Meidän taloudessa ollaan sitä mieltä että se on kuljettajan tehtävä päättää millä vaihteella lähdetään liikkeelle ja sitä matkaa taitetaan.
Kuljettajan tehtävä päättää käytettävä vaihde
72
400
Vastaukset
- Anonyymi
Se on ollut omisssakin autoissa ominaisuus jota olen käyttänyt viimeiset 25 vuotta eli niin kauan kuin on ajokortti ollu taskussa. Vaikka automaatilla ajo on helpompaa se tekee autoilusta tylsempää.
- Anonyymi
Kyllä muutama vuosi katkonaista kaupunkiajoa päivittäin opettaa arvostamaan automaattia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä muutama vuosi katkonaista kaupunkiajoa päivittäin opettaa arvostamaan automaattia.
Kaupungeissa kuljetaan fillarilla tai bussilla/ratikalla. Noin niin kuin säännöllisesti. Satunnaisesti käydään hakemassa autolla esimerkiksi uusi lipasto.
- Anonyymi
Harva se antaakaan matkustajan päättää. Voihantietenkin olla, että joidenkin vaimo saa senkin päättää.
- Anonyymi
Aika moni tosiaan tykkää ajella museoautoilla…. Ei siinä mitään..
- Anonyymi
Miullapas onki semmonen auto jolla voi ajaa kummallakin vaihtoehdolla. siiis a.tomaatilla tai manuaalilla.
- Anonyymi
Niin mullakin. Kaikissa vanhemmissa automaattiautoissa ja taitaa vielä useimmissa uusimmissakin on mahdollisuus antaa automastin valita kulloinkin sopiva vaihde tai sitten kuljettajan huolehtia vaihtamisesta.
En tosin ole koskaan käyttänyt tuota manuaalivaihtoehtoa, koska automaattikin osaa tehdä sen sujuvasti ja vaivatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mullakin. Kaikissa vanhemmissa automaattiautoissa ja taitaa vielä useimmissa uusimmissakin on mahdollisuus antaa automastin valita kulloinkin sopiva vaihde tai sitten kuljettajan huolehtia vaihtamisesta.
En tosin ole koskaan käyttänyt tuota manuaalivaihtoehtoa, koska automaattikin osaa tehdä sen sujuvasti ja vaivatta.Vetohommissa kannattaa lukita vaihde. Muuten lämpiää aski liikaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin mullakin. Kaikissa vanhemmissa automaattiautoissa ja taitaa vielä useimmissa uusimmissakin on mahdollisuus antaa automastin valita kulloinkin sopiva vaihde tai sitten kuljettajan huolehtia vaihtamisesta.
En tosin ole koskaan käyttänyt tuota manuaalivaihtoehtoa, koska automaattikin osaa tehdä sen sujuvasti ja vaivatta.automaatti on invaliidivaihteisto
- Anonyymi
NO NIIN MILLÄS VAIHTEELLA LIIKKEELLE KUN MOMENTTIA KÄYTÄT TIEDÄTKÖ EES MIKÄ ON MOMENTTI VAIHTEISTO.
- Anonyymi
Miten tuo nyt on oleellinen tieto, kun autonajon tavoite on päästä sinne minne on menossa?
Automaatti, siis tuo ’oikea’ automaatti eli momenttimuunninvaihteistoja ja kaikenmaailman kaksoiskytkinvaihteistot yms robotit, on autossa siksi, ettei kuljettajan tarvitse välittää tuollaisista teknisistä ajamisen kannalta toisarvoisista yksityiskohdista, kun tarkoitus on vain tosiaan päästä sinne minne on menossa.
- Anonyymi
Aika heikot on elämän eväät jos kokee vallan tunnetta siitä että auto ei voi valita välitysuhdetta.
Vaan että ainoastaan tämä ajatusten tonava voi tehdä tämän valinnan.
Oisko aika hankkia oikea elämä?- Anonyymi
Onhan se hienoa, että edes jossain saa itse päättää. Töissä pomo määrää, kotona lihava valas (vaimo) sanelee ja pankissa pankinjohtaja ohjaa takaisin kotiin ”säästämään”
Autossa sentään vaihteen saa itse päättää😂 - Anonyymi
Kuljettajan tehtävä on hallita autoa. Jos ei voi hallita edes välityssuhdetta, niin ei ole asiaa liikenteeseen.
Olisko aika hankkia bussiin kausikortti? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljettajan tehtävä on hallita autoa. Jos ei voi hallita edes välityssuhdetta, niin ei ole asiaa liikenteeseen.
