latauksella niin kyseessä on mopoauto ja se ei saa maksaa uutena yli 10 tonnia. Käytettynä tuollaisesta voisi maksaa pari tonnia, jos kilometrejä ei ole paljon.
"Se suunta mihin sähköautot oikeasti kehittyvät on halvempi hankintahinta, ei pidempi range. Ja se tappaa polttikset pois markkinoilta."
Sähköautot ovat edelleen järkyttävän ylihintaisia paskaan laatuunsa nähden. Tulevat 25 tonnin "halvat" sähköautot ovat lähinnä surkeita mopoautoja.
Ja pienellä "kaupunkiautollakin" pitää pystyä matkaamaan tarvittaessa pitkiä matkoja. Tosin mitään kaupunkiautoja ei ole edes olemassa vaan on olemassa vain pienempiä ja isompia autoja. Monilla on "kaupunkiauto" maaseudullakin, koska ei tarvitse isoa autoa, mutta tarvitsee pitkän toimintamatkan.Lisään... Ja ylipäätään polttiksia saa alle 15 tonnilla uutena ja nuo 15 tonnin polttikset ovat paljon parempi kuin nuo paskat 25 tonnin sähköautoromut.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja ylipäätään polttiksia saa alle 15 tonnilla uutena ja nuo 15 tonnin polttikset ovat paljon parempi kuin nuo paskat 25 tonnin sähköautoromut.
Paljon on taas polttispapalla känkkäränkkää. Katso Suomen uusrekisteröintitilastot ja tullitilastot niin ymmärrät miten sähköautojen osuus on jo nyt muuttunut valtavirraksi.
Niin uusissa autoissa kuin myös käyetyissä sitä mukaa kun niitä tule saataville. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi romahtaisi?
Nykyisillä sähköautoilla ajaa edelleen sen 1.000km alle kymmenessä tunnissa ja niillä ajaminen maksaa vain alle kaksi euroa per 100km.
Ylipitkät ranget ovat vain markkinointikikka jolla ei ole mitään merkitystä suurelle massalle kuluttajia.
Se suunta mihin sähköautot oikeasti kehittyvät on halvempi hankintahinta, ei pidempi range. Ja se tappaa polttikset pois markkinoilta.Akusto on pikkasen kalliimpi !
Se on uusittuna 15000-40000€ hintainen !
Voi vähän kouraista !? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paljon on taas polttispapalla känkkäränkkää. Katso Suomen uusrekisteröintitilastot ja tullitilastot niin ymmärrät miten sähköautojen osuus on jo nyt muuttunut valtavirraksi.
Niin uusissa autoissa kuin myös käyetyissä sitä mukaa kun niitä tule saataville.Ja määrissä mitattuna uusien sähköautojen rekisteröinti Suomessa on huimassa laskussa. Sähköautojen menekin huippu on jo saavutettu.
Ja vaikka sähköautoja jonkin verran ostetaankin niin käytettynä myytävistä autoista yli 90% on edelleen polttiksia. Ja valtaosa käytettynä myytävistä autoista on valtaosa polttiksia jopa 2040-luvulle saakka ja autokannassa polttiksia on 2050-luvullakin. Siis ihan normaalissa liikennekäytössä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja määrissä mitattuna uusien sähköautojen rekisteröinti Suomessa on huimassa laskussa. Sähköautojen menekin huippu on jo saavutettu.
Ja vaikka sähköautoja jonkin verran ostetaankin niin käytettynä myytävistä autoista yli 90% on edelleen polttiksia. Ja valtaosa käytettynä myytävistä autoista on valtaosa polttiksia jopa 2040-luvulle saakka ja autokannassa polttiksia on 2050-luvullakin. Siis ihan normaalissa liikennekäytössä.Ylipäätään Suomen pitäisi laittaa talousasioita kuntoon eikä loisivia sähköautoilijoita pidä enää sietää. Eli reippaasti vain verotusta ylös sähköautoilijoille ja kaikki laturiverkoston tuet pois. Samoin taloyhtiöiden ja yritysten ei kannata haaskata euroakaan latureihin eikä valtion pidä pakottaa asentamaan noita saatanan latureita millekään parkkipaikalle.
