Mikä tarkoitus on auton heräteakulla,mihin se vaikuttaa jos on huono.
Auton heräteakku
33
303
Vastaukset
- Anonyymi
Se pieni 12V heräteakku on auton ecua, ovia ja muuta elektroniikka varten, kuten missä tahansa autossa. Ajoakun jännite on 400V tai enemmän. Joissakin autoissa sen pienen akun jännitettä pidetään yllä isosta akusta lataamalla. Joissakin taas ei, kuten Toyotassa. Pienen akun tyhjennyttyä ei auto liike mihinkään edes sähköllä.
- Anonyymi
Millä sitä pidetään yllä jos ei isosta akusta lataamalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä sitä pidetään yllä jos ei isosta akusta lataamalla?
Lataus ei vaan riitä kaikkeen kulutukseen esim talviajossa kylmässä ja pätkäajossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lataus ei vaan riitä kaikkeen kulutukseen esim talviajossa kylmässä ja pätkäajossa.
Lyijyakkua ei saisi ladata virralla yli Ah/4 eli 40 Ah akkua yli 10 A virralla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lyijyakkua ei saisi ladata virralla yli Ah/4 eli 40 Ah akkua yli 10 A virralla.
Niin, entä sitten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä sitä pidetään yllä jos ei isosta akusta lataamalla?
Moottorin pyörittämä laturi lienee se yleisin lataustapa. Monissa plugareissa pikkuakku pidetään latingissa myös isosta akusta, mutta ei kaikilla merkeillä. Sähköautot lataavat aina isosta akusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorin pyörittämä laturi lienee se yleisin lataustapa. Monissa plugareissa pikkuakku pidetään latingissa myös isosta akusta, mutta ei kaikilla merkeillä. Sähköautot lataavat aina isosta akusta.
Onko ihan oikeasti joissain plugareissa erikseen vielä 12v akkua lataava laturi, vaikka sähkömoottorikin toimii generaattorina?! Se iso ajoakkuhan ei plugarissa ole ikinä täysin tyhjä, koska liikkeellelähtö tapahtuu AINA sähköllä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lyijyakkua ei saisi ladata virralla yli Ah/4 eli 40 Ah akkua yli 10 A virralla.
Pistäppä linkki tieteelliseen dokumenttiin.
- Anonyymi
Nimenomaan Toyotan hybrideissä myös plug in-mallissa on DC/DC-muunnin, jolla ladataan hybridiakusta 12V apulaitteiden akkua. Mitään muuta laturia 12V akulle ei ole noissa malleissa ole. Ellei joku ole asentanut ylläpitolaturia, joka on järkevä varuste Suomen olosuhteissa.
On sitten kokonaan toinen juttu, jos 12V akun jännite on syystä tai toisesta laskenut niin alas, että auton releistys ei kytkeydy päälle virtanapista ja näin myöskään tuo DC/DC-muunnin ei ala toimia ja ladata 12V akkua. Lataustoiminta kytkeytyy vasta sitten, kun virta kytkeytyy päälle.
Jos on alunperin pieni 12V akku sen voi korvata isommalla. Esimerkiksi Webaston asennukseen ja hintaan sisältyy joissakin automalleissa 12V akun vaihto suurempaan. Juuri siitä syystä, että alkuperäisen apuakun kapasiteetti on minimaalinen.
Minulla ei ole Toyotaa mutta olen sentään - toisin kun eräät - kurkistanut sen konepellin alle ja perehtynyt muutenkin sen tekniikkaan. Perhepiirissä on ollut täyshybridi ja nyt on plug-in hybridi. Kumpikin on ollut taivasalla kesät talvet. Niissä on uutena asennettu Webasto ja alkuperäistä suurempi akku. Ylläpitolaturi ja isompi akku on asennettu Webaston kanssa samanaikaisesti. Koskaan ei ole jäänyt kumpikaan noista käynnistymättä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä sitä pidetään yllä jos ei isosta akusta lataamalla?