Olisko aika hankkia bussiin kausikortti?"Onhan se hienoa, että edes jossain saa itse päättää. Töissä pomo määrää, kotona lihava valas (vaimo) sanelee ja pankissa pankinjohtaja ohjaa takaisin kotiin ”säästämään”
Autossa sentään vaihteen saa itse päättää😂"
Juurikin näin. Tämä käsinveivaava umpinössykkä on todistanut jo monessa viestissä kuinka hänen elämänsä kontrolli on niin hukassa että ainoa asia josta hän pystyy päättämään on vaihde autossa.
Ja sitten hän kokee että se on valtava suoritus.
Jösses. Oikeasti simpanssin pystyy opettamaan kahdessa tunnissa ajamaan käsivaihteista autoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Onhan se hienoa, että edes jossain saa itse päättää. Töissä pomo määrää, kotona lihava valas (vaimo) sanelee ja pankissa pankinjohtaja ohjaa takaisin kotiin ”säästämään”
Autossa sentään vaihteen saa itse päättää😂"
Juurikin näin. Tämä käsinveivaava umpinössykkä on todistanut jo monessa viestissä kuinka hänen elämänsä kontrolli on niin hukassa että ainoa asia josta hän pystyy päättämään on vaihde autossa.
Ja sitten hän kokee että se on valtava suoritus.
Jösses. Oikeasti simpanssin pystyy opettamaan kahdessa tunnissa ajamaan käsivaihteista autoa.Vaikutat kuuluvan niihin uusavuttomiin, jonka äiti pyyhkii vielä takapuolenkin. Autoa et saa pidettyä hallinnassasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutat kuuluvan niihin uusavuttomiin, jonka äiti pyyhkii vielä takapuolenkin. Autoa et saa pidettyä hallinnassasi.
Jatka nyt vaan sitä kepin hämmentämistä tyytyväisenä, niin saattaa jostain päättää itse😂
Se olenko uusavuton? En tiedä. Nyt kuitenkin ajokortti ollut 26 vuotta ja jokunen kilometri sinä aikana ajettu ilman onnettomuuksia tai muutakaan. Voi olla, että olen vielä uusavuton. Pyllyn osaan kuitenkin itse pyyhkiä.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljettajan tehtävä on hallita autoa. Jos ei voi hallita edes välityssuhdetta, niin ei ole asiaa liikenteeseen.
Olisko aika hankkia bussiin kausikortti?On se kurjaa, kun nykyautoilla ei voi edes sytytystä säätää ajon aikana paremmin oman mielen mukaiseksi.
Kortin sain 60-luvulla ja keppiä tuli hämmennettyä aivan tarpeeksi. Jo 80-luvun automaatit olivat poikaa, ja nykyiset automaatit aivan ylivoimaisia. Jo tavallinen 8-vaihteinen automaatti on paljon parempi, kuin manuaali. Ei taida muuten löytyä edes 8-vaihteista manuaalia vertailuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatka nyt vaan sitä kepin hämmentämistä tyytyväisenä, niin saattaa jostain päättää itse😂
Se olenko uusavuton? En tiedä. Nyt kuitenkin ajokortti ollut 26 vuotta ja jokunen kilometri sinä aikana ajettu ilman onnettomuuksia tai muutakaan. Voi olla, että olen vielä uusavuton. Pyllyn osaan kuitenkin itse pyyhkiä..Vaikka kuinka vouhotat, niin et kykene hallitsemaan autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljettajan tehtävä on hallita autoa. Jos ei voi hallita edes välityssuhdetta, niin ei ole asiaa liikenteeseen.
Olisko aika hankkia bussiin kausikortti?Jos auton tarkoitus on vain kuljettaa sinne minne on matka kulloinkin, niin mikä on se lisäarvo, jos itse pitää hallita välityssuhde , kun automaatti voi tehdä sen helposti?
Kuljettajan pitää hallita nopeus, pysäyttämisestä ja kiihdyttämiset, ohjaaminen, tuntea liikennesäännöt ja noudattaa niitä. Näin vielä nykyisin, mutta luultavasti näitäkin automatisoidaan jatkossa vähin erin koko ajan.
Auton tekniset yksityiskohdat on helppo automatisoida pois turhaan vaivaamasta kuljettajaa, jolla on varmasti liikenteessä tärkeämpääkin tehtävää kuin moisten epäolennaiseen pikku teknisten juttujen kanssa touhuaminen. . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kuinka vouhotat, niin et kykene hallitsemaan autoa.
