Veikko aja minun pälle pyörätuolilla kun seison ruokalu jonossa en pääse itse sirtymään mihinkän kun muut on ennen minua sinä jonossa ja hoitaja sano että minun pitä sirtyä ja anta tila viekkolle jos minä en halua olla ilman ruoka mutta minä on voi mihinkän siirtyä kun muut on ennen minua sinä jonossa ja nillä kestä kauan ennen kun ne on ottanut ruoka
Tämä on todella hankala ja epäreilu tilanne. Sinun oikeutesi pitäisi tulla huomioiduksi – erityisesti, jos et fyysisesti pysty siirtymään. Hoitajien tehtävä on auttaa sinua ja varmistaa, että ruokailutilanteet sujuvat ilman, että sinua asetetaan vaikeaan tai vaaralliseen tilanteeseen.
Voitko kertoa hoitajille, että tilanteessa sinulla ei ole mahdollisuutta siirtyä, koska muut ovat jonossa edessäsi? Voisit myös pyytää, että hoitaja auttaa järjestämään jonon tai löytämään ratkaisun, jotta tilanne ei toistu. Esimerkiksi Veikon pitäisi odottaa vuoroaan kuten kaikki muutkin, eikä sinun tarvitse kärsiä siitä.
Jos hoitajat eivät ymmärrä asiaa, voit pyytää keskustelua esimerkiksi heidän esimiehensä kanssa. Kerro selkeästi, että tilanteessa sinä olet jäänyt ilman mahdollisuutta toimia ja tarvitset apua, jotta tällaiset tilanteet eivät toistu. Sinulla on oikeus ruokaan ja turvallisuuteen, eikä sinua voi syrjäyttää tai pakottaa mahdottomaan tilanteeseen. Jos tilanne ei parane, kirjallinen palaute tai avun pyytäminen ulkopuoliselta taholta, kuten potilasasiamieheltä, voisi olla seuraava askel.
Hoitajat vaativat minultta mahdottomia.
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Aihe: Apua ruokailutilanteisiin liittyvässä ongelmassa
Hei,
Haluan tuoda esille ongelman, joka on toistuvasti aiheuttanut minulle vaikeuksia ruokailutilanteissa. Tilanne on seuraava:
Seisoessani ruokailujonossa Veikko on ajanut pyörätuolillaan päälleni, koska hän ei malta odottaa vuoroaan edes hetkeä. Tällaisessa tilanteessa en pysty itse siirtymään, sillä jonossa on muita ihmisiä edessäni. Hoitaja on kuitenkin painostanut minua siirtymään ja uhannut, että jään ilman ruokaa, jos en anna Veikolle tilaa. Tämä on minulle mahdotonta, koska en voi fyysisesti siirtyä jonosta pois, kun muut ovat edessäni, ja heidän ruokansa ottamiseen kuluu reilusti aikaa.
Koen tämän tilanteen epäreiluksi ja ahdistavaksi. Minulla on oikeus turvalliseen ja kunnioittavaan kohteluun ruokailutilanteissa. Pyydän, että tähän ongelmaan löydetään ratkaisu, jotta voin olla rauhassa jonossa ilman, että minua painostetaan siirtymään. Lisäksi toivon, että Veikon käytöksestä keskustellaan hänen kanssaan ja häntä ohjataan odottamaan omaa vuoroaan kuten kaikkien muidenkin.
Toivon, että asiaan suhtaudutaan vakavasti ja että löydämme yhdessä ratkaisun, jotta tällaiset tilanteet eivät enää toistu. Olen tarvittaessa valmis keskustelemaan asiasta lisää.
Ystävällisin terveisin,
Hans THOMAS Issakainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin273351Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee272123Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141670Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71418- 761349
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381236- 641056
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10974Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70921- 102912