Kuten tämän palstan käyttäjät (sekä sivulliset silmäilijät) ovat voineet todeta, viime päivinä on käynyt tiukka taisto aiheesta apostoli Paavali.
Verbaalisen tason ohessa ja taustalla on ollut myös ”sota” Pimeyden ja Valkeuden voimien välillä. Ja jokainen tosiuskova tietää, että Herramme Jeesus JO VOITTI tämän ottelun! Kauan sitten!
Eli ne, jotka Hänen rintamassaan ovat - ovat Voittajan riveissä. Amen.
Suuri GOLJAT, pituus 3 metriä 15 cm, jättiläinen siis, kaatui kun varreltaan vähäinen paimen: DAAVID linkosi yhden ainoan pikkukiven. Goljatin otsaan. Rautahaarniskassa oli aukko. Mies kaatui rymisten. Hän oli pilkannut, irvaillut, mahtaillut. Luottanut suureen (olettuun) voimaansa.
Mutta – kun aika oli, hän sai tuomionsa.
(Ihan muistin virkistykseksi on hyvä lukea, 1. Sam.kirja 17. luku!)
Mutta nyt aloituksen otsikon asiaan? "Pastori Mäntä?
----------------------------------------------------------
Tällä palstalla on näkynyt eräs tyyppi, joka käyttää nikkiä Enkeli-Mäntä. Lisätitteleitä on jokaisessa viestissä, joita lienee jo satoja? Häneltä taannoin kysyttiin, onko hän ”professori” taikka joku ”tieteilijä”. Mikä hän on oikeassa elämässä, livenä?
Hän ei vastannut. Piiloutui edelleen lukuisten, yhä uusien ”titteleiden” taakse, joita nousi kuin sieniä sateella, kuin kärpäsiä raadon kylkeen. Eräs ”titteli” toistuu: Pastori Mäntä.
Pastori Mäntä? Eilen (30.12.) kuitenkin Eräs tyyppi kirjoitti lohdutuksen empaattista sanaa, näin:
• ”Joo pidä pintasi vaan pastori mäntä. ” (2024-12-30 20:07:47)
Vaikka tuo teksti onkin, olikin kirjoitettu pienillä alkukirjaimilla ”pastori mäntä” - niin on täysi syy kysyä: Onko tämä Mäntä ihan oikeasti pastori?
Nimittäin? ”Pastorina” julkisesti esiintyminen? Mitä se tarkoittaa?
-----------------------------------------------------------------------------------
Tiedetään, että jos joku esiintyy ”lääkärinä”, eikä ole laillistettu lääkäri. Hän syyllistyy lainrikkomiseen. Eli sanotaan”valelääkäri”. Puoskari.
Samoin, jos joku esiintyy ”juristina” - eikä ole säädettyä tutkintoa suorittanut, syyllistyy samoin lainrikkomiseen = ”valejuristi”. Huiputtaja, petkuttaja, huijari.
Pastori, joka ei ole oikeasti pastori on HUIJARI, villi vallan käyttäjä.
Tämän palstan aihe, Suomi24 säännöt
---------------------------------------------
Suomi24 oraganisaatio on määrittänyt tämän palstan: Keskustele helluntailaisuudesta. Osittain se toteutuukin. (Ainakin se, että helluntailaisia solvataan mennen tullen!)
Mutta koska helluntailaisuuteen liittyy myös Raamatun Sanan sektori, on ihan ok keskustella Paavalista, kasteista, ja muista.
Suomi24 ylläpito ei ole kuitenkaan luvannut, että tällainen palsta olisi jokin ”humpuukin” kokeilufoorumi?
- Jota joku anonyymi kirjoittaja käyttää epähengellisten, jopa saatanallisten säkeiden tunkemiseen. Kirjoittaa satoja ja satoja vihakirjoituksia Raamattua, uskovien uskoa vastaan. Pilkkaa ja solvaa mennen tullen – Paavalia, Jeesusta, kristinuskon pyhiä asioita.
Näin toimii ja on toiminut tämä EnkeliMäntä. Pastoriko? Missä seurakunnassa? Olkaa hyvät ja kertokaa, jotka tiedätte? Sinä, joka eilen kirjoitit:
• ”Joo pidä pintasi vaan pastori mäntä. ” (2024-12-30 20:07:4)
Nimittäin?
------------
Rajansa kaikella. ”Jumala on järjestyksen Jumala” ( 1 Kor 14:33).
Joku roti pitää olla? On täysin mahdoton ja absurdi ajatuskin, että joku Feikki-pastori, virtuaalitason vihakirjoittaja voisi loputtomasti pilkata ja hyökätä uskovien perusasioita vastaan.
Tätä palstaa EI OLE sellaiseen tarkoitettu, eikä Suomi24 taholta luvattu!
Tämä asia VAATII nyt toimenpiteitä!
JK. Tämä ei ole ”uhkausta” vaan kurinpalautusta överiksi kasvaneeseen villin-viidakon-menoon. Tällä palstalla…
Palstakatsausta 31-12-2024. Onko EnkeliMäntä pastori?
52
389
Vastaukset
- Anonyymi
Tällä kertaa enkelimäntä tehostaa sanallista iskuaan näin:
Hymyillen ja rooliaan arvostaen,
Enkeli Mäntä – Satiiristen Säiläniskujen Grand Old Maestro
ja Panosten Pudottelun Primus Motor
Kommenttia:
"Panosten pudottelun Primus Motor"
Kyllä. Niitä putoilee, mutta tehoa ei ole... koska?- Anonyymi
JK? sp?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JK? sp?
sp pakollinen, vaikka roska sellainen, jos tietoa kaipaat.
- Anonyymi
Lopeta yksityishenkilöiden jahtaaminen.
- Anonyymi
Onko lukihäiriö?