Riittää, kun auton hallitsee liikenteessä. Pitää auton kunnossa eli huollattaa säännöllisesti, vaihtaa/vaihdattaa renkaat tarvittaessa, osaa täyttää pissapojan, lisätä polttoainetta tai ladata akut. . Auton varotusvalot kyllä kertovat, jos jokin on vialla huoltojen välillä.
Ja kaikkein tärkeintä on noudattaa liikennesääntöjä ja huomioi muut. Tämähän on se suurin puute meissä autoilijoissa.
Teknisiä auton yksityisjuttunsa ei tarvitse hallitaan, niistä ei käytännössä ole mitään hyötyä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos auton tarkoitus on vain kuljettaa sinne minne on matka kulloinkin, niin mikä on se lisäarvo, jos itse pitää hallita välityssuhde , kun automaatti voi tehdä sen helposti?
Kuljettajan pitää hallita nopeus, pysäyttämisestä ja kiihdyttämiset, ohjaaminen, tuntea liikennesäännöt ja noudattaa niitä. Näin vielä nykyisin, mutta luultavasti näitäkin automatisoidaan jatkossa vähin erin koko ajan.
Auton tekniset yksityiskohdat on helppo automatisoida pois turhaan vaivaamasta kuljettajaa, jolla on varmasti liikenteessä tärkeämpääkin tehtävää kuin moisten epäolennaiseen pikku teknisten juttujen kanssa touhuaminen. .Ai olet ulkoistanut auton hallinnan. Sinullahan ei ole rattiakaan, koska kulkee se auto ilmankin.
Mistä teitä uusavuttomia sikiää? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai olet ulkoistanut auton hallinnan. Sinullahan ei ole rattiakaan, koska kulkee se auto ilmankin.
Mistä teitä uusavuttomia sikiää?Sulla on joku autoilun alkuaikojen primitiivinen tarve hallita turhaan autonajon yksinkertaisia teknisiä yksityiskohtia, joita on tavattoman helppo automatisoida. Mistähän moinen tarve tulee? Koitahan vähitellen mentaalisesti tulla jo 2020-luvulle sieltä autoilun alkuajoilta.
Ethän ajaessasi hallitse useimpia muitakaan auton liikkumiseen vaikuttavia yksittäisiä teknisiä juttuja, vaan ne hoituu ihan automasttisesti sinun tietämättäsi tai ainakin sinun ei tarvitse niihin kiinnittää mitään huomiota.
Mistä teitä menneen maailman sarvikuonoja aina vaan riittää?
Kehruujennytkin on jo poistunut käytöstä varmaankin lähes sata vuotta sitten. Tietokoneissa ei enää tarvita reikäkortteja eikä ole tarvittu 50:een vuoteen, televisiossa on jo kaukosäätimet ja väritelevisiokin on ollut jo yli 50 vuotta. Pankkiasiat voi hoitaa kotisohvalta eikä,tarvi pankkikirjan kanssa jonottaa pankin tiskille laskuja maksamaan, Jne,,jne….
Maailma kehittyy… koita vaan pysyä vauhdissa…
- Anonyymi
Tämä poju on niin tohkeissaan siitä että saa valita vaihteen autossani. Ja vieläpä osaa valita sen vaihteen.
Aivan sama kuin joku natiainen olisi ylpeä siitä että osaa käydä itse potalla.
Ei ole rima korkealla tällä ajatusten tonavalla.- Anonyymi
Mikä sellainen vaihde on? Meillä mennään portattomasti. Kehittynemmät autot itse osaavat päättää välityksensä. Ei sitä sytytystäkään enää käsin säödellä, miksi välitystä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sellainen vaihde on? Meillä mennään portattomasti. Kehittynemmät autot itse osaavat päättää välityksensä. Ei sitä sytytystäkään enää käsin säödellä, miksi välitystä?
Ei kaikki tiedä autoista mitään, et sinäkään. Älä ole huolissasi ja laita joku vaihde päälle että unelma autosi liikkuu.
- Anonyymi
Tollukalla ei ole juuri asiaa jolla pystyisi pätemään, niin vaihdekepin veivaaminen antaa miehisyyttä ja mielestään näyttöä päätösvallasta ja osaamisesta, hihii!
Varsin monessa autossa kuljettaja päättää liikkeelle lähdön lisäksi vain siitä, lähdetäänkö eteen- vai taaksepäin.
Tulevaisuutta jo tänään, nääs.- Anonyymi
"niin vaihdekepin veivaaminen antaa miehisyyttä ja mielestään näyttöä päätösvallasta ja osaamisesta, hihii!"
Siitä puhe mistä puute.
