ja varsinkin sihisee.
Onko täällä kukaan muu tehnyt klapia vanhoista vähän paksummista syreenin rungoista? Minä pihinä miehenä poltan kaiken aurinkovoiman mikä tontille on kasvanut ja kaadettu.
Ihan sama kuinka monta vuotta syreenikalikat on pihalla ja liiterissä "kuivuneet", niin silti ne aina kiehuu ja sihisee kun niitä puuhellan pesässä muun puun seassa polttaa. Eli selvästi märkää, eivätkä kuivu ikinä. Nytkin iltateet kuumenee sihinän säestyksellä.
Ja kun se joku tulee taas kyselemään, että miten tämä liittyy sinkkuuteen, niin myös sinkku voi keittää iltateensä puuhellalla. Tiedän ainakin kaksi.
-keinovaginamies-
Syreenit tuoksuu
27
298
Vastaukset
- Anonyymi
Sireeniä kyllä poltan. Kaikki pihapuut itsekin käytän hyödyksi. Olisiko sireenissä jotain tahmaa mikä lämmetessään sihisee. Havupuutkin kuivina pitävät samantyyppistä ääntä.
Iltatee ei oo mun juttu. Mutta puuhellalla kyllä muuten teen vaikka aamukahvit poropannulla. Ja uuniruokia jos olen kotosalla.
Kai ne muutkin hellaa käyttää, kellä sellainen harvinaisuus on. Eivät pelkästään me sinkut.- Anonyymi
Aamuinen kaurapuuro puuhellalla on kyllä niin kotoinen ja suomalainen juttu :)
Syreenin kihinä kuulostaa ihan eriltä kuin pihkapuut. Joku läpimärkä koivu vois kuulostaa samalta. Ihan selvää veden kiehunaa. Onko se vaan niin hitaasti kasvanutta ja tiheäsyistä, ettei kuivaa alle 50 vuoden?
-keinovaginamies- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamuinen kaurapuuro puuhellalla on kyllä niin kotoinen ja suomalainen juttu :)
Syreenin kihinä kuulostaa ihan eriltä kuin pihkapuut. Joku läpimärkä koivu vois kuulostaa samalta. Ihan selvää veden kiehunaa. Onko se vaan niin hitaasti kasvanutta ja tiheäsyistä, ettei kuivaa alle 50 vuoden?
-keinovaginamies-Kai muistit aisata ne puut? Ei ne muuten kuivu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai muistit aisata ne puut? Ei ne muuten kuivu.
Paksuimmat niistä on halottukin puuhellaan paremmin soveltuviksi ja silti sihisee 2-3 vuotta sitten kaadettu, pätkitty ja haluttu puu. Juu, ja liiteristä katon alta sisälle tuotu muutamia päiviä ennen polttamista.
-keinovaginamies-
- Anonyymi
Onhan se tiheäsyistä. Täytyy seuraavassa satsissa siis vuoden päästä vertailla kosteusmittarilla eri puita. Mull on semmonen halpistökättävämittari semmoiseen hommaan. Tossa lokakuussa kaadon muutaman samanikäisen. Ja voi vertailla orapihlajaan. Niitäkin listin muutaman metrin. Ja tuijaa on tuolla alapihalla odottamassa pätkimistä.
Älä ihmeessä polta, sillä sehän on kovinta puuta mitä täällä kasvaa.
Eli teet siitä jotain.
Shakkilaudan ja nappulat vaikkapa.
Tai ksylofonin (se siis soi koska on niin kovaa).- Anonyymi
Hellaan ja uuniin vaan. Olen kyllästynyt puutöihin ja sitä paitsi puutyöverstaani on vallattu muuhun käyttöön. Katajaa ja omenapuuta olen liiterissä vielä säästellyt.
Nykyään kiinnostelee enemmän metallipuolen hommat.
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
Hellaan ja uuniin vaan. Olen kyllästynyt puutöihin ja sitä paitsi puutyöverstaani on vallattu muuhun käyttöön. Katajaa ja omenapuuta olen liiterissä vielä säästellyt.
-keinovaginamies-Hyvää puuta voi myös myydä.
Kaverini poltti monta paksua omenapuun runkoa, sillä ei tajunnut miten hyvää puuta ne olivat ja todennäköisesti olisi löytänyt niille ostajan.Mulla siinä puutyöverstaan tontilla kasvaa hirveesti sireeniä ja se tontin omistaja kiroo niitä kun kasvaa niin isoksi, niin mähän ehdotan että voisin harventaa. Niin siitähän sais raaka ainetta. Ei oo ikinä tullut ees mieleen että toi sireeni vois olla noin hyvä. Kiertyyköhän se pahasti?
Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Mä taas uskon integraatioon, eli yhdistelen metallia ja puuta. Just hommasin helvetillisen palo oven siihen tilojen väliin. Ei kannata sahanpurujen seassa hitsailla. Kunnollinen puruimuri ja hitsauskaasujen imuri on hankinnassa.
JeroP kirjoitti:
Mä taas uskon integraatioon, eli yhdistelen metallia ja puuta. Just hommasin helvetillisen palo oven siihen tilojen väliin. Ei kannata sahanpurujen seassa hitsailla. Kunnollinen puruimuri ja hitsauskaasujen imuri on hankinnassa.
Olen jossain museossa ihastellut menetelmiä sekä rakenteita ja liitoksia, joita on tehty pelkästään puusta, ilman liimaa tai metallia. Puutappeja oli käytetty, mutta nekin yleensä piilotettiin niin ettei niitä näkynyt mistään suunnasta.
JeroP kirjoitti:
Mulla siinä puutyöverstaan tontilla kasvaa hirveesti sireeniä ja se tontin omistaja kiroo niitä kun kasvaa niin isoksi, niin mähän ehdotan että voisin harventaa. Niin siitähän sais raaka ainetta. Ei oo ikinä tullut ees mieleen että toi sireeni vois olla noin hyvä. Kiertyyköhän se pahasti?
Riippuu yksilöstä ja kasvupaikasta, mutta kiertyy selvästi ja usein paljon.
Tosin sillä ei oikeastaan ole merkitystä, sillä puuna se on niin kovaa, ettei syitä nouse pystyyn mitenkään helposti.
Halkeaa kuivuessaan myös helposti, eli kun pistät varastoon, niin maitoliimaa molempiin päihin, niin kuivuminen hidastuu ja halkeaminen estyy (riippuu vähän tuurista).
Sama liimakonsti käyttöön myös muiden puiden suhteen, sillä se oikeasti toimii.
- Anonyymi
Omppupuut tahtoo olla lahoja jo kun niitä kaataa. Sireenitkin tällä tontilla vm -65. Ja loput tuijat. Ne saa kyllä elellä jos vaan ei ukkonen iske. Tai joku jäärä. On ne kumminkin viistoista metriä korkeita noin about.
Kyllähän vanha valta sen soittimen noista rungoista olisi värkännyt. Eläkeläisillä oli aikaa. Kellarissa on kyllä tallella nikkarointiin välineet.
Itse myös enemmän rautahommiin taipuvainen vallankin kun silloin harrastus edistää työntekoa. - Anonyymi
Minun mielestä vähän kostea puu tuottaa enemmän lämpöä. Tosi kuivan puun kun polttaa, niin se vain hetkessä palaa pois.
- Anonyymi
Näin se on todettu kokeissakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on todettu kokeissakin.
Savun hajusta huomaa, onko polttopuu kosteaa, märkää vai rutikuivaa. Myös sutari näkee saman asian. Ja mitä puulajeja on poltettu.
- Anonyymi
En usko tuohon, vesi ei kyllä edistä palamista. Palaa vaan hitaammin, kylmempänä (siis kauemmin) ja nokeaa enemmän.
Voihan se vaikuttaa siltä, että tuottaisi enemmän lämpöä, kun palaa hitaammin ja ehtii ehkä imeytyä varaavaan tulisijaan paremmin?
Eräällä persoonalla oli aikoinaan tapana polttaa paksua ja hieman kosteaa klapia puukattilan pesässä vieläpä pienellä vedolla, kun varaajan koko oli mitätön. Noin menetellen tulet kattilan pesässä sai kitumaan koko yön yli. Ko. pirtti oli nimittäin pakkasmaisemissa, eikä järjestelmässä ollut muuta lämmön lähdettä kuin puukattilan tulipesä ja varaajana käytännössä vain paisuntasäiliö.
Riittihän sitä kitulämpöä sitten pakkasyön yli, mutta nokipalo piippuun tuosta hommasta seurasi (minkä jokainen järkevä näki jo etukäteen, mutta hän oli persoona). Hyvä ettei piippu halennut ja samalla palanut koko pirtti ja ko. äijä.
