Peruna kunniaan

Kuten totesin yhteen viestiketjuun on perunalle suotava kunniaa.

Tietenkin joka ikinen vuosi pitää osoittaa perunan kunnioitukselle. Perunasta on moneksi ja joillain on jopa perunanenä.
En tiedä onko se sukua tryffelisian kärsälle?

Hyvin moni parisuhdekin on alkanut perunalautasen ääressä. Myös 100% suomalaisista ja maahanmuuttajien lapsista on kasvatettu perunan voimalla.

Suuri kunnia ja ylistys perunalle! Olkoon peruna mukuloineen teidän kanssanne nyt ja iankaikkisesti.

23

307

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No nyt kun sanoit ja asiaa miettii niin kyllä perunan kansallinen päivä olisi tärkeämpi kun moni huuhaa päivä. Perunan muotoista autoa en muista nähneeni mutta kyllä sekin päivä saattaa vielä tulla. ”Sähköperuna”

• Anonyymi

Pitäisi keksiä myyrille pätevä karkoituskeino🤔

• Meillä on aina kunnioitettu perunaa. Ennen muinoin peruna pelasti suomalaiset nälkuolemalta.
      Potut pottuina ja potuille niille kuuluva kunnia. 🥔😁👏

• Milloin ja miltä nälkäkuolemalta peruna on pelastanut?

1860-luvulla perunan viljely oli jo yleistynyt, mutta perunasato epäonnistui sitten joinakin vuosina samaan aikaan monin paikoin viljasadon kanssa.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Milloin ja miltä nälkäkuolemalta peruna on pelastanut?

1860-luvulla perunan viljely oli jo yleistynyt, mutta perunasato epäonnistui sitten joinakin vuosina samaan aikaan monin paikoin viljasadon kanssa.

Peruna pelasti suomalaiset nälkäkuolemalta toisen maailmansodan aikana

"Peruna pelasti suomalaiset nälkäkuolemalta jo toisen maailmansodan (1939–1945) aikana, sillä se oli säännösteltynä vain tilapäisesti.

Pahimpana ”nälkätalvena” 1942 kevyen työntekijän ja 8–12-vuotiaan lapsen korttiannokset olivat 2 dl maitoa ja 200 grammaa leipää viljaksi laskettuna vuorokaudessa, 150 grammaa voita, 433 grammaa lihaa ja 750 grammaa sokeria kuukaudessa.

Muistan ruoanpuutteen hyvin, sillä olin ”nälkätalvena” kyläkansakoulun ensimmäisellä luokalla. Tutkimusten mukaan suomalaiset laihtuivat maailmansodan aikana keskimäärin kuusi kiloa ja yleinen kuolleisuus laski."

(suomenmaa.fi 11.3.2024)

• Anonyymi

Joo, onhan se tehokas kasvattamaan tärkkelyspitoisia juurimukuloita.

Nauris on kyllä perinteisempi suomalainen juures, muttei ollenkaan niin tehokas kuin peruna. Nytkin on jo viime syksyn nauriit syöty, että nälkä tulis, jollei olis ne syksyn perunat vielä suurimmaksi osaksi kellarissa.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Kuruna Pennuaan on peruns kunniaan toisin päin ajatellen. Sinänsä peruna on vitamiinirikasravintoaines, jossa myös muutama kivennäinen on eksynyt joukkoon. Ilman perunaa Suomessamoni olisi nääntynyt nälkävuosina nälkään. Kiitos siis eteläamerikkalaisen perunan, ettei näin käynyt!

• Anonyymi

Perunoita kävin cittarista ostamassa, olivat 0,50€/kg tarjouksessa.

• Perunamuussi on yks mun lempiruuista. Kesällä uusia perunoita ja voinokare kylkeen, nam.

• Anonyymi

Nuorempana, kun oli maalla vielä sukulaisten perunatarpeisiin viljeltiin ja perunan nostotalkoot ja sitten kaikki pikkuperunat, koleraiset ja haljenneet perunat laitettiin säkkeihin ja säkit sitten tyhjennettiin naapurin traktorin kauhaan, niin tuli siinä aina mieleen, että
        siitä tulisi kylpyammeellinen perunamuusia, jos kaikki perunat muusiksi tekisi.
        Ne perunat meni sitten naapurin mullikoille.

Perunamuussi on kyllä hyvää kalapuikkojen, lihakastikkeen ja käristyksen kanssa.
        Vielä, kun sekoittaa perunamuusiin kiivun voita ja laittaa kuuman perunamuusin keskelle voikiivun, niin hyvää on ja perunamuusi pitää täysmaitoon tehdä, ei saakeli mitään kurria!!!

