Sähköauto on toimintavarma pakkasessakin.
Sähköauton edut pakkasella
"Auto lämpenee heti
Sähköauto kannattaa ladata yön aikana. Joissakin sähköautomalleissa on etäohjaus, jolloin lämmityksen voi käynnistää esimerkiksi puhelinsovelluksella. Vaikka esilämmitystä ei olisi, sähköauto lämpenee heti kun sen käynnistää, jolloin ikkunat sulavat nopeasti ja auton sisälämpötila on miellyttävä."
"Toisin kuin polttomoottoriautossa, sähköauton voimalinja ei tuota ajossa merkittävästi hukkalämpöä. Sähköautossa lämpö tuotetaan pääosin lämpövastuksilla ja/tai ilmalämpöpumpulla. Lämpövastusten ansiosta sähköauton matkustamo lämpiää todella nopeasti verrattuna polttomoottoriautoihin."
https://moottori.fi/uutinen/sahkomoottorissa-merkittavia-etuja-talvella-toimii-polttomoottoria-paremmin-pakkasessakin/
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoautoilu-ei-onnistu-pakkasella/
Lämpövastusten ansiosta sähköauto lämpiää todella nopeasti verrattuna polttomoottoriautoihin.
30
225
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköauto lämpenee nopeasti, se on totta, mutta kylmenee vähintäänkin yhtä nopeasti, ellei nopeammin, kun ovia vähän erehtyy raottaa. Polttopeli pysyy lämpimänä pitkään vielä moottorin sammutuksen jälkeen, kun iso hehkuva massa konepellin alla lämmittää autoa.
- Anonyymi
Kyllä ja siihen on todella järkevää käyttää yli 70% käytetystä energiasta.
Etenkin kesäisin se on todella tarpeellista.
Mutta onhan se mukavaa, että auto on lähes lämmin, kun pääsee työpaikalle ja on jäähtynyt vasta hiukan ennen, kun seuraavan kerran lähtee ajamaan, taas kylmällä autolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja siihen on todella järkevää käyttää yli 70% käytetystä energiasta.
Etenkin kesäisin se on todella tarpeellista.
Mutta onhan se mukavaa, että auto on lähes lämmin, kun pääsee työpaikalle ja on jäähtynyt vasta hiukan ennen, kun seuraavan kerran lähtee ajamaan, taas kylmällä autolla.10-20 vuotta vanhat polttomoottoriautot ovat liikenneturvallisuus ja ympäristöriski 60% vakavista liikenneonnettomuuksista aiheutuu ko. ikäluokan ajoneuvoista. Kumpiko on suurempi syy tekniikka vai asennevamma.
- Anonyymi
Moottoritilan sammutuksen jälkeen se pysyy ihan mukavan lämpimänä taksin tuloon saakka. 2000 vuonna 2024. Suurieleisesti esiin vedetty provoksikin surkea, luettelo. Tesla lämmin talviauto. 6,7 miljoonaa autoa 232 paloa.
- Anonyymi
Polttopeli, nimensä veroinen.
- Anonyymi
Ei se möykky sieltä rintapellin läpi kauaa matkustamoa lämmitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritilan sammutuksen jälkeen se pysyy ihan mukavan lämpimänä taksin tuloon saakka. 2000 vuonna 2024. Suurieleisesti esiin vedetty provoksikin surkea, luettelo. Tesla lämmin talviauto. 6,7 miljoonaa autoa 232 paloa.
Polttomoottoriauto palaa 60 kertaa suuremmalla todennäköisyydellä, kertoo vakuutusyhtiöiden tilastot.
- Anonyymi
Ei se polttomoottori siellä konepellin alla mitään matkustamoa lämmitä.
- Anonyymi
Taitaa olla juurikin päinvastoin. Polttisautossa lämmitys loppuu tasan siihen kun laittaa virrat pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja siihen on todella järkevää käyttää yli 70% käytetystä energiasta.
Etenkin kesäisin se on todella tarpeellista.
Mutta onhan se mukavaa, että auto on lähes lämmin, kun pääsee työpaikalle ja on jäähtynyt vasta hiukan ennen, kun seuraavan kerran lähtee ajamaan, taas kylmällä autolla.Myös polttomoottori autoa voi esilämmittää . Etkö tiennyt ? Vaikka puhelin äpillä .
