Anna minulle myös esikoinen pojistasi

Anonyymi-ap

28 Uhraa minulle viivyttelemättä ensi hedelmä viljastasi ja viinistäsi. Anna minulle myös esikoinen pojistasi.
29 Sama koskee nautoja, lampaita ja vuohia. Niiden esikoinen saa olla seitsemän päivää emänsä kanssa, mutta kahdeksantena päivänä sinun tulee antaa se minulle.
[KR92]

Miten näette jumalan vaatimuksen esikoisista? Eikä tuo viittaa selvästi uhramiseen. Toisaalta tuo esikois-juttu tuntuu hiukan oudolta tuossa kohden.

Joka tapauksessa, jos lapsi annetaan 8. päivänä, hän ei ole enää äitinsä kanssa, joten mitä hänelle tapahtuu?

11

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mieltymys esikoisiin on tosiaan kummallinen asia, kuten myös vaikkapa Egyptin esikoisten rankaiseminen Jumalan ja faraon nokkapokan takia. Karjan esikoisetkin piti tappaa, mikä viittaa jo melkoiseen tuhomaniaan.

Tuo ihmisten esikoisen uhraaminen taidetaan kuitenkin toteuttaa nipsaisemalla pala pois kahdeksan päivän ikäisenä. Ilmeisesti vain poikalapsi kävi esikoiseksi.

• Anonyymi

Tuo tuli minullekin mieleen, mutta toisaalta tuossa ei puhuta mitään ympärileikkauksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo tuli minullekin mieleen, mutta toisaalta tuossa ei puhuta mitään ympärileikkauksesta.

Ympärileikkaus koski myös kaikkia poikalapsia, ei vain esikoisia, joten tuo lienee ollut jotain muuta. Ehkä kyseessä oli jonkinlainen vero.

4. Moos. 18:
        15 Myös jokainen ihmisen tai karjaeläimen esikoinen, joka israelilaisten on tuotava Herralle, kuuluu sinulle. Sinun on kuitenkin pidettävä huoli siitä, että ihmisten ja epäpuhtaiden eläinten esikoiset lunastetaan takaisin.
        16 Kun esikoiset ovat vähintään kuukauden ikäisiä, ne voidaan lunastaa viiden sekelin arviosummasta laskettuna pyhäkkösekelin painon mukaan, jolloin yksi sekeli on kaksikymmentä geraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ympärileikkaus koski myös kaikkia poikalapsia, ei vain esikoisia, joten tuo lienee ollut jotain muuta. Ehkä kyseessä oli jonkinlainen vero.

4. Moos. 18:
        15 Myös jokainen ihmisen tai karjaeläimen esikoinen, joka israelilaisten on tuotava Herralle, kuuluu sinulle. Sinun on kuitenkin pidettävä huoli siitä, että ihmisten ja epäpuhtaiden eläinten esikoiset lunastetaan takaisin.
        16 Kun esikoiset ovat vähintään kuukauden ikäisiä, ne voidaan lunastaa viiden sekelin arviosummasta laskettuna pyhäkkösekelin painon mukaan, jolloin yksi sekeli on kaksikymmentä geraa.

Veroluonteinen rituaali mahdollinen, ei välttämättä enää käytössä: pidyon haben. aish.com/redeeming-first-born/
        Myös tuossa thetorah-linkissä

Mutta aika paljon näihin tuntuisi liittyvän selittelyä, jossakin esitettiin sellainenkin ajatus, että Molech olisi alkujaan ollut uhraamistermi Yhwh-kultissa ja myöhemmin siitä tehtiin jumala etäännyttämistarkoituksessa.

• Anonyymi

Tähän myös liittynee 3. Moos. 27:
      28 "Mitään Herralle tuomittua, ihmistä, eläintä tai perintömaata, ei saa myydä eikä lunastaa takaisin. Kaikki Herralle tuomittu on erityisen pyhää; se kuuluu yksin hänelle.
      29 Herralle tuomittua ihmistä ei voi lunastaa vapaaksi, vaan hänet on surmattava.

Tuo on aika yksiselitteistä. Toki ei tarkoita, että kansa olisi näitä noudattanut.

• Anonyymi

Mooseksen lakia tuskin on missään vaiheessa noudatettu aivan kirjaimellisesti. Se olisi ollut hyvin epäkäytännöllistäkin, kun kuolemantuomio rapsahti pikkurikkeistä.

Ajatus tuossa kai kuitenkin on, että Herralle tuomittua, esimerkiksi tuhon omaksi vihittyjä vihollisia, ei saanut lunastaa vapaaksi vaan päätös oli pysyvä.

• Anonyymi

Hesekiel 20 taas esittää että lait oli annettu rangaistukseksi?
      25 Siksi minä annoin heille säädöksiä, jotka eivät olleet hyviä, annoin heille määräyksiä, jotka vievät kuolemaan. 26 Minä annoin heidän saastua omista uhrilahjoistaan, kun he toivat esikoispoikansa tuliuhriksi alttarille. Minä saatoin heidät kauhun valtaan, jotta he tulisivat tietämään, että minä olen Herra.

Tuolla on myös kösitelty asiaa: www.thetorah.com/article/giving-your-firstborn-son-to-god

• Anonyymi

Ja eikös se Ja'u vaatinut myös "oman esikoisensa" hengen? Siis Jeesuksen tässä kohden.

• Anonyymi

Niin kai, jotta olisi leppynyt ja voinut antaa anteeksi muille. Logiikkaa voi ihmetellä.

• Anonyymi

Toisaalta, raamatussa on esikoisia, joita ei uhrattu eikä annettu temppelipalvelukseen.
      Iisakin tapaus on erikoinen, jopa osa juutalaisista oli sitä mieltä, että hänet uhrattiin. Mutta ilmeisesti jumala herätti tämän sitten henkiin?

• Anonyymi

Kyllä Raamatussa jollain tapaa ihmisuhrien antamiseen viitataan. Ehkä ajatus ei ole ollut muinoin niin kummallinen kuin nykyään. Tarinoita on voitu myös silotella jälkeenpäin, kun tekstiä on moneen kertaan leivottu uusiksi.

Jo pelkästään Abrahamin valmius uhriin ja ryhtyminen toteuttamaan hanketta viittaa siihen, ettei ihmisuhri ollut ehdoton tabu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      17
      3979
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      231
      2012
    3. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      59
      1558
    4. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1508
    5. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      174
      1340
    6. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      13
      1337
    7. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      52
      1048
    8. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      199
      1018
    9. Zoon hallitus hajoamassa !

H pj on lähtemässä karkuun.
      Ähtäri
      30
      951
    10. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      283
      934
    Aihe