Lähdettäessä sähköautolla pitemnälle matkalle, pitää matkaa suunnitella, poltiksen kanssa ei tätä ongelmaa ole, poltiksella voi huoletta muuttaa matkasuunnitelmaa mielensä mukaan, ei tarvii etukäteen ottaa selvää latauspaikoista
Matkasuunnitelma
37
294
Vastaukset
- Anonyymi
No eipä tarvitse suunnitella mitään. Laittaa naviin kohteen johon haluaa, navi sitten ehdottaa missä kannattaa ladata ja kuinka kauan. Latausasemia on jo suomessa todella tiheään, aina löytyy latausasema.
- Anonyymi
Latauspisteteitä on kaikkialla ja auto ehdottaa automaattisesti mahdolliset paikat, helpompaa ei voi olla.
Kauheasti sähköpelkoinen poika jaksaa keksiä "ongelmia".- Anonyymi
Minä käyn kerran viikossa viinakaupassa varmatoimisella itselataavalla hybridi-Toyotalla, mutta kertaakaan en ole kauppareissulla navigaattorin apua tarvinnut. Alkumatkasta muistan hyvin kaikki risteykset, joista pitää kääntyä, ja loppumatkasta ajan vain kaupan kirkasta mainosvaloa kohti. Aina on oikea "latauspaikka" löytynyt, ja varsinainen lataustapahtuma on onnistunut hyvin ja nopeasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä käyn kerran viikossa viinakaupassa varmatoimisella itselataavalla hybridi-Toyotalla, mutta kertaakaan en ole kauppareissulla navigaattorin apua tarvinnut. Alkumatkasta muistan hyvin kaikki risteykset, joista pitää kääntyä, ja loppumatkasta ajan vain kaupan kirkasta mainosvaloa kohti. Aina on oikea "latauspaikka" löytynyt, ja varsinainen lataustapahtuma on onnistunut hyvin ja nopeasti.
Alkoholisteilla on rahaa vain johonkin tojotanräppänään, ehkä kannattaisi hakeutua hoitoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholisteilla on rahaa vain johonkin tojotanräppänään, ehkä kannattaisi hakeutua hoitoon.
" Alkoholisteilla on rahaa vain johonkin tojotanräppänään, ehkä kannattaisi hakeutua hoitoon. "
En minä alkoholistien autoista mitään tiedä, mutta koska minulla on riittävästi rahaa, niin haluan silloin ajaa markkinoiden parhaalla autolla. Siksi minulla onkin itselataava hybridi-Toyota.
Ei minun tarvitse mennä mihinkään hoitolaitokseen, koska kuntoni on vielä ihan hyvä. Jaksan hyvin tehdä kaikki lumityöt ja omakotitalon muut piha-askareet. Jos lääkekaappi pääsee joskus tyhjenemään, niin hyvin helposti pääsen varmatoimisella itselataavalla hybridi-Toyotalla hakemaan kaupasta uusia virvokkeita. Ei hoitolaitoksiin näin kovakuntoisia ja tervejärkisiä ukkoja edes huolita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Alkoholisteilla on rahaa vain johonkin tojotanräppänään, ehkä kannattaisi hakeutua hoitoon. "
En minä alkoholistien autoista mitään tiedä, mutta koska minulla on riittävästi rahaa, niin haluan silloin ajaa markkinoiden parhaalla autolla. Siksi minulla onkin itselataava hybridi-Toyota.
Ei minun tarvitse mennä mihinkään hoitolaitokseen, koska kuntoni on vielä ihan hyvä. Jaksan hyvin tehdä kaikki lumityöt ja omakotitalon muut piha-askareet. Jos lääkekaappi pääsee joskus tyhjenemään, niin hyvin helposti pääsen varmatoimisella itselataavalla hybridi-Toyotalla hakemaan kaupasta uusia virvokkeita. Ei hoitolaitoksiin näin kovakuntoisia ja tervejärkisiä ukkoja edes huolita.”Markkinoiden parhaalla” - tojota😂😂😂
Ajattelin aluksi katkaisuhoitoa alkoholismiisi, mutta taitaa muu mielenterveyshoito olla etusijalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä käyn kerran viikossa viinakaupassa varmatoimisella itselataavalla hybridi-Toyotalla, mutta kertaakaan en ole kauppareissulla navigaattorin apua tarvinnut. Alkumatkasta muistan hyvin kaikki risteykset, joista pitää kääntyä, ja loppumatkasta ajan vain kaupan kirkasta mainosvaloa kohti. Aina on oikea "latauspaikka" löytynyt, ja varsinainen lataustapahtuma on onnistunut hyvin ja nopeasti.
Kotilataaja selvästi tai ei ihan selvä. Pari vuotta ja navigaattoria tai kuljettaja tarvitaan.
- Anonyymi
Navigaattori pannaan vasta sitten kun tullaan riittävän isoon kaupungiin, en kyllä Washingtonissa olisi osannut ajaa yhtään ilman navia, Helsingissä vielä löytyy lähes kaikki ilman sitä, paitsi Ikea
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Markkinoiden parhaalla” - tojota😂😂😂
Ajattelin aluksi katkaisuhoitoa alkoholismiisi, mutta taitaa muu mielenterveyshoito olla etusijalla.Ei oikein kuullosta mielenterveysongelmalta, voi sitä tojoota kehua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikein kuullosta mielenterveysongelmalta, voi sitä tojoota kehua
Mitä tarkoittaa ”kuullosta”?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ”kuullosta”?
katso vaikka nykysuomen sanakirjasta, jos ei muuten selviä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
katso vaikka nykysuomen sanakirjasta, jos ei muuten selviä
"Kuullostaa" on virhe!
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/kirjoitus-ja-aantoasu-kuulostaa-vai-kuullostaa-piirustus-vai-piirrustus/
- Anonyymi
Pikkuhuopalahden ympyrässä huomaa oikein hyvin ettei maalais sankarit niillä tiiisseleillään ole suunnitellut reittejään oikein mitenkään, suosittelen
- Anonyymi
Miksi pitäisi suunnitella ajoreittejä, jos auton toimintamatka on yli 1000 km? Ei kunnollisessa polttiksessa ole sähköauton rajoitteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi suunnitella ajoreittejä, jos auton toimintamatka on yli 1000 km? Ei kunnollisessa polttiksessa ole sähköauton rajoitteita.
No kannatta ottaa selvää, esim se, että ympyrässä ajetaan VASTAPÄIVÄÄN ja vilkku oikealle poistuttaessa, kannattaa myös katsoa mistä liittymästä poistuu. 3 kierroksen jälkeen valkotakit vievät.
- Anonyymi
Ajelin joskus vuosia sitten, ei se ollut tavallista kummempi, tosi ei ruuhka-aika ollut, hyvät oli opasteet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kannatta ottaa selvää, esim se, että ympyrässä ajetaan VASTAPÄIVÄÄN ja vilkku oikealle poistuttaessa, kannattaa myös katsoa mistä liittymästä poistuu. 3 kierroksen jälkeen valkotakit vievät.
Ainahan prukkataan ajamaan vastapäivään kuten Karsikon liikenneympyrässä
- Anonyymi
Ollaan tehty keskimäärin 3000 km Lapin ja Norjan reissuja joka kesä / syksy. Ajellaan mieluummin pienempiä 3-numeroisia teitä aina, kun mahdollista. Kun latauskarttaa katson, niin pääteiden varsilla on aika hyvin latausasemia, mutta syrjäisempi Lappi ei hyvältä näytä... Esim. ajatuksissa oleva Tulppion reissu vaatii melkoista suunnittelua. Lähin, sekin vain 50 kW latauspiste, on Savukoskella. Ehkä Tulppion Majoilta saa töpselisähköä, se on pakko varmistaa.
Lainasin eilen naapurin kuomukärryä ja tein sen kanssa 150 km mökkireissun. Kuormaa ~500 kg ja kulutus talvikelissä 45 kWh / 100 km. Mielestäni aika huikea lukema, alkoi sähköauton soveltuvuus meidän tarpeisiin hieman mietityttää..
No, kesällä nähdään miten reissaaminen sähköautolla sujuu...- Anonyymi
Lisäänpä vielä: Pakkasta oli -22 ja noilla lukemilla lämmitys näyttää vievän sähköä jokseenkin paljon.
- Anonyymi
Peräkärryä ei ole viisasta laittaa kuin vahvan diesel-auton perään. Vahvalla bensiinikäyttöisellä autollakin raskaan taakan kiskominen kyllä onnistuu, mutta kulutus tahtoo nousta liian suureksi. Sähköautoilla hommaa ei kannata edes yrittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräkärryä ei ole viisasta laittaa kuin vahvan diesel-auton perään. Vahvalla bensiinikäyttöisellä autollakin raskaan taakan kiskominen kyllä onnistuu, mutta kulutus tahtoo nousta liian suureksi. Sähköautoilla hommaa ei kannata edes yrittää.
