Just äsken tv:ssä jonkun firman johtaja kertoi että työvoimasta on vakava pula ja että tarvitaan ulkomailta työvoimaa. Meni vähän ohi tuon neropatin nimi ja työpaikka. Kuka se oli?
Nyt on työvoimapula!
51
426
Vastaukset
- Anonyymi
Luulis 300 000 työttömän joukosta löytyvän kokenutta työvoimaa. Mitä väljä sen on jos on ollut jonkinaikaa työttömänä?
- Anonyymi
Ahne paska yrittäjä haluaa ihmiskauppaa, halpaa työvoimaa ulkomailta ja tämä on se ainut motiivi.
- Anonyymi
Totta. Kokoomus myös ajaa yrittäjien etuja. Idea kokoomuksella on, että yrittäjät eivät maksa sen laskua, ja yrityksissä on taloutemme,
- Anonyymi
kuka tommosia läpiä päähänsä puhuu???????????????
- Anonyymi
Kokoomusmulkkujen horinoita, joille ei viitsi enää edes nauraa.
- Anonyymi
Kokoomuslainen = kusipää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokoomuslainen = kusipää
Juuri näin!!!
- Anonyymi
Voisi aloittaa jonkun nimilistan keruun ja julkisen tiedottamisen näistä jotka kaipailevat tuota halpaa ulkomaista työvoimaa. Jos ei muuten niin voisi osto/tilausvaiheessa vielä miettiä että ottaisko sittenkin muualta.
- Anonyymi
Kun palkaksi tarjotaan noin puolta siitä mitä alalla yleisesti maksetaan, on helppo uskoa että tekijäksi kaivataan jostain idästä tulevaa edullista "ammattilaista".
- Anonyymi
Suomessa työlaki jossa määritetty palkkataso TES mukaisesti!
Liitot myös valvovat asiaa!
Aikoinaan Ideapark teetti työtä Puolalaisilla sähkömiehillä halvalla, mutta alan liitto otti asian esiin ja oikeuteen jolloin Puolan työntekijöille lopulta maksettiin se sama palkka kuin Suomalainen sen olisi tehnyt+ tuntuvat sanktiot firmalle!
Firmojen säästämisen yrittämiset on Suomessa vaikeaa ja kallista mikäli palkoilla pyritään sitä säätelemään.
Suomessa tehtävä voimassa olevalla TES mukaisella sopimuksella ja vääryydet voidaan oikaista vuosienkin päästä jos tarvetta!
Tämä estää maan ajutumista palkojen suhteen "riisikuppeihin" ja ylipitkiin työpäiviin ja viikkoihin jossa ei lepoa ollenkaan...
- Anonyymi
No sehän on totuus, koska Suomalaiset eivät ala työhön jos se on alle 25€/t +4300€/kk on alin raja ja mieluiten vasta sitten kun tarjotaan ministerin palkkaa.
Se että ei näillä palkan vaatijoilla ole kuitenkaan mitään ammatillisia taitoja vaan pelkkiä vaatimuksia.
Ulkomailta työhön tullaan sillä TES sopimuksella ja pitävät sitä hyvänä sopimuksena lomineen kaikkineen!- Anonyymi
Höpö löpö jos on 13 e tunti ja 2500 e kk brutto se riittää. ja olen Suomalainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö löpö jos on 13 e tunti ja 2500 e kk brutto se riittää. ja olen Suomalainen.
Joillekin aloille tuo on liian suuri palkka.Metalliteollisuuden palkat ovat nyt kohtuuttoman suuret. Kymppi tunnille pitäisi riittää. Metalliteollisuus on Suomen tärkein vientiala. Tällöin palkkojen pitäisi olla korkeintaan siivoojien tasolla tai mieluummin vähän alle. Kilpailussa ei pärjätä mikäli palkat ovat liian suuret kuten nyt on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillekin aloille tuo on liian suuri palkka.Metalliteollisuuden palkat ovat nyt kohtuuttoman suuret. Kymppi tunnille pitäisi riittää. Metalliteollisuus on Suomen tärkein vientiala. Tällöin palkkojen pitäisi olla korkeintaan siivoojien tasolla tai mieluummin vähän alle. Kilpailussa ei pärjätä mikäli palkat ovat liian suuret kuten nyt on.