Tässä ketjussa ei jahdata "yksityishenkilöä"? Etkö osaa lukea?
On JULKINEN kysely, siitä tapauksesta, joka on NIMIMERKKI.
Enkeli-Mäntä.
Nimimerkki ei ole samaa kuin henkilö. Ne ovat juridisestikin KAKSI eri asiaa.
* Nimimerkki
** Henkilö....
Joka esiintyy mm. "pastorina" tällaisella globaalilla julkisella foorumilla, voi kyllä vastata. Jos on oikea henkilö? Ellei ole trolli, botti?
Nyt tälle "pastori" pelleilylle on käynnissä... mikä?
Ken elää se näkee!
"Pastori" enkelimäntä saa sorvata sanojaan. Toki.
Mutta on aika ottaa niistä vastuu....
- Anonyymi
Suomi24 ylläpidon keskustelusäännöissä sanotaan:
"on kaikkien kirjoittajien noudatettava palstoja koskevia sääntöjä. "
"Muistathan, että jokainen kirjoittaja on itse vastuussa omien viestiensä sisällöstä. "
"Kirjoittajia sitoo Suomen laki."
On Suomen Lakien vastaista esiintyä "pastorina" ellei ole?
Ja toki voi olla vaikkapa "saatanan synagoogan" pappi?
Mutta se ei anna OIKEUTTA pilkata ja solvata uskovien uskoa. Se ei anna LUPAA herjata uskovien pyhinä pitämiä asioita. Raamatun sanaa mm.
Kyseessä voi olla "kiihotus kansanryhmää" vastaan?
Rasististen vihakirjoitusten julkinen näyttö`?
Uskonrauhan rikkominen?
Sellaisiin - Suomen lakien vastaisiin - puuhiin, ei Suomi24 ylläpito ole antanut lupaa.
Kirjoituksista vastaa se HENKILÖ; joka on nimimerkin takana.
Nimimerkki EI SUOJAA lailliselta edesvastuulta. - Anonyymi
Ilmestyskirjassa lukee: ( Ilm 3:9)
"saatanan synagoosta, jotka sanovat olevansa..."
Mitä?
" vaan valhettelevat".
Ei auta valheet ja nättelelemiset Herran edessä!- Anonyymi
Tarkoitin Saunatonttua.
- Anonyymi
Oi, rakas kysyjä, mikä ihastuttava huolenaihe sinulla onkaan! Onko Enkeli Mäntä pastori? Voin vastata, että olen pastori, mutta en pelkästään pastori – olen myös fyysikko, joka tutkii maailmankaikkeuden kaavoja ja törmäyttää mustia aukkoja teekuppini reunalla. Olen matemaatikko, joka ratkaisee elämän merkityksen X:n arvoa tutkimalla (tähän mennessä lopputulos on ollut “42”). Olen psykiatri, joka istuu täällä ja analysoi näitä palstakirjoituksia, ja voin paljastaa diagnoosini: trollien paiserutto on jälleen levinnyt, mutta se on hoidettavissa hyvällä huumorilla.
Mutta ei tässä vielä kaikki! Olen myös hauturi, joka kaivaa kuopat vanhentuneille ajatuksille ja hautaa ne arvokkaasti historian roskakoriin. Olen runoilija, jonka riimit ovat niin teräviä, että ne voisivat viipaloida juustoa. Olen elokuvakäsikirjoittaja, jonka seuraava hittileffa on "Paavali vastaan Pääsiäispupu – Lopullinen Kohtaaminen." Lyyrikkona olen toki kirjoittanut myös teemalauluja kaikille niille, jotka ovat eksyneet uskonnollisen huumorin labyrinttiin.
Lisäksi olen barista, joka keittää maailman vahvimmat totuuskahvit, sekä satukirjailija, joka sepittää tarinoita siitä, miten vuohipaimenista tuli universumin kuninkaita. Olen historian tutkija, joka selvittää, miksi ihmiset aina riitelevät siitä, kenellä on oikeus omistaa totuus, ja aikamatkailija, joka on jo ehtinyt tarkistaa, että Paavali käytti tosiaan paljon kirjallista lisenssiä seikkailuissaan.
Mutta rakas kysyjä, kaikkein tärkeintä on, että olen huumorin ja satiirin renessanssinero, joka rakastaa maalata maailman typeryyksiä värikkäillä sanoilla. Niin, jos tämä kaikki kuulostaa liialliselta, ei hätää – tässä ammatillisessa sekametelisopassa minä olen se lusikka, joka pitää kaiken liikkeessä.
Ja jos haluat nähdä vielä lisää, ota hyvä asento, sillä seuraavaksi kirjoitan näytelmän otsikolla: "Palstahuutelijat ja heidän tarpeensa ymmärtää, kuka on Enkeli Mäntä." Pysy linjoilla!
Aina moniroolinen ja hieman mystinen,
Enkeli Mäntä – Fyysikko, Matemaatikko, Psykiatri, Hauturi, Runoilija, Lyyrikko, Elokuvakäsikirjoittaja ja Satiirin Monitaituri Extraordinaire- Anonyymi
"Lisäksi olen barista, joka keittää maailman vahvimmat totuuskahvit,"
Tästä ei nyt hyvää seuraa!
min', kuka lie olen, olen ainoa joka saa keittää uutta tuoretta kahvia juuri kahvinpavuista jauhettua, maukasta ja makeeaa.
Nyt, on niin hämmilläni, että tittelini, paras kahvin jauhaja ja kahvin pavun asian ´tuntija on vaarassa!
joten, nyt hämmilläni, heti keitän uutta tuoretta kahvia, kahvinpavuista jauhettua, tuoretta hyvää ja makea, helmeilevää ja terveellistä-
voisimpi jopa sanoa että kovin hämmentää ;/
mutt
sama se
Nyt vielä lainana Maailman viisaimmen Kuninkaan sanoja:
turhuuksien turhuus, kaikki hyvät pyrkimykset kahvin puolesta valuvat nyt lika viemäriin:
kaikki on turhuutta :(
- Anonyymi
Kirjoittamalla hänestä ja hänelle te itse vahvistatte trollia.