-keinovaginamies-
No sireenit oon roudannut kyllä oksankaatopaikalle, mutta tammea ja vaahteraa on tullut polteltua. Loppujen lopuksi aika p.skoja polttopuita. Vaahtera vois mennä jotenkin, mutta tammi on jo vähän mahdotontakin poltella. Siis palaa aika hitaasti ja sopii ehkä juuri ja juuri hellaan, mutta ei mihinkään muuhun varaavampaan tulisijaan, eikä saunaan varsinkaan.
- Anonyymi
Minä en millään autolla energiaa tuhlaa, jotta risut saisi jonnekin ihme kaatopaikalle.
Takapihalle kokkoon vaan ja nämä juhlapyhät on aina hyvä syy raapaista roskaläjä tuleen.
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
Minä en millään autolla energiaa tuhlaa, jotta risut saisi jonnekin ihme kaatopaikalle.
Takapihalle kokkoon vaan ja nämä juhlapyhät on aina hyvä syy raapaista roskaläjä tuleen.
-keinovaginamies-Mä asun sen verran taajamassa, etten kehtaa. Sinne ne menee oksankaatopaikalle helposti.
Syreenit eli sireenit ovat saaneet palaa kokossa kuten omenapuun oksat ynnä muu epämääräinen. Tonttia on sen verran, että tulisijassa saa palaa se mikä logistisesti ja työmäärällisesti helpoiten lämpöä tuottaa. Koivut vähäoksaisina jaksaa joskus kuntoilla vähän hankalamman matkan takaa.
Meeeri (nimi muutettu) hylkäs mun vastauksen ekaluokalla kun sanoin sireeni. Kun hänen mielestä sireeni on se joka soi. Ja syreeni on se joka kasvaa. Se oli vuosi 81, mutta mä näin Meeerin viime syksynä, kun oli avoimien ovien päivä ja siellä oli paljon elakelaista ja entistä oppilasta.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Meeeri (nimi muutettu) hylkäs mun vastauksen ekaluokalla kun sanoin sireeni. Kun hänen mielestä sireeni on se joka soi. Ja syreeni on se joka kasvaa. Se oli vuosi 81, mutta mä näin Meeerin viime syksynä, kun oli avoimien ovien päivä ja siellä oli paljon elakelaista ja entistä oppilasta.
Kerran menetin pisteen, kun vastasin harakankellon sijaan variksenkello. Kaikenlaista pikkusieluisuutta opettajakunta kehtaa kantaa!
Törkeetä, että edes muistan mokoman asian 😂 Anonyymi kirjoitti:
Kerran menetin pisteen, kun vastasin harakankellon sijaan variksenkello. Kaikenlaista pikkusieluisuutta opettajakunta kehtaa kantaa!
Törkeetä, että edes muistan mokoman asian 😂Harakka ja varis mullakin sekos. Ja monella muulla. Laulettiin vaarin saarta. Niin siinäkin variksella kolme suurta munaa. Niin tais puolet laulaa harakalla. Vai oliko se päinvastoin.
Oli koulussa tai tarhassa, en muista. Kuitenkin opintojen alkuvaiheessa.Anonyymi kirjoitti:
Törkeetä, että edes muistan mokoman asian 😂Luulen että mummoni puutarha oli vähintään puoliksi täynnä muutenkin kasveja joilla oli eri nimi kuin koulussa, jos niitä olisi opetettu. Verstas oli toinen myös paikka, jossa monella työkalulla oli eri nimi kuin koulun käsitöissä.
Tuo on aika hämmästyttävää miten yksityiskohtaisesti ikiaikaisia koulujuttuja jotkut muistaa. Itse en muista.
En tunne variksen- tai katajankelloa. Puolukan, mustikan ja käenkaalin tunnistan.
- Anonyymi
Tuoksuuko ne syreenit syreeniltä palaessaan?
Eli saako niistä tehtyä suitsukkeita, kuten jostain osmanthus puusta?- Anonyymi
Minusta ne haisee vähän niinku maalle tai jollekin sienelle.
Tod.näk. noissa vanhoissa rungoissa asustelee sientä, ainakin pinnoissa. Ei ne palaessaan enää milleen tuoksu, mutta puulaatikossa vähän aikaa kun tuo ne kylmästä pirttiin.
-keinovaginamies-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3922144Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3882059- 981772
- 4421725
- 71414
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?1101233- 215976
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.9886Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41822Jos totta puhutaan niin haluan mies että
N*ssit multa luulot pois. Niin että naapurit huolestuu siitä huudosta. 🤭72820