- AnonyymiUUSI
Ja akku tyhjenee vauhdilla
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10-20 vuotta vanhat polttomoottoriautot ovat liikenneturvallisuus ja ympäristöriski 60% vakavista liikenneonnettomuuksista aiheutuu ko. ikäluokan ajoneuvoista. Kumpiko on suurempi syy tekniikka vai asennevamma.
Vanhat autot ovat suurempi liikenneturvallisuusasioiden ihan riippumatta siitä, mikä on voimanlähde. Ja käytännössä nuoriso ajaa kaikkein vanhimmilla autoilla jakun tiedetään varsinkin useimpien nuorten miesten uho ja näyttämishalu, niin….
10-20 vuotta vanhoja sähköautoja ei juurikaan liikenteessä ole eikä ne vähätkään taida olla kovin suosittuja etenkään nuorison piirissä, jos kenenkään muunkaan tuon ikäisiä autoja ostelevien. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja akku tyhjenee vauhdilla
No niinhän se tekee aina, kun lämpöä revitään akusta. Riippumatta auton voimanlähteestä.
Polttiksia lämmitetään pääosin lohko/letkulämmittimillä ja sisälämppäreillä eli sähköllä kuten sähköautojakin. Ja sisällä on tuolloin hyvinkin ’kesäiset lämpötilat’. Ja yleensä riittää puolesta tunnista reiluun tuntiin, pakkasista riippuen. Tosi kovilla parituntiakin…
- Anonyymi
Lämpövastusten ansiosta akku tyhjenee nopeasti pakkasella. Sen pituinen se.
- Anonyymi
Tottahan tuokin, mutta onko se jokin ongelma?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottahan tuokin, mutta onko se jokin ongelma?
Niin latureita on jo todella paljon ja lisää tulee jatkuvasti.
Sähkö kun on halpaa niin haittaa se.
Polttikset muuttuu nopeasti arvottomiksi ja se eniten haittaa.
- Anonyymi
"Toisin kuin polttomoottoriautossa, sähköauton voimalinja ei tuota ajossa merkittävästi hukkalämpöä. "
Tilastoja ja asioita luetaan itselle sopivasti. On totta, että liikkeelle lähtiessä sähköauton sisätilat lämpenevät nopeasti. Huomioimatta jäi ns. hukkalämmön käyttö pitkällä, vaikkapa 6 tunnin automatkalla, joka vastaa tänä päivänä noin 400 km matkaa.
Polttomoottoriautolla tankkaamatta perille ja vielä takaisin auto lämmitettynä 12 tuntia ajon aikana. Webastot polttomoottoriautoissakin on monessa tapauksessa. Mitä tapatui sähköautolle jätettynä 10-14 päivän ajaksi -10 asteen pakkaseen seisomaan perillä ja lähdet ajamaan takaisin? Tarvitaanko kaksi latausta matkan varrella, jos tämäkään riittää useimpiin myynnissä oleviin sähköautoihin.
Joku voisi jopa kirjoittaa, että nykyautojen voimalinjan 3,5-4 litran polttoainekulutus ei tahdo hukkalämpönä riittää sisätilojen lämmittämiseen.- Anonyymi
Oliko se niin, että ne motonetin lämpöhaalaritarjous onkin suunnattu näiden polttopelien kuljettajille ja matkustajille. Ota 3 maksa yksi.
- Anonyymi
Näitä hauskoja juttuja kun lukee, niin näistä saa käsityksen ettei Suomessa muuta tehdä kuin ajetaan autoilla yhtäkyytiä ilman pysähdyksiä niin arkena kuin pyhänä.
Kuitenkin 90% ajoista on alle 50km päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä hauskoja juttuja kun lukee, niin näistä saa käsityksen ettei Suomessa muuta tehdä kuin ajetaan autoilla yhtäkyytiä ilman pysähdyksiä niin arkena kuin pyhänä.
Kuitenkin 90% ajoista on alle 50km päivässä.Niin monella auto on lähinnä turhake. Eri ihmisillä on kuitenkin hyvin erilaisia ajoprofiileja. Jollakin jää nurkka ajot alle 50% ajosuoritteesta.
