Valmistajan - maahantuojan huolto-ohjelma

Anonyymi-ap

Valmistajan - maahantuojan huolto-ohjelman tiukka nodattaminen määrittelee
auton teknisen käyttöiän. Ohjelmasta puuttuu mm. vaihteiston öljyn vaihto.
Perän nelivedon vaihteen öljyn vaihdon, DSG:n suodattimien vaihdon yms.
Auton Ei ole tarkoituskaan kestää 200,000km pidempään. Valtiojohtomme
on kuin pässi Saksan autoteollisuuden talutusnuorassa. EU:n kiristyvät
päästönormit taas ruokkii autoteollisuutta valmistamaan entistä vaikeammin
huollettavia autoja. Sähköautot taas aiheuttaa negatiivista kauppavajetta ja
akkutakuun päättymisen jälkeen onkin jo uuden ajokin hankinta.

10

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko sulla kaikki hyvin?

    • Anonyymi

      Autojen, polttomoottori, kestoksi ajokilometrien puolesta on 300.000 keskimäärin. Dieseleillä reilusti enemmänkin.
      Merkkikohtaisia erojakin tietysti on.

      Tietysti edellytys on, että sutoa huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti.

      • Anonyymi

        Ja mistähän tuon kilometrimäärä keksit?


      • Anonyymi

        Huolto-ohjelman mukaan vaihteisto kestää auton käyttöiän öljyjä vaihtamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolto-ohjelman mukaan vaihteisto kestää auton käyttöiän öljyjä vaihtamatta.

        On hullua ajaa auto teknisen käyttöiän loppuun, edes noudattaen huolto ohjelmaa.
        Sen sijaan huolto-ohjelma sivuuttamalla säästää suunnattomia summia ja kun autosta luopuu viimeistään alle 200 000 km kestoiästä tulee joknun muun ongelma.

        Nelivetoautojen tekninen käytttöikä on huomattavan pitkä, jopa liki 1000 000 km,
        Tuohon sisltyy kuitenkin riski ja se on että keskivertokilometreillä aikaa kuluu 25...40 vuotta.
        Kyseessä on siis ammattikäyttöön valmistettujen lava ja pakettiautojen perinteinen tekniikka.

        Tekniikka kyllä kestää huoltaen ilman korjauksiakin, mutta esim lava-autojen ruostesuojaus puuttuu kokonaan eikä 10...15 vuotiaalla tee mitään ruosteongelmien takia.

        Tämän päivän autoista puhuttaessa esimerkiksi automaattivaihteisto on kaikista lupauksista huolimatta vikaherkkä ja kallis korjattava lisäksi huoltoa vaativa. Öljynvaihto 60...120 tkm välein on must.

        Autojen teknistä käyttöikää rajoittaa varaosien saatavuus ja se loppuu merkkiosien osalta 10 vuoden kohdalla ja kulutusosien kohdalla 20 vuoteen mennessä.
        Vain purkuosilla voidaan käyttöikää pidentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hullua ajaa auto teknisen käyttöiän loppuun, edes noudattaen huolto ohjelmaa.
        Sen sijaan huolto-ohjelma sivuuttamalla säästää suunnattomia summia ja kun autosta luopuu viimeistään alle 200 000 km kestoiästä tulee joknun muun ongelma.

        Nelivetoautojen tekninen käytttöikä on huomattavan pitkä, jopa liki 1000 000 km,
        Tuohon sisltyy kuitenkin riski ja se on että keskivertokilometreillä aikaa kuluu 25...40 vuotta.
        Kyseessä on siis ammattikäyttöön valmistettujen lava ja pakettiautojen perinteinen tekniikka.

        Tekniikka kyllä kestää huoltaen ilman korjauksiakin, mutta esim lava-autojen ruostesuojaus puuttuu kokonaan eikä 10...15 vuotiaalla tee mitään ruosteongelmien takia.

        Tämän päivän autoista puhuttaessa esimerkiksi automaattivaihteisto on kaikista lupauksista huolimatta vikaherkkä ja kallis korjattava lisäksi huoltoa vaativa. Öljynvaihto 60...120 tkm välein on must.

        Autojen teknistä käyttöikää rajoittaa varaosien saatavuus ja se loppuu merkkiosien osalta 10 vuoden kohdalla ja kulutusosien kohdalla 20 vuoteen mennessä.
        Vain purkuosilla voidaan käyttöikää pidentää.

        Ei autoa suunnitella kestämään 200-300t /12v ikää enempää. Se on valmistajalta resurssien hukkaamista!

        Keski-Euroopassa kun autoa ei pidetä 12v pidempään, se päätyy romuksi. Kun on jo niin vanha tai paljon ajettu. Näin saadaan myytyä uusia autoja enemmän ja autotehdas saa myyntiä lisää. Raha ratkaisee.

        Edes monen hekumoima mese ei taatusti nykyisellä laadullaan kestä 200 t km tai 7 v ehjänä. Lahoaa käsiin, mikä on ihan suunnittelussa tehty valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autoa suunnitella kestämään 200-300t /12v ikää enempää. Se on valmistajalta resurssien hukkaamista!

        Keski-Euroopassa kun autoa ei pidetä 12v pidempään, se päätyy romuksi. Kun on jo niin vanha tai paljon ajettu. Näin saadaan myytyä uusia autoja enemmän ja autotehdas saa myyntiä lisää. Raha ratkaisee.

        Edes monen hekumoima mese ei taatusti nykyisellä laadullaan kestä 200 t km tai 7 v ehjänä. Lahoaa käsiin, mikä on ihan suunnittelussa tehty valinta.

        Keski-Euroopassa autoja huolletaan usein huonosti ja siellä ei haluta ajaa vanhoilla autoilla ja siksi niillä ei ole rahallista arvoa ja laitetaan paaliiin jos tulee jotain vikaa.
        Japanissa on taas verotuksella pudotettu autojen käyttöikä viiteen vuoteen jonka jälkeen vanhemman auton käyttäjälle lankeaa isoaja veroja ja maksuja, eli kannattaa hukata halpa Toyota pois ja ottaa uusi käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistähän tuon kilometrimäärä keksit?

        Tässä kuluttajariitalautakunnan näkemys:
        ”Kuluttajariitalautakunnan mukaan 300 000 kilometriä alkaa olla jo auton elinkaaren koko mitta. Monien autojen kohdalla auton mitta tuleekin täyteen viimeistään 300 000 kilometrin paikkeilla, mutta elinkaaren mitta vaihtelee eri automerkeillä ja malleilla.”
        Tietysti edellytys, että auto huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.

        Tuon mukaan kuluttajariitalautakunta tekee päätöksiään saamiinsa valituksiin. Tietysti huomioiden aina autoyksilö.

        Sitä en tiedä mihin kuluttajariitalautakunta perustaa tuon käyttämänsä 300.000 kilometrimäärän.


    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeasa.

      Itekin ihmettelin kun AUdin huollossa kysyttiin että vaihdetaanko DSG öljyt vaikka eivät kuulu huolto-ohjelmaan. Sanoivat että jos meinaan autoa pitää pidempään niin ehdottomasti suosittelevat vaihtamaan. Sama oli nelivedon öljyjen kanssa.

      Ainakin VAG on halventanut näennäistä huoltohintaa jättämällä paljon oleellisia huoltokohteita pois. Ne helposti tuplaa huoltohinnat mutta siähän ei vaikkapa TM vertailuissa huomioida. Uusi auto oletetaan vaihdettavan 3v jälkeen.

    • Anonyymi

      Pisteet Audin huollelle että mainitsivat asiasta ! Monen merkin
      kohdalla vaihteiston öljynvaihto on tehty niin vaikeaksi ettei siihen
      haluta ryhtyä samoin Torsen-kytkimen jne. Samoin Saabilla 7 -8
      luvulla ehdottivat vaihteiston öljyn vaihtamista kuulumattomana
      huolto-ohjelmaan. Täyttöroppu löytyy muttei poistoroppua.
      Miten tulevaisuudessa Afrikassa pärjätään kun vientiin kelpaa
      vain. viime vuosituhannen autot ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Raimo laamanen

      Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      20
      2892
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      190
      2655
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

      Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      1577
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

      Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      248
      1346
    5. Aloitko pelätä siis

      Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      106
      1180
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      40
      1026
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

      Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      987
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

      maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      32
      884
    9. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      135
      879
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

      Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      784
    Aihe