• Anonyymi

perunankuorimakone olisi hyvä

• Anonyymi

Kaupassa valitsen yleensä suurimmat perunat, on helpompaa kuoria ja sitten vaan halkoo ne pienempiin osiin vaikka puolisi ja puolikkaat vielä puoliksi, niin kypsyy nopeammin.
        Tuolaisen iso kokonaisen perunan kysymiseen kulusi ikuisuus ja sitten vielä, että on keskeltä vielä kova ja ympäriltä pehmeä.

• Anonyymi

Krtpå moom taoso pööa livaaja-henkilö.. niin itselläåni on kummitusmaisia videoiyta, en ole v ielä ollut aikaa koostaa..

mikähän musiikki: Run if you can, joku accept-saksalaisten juttu... jos näet tuoollaisen in real life is deadly aas deevil. El Diabolo heh

• Anonyymi

hyvä lempinimikin joku El Diblo... hah

• Anonyymi

El Dublon voi kasata legoista

• Anonyymi

run if you can jos näkee El Diablon heh... wouldc be killing yourself if confronting hime hehhe

pelijuttu tyttöjen kanssakin... kun niin jotta olisi hauska pienehkö 2d ja sellainen..

• Anonyymi

accepgt- run icf you c an pakoon.. El Diabloa jozs näet.

mutta niin tietokonejutut.. atorgena on oikein hy vä Western Digilalin, on monia Seagawen jutuja..

Qestern Digirtalk, storage experts.
      https://www.westerndigital.com/

• Joo, mä tykkään kans kauheesti perunasta. Mä aina vähän ylikeitän, koska mikään ei oo pahempaa kun kovaksi jääny peruna.

Se oli karseeta sillon kun oli omilleen muuttanu, niin joka päivä sai vaan makaronia ja jauhelihaa ja sitä jatku kymmenen vuottaa. mutta sitten kun mä muutin Tam-tampereelle niin sain perunaa ja sitä söin jauhelihan kanssa. Sitä taas kymmen vuotta ja muutin takas kotipaikkakunnalle. Ja nyt perunaa, soijarouhetta ja ihan pikkumäärä jauhelihaa enää. Nyt on taas kymmenen vuoden periodi takana, että mitähän nyt?

• Keitetty peruna, se on niin junttia, todella passé...
      Ranskalaiset perunat! Siinä on tuulahdus Eurooppaa...
      Päälle pikantisti ketchup-maustekastiketta.

• Joo, onhan pariisilaiset perunat ihan hyviä, mutta normaalit keitetyt parempia. Ja enhän mä osaa tehdä tollasia pariisilaisia perunoita. Mä muistan kun me mentiin faijan kanssa syömään, oisinko ollu jotai viis. Niin tilas itellee pariisilaiset perunat ja mulle höyrystetyt, kun luuli etten tykkää, mutta tykkäsinkin kun antoi maistaa. Pariisilaiset perunat oli sillon sellasta vähän parempaa, ei niinkään pikaruokaa.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Joo, onhan pariisilaiset perunat ihan hyviä, mutta normaalit keitetyt parempia. Ja enhän mä osaa tehdä tollasia pariisilaisia perunoita. Mä muistan kun me mentiin faijan kanssa syömään, oisinko ollu jotai viis. Niin tilas itellee pariisilaiset perunat ja mulle höyrystetyt, kun luuli etten tykkää, mutta tykkäsinkin kun antoi maistaa. Pariisilaiset perunat oli sillon sellasta vähän parempaa, ei niinkään pikaruokaa.

Keitetyt perunat ovat parhaimpia.

• Anonyymi

JrroP mnoom ,ogt' jeövregtom kigtgika bpo taööemmeööa< åaökpm kittika kpjpmlom moom Westgerm Diogotaö stprage exåertaom öevyuööe--

• Anonyymi

Aloittaja kehuu perunaa. Mutta syyttää maanviljelijöitä työtä tekevien eläteiksi.

Itse perunanviljelijän jälkikasvuna kuuntelen mielelläni perunakehuja. Meillä ei enää viljellä. Äiti myi torilla. Arvaatte, kuka kylvi, lannoitti, kitki ja keräsi sadon. Toki koneet olivat käytössä. Olisin tietenkin voinut jatkaa. Taloudellisesti se oli asiallista työtä.

Itseäni kiinnostivat ne koneet enemmän kuin sato!

Mies 65

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1548
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1264
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe