https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000010975870.html
Alkuaineita kysytään.
Omatulos oli 11/12. Yksi hölmö virhe sinne siis tuli. Hyvin vielä muistissa opiskeluaikojen jutut.
Minäkin laitan visailun koska nyt oli mieleinen
21
266
Vastaukset
- Anonyymi
7 / 12 tällä kertaa.
- Anonyymi
Minä sain 7/12.
Tadaa! 12/12 On ollut peruskoulussa aikaa opetella kaikkea melko tarpeetonta tunneilla. Jotenkin kiehtoi se miksi aineet oli sijoitettu ensi alkuun melko mielivaltaisen näköiseen muotoon ja miksi alussa oli heliumin ja litiumin kaltaisia omituisuuksia joita ei ollut juuri missään paitsi ensimmäistä vappupallossa.
- Anonyymi
Mulla sama juttu. Taitaa monet olla lyhenteitä enkun kielestä. Suuret luvut alkuaineiden taulukossa ovat ominaisuuksiltaan usein radioaktiivisia. Mitä suurempi luku, sitä monimutkaisempi on alkuaineen rakenne, ainakin luulen näin.
Anonyymi kirjoitti:
Mulla sama juttu. Taitaa monet olla lyhenteitä enkun kielestä. Suuret luvut alkuaineiden taulukossa ovat ominaisuuksiltaan usein radioaktiivisia. Mitä suurempi luku, sitä monimutkaisempi on alkuaineen rakenne, ainakin luulen näin.
Jotkut tähdet, kuten aurinko, aloittaa jalostuksen yksinkertaisesta kohti monimutkaisempaa tekemällä ykkösestä kakkosta.
Vety ei yksinkertaisuudestaan huolimatta ole kovin kauan ollut tunnettu. Väitetään että alkemisti Paracelsus ensimmäisenä tiedosti moisen omituisen aineen olevan olemassa. Nimi kai tulee siitä, että aine ikään kuin tekee vettä: hydro gen.
Luulen, että ensimmäisillä silmäilyillä etsin taulukosta myös alkuaineita safiiri ja teräs. Mutta ei niitä ollut siellä. Scifi sarja oli huijannut.
- Anonyymi
astribayrru nars.okabeetakke buub: se on yksisuuntainen matka, you know you're not coming back.
ellon muskin raketit jotkut epäonnistuu, jotain onnistuneita on kai saanut aikaan. - Anonyymi
7/12. En muista ollenkaan sellaista alkuainetta kuin Bromi. Missä sitä esiintyy tai käytetään? Muut oli pelkkää muistamattomuutta.
- Anonyymi
Bromia käytetään pääsiassa väriaine-, lääke- ja valokuvausteollisuudessa.
- Anonyymi
Meni paremmin kuin osasin odottaa. Suhtauduin epäilevästi omaan muistiini. On näitä joskus päntätty, vaan osa on päässyt unohtumaan. 😊
"Tuloksesi: 10 / 12
Auuu – kultainen suoritus!
Alkuaineet muistuivat mieleesi kultamitalin veroisesti, hieno suoritus!"
Kiitti visasta! 😃tosi.typy kirjoitti:
Tämä vastaus on minun. Unohdin hätäpäissäni kirjautua.
Ole hyvä. Sattui tulemaan vastaan. 😊
11 oikein. Hölmö virhe meni tina ja titaani sekaisin, yleensä kun mä metallit hallitsen. Rikkiä en nyt missään tarvi, mutta se taas meni ihan arviolta oikein.
- Anonyymi
Tuloksesi: 11 / 12
Alkuaineet muistuivat mieleesi kultamitalin veroisesti, hieno suoritus!
Jee - ihmeen hyvin hallussa.
- Sheena 12/12, tämä nyt ei ollut niin hyvä visa, nämä joko muistaa helposti, jos on opiskellut kemiaa tai fysiikkaa, tai sitten ei, jos aihe ei kiinnosta. Pitäisi olla kuitenkin ihan perustietoa kaikille. Ehkä molekyylien nimiä voisi mieluummin kysyä kuin pelkkiä alkuaineita.
Hyvin se näkyi muillakin menneen. ✌🏼
Olin aivan varma, että muistan suunnilleen ne parit tutuimmat (H2O jne.), mutta näemmä opettajisto on jotain onnistunut takomaan niin syvälle, etteivät edes viini, laulu ja villit naiset ole niitä sieltä onnistuneet hävittämään.
Tuloksesi: 11 / 12
Alkuaineet muistuivat mieleesi kultamitalin veroisesti, hieno suoritus!- Anonyymi
"Tuloksesi: 11 / 12
Alkuaineet muistuivat mieleesi kultamitalin veroisesti, hieno suoritus!"
Titaani paloi, muut kestivät. En vain uskonut, että titaani olisi alkuaine eikä yhdiste. 🥺
Kiitos järkevästä ja mielenkiintoisesta viisasta.
🦄 - Anonyymi
11/12
Fluori olikin pelkkä F
eipä ole noita merkkejä juuri tarvinnut, paitsi sanaristikoissa joskus
(tosin ei kai tuo taulukko ristikkoja varten luokan seinällä pysyväismääräysten tapaan aina ollut.....)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271984
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001730Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy571380Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?791375Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311038Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47936Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51933Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44892- 73866
- 109863