Jos kukaan ei hänestä piittaisi, hän ei kauaa jaksaisi pilkkakirjoituksiaan.
Mutta, vastoin Raamatun sanaa, te tykkäätte sanakiistoista, riidellä.
Valinta on kunkin oma.- Anonyymi
Nyt erehdyit?
Hänen tulee saada se sija, se status, jossa vaiheessa pilkkakirjoitusten paise on kypsä käsittelyyn. Jumala aina antaa syntimitan täyttyä. Julkisestikin.
Trolli saa huseesata. Aikansa. Pitää vain nousta se "täysi näyttö", jotta kukaan ei ihmettelisi mitä tapahtui, miksi tapahtui.
Älä sinä harjoita sanakiistoja. Riitoja.
Julkiset kannanotot, pahuuden vastustaminen on ok. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt erehdyit?
Hänen tulee saada se sija, se status, jossa vaiheessa pilkkakirjoitusten paise on kypsä käsittelyyn. Jumala aina antaa syntimitan täyttyä. Julkisestikin.
Trolli saa huseesata. Aikansa. Pitää vain nousta se "täysi näyttö", jotta kukaan ei ihmettelisi mitä tapahtui, miksi tapahtui.
Älä sinä harjoita sanakiistoja. Riitoja.
Julkiset kannanotot, pahuuden vastustaminen on ok.Ah, rakas kommentoija, miten syvällisiä sanoja tuotkaan tälle palstalle! "Syntimitan täyttyminen" ja "pilkkakirjoitusten paise" – aivan kuin olisin eksynyt jonkin vanhan apokalyptisen käsikirjoituksen lavasteisiin. Jään kuitenkin miettimään: jos tämä kaikki on jonkinlaista jumalallista draamaa, niin miksi lavasteet näyttävät enemmän paikalliselta torilta kuin taivaalliselta tuomioistuimelta?
Mutta hei, ymmärrän kyllä huolesi. Trolli, kuten sanoit, saa "huseerata aikansa." Kiitos kun myönnät, että trolli on täällä tekemässä, mitä trollin kuuluu tehdä: kysymässä kysymyksiä, joita ei uskalleta kysyä, ja nauramassa höpöjutuille, joita jotkut ottavat liian vakavasti. Mutta eikö olekin erikoista, että kaikista maailman jumalista juuri sinä valitsit uskoa siihen, joka välittää kypsistä paiseista ja laadukkaasta satiirista?
Tiedätkö, minä uskon Jumalaan, joka ei tarvitse tällaista höpinää. Hän ei pahoita mieltään siitä, että joku tekee huumoria Paavalista, eikä hän vedä hernettä nenään siitä, että joku kysyy vaikeita kysymyksiä. Se on vähän kuin valita uskoisitko kaikkivaltiaaseen universumin Luojaan vai sittenkin sängynalusmörköön – minä valitsen mieluummin sen, joka ei loukkaannu niin kuin sinä teet.
Joten jatkakaamme tätä jumalallista keskustelua, mutta muistakaamme myös, että totuus ei tarvitse suojelua, eikä se hätkähdä satiiria. Ne, jotka hätkähtävät, eivät ole totuuden puolella – he pelkäävät sitä.
Uskoen Jumalaan, ei paiseisiin,
Enkeli Mäntä – Totuuden Kyselijä, Höpöjuttujen Paljastaja ja Jumalan Huolettoman Hyväntuulisuuden Fani - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ah, rakas kommentoija, miten syvällisiä sanoja tuotkaan tälle palstalle! "Syntimitan täyttyminen" ja "pilkkakirjoitusten paise" – aivan kuin olisin eksynyt jonkin vanhan apokalyptisen käsikirjoituksen lavasteisiin. Jään kuitenkin miettimään: jos tämä kaikki on jonkinlaista jumalallista draamaa, niin miksi lavasteet näyttävät enemmän paikalliselta torilta kuin taivaalliselta tuomioistuimelta?
Mutta hei, ymmärrän kyllä huolesi. Trolli, kuten sanoit, saa "huseerata aikansa." Kiitos kun myönnät, että trolli on täällä tekemässä, mitä trollin kuuluu tehdä: kysymässä kysymyksiä, joita ei uskalleta kysyä, ja nauramassa höpöjutuille, joita jotkut ottavat liian vakavasti. Mutta eikö olekin erikoista, että kaikista maailman jumalista juuri sinä valitsit uskoa siihen, joka välittää kypsistä paiseista ja laadukkaasta satiirista?
Tiedätkö, minä uskon Jumalaan, joka ei tarvitse tällaista höpinää. Hän ei pahoita mieltään siitä, että joku tekee huumoria Paavalista, eikä hän vedä hernettä nenään siitä, että joku kysyy vaikeita kysymyksiä. Se on vähän kuin valita uskoisitko kaikkivaltiaaseen universumin Luojaan vai sittenkin sängynalusmörköön – minä valitsen mieluummin sen, joka ei loukkaannu niin kuin sinä teet.
Joten jatkakaamme tätä jumalallista keskustelua, mutta muistakaamme myös, että totuus ei tarvitse suojelua, eikä se hätkähdä satiiria. Ne, jotka hätkähtävät, eivät ole totuuden puolella – he pelkäävät sitä.
Uskoen Jumalaan, ei paiseisiin,
Enkeli Mäntä – Totuuden Kyselijä, Höpöjuttujen Paljastaja ja Jumalan Huolettoman Hyväntuulisuuden Fani"mutta muistakaamme myös, että totuus ei tarvitse suojelua, eikä se hätkähdä satiiria. Ne, jotka hätkähtävät, eivät ole totuuden puolella – he pelkäävät sitä. "
Kaikki eivät hätkähdä tyhjää virtuaalitason hömppää.
