Lämpövastusten ansiosta sähköauto lämpiää todella nopeasti verrattuna polttomoottoriautoihin.

Anonyymi-ap

Sähköauto on toimintavarma pakkasessakin.

Sähköauton edut pakkasella

"Auto lämpenee heti

Sähköauto kannattaa ladata yön aikana. Joissakin sähköautomalleissa on etäohjaus, jolloin lämmityksen voi käynnistää esimerkiksi puhelinsovelluksella. Vaikka esilämmitystä ei olisi, sähköauto lämpenee heti kun sen käynnistää, jolloin ikkunat sulavat nopeasti ja auton sisälämpötila on miellyttävä."

"Toisin kuin polttomoottoriautossa, sähköauton voimalinja ei tuota ajossa merkittävästi hukkalämpöä. Sähköautossa lämpö tuotetaan pääosin lämpövastuksilla ja/tai ilmalämpöpumpulla. Lämpövastusten ansiosta sähköauton matkustamo lämpiää todella nopeasti verrattuna polttomoottoriautoihin."

https://moottori.fi/uutinen/sahkomoottorissa-merkittavia-etuja-talvella-toimii-polttomoottoria-paremmin-pakkasessakin/

https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoautoilu-ei-onnistu-pakkasella/

30

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauto lämpenee nopeasti, se on totta, mutta kylmenee vähintäänkin yhtä nopeasti, ellei nopeammin, kun ovia vähän erehtyy raottaa. Polttopeli pysyy lämpimänä pitkään vielä moottorin sammutuksen jälkeen, kun iso hehkuva massa konepellin alla lämmittää autoa.

      • Anonyymi

        Kyllä ja siihen on todella järkevää käyttää yli 70% käytetystä energiasta.
        Etenkin kesäisin se on todella tarpeellista.
        Mutta onhan se mukavaa, että auto on lähes lämmin, kun pääsee työpaikalle ja on jäähtynyt vasta hiukan ennen, kun seuraavan kerran lähtee ajamaan, taas kylmällä autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja siihen on todella järkevää käyttää yli 70% käytetystä energiasta.
        Etenkin kesäisin se on todella tarpeellista.
        Mutta onhan se mukavaa, että auto on lähes lämmin, kun pääsee työpaikalle ja on jäähtynyt vasta hiukan ennen, kun seuraavan kerran lähtee ajamaan, taas kylmällä autolla.

        10-20 vuotta vanhat polttomoottoriautot ovat liikenneturvallisuus ja ympäristöriski 60% vakavista liikenneonnettomuuksista aiheutuu ko. ikäluokan ajoneuvoista. Kumpiko on suurempi syy tekniikka vai asennevamma.


      • Anonyymi

        Moottoritilan sammutuksen jälkeen se pysyy ihan mukavan lämpimänä taksin tuloon saakka. 2000 vuonna 2024. Suurieleisesti esiin vedetty provoksikin surkea, luettelo. Tesla lämmin talviauto. 6,7 miljoonaa autoa 232 paloa.


      • Anonyymi

        Polttopeli, nimensä veroinen.


      • Anonyymi

        Ei se möykky sieltä rintapellin läpi kauaa matkustamoa lämmitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritilan sammutuksen jälkeen se pysyy ihan mukavan lämpimänä taksin tuloon saakka. 2000 vuonna 2024. Suurieleisesti esiin vedetty provoksikin surkea, luettelo. Tesla lämmin talviauto. 6,7 miljoonaa autoa 232 paloa.

        Polttomoottoriauto palaa 60 kertaa suuremmalla todennäköisyydellä, kertoo vakuutusyhtiöiden tilastot.


      • Anonyymi

        Ei se polttomoottori siellä konepellin alla mitään matkustamoa lämmitä.


      • Anonyymi

        Taitaa olla juurikin päinvastoin. Polttisautossa lämmitys loppuu tasan siihen kun laittaa virrat pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja siihen on todella järkevää käyttää yli 70% käytetystä energiasta.
        Etenkin kesäisin se on todella tarpeellista.
        Mutta onhan se mukavaa, että auto on lähes lämmin, kun pääsee työpaikalle ja on jäähtynyt vasta hiukan ennen, kun seuraavan kerran lähtee ajamaan, taas kylmällä autolla.