Tosin nämä ”vahvat dieseautot” ovat niin heikkovääntöisiä, että mukavammin se kärry tulee sähköauton perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräkärryä ei ole viisasta laittaa kuin vahvan diesel-auton perään. Vahvalla bensiinikäyttöisellä autollakin raskaan taakan kiskominen kyllä onnistuu, mutta kulutus tahtoo nousta liian suureksi. Sähköautoilla hommaa ei kannata edes yrittää.
Tiedän, mutta kärry oli jarruton peruskärry ja kuormaakin tosiaan vain viitisensataa kiloa. 1200 kg ID 4 koukkuun kuitenkin saa laittaa, eli sen puoleen paino oli ihan ok.
Mikän mahtaa olla sähköauton kulutus keskikokoinen ~1500 kg painoinen matkailuvaunu perässä? Siis, jos sellainen mahtuu painorajoihin.
Ei painokaan kerro kuin osatotuuden, ilmanvastus taitaa olla isompi tekijä. 250 cm leveä vaunu on ihan eri asia kuin peräkärry, vaikka paino olisi samaa luokkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin nämä ”vahvat dieseautot” ovat niin heikkovääntöisiä, että mukavammin se kärry tulee sähköauton perässä.
" Tosin nämä ”vahvat dieseautot” ovat niin heikkovääntöisiä, että mukavammin se kärry tulee sähköauton perässä.
Äänestä "
Kyllähän sähköautossa voi vääntöä hetken riittää peräkärryn kanssa, mutta akun varaus kuluu vastaavasti niin nopeasti, ettei kärryn vetämistä sähköautolla kannata edes yrittää. Kaikki raskaampi ajo liikenteessä tapahtuu vielä pitkän aikaa dieselkalustolla. Joskus kaukana tulevaisuudessa saatetaan ehkä siirtyä myös vetykäyttöisiin autoihin, mutta siihen menee vielä pitkä aika. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Tosin nämä ”vahvat dieseautot” ovat niin heikkovääntöisiä, että mukavammin se kärry tulee sähköauton perässä.
Äänestä "
Kyllähän sähköautossa voi vääntöä hetken riittää peräkärryn kanssa, mutta akun varaus kuluu vastaavasti niin nopeasti, ettei kärryn vetämistä sähköautolla kannata edes yrittää. Kaikki raskaampi ajo liikenteessä tapahtuu vielä pitkän aikaa dieselkalustolla. Joskus kaukana tulevaisuudessa saatetaan ehkä siirtyä myös vetykäyttöisiin autoihin, mutta siihen menee vielä pitkä aika.Niin, eihän sähköautolla pääse kärryn kanssa kuin 300km.
On hyvin tärkeää pystyä ajamaan ilman taukoa 1000km, juoda ajaessa kahvi termarista ja kusta vaippoihin. Se vasta on tosimiehen elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eihän sähköautolla pääse kärryn kanssa kuin 300km.
On hyvin tärkeää pystyä ajamaan ilman taukoa 1000km, juoda ajaessa kahvi termarista ja kusta vaippoihin. Se vasta on tosimiehen elämää.300 km toimintamatka kärryn kanssa ei toteudu talvikelissä keskikokoisella, alle 100 kWh akulla varustetulla autolla. 70 kWh akku, niin teoriassa voi päästä 200 km. Käytännössä ei pääse, koska akkua ei voi ajaa tyhjäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräkärryä ei ole viisasta laittaa kuin vahvan diesel-auton perään. Vahvalla bensiinikäyttöisellä autollakin raskaan taakan kiskominen kyllä onnistuu, mutta kulutus tahtoo nousta liian suureksi. Sähköautoilla hommaa ei kannata edes yrittää.
Diiselin kulutus nousee vain hieman jos peräkärryllä ajelle 90-100km tunnissa. Enempi kulutus nousi kun ajelin Lahden moottoritietä 130-135 km 120 km nopeusrajoituksella.
Tietysti iso Volvo, pienemmällä diiselillä peräkärry voi lisätä kulutusta reilummin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eihän sähköautolla pääse kärryn kanssa kuin 300km.
On hyvin tärkeää pystyä ajamaan ilman taukoa 1000km, juoda ajaessa kahvi termarista ja kusta vaippoihin. Se vasta on tosimiehen elämää.Ei nuorempi heppu < 70-kymppinen edes tarvitse kusta päivän aikana jos ei juo kahvia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eihän sähköautolla pääse kärryn kanssa kuin 300km.