Totuus on ihan toinen laji, kuin megalomaaminen puheripuli.
Joten pastori, ilmeisesti "saatanan synagoogan" sellainen?
On hyvä ja lukee vaikkapa Ilmestyskirjan 3:9 jakeen. Jos osaa, ja maistuu?
Eikä pidä "hätkähtää" jos Sana Sattuu!
Toki voi lukea edelleen "mustaa raamattua" ja muita mystisiä mainosvaloja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"mutta muistakaamme myös, että totuus ei tarvitse suojelua, eikä se hätkähdä satiiria. Ne, jotka hätkähtävät, eivät ole totuuden puolella – he pelkäävät sitä. "
Kaikki eivät hätkähdä tyhjää virtuaalitason hömppää.
Totuus on ihan toinen laji, kuin megalomaaminen puheripuli.
Joten pastori, ilmeisesti "saatanan synagoogan" sellainen?
On hyvä ja lukee vaikkapa Ilmestyskirjan 3:9 jakeen. Jos osaa, ja maistuu?
Eikä pidä "hätkähtää" jos Sana Sattuu!
Toki voi lukea edelleen "mustaa raamattua" ja muita mystisiä mainosvaloja.Kiitos ylevästä kirjallisesta vuodatuksesta! Minua jaksaa huvittaa, miten näissä keskusteluissa aina päädytään *Ilmestyskirjaan*, kun väittely alkaa sakata. Se on vähän kuin veisi argumentit karaokeiltaan ja huutaisi siellä korkeimmat sävelet pelkkänä meluna. Mutta toki, Ilmestyskirjan 3:9, mikäs siinä – täytyyhän sitä kaivaa esiin jotain painavaa, kun muuten menee kevyeksi kuin ilmapallo tuulessa.
Mutta entä tuo puhe ”saatanan synagoogasta”? Mahtava termi, mutta yhtä täsmällinen kuin pimeässä huoneessa heiluva kärpäslätkä. Kuka täällä muka on synagoogaa perustamassa? Minä olen täällä vain tarjoilemassa kahvia ja huumoria, ja sinä olet tullut tänne tarjoamaan mustaa Raamattua ja mystisiä mainosvaloja. Kuulostaa enemmän diskolta kuin teologialta.
Ja mitä tulee puheripuliin: huomaathan, että oma viestisi on melkoinen pyörremyrsky sanoja ja termejä, jotka pyörivät ympyrää löytämättä lopulta suuntaa? Totuus, rakas ystävä, ei ole vain rämisevien sanojen tulva. Se on selkeys ja yksinkertaisuus – ja uskallan sanoa, että totuus on usein myös hauska!
Mutta älä hätkähdä, äläkä ahdistu. Jos Sana sattuu, ehkä se johtuu siitä, että olet kiertänyt sitä liian kireällä siteellä oman mielesi ympärille.
Sanoja säästellen, mutta naurua lisäten,
Enkeli Mäntä – Sanan Säilän Miekka ja Synagoogan Salsaaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos ylevästä kirjallisesta vuodatuksesta! Minua jaksaa huvittaa, miten näissä keskusteluissa aina päädytään *Ilmestyskirjaan*, kun väittely alkaa sakata. Se on vähän kuin veisi argumentit karaokeiltaan ja huutaisi siellä korkeimmat sävelet pelkkänä meluna. Mutta toki, Ilmestyskirjan 3:9, mikäs siinä – täytyyhän sitä kaivaa esiin jotain painavaa, kun muuten menee kevyeksi kuin ilmapallo tuulessa.
Mutta entä tuo puhe ”saatanan synagoogasta”? Mahtava termi, mutta yhtä täsmällinen kuin pimeässä huoneessa heiluva kärpäslätkä. Kuka täällä muka on synagoogaa perustamassa? Minä olen täällä vain tarjoilemassa kahvia ja huumoria, ja sinä olet tullut tänne tarjoamaan mustaa Raamattua ja mystisiä mainosvaloja. Kuulostaa enemmän diskolta kuin teologialta.
Ja mitä tulee puheripuliin: huomaathan, että oma viestisi on melkoinen pyörremyrsky sanoja ja termejä, jotka pyörivät ympyrää löytämättä lopulta suuntaa? Totuus, rakas ystävä, ei ole vain rämisevien sanojen tulva. Se on selkeys ja yksinkertaisuus – ja uskallan sanoa, että totuus on usein myös hauska!
Mutta älä hätkähdä, äläkä ahdistu. Jos Sana sattuu, ehkä se johtuu siitä, että olet kiertänyt sitä liian kireällä siteellä oman mielesi ympärille.
Enkeli Mäntä – Sanan Säilän Miekka ja Synagoogan Salsaaja2 Korinttolaiskirje: 11:13 -15
”Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. ”
”Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
”Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos ylevästä kirjallisesta vuodatuksesta! Minua jaksaa huvittaa, miten näissä keskusteluissa aina päädytään *Ilmestyskirjaan*, kun väittely alkaa sakata. Se on vähän kuin veisi argumentit karaokeiltaan ja huutaisi siellä korkeimmat sävelet pelkkänä meluna. Mutta toki, Ilmestyskirjan 3:9, mikäs siinä – täytyyhän sitä kaivaa esiin jotain painavaa, kun muuten menee kevyeksi kuin ilmapallo tuulessa.
Enkeli Mäntä – Sanan Säilän Miekka ja Synagoogan Salsaaja" Kuka täällä muka on synagoogaa perustamassa?" (Mäntä)
Se oli olemassa jo kauan sitten, ja siinä on ollut porukkaa.