        Myös polttomoottori autoa voi esilämmittää . Etkö tiennyt ? Vaikka puhelin äpillä .


      • Anonyymi
        UUSI

        Ja akku tyhjenee vauhdilla


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        10-20 vuotta vanhat polttomoottoriautot ovat liikenneturvallisuus ja ympäristöriski 60% vakavista liikenneonnettomuuksista aiheutuu ko. ikäluokan ajoneuvoista. Kumpiko on suurempi syy tekniikka vai asennevamma.

        Vanhat autot ovat suurempi liikenneturvallisuusasioiden ihan riippumatta siitä, mikä on voimanlähde. Ja käytännössä nuoriso ajaa kaikkein vanhimmilla autoilla jakun tiedetään varsinkin useimpien nuorten miesten uho ja näyttämishalu, niin….

        10-20 vuotta vanhoja sähköautoja ei juurikaan liikenteessä ole eikä ne vähätkään taida olla kovin suosittuja etenkään nuorison piirissä, jos kenenkään muunkaan tuon ikäisiä autoja ostelevien.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja akku tyhjenee vauhdilla

        No niinhän se tekee aina, kun lämpöä revitään akusta. Riippumatta auton voimanlähteestä.

        Polttiksia lämmitetään pääosin lohko/letkulämmittimillä ja sisälämppäreillä eli sähköllä kuten sähköautojakin. Ja sisällä on tuolloin hyvinkin ’kesäiset lämpötilat’. Ja yleensä riittää puolesta tunnista reiluun tuntiin, pakkasista riippuen. Tosi kovilla parituntiakin…


    • Anonyymi

      Lämpövastusten ansiosta akku tyhjenee nopeasti pakkasella. Sen pituinen se.

      • Anonyymi

        Tottahan tuokin, mutta onko se jokin ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan tuokin, mutta onko se jokin ongelma?

        Niin latureita on jo todella paljon ja lisää tulee jatkuvasti.
        Sähkö kun on halpaa niin haittaa se.

        Polttikset muuttuu nopeasti arvottomiksi ja se eniten haittaa.


    • Anonyymi

      "Toisin kuin polttomoottoriautossa, sähköauton voimalinja ei tuota ajossa merkittävästi hukkalämpöä. "

      Tilastoja ja asioita luetaan itselle sopivasti. On totta, että liikkeelle lähtiessä sähköauton sisätilat lämpenevät nopeasti. Huomioimatta jäi ns. hukkalämmön käyttö pitkällä, vaikkapa 6 tunnin automatkalla, joka vastaa tänä päivänä noin 400 km matkaa.

      Polttomoottoriautolla tankkaamatta perille ja vielä takaisin auto lämmitettynä 12 tuntia ajon aikana. Webastot polttomoottoriautoissakin on monessa tapauksessa. Mitä tapatui sähköautolle jätettynä 10-14 päivän ajaksi -10 asteen pakkaseen seisomaan perillä ja lähdet ajamaan takaisin? Tarvitaanko kaksi latausta matkan varrella, jos tämäkään riittää useimpiin myynnissä oleviin sähköautoihin.

      Joku voisi jopa kirjoittaa, että nykyautojen voimalinjan 3,5-4 litran polttoainekulutus ei tahdo hukkalämpönä riittää sisätilojen lämmittämiseen.

      • Anonyymi

        Oliko se niin, että ne motonetin lämpöhaalaritarjous onkin suunnattu näiden polttopelien kuljettajille ja matkustajille. Ota 3 maksa yksi.


      • Anonyymi

        Näitä hauskoja juttuja kun lukee, niin näistä saa käsityksen ettei Suomessa muuta tehdä kuin ajetaan autoilla yhtäkyytiä ilman pysähdyksiä niin arkena kuin pyhänä.
        Kuitenkin 90% ajoista on alle 50km päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä hauskoja juttuja kun lukee, niin näistä saa käsityksen ettei Suomessa muuta tehdä kuin ajetaan autoilla yhtäkyytiä ilman pysähdyksiä niin arkena kuin pyhänä.
        Kuitenkin 90% ajoista on alle 50km päivässä.

        Niin monella auto on lähinnä turhake. Eri ihmisillä on kuitenkin hyvin erilaisia ajoprofiileja. Jollakin jää nurkka ajot alle 50% ajosuoritteesta.