- AnonyymiUUSI
"Ehkä Heinolan ohittaa paljon ihmisiä, mutta silti yli 95% suomalaisista ei kertaakaan vuodessa Heinolan ohi aja."
Lukutaidoton polttispösilö on edelleen kiinni Heinola-fiksaatiossa.
Etkö pösilö ymmärrä että Suomessa on satoja pikalatausasemia? Heinola on vain yksi paikka missä sellainen on.
Kyllä taas sai hyvät naurut näiden pösilöiden hönöilystä.- AnonyymiUUSI
Meirän pösö kuluttaa saman verraan kun kolmekymmentä vuatta sitten. Minä ostan aina viirelläkympillä.
- AnonyymiUUSI
Laskisin pikalatausasemiksi vähintään 200 kW asemat. En ihan uskoi, että satoja, mutta kartalta laskemallahan sen saa halutessaan selville. Vallankin pohjoisessa ja idässä tehokkaat latausasemat ovat aika harvassa. Esim Joensuu - Kajaani (230 km) välillä ei ainoatakaan.
https://latauskartta.fi/
Hankaloittaa ainakin meidän sähköautoreissuja... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Laskisin pikalatausasemiksi vähintään 200 kW asemat. En ihan uskoi, että satoja, mutta kartalta laskemallahan sen saa halutessaan selville. Vallankin pohjoisessa ja idässä tehokkaat latausasemat ovat aika harvassa. Esim Joensuu - Kajaani (230 km) välillä ei ainoatakaan.
https://latauskartta.fi/
Hankaloittaa ainakin meidän sähköautoreissuja...Kovin kutistettu on Suomen tieverkosto tuolla kartalla. Siitä tosin näkee hyvin sen, että tehokaita latausasemia löytyy vain isompien teiden varsilta.
Latausasemia mielenkiinnosta selatessani, kiinnittyi huomio useiden heikkotehoisten asemien epävarmaan toimintaan.. - AnonyymiUUSI
Sähköautoilijat ajavat jokseenkin vähän muuta kuin nurkka-ajoa. Polttiksen voi ostaa huoletta 250 tkm ajettuna ja ajaa tämän jälkeen huoletta toiset 250 tkm. Bensiiniautoillakin dieseleistä puhumattakaan. Kenties yhtäkään osaa moottoriin tuolla matkalla tai säätää ja auto on edelleen hyvässä kunnossa.
Sähköautoja 20 vuoden jälkeen on 12 kpl myynnissä, joissa on 250 tkm mittarissa.
Polkuautolla ja sähköautolla on näin yhteinen tekijä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilijat ajavat jokseenkin vähän muuta kuin nurkka-ajoa. Polttiksen voi ostaa huoletta 250 tkm ajettuna ja ajaa tämän jälkeen huoletta toiset 250 tkm. Bensiiniautoillakin dieseleistä puhumattakaan. Kenties yhtäkään osaa moottoriin tuolla matkalla tai säätää ja auto on edelleen hyvässä kunnossa.
Sähköautoja 20 vuoden jälkeen on 12 kpl myynnissä, joissa on 250 tkm mittarissa.
Polkuautolla ja sähköautolla on näin yhteinen tekijä.Sähköautoja ei ole kunnolla myyty Suomessa kuin alle 10 vuotta. Itse asiassa suuremmat myynnit ovat alkaneet alle 5 vuotta sitten ja yli 5 vuotta vanhoja sähköautoja on vähän.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoja ei ole kunnolla myyty Suomessa kuin alle 10 vuotta. Itse asiassa suuremmat myynnit ovat alkaneet alle 5 vuotta sitten ja yli 5 vuotta vanhoja sähköautoja on vähän.
Toisin sanoen tuollaisia yli 250 tkm sähköautoja ei edes voi olla paljon. Ei edes vaikka sähköautoilla olisi ajettu enemmän kuin polttiksilla. Koska valtaosa sähköautoista Suomessa on alle 5 vuotta vanhoja niin sähköautolla olisi pitänyt ajaa yli 50 tkm vuodessa, jotta 250 tkm olisi ylitetty.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen tuollaisia yli 250 tkm sähköautoja ei edes voi olla paljon. Ei edes vaikka sähköautoilla olisi ajettu enemmän kuin polttiksilla. Koska valtaosa sähköautoista Suomessa on alle 5 vuotta vanhoja niin sähköautolla olisi pitänyt ajaa yli 50 tkm vuodessa, jotta 250 tkm olisi ylitetty.
Vuoden 2019 lopussa Suomen henkilöautokannassa oli vain 4661 sähköautoa ja vuoden 2023 lopussa 83762 sähköautoja. Toisin sanoen 95% sähköautojen rekisteröinneistä on tapahtunut alle 5 vuotta sitten.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vuoden 2019 lopussa Suomen henkilöautokannassa oli vain 4661 sähköautoa ja vuoden 2023 lopussa 83762 sähköautoja. Toisin sanoen 95% sähköautojen rekisteröinneistä on tapahtunut alle 5 vuotta sitten.
Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen
Bensa 82.000--> 34.000
Diesel 21.000 -->5.000
Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000
Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Bensa-autojen syöksylasku on aika huimaa ja dieseleiden puolella aletaan jo miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot lähtiessään.
Ja tuosta vielä puuttuu käytettyjen tuonti joka on täysin sähköautojen dominoima. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen
Bensa 82.000--> 34.000
Diesel 21.000 -->5.000
Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000
Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Bensa-autojen syöksylasku on aika huimaa ja dieseleiden puolella aletaan jo miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot lähtiessään.
Ja tuosta vielä puuttuu käytettyjen tuonti joka on täysin sähköautojen dominoima.Siitä huolimatta sähköauton akuston vaihto maksaa 15000-40000€, joten ymmärtävätkö kaikki sähköauton ostajat riskin ???
Miksi viranomaiset hehkuttavat sähköauton ympäristö ominaisuuksia mutta eivät kerro tuota taloudellista riskiä joka on keskituloiselle Suomalaiselle erittäin korkea !! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siitä huolimatta sähköauton akuston vaihto maksaa 15000-40000€, joten ymmärtävätkö kaikki sähköauton ostajat riskin ???
Miksi viranomaiset hehkuttavat sähköauton ympäristö ominaisuuksia mutta eivät kerro tuota taloudellista riskiä joka on keskituloiselle Suomalaiselle erittäin korkea !!Nyt meni taas polttishysteerikolta kuppi nurin todellisuuden edessä.
Siellähän itket itsesi uneen. Polttiksien todellisuus on tämä.
Kannattaa muistaa että mitä vanhemman auton ostaa sitä pienempi on arvonalenema.
Mutta käyttökustannukset ovat samat ensimmäisestä kilometristä viimeiseen.
60.000km
RAV
6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
Huollot x 4 = 1800€
Yht 8.300€
Enyaq
20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
2v tarkastus 180€
Yht 1.380€
8.300- 1.380 on noin 7.000
Vakuutusmaksut Skodalla ovat halvemmat. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nyt meni taas polttishysteerikolta kuppi nurin todellisuuden edessä.
Siellähän itket itsesi uneen. Polttiksien todellisuus on tämä.
Kannattaa muistaa että mitä vanhemman auton ostaa sitä pienempi on arvonalenema.
Mutta käyttökustannukset ovat samat ensimmäisestä kilometristä viimeiseen.
60.000km
RAV
6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
Huollot x 4 = 1800€
Yht 8.300€
Enyaq
20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
2v tarkastus 180€
Yht 1.380€
8.300- 1.380 on noin 7.000
Vakuutusmaksut Skodalla ovat halvemmat.Tässä on sellainen ero että polttiksen törkeän korkeat käyttökustannukset eivät ole mikään riski vaan todellisuutta joka ainoalla tankkauksella ja huoltolaskulla.
Joka euro on pakko maksaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on sellainen ero että polttiksen törkeän korkeat käyttökustannukset eivät ole mikään riski vaan todellisuutta joka ainoalla tankkauksella ja huoltolaskulla.
Joka euro on pakko maksaa.Aivan samoin on asia sähköauton akuston suhteen !
Joku sähköauton omistajista joutuu tilanteeseen jossa autoon on uusittava akusto omistajan laskuun tai toimitettava sinänsä käyttökelpoinen auto romuttamoon !?
Hinta on vain toista luokkaa kuin tankillinen bensiiniä !?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474444Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1143552Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391845- 1061783
Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.131637Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1211520HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki81314- 781236
- 1091106
- 521051