Puuttuu miehisyys ja puuttuu päätösvalta jos tuollaisesta asiasta joutuu avautumaan niinkuin tämä käsinveivaaja.- Anonyymi
Vanhemmille kuskeille tämä manuaalin H kuvio ja kytkimen käyttö on juurtunut niin syvälle aivokoppaan että on vaikeampaa ajaa automaatilla kuin manuaaliaskilla.
Isäpappani on melkeen 90 vuotias ja joutui opettelemaan muutama vuosi sitten automaatilla ajon jalkavaivojen takia. Kesti useamman kuukauden tai peräti vuoden ennenku sai pidettyä molemmat kädet ratissa ja vasemman jalan paikallaan kun lähti kiihdyttämään rampilta motarille. - Anonyymi
Ostin ensimmäisen auton vuonna 1976. Se oli käsivaihteinen peli, kuten siihen aikaan useimmat muutkin eurooppalaiset autot. Vaimoni ei kuitenkaan oppinut sillä kunnolla ajamaan, joten vuonna 1978 ostin automaattivaihteisen auton. Sen jälkeen vaimo on minulle sanonut, että saan kyllä kymmenen vuoden välein vaihtaa auton, mutta auton on ehdottomasti oltava automaatti. Vaimoni on ilmoittanut sen, että jos meidän pihaan tulee käsivaihteinen auto, niin hän ei aja sillä metriäkään.
Vuodesta 1978 lähtien olenkin ajanut automaatilla, eikä paluuta ole käsivaihteiseen autoon. Tavallinen momentinmuuntimella varustettu automaatti on käytössä mukava ja kestävä, mutta DSG- ja PowerShift-vaihteistot pitää kiertää kaukaa. Ne hajoavat yleensä noin 150000 km ajon jälkeen, ja korjaus maksaa 5000 €.
Nykyisin ajelen itselataavalla hybridi-Toyotalla, sillä se toimii kaupunkiajossa täysin nykäyksettömästi, ja voimalinja on mahdottoman kestävä. Vaimokin tykkää sillä kauppareissujaan ajella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmille kuskeille tämä manuaalin H kuvio ja kytkimen käyttö on juurtunut niin syvälle aivokoppaan että on vaikeampaa ajaa automaatilla kuin manuaaliaskilla.
Isäpappani on melkeen 90 vuotias ja joutui opettelemaan muutama vuosi sitten automaatilla ajon jalkavaivojen takia. Kesti useamman kuukauden tai peräti vuoden ennenku sai pidettyä molemmat kädet ratissa ja vasemman jalan paikallaan kun lähti kiihdyttämään rampilta motarille.Taisi olla isälläsi jo hieman muutakin vikaa, kuin vain korkea ikä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi olla isälläsi jo hieman muutakin vikaa, kuin vain korkea ikä.
Sinulla taitaa olla jotain pahasti vialla varsinki pääkopassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin ensimmäisen auton vuonna 1976. Se oli käsivaihteinen peli, kuten siihen aikaan useimmat muutkin eurooppalaiset autot. Vaimoni ei kuitenkaan oppinut sillä kunnolla ajamaan, joten vuonna 1978 ostin automaattivaihteisen auton. Sen jälkeen vaimo on minulle sanonut, että saan kyllä kymmenen vuoden välein vaihtaa auton, mutta auton on ehdottomasti oltava automaatti. Vaimoni on ilmoittanut sen, että jos meidän pihaan tulee käsivaihteinen auto, niin hän ei aja sillä metriäkään.
Vuodesta 1978 lähtien olenkin ajanut automaatilla, eikä paluuta ole käsivaihteiseen autoon. Tavallinen momentinmuuntimella varustettu automaatti on käytössä mukava ja kestävä, mutta DSG- ja PowerShift-vaihteistot pitää kiertää kaukaa. Ne hajoavat yleensä noin 150000 km ajon jälkeen, ja korjaus maksaa 5000 €.
Nykyisin ajelen itselataavalla hybridi-Toyotalla, sillä se toimii kaupunkiajossa täysin nykäyksettömästi, ja voimalinja on mahdottoman kestävä. Vaimokin tykkää sillä kauppareissujaan ajella."..DSG- ja PowerShift-vaihteistot pitää kiertää kaukaa. Ne hajoavat yleensä noin 150000 km ajon jälkeen,..
Et ole siis ajanut muilla kuin kaukoidän riisikipoilla ?? Miten voit tietää milloin dsg vaihteisto hajoaa. No joo varmaan kaverilta tai esson baarista. otappa lääkkeess saa...%&kelin riiisipappa !! - Anonyymi
Kun ei taidot riitä joutuu tyytymään hameväelle tarkoitettuun automalliin, jossa kaikki mahdolliset avustimet.
Armeijan käyneet miehet kyllä osaavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei taidot riitä joutuu tyytymään hameväelle tarkoitettuun automalliin, jossa kaikki mahdolliset avustimet.
Armeijan käyneet miehet kyllä osaavat.Pitää olla rima todella matalalla jos joutuu rehvastelemaan sillä että osaa vaihtaa autossa vaihteita.
Sen pystyy opettamaan vaikka simpanssille pienessä ajassa.
Seuraavaksi varmaan alat keulimaan sillä että osaat sitoa itse kengännauhat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla rima todella matalalla jos joutuu rehvastelemaan sillä että osaa vaihtaa autossa vaihteita.
Sen pystyy opettamaan vaikka simpanssille pienessä ajassa.
Seuraavaksi varmaan alat keulimaan sillä että osaat sitoa itse kengännauhat.Kyllähän siinä vaihteiden vaihdossa jotakin osaamista tarvitaan, kun lainsäätäjäkin on sitä mieltä, ettet osaa ajaa manuaalivaihteista autoa, jos olet ajokortin ajanut automaattivaihteisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän siinä vaihteiden vaihdossa jotakin osaamista tarvitaan, kun lainsäätäjäkin on sitä mieltä, ettet osaa ajaa manuaalivaihteista autoa, jos olet ajokortin ajanut automaattivaihteisella.
Se on sama juttu kuin rehvastelisi sillä että osaa käyttää lankapuhelinta.
Yhä suurempi osa ihmisistä ei ole edes nähnyt eläessään lankapuhelinta. Tai ajaneet manuaalia.
Kysymys ei ole osaamisesta vaan siitä että molemmat ovat menneisyyden vehkeitä joiden käyttöä on aivan turha opetella. Kuten sanottu niin manuaalin käytön oppii simpanssikin jos sellaisen sille näyttää. Yhä useampi ei tule koskaan istumaan manuaaliauton rattiin. Siksi täysin turha taito. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on sama juttu kuin rehvastelisi sillä että osaa käyttää lankapuhelinta.
Yhä suurempi osa ihmisistä ei ole edes nähnyt eläessään lankapuhelinta. Tai ajaneet manuaalia.
Kysymys ei ole osaamisesta vaan siitä että molemmat ovat menneisyyden vehkeitä joiden käyttöä on aivan turha opetella. Kuten sanottu niin manuaalin käytön oppii simpanssikin jos sellaisen sille näyttää. Yhä useampi ei tule koskaan istumaan manuaaliauton rattiin. Siksi täysin turha taito.Olet näemmä kateellinen simpansseille, koska et itse osaa ajaa kuin avustimien tukemana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet näemmä kateellinen simpansseille, koska et itse osaa ajaa kuin avustimien tukemana.
Tuo on niin hikkalaatikko-pennun tasoa ja erittäin huonoa vidduilua.
Kaikki vanhemman sukupolven automaatilla ajavat ovat ajaneet vuosia käsihämmenteisillä autoilla.
Nuori sukupolvi joka ei ole käshämmenteistä nähnytkään säälii ikäloppuja noin yleensäkin ja nauraa vanhoille junttijutuille
Onnea vaan ylpeälle simpanssille. Mites se kengännauhojen solmiminen sujuu? Aiotko keulia seuraavaksi sillä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on niin hikkalaatikko-pennun tasoa ja erittäin huonoa vidduilua.
Kaikki vanhemman sukupolven automaatilla ajavat ovat ajaneet vuosia käsihämmenteisillä autoilla.
Nuori sukupolvi joka ei ole käshämmenteistä nähnytkään säälii ikäloppuja noin yleensäkin ja nauraa vanhoille junttijutuille
Onnea vaan ylpeälle simpanssille. Mites se kengännauhojen solmiminen sujuu? Aiotko keulia seuraavaksi sillä?No simpanssit sentään hallitsevat autolla ajon toisin kuin sinä. Kateutesi simpansseja kohtaan on siksi ymmärrettävää. Voimia kyseIijäpösilölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No simpanssit sentään hallitsevat autolla ajon toisin kuin sinä. Kateutesi simpansseja kohtaan on siksi ymmärrettävää. Voimia kyseIijäpösilölle.
Voi simpanssipoloa. Joutuu pätemään taidollaan joka ei ole oikeastaan yhtään mitään. Perusasia jonka osaa tyhmimmätkin ja jonka tosiaan voi opettaa vaikka simpanssille.
Mites sen kengännauhojen sitomisen kanssa? Löytyykö taitoa siihen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi simpanssipoloa. Joutuu pätemään taidollaan joka ei ole oikeastaan yhtään mitään. Perusasia jonka osaa tyhmimmätkin ja jonka tosiaan voi opettaa vaikka simpanssille.
Mites sen kengännauhojen sitomisen kanssa? Löytyykö taitoa siihen?Onpa kyseIijäpösilö nyt kovasti kateellinen auton käsittelyn hallitseville simpansseille.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onpa kyseIijäpösilö nyt kovasti kateellinen auton käsittelyn hallitseville simpansseille.
Vain simpanssi kuvittelee että kyky vaihtaa vaihteita tarkoittaa auton hallintaa. Sulla on oikeasti simpanssin mieli.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ostin ensimmäisen auton vuonna 1976. Se oli käsivaihteinen peli, kuten siihen aikaan useimmat muutkin eurooppalaiset autot. Vaimoni ei kuitenkaan oppinut sillä kunnolla ajamaan, joten vuonna 1978 ostin automaattivaihteisen auton. Sen jälkeen vaimo on minulle sanonut, että saan kyllä kymmenen vuoden välein vaihtaa auton, mutta auton on ehdottomasti oltava automaatti. Vaimoni on ilmoittanut sen, että jos meidän pihaan tulee käsivaihteinen auto, niin hän ei aja sillä metriäkään.
Vuodesta 1978 lähtien olenkin ajanut automaatilla, eikä paluuta ole käsivaihteiseen autoon. Tavallinen momentinmuuntimella varustettu automaatti on käytössä mukava ja kestävä, mutta DSG- ja PowerShift-vaihteistot pitää kiertää kaukaa. Ne hajoavat yleensä noin 150000 km ajon jälkeen, ja korjaus maksaa 5000 €.
Nykyisin ajelen itselataavalla hybridi-Toyotalla, sillä se toimii kaupunkiajossa täysin nykäyksettömästi, ja voimalinja on mahdottoman kestävä. Vaimokin tykkää sillä kauppareissujaan ajella.Ei kai niitä jalkavaihteisia 1976 enää valmistettu. Ne oli silloin vuosisadan alussa. Silti edelleen laitat kädellä vaihteen päälle kun lähdet liikkeelle.
- Anonyymi
Samaa mieltä avaajan kanssa, kyllä kuskin pitää tietää lähteekö auto eteen- ja taaksepäin.
- Anonyymi
Juu, kuskin on tiedettävä, milloin pitää valita R tai D.
Myös vasen ja oikea on hyvä,tuntea, helpottaa vilkun käyttöä ja navigaattorin kääntymisohjeita, jos liikkuu tuntemattomilla seuduilla jotain paikkaa hakemassa. Paitsi niiden ,,joiden ratin keskiössä lukee VolvO Eli siitä voi luntata Vasemman tai Oikean.
- Anonyymi
Meidän taloudessa kuljettaja valisee asennon D ja sitten mennään.
- Anonyymi
Pitää toivoa, että auto on keula menosuuntaan.
- AnonyymiUUSI
oks se diesel
- Anonyymi
Aloittajalla vaihdevuodet
- Anonyymi
Manuaali alkaa katoavaan kansanperinnettä mutta suomalaiset luottaa edelleen käsihämmenteiseen vaihteistoon. Niiden arvo säilyy parmmin kuin automaattilootien.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2fa0b7be-e97d-4c82-ba56-89ddf51f7756
Manuaaliauto on myös halvempi korjata ja sillä voi hinata suuria kuormia, ja sitä itseään voi tarvittaessa hinata pitkiäkin matkoja ilman pelkoa että vaihteisto hajoasi.- AnonyymiUUSI
Valtaosa maailman henkilöautokannasta on automaattivaihteisia ja ollut varmaankin jo vuosikymmeniä, luultavasti jo 50-luvulta lähtien.
.
Mistähän käsitys tulee, että henkilöautojen automaattivaihteisto hajoaisi kerkemmin kuin manuaalivaihteisto? Ja että sitä pitäisi muka pelätä pidemmillä matkoilla. Tai ettei automaateilla voi vetää suuria kuormia.
Halvempi vanhanaikainen manuaalivaihteisto on varmasti korjata, mutta kestävämpi se ei varmastikaan ole.
Tuohon uskottuun vikaherkkyyteen voi tietysti vaikuttaa nämä uudemmat kaksoiskytkin ja robottivaihteistojen lastentaudit. Erityisesti alkuaikojen dsg:t.
Tosin niistä lastetaudeistakin on Kohta jo parisenkymmentä vuotta. Sitä paitsi nuohan eivät varsinaisesti ole edes automaatteja, vaan automatisoituja manuaalivaihteita. Kuljettajille ne tietysti näyttäytyvät automaateilta, kun itse vaihdekepin ja kytkinpolkimien jatkuva vatkaaminen on automatisoitu pois kuljettajaa vaivaamasta. - AnonyymiUUSI
"sitä itseään voi tarvittaessa hinata pitkiäkin matkoja ilman pelkoa että vaihteisto hajoasi."
No onpa hieno juttu ajaa jollain vanhalla katiskalla jonka paras ominaisuus on se että sitä voi hinata pitkiä matkoja ilman ongelmia kun se laukeaa matkalla.
Eikö kannattaisi ostaa auto jolla pääsee perille? - AnonyymiUUSI
Kyllä kaksoismassavauhtipyörän ja kytkinpaketin vaihto alkuperäisillä osilla töineen on monen tuhannen euron juttu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kaksoismassavauhtipyörän ja kytkinpaketin vaihto alkuperäisillä osilla töineen on monen tuhannen euron juttu.
Kerron salaisuuden nykyajasta. Nykyään auto nostetaan lavalle jos se hyytyy tienvarteen. Hinaaminen on sitä 60-lukua.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kaksoismassavauhtipyörän ja kytkinpaketin vaihto alkuperäisillä osilla töineen on monen tuhannen euron juttu.
Kytkinpaketti 1.0 tsi 6v- manuaaliaskiin maksaa noin 300 euroa. Vaihtotöineen maksaa n. 500-600 euroa.
https://www.motonet.fi/tuote/kytkinpaketti-84-00631?product=84-00631&fromsparepartssearch=true
Dsg laatikkon kytkinremppa 3 x enemmän. + mekatroniikan ja kaksoimassapyörän hinta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kytkinpaketti 1.0 tsi 6v- manuaaliaskiin maksaa noin 300 euroa. Vaihtotöineen maksaa n. 500-600 euroa.
https://www.motonet.fi/tuote/kytkinpaketti-84-00631?product=84-00631&fromsparepartssearch=true
Dsg laatikkon kytkinremppa 3 x enemmän. mekatroniikan ja kaksoimassapyörän hinta.VW kytkinpaketti+kaksoimassa-v.pyörä 798€
https://www.kytkinkauppa.fi/product/1760/vag-20-tfsi-tsi-1112---sachs-kaksoismassa-vauhtipyora--kytkinpaketti
asennuksineen töineen varmaankin jotain 1200-1500€. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kerron salaisuuden nykyajasta. Nykyään auto nostetaan lavalle jos se hyytyy tienvarteen. Hinaaminen on sitä 60-lukua.
No kun se on niin, että sitä automaattivaihteista rotteloa ei saa hinata koska se hajoo kokonaan. Manuaalivaihteista saa hinata. Et muuten tiennyt. Kerro lisää salaisuuksia nykyajasta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosa maailman henkilöautokannasta on automaattivaihteisia ja ollut varmaankin jo vuosikymmeniä, luultavasti jo 50-luvulta lähtien.
.
Mistähän käsitys tulee, että henkilöautojen automaattivaihteisto hajoaisi kerkemmin kuin manuaalivaihteisto? Ja että sitä pitäisi muka pelätä pidemmillä matkoilla. Tai ettei automaateilla voi vetää suuria kuormia.
Halvempi vanhanaikainen manuaalivaihteisto on varmasti korjata, mutta kestävämpi se ei varmastikaan ole.
Tuohon uskottuun vikaherkkyyteen voi tietysti vaikuttaa nämä uudemmat kaksoiskytkin ja robottivaihteistojen lastentaudit. Erityisesti alkuaikojen dsg:t.
Tosin niistä lastetaudeistakin on Kohta jo parisenkymmentä vuotta. Sitä paitsi nuohan eivät varsinaisesti ole edes automaatteja, vaan automatisoituja manuaalivaihteita. Kuljettajille ne tietysti näyttäytyvät automaateilta, kun itse vaihdekepin ja kytkinpolkimien jatkuva vatkaaminen on automatisoitu pois kuljettajaa vaivaamasta.Traktorissa on kaksoiskytkin, autossa kaksoismassakytkin ja ne on aivan eriasoita.
- AnonyymiUUSI
Yli 30 vuotta tuli tyhmyyksissään ajeltua Helsingissä paljon keskusta-ajoa manuaaliautoilla ennenkuin älysin hankkia automaatin. Arvatkaas onko vasen lonkka kipeä? Leikkaus odottaa lähitulevaisuudessa.