Taitaa pienimmät (tes) palkat olla Suomessa joku 10-11e/tunti ? Se taitaa teettää joku 1800e/kk, ehkä tuossa on jo sitten pieni veroprosentti ja kyllä tuo ainakin minulla riittäisi hyvin kun vuokra on 530e/kk jne....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa pienimmät (tes) palkat olla Suomessa joku 10-11e/tunti ? Se taitaa teettää joku 1800e/kk, ehkä tuossa on jo sitten pieni veroprosentti ja kyllä tuo ainakin minulla riittäisi hyvin kun vuokra on 530e/kk jne....
Minulla on vuokra 500 euroa ja siihen riittää työttömyystuki ja asumistuki mainiosti. Siihen vielä toimeentulotuki päälle ja a vot! Jää vielä säästöönkin kivasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vientivetoisen palkkamallin tavoite on, että kaikkien palkat pitää olla alemmat kuin vientiteollisuusalojen palkat, joten EK ja PerSkokkareet haluavat halpatyövoimaa (0-9 €/pv) ratkaisemaan työvoimapula.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on; Kiinan palkat kaikille ja ei ole ongelmia. Muut hinnat alenee suhteessa, tai ei täysin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on vuokra 500 euroa ja siihen riittää työttömyystuki ja asumistuki mainiosti. Siihen vielä toimeentulotuki päälle ja a vot! Jää vielä säästöönkin kivasti.
Riippuu missä asuu. 700-800e täällä halvin saatavilla oleva vuokra ja syön ja teen muutakin kuin syön perunaa ja katson seinää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis tekisi ( 10€/t) 1720€/kk kun työttön "tienaa" kuitenkin lähes puolet 800€/kk.....työttömän matematiikkapää myös laskee sen samaksi määräksi???
No siinä hyvä palaute miksi ei työ kelpaa ja ulkomaalaiset sen nappaavat! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siivojat on eräs tärkeimmistä jotta asiat toimivat kuten pitää.
Kun siivojat ovat poissa sen huomaa heti, mutta jos se johtaja on poissa sitä huomaa kukaan.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu missä asuu. 700-800e täällä halvin saatavilla oleva vuokra ja syön ja teen muutakin kuin syön perunaa ja katson seinää.
Valintojen maailma
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa kaikki on halpaa. Asuminen ym. joten lähdetkö kympillä tunti töihin? Aivan! Sitähän minäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis tekisi ( 10€/t) 1720€/kk kun työttön "tienaa" kuitenkin lähes puolet 800€/kk.....työttömän matematiikkapää myös laskee sen samaksi määräksi???
No siinä hyvä palaute miksi ei työ kelpaa ja ulkomaalaiset sen nappaavat!Eikä nappaa höpöhöpö. Niillä on hyvät tulot ilmsn työtä. Ovat tottuneet vähään joten ovst rikkaita näillä tämän maan tuilla.
- Anonyymi
Yrittäjien vinkuminen on nykyään naurettavaa kusetusta, ja kyllä ne kehtaa kun ovat ahneita sikoja.
- Anonyymi
On on työvoimapula, kun joka työpaikka teetetään 10 ihmisellä. Tällä vältellään työn sivukuluja. Yhdestä kokoaikatyöstä saadaan 16 työpaikkaa ja 16 työntekijän pula, kun se sellaiseksi tehdään.
- Anonyymi
Nyt on otettu ilmeisemmin käyttöön vanhoja sieniä kun harhat vaikuttavat sekavalta?
Palaa maanpinnalle päässä keksittyjen arvojen maailmasta!
- Anonyymi
kyllä kai se on jonkin tahon vääntö että nyt sinne suomeen lisää kansaa tai muuten
- Anonyymi
Näin se on kun sininen linja loppuu niin punainen alkaa.
- Anonyymi
Tehdään Suomesta uusi Kiina.
- Anonyymi
Siihen eivät Suomen rahat riitä eikä ole riittävästi työtätekeviä kun työ ei kiinnosta kuten Kiinalaisia kiinnostaa...
- Anonyymi
Mikä ihme on työttömien päiden vinouma kun eivät pyri kilpailemaan työpaikoista mitä olemassa ja ulkomailta saakka tulevat ne nappaamaan?