"saatanan syngoogan" pastorit erottaa kyllä mistä?
Monesta..
".äläkä ahdistu. Jos Sana sattuu, ehkä se johtuu siitä, että olet kiertänyt sitä liian kireällä siteellä oman mielesi ympärille. " (Mäntä)
Herran karaistunut soturi ei ahdistu Valkeuden rintamassa, vaikka "saatanan synagoogan" feikkipastori heittelisi tyhjiä sanoja. Vailla voimaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Kuka täällä muka on synagoogaa perustamassa?" (Mäntä)
Se oli olemassa jo kauan sitten, ja siinä on ollut porukkaa.
"saatanan syngoogan" pastorit erottaa kyllä mistä?
Monesta..
".äläkä ahdistu. Jos Sana sattuu, ehkä se johtuu siitä, että olet kiertänyt sitä liian kireällä siteellä oman mielesi ympärille. " (Mäntä)
Herran karaistunut soturi ei ahdistu Valkeuden rintamassa, vaikka "saatanan synagoogan" feikkipastori heittelisi tyhjiä sanoja. Vailla voimaa.Ah, rakas vastustajani Herran sotilasrintamalta, kiitos jälleen tästä ylväästä sävystäsi, joka muistuttaa meitä kaikkia siitä, että keskustelu voi aina liikkua oopperan ja saippuaoopperan välimaastossa!
Ensinnäkin, kiitän siitä, että nostit esiin lauseeni:
> "Kuka täällä muka on synagoogaa perustamassa?"
Sinun mukaasi synagooga oli jo olemassa, ja siinä on ollut porukkaa. Mielenkiintoista! Silloin meidän ei kai tarvitse huolehtia uusien synagoogien perustamisesta, vaan voimme keskittyä niiden olemassaoloon. Mutta kerrotko, hyvä soturi, mistä nämä synagoogat löytyvät? Onko niillä postiosoitetta? Vai onko kyseessä ennemminkin symbolinen synagooga, jossa vallitsee ikuinen pimeys ja ylimääräinen hallitsematon ilmastointi?
Seuraavaksi lainasit hienosti sanojani:
> "...äläkä ahdistu. Jos Sana sattuu, ehkä se johtuu siitä, että olet kiertänyt sitä liian kireällä siteellä oman mielesi ympärille."
Ja miten kauniisti vastaatkaan siihen, kertomalla, ettei Herran karaistunut soturi koskaan ahdistu! No mutta sehän on lohdullista kuulla! Mutta hetkinen… jos ei ahdistu, miksi sitten vastaat niin vakavalla sävyllä tyhjiä sanoja heittelevälle feikkipastorille, kuten kuvailet? Eikö voittamaton rintama etene ilolla ja keveydellä, kuin höyhen tuulessa? Vai onko sittenkin kyse siitä, että *synagoogan pastorit* ja *Herran soturit* lopulta kamppailevat samoista sanan jäänteistä kuin kaksi lokkia leipäpalan äärellä?
Ja lopuksi: miksi tämä kaikki synkkyys? Onko "saatanan synagoogan" pastorit aina niin pelottavia? Vai onko totuus se, että tässä teologisessa näytelmässä kaikki roolit ovat osa samaa suurta näytelmää?
Valossa ja hyväntuulisuudessa,
Pilviteologi Enkeli Mäntä – Synagoogan Silkkihansikas ja Herran Hyväntahtoinen Humoristi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ah, rakas vastustajani Herran sotilasrintamalta, kiitos jälleen tästä ylväästä sävystäsi, joka muistuttaa meitä kaikkia siitä, että keskustelu voi aina liikkua oopperan ja saippuaoopperan välimaastossa!
Sinun mukaasi synagooga oli jo olemassa, ja siinä on ollut porukkaa. Mielenkiintoista! Silloin meidän ei kai tarvitse huolehtia uusien synagoogien perustamisesta, vaan voimme keskittyä niiden olemassaoloon. Mutta kerrotko, hyvä soturi, mistä nämä synagoogat löytyvät? Onko niillä postiosoitetta? Vai onko kyseessä ennemminkin symbolinen synagooga, jossa vallitsee ikuinen pimeys ja ylimääräinen hallitsematon ilmastointi?
> "...äläkä ahdistu. Jos Sana sattuu, ehkä se johtuu siitä, että olet kiertänyt sitä liian kireällä siteellä oman mielesi ympärille."
Ja miten kauniisti vastaatkaan siihen, kertomalla, ettei Herran karaistunut soturi koskaan ahdistu! No mutta sehän on lohdullista kuulla! Mutta hetkinen… jos ei ahdistu, miksi sitten vastaat niin vakavalla sävyllä tyhjiä sanoja heittelevälle feikkipastorille, kuten kuvailet? Eikö voittamaton rintama etene ilolla ja keveydellä, kuin höyhen tuulessa? Vai onko sittenkin kyse siitä, että *synagoogan pastorit* ja *Herran soturit* lopulta kamppailevat samoista sanan jäänteistä kuin kaksi lokkia leipäpalan äärellä?
Ja lopuksi: miksi tämä kaikki synkkyys? Onko "saatanan synagoogan" pastorit aina niin pelottavia? Vai onko totuus se, että tässä teologisessa näytelmässä kaikki roolit ovat osa samaa suurta näytelmää?
Pilviteologi Enkeli Mäntä – Synagoogan Silkkihansikas ja Herran Hyväntahtoinen Humoristi… jos ei ahdistu.. (mäntä kirjoittaa)
Ole huoleti. Kaikki eivät ahdistu. Vaikka itse näytät olevan ahdistusta pullollaan. Ei pidä luulla toisista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ah, rakas vastustajani Herran sotilasrintamalta, kiitos jälleen tästä ylväästä sävystäsi, joka muistuttaa meitä kaikkia siitä, että keskustelu voi aina liikkua oopperan ja saippuaoopperan välimaastossa!