- Anonyymi
Edellisessä diesel mersussa oli sisäilman sähkölämmitys, lämpöä tuli hyvin nopeasti.
- Anonyymi
Nyt kuulostaa kokemusperäiseltä tiedolta. Tämä aihehan käsiteltiin jo. Jos haluaa auton kylmällä lämpimäksi nopeasti, niin polttoainekäyttöinen lämmitin on ylivertainen. Säteilylämmittimet ovat usein teholtaan riittämättömiä. Ja sähköauto menee nopeasti letkuihin, koska sähkölämmitys vetää akun tyhjäksi. Tai hyytyy tien poskeen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18746323/sahkoautoilu-talvikelilla-on-vaivatonta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kuulostaa kokemusperäiseltä tiedolta. Tämä aihehan käsiteltiin jo. Jos haluaa auton kylmällä lämpimäksi nopeasti, niin polttoainekäyttöinen lämmitin on ylivertainen. Säteilylämmittimet ovat usein teholtaan riittämättömiä. Ja sähköauto menee nopeasti letkuihin, koska sähkölämmitys vetää akun tyhjäksi. Tai hyytyy tien poskeen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18746323/sahkoautoilu-talvikelilla-on-vaivatontaVoi sinua, ei se sähköauton akku ihan pienestä hyydy ja lämmitys on useimmissa nopeaa ja toimintamatka riittävä.
- Anonyymi
Noissa taannoisissa 8 asteen pakkasissa riitti n. 3 minuutin esilämmitys. Ei ehtiny paljon akku tyhjentyä. Ennen kuin minuutti täynnä, niin tuulilasi alkoi sulaa auki, 2 minuutin kohdalla oli jo enimmät jäät sulaneet tuulilasista, kolmen kohdalla sivuikkunatkin täysin auki. Tietysti ratti, takaikkuna ja penkit lämpeni samalla.
- Anonyymi
Esilämmityksen siis kytkin päälle tietysti sisältä lämpimästä puhelinsovelluksella (myös ennakkoon ohjelmointi onnistuu), ja tarkkailin asian edistymistä katselemalla pihalle keittiön ikkunasta.
Ei enää ikinä polttomoottoria. On se niin paljon huonompi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esilämmityksen siis kytkin päälle tietysti sisältä lämpimästä puhelinsovelluksella (myös ennakkoon ohjelmointi onnistuu), ja tarkkailin asian edistymistä katselemalla pihalle keittiön ikkunasta.
Ei enää ikinä polttomoottoria. On se niin paljon huonompi.Minullakin on vakiona bensa-autossa äppi jolla saan tehtyä samat ennakkolämmitykset ja vaikka auton käynnistykset.
Eiköhän tuo auton lämpiäminen ole paljolti kiinni siitä itse autosta, kaikissa voimalinjoissa on hyviä ja huonoja lämmityksen suhteen.
- Anonyymi
Eipä täällä ole paljon tarvinnu lämmityslaitteita tänä talvena. Ilmasto lämpenee vaikka sähköautot lisääntyy. Lentoliikenne on se suurin syyllinen ilmaston lämpenemiseen. Ne pitäisi saada sähköistettyä.
Suihkumoottorihan on periaatteessa valtava kuumailmapuhallin joka puhaltaa lämmintä ilmaa ilmakehään ja pakokaasuista muodustuva jättövana estää lämmön karkaamisen avaruuteen.
https://tekniikanmaailma.fi/lentokoneiden-tiivistymisvanat-ovat-sittenkin-pahoja-mutta-ei-siita-syysta-kuin-ehka-luulit-selvisi-tutkimuksesta/ - AnonyymiUUSI
Öljylamppu on minun mielestäni miehekkäämpi kuin neitimäinen sähkövalo. Päre sevasta MIEHEKÄS onkin!
- AnonyymiUUSI
Minulla oli polttomoottoriauto, turbo, jossa oli sähköllä toimiva pikalämmitys ilmastointilaitteessa.. Tästä on kohta kaksikymmentä vuotta aikaa.
- AnonyymiUUSI
Sähköautot ovat todella lämpimiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854768- 1643572
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2002014- 341845
- 461803
- 271782
- 571704
- 181621
- 191617