Suomessa pään vinoumat on peräisin työttömien omasta ideasta joka mielestään tienaa saman kuin olisi töissä ja se vinouma on sairaanloisen sitkeässä?- Anonyymi
En pyri kilpailemaan työpaikoista koska en pyri töihin. Minulle kelpaa oikein hyvä järjestelmä jossa ulkomailta tulijat osallistuvat elämiseni maksamiseen tekemällä kaikenmaailman paskatyötä. Tienaan näin vallan mainiosti elinkustannuksiini nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pyri kilpailemaan työpaikoista koska en pyri töihin. Minulle kelpaa oikein hyvä järjestelmä jossa ulkomailta tulijat osallistuvat elämiseni maksamiseen tekemällä kaikenmaailman paskatyötä. Tienaan näin vallan mainiosti elinkustannuksiini nähden.
Pitkään on ihmetelty että miten sosialitukien leikkaus vähentää työttömyyttä.
No itse kerroit juuri sen logiikan, eli et lähde töihin kun pärjäät hyvin nykyisillä tuilla.
Faktaa on että tuo työttömyyden kierre on katksitava, nykyään on työttömiä jo 3 polvessa ja 4 polvi on koulutuksessa.
Mitäpä jos sosialituilla ei pärjääkkään ilman että jalkautuu kerjäämään, pullojakeräämään yms.?
Aletaanko silloin perheen nuoriimmille opettamaan että opiskele jotta pääset pois siitä kärsimyksestä?
Olenkin sanonut että nykyiset työttömät pitää uhrata jotta uusi sukupolvi oppii taasen hankkimaan oman elantonsa työnteolla, muutosta ei tapahdu jos edelleen maksetaan ilmaiseksi hyvä toimeentulo tai edes kohtuullinen toimeentulo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkään on ihmetelty että miten sosialitukien leikkaus vähentää työttömyyttä.
No itse kerroit juuri sen logiikan, eli et lähde töihin kun pärjäät hyvin nykyisillä tuilla.
Faktaa on että tuo työttömyyden kierre on katksitava, nykyään on työttömiä jo 3 polvessa ja 4 polvi on koulutuksessa.
Mitäpä jos sosialituilla ei pärjääkkään ilman että jalkautuu kerjäämään, pullojakeräämään yms.?
Aletaanko silloin perheen nuoriimmille opettamaan että opiskele jotta pääset pois siitä kärsimyksestä?
Olenkin sanonut että nykyiset työttömät pitää uhrata jotta uusi sukupolvi oppii taasen hankkimaan oman elantonsa työnteolla, muutosta ei tapahdu jos edelleen maksetaan ilmaiseksi hyvä toimeentulo tai edes kohtuullinen toimeentulo.Jaa, en ota itse mihinkään "ratkaisuihin" sen enempää kantaa. Tehköön ne noita päätöksiä joita kiinnostaa, ja äänestäkööt ne joita kiinnostaa. Itse en ole eläessäni äänestänyt yhdessäkään vaalissa enkä päättänyt yhdestäkään yhteiskunnallisesta asiasta. Minulla ei ole osaa eikä arpaa siihen mikä tilanne on, kunhan otan siitä kaiken hyödyn irti niin kauan kuin pystyn. Tähän asti on pärjätty hyvin tekemättä päivääkään töitä, ja minun silmiini näyttää siltä että jatkossakin pärjätään. Tukien määrähän ei ole tässä laskenut mihinkään, päinvastoin. Niitä siiretään vain enemmän toimeentulotuen alle, jonka perusosa muuten vasta vähän aikaa sitten nousi jonkin verran.
Tuskin monikaan näkee hirveästi järkeä tukien leikkaamisessa vain sen takia että osa työttömistä joita ei haittaa elää työttömänä joutuisivat töihin. Työpaikkojen määrä ei siinä käsittääkseni lisääntyisi, joten tietty joukko olisi edelleen työttöminä mutta vailla tukia.
Ymmärrän myös, että se voi aiheuttaa kateutta jos toinen pystyy olemaan tyytyväinen vähään. Jos sen tähden haluaa tätä jollakin tavalla rangaista niin so be it, en mahda asialle mitään. Sellainen on maailma.