    • Anonyymi

      Edellisessä diesel mersussa oli sisäilman sähkölämmitys, lämpöä tuli hyvin nopeasti.

      • Anonyymi

        Nyt kuulostaa kokemusperäiseltä tiedolta. Tämä aihehan käsiteltiin jo. Jos haluaa auton kylmällä lämpimäksi nopeasti, niin polttoainekäyttöinen lämmitin on ylivertainen. Säteilylämmittimet ovat usein teholtaan riittämättömiä. Ja sähköauto menee nopeasti letkuihin, koska sähkölämmitys vetää akun tyhjäksi. Tai hyytyy tien poskeen.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18746323/sahkoautoilu-talvikelilla-on-vaivatonta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kuulostaa kokemusperäiseltä tiedolta. Tämä aihehan käsiteltiin jo. Jos haluaa auton kylmällä lämpimäksi nopeasti, niin polttoainekäyttöinen lämmitin on ylivertainen. Säteilylämmittimet ovat usein teholtaan riittämättömiä. Ja sähköauto menee nopeasti letkuihin, koska sähkölämmitys vetää akun tyhjäksi. Tai hyytyy tien poskeen.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18746323/sahkoautoilu-talvikelilla-on-vaivatonta

        Voi sinua, ei se sähköauton akku ihan pienestä hyydy ja lämmitys on useimmissa nopeaa ja toimintamatka riittävä.


    • Anonyymi

      Noissa taannoisissa 8 asteen pakkasissa riitti n. 3 minuutin esilämmitys. Ei ehtiny paljon akku tyhjentyä. Ennen kuin minuutti täynnä, niin tuulilasi alkoi sulaa auki, 2 minuutin kohdalla oli jo enimmät jäät sulaneet tuulilasista, kolmen kohdalla sivuikkunatkin täysin auki. Tietysti ratti, takaikkuna ja penkit lämpeni samalla.

      • Anonyymi

        Esilämmityksen siis kytkin päälle tietysti sisältä lämpimästä puhelinsovelluksella (myös ennakkoon ohjelmointi onnistuu), ja tarkkailin asian edistymistä katselemalla pihalle keittiön ikkunasta.

        Ei enää ikinä polttomoottoria. On se niin paljon huonompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esilämmityksen siis kytkin päälle tietysti sisältä lämpimästä puhelinsovelluksella (myös ennakkoon ohjelmointi onnistuu), ja tarkkailin asian edistymistä katselemalla pihalle keittiön ikkunasta.

        Ei enää ikinä polttomoottoria. On se niin paljon huonompi.

        Minullakin on vakiona bensa-autossa äppi jolla saan tehtyä samat ennakkolämmitykset ja vaikka auton käynnistykset.

        Eiköhän tuo auton lämpiäminen ole paljolti kiinni siitä itse autosta, kaikissa voimalinjoissa on hyviä ja huonoja lämmityksen suhteen.


    • Anonyymi

      Eipä täällä ole paljon tarvinnu lämmityslaitteita tänä talvena. Ilmasto lämpenee vaikka sähköautot lisääntyy. Lentoliikenne on se suurin syyllinen ilmaston lämpenemiseen. Ne pitäisi saada sähköistettyä.

      Suihkumoottorihan on periaatteessa valtava kuumailmapuhallin joka puhaltaa lämmintä ilmaa ilmakehään ja pakokaasuista muodustuva jättövana estää lämmön karkaamisen avaruuteen.
      https://tekniikanmaailma.fi/lentokoneiden-tiivistymisvanat-ovat-sittenkin-pahoja-mutta-ei-siita-syysta-kuin-ehka-luulit-selvisi-tutkimuksesta/

    • Anonyymi
      UUSI

      Öljylamppu on minun mielestäni miehekkäämpi kuin neitimäinen sähkövalo. Päre sevasta MIEHEKÄS onkin!

    • Anonyymi
      UUSI

      Minulla oli polttomoottoriauto, turbo, jossa oli sähköllä toimiva pikalämmitys ilmastointilaitteessa.. Tästä on kohta kaksikymmentä vuotta aikaa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköautot ovat todella lämpimiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4768
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3572
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3159
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      200
      2014
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      34
      1845
    6. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    7. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      27
      1782
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1621
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1617
    Aihe