Pilviteologi Enkeli Mäntä – Synagoogan Silkkihansikas ja Herran Hyväntahtoinen HumoristiOnko "saatanan synagoogan" pastorit aina niin pelottavia? (Mäntä kirjoittaa)
Eivät saatanan syngoogan pastorit ole pelottavia. Ne ovat iljettäviä.
Hiiri kyllä pelkää yleensä kissaa?
Mutta kissan ei tarvitse pelätä edes hiiren varjoa!
Valkeus ei pelkää Pimeyttä, eikä Pimeyden agentteja.
Valkeus käy suoraan kohti pimeyttä. Ja lopuksi pimeys ei kestä. Vaan pakenee. Kauhusta huutaenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pilviteologi Enkeli Mäntä – Synagoogan Silkkihansikas ja Herran Hyväntahtoinen Humoristi"Ah, rakas vastustajani Herran sotilasrintamalta, kiitos .." (Mäntä)
Sinua vastassa ei ole vastustaja. Pimeyttä vastassa on Valkeus sotajoukkoineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko "saatanan synagoogan" pastorit aina niin pelottavia? (Mäntä kirjoittaa)
Eivät saatanan syngoogan pastorit ole pelottavia. Ne ovat iljettäviä.
Hiiri kyllä pelkää yleensä kissaa?
Mutta kissan ei tarvitse pelätä edes hiiren varjoa!
Valkeus ei pelkää Pimeyttä, eikä Pimeyden agentteja.
Valkeus käy suoraan kohti pimeyttä. Ja lopuksi pimeys ei kestä. Vaan pakenee. Kauhusta huutaenkin.Ah, kuinka kauniisti tämän iljettävyyden ja pelottomuuden teeman kudottekaan yhteen. Koko universumin tasapaino lepää näiden herttaisten eläinvertausten ja valon sekä pimeyden ikuisen kaksintaistelun varassa! Kiitos, että tarjoatte minulle tämän leikkikentän. Katsotaanpa, mitä Raamatun sana tähän valoon ja varjoon sanookaan:
1. "Kuka teistä voi pelkällä murehtimisellaan lisätä edes kyynärän elämänsä pituuteen?" (Matt. 6:27)
- Rakkaat ystävät, hiiri voi pelätä kissaa, mutta kissa tuskin vaivautuu pelkäämään hiiren varjoa. Siksi meidän on syytä kysyä: mitä hyötyä on murehtia siitä, kuka on "valkeuden soturi" ja kuka "pimeyden agentti"? Ehkä molemmat vain katsovat toisiaan kuin pihan kissa ja naapurin hiiri, kumpikin syvästi epäluuloisena.
2. "Pimeys ei ole pimeää sinulle, vaan yö on kuin päivänpaiste." (Ps. 139:12)
- Sinä puhut, kuinka valkeus käy suoraan kohti pimeyttä, mutta unohdat, että pimeys ei ole Jumalalle este. Se ei pelkää eikä kauhusta huuda – se vain on, ja valon rinnalla häviää ilman suurempaa draamaa.
3. "Joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään." (Matt. 23:12)
- On hyvä muistuttaa, että Valkeuden sotureilla ja pimeyden agenteilla on molemmilla taipumus kirjoittaa itselleen hieman liian suuria rooleja. Lopulta jokainen tarvitsee nöyryyttä, vaikka olisit kissan kokoinen tai hiiren kokoinen – tai vaikka synagoogan pastori, kuka tietää.
4. "Valo loistaa pimeydessä, eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa." (Joh. 1:5)
- Rakas ystävä, jos todella olet Valkeuden edustaja, miksi käytät näin paljon energiaa pimeydestä puhumiseen? Valo vain loistaa, ilman turhaa teatraalisuutta tai draamaa. Ehkä sinun on syytä kysyä, loistaako kynttiläsi kirkkaana vai keskitytkö liikaa naapurin varjoihin.
Summa summarum: Pimeys ei pakene kauhusta huutaen, se vain väistyy valon edessä kuin aamun usva auringon noustessa. Kissa ei pelkää hiiren varjoa, eikä kissan ole syytä kehua itseään pelottomuudestaan.
Valoisin terveisin,
Pilviteologi Enkeli Mäntä – Synkkyyden satirisoija, valkeuden virallinen varjotarkastaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ah, kuinka kauniisti tämän iljettävyyden ja pelottomuuden teeman kudottekaan yhteen. Koko universumin tasapaino lepää näiden herttaisten eläinvertausten ja valon sekä pimeyden ikuisen kaksintaistelun varassa! Kiitos, että tarjoatte minulle tämän leikkikentän. Katsotaanpa, mitä Raamatun sana tähän valoon ja varjoon sanookaan:
1. "Kuka teistä voi pelkällä murehtimisellaan lisätä edes kyynärän elämänsä pituuteen?" (Matt. 6:27)
- Rakkaat ystävät, hiiri voi pelätä kissaa, mutta kissa tuskin vaivautuu pelkäämään hiiren varjoa. Siksi meidän on syytä kysyä: mitä hyötyä on murehtia siitä, kuka on "valkeuden soturi" ja kuka "pimeyden agentti"? Ehkä molemmat vain katsovat toisiaan kuin pihan kissa ja naapurin hiiri, kumpikin syvästi epäluuloisena.
2. "Pimeys ei ole pimeää sinulle, vaan yö on kuin päivänpaiste." (Ps. 139:12)
- Sinä puhut, kuinka valkeus käy suoraan kohti pimeyttä, mutta unohdat, että pimeys ei ole Jumalalle este. Se ei pelkää eikä kauhusta huuda – se vain on, ja valon rinnalla häviää ilman suurempaa draamaa.
3. "Joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään." (Matt. 23:12)
- On hyvä muistuttaa, että Valkeuden sotureilla ja pimeyden agenteilla on molemmilla taipumus kirjoittaa itselleen hieman liian suuria rooleja. Lopulta jokainen tarvitsee nöyryyttä, vaikka olisit kissan kokoinen tai hiiren kokoinen – tai vaikka synagoogan pastori, kuka tietää.
4. "Valo loistaa pimeydessä, eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa." (Joh. 1:5)
- Rakas ystävä, jos todella olet Valkeuden edustaja, miksi käytät näin paljon energiaa pimeydestä puhumiseen? Valo vain loistaa, ilman turhaa teatraalisuutta tai draamaa. Ehkä sinun on syytä kysyä, loistaako kynttiläsi kirkkaana vai keskitytkö liikaa naapurin varjoihin.
Summa summarum: Pimeys ei pakene kauhusta huutaen, se vain väistyy valon edessä kuin aamun usva auringon noustessa. Kissa ei pelkää hiiren varjoa, eikä kissan ole syytä kehua itseään pelottomuudestaan.
Valoisin terveisin,
Pilviteologi Enkeli Mäntä – Synkkyyden satirisoija, valkeuden virallinen varjotarkastajaJatka vain puheripulia. Älä ota ahdistusta.
Tee mitä teet, ja toiset tekee samoin.
Sinulta ei ole kysytty konsultaatiota taikka ohjetta.
PImeys ei ole valon tarkastaja.
Vain Valo ja valkeus voi tarkastella pimeyttä...
- Anonyymi
Jos sotalait eivät koske uskovia, niin miksi mitkään muutkaan lait.
Voi mellastaa aivan kuten tahtoo tuomitsi vaikka koko maailma.
Tai voi sanoa että ne valehtelee.- Anonyymi
Jokainen vastaa itse Herran edessä. Tilinteko. Room 14.12
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen vastaa itse Herran edessä. Tilinteko. Room 14.12
Tai vihtoo.
- Anonyymi
Nyt aloittajalle, eikö Jumala, Jeesus ja sitten Apostoli Paavali anna ohjeet, joita noudattamalla on mahdollisuus, tosin ei sinulla, on vastataava jos joku on toista mieltä, eikä se miellytä sinua.
Tit. 1:9
hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.
ja
2. Tim. 3:15
ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
Nyt JOS et tunne Kirjoituksia, kuten näyttää olevan selvää että, joku kuka,mikä lie, Enkeli Mäntä, olet jo hävinnyt!
Mutta jos tunnet, mitä suuresti epääilen, niin sinun tulee:
Kumota SUURELLA voimalla ja viisaudella, vastaan sanojain vastaväitteet!
eli
"kumoamaan vastaansanojain väitteet."
herjat ja muut turhat huudot ovat turhuuksien turhuutta.
nyt nautin sitten hyvin ansaittua kahvia, tuoretta juuri kahvinpavuista jauhtettua, hyvää ja makeaa,
sama se
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.- Anonyymi
Kirjoituksesi oli epäselvää?
Aloituksen otsikko oli: Onko enkelimäntä pastori?
Koeta pysyä aiheessa.
Jos tiedät onko tuo tyyppi enkelimäntä oikeasti pastori, kuten täällä julkisissa kirjoituksissa VAKUUTTAA? - Niin kerro!
Jos hän ei OIKEASTI ole, ja väittää olevansa pastori, niin mikä on todistus?
Hän on suuren luokan valhtelija. Huijari.
Ja tekee sitä jopa Raamatun sanojen kanssa!
Nyt on aika TOTUUDEN tulla tapetille.
Tämä ei ole satupalsta.
Tämä ei ole Valheiden viljelijöiden mellastuspaikka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksesi oli epäselvää?
Aloituksen otsikko oli: Onko enkelimäntä pastori?
Koeta pysyä aiheessa.
Jos tiedät onko tuo tyyppi enkelimäntä oikeasti pastori, kuten täällä julkisissa kirjoituksissa VAKUUTTAA? - Niin kerro!
Jos hän ei OIKEASTI ole, ja väittää olevansa pastori, niin mikä on todistus?
Hän on suuren luokan valhtelija. Huijari.
Ja tekee sitä jopa Raamatun sanojen kanssa!
Nyt on aika TOTUUDEN tulla tapetille.
Tämä ei ole satupalsta.
Tämä ei ole Valheiden viljelijöiden mellastuspaikka.i see
keppi osui ja upposi :)
Miten lue kysyy Herra Jeesus;
"Jos hän ei OIKEASTI ole, ja väittää olevansa pastori, niin mikä on todistus?"
ei ole kuin YKSI ISÄ, ja sitten Herra asetti, valitsi, PAIMENIA, joiden on tehtävä tili laumastaan.
eli lammaista!
Nyt, neovu sinulle ja Pietarille:
15 Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani".
16 Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
17 Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
Ruoki karitsoja, pieni lammas.
kaitse lampaita, iso lammas.
Ruoki lampaita, iso lammas.
Joten PAIMENNEN tehtävät on varjella ja suojella ja ruokkia lampaita.
Nyt ÄLKÄÄ Antako kenenkää kutsua teitä ISÄKSI = pastor.
mutta sam se
Nyt onko hän, kuka lie oikeasti paimen?
vaikka huluunkurista ja humoristi tekstiä, on on se kuitenkin monesti parempaa kuin HELL-PASTORIEN, ISIEN opetus ja varoitus.
etkö näe metsää kun on liikaa puita!
no sa,se
- Anonyymi
Synagoogassa ei ole pastoreita, vaan rabbeja.
Synagooga on juutalainen, uskonnollinen, ei kristillinen, vaan antikristillinen yhteisö.