- Anonyymi
Itse olen yli 20-vuotta ollut metalliteoliisuuden heittopussina eli saanut vain määräaikaisia työsuhteita jotka ovat kestoltaan olleet 2-12kk. Näin ollen työttömyyttäkin on ollut elämässäni. Heittopussina ollessa ei kokemustakaan ole kerääntynyt kun pätkittäin. Työnantajat kysyvät aina haastattelussa ,että miksi sinä olet ollut aina vain määräaikaisissa työsuhteissa? Viimeksi jo vastasin ,että kysytkö sinä tuota ihan tosissaan ,vaikka tarjoat itse minulle määräaikaista työtä! Tietysti joillain on semmoinen vääristynyt käsitys,että aina määräaikainen työsuhde poikisi pidemmän sopimuksen. Tätähän ei missään nimessä saa yleistää sillä monesti siihen määräaikaisuuteen on ihan syy. Palkkani on noin 10e/tunti sillä monesti työnantajan mielestä ei hänen tarvitse maksaa sen enempää. Jos tälläinen 40-vuotias perheellinen SUOMALAINEN ei saa kun 10e tunti niin millä rahalla ne saa jonkun ulkomaalaisen sinne työhön? Sillä kyllähän tuo ulkomailta tekijöiden hakeminen tänne on vain raha kysymys. Luulisi ettei minunkaan palkka ole ongelma työnantajalle. Silti nyt on kaksi vuotta työnantajat sanoneet että ei täällä mitään työtä sinulle ole. Että etkö ymmärrä kuinka paljon tulee lisää työttömiä kokoajan? Niin miksi minä justi sinut palkkaisin? Siellä on kuule insinööriä ja korkeastikoulutettuakin ihmistä työttömänä! Ehkä mä en sitten vaan ymmärrä. Ei ne sinne kyllä mitään insinööriäkään hitsariksi saaneet. Yritän silti ja haen kaikki avoinna olevia paikkoja ja valitettavati mä en pysty enempään. Kiitos ja anteeksi kaikille työssäkäyville ,yrittäjille ja kanssa ihmisille!
- Anonyymi
Metalli on nykyään kirosana.
Mikäköhän on pielessä? KAIKKI. - Anonyymi
Saat TES mukaista palkkaa ja olet itse äänestänyt liiton neuvottelijat edustamaan itseäsi!
Jos et ole äänestänyt niin miksi et omaa etuasi halua paantaa vaihoehdoilla mitä tarjolla?
Duunarin palkkaus on paljon pienempää kuin ministerillä, mutta ei se työ oikeasti ihan hirveästi vaadikkaan! Duunin voi jättää työpäivän päättyessä pois mieletä ja varsinkin lomilla ollessa!
Duunari voi myös kehtittää itseään ja alkaa osaamaan enemmän!... Kyllä se nostaa palkkausta kun työntekijä alkaa olla luottotekijä jolla taitoa työssään jopa vaikeissa tilanteissa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saat TES mukaista palkkaa ja olet itse äänestänyt liiton neuvottelijat edustamaan itseäsi!
Jos et ole äänestänyt niin miksi et omaa etuasi halua paantaa vaihoehdoilla mitä tarjolla?
Duunarin palkkaus on paljon pienempää kuin ministerillä, mutta ei se työ oikeasti ihan hirveästi vaadikkaan! Duunin voi jättää työpäivän päättyessä pois mieletä ja varsinkin lomilla ollessa!
Duunari voi myös kehtittää itseään ja alkaa osaamaan enemmän!... Kyllä se nostaa palkkausta kun työntekijä alkaa olla luottotekijä jolla taitoa työssään jopa vaikeissa tilanteissa!Eikai näitä asioita kukaan ole kiistänyt?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Duunari voi myös kehtittää itseään ja alkaa osaamaan enemmän!... Kyllä se nostaa palkkausta kun työntekijä alkaa olla luottotekijä jolla taitoa työssään jopa vaikeissa tilanteissa!Kyllä duunariakin tänä päivänä puristetaan ja höykyytetään niin että ei se työ aina ihan sinne työpaikalle jää kun oven sulkee perässään työpäivän jälkeen! Ja kyllä se 10e tunti työtä tekevä on siinä asemassa määräaikaisena ,ettei siinä voi aina laittaa jalkaa oven väliin ,niin että välttyisi sopimuksen päättymiseltä! Ja jos ei ota määräaikaista työtä vastaan ,niin silloinkin on laiska. Jos taas otat vastaan kaiken mitä annetaan niin joskus käy noin että on pätkätyöläinen ja saa jämät! Saa näitä joskus ajatella toistenkin näkökulmasta!
- Anonyymi
Moni työtön neropatti on sitä mieltä, että ei tarvitse osata mitään kun pääsee työhön?
Sitten ollaan lähes barrikaadeililla pönöttämässä kun sitä työtä ei saakkaan ja tietenkin hallituksen vika ja ja ja ja, mutta mikään ei ole oma syy?...
Vihje! Kun osaatte CNC-ohjelmoinnin työkoneeseen, saatte työpaikan erittäin suurella todennäköisyydellä. Eikä se vaadi kuin pientä perehtymistä asiaan kun sen tajuaa. Koneen asetukset/ huoltotyöt on myös se oma juttunsa eli se varmistaa työn laadun ja tarkkuuden!- Anonyymi
Sillä on menty mitä on vaadittu. Käyty peruskoulu ja ammatillinen koulutus joka pitäisi riittää moneen suuntaan. Haettu työtä ja ollaan tehty sitä aina kun on saatu työtä. Työttömien määrä on tälläkin hetkellä isompi kuin mitä paikkoja on tarjolla, joten paljon on ihmisiä jotka ei saa työtä. Mutta vieläkin se on oma syy ettei saa työpaikkaa. Kiitos!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä on menty mitä on vaadittu. Käyty peruskoulu ja ammatillinen koulutus joka pitäisi riittää moneen suuntaan. Haettu työtä ja ollaan tehty sitä aina kun on saatu työtä. Työttömien määrä on tälläkin hetkellä isompi kuin mitä paikkoja on tarjolla, joten paljon on ihmisiä jotka ei saa työtä. Mutta vieläkin se on oma syy ettei saa työpaikkaa. Kiitos!
Juu minäkin kävin nuo pakolliset.
Kasvatin lisäksi työnhakualuetta 1500km.
En jumahtanut koulutetulle alalle vaan tein kaikkea mistä maksettiin.
Viimeiset reilu 30v olen toiminut omillaan ja kouluttautunut aina tarpeen vaatiessa.
Nykyään teen vaativia mittauksia ja asiantuntija tehtäviä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu minäkin kävin nuo pakolliset.
Kasvatin lisäksi työnhakualuetta 1500km.
En jumahtanut koulutetulle alalle vaan tein kaikkea mistä maksettiin.
Viimeiset reilu 30v olen toiminut omillaan ja kouluttautunut aina tarpeen vaatiessa.
Nykyään teen vaativia mittauksia ja asiantuntija tehtäviä.Kätevä poika!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kätevä poika!
Itseään pitää kehittää, muuten jää itkemään oluttuopin viereen.
Mitkäs sinun toimenpiteet ovat olleet?
Viimeisimmän koulutuksen kävin reilu 700km päässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseään pitää kehittää, muuten jää itkemään oluttuopin viereen.
Mitkäs sinun toimenpiteet ovat olleet?
Viimeisimmän koulutuksen kävin reilu 700km päässä.Sanotaan nyt näin,että niin kauan kun oman alan tai edes sinnepäin olevan alan työnantajat valittaa että kun ei saa tekijöitä mistään. Niin en ihan heti lähde kolutukseen kun kaiken järjen mukaan pitäisi riittää se että vaan tulee tekemään sitä työtä johon on kaikki valmiudet. Ja mihin ihmeen koulutukseen? Täytyyhän joku suunta olla mielessä tai edes ajatus siitä ,että mihin tässä muuhun työllistyy? Eikai se tutkinnon etäisyydestä kiinni ole että kuinka siinä käy?
- Anonyymi
Kyllä pitäs joku pykälä saada joka kieltää ulkomailta työvoiman tuonnin niin kauan kun on kotimaassa työttömyyttä ja piste!
- Anonyymi
Työttömän on siis otettava syvä kyykkyasento kun osaajista on pulaksi saakka?
Mitä se kertoo työttömien asenteesta noin niikun omasta mielestäsi?
Työttömät ovat ilmeisesti päättäneet että ei tarvitse osata mitään kun kuvitellaan pääsevänsä sinne töihin nenää kaivamallakin ja persettä raapimalla kyykkyasennossakin?....
PRKL mitä ääliöitä kun ei ryhdistäydytä, vaan valitetaan omaa elämää?- Anonyymi
Perustuslaki 18
"Jokainen Suomen kansalainen saa valita työnsä, ammattinsa ja elinkeinonsa" - Anonyymi
Tämä kommentti ei kyllä aukea mulle.
- Anonyymi
Mitä tarkoitat?
- Anonyymi
Missä ihmeessä täällä joku on kertonut ettei tarvitse osata mitään?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082979
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il142562Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3501296- 901264
Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess191258Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531169- 951151
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681001Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO160998- 131932