On hyvin tärkeää pystyä ajamaan ilman taukoa 1000km, juoda ajaessa kahvi termarista ja kusta vaippoihin. Se vasta on tosimiehen elämää.Homma meni niin, että voileipiä syötiin ajon aikana ja sitten mehua päälle ,vaimo huolehti ruokatarjoilusta , kusitauko tienvarressa. Ei ollut huoltoasemilla muuta kuin ehkä kahvia ja keskaria.
Kalalle Näänämöjoelle, matkaa 943 km(tarkistin matkan Googlesta), keskinopeus jotain 100 km
Näin 1980-luvun alussa kalareissut
Varmaan 1 -2 kertaa tankattiin per sivu bensavehje, B-180 datsun
Ei silloin nuorena rasittanut ajaa tuota reissua yhtä soittoa, kun aamulla lähti noin 4 aikaan, oli illalla jo Näätämöjoella jo virveliä heittämässä ja lohtakin tuli, se suolaltiin kotiin vietäväksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nuorempi heppu < 70-kymppinen edes tarvitse kusta päivän aikana jos ei juo kahvia
Jaa että kahviko se puppelipoikaa kusettaa? Voi voi! Opit vielä paljon, jos elää saat!
- Anonyymi
Sähkis on vapauden riistäjä.
- Anonyymi
Aikoinaan huoltoasematkin menivät illalla kiinni viimeistään klo 21. Myöhemmin tuli sitten seteliautomaatteja paikkaamaan tilannetta. Nykyisin asemat ovat auki ympäri vuorokauden, mutta niin ovat latauspaikatkin. Ajat sitten millä tahansa, nykyisin tarvitse vilkuilla kelloa ja polttoaine/energiamittaria.
- Anonyymi
Aikoinaan 24/7 avoinna olleita huoltoasemia oli runsaasti. Jopa pikkukylä Savonlinnassa oli ympäri vuorokauden auki oleva Shell kahvioineen. Nykyisin 24/7 asemat ovat enempi harvinaisuus,
- Anonyymi
Ei sitä diiselin mittaria tarvitse vilkuilla ja arvioida mihin pääsee, kun täydellä tankilla pääsee 1200km, kun tankkaat tankin täyteen, ajat minne tahansa Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä diiselin mittaria tarvitse vilkuilla ja arvioida mihin pääsee, kun täydellä tankilla pääsee 1200km, kun tankkaat tankin täyteen, ajat minne tahansa Suomessa.
Eikä kunnon bensaautollakaan paljon jää tuhannesta kilometristä, ja aina toimii ilman niitä navin latuspaikkoja.
No jotkut uskovat mihin uskovat. Sähkispelleillä on omat uskomuksensa ja aika hintavat!
- Anonyymi
Lataillessa on aikaa katsella nettipokea.
Ikkunat huurtuu
matka ei taitu - Anonyymi
Kyllähän totuus on se, että tauot tappavat keskinopeuden ja tien päällä ollaan pahimmillaan kellon ympäri. Tämä on nähty liian monta kertaa moottoripyöräreissuilla tuntemattomien kanssa. Siksi nykyään (useimmiten vaimo kyydissä) reissataankin 2-pyöräisellä vain sellaisten kanssa, joiden ajatukset reissaamiseta ovat meillekin ok.
Rautaperseajoja en harrasta ja siksi pisin matka yhtenä päivänä olikin vain1180 km. Lähtö aamu ysiltä Kilpisjärveltä ja kotona Vantaalla olin muutama minuutti ennen puolta yötä.
Autolla pisin yhtenä päivänä ajamani matka taitaa olla Ylläkseltä Vantaalle, matkaa jotain 950 km. Kun ollaan menossa jonnekin suunniteltuun lomapaikkaan, niin normaali päivämatka meillä on keskimäärin 600 km / päivä. Riippuu paljon teiden kunnosta, maastosta ja keleistä, mutta ainakin Pohjoisen suuntaan mennessä tuo 600 km on toteutunut kutakuinkin joka reissulla. Ei siihen mene kuin yksi normaali työpäivä - kun ei istu tauolla joka 150 km päässä ja pitää taukojen keston hallinnassa.- Anonyymi
Pitkillä matkoilla ei kannata hirveästi syödä, alkaa helposti väsyttää. Kahvia, jotain juomaa ja kevyttä evästä riittää. Oikeastaan aina tulee syötyä paremmin vasta perillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2184260Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k223289Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2611898Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,51297Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast381207Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1541133Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin95844- 63745
- 176730
- 30717