Verkkokauppajätti Zalando lopetti yhteistyön kuluttajaviranomaisten kanssa.linjaus saattaa olla la

Anonyymi-ap

Muodin verkkokauppa Zalando teki kuluneena kesänä linjauksen, jota kuluttajaviranomainen pitää poikkeuksellisena. Se ilmoitti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, että se ei tee yhteistyötä riita-asioissa kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan (KRIL) kanssa.
Linjaus löytyy myös Zalandon omista käyttöehdoista. Niissä sanotaan: ”Emme ole velvollisia emmekä halukkaita osallistumaan riitojenratkaisumenettelyyn kuluttajariitalautakunnassa.” Käyttöehdot on päivitetty viimeksi syyskuun alussa.
”Zalandon ilmoitusta voi luonnehtia poikkeukselliseksi. Ainakaan Suomeen rekisteröidyt yhtiöt eivät ole tällaisia ilmoituksia antaneet”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen sanoo.
Zalandon kannalta linjaus näyttää kuitenkin johdonmukaiselta. Se ilmoitti jo joulukuussa 2022 Saksan Euroopan kuluttajakeskukselle, ettei se ota osaa ECC-verkoston sovittelutoimintaan.
”Tämä on tarkoittanut käytännössä sitä, että muiden maiden Euroopan kuluttajakeskukset eivät ole voineet välittää Zalandoa koskevia riita-asioita sovitteluun Saksan Euroopan kuluttajakeskukseen”, kertoo johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.
Zalando on saksalainen yritys, joten lähtökohtaisesti sen kotimaan Euroopan kuluttajakeskus on hoitanut varsinaiset sovintoneuvottelut yrityksen kanssa. Kuitenkin myös kuluttaja­neuvonta ja KRIL ovat käsitelleet Zalandon ja suomalaisasiakkaiden välisiä riita-asioita.
Steniuksen mukaan Zalando poikkeaa valtavirrasta myös eurooppalaisella mittapuulla.
”Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kohtaa silloin tällöin elin­keinonharjoittajia, jotka eivät vastaa meille tai kieltäytyvät neuvottelemasta riita-asioista. Pääsääntöisesti yritykset ovat kuitenkin halukkaita osallistumaan tuomioistuimen ulkopuolisiin riidanratkaisumenettelyihin.”
Linjauksesta huolimatta suomalaiset Zalandon asiakkaat voivat edelleen hakea apua riita-asian käsittelyyn kuluttajaneuvonnasta tai kuluttaja­riitalautakunnasta. Riita-asia voidaan käsitellä myös ilman yrityksen suostumusta ja myötävaikutusta, Saastamoinen toteaa. Neuvontaa saa myös ECC:stä.
Myös Zalandon käyttöehdoissa todetaan, että asiakas voi viedä erimielisyyden kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi – vaikka yritys ei menettelyyn osallistukaan.
”Kuluttajalla on ehdoton oikeus kääntyä kuluttajaneuvonnan tai KRIL:n puoleen, eikä yritys voi tätä oikeutta kuluttajalta poistaa tai rajoittaa. Lainsäädäntö päinvastoin asettaa yritykselle velvollisuuden antaa tietoja kuluttajille tuomioistuimen ulkopuolisista oikeussuojakeinoista”, Saastamoinen painottaa.
Samalla hän kuitenkin toteaa, että kuluttajaneuvonnan tekemät sovintoehdotukset ja KRIL:in ratkaisusuositukset ovat vain suosituksia.
”Niillä ei ole samanlaisia oikeusvaikutuksia kuin tuomioistuimen antamilla päätöksillä, eikä yrityksen ole pakko noudattaa niitä.”
Saastamoisen mukaan yritysten on kuitenkin hyvä huomioida, että kuluttaja-asiamies voi harkintansa mukaan päättää avustaa kuluttajaa yksittäisessä riita-asiassa, jos yritys ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
Zalandon linjaus herättää kysymyksen siitä, voiko yhteistyöstä kieltäytyminen riita-asioissa olla kuluttajansuojalain vastaista. Saastamoinen huomauttaa, että laki kieltää sopimattoman ja aggressiivisen menettelyn asiakassuhteessa.
”Kuluttajan sopimukseen tai lakiin perustuvien oikeuksien käytön hankaloittaminen voi olla tällaista lainvastaista menettelyä”, Saastamoinen pohtii.
Kuluttaja-asiamies valvoo Suomessa sitä, miten yritykset noudattavat kuluttajalainsäädäntöä.
Miksi yrityksen kannattaisi sovitella riitoja kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan välityksellä?
”Tuomioistuimen ulkopuoliset riidanratkaisumenettelyt ovat puolueettomia, asiantuntevia, kustannustehokkaita ja usein nopeita riidanratkaisutapoja”, Saastamoinen vastaa.
Lisäksi ne tulevat usein yritykselle halvemmaksi kuin käräjöinti.
”Oikeudenkäynnit sitovat yrityksen resursseja ja aiheuttavat yritykselle kustannuksia aivan eri tavalla kuin vaihtoehtoiset riidanratkaisumenettelyt.”
Saastamoisen ja Steniuksen mukaan Zalando on korostanut vastauksissaan sitä, että se hoitaa riita-asiat omien kanaviensa kautta. Tämä todetaan myös Zalandon käyttöehdoissa: ”Pyrimme ensisijaisesti ratkaisemaan välillämme mahdollisesti ilmenevät erimielisyydet neuvottelemalla.”
”Nähdäksemme tällainen menettely ei ole kuluttajien kannalta puolueeton, eikä siinä ilmeisesti ole sijaa loppu­tuloksen riitauttamiselle”, Saastamoinen sanoo.
Kysyimme Zalandolta, miten se perustelee linjaustaan ja millä tavoin se pyrkii ratkaisemaan kiistoja asiakkaidensa kanssa. Lyhyessä sähkö­postivastauksessaan yritys ei esittänyt perusteluja, vaan kommentoi hoitavansa erimielisyydet mieluiten suoraan asiakkaidensa kanssa.
”Meillä on ammattitaitoinen ja tehokas asiakaspalvelutiimi. Uskomme, että kyselyihin vastaaminen suoraan ja ripeästi meidän ja asiakkaidemme välillä takaa asiakkaillemme tyydyttävimmän kokemuksen.”

0

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

        Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
        Maailman menoa
        105
        5721
      2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

        (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
        Maailman menoa
        65
        2562
      3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

        Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
        Ikävä
        240
        1562
      4. Kaivattusi nimi vol.3

        Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
        Ikävä
        94
        1343
      5. Alkanut tuntua siltä

        Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
        Ikävä
        124
        1087
      6. 6 vkoa kulunut ilman sua

        …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
        Ikävä
        8
        861
      7. Nii, mites ne

        Hampaat??
        Ikävä
        66
        847
      8. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

        Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
        Ikävä
        64
        843
      9. Joululahja/Jouluntoivotus

        Millainen kaivatulle
        Ikävä
        71
        762
      10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

        Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
        Ähtäri
        17
        731
      Aihe