Koskaan ei ole hyvä olla paitsi varmaan sitten kun on itsekkin kuollut.
Läheisten menettäminen ja yksin jääminen ahdistaa ja pelottaa kaikkein eniten. Vaikka pelkään jossain määrin omaakin kuolemaa. Lähinnä sitä hetkeä ennen kuolemaa tai sitä jos aavistaa pian kuolevansa.
Jotenkin liian surullista ja täysin kestämätöntä kun joutuu luopumaan kaikista läheisistään. Paitsi jos kuolee itse ensin.
Herkkänä ihmisenä ei ole helppo elää tässä maailmassa ja olen ollut masentunut jo melkein 20 vuotta elämästäni.
Elämä ahdistaa mutta kuolemakin ahdistaa
3
102
Vastaukset
Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne. Et viestissäsi kertonut minkälaisa tukea ja apua olet mahdollisesti tilanteessasi saanut. Laitankin tähän tiedoksi infoa eri auttamitahoista, joihin voit halutessasi olla yhteydessä. Keskustelu ammattilaisen tai vertaisen kanssa voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Lisäksi ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on llisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Keskusteluapua kriisissä on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin MIELI Kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi
Koeta löytää iloa elämääsi. Olet ollut jo 20v ikäänkuin valmiiksi surullinen
ja pelännyt läheistesi kuolemaa. Oletko puhunut heidän kanssaan tunteistasi?
Jos ett, niin puhu. Et kai aio tuhlata elämästäsi seuraavat 20v murehtimiseen
asiasta, jonka me kaikki jonain päivänä koemme. Entäs jos elätkin vaikka 90v
tästä eteenpäin? - Anonyymi
No, niin pää pystyyn! Oletko koskaan ajatellut vapaaehtoistoimintaa tsm.
Vai oletko vana istunut sohvalla sen 20v tv:n kauko-ohjain kädessä.
Jollakin Ukrainan sodan pakolaisella, joka on menettänyt kaikki, on niiin mukavaa.
Ota itteäs niskasta kiinni ja lopeta ruikutus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 795367
- 824341
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.3784295Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi4993860- 1523418
- 503056
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.562914- 232738
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192316- 522221