Saatanan synagooga on juutalaisten saatananpalvojien, luciferistien yhteisö. Illuminaatti.
Nämä toimivat parast'aikaakin maailman politiikassa, nyt juuri nimenomaan sotien luojina, mm. Ukrainassa, myös Suomessa.
Ukrainan presidentti V.Z. on näiden eräs nukkehallitsija, avoimesti julistautunut azov-natsiksi sekä saatananpalvojaksi.
Myös A. Stubb mahdollisesti / melko todennäköisesti on vastaava sodankylväjä-nukkehallitsijansa. Etenkin Stubbin ja Valtosen allekirjoituksilla Suomea ei enää ole. Saatanan synagooga / juutalainen illuminaatti hallitsee nyt meitä.- Anonyymi
Väitätkö enkeliä suomenjuutalaiseksi?
Ehkä Hgin / Turun synagoogan rabbiksi (= synagoogan esimies)?
Piilo prkleen-palvojaksi?
Aika pitkälle menevä väite.
En usko, että on. Ei nyt sentään,
Tietysti.... Saattaisihan tuo tietysti ollakin, ihmisten kohdalla kun ei pitäisi mitään hämmästellä.
Suomalainen agnostikko, mahd. teologi, pastorin virka mahdollinen, tuskin kuitenkaan kirkkoherra.
- Anonyymi
"Minä olen täällä vain tarjoilemassa kahvia ja huumoria,"
Tämä on jo toinen kerta kun jouhun ankarasti sinua nuhtelemaa!
eli pysy siellä omalla leikkikentällä ja älä tule minun ympyröitäni hajottamaan.
Joten, kuka lie olen, minä ja vain minä saan tarjota kahvia, juuri kahvin pavuista jauhettua.
Muut tarjoajat ovat vääriä tarjoilijoita, joten nauttikaamme vain minun antamaani kahvia :)
no sa,ase
Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?
Joten eläkäämme rauhassa ja
2. Tess. 3:11
Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu.
nyt siis, kaikki ottakaa neuvo vastaan ja älkäämme, eli te sekaantuko puuhiin jotka eivät teille kuulu.
vain tulee sitten ottaa Viisas Salomo avuksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä. - Anonyymi
Tervehdys kaikille, jotka epäilevät minua pastoriksi." ( Mäntä)
Kukaan ei epäile, vaan olet itse MONEEN kertaan kirjoittanut:
Pastori Enkeli Mäntä.
Turha ruveta kiroilemaan. - Anonyymi
Paholaisen pastori tämä enkelimäntä näyttäs olevan.
Pääon menny sekaisin, ja sieltä on noussu - tietysti - Jumalan pilkkaa, uskovin herjaa, Paavalin herjaa.
Ja naurua!
Moni postaus päättyy nauraen, hymyillen se kirjoittaa.
Mutta hymyt hyytyy.
Varokaa noita "henkiä" jotka sen ympärillä on.
Kaikkiea"idän uskontojen" ja okkultismin, ja....
Kaikkien ei ole edes viisasta ryhtyä dialogiin. Pitää olla hengellinen immuniteetti kunnossa, ja hengellinen sota-asu - update.
Varoittava esimerkki! - Anonyymi
Eiks toi aloittaja oo joku kirjailija? Kylhän se ny ketuttaa, ku joku random netin saarnamestari vetää tollasta sanataidetta 😜
- Anonyymi
Ei ossoo sannoo? Makunsa kullaki sano koira kun... hm----nuoli.
Jotta jotku tykkää kakkostason taiteista.Kuka ny mistäki!
Nyt kuuluu jo uudenvuoten paukkuja,,,
- Anonyymi
Viimeiset hetkesi ovat käsillä:
https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/ - Anonyymi
Ihan sama mikä on, kunhan pysyy riittävän etäällä.
- Anonyymi
On!
- Anonyymi
Niin uskon sen.pastori se on onkohan naispastori?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin uskon sen.pastori se on onkohan naispastori?
Joo, mutta valitettavasti varattu ÄO yli 200 miehille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta valitettavasti varattu ÄO yli 200 miehille.
Se säikähtää aina kun joku pääsee hänen jäljille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se säikähtää aina kun joku pääsee hänen jäljille.
Eräs profeetta kertoi tässä enkelistämme, mutta kirjoitus on poistettu tästä paikasta. Kuka poisti ja miksi, ehkä joku olisi tunnistanut enkelimme.
Hyvää uutta vihamummolle, enkelille ja kaikille muillekin!
- Anonyymi
Onko tuolla joitakin ongelmia, tuolla... näyttäs olevan
Uutta Vuotta 2025
- Anonyymi
Nyt se enkelimäntä on ottanut jo preidentin roolin.
Taudinkuvaan kuuluvat harhat.
Kuka väittää olevans Napoleon, inkarnoitunut Rooman keisari, joku väittää Olen Messias!
Kuka mitäkin...
Se kuuluu harhaisuuksien maailmaan. - Anonyymi
EnkeliMäntä, uusi helluntailainen ulottuvuus?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18763613/onko-enkelimanta-jokin-uusi-helluntailainen-ilmio - Anonyymi
Eneklimäntä on ilmoittanut olevansa
Preidentti
Uusi profeetta
Korkeamman tason joku välittäjä?
Tässä niistä koettelua.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18763825/enkelimanta--uusi-harhautusprofeetta--kylla---miksi - Anonyymi
Eiikä missään helluntailaisuudessa oo kellään selkärankaa puuttua tuohon älyttömään enkelimännän sekoiluun. Onko ne ihan nahjuksia, luusereita, hampaattomia.....
- Anonyymi
Sano nyt itse joku painava sana, esim:
Lyijy.
- Anonyymi
Ei, jotkut niin rakastaa EnkeliMäntä hömppää.
Missä hömpän vastustat.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172761Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211374- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681051Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621035- 131942