Sähköautoilu talvikelillä on vaivatonta

Anonyymi-ap

Sähköauto lämpenee erittäin tehokkaasti polttomoottoriautoon verrattuna, joten se on mukava talviauto, kunhan kuljettaja muistaa hyödyntää sähköauton tarjoamat älykkäät mahdollisuudet.

Kylmissä olosuhteissa iso osa akuston energiasta kuluu sisätilojen lämmittämiseen, millä on merkittävä vaikutus auton toimintamatkaan. Toimintamatkan optimoimiseksi onkin siksi suositeltavaa esilämmittää sisätilat, kun auto on latauslaitteeseen kytkettynä.

Sähköauto lämpenee erittäin tehokkaasti polttomoottoriautoon verrattuna eikä pakkanen rasita sähkömoottoria. Polttomoottoriautossa puolestaan kylmäkäynnistykset ovat aina rasite moottorille. Sähköauto on siis erittäin mukava talviauto.

7

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttoainekäyttöinen lämmitin on sähkökäyttöisiin ratkaisuihin nähden huomattavasti nopeampi. Sähkölämmityksen huono puoli on hitaus, heikko lämmitysteho ja se, että se (sähköauto) tarvitsee sähkötolpan. Suomen oloissa säteilylämmitin on usein teholtaan riittämätön.

      • Anonyymi

        Sähköauton lämmityslaite on lämmitysteholtaan moninkertainen, verrattuna polttoainekäyttöisiin, hitaisiin ja tehottomiin lämmittimiin.

        Sähköauto ei tarvitse mitään tolppaa, vaan tehon voi ottaa auton akustosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton lämmityslaite on lämmitysteholtaan moninkertainen, verrattuna polttoainekäyttöisiin, hitaisiin ja tehottomiin lämmittimiin.

        Sähköauto ei tarvitse mitään tolppaa, vaan tehon voi ottaa auton akustosta.

        Jep, näkee ettei polttourpolla ole mitään käsitystä näistä asioista. Sähköauto lämpiää aivan eri tahtiin (lue: paljon nopeammin) kuin polttoainekäyttöistä ympäristöään saastuttavaa lämmitintä käyttävä polttomoottoriauto. Näilläkin pakkasilla ikkunat on parissa minuutissa sulat.


    • Anonyymi

      Sähköauto oli talvella surkea. Siksi vaihdoin pois. Polttis lämpenee nopeammin eikä tarvitse koko ajan katsoa range mittaria. Minulla oli nelivetoinen XC40 sillä 408hv koneella, aivan surkea talviauto, jäähiutaleem kuva oli talvella puoli tuntia mittaristossa kertoen tehojen rajoituksesta, eikä kerennyt lämmetä edes puolen tunnin jälkeen aina. Kulutus järkyttävä, hyvä jos talvella puolet luvatusta pääsi. Niin ja auto oli aina kotipihassa kyllä piuhassa kiinni ja esilämmitin...myös esilämmityksen jälkeen täysin samat tehorajoituksen lumihiutale mittaristossa.

      Kesällä taas kuumalla kun ajoi motaria pitkään ja laitoin navista akun viilennyksen kun tähtäsimme helsingistä tampereen abc:lle tietysti latamaan kun ei kesälläkään siitä pidemmäs uskaltanut ajaa...niin meni aikalailla tuo samaiset puolisen tuntia ennenkuin se paska otti pikalaturista minkäänlaista yli 10kw tehoa...

      Sähköautolla matkustaminen oli yhtä odotellua ja jatkuvaa vittuuntumista siitä latauksesta, vaimoltakin sai aina kuulla että taasko pitää ladata...pakkohan se oli...

      Enää en koskaan lataa

      • Anonyymi

        Vaihdoin Teslaan, koska pakoputkiautot on niin hitaita lämpenemään.
        Teslan kulutus esim. viime sunnuntaina -16 asteen pakasessa oli hiukan alle 19kWh/100km, kun ajelimme mökiltä kotiin 189 km:n matkan.


      • Anonyymi

        Ihan täyttä hevonsontaa koko kirjoitus, mikään tuossa trollin kurakaaressa ei ole totta.


    • Anonyymi

      Sähköautoja ei koskaan suunnitella kylmiin maihin, koska apauttirallaa 1% asiakaskunnasta elää siellä. Ja sen huomaa kyllä kun istuu sähköauton kyytiin. Siinä missä polttomoottoriauto muutaman kilometrin jälkeen hönkii tulikuumaa ilmaa sisuksistaan ja konepellin päältä ovat lumet sulaneet tyystin, joutuu sähköautoilija vielä kymmenien kilometrien jälkeen manaamaan kun sohjoinen lumi pyörii tuulilasin pyyhkimissä edes takaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6544
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6023
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2770
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2604
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2288
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1996
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1839
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1757
    Aihe