Hakusana "seuraa" (KR 33/38):
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Matt. 8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".
Matt. 9:9Ja sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
Matt. 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
Matt. 19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
Mark. 2:14 Ja ohi kulkiessaan hän näki Leevin, Alfeuksen pojan, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
Tämä mielestäni, yhdessä lauseessa täsmentää koko Jeesuksen sanoman ja sen tarkoituksen: "Matt. 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."
MITÄ ON JEESUKSEN SEURAAMINEN?
Oma käsitykseni Jeesuksen sanomasta tuossa nimenomaisessa jakeessa (Matt. 10:38) on:
- Kutsu lähteä Jeesuksen seuraan. Hän On Herra. Hän on se, joka tekee kaiken.
- Hänen seurassaan seuraajansa saa myös esikuvaa mikä toiminta on oikeaa ja Jumalalle kelpaavaa, mutta seuraamisen olemus on kuitenkin paljon syvällisempää kuin "Jeesuksen matkiminen". Matkiminen on Lihan toimintaa. Hengen toiminta on muuta.
- Tuolloin, n. vuosina 27-30 jKr. eivät opetuslapset vielä olleet nk. uudestisyntyneitä. Ei vielä ollut Jeesuksen kastekäskyä, ei Pyhän Hengen täyteyttä. Opetuslapset olivat hurskaita miehiä, kuka mitenkin, (Juudas ilmeisesti ei ehkä niinkään). Opetuslapsissa kyllä vaikutti Pyhä Henki, kuten PH vaikuttaa nk. herätyksen tilassa olevissa ihmisissä, tulevissa "uskovissa". He olivat vakavamielisiä, juutalaisittain uskonnollisia miehiä, eivät vielä "kristittyjä".
- Jeesuksen kärsimyksen ja ristiinnaulitsemisen näkeminen oli karmea kokemus. Se, jos mikä koetteli uskoa, mutta sen "läpikäyminen" ja sitten Jeesuksen ylösnousemuksen ymmärtäminen varmasti antoi ja vahvisti uutta uskoa. (Tässä olisikin paljon hengellistä pohdittavaa.)
- Jeesus oli ylösnoussut, Jeesus eli, mutta tätäkin kesti "vain" 40 päivää. Mitä ihmettä?! Minne Hän nyt lähti?! Opetuslapset saivat kristillisen kastekäskyn, mutta mitä ihmettä nyt tehdään, "ilman" Jeesusta?! Mitä pitää julistaa maailmalle? Mikä on Jumalan ja Jeesuksen sanoma?
- Sitten, helluntaipäivänä, tapahtui taas kummia: Pyhä Henki Itse laskeutui Jeesuksen seuraajien kokoontumishetkeen ja seuraajiin. He rukouksessa alkoivat puhua ja ylistää kielillä, ehkä joku rukouksen voimasta paranikin. Juttelivat viisauden ja tiedon sanoja toinen toisilleen, usko vahvistui...
- Mitä pitäisi nyt ihmisille kertoa? No, tämä kaikki, mitä oli tapahtunut ja tapahtui edelleen! Kun ei sitä muutoin voinut selittää, ei ollut muuta kuin Raamatun oma sana. Sieltähän vastaukset löytyivät, Jumalan omasta, profeetallisesta eli ennakoivasta (ja nk. ennättävästä) sanasta.
- Kun nyt Jeesus kutsuu minua, sinua, häntä, heitä, meitä... Mitä pitää tehdä? Tulee tehdä samoin kuin evankeliumit ja UT opettaa. Ihan samalla kaavalla:
- Lukea Jumalan sanaa, kuulla Jumalan = Isän, Jeesuksen ja Pyhän Hengen kutsu ja vastata siihen samoin kuin opetuslapset, kaikki varhaisemmat, eli aiemmat kristityt aikoinaan:
- Sanoa "kyllä" ja polvillaan, vilpittömästi rukouksessa, parannuksen = katumuksen ja uskon mielellä eli hengessä nöyrästi lähestyä Isää. Ottaa vastaan Isän, Jeesuksen, Pyhän Hengen koko henki, voima, Hänet koko persoonana.
Tämä ei sitten olekaan mitään pinnallista haihatusta, vaan tästä alkaa nk. Ristintie. Kannattaa edeltä miettiä mitä on tekemässä, sillä mitään nk. menestysteologiaa tämä ei todellakaan ole. Menestystäkin on, mutta se on niin kätkössä, ettei sitä välttämättä huomaa. Huomaa vain taistelun.
MIKÄ ON RISTINTIE?
Ristintie on sama, hengellinen Tie, jota Jeesus kulki. Ristintie on Jeesustie. Periaatteessa samoin hengellisin kokemuksin ja teoin kuin minkä Jeesuskin kulki, mitä Hän Itse oli ja On, mitä Hän opetti.
Jeesus On Herra, Hänen Pyhä Henkensä asuu omissaan, omassa "lammaskatraassaan" ja Hän, sisäisenä, hengellisenä Paimenena, asuen kussakin omassaan, kuljettaa omaansa, seuraajansa tälle, kullekin määrätyllä Tiellään.
Tällä Tiellä tulee monenlaista vastaan: monesti Lihakin tekoineen voittaa, mutta Lain tarkoitus on kasvattaa, näin Jeesuksenoma oppii asioita, mitä pitää jättää ja mitä taas etsiä, mihin pyrkiä ja mitä säilyttää. Tämä on oikeaa parannusta = synnin tietoutta, synnintuntoa -> kauhua -> synnintunnustamista, synninpäästöä -> rukousta ja parannukseen suostumista -> uskoa.
Virsi 178: 1-5 Myös isämme uskoivat ennen:
https://www.youtube.com/watch?v=hKGP1NSfGXs :
>>1. Myös isämme uskoivat ennen
ja kylvivät, leikkasivat.
Me saarnaamme aikojen mennen
kuin isämme saarnasivat:
”On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
on lähellä Kristuksen valtakunta.
Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
ja suostukaa armahdukseen.”<< ...
🥀
Jeesus sanoo: "Tule, ja seuraa minua."
6
99
Vastaukset
- Anonyymi
Sitähän tuo naapurin hellari yritti mutta en lähteny seuraamaan,mulla kun on omat polut elämässä,niissä on mutkia ja mäkiä riittäny mutta kaikesta oon selvinny ilmaan muitten polkuja.
- Anonyymi
JEESUS:
Joh. 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
🌸 - Anonyymi
JEESUS sanoo:
Matteus 7: 24-29
24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.
* - Anonyymi
Eikö Jeesuksen seuraaminen kiinnosta? Ei kuulu enää "helluntailaisuuteen"?
Uusi oppi - "Seuraa rahaa!" / "Seuraa Enkeli Mäntää!"- vaientanut evankeliumin kutsun? - AnonyymiUUSI
Eipä näytä kiinnostavan. Helluntaikirkkolaisuus siis edustaa vain biletystä.
- AnonyymiUUSI
Sota on tärkeämpi juttu miten onnistutaan nitistämään terroristit sekä kaikki muutkin vähänkin vastustelevat siinä sivussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2143264
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il213262Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess361783- 961412
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie541352Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik2251341- 991318
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1981244Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1671190Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu441032