- AnonyymiUUSI
Olisit säätänyt penkin oikein ja liikkunut muutenkin kuin autolla.
Mutta pidempi ajohistoria ja harrastuksena liikunta. Penkki oiken
säädettynä paikat kunnossa. Autossani oli 16 vaihdetta eteen ja 4 taakse.
Sai siinä polkee kytkintä.
- AnonyymiUUSI
Minulle riittää valinnaksi eteenpäin D ja taaksepäin R. Antaa auton sitten hoitaa se tarkempi säätäminen.
- AnonyymiUUSI
D kuin dorka ja R niinku rnkkari, sulle sopiva menopeli siis
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
D kuin dorka ja R niinku rnkkari, sulle sopiva menopeli siis
Voin kertoa sinulle sellaisen salaisuuden että tuollainen agressiivisuus ei mihinkään kertoo sinun olevan täysi luuseri.
Ihminen jolla asiat ovat hallussa ei ole noin agreessivinen täysin ilman aihetta.
Osaatko kertoa miksi elämäsi on niin vinossa että joudut kirjoittamaan tuollaisia? Kun kuitenkin tiedät että sinulle nauretaan typeryydestäsi? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voin kertoa sinulle sellaisen salaisuuden että tuollainen agressiivisuus ei mihinkään kertoo sinun olevan täysi luuseri.
Ihminen jolla asiat ovat hallussa ei ole noin agreessivinen täysin ilman aihetta.
Osaatko kertoa miksi elämäsi on niin vinossa että joudut kirjoittamaan tuollaisia? Kun kuitenkin tiedät että sinulle nauretaan typeryydestäsi?Aggressiivinen kirjoitetaan kahdella g:llä. Tämä opetetaan ihan peruskoulussa. Onko jäänyt automaattiluuserilta välistä?
- AnonyymiUUSI
Pitää olla oikeasti simpanssi että kuvittelee vaihteenvaihtamisen vaativan jotain älykyyttä.
- AnonyymiUUSI
Simpannsit ei ole huomanneet, että myös automaattivaihteistossa pitää valita lähtövaihde.
- AnonyymiUUSI
Minulla on ollut välillä automaattivaihteisia autoja, mutta tympi joka toinen vuosi laittaa 400e vaihteistoöljyn vaihtoon, dieselissä kulutus ei ollut ongelma mutta bensa-autoissa kulutus olisi noussut 2 l/100km. Jos ajaisi 60 000 vuoteen, pitäisi öljyt vaihtaa joka vuosi. (+1000e jakohihnan vaihto joka toinen vuosi)
- AnonyymiUUSI
Nykyautomaatit eivät kuluta manuaaleja enempää ja kiihtyvät usein jopa manuja paremmin.
Ei perinteisiin automaatteihin tarvitse öljyjä noin usein vaihtaa, 120tkm on sopiva väli. Ei kannata 20 -30 vuotta vanhoja asioita vetää nykyaikaan. - AnonyymiUUSI
"Minulla on ollut välillä automaattivaihteisia autoja, mutta tympi joka toinen vuosi laittaa 400e vaihteistoöljyn vaihtoon, dieselissä kulutus ei ollut ongelma mutta bensa-autoissa kulutus olisi noussut 2 l/100km. Jos ajaisi 60 000 vuoteen, pitäisi öljyt vaihtaa joka vuosi. (+1000e jakohihnan vaihto joka toinen vuosi)"
Sinulla on ollut huono automerkki, jos siihen piti joka toinen vuosi vaihtaa vaihteistoöljyt. Minulla oli aikoinaan automaattivaihteinen Toyota Carina, jolla ajettiin 28 vuotta sekalaista pyöritysajoa. Tähän autoon ei ikinä vaihdettu automaattivaihteistoon öljyjä, eikä oljyä pitänyt vaihteistoon kertaakaan edes lisätä. Kun annoin tämän auton vaihdossa hankkiessani itselleni itselataavan hybridi-Toyotan, niin silloinkin vaihteistoöljy oli edelleen aivan kirkasta ja hajutonta. Ilmeisesti Toyotan automaattiin ei tarvitse milloinkaan vaihtaa öljyä.
- AnonyymiUUSI
Kaks ja puoli miljoonaa kilometriä käsivaihteisella ja nyt n. Kaksataatuhatta kilometriä automaateilla. On ne mukavia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474414Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1143542Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391845- 1061773
Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.131607Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1201511HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki81274- 781226
- 1091096
- 521051