Verkkokauppajätti Zalando lopetti yhteistyön kuluttajaviranomaisten kanssa.linjaus saattaa olla la

Anonyymi-ap

Muodin verkkokauppa Zalando teki kuluneena kesänä linjauksen, jota kuluttajaviranomainen pitää poikkeuksellisena. Se ilmoitti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, että se ei tee yhteistyötä riita-asioissa kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan (KRIL) kanssa.
Linjaus löytyy myös Zalandon omista käyttöehdoista. Niissä sanotaan: ”Emme ole velvollisia emmekä halukkaita osallistumaan riitojenratkaisumenettelyyn kuluttajariitalautakunnassa.” Käyttöehdot on päivitetty viimeksi syyskuun alussa.
”Zalandon ilmoitusta voi luonnehtia poikkeukselliseksi. Ainakaan Suomeen rekisteröidyt yhtiöt eivät ole tällaisia ilmoituksia antaneet”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen sanoo.
Zalandon kannalta linjaus näyttää kuitenkin johdonmukaiselta. Se ilmoitti jo joulukuussa 2022 Saksan Euroopan kuluttajakeskukselle, ettei se ota osaa ECC-verkoston sovittelutoimintaan.
”Tämä on tarkoittanut käytännössä sitä, että muiden maiden Euroopan kuluttajakeskukset eivät ole voineet välittää Zalandoa koskevia riita-asioita sovitteluun Saksan Euroopan kuluttajakeskukseen”, kertoo johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.
Zalando on saksalainen yritys, joten lähtökohtaisesti sen kotimaan Euroopan kuluttajakeskus on hoitanut varsinaiset sovintoneuvottelut yrityksen kanssa. Kuitenkin myös kuluttaja­neuvonta ja KRIL ovat käsitelleet Zalandon ja suomalaisasiakkaiden välisiä riita-asioita.
Steniuksen mukaan Zalando poikkeaa valtavirrasta myös eurooppalaisella mittapuulla.
”Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kohtaa silloin tällöin elin­keinonharjoittajia, jotka eivät vastaa meille tai kieltäytyvät neuvottelemasta riita-asioista. Pääsääntöisesti yritykset ovat kuitenkin halukkaita osallistumaan tuomioistuimen ulkopuolisiin riidanratkaisumenettelyihin.”
Linjauksesta huolimatta suomalaiset Zalandon asiakkaat voivat edelleen hakea apua riita-asian käsittelyyn kuluttajaneuvonnasta tai kuluttaja­riitalautakunnasta. Riita-asia voidaan käsitellä myös ilman yrityksen suostumusta ja myötävaikutusta, Saastamoinen toteaa. Neuvontaa saa myös ECC:stä.
Myös Zalandon käyttöehdoissa todetaan, että asiakas voi viedä erimielisyyden kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi – vaikka yritys ei menettelyyn osallistukaan.
”Kuluttajalla on ehdoton oikeus kääntyä kuluttajaneuvonnan tai KRIL:n puoleen, eikä yritys voi tätä oikeutta kuluttajalta poistaa tai rajoittaa. Lainsäädäntö päinvastoin asettaa yritykselle velvollisuuden antaa tietoja kuluttajille tuomioistuimen ulkopuolisista oikeussuojakeinoista”, Saastamoinen painottaa.
Samalla hän kuitenkin toteaa, että kuluttajaneuvonnan tekemät sovintoehdotukset ja KRIL:in ratkaisusuositukset ovat vain suosituksia.
”Niillä ei ole samanlaisia oikeusvaikutuksia kuin tuomioistuimen antamilla päätöksillä, eikä yrityksen ole pakko noudattaa niitä.”
Saastamoisen mukaan yritysten on kuitenkin hyvä huomioida, että kuluttaja-asiamies voi harkintansa mukaan päättää avustaa kuluttajaa yksittäisessä riita-asiassa, jos yritys ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
Zalandon linjaus herättää kysymyksen siitä, voiko yhteistyöstä kieltäytyminen riita-asioissa olla kuluttajansuojalain vastaista. Saastamoinen huomauttaa, että laki kieltää sopimattoman ja aggressiivisen menettelyn asiakassuhteessa.
”Kuluttajan sopimukseen tai lakiin perustuvien oikeuksien käytön hankaloittaminen voi olla tällaista lainvastaista menettelyä”, Saastamoinen pohtii.
Kuluttaja-asiamies valvoo Suomessa sitä, miten yritykset noudattavat kuluttajalainsäädäntöä.
Miksi yrityksen kannattaisi sovitella riitoja kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan välityksellä?
”Tuomioistuimen ulkopuoliset riidanratkaisumenettelyt ovat puolueettomia, asiantuntevia, kustannustehokkaita ja usein nopeita riidanratkaisutapoja”, Saastamoinen vastaa.
Lisäksi ne tulevat usein yritykselle halvemmaksi kuin käräjöinti.
”Oikeudenkäynnit sitovat yrityksen resursseja ja aiheuttavat yritykselle kustannuksia aivan eri tavalla kuin vaihtoehtoiset riidanratkaisumenettelyt.”
Saastamoisen ja Steniuksen mukaan Zalando on korostanut vastauksissaan sitä, että se hoitaa riita-asiat omien kanaviensa kautta. Tämä todetaan myös Zalandon käyttöehdoissa: ”Pyrimme ensisijaisesti ratkaisemaan välillämme mahdollisesti ilmenevät erimielisyydet neuvottelemalla.”
”Nähdäksemme tällainen menettely ei ole kuluttajien kannalta puolueeton, eikä siinä ilmeisesti ole sijaa loppu­tuloksen riitauttamiselle”, Saastamoinen sanoo.
Kysyimme Zalandolta, miten se perustelee linjaustaan ja millä tavoin se pyrkii ratkaisemaan kiistoja asiakkaidensa kanssa. Lyhyessä sähkö­postivastauksessaan yritys ei esittänyt perusteluja, vaan kommentoi hoitavansa erimielisyydet mieluiten suoraan asiakkaidensa kanssa.
”Meillä on ammattitaitoinen ja tehokas asiakaspalvelutiimi. Uskomme, että kyselyihin vastaaminen suoraan ja ripeästi meidän ja asiakkaidemme välillä takaa asiakkaillemme tyydyttävimmän kokemuksen.”

0

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

        Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
        Maailman menoa
        56
        7775
      2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

        Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
        Maailman menoa
        67
        5871
      3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

        Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
        Maailman menoa
        61
        5360
      4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
        Maailman menoa
        51
        5253
      5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

        eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
        Maailman menoa
        108
        4602
      6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

        Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
        Maailman menoa
        106
        2299
      7. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

        Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
        Maajussille morsian
        3
        1150
      8. Ei välimatka meitä erottanut

        Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
        Ikävä
        2
        1145
      9. Kohta taas mesikämmeneen

        Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
        Ähtäri
        37
        1006
      10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

        Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
        Ikävä
        43
        944
      Aihe