Laturilla mutta ei toyotassa
Toyota lataa 12v akkia aina kun vuta päällö
Siski älä sammuta autoa kun olet sisällä ja vieressä
Sama pätee talvekla myös inhan nirmi bensa behkeisiin
Anna akun lautua se poistaa harmit
- Anonyymi
Toyotan toteutus ei tosiaankaan lataa 12 voltin akku riittävästi, siinä on perustavaa laatua oleva suunnittelu virhe ja halpa toteutus, siis tyypillinen Toyotan tapa toimia.
- Anonyymi
Olisko sitä faktaa esittää?
Toyota lataa 12V akkua ihan jopa lämpötilan mukaan kuten pitääkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko sitä faktaa esittää?
Toyota lataa 12V akkua ihan jopa lämpötilan mukaan kuten pitääkin.No miksi Toyota jättää kaikkein useimmiten pulaan kun ei käynnisty?
- Anonyymi
" Toyotan toteutus ei tosiaankaan lataa 12 voltin akku riittävästi, siinä on perustavaa laatua oleva suunnittelu virhe ja halpa toteutus, siis tyypillinen Toyotan tapa toimia. "
Hybridi-Toyotassa ei ole mitään suunnitteluvirhettä 12 V akun latauspiirissä. Kun autoon laitetaan virta päälle, niin DC/DC muuttaja nostaa muutamassa sekunnissa 12 V akun napajännitteen arvoon 14,8 V, joka on sopiva arvo Toyotan käyttämille hyytelöakuille. Jos käynnistyksen jälkeen ajetaan kaupukiajoa, jossa sähköistä ohjaustehostinta käytetään paljon, niin latausjännite on koko ajan arvossa 14,8 V.
Jos sitten lähdetäänkin ajamaan maantielle, jolloin ohjaustehostinta ei juuri käytetä (rattia ei käännellä), niin sen jälkeen akun napajännite laskee 13,2 V:iin. Kun tullaan risteyksiin tai liikenneympyrään, jolloin rattia taas käännetään paljon, niin akkujännite nousee takaisin arvoon 14,8 V. Kun liikenneympyrästä lähdetään taas suoralle tielle, niin hetken kuluttua akkujännite laskee jälleen 13,2 V:iin. Pitkässä suorassa ajossa akkua ei silloin ladata liikaa. Toyotan 12 V akun latauspiiri on siis toiminnaltaan erittäin edistyksellinen ja hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi Toyota jättää kaikkein useimmiten pulaan kun ei käynnisty?
Tojolla ongelmia 12V akun toimittajan laadun kanssa. Vaihtoivat toimittajaa pari vuotta sitten eikä sen jälkee ole ongelmia ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Toyotan toteutus ei tosiaankaan lataa 12 voltin akku riittävästi, siinä on perustavaa laatua oleva suunnittelu virhe ja halpa toteutus, siis tyypillinen Toyotan tapa toimia. "
Hybridi-Toyotassa ei ole mitään suunnitteluvirhettä 12 V akun latauspiirissä. Kun autoon laitetaan virta päälle, niin DC/DC muuttaja nostaa muutamassa sekunnissa 12 V akun napajännitteen arvoon 14,8 V, joka on sopiva arvo Toyotan käyttämille hyytelöakuille. Jos käynnistyksen jälkeen ajetaan kaupukiajoa, jossa sähköistä ohjaustehostinta käytetään paljon, niin latausjännite on koko ajan arvossa 14,8 V.
Jos sitten lähdetäänkin ajamaan maantielle, jolloin ohjaustehostinta ei juuri käytetä (rattia ei käännellä), niin sen jälkeen akun napajännite laskee 13,2 V:iin. Kun tullaan risteyksiin tai liikenneympyrään, jolloin rattia taas käännetään paljon, niin akkujännite nousee takaisin arvoon 14,8 V. Kun liikenneympyrästä lähdetään taas suoralle tielle, niin hetken kuluttua akkujännite laskee jälleen 13,2 V:iin. Pitkässä suorassa ajossa akkua ei silloin ladata liikaa. Toyotan 12 V akun latauspiiri on siis toiminnaltaan erittäin edistyksellinen ja hyvä.Miksi se ei toimi käytännössä?
Tuo on todellinen ongelma ja siitä kertoo ADAC :in tiellejättö tilasto joka on surullista Toyotan kannalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tojolla ongelmia 12V akun toimittajan laadun kanssa. Vaihtoivat toimittajaa pari vuotta sitten eikä sen jälkee ole ongelmia ollut.
Huono yritys peitellä suunnittelun ongelmaa.
- Anonyymi
Riippuu autosta. Toisissa on vain se 12V akku, joka hoitaa kaikkia akun tehtäviä.
- Anonyymi
Toyotassa 12v akkua ei ladata ihan töyteen jotta se kestösisi kauemman kunnissa
Siksi ei saa kuunnella radita koskaan jis auto ei ole käynnissä siis päällä
Josissakin hybrii toyotissa käynnistysrele on buallinen eikä goim alemmilla jänniteillöääse baihdetaan takuuna heekempään. Jika toimii huomattavasti alle 12v jönnitteelä
Jotain 8v riittää könnistämämään auton- Anonyymi
Ja silloinko toimisi, järjestelmät haistelevat jännitteitä ja virran määrää, eli tuskin toimii.
- Anonyymi
Monet biebät hybriidin korjaamolle moke ei ymmärrä hybriidiä ja myybät uuden akun .
Kuitenkin vika on epä hetkössä käynnistyreleessä
Jos auto ei käynnisty pakkasella josku naputteleu taka kontin vasempaan alareunaa autaa
Siis jos pääsee autoon sinään mutta se ei käynnisty ei akku ole tyhjä - Anonyymi
Ihmiset, jotka ihmettelevät hybridi-Tojotan pientä 12 V akkua ja haluaisivat siihen isomman käynnistysakun, eivät ollenkaan ymmärrä hybridi-Tojotan hienoa toimintaideaa. Hybridi-Tojota ei tarvitse ollenkaan satoja ampeereita antavaa 12 V käynnistysakkua, sillä autossa ei ole ollenkaan paljon virtaa tarvitsevaa käynnistysmoottoria. 12 V akku on autossa vai siksi, että se pystyy syottämään tietokoneelle ja käynnistysreleille sähkön, kun virta laitetaan päälle. Virran päällekytkemisen jälkeen auton DC/DC-muuttaja alkaa ladata välittömästi 12 V akkua. Muuttaja ottaa virtansa suurjänniteakusta, jota Tojotassa ei koskaan päästetä tyhjäksi. Polttomoottori käynnistyy sitten omia aikojaan suurjänniteakusta saatavan virran avulla. Hybridi-Tojotan starttaamisessa ei ole ikinä mitään vaikeuksia, sillä ajoakussa kyllä riittää hönkää.
hybridi-Tojotassa
i 12 V:n akun napajännite on aina 14,8 V, kun virta on päällä, joten akku pysyy aina täysin varattuna. Jos joillakin ulkopuolisilla laitteilla akkua kuormitetaan kovasti silloin, kun autossa ei ole virta päällä, niin tietysti 12 V akun varaustila voidaan saada liian alhaiseksi. Tällöin olisi syytä kytkeä autoon virta päälle, jotta DC/DC muuttaja voisi ladata 12 V akkua. Jos ajoakku alkaa silloin liikaa tyhjentyä, niin polttomoottori hyrähtää käyntiin ja alkaa ladata ajoakkua ihan automaattisesti. Kun ajoakussa on taas riittävästi hönkää, niin polttomoottori pysähtyy automaattisesti ja 12 V akun varaus DC/DC muuttajalla voi jatkua häiriöttömästi.- Anonyymi
Toyota hybridin 12V akku kestää normaalissa käytössä. Mutta jos asennutat ko.autoon Webaston, alkuperäisen akun kapasiteetti ei riitä. Siksi Toyotan Webaston asennuspakettiin kuuluu automaattisesti suurempi akku. Näin on kahdessa Toyotassa ollut, jotka on uutena hankittu. Tästä viimeksi hankitusta Toyotan alkuperäinen uusi akku jäi auton ostajalle.
Se on vasta ladattuna autotallin hyllyllä odottamassa mahdollista tarvetta.
Alkuperäisen akun arvot (lyijyakku, kapasiteetti 45 Ah, max. käynnistysvirta 235 A) selittyvät sillä, että Toyota hybridin moottori käynnistyy aina toisen moottori-generaattorin avulla hybridi-akun jännitteellä eikä 12V akun avulla. Nuo em. arvot ovat alkuperäisetä akusta ja lienevät mallikohtaisia. Jossakin toisessa Toyota-mallissa on eri arvot ja kenties eri tyypin akku. 12V akku hoitaa vain apuvirran ja releistyksen kuten edellä on kerrottu. Jos auto on vanha (yli 5v) voi 12V akun alkuperäinen kapasiteetti olla huomattavasti pienentynyt. Siitä selviää akun vaihdolla. Kapasiteetin suurentaminen ei ole tarpeen ellei uusia sähköä kuluttavia laitteita ole asennettu. Omassa lähipiirissä käytössä olleet Toyotat ovat olleet enintään 5v ikäisiä ja kaikki akut tuona aikana ovat olleet hyväkuntoisia.
Releistyksen mahdollisista ongelmista ei ole kokemusta enkä voi niitä kommentoida.
Näillä palstoilla on jo riittävästi mielipiteitä, joiden kirjoittajalla ei ole lainkaan omakohtaista kokemusta kommentoimistaan asioista tai automerkistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota hybridin 12V akku kestää normaalissa käytössä. Mutta jos asennutat ko.autoon Webaston, alkuperäisen akun kapasiteetti ei riitä. Siksi Toyotan Webaston asennuspakettiin kuuluu automaattisesti suurempi akku. Näin on kahdessa Toyotassa ollut, jotka on uutena hankittu. Tästä viimeksi hankitusta Toyotan alkuperäinen uusi akku jäi auton ostajalle.
Se on vasta ladattuna autotallin hyllyllä odottamassa mahdollista tarvetta.
Alkuperäisen akun arvot (lyijyakku, kapasiteetti 45 Ah, max. käynnistysvirta 235 A) selittyvät sillä, että Toyota hybridin moottori käynnistyy aina toisen moottori-generaattorin avulla hybridi-akun jännitteellä eikä 12V akun avulla. Nuo em. arvot ovat alkuperäisetä akusta ja lienevät mallikohtaisia. Jossakin toisessa Toyota-mallissa on eri arvot ja kenties eri tyypin akku. 12V akku hoitaa vain apuvirran ja releistyksen kuten edellä on kerrottu. Jos auto on vanha (yli 5v) voi 12V akun alkuperäinen kapasiteetti olla huomattavasti pienentynyt. Siitä selviää akun vaihdolla. Kapasiteetin suurentaminen ei ole tarpeen ellei uusia sähköä kuluttavia laitteita ole asennettu. Omassa lähipiirissä käytössä olleet Toyotat ovat olleet enintään 5v ikäisiä ja kaikki akut tuona aikana ovat olleet hyväkuntoisia.
Releistyksen mahdollisista ongelmista ei ole kokemusta enkä voi niitä kommentoida.
Näillä palstoilla on jo riittävästi mielipiteitä, joiden kirjoittajalla ei ole lainkaan omakohtaista kokemusta kommentoimistaan asioista tai automerkistä.No kun ei kestä kun lataa tyhmästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun ei kestä kun lataa tyhmästi.
Miten hybridiä ladataan tyhmästi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun ei kestä kun lataa tyhmästi.
Tässä keskustelussa on aivan yksityiskohtaisesti selitetty Toyotan 12 V akun latauspiirin nerokas toiminta. Jos akku vain on kunnossa, niin latauksen kanssa ei ole mitään ongelmia. Kerrohan nyt meille, mikä toiminnassa on mielestäsi tyhmää ja millä tavalla itse parantaisin latauspiirin toimintaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä keskustelussa on aivan yksityiskohtaisesti selitetty Toyotan 12 V akun latauspiirin nerokas toiminta. Jos akku vain on kunnossa, niin latauksen kanssa ei ole mitään ongelmia. Kerrohan nyt meille, mikä toiminnassa on mielestäsi tyhmää ja millä tavalla itse parantaisin latauspiirin toimintaa?
Voi sinua mainoksen uhria.
Tässä sinulle artikkeli ja tilastoa isosta maailmasta Toyotan suurin ongelma on viime vuosina tuo 12 voltin latausongelma.
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten hybridiä ladataan tyhmästi?
Toyota itse lataa 12 voltin akkuaan tyhmästi, kannattaa lukea ketjua vähän laajemmin, niin ei tarvitse kysyä tyhmiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota itse lataa 12 voltin akkuaan tyhmästi, kannattaa lukea ketjua vähän laajemmin, niin ei tarvitse kysyä tyhmiä.
" Toyota itse lataa 12 voltin akkuaan tyhmästi, kannattaa lukea ketjua vähän laajemmin, niin ei tarvitse kysyä tyhmiä. "
Voisit nyt kertoa meille sen, miten 12 Voltin akkua ladattaisiin fiksummin kuin Toyota sen nyt tekee? Vastauksestasi sain sen käsityksen, että et oikein hallitse sähkötekniikkaa. Minun mielestäni Toyotan lataussysteemi on erittäin fiksu ja hyvin toimiva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Toyota itse lataa 12 voltin akkuaan tyhmästi, kannattaa lukea ketjua vähän laajemmin, niin ei tarvitse kysyä tyhmiä. "
Voisit nyt kertoa meille sen, miten 12 Voltin akkua ladattaisiin fiksummin kuin Toyota sen nyt tekee? Vastauksestasi sain sen käsityksen, että et oikein hallitse sähkötekniikkaa. Minun mielestäni Toyotan lataussysteemi on erittäin fiksu ja hyvin toimiva.Taatusti on toimiva, sillä Toyota on tehnyt hybridiautoja jo 30 vuotta. Kyllä se osaa homman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Toyota itse lataa 12 voltin akkuaan tyhmästi, kannattaa lukea ketjua vähän laajemmin, niin ei tarvitse kysyä tyhmiä. "
Voisit nyt kertoa meille sen, miten 12 Voltin akkua ladattaisiin fiksummin kuin Toyota sen nyt tekee? Vastauksestasi sain sen käsityksen, että et oikein hallitse sähkötekniikkaa. Minun mielestäni Toyotan lataussysteemi on erittäin fiksu ja hyvin toimiva.Voisitko viimein kertoa sen, mikä juttu hybridi-Toyotan 12 Voltin akun latauspiirissä toimii tyhmästi. Moni haluaisi tietää tämän asian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko viimein kertoa sen, mikä juttu hybridi-Toyotan 12 Voltin akun latauspiirissä toimii tyhmästi. Moni haluaisi tietää tämän asian.
Toyotassa 12 V akun latauspiiri on siis erinomainen, koska vastaväitteitä ei ole esitetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotassa 12 V akun latauspiiri on siis erinomainen, koska vastaväitteitä ei ole esitetty.
Politiikasta ja uskonnosta ei jatksa riidellä, eikä Toyotasta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345508Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4852509Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271329JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t51255En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171039Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7954- 61868
Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv43843Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4827HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei193796